روزنامه دنياي اقتصاد روز سه شنبه سي آبان 1402 نوشت ( 1 ) :
بر اساس اعلام احمد نادری، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی امروز قرار است که ابراهیم رئیسی، رئیسجمهور مرحله اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ را تقدیم مجلس کند. این در حالی است که بر اساس ماده ۱۸۲ آییننامه داخلی مجلس، دولت موظف است لایحه بودجه سالانه کل کشور را در دو بخش ماده واحده (مشتمل بر احکام مورد نیاز برای اجرای بودجه کل کشور و سقف منابع بودجه عمومی دولت به تفکیک درآمدها و واگذاری داراییهای سرمایهای و مالی و اجزای اصلی آنها) و جداول تفصیلی شامل ارقام بودجه به مجلس تقدیم کند.
بخش اول حداکثر تا اول آبان هر سال باید به مجلس تقدیم شود. بخش دوم نیز حداکثر ۱۰ روز از زمان ابلاغ بخش اول قانون بودجه به مجلس ارسال میشود.
تاکنون ( سي آبان 1402 ) جزئیاتی از لایحه بودجه ۱۴۰۳ منتشر نشده، اما بر اساس شنیدههای خبرنگار «دنیای اقتصاد»، بودجه عمومی کشور در سال ۱۴۰۳ حدود ۲۰ درصد افزایش خواهد داشت. منابع بودجه عمومی دولت از لحاظ درآمدها و واگذاری داراییهای سرمایهای و مالی و مصارف بودجه عمومی دولت از حیث هزینهها و تملک داراییهای سرمایهای و مالی، در بودجه ۱۴۰۲ بالغ بر ۲۲ میلیون و ۶۳۴ هزار ریال بود. بر این اساس با افزایش ۲۰ درصدی، بودجه عمومی در لایحه بودجه ۱۴۰۳، معادل ۲۷,۱۶۱,۹۰۱,۷۳۶,۰۰۰,۰۰۰ ریال در نظر گرفته شده است.
همچنین بر اساس اخبار رسیده به «دنیای اقتصاد»، افزایش حقوق و دستمزد کارکنان دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۳، کمتر از ۲۰ درصد در نظر گرفته شده است. این در حالی است که در سال گذشته طبق قانون بودجه سال ۱۴۰۲ حقوق کارمندان ۲۰درصد افزایش داشت و بسیاری با توجه به عدم همخوانی افزایش حقوق با تورم، نسبت به میزان افزایش حقوق انتقاد داشتند. با وجود این انتقادات ، در بودجه سال ۱۴۰۳ میزان افزایش حقوق کمتر از ۲۰ درصد و حدود ۱۸ درصد در نظر گرفته شده است.
بر اساس تبصره ۱۲ لایحه بودجه ۱۴۰۲، حداقل حقوق و مزایای مستمر شاغلان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و حداقل حقوق سایر حقوقبگیران، حداقل حقوق بازنشستگان و وظیفهبگیران مشمول صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوقهای وابسته به دستگاههای اجرایی به میزان ۲۰ درصد افزایش مییابد. با افزایش ۲۰درصد حقوق در سال ۱۴۰۲ حداقل حقوق ۷۹,۲۷۰,۸۰۰ در نظر گرفته شد. بر این اساس حقوق کارکنان دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۳، با افزایش ۱۸ درصدی ، حدود ۱۴,۲۶۸,۷۴۴ ریال افزایش مییابد و در این شرایط حداقل حقوق در نظر گرفته شده در لایحه بودجه سنواتی سال آینده حدود ۹۳,۵۳۹,۵۴۴ ریال خواهد بود.
گفتنی است اعداد و ارقام لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس شورای اسلامی قابل تغییر خواهد بود البته در صورتی که بر اساس اصل ۷۵ قانون اساسی بار مالی برای دولت به همراه نداشته باشد یا دولت با بار مالی آن موافقت کند. بر اساس اصل ۷۵ قانون اساسی «طرحهای قانونی و پیشنهادها و اصلاحاتی که نمایندگان در خصوص لوایح قانونی عنوان میکنند و به تقلیل درآمد عمومی یا افزایش هزینههای عمومی میانجامد، در صورتی قابل طرح در مجلس است که در آن طریق جبران کاهش درآمد یا تامین هزینه جدید نیز معلوم شده باشد.»
روز چهارشنبه اول آذر ؛ رسانه ها از لايحه بودجه به ميزان 2462 هزار ميليارد توماني سال ِ 1403 خبر دادند .
سنگي که معجزه هزاره سوم به چاه انداخت نه تنها تاکنون کسي نتوانسته آن را بيرون بيآورد بلکه به دليل حجم بالاي آن و رشد ِ سالانه به چالشي نفس گير تبديل شده است .
منابع هدفمند سازي يارانه ها بيش از 17% بيشتر از سقف واگذاري دارايي هاي سرمايه اي دولت در سال 1403مي باشد .
در گفت و گوي مجازي ذيل به تحليل ِ لايحه بودجه 1403 مي پردازيم :
خلاصه قسمت هاي قبل :
اولا ، نسل امروز در ادامه حيات خود به یارانه دارو، شیرخشک و ملزومات مصرفی پزشکی ، یارانه نقدی، معیشتی و کالابرگ الکترونیک، کمک به خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی، یارانه نان نياز دارد .
ثانيأ ، دارائي هاي سرمايه اي نسل هاي آينده که بايد صرف زير ساخت هاي اقتصادي براي توسعه و پيشرفت اقتصادي جهت رفاه نسل هاي آينده گردد به صورت هزينه بلعيده مي شود .
عليرغم آن که لايحه بودجه 1403 انقباضي مي باشد ، هنوز لايحه بودجه 1403 يک بودجه سمي مي باشد .
افزایش یک درصدی مالیات بر مصرف
مالیات ارزش افزوده عنوان پایه مالیاتی است که همه ما در فاکتورهای خرید با آن روبهرو شده ایم. از این مالیات به عنوان مالیات بر مصرف یاد می شود که البته کارکردهای دیگر نظیر شفافیت زنجیره عرضه کالا را هم دارد. نرخ این مالیات ها تاکنون 9 درصد بوده است. با این حال به پیشنهاد دولت، این رقم در لایحه بودجه سال آینده 10 درصد تعیین شده است. این موضوع موجب می شود تا احتمالا از این منظر شاهد افزایش اندک کالاهای مشمول این مالیات در سال آینده باشیم.
