گروه اخبار/
معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: فهرست کابینه دوازدهم در حال نهایی شدن است و بعید میدانم امروز فهرست کابینه دوازدهم به مجلس ارائه شود.
حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور در گفتوگو با فارس در پاسخ به این سوال که آیا فهرست کابینه دوازدهم امروز به مجلس ارائه میشود یا خیر؟ اظهارداشت: فهرست کابینه دوازدهم در حال نهایی شدن است و بعید میدانم امروز فهرست کابینه دوازدهم به مجلس ارائه شود.
امیری در ادامه تاکید کرد: بر اساس آییننامه داخلی مجلس از تاریخ تحلیف رئیس جمهور 2 هفته فرصت وجود دارد تا فهرست کابینه دوازدهم به مجلس معرفی شود و همچنین یک هفته هم فرصت رسیدگی از سوی مجلس وجود دارد.
پایان پیام/
گروه رسانه و تشکل/ « سازمان معلمان ایران » از تشکل های فرهنگیان در آستانه معرفی وزیر آموزش و پرورش از سوی رئیس جمهور منتحب به مجلس دهم بیانیه ای صادر کرد .
نهاد مهم و تاثیر گذار و حتی تعیین کننده آموزش و پرورش به یک دور باطل و بن بست و درماندگی فرو غلطیده و کشتی که قرار بوده نجات بخش جامعه باشد خود به نجات دهنده محتاج گشته است/ نهادی که خود عاجز از زایش و پرورش مدیرانی متفکر و خلاق و جسور و خودباور باشد و یا بورورکراسی و روابط تو در تو و تنیده در زد و بندها و مصلحت سنجی های سیاسی - ایدئولوژیک گرفتار شده باشد ، چگونه می تواند نسل آینده ی این سرزمین را برای زیست موفق در آینده تربیت کند و آنان را آماده ی رویارویی با تبعات زندگی در این قرن سازد/ اکثریت قریب به اتفاق وزاری آموزش و پرورش در چهاردهه ی اخیر با بینش محافظه کارانه و گاه ماقبل مدرن و سنتی بوده اند و رضایت هر گروه یا دسته ای را بالاتر از رضایت دبیران و آموزگاران ، دانش آموزان و خانواده ها دانسته اند و اصولا برایشان رضایت اطرافیان و تصمیم گیران خارج از نهاد قوه مجریه در درجه ی نخست اولویت قرار داشته است/ مشکل وقتی رخ می دهد که همین وزرای کاملا خجول و آرام و به شدت محافظه کار و سازگار یافته با محیط ، هنگامی که می خواهند برنامه های پیشنهادی خود را برای رای اعتماد در مجلس بنویسند ، آن چنان از تغییر و تحول و دگرگونی و نوآوری و نوگرایی و نواندیشی و انقلاب علمی و معیشتی و رفاهی فرهنگیان و وزارت آموزش و پرورش داد سخن می دهند که گویی درب مدینه ی فاضله به روی ایرانیان گشوده شده و تا دیر نشده باید سوار بر قطار سعادت در نهاد آموزش و پرورش شویم و بیش از این خود را دچار خسران و زیان نسازیم/ نهاد بسته و قفل شده ی آموزش و پرورش محدوده ی کاملا تعریف شده ای دارد و فعلا هم در عمل خبری از وعده ی داده شده مبنی بر اینکه آموزش و پرورش در دولت جدید به مسئله ی نخست دولت و نظام تصمیم گیر کشور بدل شود خبری نیست جز مداخلات همیشگی همگان در این نهاد که همیشه بوده و هست/ مداخلاتی که حتی رییس دولت را از معرفی یک وزیر زن از خیل زنان شاغل در آموزش و پرورش که بیش از نیمی از کارکنان آن را تشکیل می دهند محروم کرد و رییس جمهور را وادار به عقب نشینی از شعارهای خود کرد و جسارت شکستن تابوی وزارت زنان دردولت اصلاحات و دردولت اعتدال ستانده شد و محافظه کاران تنها در دولت محافظه کار مورد حمایت خود دست دولت را تاحدی در معرفی وزیر زن باز گذاشتند...
