واقعا هنر مدیر فلان بانک در آستانه ورشکستگی و یا شرکت زیان ده دولتی چیست که چنین حقوق های گزافی را برای خود بریده اند/ مدتی بعد سایت معماری نیوز لیستی را منتشر کرد که پاره ای املاک شهرداری با تخفیف های چند صد میلیونی به افراد مشخصی داخل و خارج از شهرداری واگذارشده بود و به این ترتیب اصطلاح "املاک نجومی" هم وارد ادبیات سیاسی شد/ جهانگیری : “ آقای قالیباف شما با املاک نجومی چه کردید؟ طبق گزارش سازمان بازرسی کل کشور 2200 میلیارد تومن املاک مردم محروم را بخشیدید.تخفیف های نجومی دادید . آپارتمان ده میلیارد تومنی را دو میلیارد تومن دادید.../ مسئولان قبلی شهرداری مانع انجام تحقیق و تفحص و ورود نهادهای نظارتی به موضوع شده اند/ اکنون که به برکت رای مردم در اردیبهشت 96 ،شورای شهر در اختیار اصلاح طلبان و معتدل ها است و یک مدیر اصلاح طلب در راس شهرداری تهران قرار گرفته و به عبارتی "مقتضی موجود و موانع مفقودند"، احتمالا وقت آن رسیده که تکلیف این "2200 میلیارد تومان" بخشش ادعایی از اموال عمومی روشن شود/ آقای دکتر نجفی شهردار تهران، اخیراً، سمیع الله حسینی مکارم را که به گزارش رسانه ها، در دوره قالیباف "معاون سرمایهگذاری سازمان شهرداری تهران" بوده را به سمت معاون مالی و اقتصادی خود انتخاب کرده است/ نکته نگران کننده این است که اسم آقای سمیع الله حسینی مکارم دوبار در ردیف های 14 و 15 " مدیران ارشد شهرداری تهران" در لیست املاک نجومی آمده است/ حسینی مکارم در پیامی در گروه های تلگرامی ، اصل واگذاری ملک را قبول کرده اما استفاده از 650 میلیون تومان تخفیف را تکذیب و جزئیات را به گونه دیگری روایت کرده است/ وقت آن است که در فضایی غیر سیاسی و غیر تبلیغاتی ، نهادهای نظارتی (مجلس ، بازرسی ، دادستانی ، شورای شهر ) مثل قضیه "حقوق های نجومی" ، تکلیف لیست "املاک نجومی" را معلوم کنند
متأسفانه در هر زمان و هر کجا کسانی هستند که طبع سیری ناپذیرشان وادارشان می سازد که اسب مراد خود را در هر فرصتی به جولان دربیاورند و تا جایی که ممکن هست و فرصت هست، بر قلمرو قدرت و وسعت متصرفات خود بیفزایند/ سماجتی که برخی از صاحب منصبان استانی و شهرستانی برای برکناری مدیران یا کارشناسان اداراتی که ارتباط کاری مستقیمی با آنها ندارند، به خرج میدهند، چیزی جز مداخله در کار دیگران و هزینه تراشی برای شهرستانها نیست/ متأسفانه طبق معمول، چنین سماجتی از سوی نمایندگان مجلس به وفور دیده می شود/ یکی از نهادهایی که در چنین زمانهایی طعم تلخ تاخت و تاز ها را حتماً می چشد، آموزش و پرورش است/ گویا برای برخی فقط یک چیز مهم است؛ تأمین خواسته های طرفداران طلبکار و تحکیم قدرت و تثبیت موقعیت خود برای دیگر ادوار/ سکوت و بی تفاوتی مقامات محلی اعم از استانداران و فرمانداران و بخشداران و ائمه جمعه و... در چنین قضایایی به معنی همراهی با جریان و نشانگر عدم احساس مسئولیت در قبال چندین هزار دانش آموز هست و معنی دیگری جز این ندارد/ از مسئولین شهرستانها و مقامات محلی انتظار می رود که در چنین مواردی سکوت خود را بشکنند و موضع محافظه کاری فرونهند و خود را تا سطح یک شهروند معمولیِ بی تفاوت و بی مسئولیت فرونکاهند....