در سال آینده، به جای آن که درآمد صرف بخش های اقتصادی و مشاغل برای محاسبه مالیات یا معافیت مالیاتی مدنظر قرار گیرد، مجموع درآمد سالانه اشخاص مبنای محاسبه مالیات خواهد بود.
طبق لایحه بودجه 1403، اشخاص باید مالیات سالانه واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای خود را حداکثر تا پایان بهمن ماه سال 1403 پرداخت کنند.
در لایحه بودجه 1403، منابع عمومی دولت در بودجه با رشد 18.2 درصدی، 2462 هزار میلیارد تومان و درآمدهای پایدار نیز با رشد 41.9 درصدی به 1495 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.
با توجه به نمودار ذيل ( نمودار شماره 3 ) ، ستون هاي آبي رنگ ، ميزان ماليات در سال 1400 بيشتر از ماليات سال 1398 است ولي سهم ماليات در سال 1400 کمتر از سال 1398 است .
سهم ماليات از منابع در لايحه بودجه 1403 به بيش از 50 درصد مي رسد .
نمودار شماره 3 ، مقايسه سهم ماليات از منابع بودجه سنوات گذشته
***
بخش سوم :
پرسش کننده :
آيا لايحه بودجه 1403 بر مبناي يورو نوشته شده است ؟ هزینههای جاری دولت نیز در سال آینده 1804 هزار میلیارد تومان خواهد بود که رشد 19.5 درصدی نسبت به هزینههای 1509 هزار میلیارد تومانی سال 1402 خواهد داشت.
پاسخ دهنده :
اجازه مي خواهم خارج از تحليل لايحه بودجه به توافق اخير مجلس و دولت در باره تعيين قيمت بنزين در سال 1403 بپردازم .
در تارنماي جهان اقتصاد مورخ 2 دي ماه 1402 آمده است :
با اینکه هفته پیش رئیس سازمان برنامه و بودجه و همچنین رئیس مجلس شورای اسلامی به صراحت تاکید و اعلام کرده بودند که قیمت بنزین و دیگر حامل های انرژی در بودجه ۱۴۰۳ افزایش نمی یابد، اما پس از رد کلیات این لایحه توسط مجلس و اعمال اصلاحات دولت بر آن، اکنون لحن این لایحه برای قیمت گذاری بنزین تغییر کرده و صراحت قبلی خود را از دست داده است.
به گونه ای که به گفته رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳، مجلس در بررسی و تصویب کلیات بازنویسی شده این لایحه، اختیار افزایش قیمت بنزین و دیگر حامل های انرژی درسال آتی را به دولت واگذار کرده که این امرنشان می دهد مجلس به نوعی از اعلام ممنوعیت قطعی در پیش نویس قبلی لایحه عقب نشینی کرده است.
متاسفانه سنگي که مجلس هفتم در چاه انداخت را تا کنون کسي نتوانسته از چاه در آورد !
پرسش کننده :
چالش بين دولت وقت و مجلس هفتم درباره افزايش تدريجي قيمت بنزين چه بوده است ؟
پاسخ دهنده :
حشمت الله فلاحتپیشه در فرارو مورخ 28 آبان 1398 گفت :
در زمان مجلس هفتم و ریاست حداد عادل بر مجلس، نمایندگان اقتصادی مجلس که همگی اصولگرا بودند به رهبری احمد توکلی و تلاش زیاد الیاس ناداران طرح تثبیت قیمتها را کلید زدند و معتقد بودند این افزایش سالیانه و پلکانی قیمت حاملهای انرژی به ضرر مردم است، با توجه به این مطالب، این طرح به رای گذاشته شد و با تلاش حداد عادل به عنوان رئیس مجلس این طرح رای آورد.
این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم اضافهکرد: « ازسوی دیگر برنامه چهارم توسعه که مورد مناقشه بین دولت آقای خاتمی و مجلس هفتم و شورای نگهبان قرار داشت، برای حل اختلافات به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده شد، اما مجلس هفتم معتقد بود باید برنامه مورد بازنگری قرار بگیرد و در نهایت نیز برنامه چهارم توسعه کشور به مجلس پس فرستاده شد.»
فلاحت پیشه ادامه داد: «بعد از عودت برنامه به مجلس هفتم ، نمایندگان اصولگرا از جمله توکلی برنامه را تغییر دادند و طرح تثبیت قیمتها را نیز در برنامه توسعهای کشور گنجاندند و بعد از آن نیز در بودجه سال ۸۱ نیز این طرح را به تصویب رساندند و دولت را ملزم کردند که حق افزایش قیمت حامل های سوخت را ندارد.»
پرسش کننده :
آيا لايحه بودجه 1403 بر مبناي يورو نوشته شده است ؟
پاسخ دهنده ( 7 ) :
در این لایحه نرخ تسعیر ارز ۳۱ هزار تومان پیشنهاد شده که نسبت به سال قبل افزایش داشته است.
نکته قابل توجه این است که در بودجه سال ۱۴۰۳ منابع و مصارف ارزی بر اساس یورو نوشته شده است. بنابراین به نظر میرسد دولت قصد دارد یورو را جایگزین دلار کند.
گفتنی است؛ نرخ تسعیر ارز در لایحه بودجه ۱۴۰۲ به دلار و برابر ۲۳ هزار تومان بود که در قانون بودجه به ۲۵ هزار تومان افزایش یافت. افزایش سهم مالیاتها در بودجه بدون به راه افتادن چرخهای اقتصاد میتواند به عنوان یک مانع بزرگ عمل کند.
پرسش کننده :
کنايه همتي به تغيير دلار به يورو در لايحه بودجه 1403 چه بوده است ؟
پاسخ دهنده ( 8 ) :
عبدالناصر همتی، رئیس کل پیشین بانک مرکزی، به اعلام قیمت هر بشکه نفت صادراتی به یورو در بودجه ۱۴۰۳ واکنش نشان داد.
همتی نوشت: در بودجه ۱۴۰۳، قیمت هر بشکه نفت صادراتی، که اصولاً به دلار است را به یورو درج کرده اند! انتظار دارید با این کار کمر دلار آمریکا بشکند؟!
او در ادامه نوشت: راه دلار زدایی این نیست. لازمه دلار زدایی، سیاستگذاری صحیح اقتصادی و بینالمللی برای تقویت رقابت پذیری اقتصاد ملی است نه اقدامات نمایشی!