گروه اخبار/
محمود فرشیدی وزیر اسبق آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، در پاسخ به این پرسش که «وزیر جدید آموزش و پرورش باید چه ویژگیهایی داشته باشد؟»، اظهار داشت: آموزش و پرورش نباید نگاه حزبی و سیاسی داشته باشد و اگر وجهالمصالحه حزبی و گروهگرایی شود، حق دانشآموزان پایمال میشود.
وی ادامه داد: اگر مسائل حزبی و گروهی هدف آموزش و پرورش قرار گیرد، فرصت اینکه مسائل تعلیم و تربیت آن گونه که باید پرداخته شود، نخواهد بود و سرنوشت 13 میلیون دانشآموز که اقشار بیگناه جامعه هستند، تحتالشعاع قرار میگیرد.
وزیر اسبق آموزش و پرورش متذکر شد: در زمینه رویکرد سیاسی در دولت یازدهم، این موضوع باید مورد توجه نمایندگان و رئیس جمهور باشد تا از آموزش و پرورش انتظار نگاه حزبی نداشته باشند و اینکه آموزش و پرورش نهاد پاک و مقدسی در طول سالهای گذشته بوده است. اگر مسائل فساد اقتصادی در دستگاههای دیگر به وجود آمده است، برای معلمان پاک و منزه این موضوع جای شگفتی داشته است.
فرشیدی تأکید کرد: متأسفانه در سالهای اخیر شاهد بودیم فساد اقتصادی دامن معلمان را گرفت و اندوخته محدود آنها و هزاران میلیارد تومان از ثروت معلمان را عدهای به یغما بردند و بعضی از آنها از کشور خارج و سپس دستگیر شدند.
وی بیان داشت: انتظار میرفت به مشکلات اقتصادی معلمان توجه شود که نه تنها به این موضوع عمل نشد، بلکه ثروت و اندوخته معلمان هم به یغما رفت.
وزیر اسبق آموزش و پرورش تصریح کرد: یکی دیگر از ویژگیهایی که باید وزیر آموزش و پرورش داشته باشد این است که باید فردی پاک دست بوده و از نظر مسائل مالی انسان منزهای باشد. کسی که میخواهد شرکتی ایجاد کرده و فعالیت اقتصادی و تجارت کند، شاید برای دستگاههای دیگری که فعالیتشان اقتصادی است مناسب باشد، اما برای دستگاههای تعلیم و تربیت مناسب نیست و انتظار میرود که چنین فردی که انتخاب میشود، شاکله و نگاه معلمی داشته باشد.
فرشیدی ادامه داد: باید وزیر از بدنه آموزش و پرورش و جامعه میلیونی آن باشد و عدم انتخاب وزیر از جامعه معلمان یک نوع تحقیر معلمی است؛ یعنی فرهنگیان میگویند دولت به یک میلیون معلم اعتماد نداشته و صلاحیت آنها را قبول ندارد.
وی با تأکید براینکه چرا دولت باید نسبت به معلمان این نوع نگاه تحقیرآمیز را داشته باشد و خارج از جامعه فرهنگیان وزیر انتخاب شود، گفت: به این دلیل وقتی وزیر از این بدنه نباشد،با برنامههای آموزش و پرورش آشنایی ندارد و ظرافتهای کار تعلیم و تربیت را نمیداند.
وزیر اسبق آموزش و پرورش افزود: موضوع دیگر این است که چنین فردی نیروهای آموزش و پرورش را نمیشناسد و متقابلاً لشکری از مدیران میهمان را از بیرون میآورد که تا وقتی رئیس هستند بر معلمان ریاست میکنند و وقتی از ریاست برداشته میشوند، به موقعیتهای قبلی خود برمیگردند و این به تعلیم و تربیت ضربه میزند.
