عبدالرسول عمادی بر خلاف بسیاری از مدیران قبلی و فعلی وزارت آموزش و پرورش و در سطوح مختلف آن که از " هنر نوشتن " بی بهره هستند و سواد لازم و کافی برای نگارش را ندارند و آن را تحت عنوان " نداشتن فرصت و تراکم کار " پنهان می کنند خوشبختانه قلم خوبی دارد و از این نظر باید او را ستود/ از مسائل جالب توجه در زمان مسئولیت ایشان زمانی بود که دانش آموزان سراسر کشور در اعتراض به " سخت بودن سوالات امتحان نهایی " تجمعات اعتراضی برگزار کردند و دانش آموزان در استان یزد کتاب ها را به آتش کشیدند/ سکوت مسئولان وزارت آموزش و پرورش در برابر رشد روزافزون اقتدار این موسسات موجب شکل گیری « آموزش و پرورش در سایه » شده است/ تعدد وحشتناک کتاب های کمک آموزشی تحت عناوین مختلف که مجوزهای رسمی و قانونی را نیز دارند موجب شده است تا " کتاب درسی " در حاشیه قرار بگیرد/ شکل گیری این وضعیت حتی " نقش معلم " را نیز کاملا به حاشیه برده و این موسسات تجاری – آموزشی هستند که برای همه ارکان آموزش سیاست و راهبرد تعیین می کنند درست بر خلاف نظام های آموزشی توسعه یافته که معلم قطب و راهبر آموزشی است/ بارها و بارها معلمان بیان کرده اند که از سوی مدیران مدارس و حتی ادارات برای " دادن نمره " تحت فشار هستند/ آنان هر چه کاشته اند همان درو می کنند/ شما که قادر نیستید امنیت چند سوال را تامین کنید چگونه می خواستید همه بخش های وزارت آموزش و پرورش را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهید/ معلوم نیست وجه تمایز دولت تدبیر و امید با سایر دولت ها واقعا در زمینه مسئولیت پذیری و پاسخ به افکار عمومی چیست و اصلا " منشور حقوق شهروندی " برای چه منظوری تدوین شده است در حالی که همین مدیران به مفاد آن لااقل در بخش " پاسخ گویی " عمل نمی کنند/ پرسش از آقای عمادی و سایر مسئولان ستادی و مدیران کل این است که آیا این ساختار ستادی فربه و " به درد نخور " یک شبه به وجود آمده است/ آیا عملکرد این مسئولان که اکثرا آن ها در " حلقه بسته مدیران " در حال گردش و جا به جایی هستند چیزی جز سکوت و همراهی بوده است/ آیا شده است که مدیر کلی و یا مقامی در وزارت آموزش و پرورش به خاطر آن چه رئیس مرکز سنجش " موانع آهنین گروههای فشار ( به طور خاص نمایندگان مجلس ) می نامد برآشفته شده ، اعتراض کند و یا حتی از مقام خود استعفا دهد/ شواهد و مدارک آقای عمادی برای این دگردیسی و تحول چیست/ " سیاه نمایی " به همان اندازه ناپسند است که بخواهیم با قلب واقعیات و تملق و تعریف و تعارف های بی مورد و خارج از اندازه ، نمک به زخم معلمان و ارکان دیگر آموزش و پرورش بپاشیم/ هر زمان مدیران ضرورت پاسخ گویی به جامعه و احترام به افکار عمومی را در خود احساس کردند و فرهنگ سازمانی در آموزش و پرورش به سمت "پاسخ گویی و مسئولیت پذیری " تمایل پیدا کرد می توان گفت که آموزش و پرورش پوست انداخته است/ اگر واقعا آقای عمادی راست می گوید و به برنامه های وزیر اعتقاد دارد ؛ همین ساز و کار " پاسخ گویی " را از همین امروز از خود و مجموعه کاری خویش شروع کند...
گروه استان ها و شهرستان ها/
بحث " عزل و نصب " ها همواره یکی از موضوعات چالش برانگیز در وزارت آموزش و پرورش و در سطوح مختلف آن بوده است .
آقامیرزایی - مدیر دبیرستان امام خمینی (ره ) شهر بسطام استان سمنان با ارسال نامه زیر به صدای معلم ضمن انتقاد از عملکرد و برخورد مسئولان اداره کل آموزش و پرورش سمنان خواهان توجه و پاسخ گویی وزیر آموزش و پرورش گردیده است .