پرسش کننده :
چرا مي گوييد لايحه بودجه 1403 انقباضي است ؟
پاسخ دهنده ( 9 ) :
مرور اعداد و ارقام کلی لایحه بودجه سال 1403 نشان میدهد دولت برای تحقق اهداف کنترل تورم، در کنار کنترل ترازنامه بانکها، در بودجه نیز رویکرد انقباضی در پیش گرفته و قصد دارد برای مهار کسری بودجه، هزینههای خود را نیز مدیریت کند.
ردپای قوی سیاست انقباضی در بودجه
بر اساس آمارهای ارائه شده در متن لایحه بودجه، در سال 1403 حجم منابع و مصارف بودجه عمومی حدود 2462 هزار میلیارد تومان خواهد بود که رشد 18.3 درصدی نسبت به بودجه عمومی 2082 هزار میلیارد تومانی سال 1402 دارد.
همان طور که در نمودار شماره 8 نمايان است :
در نگاه اول به اعداد بودجه عمومي ، ستون هاي آبي رنگ همه ساله رشد داشته اند ولي در نگاه عميق تر درصد اين رشد نسبت به سال قبل خود متفاوت هستند و درصد افزايش سقف بودجه عمومي در سال 1400 در قله تقريبأ 124% قرار دارد.
در سال 1402 رشد سقف بودجه عمومی 49.4 درصد بوده، در سال 1401 این مقدار 9.1 درصد، در سال 1400 این مقدار 124 درصد و بین سالهای 1396 تا 1399 نیز این مقدار بین 12 تا 30 درصد بوده است.
نمودار شماره 8 سقف بودجه عمومي طي سال هاي 1396 تا لايحه 1403
همچنین هزینههای جاری دولت نیز در سال آینده 1804 هزار میلیارد تومان خواهد بود که رشد 19.5 درصدی نسبت به هزینههای 1509 هزار میلیارد تومانی سال 1402 خواهد داشت.
لازم به ذکر است رشد هزینههای جاری دولت که بخش بزرگ آن مربوط به حقوق و دستمزد بوده ، در سال 1401 حدود 8.7 درصد، در سال 1400 حدود 123 درصد و بین سالهای 1396 تا 1399 حدود 16 تا 24 درصد بوده است . رشد 18 و 19 درصدی منابع و هزینههای جاری دولت در شرایط تورم نزدیک به 40 درصدی گویای این موضوع است که دولت در کنار ترازنامه بانکها، یک سیاست انقباض بودجهای را نیز دنبال میکند تا به اهداف کاهش تورم تا حدود میانگین بلندمدت برسد.
این موضوعی است که احسان خاندوزی نیز به آن اشاره کرده است .
وی گفت: «با توجه به اینکه هدف اصلی دولت کنترل تورم است، در تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۳ تلاش شد تا ارقام درآمدی بودجه به صورت واقعبینانه و قابل تحقق تنظیم شود.»
خاندوزی تاکید کرد: «در لایحه بودجه ۱۴۰۳ مجموع رشد منابع بودجه عمومی دولت قریب به ۱۸ درصد نسبت به بودجه سال جاری است.» همچنین وزیر اقتصاد در ادامه بیان میدارد در هدف دوم به دنبال افزایش سهم درآمدهای پایدار و کاهش سهم فروش نفت در بودجه بودیم. در بخش حقوق و دستمزد نیز رشد حقوق کارکنان دولت ۱۸ درصد و بازنشستگان ۲۰ درصد نسبت به امسال پیشنهاد شده است.
در نمودار شماره 9 آمده است :
فروش و واگذاري اموال منقول و غير منقول دولت ، از سال 1399 رشد چشم گيري داشته و در سال 1402 به تاراج اين اموال نام گذاري شده است با وجود آن که در لايحه بودجه 1403 اين رقم کاهش يافته است ولي متاسفانه هنوز به ميزان سال هاي قبل حتي سال هاي 1399 و 1400 نرسيده است .
نمودار شماره 9 وضعيت فروش و واگذاري اموال منقول و غير منقول دولت
همان طور که در نمودار شماره 10 مشاهده مي شود :
در مجموع با افزایش درآمدهای پایدار و کاهش هزینهها ، کسری تراز عملیاتی بودجه پیشنهادی سال آینده نسبت به سال جاری از ۴۵4 هزار میلیارد به ۳۰۷ هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.
همان طور که ملاحظه مي فرماييد با توجه به ستون هاي آبي رنگ ميزان کسري تراز عملياتي در سال 1400 و 1402 تقريبأ يکسان است ولي نسبت کسري به هزينه ها ( درصد ) در سال 1402 منفي 30 درصد و در لايحه بودجه 1403 نسبت کسري به هزينه ها ( درصد ) بهبود يافته به منفي 17 درصد مي رسد .
نمودار شماره 10 ، کسري تراز عملياتي بودجه از 1396 تا 1403
پرسش کننده :
افزایش درآمدهای مالیاتی در شرايط اقتصادي کنوني چه چالشي دارد ؟
پاسخ دهنده ( 10 ) :
دولت درصدد است سال آینده ۱۱۲۲ میلیارد تومان مالیات دریافت کند. افزایش سهم مالیات ها در بودجه بدون به راه افتادن چرخ های اقتصاد میتواند به عنوان یک مانع بزرگ عمل کند.
در صورت تحقق این موضوع، برای اولین بار ۴۶.۱ درصد از کل منابع بودجه از محل مالیات تامین خواهد شد. اگر درآمدهای گمرکی را نیز به درآمد مالیاتی اضافه کنیم، سهم مالیات از منابع لایحه بودجه سال آینده حدود ۵۲ درصد خواهد بود.
در عین حال باید در نظر داشت همزمان با افزایش درآمدهای مالیاتی، محاسبات دولت بر کاهش میزان صادرات نفت استوار شده است. در لایحه بودجه سال آینده میزان درآمدهای ناشی از صادرات نفت و گاز با کاهشی يازده و شش دهم درصدی به ۶۴۷ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.
پرسش کننده :
نرخ تسعیر دلار در بودجه چند است ؟
پاسخ دهنده ( 10 ) :
دولت قیمت هر بشکه نفت را در بودجه سال آینده در محدوده ۶۵ دلار پیشبینی کرده است. بر این اساس، پیشبینی شده است میزان صادرات نفت نیز چیزی در حدود یک میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه در روز باشد.
میزان صادرات نفت ایران در شرایط فعلی روشن نیست چرا که ایران با تحریمهای نفتی روبه روست و مقصد صادراتی خود را به دلیل تحریم اعلام نمیکند اما برآوردها نشان از آن دارد که چین، بزرگترین خریدار نفت ایران محسوب میشود .