فرشیدی خاطرنشان کرد: دغدغه معیشتی معلمان از مسائل مورد توجه کانون تربیت اسلامی بوده است و راهکارهای عملی برای ایجاد گشایش اقتصادی معلمان ارائه کردهایم.
انتهای پیام/
توفیقی بزرگ در مسیر محدود ساختن و پاسخگو کردن قدرت مطلقه و تمکین ارباب قدرت به رای و خواست منبعث از عقل و خرد جمعی/ پیش از انقلاب مشروطیت، شاه،حاکم بر کلیه امور و ملت رعیت او به شمار می آمد و فاقد شعور برای تشخیص خیر و صلاح خویش و به تبع آن بی صلاحیت در فرآیند انتخاب مسئولان و امر قانونگذاری/ در چرخه قدرت و تصمیم گیری،هیچ جایگاهی برای مردم، تعریف نشده بود/ یکصدو یازده سال پس از بیداری ملت و به ثمرنشستن جانفشانی های آنان در قالب مشروطیت،به روان پاک بیدارگران و مجاهدان این عرصه درود می فرستیم
خود را شایسته و زنان را ناشایست می دانند که اگر شایستگی بر لزوم مرد بودن اثبات شده بود اکنون باید توسعه یافته ترین کشور در جهان می شدیم زیرا فقط مردان در این سرزمین وزیر بودند/ آیا درحقوق شهروندی شما، زنان فقط می توانند فقط در حد دستیار باشند و بس/ اگر این گونه نیست با انتخاب بانویی مدیر و مدبر و شایسته و فرهیخته و آگاه به مسائل تعلیم و تربیت، دارای دیدگاه و سوابق علمی و پژوهشی ،وزارت آموزش و پرورشی راکه برخی مردان جاه طلب نتوانستند ماحصلی در اعمالشان جز افت تحصیلی ، بی انگیزگی معلمان و دانش آموزان ،ناکارامدی سیستم ، وارد کردن طرح های بی خاصیت به مدرسه ، افزایش نارضایتی و صدها بی کفایتی دیگر باقی بگذارند و شناسنامه ای جز ناتوانی نداشتند را این بار به زنان بسپارید/ هم اکنون در میان بانوان فرهیخته ایرانی می توان نام افراد اصلاح طلب و دلسوزی مانند دکتر رضوان حکیم زاده و دکتر شهین دخت مولاوردی را دید/ زیبنده و مترقی نیست در حالی که برای مثال نصف وزیران کابینه در کانادا را زنان تشکیل می دهند ما با تمام قدرت به حذف بانوان شایسته وزارت در سرزمین خود بکوشیم .و بهانه به دست خرده گیران دهیم/ درحال حاضر افغانستان 4 وزیر زن و 8 معاون وزیر دارد .همچنین از میان 34 ولایت افغانستان فقط یکی از آن به وسیله زن اداره می شود/ از مجموع 249 نماینده مجلس افغانستان 68 نفر آن را زنان تشکیل می دهند/ تنها 1 وزیر زن در طول سال های پس از انقلاب نمی تواند کارنامه ای پرافتخار برای دفاع ازعدم وجود تبعیض باقی بگذارد/ حکومت افغانستان تعهد کرده که مشارکت زنان در تصمیم گیری را تا سه سال دیگر به 30 درصد برساند لیکن در ایران برخی دلتمردان خوددیده افتخار می کنند که زنان را از وزارت و تصمیم گیرهای کلان محروم کنند