« صدای معلم » از پاسخ گویی مسئولان این اداره استقبال می کند .
در دوره اصلاحات در سايه شخصيت كاريزماي رئيس دولت اصلاحات، اقدامات قابل توجهي مانند افزايش حقوق و بهبود وضعيت معيشتي فرهنگيان؛ در نظر گرفتن پاداش پايان كار؛ جدي گرفتن دوره هاي آموزش ضمن خدمت معلمان؛ تغيير در ماهيت و محتواي امور تربيتي؛ استقرار دروس پرورشي مانند آشنايي با قوانين اجتماعي، بهداشت محيط و خانواده، مهارت هاي زندگي، مباني تربيت بدني؛ انتخابي بودن مديران مدارس انجام پذيرفت/ بدنه غالب مديران اصول گراي آموزش و پرورش بود كه اعتقادي واقعي به شعارهاي دولت نداشتند و حتي به صورت علني نسبت به اهداف و برنامه هاي دولت ابراز مخالفت مي كردند و كسي را ياراي مقابه با اين مديران نبود و مساله حراست ها هم بسيار جدي بود كه اقدامات چشمگيري در جهت حل اين معضل انجام نپذيرفت/ بايد اذعان نمود كه اصلاح طلبان در شرايط جاري به صورت آگاهانه و يا ناآگاهانه آموزش و پرورش را رها كرده و تمركز خاص و حرفه اي روي گزاره هاي آموزش و پرورش ندارند/ شرايط آموزش و پرورش با شرايط دولت آقاي احمدي نژاد زياد فرق نكرده و در برخي موارد هم بدتر شده است/ اصول گراها نسبت به بسياري از عناصر آموزش و پرورش حساس بوده و براي آن ها برنامه ريزي كرده اند/ آيا مانند انتخاب شهردار به مسايل آموزش و پرورش حساس هستند و آيا تمايل دارند چندين جلسه در مورد امور آموزش و پرورش وارد بحث و نشست و گفت و گو شوند/ آيا اصلاح طلبان متوجه نشده اند كه مهمترين مجراي تحقق اهداف و شعارهاي اصلاح طلبي، آموزش و پرورش و دانش آموزان هستند/ بهترين و اقتصادي ترين طريق جهت شكل دادن و تقويت زمينه هاي آزادي و مردم سالاري، آموزش و پرورش می باشد/ اگر همواره در سخنراني ها و بحث هاي اصلاح طلبانه، تعصب و خشونت ها نكوهش مي شود و مطلق و كج انديشي ها مذمت مي گردد؛ پس چرا چاره و درمان اين مشكل در كلاس هاي درس جست و جو نمي شود/ زمينه شكل دهي به اهداف اصلاح طلبي در گام اول آموزش و پرورش مي باشد
واقعا هنر مدیر فلان بانک در آستانه ورشکستگی و یا شرکت زیان ده دولتی چیست که چنین حقوق های گزافی را برای خود بریده اند/ مدتی بعد سایت معماری نیوز لیستی را منتشر کرد که پاره ای املاک شهرداری با تخفیف های چند صد میلیونی به افراد مشخصی داخل و خارج از شهرداری واگذارشده بود و به این ترتیب اصطلاح "املاک نجومی" هم وارد ادبیات سیاسی شد/ جهانگیری : “ آقای قالیباف شما با املاک نجومی چه کردید؟ طبق گزارش سازمان بازرسی کل کشور 2200 میلیارد تومن املاک مردم محروم را بخشیدید.تخفیف های نجومی دادید . آپارتمان ده میلیارد تومنی را دو میلیارد تومن دادید.../ مسئولان قبلی شهرداری مانع انجام تحقیق و تفحص و ورود نهادهای نظارتی به موضوع شده اند/ اکنون که به برکت رای مردم در اردیبهشت 96 ،شورای شهر در اختیار اصلاح طلبان و معتدل ها است و یک مدیر اصلاح طلب در راس شهرداری تهران قرار گرفته و به عبارتی "مقتضی موجود و موانع مفقودند"، احتمالا وقت آن رسیده که تکلیف این "2200 میلیارد تومان" بخشش ادعایی از اموال عمومی روشن شود/ آقای دکتر نجفی شهردار تهران، اخیراً، سمیع الله حسینی مکارم را که به گزارش رسانه ها، در دوره قالیباف "معاون سرمایهگذاری سازمان شهرداری تهران" بوده را به سمت معاون مالی و اقتصادی خود انتخاب کرده است/ نکته نگران کننده این است که اسم آقای سمیع الله حسینی مکارم دوبار در ردیف های 14 و 15 " مدیران ارشد شهرداری تهران" در لیست املاک نجومی آمده است/ حسینی مکارم در پیامی در گروه های تلگرامی ، اصل واگذاری ملک را قبول کرده اما استفاده از 650 میلیون تومان تخفیف را تکذیب و جزئیات را به گونه دیگری روایت کرده است/ وقت آن است که در فضایی غیر سیاسی و غیر تبلیغاتی ، نهادهای نظارتی (مجلس ، بازرسی ، دادستانی ، شورای شهر ) مثل قضیه "حقوق های نجومی" ، تکلیف لیست "املاک نجومی" را معلوم کنند