در این راستا نرخ تسعیر دلار یعنی نرخی که بر مبنای آن دلارهای نفتی به ریال تبدیل میشوند ۳۱ هزار تومان در نظر گرفته شده است. دولت میزان صادرات گاز را نیز یازده میلیون متر مکعب برآورد کرده است.
بر اساس این گزارش حجم واردات کالا در سال آینده چیزی در محدوده ۵۵ میلیارد دلار لحاظ شده است.برای واردات کالاهای اساسی و دارو نیز ۱۳ میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار اعتبار در نظر گرفته شده است. درآمد ناشی از واگذاری شرکتهای دولتی نیز ۶۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.
پرسش کننده :
طبق لايحه بودجه 1403 چگونه يارانه افراد غير مشمول حمايت دولت حذف مي شود ؟
پاسخ دهنده (11 ) :
بر این اساس ، منابع هدفمند سازی یارانه ها در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ با رشدی ۱۵ درصدی به ۷۵۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که منابع هدفمندی یارانهها در بودجه سال گذشته حدود ۶۵۹ هزار میلیارد تومان بوده است.
همچنین بر اساس تبصره ۱۰ لایحه بودجه ۱۴۰۳ سازمان هدفمندسازی یارانه ها موظف است با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به حذف یارانه خانوارهای غیر مشمول حمایت دولت به موجب آیین نامهای که به پیشنهاد مشترک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان هدفمندسازی یارانه به تصویب هیئت وزیران میرسد، اقدام کند.
( پايان گفت و گو )
منابع :
1. روزنامه دنياي اقتصاد ، شماره 5879 مورخ 30 آبان 1402 شماره خبر 4022143
2- متن بخش اول لايحه بودجه 1403 و جداول پيوست آن
3- ايران بودجه
4- خبرگزاري فارس :
پیشنهاد افزایش ضریب حقوق همه گروههای حقوقبگیر در لایحه بودجه 1403
5- نور نيوز سوم آذر 1402دخل و خرج خانوار در بودجه 1403
6- خبر فارسي تحلیل بازار اول آذر 1402 لایحه بودجه 1403 منتشر شد
8- فرداي اقتصاد ، 4 آذر 1402 واکنش همتی به ماجرای حذف دلار از بودجه ۱۴۰۳
9- روزنامه فرهيختگان دوم آذر 1402، مهدی عبداللهی، دبیر گروه اقتصاد
10- عصر ايران ، از سیاست انقباضی در افزایش حقوق تا عدم تغییر سقف معافیت مالیاتی ، جزئیات برنامه مالی 1403دولت / دلار در سال آینده چند میشود؟
11- خبرگزاري دانشجويان ايران ايسنا ، اول آذر 1402 ، يارانه خانواده هاي غير مشمول حمايت دولت حذف مي شود
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه استان ها و شهرستان ها/
مهدی آقابالی از مدیریت پژوهش سرای خوارزمی کرج استعفا کرد .
مهدی آقابالی پژوهشگر شناخته شده البرزی و دارای دکتری ریاضی محض از دانشگاه زنجان و پسا دکتری از دانشگاه ادینبرا اسکاتلند است.
پیش تر از این پژوهشگر مطالب و اخباری در « صدای معلم » منتشر شده است .
« صدای معلم » خواهان توضیح و شفاف سازی مسئولان آموزش و پرورش در مورد دلایل و فشارهای منتج به این تصمیم می باشد .
متن کامل استعفا نامه ی مهدی آقابالی به شرح زیر است .
گروه تشکل ها/
انجمن اسلامی معلمان اردبیل در انتقاد از عملکرد اداره کل آموزش و پرورش این استان و نیز سیاست های جاری وزارت آموزش و پرورش در دولت سیزدهم بیانیه ای صادر کرد .
متن کامل این بیانیه که در اختیار « صدای معلم » قرار گرفته به شرح زیر است .
1 ( سیاست و تاریخ به مثابۀ علم
برخورد غیر علمی با « تاریخ » و « سیاست » به علت آفت راحت طلبی به ناتوانی در تجزیه و تحلیلِ تجربه های انسان در طول تاریخ و حتی به حذف تجربۀ تاریخ و فرهنگ از زندگی انسان می انجامد. جايگاه امروز انسان و انسانيت مديون تجربه هاي بشر در طول تاريخ است. در حاکمیت ایدئولوژی ؛ مادی گرایی و راحت طلبی در جامعه گسترش می یابد و اوهام کور، شم سیاسی و تاریخی را در جامعه تنزل داده و به جای اینکه با « سیاست » و « تاریخ » علمی برخورد کنیم، با نگاهی متحجرانه، یکی را بی پدر و مادر و دیگری را نوشتۀ فاتحان خوانده و از غزل پر مغز حافظ، فقط بر لب جوی نشستن و گذر عمر نظاره کردن را برمی گزینیم.