انتخاب وزیری از بین نیروهای سنتی آموزش و پرورش حقیقتا جای تامل داشته و دکتر روحانی باید بابت این انتخاب ، ورای سهم خواهی های مرسوم و معمول ،به جهت وعده های داده شده خود را ملزم به پاسخ گوئی در مقابل مطالبات معلمان و دانش آموزان بداند/ وزرای قبلی که عموما از بین حلقه مدیران بسته وزارتخانه انتخاب می گردیدند نتوانستند راه حلی برای آن بیابند/ آقای زرافشان گزینه پیشنهادی فعلی آموزش و پرورش نیز که ماحصل سهم خواهی های جریانی خاص است ، اگر عقب گرد نداشته باشد شاید بتواند در حد و اندازه فانی ظاهر شود و این اصلا به صلاح نظام تعلیم و تربیت نیست و قرار معلمان با جنابعالی عقب گرد و تثبیت وضعیت موجود نبوده است/ علی زرافشان جزء حلقه بسته آموزش و پرورش تلقی می شود/ ایشان اگر تحول خواه بودند یقینا به اندازه کافی فرصت ایجاد تحول در حوزه هائی که کار کرده اند را داشته اند/ چرخش مدیریت ها معمولا بین این حلقه محدود اتفاق می افتد و به نظر می رسد وزارت علی زرافشان به تثبیت بیش از پیش این وضعیت کمک خواهد نمود/ شما در هر دو انتخابات وعده نمودید از ظرفیت زنان و جوانان درسطوح مختلف مدیریت استفاده نمائید ؛ پس کجاست این ظرفیت سازی موعود/ آزموده را آزمودن خطاست/ مردم به عقلانیت ،تدبیر و تغییر رای دادند/ عبوراز فانی و آشتیانی و رسیدن به زرافشان بر اساس شواهد موجود نه تحقق ساز تدبیر و تغییر است و نه می تواند رضایت مندی نسبی معلمان را جلب نماید/ فرهنگیان انتظار ندارند رئیس جمهوری با ۲۴ میلیون پشتوانه رای مردمی اسیر سهم خواهی های اقلیتی گردد که موجب شرایط امروز آموزش و پرورش گردیده اند ...
تعویض جناب دانش آشتیانی حکایت از یک معضل بزرگ و حل ناشدنی درآموزش و پرورش دارد. تصمیم گیری در حوزه آموزش و پرورش مبتنی برهیچ قاعده و اصل علمی و مدیریتی قابل دفاعی نیست.
اینکه چرا آقای دانش وزیر شد و چرا امروز تعویض می شود و به جای آن آقای زرافشان می آید ؛ این باید به جامعه فرهنگیان توضیح داده شود .
این حداقل انتظار از رئیس جمهور محترم است.
آنچه می توان گفت؛ دانش کاری اساسی را شروع کرد که ادامه آن می توانست آموزش و پرورش را ازسرگردانی و این نحوه اداره تا حدودی نجات دهد که با رفتن ایشان متوقف خواهدشد و آن هم طرح سازمان نظام معلمی بود ؛ زیرا گره کور آموزش و پرورش فقط با مشارکت و دست معلمان در اداره آموزش و پرورش و تعیین سرنوشت آنان توسط خودشان بازخواهد شد و این طرح تاحدود زیادی زمینه این مهم را فراهم می کند.
از ریاست محترم جمهوری درخواست می کنیم ؛ دلایل تغییر دکتر فانی ،انتخاب دکتر دانش و تغییر وی و انتخاب احتمالی مهندس زرافشان را برای جامعه فرهنگیان توضیح دهند.