متأسفانه در هر زمان و هر کجا کسانی هستند که طبع سیری ناپذیرشان وادارشان می سازد که اسب مراد خود را در هر فرصتی به جولان دربیاورند و تا جایی که ممکن هست و فرصت هست، بر قلمرو قدرت و وسعت متصرفات خود بیفزایند/ سماجتی که برخی از صاحب منصبان استانی و شهرستانی برای برکناری مدیران یا کارشناسان اداراتی که ارتباط کاری مستقیمی با آنها ندارند، به خرج میدهند، چیزی جز مداخله در کار دیگران و هزینه تراشی برای شهرستانها نیست/ متأسفانه طبق معمول، چنین سماجتی از سوی نمایندگان مجلس به وفور دیده می شود/ یکی از نهادهایی که در چنین زمانهایی طعم تلخ تاخت و تاز ها را حتماً می چشد، آموزش و پرورش است/ گویا برای برخی فقط یک چیز مهم است؛ تأمین خواسته های طرفداران طلبکار و تحکیم قدرت و تثبیت موقعیت خود برای دیگر ادوار/ سکوت و بی تفاوتی مقامات محلی اعم از استانداران و فرمانداران و بخشداران و ائمه جمعه و... در چنین قضایایی به معنی همراهی با جریان و نشانگر عدم احساس مسئولیت در قبال چندین هزار دانش آموز هست و معنی دیگری جز این ندارد/ از مسئولین شهرستانها و مقامات محلی انتظار می رود که در چنین مواردی سکوت خود را بشکنند و موضع محافظه کاری فرونهند و خود را تا سطح یک شهروند معمولیِ بی تفاوت و بی مسئولیت فرونکاهند....
بی درنگ نقش مدیریت در سکون و رکود نظام برنامه ریزی درسی قابل چشم پوشی نیست/ بهرام محمدیان بيش از یک دهه است که مسند ریاست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی را اشغال کرده و لذا از فرصت کافی برای ایجاد تحول برخوردار بوده است/ وی مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عرب از دانشگاه آزاد دارد و از تخصص مرتبط در حوزه برنامه ریزی درسی و آموزشی برخوردار نیست. محمدیان علاوه بر بی بهره بودن از تحصیلات آکادمیک مرتبط، اثری (کتاب یا مقاله منتشره) مرتبط با برنامه ریزی درسی و آموزشی نیز ندارد/ بخشی از عدم توفیق وی در برآورده ساختن انتظارات مسئولان کلان کشور، نخبگان و مردم، به نبود تخصص و احاطه علمی وی بر قلمروی موضوعی حوزه تحت ریاست خود باز می گردد/ بااین وصف این پرسش می تواند مطرح شود که با وجود بی بهره بودن رئیس کنونی سازمان از دانش و تخصص مرتبط و وجود نارضایتی گسترده از عملکرد ناموفق و ضعیف فعالیتهاي سازمان با وجود صرف منابع فراوان، راز تغییر نیافتن وی پس از سپری شدن دوره مدیریت در سه دولت ساله چیست/ به راستی دلیل ماندگاری وی چیست/ در سطح حوزه ستادی وزارت آموزش و پرورش شایع است که وی از سوی مقام فرادولتی حمایت می شود و وزیر آموزش و پرورش قادر به تغییر او نیست/ علاوه بر توهم احتمالی وزرا در خصوص نقش محمدیان در جلب حمایت اصولگرايان، این باور که حفظ او در مجموعه وزارتخانه، می تواند از پیوستن وی به جرگه (و به اصطلاح بازی کردن وی در زمین)مخالفان وزیر ممانعت کند، نیز چه بسا بي تأثير نبوده است/ از منظر دانش مدیریت، عدم پاسخگویی رئیس سازمان و بی اعتنائی وی در برابر خواسته وزیر و شورایعالی، رکود فعالیتهای سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی را در پی داشته، اثربخشی آن را تضعیف کرده و ناخشنودی خبرگان و عموم را رقم زده است/ بطحایی : "تحول را با شتاب شروع خواهیم کرد"/ او به خوبی می داند که تحول پرشتاب نیازمند تحول اساسی در نظام برنامه ریزی درسی بوده و این مهم با وجود بهرام محمدیان و امثال او دست نیافتنی است/ بطحائی در شرایط کنونی به جای معاونی سیاسی، نیازمند معاونی کارآمد و تحول آفرین در حوزه برنامه ریزی درسی است....