آنچه نهصد سال پیش خاقانی شروانی در باب سیاست فهمید و ما امروز به علت آفت مادی گرایی و راحت طلبی آن را نادیده می گیریم اینست که ثبات حکومت در اقتدایش بر ملت است :
بى مقتداى ملت نه کلک و نه کتاب
بى شهسوار زابل نه رخش و نه ستام
2 ) سنگ بنای هویت ایرانی، زبان و ادب پارسی است
در وانفسایی که قوم مهاجم عرب، اسلام را با مقدس دانستن زبانش مرکبی برای عربیزه کردن منطقه به کار گرفته بود، در گسترۀ سرزمین ایران برای پاسداشت اصالت و شرف ایرانی، راد مردی به نام رادمان پسر ماهک معروف به یعقوب لیث، جان بر کف، اضمحلال روحیۀ ایرانی را غیر ممکن ساخت و سپس در کنار مبارزه های شعوبیه و خرمدینان، نهضت بی همتای ادب پارسی شکل گرفت و در خفگان حکومت بنی عباس، نامور نامۀ فردوسی روحی تازه در کالبد ایران دمیده و سهم به سزایی در رفع خطرِ انحطاط زبان پارسی و در نتیجه در استقلال فرهنگی و اجتماعی ایران ایفا کرد. با اینکه بعد از ورود اعراب به ایران، زبان عربی، زبان علمی جهان اسلام شد، سه چیز در زبان عربی مدیون ایرانیان است :
1. ابداع خط پارسی- عربی،
2. تدوین علم نحو برای زبان عربی،
3. خلق یا ترجمه نزدیک 90% نثر عربی در علوم مختلف
اما هنگامی که زبان و ادب پارسی از لوح زندگانی آران پاک و تقریباً همزمان تغییر خط اعمال شد، ارتباط مردم با فرهنگ دیرین خود کم رنگ گردید و از سوی دیگر ديدگاه نژاد پرستی روسیان که پشت انترناسیونالیسم و سوسیالیسم سنگر گرفته بود، ریشه های درخت کهنسال و با شکوه فرهنگ ديرين ايران را در آن سوی ارس لرزاند. به طوري كه امروز مردم آن دیار حتی سنگ قبر اجداد خود را نمی توانند بخوانند. از گذشتة خود به جز بخشي از فولكلور چيز ديگري ندارند. با اينكه فولکلور تجلی گر اصالت محلی است، ولی اگر مردمی صرفاً بر آداب و رسوم و افسانه ها و تصنیف های عامیانه تکیه کنند، از ریشه هایش بریده می شوند. فکر و زبانش یا روسی می شود و یا انگلیسی. چرا که در این هنگامۀ وانفسا در برابر نفوذ سرسختانۀ زبان انگلیسی به عنوان زبان محیط بر تکنولوژی و زبان روسی به عنوان زبان محیط بر فکر و زبانِ اقمار روسیه و هم مرز با زبان پارسی، حیدر بابا چقدر می تواند مقاومت کند و بوستان و گلستان چقدر؟
به قول شادروان عباس زریاب خویی : « این زبانِ فرهنگی در آغاز اسلام فقط یک زبان محاوره ای بود و به تدریج خواست تا صورت فرهنگی و ادبی به خود بگیرد. اگر ادبا و شعرای ما همه از قبیل عنصری و منوچهری بودند این زبان هرگز به صورت زبان فرهنگی و زبان ملی در نمی آمد زیرا مدح شاهان و امیران که با مردم بیگانه بودند در همان دفاتر و دواوین می ماند و به خانه های مردم از کشاورز و کارگر و پیشه ور راه نمی یافت. به جز آن مردم از گذشتۀ بزرگ و پرافتخار خود بی خبر بودند . . . »
چند پرسش مهم :
* چرا سعدي و حافظ آثار خود را به زبان محلي ننوشتند؟ اگر ما به فرض شنوندۀ صحبت سعدی با مادرش باشیم، محال است که بتوانیم صحبت آنها را کامل بفهمیم. زبان محلی سعدی دستخوش تحولات زیادی شده ولی زبان ادبی بوستان و گلستان اقتدار خود را در ایران بعد از هشت سده حفظ کرده است.
سعدی زبان شناس بی¬همتا، « نیرومندیِ طبع زبان پارسی را در برابر زبان عربی، به آب روان تشبیه می کند » حافظ ادیب و عارفی برجسته، « پارسی گویان را بخشندگان عمر می خواند. »
* چرا قطران تبریزی، همام تبریزی، نظامی گنجوی و خاقانی شروانی آثار خود را به زبان محلي ننوشتند؟ آنها نه تنها یک بیت شعر ترکی ندارند، قطران ادیب بزرگ، « لشگر ترکان را بد اندیشان و آفت می خواند. » نظامی گنجوی داستان سرای بی همتا و زبان شناس برجسته، هم رأی با شروانشاه « ترکانه سخن را سزاوار و شایستۀ ایرانیان نمی داند. »
* آیا مدعیان می توانند علمی تر، هنرمندانه تر، روحیه سازتر و لذت بخش تر و انسانی تر از دیوان شمس، مثنوی معنوی، شاهنامه، دیوان حافظ، بوستان و گلستان، آثار نظامی، خاقانی، عطار، خيام، سنایی، ناصر خسرو، صائب، بیهقی، بایزید بسطامی، ابوالحسن خرقانی، ابوسعید ابوالخیر، محمد معشوق، عین القضات همدانی، سهروردی و . . . خلق کنند؟
ساده لوحی است که آثار آنها را صرفاً نشأت گرفته از قریحۀ شعر دانسته و چشم را بر هویت اجتماعی و فرهنگی یک ملت ببندیم. که پشتِ حتی تک بیت ها و جمله هايي از آنها دهه ها و شاید قرنی تجربۀ علمی و عرفانی و ایمانی نهفته است. اين بزرگان سليمان زمان خود هستند که رسالتشان غنای فرهنگ ایران و کمال انسان است.
گرچه شیرین دهنان پادشهانند ولی او سلیمان زمانست که خاتم با اوست
روی خوبست و کمال هنر و دامن پاک لاجرم همت پاکان دو عالم با اوست (حافظ)
3 ) حفظ و تقویت زبانهای محلی ( زبانهای محلی پشتوانۀ فرهنگ ما هستند )
بيش از 70% واژگانِ زبان كنوني آذربايجان ريشة تركي ندارند و نيز این زبان داراي فرهنگ آوايي و تعبيرات و امثال و اصطلاحات و روح ايراني است. با نادیده گرفتن این مهم، زبان كنوني آذربايجان هم از لحاظ فونتيك و هم از لحاظ تعبيرات و اصطلاحات و امثال مشترك پارسي دری و آذربايجاني تحت تركتازي رسانه هاي « گرگان آدم خوار » آسيب خواهد ديد. حذف هر کدام از زبانهای محلی، ما را از بخشی از فرهنگ ملی مان دور خواهد کرد. همۀ زبانهای محلیِ ایرانی در رشد و اعتلای زبان و ادب پارسی سهم به سزایی داشته و دارند و نیز زبان و ادب پارسی در ثبات آنها. لذا زبان پارسي محيط بر هويت ملي و فرهنگي ایرانیان و متعلق به همة مردم ايران است نه يك محل خاص و فراتر از زبان رسمي، زبان علم و هنر و فرهنگ ايران است.
4 ) نگاهی گذرا به روی کار آمدن فرقۀ دموکرات در آذربایجان
در سال 1911 مسیحی در شهر باکو ، حزب « دموکراتیک اسلامی مساوات » ( که در همۀ واژه های سر هم بندی شدۀ نام حزب، تناقض نمایان است و در واقع ترکیبی از محال و فریب است ) به پشتوانۀ حزب اتحاد و ترقی ترکیه و شئونیسم یهودی تأسیس شد. در باکو در پیروی از ترکان جوان ترکیه با رویای پوچ پان ترکیسم به نام اصیل و دیرین آران و شروان پشت پا زدند. به این امید که با نام جعلی برای بالای ارس، نخست سرنوشت بالا و پایین ارس را به هم گره بزنند و سپس در موقع مناسب رویای پوچ پان ترکیسم را محقق سازند. شادروان احمد کسروی تاریخ دان و زبان شناس بی همتا نیز دربارۀ این تغییر نام می نویسد : «تاریخ مانند چنین کار شگفت سراغ ندارد.»