کانال سرمشق
وزارت زرافشان ادامه وزارت فانی و نوعی بازگشت به عقب است/ معرفی زرافشان، حاصل توافق دایره بسته مدیران آموزش و پرورش برای تثبیت و ادامه وضع موجود است/ دعوای بین دسته بندی های اداری شبیه جنگ زرگری و فاقد معنا است/ حسین صادقی و آذرکیش با راه اندازی کمپین تلگرامی حمایت از زرافشان، شأن کارشناسی خود را وانهادند/صادقی و آذرکیش فضایی برای افراد فرصت طلب فراهم کرده اند که برای گرفتن پُست احتمالی، از زرافشان تعریف کنند/ اگر وزارتخانه سیستم بازرسی و نظارت داشت به تخلف زرافشان در سوء استفاده از کارکنان وزارتخانه در امر تبلیغات،رسیدگی می کرد/ زرافشان نماد تغییر تیست او نماد تثبیت وضع موجود است/ چه کسانی دست مدیران دبیرستانها و پیش دانشگاهی ها را برای گرفتن پولهای بی حساب و زد و بند با موسسات کنکور باز گذاشته اند/ مسئولیت اُفت تحصیلی در مدارس متوسطه دولتی در 4 سال گذشته با کیست/ بحث بر سر اصلاح طلب، اصولگرا ، اعتدالی و تکنوکرات بودنِ زرافشان انحرافی است زیرا زرافشان هیچ کدام از اینها نیست/ نوعی مدیریت ژلاتینی و فاقد هویت در آموزش و پرورش شکل گرفته که نه اصلاح طلب است و نه اصولگرا و نه تکنوکرات/ دسته بندی های داخل شورای معاونان وزارتخانه فاقد مبنای سیاسی، اعتقادی ،کارشناسی و مدیریتی و فقط برای بقا و ارتقا است/ از مدیریت ایدئولوژیک دهه 60 فقط پوشش ظاهری و مقداری مناسک باقی مانده است/ زرافشان وامدار برخی از مدیران است که در دوره احمدی نژاد او را زیر بال و پر خود گرفتند/ تئوری "نگاه به درون" ضرورتا به انتخاب امثال زرافشان ختم می شود زیرا مدیران موجود در عین اختلاف مانند دانه های زنجیر به هم پیوسته اند/ زرافشان مدیری بی چهره است که با همه، "رودربایستی" و "بده و بستان" دارد/ زرافشان در حوزه اجرایی فاقد خلاقیت، نوآوری ،جرات و قاطعیت برای ایجاد تغییر است/ کسی که در اداره یک معاونت درمانده چگونه وزارتخانه را اداره می کند/ شاید به دلیل "حساسیت" های سیاسی و عقیدتی نسبت به وزیر آموزش و پرورش ، جناب روحانی یک فرد از نظر سیاسی "خنثی" و از نظر مدیریتی "مطیع" و سازگار با "همه" را معرفی کرده است/ خنثی بودن و حزب باد بودن به معنای اعتدال سیاسی و مدیریتی نیست/ به همان دلایلی که فانی عزل شد ، زرافشان و دیگر اعضای شورای معاونان فانی هم صلاحیت وزیر شدن ندارند/ مشکل اصلی آموزش و پرورش ناکارآمدی و از بین رفتن اقتدار مدیریتی است/ با روی کارآمدن وزیر ضعیف و نامقبولی مانند زرافشان ناکارآمدی افزایش می یابد و معلمان ناامیدتر و بی انگیزه تر می شوند دود آن به چشم دانش آموزان می رود / جابه جایی هدایت تحصیلی از دوره دوم به به دوره اول شاید مهم ترین پروژه اجرایی در حوزه متوسطه بود/ نظام درس و تربیت در دوره دوم متوسطه کاملا تحت الشعاع کنکور و مسایل آن قرار دارد/ نمره فروشی و سود های میلیاردی موسسات کمک آموزشی در دبیرستانها و پیش دانشگاهی ها را چه کسی باید کنترل می کرد/ برخی کارشناسان ردپای موسسات کنکور را در معاونت متوسطه جست و جو می کنند/ زرافشان تلاش موثری برای احیا و تقویت فضای تعلیم و تربیت در متوسطه دوم نکرده است و اوضاع مدارس از 4 سال پیش بدتر شده است/ شورای معاونان هم در شکست فانی شریک بودند. همین شورای معاونان 30 نفری دانش راهم نومید و سرخورده کردند