بی درنگ نقش مدیریت در سکون و رکود نظام برنامه ریزی درسی قابل چشم پوشی نیست/ بهرام محمدیان بيش از یک دهه است که مسند ریاست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی را اشغال کرده و لذا از فرصت کافی برای ایجاد تحول برخوردار بوده است/ وی مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عرب از دانشگاه آزاد دارد و از تخصص مرتبط در حوزه برنامه ریزی درسی و آموزشی برخوردار نیست. محمدیان علاوه بر بی بهره بودن از تحصیلات آکادمیک مرتبط، اثری (کتاب یا مقاله منتشره) مرتبط با برنامه ریزی درسی و آموزشی نیز ندارد/ بخشی از عدم توفیق وی در برآورده ساختن انتظارات مسئولان کلان کشور، نخبگان و مردم، به نبود تخصص و احاطه علمی وی بر قلمروی موضوعی حوزه تحت ریاست خود باز می گردد/ بااین وصف این پرسش می تواند مطرح شود که با وجود بی بهره بودن رئیس کنونی سازمان از دانش و تخصص مرتبط و وجود نارضایتی گسترده از عملکرد ناموفق و ضعیف فعالیتهاي سازمان با وجود صرف منابع فراوان، راز تغییر نیافتن وی پس از سپری شدن دوره مدیریت در سه دولت ساله چیست/ به راستی دلیل ماندگاری وی چیست/ در سطح حوزه ستادی وزارت آموزش و پرورش شایع است که وی از سوی مقام فرادولتی حمایت می شود و وزیر آموزش و پرورش قادر به تغییر او نیست/ علاوه بر توهم احتمالی وزرا در خصوص نقش محمدیان در جلب حمایت اصولگرايان، این باور که حفظ او در مجموعه وزارتخانه، می تواند از پیوستن وی به جرگه (و به اصطلاح بازی کردن وی در زمین)مخالفان وزیر ممانعت کند، نیز چه بسا بي تأثير نبوده است/ از منظر دانش مدیریت، عدم پاسخگویی رئیس سازمان و بی اعتنائی وی در برابر خواسته وزیر و شورایعالی، رکود فعالیتهای سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی را در پی داشته، اثربخشی آن را تضعیف کرده و ناخشنودی خبرگان و عموم را رقم زده است/ بطحایی : "تحول را با شتاب شروع خواهیم کرد"/ او به خوبی می داند که تحول پرشتاب نیازمند تحول اساسی در نظام برنامه ریزی درسی بوده و این مهم با وجود بهرام محمدیان و امثال او دست نیافتنی است/ بطحائی در شرایط کنونی به جای معاونی سیاسی، نیازمند معاونی کارآمد و تحول آفرین در حوزه برنامه ریزی درسی است....
عليرغم وعده هاي رئيس جمهور محترم ،از دو معاون وزير زن آموزش و پرورش يكي از آنها بركنار شد و به جاي آن يك مرد منصوب شد/ خانم گرد دردوران 4 سال مديريتش در سازمان مدارس غيردولتي و مشاركت هاي مردمي ، سهم دانش آموزان مدارس غيردولتي از 8/5 درصد به بالاي 11 درصد رساند و اين رشد حقیقی خود گواه موفقيت خانم گرد در مسئوليت معاون وزيري و حركت در جهت سياستهاي اعلامي دولت تدبير و اميد بوده است/ اكنون اين پرسش اساسي مطرح است كه اصولاَ چرا بايد يك مدير موفق خانم حذف شود
« صدای معلم » ( سخن معلم سابق ) یازده یادداشت را در این موضوع منتشر کرد/ خبرگزاری تسنیم که در نخستین خبر خود ) اشاره ای به پنجمین کنگره کانون تربیت اسلامی نکرد و فقط به ذکر کنگره بزرگ فرهنگیان سراسر کشور اکتفا کرد/ فرشیدی در موضوعات مختلف آموزش و پرورش اظهار نظر می کند و موضع می گیرد اما تاکنون در مورد وقایع سال 85 هیچ گونه توضیحی به معلمان نداده است و در مورد آن "شفاف سازی " نکرده است/ رئیس کانون تربیت اسلامی که سال هاست مدیریت این تشکل " مستظهر به قدرت " را در اختیار دارد بابت برخوردهای امنیتی و نیز پرونده های مختلفی که برای منتقدان و فعالان صنفی تشکل ها انجام داد هیچ گونه عذرخواهی هم نکرده است/ زمانی که در دولت یازدهم ، دکتر محمدعلی نجفی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش به مجلس نهم معرفی شد تشکل فرشیدی از جمله تشکل ها و جریان هایی بود که از این معرفی ابراز ناخرسندی کرد اما پس از رای اعتماد مجلس دهم به سید محمد بطحایی فرشیدی به صراحت اعلام کرد که کانون تربیت اسلامی سیاستش حمایت از وزیر آموزش و پرورش استو سعی خواهد کرد تا " تجربیات " خویش را به بطحایی انتقال دهد/ هر مدیری ولو با تابلوی اصلاح طلب وقتی پشت میز قرار می گیرد تفاوت چندانی در روش و تفکر با یک مدیر اصول گرا ندارد هر چند تجریه نشان داده است مدیران اصلاح طلب ضعف بیشتری نسبت به جریان مخالف دارند و فاقد هر گونه اقتدار سازمانی برای انجام اصلاحات آموزشی بوده و به محض توپ و یا تشری از سوی مخالف به شدت مرعوب شده و به راحتی " امتیاز " می دهند/ تنها معیار و شاقول برای سنجش میزان " تحول خواهی " یک مدیر در آموزش و پرورشی با بدنه غالب " محافظه کار " می تواند در میزان " پاسخ گویی " و " مسئولیت پذیری " خلاصه شود/ اگر بطحایی – برخلاف آن چه تاکنون در سابقه و عملکرد خود نشان داده است – به همین موارد از منشور حقوق شهروندی به نحو احسن عمل کند می توان به آینده او امیدوار بود....