با روی کار آمدن اتحاد جماهیر شوروی در 1922 مسیحی ( 1301 خورشیدی ) و تشکیل حزب کمونیست شوروی تمامی احزاب در آن کشور یا قلع و قمع شده و یا در حزب کمونیست حل شدند. این حزب با شعار ضد امپریالیسم به قدرت رسید و دیر نپایید خود به امپریالیسم خونخوار تبدیل گشت. شاخۀ حزب تودۀ آذربایجان یکی از نیرومندترین شاخه های ایالتی حزب بود که به دستور شوروی در سال 1324 خورشیدی منحل شد و اکثریت آن به فرقۀ دموکرات گرویدند. که نشانه ای از فرمانبرداری بی چون و چرا از رهبران شوروی بود. بسیار مضحک می نماید جمع ضدینِ حزب توده و فرقۀ دموکرات. نشان می دهد صرفاً سودای بهره گیری سیاسی با محوریت شخص استالین در میان بوده است. برخورد غیر علمی با « تاریخ » و « سیاست » به علت آفت راحت طلبی به ناتوانی در تجزیه و تحلیلِ تجربه های انسان در طول تاریخ و حتی به حذف تجربۀ تاریخ و فرهنگ از زندگی انسان می انجامد.
روسیان همانند شئونیسم ترک، حتی بیش از آنها در تمام سرزمینهای اشغالی ایران سه مورد را در دستور کار خود قرار داده و اجرا کردند :
1. زودودن زبان پارسی
2. تغییر خط پارسی
3. زدودن هویت ایرانی از شهرهای اشغالی
مهمترین مأموریت فرقه نیز اجرای همین سه مورد در آذربایجان بود. آنها مجریان بی چون و چرای اوامر ملوکانۀ حزب مادر بودند. ولی نعمت آنها خوب فهمیده بود که زبان و ادب فارسی بن مایۀ هویت ایرانی است.
در سال 1320 نزدیک به 3000 مأمور امنیتی شوروی همراه ارتش آن کشور به دنبال اشغال ایران وارد سرزمینمان شدند. چهار سال بعد در شمال غرب کشور، کشوری که دارای دولت مرکزی پادشاهی مشروطه بود یک فرد ساده لوح و عده ای ماجراجو اعلام خود مختاری و جمهوریت کرده، وزیر جنگ تعیین می کنند، تمبر چاپ می کنند و معلمانی که اصرار داشتند به کتاب های پارسی تدریس کنند دستگیر و تبعید می کنند و کتاب های درسی که به زبان پارسی بودند را می سوزانند. اینها مقدمۀ جدایی بود. سران نمادین فرقۀ دموکرات در دام توطئۀ وحشتناک تجزیه افتاده بودند.
در آخرین روزهای تار و ظلمانی نامه ای ننگین با امضاء پنج تن از سران نمادین فرقه که پیشه وری هم جزء آنها بود به استالین می فرستند و درخواست پشتیبانی بیشتر از شوروی کرده و ننگین تر از آن، استالین را می خواهند قانع کنند که آنها بهترین حافظان منافع شوروی در شمال غرب ایران خواهند بود. تنها پس از یک سال ترکتازی در آذربایجان، پیشه وری هنگام فرار در سال 1325 در بانک ایران و شوروی 5,2 میلیون تومان در حساب شخصی خود پس انداز داشت.
فرقۀ دموکرات طی یک سال، آزادی بیان را که در سالهای نخست سلطنت محمدرضا پهلوی از روزنامه ها به مشام می رسید، در آذربایجان محدود به شعارهای ضد فئودالی کرده و با عوام فریبی، روزنامه های آزاد را قلع و قمع کرد. فقط معدودی فرصت طلب برای کسب قدرت در سازمانهای چپ به سان مگسانی گرد شیرینی به مزدوری غاصبان پرداخته و در روزنامه ها به جعل تاریخ و هویت بافی پرداختند. در واقع جهل یا تجاهل خود را پشت نقاب شعارهای ضد فئودالیستی، در خدمت مقاصد سیاسی قرار دادند؛ با هدف جدا کردن سرنوشت آذربایجان، از تنِ بیش از ده هزار ساله ایران.
می خواستند بلایی که بر سرِ آران آوار کردند بر سر آذربایجان نیز بیاورند.
دلایل نجات آذربایجان در 21 آذر 1325 خورشیدی عبارتند از :
1. به گواهی تاریخ، آذربایجان خود را پاره ای از تنِ بیش از ده هزار ساله ایران می داند.
2. استقرار آزادی بیان در ایرانِ آن روزگاران
3. مقید بودن پادشاه به قانون اساسی مشروطه در آن روزگاران
4. اهمیت امنیت ملی نه امنیت ایدوئولوژیِ حکومت ( این مهم نشأت گرفته از آزادی بیان و مقید بودن پادشاه به قانون اساسی مشروطه در آن روزگاران بود. )
5. ایزوله نبودن حکومت ایران در جهان
6. نقش مدبرانۀ قوام السلطنه
هیچ سند معتبری از تهدید به استفاده از سلاح هسته ای توسط « هری ترومن » رئیس جمهور وقت امریکا علیه « استالین » مبنی بر نجات آذربایجان وجود ندارد.
امروز ، تجزیه طلبان (دشمنان خورشید ) با هیبتی از فرق سر تا نوک پا سیاست زده، نقش حزب توده را ایفا می کنند. مهره هایی از آنها ظاهر اسلامی به خود گرفته و ترکتازی می کنند. مردم شريف و نجيب آذربایجان مبهوتِ بي حيايي دشمن خورشيد شده و خوب مي دانند اگر ناحق ها را حق مي خوانند، آمده اند كه سر ببرند تا كلاه دهند.
5 ) ملی گرایی ایرانی مختص ملت ایران است
یکی دانستن ناسیونالیسم در ایران با ناسیونالیسم دولت – ملت های اروپایی غلط محض است. بیش از ده هزار سال است که ملت و سرزمین در ملی گرایی ایرانی در عرض هم رشد کرده اند و در این گاه کهن و دیرین از دلِ ملی گرایی ایرانی، حقوق بشر و سکولاریسم برخاسته و ملی گرایی ایرانی، پناهگاهی برای ملت ایران در برابر استبداد و توتالیتریسم و امت سازی و هر گونه ایدوئولوژی است.