عليرغم وعده هاي رئيس جمهور محترم ،از دو معاون وزير زن آموزش و پرورش يكي از آنها بركنار شد و به جاي آن يك مرد منصوب شد/ خانم گرد دردوران 4 سال مديريتش در سازمان مدارس غيردولتي و مشاركت هاي مردمي ، سهم دانش آموزان مدارس غيردولتي از 8/5 درصد به بالاي 11 درصد رساند و اين رشد حقیقی خود گواه موفقيت خانم گرد در مسئوليت معاون وزيري و حركت در جهت سياستهاي اعلامي دولت تدبير و اميد بوده است/ اكنون اين پرسش اساسي مطرح است كه اصولاَ چرا بايد يك مدير موفق خانم حذف شود
« صدای معلم » ( سخن معلم سابق ) یازده یادداشت را در این موضوع منتشر کرد/ خبرگزاری تسنیم که در نخستین خبر خود ) اشاره ای به پنجمین کنگره کانون تربیت اسلامی نکرد و فقط به ذکر کنگره بزرگ فرهنگیان سراسر کشور اکتفا کرد/ فرشیدی در موضوعات مختلف آموزش و پرورش اظهار نظر می کند و موضع می گیرد اما تاکنون در مورد وقایع سال 85 هیچ گونه توضیحی به معلمان نداده است و در مورد آن "شفاف سازی " نکرده است/ رئیس کانون تربیت اسلامی که سال هاست مدیریت این تشکل " مستظهر به قدرت " را در اختیار دارد بابت برخوردهای امنیتی و نیز پرونده های مختلفی که برای منتقدان و فعالان صنفی تشکل ها انجام داد هیچ گونه عذرخواهی هم نکرده است/ زمانی که در دولت یازدهم ، دکتر محمدعلی نجفی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش به مجلس نهم معرفی شد تشکل فرشیدی از جمله تشکل ها و جریان هایی بود که از این معرفی ابراز ناخرسندی کرد اما پس از رای اعتماد مجلس دهم به سید محمد بطحایی فرشیدی به صراحت اعلام کرد که کانون تربیت اسلامی سیاستش حمایت از وزیر آموزش و پرورش استو سعی خواهد کرد تا " تجربیات " خویش را به بطحایی انتقال دهد/ هر مدیری ولو با تابلوی اصلاح طلب وقتی پشت میز قرار می گیرد تفاوت چندانی در روش و تفکر با یک مدیر اصول گرا ندارد هر چند تجریه نشان داده است مدیران اصلاح طلب ضعف بیشتری نسبت به جریان مخالف دارند و فاقد هر گونه اقتدار سازمانی برای انجام اصلاحات آموزشی بوده و به محض توپ و یا تشری از سوی مخالف به شدت مرعوب شده و به راحتی " امتیاز " می دهند/ تنها معیار و شاقول برای سنجش میزان " تحول خواهی " یک مدیر در آموزش و پرورشی با بدنه غالب " محافظه کار " می تواند در میزان " پاسخ گویی " و " مسئولیت پذیری " خلاصه شود/ اگر بطحایی – برخلاف آن چه تاکنون در سابقه و عملکرد خود نشان داده است – به همین موارد از منشور حقوق شهروندی به نحو احسن عمل کند می توان به آینده او امیدوار بود....