بررسیهای کارشناسی نشان میدهد نبود همگرایی سیاسی در بین سیاستگذاران ایرانی یکی از مهمترین دلایل واگرایی مسیر حرکت اقتصاد ایران از مسیر هدفگذاری شده در اسناد بالادستی است/ ما از گذشته دور تا الان متاسفانه يک استراتژي منسجم توسعه اقتصادي در کشور نداشيم/ هر دولتي هم آمده است برنامه اي را تدوين کرده؛ اما با شروع دولت بعدي، برنامه هاي دولت قبل کنار گذاشته شده است و دولت جديد برنامه جديدي را شروع کرده و به تصويب رسانده است. مشکل اصلي اين است که ما يک برنامه منسجم براي توسعه کشور نداريم. متاسفانه خيلي وقت ها ابزارها به جاي هدف نشسته اند/ اگر ما يک برنامه توسعه اي مصوب داشته باشيم، ديگر نمي توانيم از برنامه منحرف شويم/ يکي از اهداف اقتصاد مقاومتي هم، مردمي کردن اقتصاد است که در اين برنامه مي تواند محقق شود/ اين اتاق فرمان مي تواند در دولت دوازدهم با ايجاد يک زبان مشترک در مشکلات و راه حل هاي اقتصاد ايران، عملکرد کابينه دوازدهم را نسبت به دوره هاي قبل متمايز سازد/ در برخي موارد، بسياري از دستگاه ها خود را مسوول انجام کاري نمي دانند/ در بسياري از کشورها براي جلوگيري از انحراف از هدف اصلي اقتصادي، شوراي هماهنگي و مشورتي وجود دارد/ در سايه عدم حضور نهادهاي مدني هم صدا ، اين خطر وجود دارد که مسير توسعه پايدار همچون ترکيه به مسير توسعه منحرف شود/ در مورد فرهنگ و استراتژی، یک واقعیت مهم وجود دارد که کشور به هر دو آنها نیاز دارد. بدون استراتژی و فرهنگ متناسب با آن به هیچ جا نخواهیم رسید و برعکس، کشورهایی که فرهنگ مناسبی ندارند و نمیدانند چگونه آنها را کشت و ترویج دهند، همواره با جهتگیریهای استراتژیک و چشمانداز جامعه مقابله خواهند کرد و مديران اجرايي کشور قادر نخواهد شد به اهداف استراتژیک خود دست یابد/ تجربه بشري نشان داده است درصورت ِ عدم مديريت ِ ابرچالش ها ، اين ابر چالش ها بسرعت به بحران هاي اجتماعي – امنيتي تبديل مي شوند. پيش نياز ِ تلاش براي مقابله با ابر چالش هاي کشور ، تشکيل اتاق هاي فکر و مشاوران ِ کارشناس مرکب از معتدلين همه گروه هاي سياسي مي باشد...
گروه اخبار/ عملکرد نمایندگان مجلس به ویژه در بحث رای اعتماد به وزرا ء حرف و حدیث های بسیاری را برانگیخته است .
« صدای معلم » اخیرا ضمن انتقاد از عملکرد نمایندگان به مجلس به ویژه " فراکسیون امید " پرسش هایی را از این فراکسیون پرتعداد مجلس در مورد رای اعتماد به وزیر آموزش و پرورش مطرح نمود . ( این جا )
« بهرام پارسایی » سخنگوی فراکسیون امید مجلس گفت و گویی در مورد رفتار برخی از نمایندگان داشته است