عده ای جاهل یا متجاهل به این امر هستند. به ناراستی جایگاه زبان و ادب پارسي را با زبان در كشور سوئيس و يا كشورهاي قارة امريكا و اقيانوسيه مقایسه می کنند. در این کشورها زبان صرفاً قراردادی برای ارتباط معرفی شده و احاطۀ کامل بر هويت ملي و فرهنگي آن مردمان ندارد. مگر ایران کشور خلق الساعه ( نو پدید ) است که بنشینیم دوباره زبان انتخاب کنیم؟ پرچمی که نمایندگان ملت در مجلس نخست مشروطیت آن را تصویب کرده اند رد کنیم؟ در میزگرد مطبوعاتی یا اعتراضات، پرچم جعلی و جدایی طلبانه بلند کنیم؟ دریغا که امروز قشریان مذهبی و مستبدان حاکم، تجزیه طلبان را آلترناتیوی در مقابل رشد مردم سالاری در دست خود نگه داشته اند.
بیلبوردهایی در میادین شهرها با مضمون « تحصیل بهتر در ترکیه » خود نمایی می کنند؛ که مجوزشان را دولت های جمهوری اسلامی صادر می کنند. اولیای ساده لوح به راحتی متقاعد می شوند، به جای اینکه ده ها میلیون تومان به مدارس انتفاعی بدهند کم و بیش این پول را هزینۀ سالانۀ بچۀ خود در ترکیه بکنند. چه دستهایی در دولت ایران وجود دارند که می خواهند نوجوانان ایرانی تحت آموزشِ دولتی با ائتلاف اسلامگرایان و شئونیسم ترک ( بنیادی نهاده بر فشل ) ، قرار گیرند و در اذهان کودکان ما به زبان تاتاری تاریخ جعلی را تزریق کنند؟
آنچه هزار و صد سال پیش فردوسی دربارۀ جهانخواری دولتمردان عرب ( که هدف اصلی آنها عربیزه کردن منطقه بود و اسلام مرکبی برای آن هدف ) گفته بی کم و کاست دربارۀ اسلامگرایان سیاست باز منطقه صدق می کند.
زیان کسان از پی سود خویش بجویند و دین اندر آرند پیش
[1]- آن دشمن خورشيد بر آمد بر بام دو چشم ببست و گفت خورشيد بمرد ( مولوی )
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه رسانه/
سایت « رصد معلم » به عرصه آموزش و پرورش پیوست .
در معرفی این رسانه چنین می خوانیم :
« در جهان شبکه ای امروز ، رسانه مهم ترین ابزار سخن گفتن و فعالیت رسانه ای امری سهل ممتنع است. از یک سو امکان گفت و گو از طریق رسانه های مختلف به آسانی دردسترس قرار می گیرد و از سوی دیگر فعالیت رسانه ای وزین در میان انبوهی از رسانه ها و شبکه ها سخت و طاقت فرسا است .
در طول یکصد و هفده سال گذشته و پس از انقلاب مشروطه مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی مورد توجه قرار گرفته اند ولی زمینه شکل گیری مطبوعات واقعی ، پایدار و مستقل در ایران به وجود نیامد و دوران های کوتاه آزادی نسبی مطبوعات با پاییز توقیف ها مواجه شده اند .
با ظهور رسانه های جدید نیز فعالیت های مطبوعاتی سنتی به حاشیه رفته اند.
فعالیت رسانه های مرتبط با مسائل فرهنگی و آموزش و پرورش نیز فعالیتی پر خطر است . فضای آموزش و پرورش با بحران عمیقی رو به رو است که به عمد از سوی سیاست های رسمی نادیده گرفته می شود .
جامعه معلمان از ابتدای دهه چهل تاکنون از وضعیت اقتصادی و معیشتی خود ناراضی اند و این نارضایتی بنا به شرایط اقتصادی و اجتماعی با فراز و نشیب همراه بوده است. ناکامی بدنه معلمان کشور در دست یابی به حداقلی از خواسته ها، فضایی مملو از سرخوردگی ها را بر آموزش و پرورش تحمیل کرده است .
اصلاحات و اصلاح طلبی نیز با صخره های ستبری مواجه است که بسیاری را وادار به سخن گفتن از امتناع اصلاحات می نماید . در شرایط فعلی ، رسانه ای که بخواهد از اندیشه اصیل اصلاح طلبی دفاع کند و همزمان با رویکردی انتقادی و ریشه یابانه به آن بنگرد در میان سیل سرخوردگی ها توان از دست خواهد داد .
« رصد معلم » به عنوان یک رسانه با دو کارکرد مرتبط با آموزش و پرورش و اصلاحات در شرایطی شروع به کار می کند که هر دو عرصه در گیر و دار بحران و ناکامی اند . همین ناکامی خود به سوال چه باید کرد در هر دو عرصه دامن می زند که در میان صاحب نظران و فعالان هر دو سپهر به آن پرداخته می شود .
رصد معلم نیز رسالت اولیه خود را تلاش برای احیای رویکرد اصلاحی به آموز ش و پرورش و سیاست می داند .
برای گذران از بحران باید ابتدا به تشخیص علل بحران های شکل گیری بحران پرداخت و این بحران شناسی نیازمند گفت و گویی فراگیر است که بتواند افکار مختلف ، متفاوت و حتی متضاد را دعوت به چاره جویی از طریق گفت و گو و تبادل نظر نماید .
واقعیت این است که سخن از گفت و گو در جامعه ما بسیار است ولی ما با فضای گفت و گو روبه رو نیستیم و حداقل فضای غالب سیاسی و فرهنگی ما گفت و گو محور نیست .
سیاست های فرهنگی دولت مدار که عنان فرهنگ را در اختیار دولت قرار می دهد و راه را بر تکثر فرهنگی می بندد آموزش و پرورش و فرهنگ را به عرصه ستیز تبدیل کرده است . در عرصه سیاست نیز همچون عرصه فرهنگ ، موجودیت نهادها و رسانه های مستقل و غیردولتی با معضلات مختلفی روبه رو است و همین خود عرصه سیاست را نیز به بلیه امتناع گفت و گو و تعامل دچار کرده است در حالی که گفت و گو خود مولد امنیت است و زمینه را برای توافق و اجماع فراهم می سازد .
رصد معلم در این شرایط قدم به عرصه فعالیت می گذارد و رسالت خود را گام نهادن در مسیر گفت و گو در هر دو عرصه آموزش و پرورش و سیاست می داند و خواهد کوشید صدایی نو در این عرصه باشد . صدایی که همنوا با بدنه معلمان صاحب نظران و فعالان عرصه آموزش و پرورش در جهت اصلاح روند ها و قوانین ، برنامه ها و سیاست های نهاد تعلیم و تربیت گام بردارد و همراه با دلسوزان فضایی برای گفت و گو در عرصه سیاست و اصلاحات به وجود آورد .
این رسالت رصد معلم در شرایط موجود با موانع بسیاری رو به رو خواهد بود که باید در سایه تساهل و تعامل برای رفع آنها گام برداشت .
( ربکا پیترسون (Rebecka Peterson)، برنده جایزه ملی تاج معلمی (بهترین معلم) در آمریکا - این جا )
تولد یک رسانه ، تولد یک رویداد جدید است . رویدادی که یک اندیشه را به رسانه تبدیل می کند . رسانه ای که بتواند تحولات را رصد نماید و در چار چوب قوانین در مسیر صحیح اصلاح طلبی و اطلاع رسانی قدم بردارد .
رصد معلم گامی نو و صدایی نو است که در این عرصه متولد می شود و امید دارد که بتواند در مسیر رسالت خود گام بردارد » .
« صدای معلم » ضمن تبریک و شادباش به مدیریت این رسانه و آرزوی موفقیت و تایید این مواضع بر این باور است که تعداد رسانه ها و محتوای تولید شده در آن ها در عرصه آموزش و پرورش ایران به هیچ در شان جامعه گسترده معلمان ( شاغلان و بازنشستگان ) نیست و معلمان برای تاثیرگذاری در حوزه های تصمیم گیری و تصمیم سازی چاره ای جز فعالیت مستمر ، با کیفیت و اثر بخش ندارند .
نشانی این رسانه به شرح زیر است :
پایان پیام/
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
شانزدهم آذر ماه هر سال به نام روز « دانشجو » در تقویم کشور عزیزمان ثبت و ضبط گردیده است. این روز را باید روز تاریخی دانشگاه تهران نامید که حاصل تفکرات انقلابی و ظلم ستیزی مردم قهرمان کشور عزیزمان است که همواره در دامان خود فرزندان برومندی را تحویل جامعه می دهند.
در این روز سه تن از دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران در اعتراض به ورود « نیکسون » (معاون وقت ریس جمهور امریکا) دست به تظاهرات زده بودند که به وسیله ماموران شاه در صحن دانشگاه به شهادت رسیدند. از آن پس ، همه ساله به رغم کوشش رژیم شاه و ساواک؛ دانشجویان دانشگاه تهران و دیگر دانشگاه های سراسر ایران مراسم و تظاهراتی به یاد شهیدان آن روز بر پا می کردند.
جا دارد، یاد و خاطره شهدای اسلام و انقلاب و خصوصا یاد شهدای شانزده آذر سال ۱۳۳۲ دانشگاه تهران که به نام روز دانشجو نام گذاری گردیده را گرامی بداریم و توفیق ادامه راه آن مردان بزرگ را از خداوند بزرگ مسالت نماییم. این روز را به همه جویندگان چراغ علم و دانایی و دانشجویان عزیز تبریک و تهنیت گفته و توفیق روز افزون آنها را در مسیر مقدس علم و دانش آموزی از پروردگار یکتا طلب می کنیم.
شهید بهشتی رحمت اله علیه با یاد آوری این جمله ی مشهور که دانشجو موذن جامعه است ؛ اگر خواب بماند نماز امت قضا می شود ؛ کاملا رسالت خطیر دانشجویان به عنوان قشر تحصیل کرده روشنگر را مشخص نمود .
اگر نگاهی به جنبش های دانشجویی قبل و پس ازپیروزی انقلاب داشته باشیم کاملا متوجه خواهیم شد که دانشجویان به عنوان یک جریان روشنفکری در جمهوری اسلامی ایران نقش به سزایی در آگاهی مردم جامعه داشته اند هر چند جنبش های دانشجویی در گذر زمان و با توجه به مقتضیات و سیاست های دولت های مختلف گاها دچار ایستایی و یا پویایی شده اند که این مسله هم یکی از آسیب های اساسی جنبش های دانشجویی در ایران است .
دانشجویان به عنوان طلایه داران علم و دانش باید همواره مطالبه گر باشند و قطعا مطالبه گری های دانشجویی متفاوت با مطالبه گری های جریان های دیگر صنفی و سیاسی باشد چون دانشجو با آگاهی و علم و مطالعه دست به مطالبه گری می زند و جنس مطالبه گری و نقادی های دانشجویی متفاوت تر از اقشار و اصناف و احزاب دیگر است.
برای این منظور باید در دانشگاه های کشور کرسی های آزاداندیشی دانشجویی دایر شود و نباید به صرف مطالبه گری ، دانشجویان را ستاره دارکرد ؛ اتفاقی که متاسفانه در برخی از دانشگاه های کشور به وقوع می پیوندد.
برای داشتن دانشگاهی پویا و دانشجویی موذن قطعا باید از وجود اساتید برجسته و حاذق استفاده کرد چون موذن خوب نیاز به استاد متبحر دارد. برای داشتن موذنانی متعهد و متخصص باید به رشته های علوم انسانی در دانشگاه ها بها داد و در جهت توسعه این رشته ها گام برداشت.
در ضمن ، دانشجویان نیز باید آگاهی کسب کنند که بتوانند تحلیل دهند و جامعه را رشد دهند .
فرق میان یک دانشجو و یک آدم سیاسی کار در این است که دانشجو باید حرفش را صریح بزند، از دل بزند؛ و اگر چنانچه معلوم شد اشتباه است، سریع پس بگیرد.
دانشجو باید سیاسی باشد ولی سیاست زده هرگز ؛ آفتی که متاسفانه دامن برخی از تشکل های دانشجویی را گرفته است .
به هر حال امیدواریم با حمایت های مادی معنوی دولت و نهادهای متوالی شاهد شکوفایی هر چه بیشتر دانشگاه ها در عرصه رشد و گسترش تشکلات دانشجویی باشیم چون یقین داریم که یکی از مولفه های اصلی توسعه ی در ابعاد مختلف ، حمایت ازکرسی های آزاداندیشی دانشجویی و توجه به مطالبات صنفی و سیاسی آنان است و یقینا این حمایت ها منجر به قضا نشدن نماز امت اسلامی خواهد شد.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید