در دنياي امروز دولت خدمتگزار ملت است .نه ملت خدمتگزار دولت باشد/ درصورتي که اول ، فرهنگ صنعتي شدن به درستي وارد کشوري شود ، فرآيند صنعتي شدن در آن کشور تسريع مي شود/ منظور از فرهنگ صنعتی، فرهنگی است که زمینه را برای تولید و خلاقیت انسان و افزایش ثروت فراهم میکند. منظور از صنعتی شدن، غالب شدن فرهنگی است که در آن به کارگیری خلاقیت در تمامی زمینههای کشاورزی، خدمات و تولید لازم است. به این ترتیب سوءتفاهم صنعت به معنای خاص و صنعت به معنای عام باید برطرف شود/ اشتباه بسياري کشورها این است که تصور کردند، صنعتی شدن به معنای استفاده از فنآوری است. آنها به جای اینکه اندیشهای که منجر به صنعتی شدن میشود را فرا گيرند ، سعی کردند ماشین بخار را وارد کشور خود کنند . در واقع آنها به نتیجه انقلاب صنعتی بسنده کردند و به همین دلیل است که هنوز صنعتی نشدهاند/ مشکلات ، بیشتر نرمافزاری است نه سختافزاری. آن ها سختافزارها را وارد کشور خود نموده اند/ متأسفانه آن ها فرهنگ و اندیشه صنعتی شدن را که مقدمه صنعتي شدن مي باشد را فراموش نموده با تکيه به ورود تکنولوژي پيکره هرم صنعتي شدن را واژگون و از رأس به کشور خود وارد نموده اند/ بررسی تجربه جهانی نیز نشان میدهد کشمکش سیاسی یکی از مهمترین موانع عملی شدن ظرفیت بالقوه توسعه در بسیاری از کشورها بوده است. کشورهایی که در برخورد با تضاد سیاسی هرم تصمیمگیری در کشور دو رویکرد متفاوت اتخاذ کردهاند. دو رویکردی که نتایج آن به تنهایی مشخصکننده راهحل بسیاری از ابرچالشهای پیش روی توسعه ایران است/ در طراحی مسیر توسعه صنعتی، کسب اطمینان از درستی سیاستهای اتخاذ شده ضروری است/ ایران با وجود بهبود نسبی نمره در سالهای اخیر با داشتن نمره منفی 3/ 0 در محدوده کشورهایی (نمره کمتر از صفر) قرار دارد که کارشناسان بانک جهانی دولت آن را غیرکارآ ارزیابی کردهاند/ نیازهای مشترکی که به تدریج از هرم اجرایی این کشور به بدنه اجتماعی سرایت کرد و جانشین تعارضهای قومیتی و مذهبی شد. نتیجه این هماهنگی نیز ریشهکن کردن فساد سیستماتیک، حل معضل آب شیرین، افزایش 125 درصدی تولید ناخالص داخلی به ازای هر دهه در نیمقرن گذشته و تبدیل سنگاپور به قطب تولید محصولات الکترونیک و خدمات بانکداری شده است. تحولی که بدونشک جایگزینی مناقشات قومی و مذهبی با همسویی به سمت «ارزش آسیایی» (آنچه لی بهعنوان هسته همسویی سیاستگذاران سنگاپوری معرفی کردهبود) نقطه عطف آن بود/ نکته جالب توجهی که از بررسی تجربه این چهار کشور بهدست میآید، این نکته است که در تمام این کشورها وضعیت ناخوشایند باعث بهوجود آمدن نوعی حس نیاز به تغییر و همسویی سیاستگذاران، احزاب و بدنه اجتماعی در جهت رشد و توسعه پایدار شده است/ تجربه ناموفق ِ ايتاليا در عدم مدیریت تعارض سیاسی در ایتالیا ، باعث بر باد رفتن دستاوردهای موسوم به دهه طلایی و ایجاد گسلی مزمن در روند توسعه این کشور شد...
آرای نمایندگان مجلس ربطی به کارآمدی و توانایی و سوابق فردی گزینه های وزارت نداشت/ یک هفته پیش در صدای معلم نوشتم که بطحایی رای می آورد/ تقسیم منتقدان بطحایی به مخالف و موافق شخص او شیطنت کمپین اداری حمایت از بطحایی بود/ فراکسیون امید و طیف اصولگرایان برسر وزارت ربیعی ، آخوندی ، بیطرف ، حجتی و جهرمی توافق کامل نداشتند/ جهرمی از هر دوسو دچار ریزش آرا شد اما نیفتاد/ بیطرف به خاطر سوابق مشارکتی و حساسیت اصولگرایان رای اعتماد نگرفت/ فعالان اصلاح طلب معلم با تضاد سه ضلعی منافع سیاسی ، منافع صنفی و حرفه ای و منافع شخصی درگیرند/ کمپین های ایجاد شده در فضای مجازی و لابیگری افرادی مانند فرج کمیجانی (موافق ) و داوری (مخالف) تاثیری بر جهت گیری آرای فراکسیون امید نداشت/ تحلیلگر نباید در دام تبلیغات زنده باد و مرده باد و سینه زدن زیر علم افراد بیفتد/ بطحایی محصول یک بافت مدیریتی ناکارآمد است و امکان گسستن و خروج از محدوده مناسبات ناسالم مدیریتی را ندارد/ رئیس جمهور در این دوره اعتنایی به نظرات تشکل ها و فعالان فرهنگی ستاد انتخاباتیش نداشت/ احتمالا کفاش و فاضل دو ضلع دیگر مثلث مدیریتی وزارتخانه بر می گردند و علیرضا جدایی صحنه را به کلی ترک می کند و موقعیت بهرام محمدی تغییری نمی کند/حمایت کمیجانی از بطحایی تبلیغاتی و فاقد پارامترهای اصلاح طلبانه بود/ بار دیگر به دوره فانی منهای فانی برمی گردیم/ روحانی در معرفی کابینه تعادل قوای حکومتی را بر تمایلات پایگاه رأی خود یعنی اصلاح طلبان، زنان ، دانشجویان و اقلیت های مذهبی ترجیح داد/ کمپین های مخالف بطحایی بیشترروی تخلفات رخ داده در صندوق ذخیره فرهنگیان تاکید کردند و نمایندگان اعتنایی به این افشاگری ها نکردند/ درک درست از مکانیسم تصمیم گیری نمایندگان مجلس برای معلمان لازم است تا از توهم داشتن نماینده صنفی در مجلس خارج شوند/ معرفی بطحایی نشانه توجه رییس جمهور به حساسیت های جناح مقابل "تثبیت" و ادامه وضع موجود است
گروه اخبار/
« سیدمحمد بطحایی » امروز (یکشنبه 29 مرداد) در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی از 288 رای ماخوذه، با کسب 238 رای موافق، 35 رای مخالف و 13رای ممتنع توانست حائز اکثریت آرای نمایندگان مجلس شود و لذا وزیر آموزش و پرورش دولت روحانی شد.
انتهای پیام/
در تقابل با این فضای پرنشاط و پویا که دولت مردان و مسئولان ستادی آموزش و پرورش باید بدان افتخار نموده و بر خود ببالند ، برخی از به ظاهر حامیان گزینه پیشنهادی با استفاده از تعابیر و الفاظ نادرست سعی در وابسته بودن این کنشگران فرهنگی به برخی جریان ها و باندهای قدرت و یا بی اعتبار بودن نظرات این کمپین های صنفی در مورد موضوع مهم تعیین وزیر دارند که نوعی فرار به جلو از اتهاماتی ست که در جهت حمایت در جهت کسب قدرت و منافع جمعی و یا فردی ،به خود این بزرگواران وارد است/ در دوره تصدی بطحایی بر معاونت مالی و پشتیبانی وزارتخانه و عضویت در هیئت امنای صندوق ذخیره، ریالی از سهم دولت به صندوق واریز نگردید و به روایتی 800 میلیارد دولت بدهکار گردید/ در مورد سود سالانه صندوق نیز طی مدیریت ایشان از رقم حدودا 1300 میلیارد ، به 250،میلیارد در سال تنزل پیدا نمود و شاید تنها رقمی که افزایش داشت رقم 8000 میلیاردی مطروحه توسط تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی در پرونده اختلاس از صندوق ذخیره فرهنگیان بود/ در سازمان مدیریت نیز شاهد کاهش حدودا 30 درصدی بند سایر در مورد آموزش و پرورش بودیم که باز هم نزدیکی ایشان به جناب نوبخت ، دردی از معضل در هم پیچیده آموزش و پرورش را جبران ننمود/ امید است که با هوش و درایت خویش و بدون توجه به ملاحظات و صرفا جهت تامین منافع این مردم که در حقیقت وکیل و نماینده آنان اند ، رای و نظر خویش را اعلان نمایند
در مطالبی که بنده ملاحظه کردم از طرف مخالفان هیچ مطلبی ندیدم که موافقان را به یک جانبه نگری و جانبداری محکوم کنند اما در طرف مخالف مطالبی دیده می شد/ جنگ اول به از صلح آخر است چرا که همه دستاندرکاران نظام تعلیم و تربیت داشتن وزیرموفق و کارآمد را از آرزوهای خود می دانند و از هیچ تلاشی در جهت اجرای برنامه ای پیش رونده، بکر و خلاقانه فرو گذار نخواهند کرد/ سیاسیکاری نفوذ و رابطه بازیگرانی است که در آنیک بازیگر، بازیگران دیگر را وادار میکند به طریقی که خواست ملت نیست عمل کنند/ منتقدین با توجه به برنامههای وزیر و ناکارآمدی این برنامهها و از همه مهمتر طریقه اجرای آنان که هیچ سازوکاری برای آن تعریفنشده و صرفاً کلماتی روی کاغذ است احساس خطر نمودهاند که وقت و منابع تلف نشود/ رأی به وزیر رأی به برنامه و چگونگی و تضمین در اجراست و اشتباه در انتخاب وقت و انرژی و منابع را صرفاً اسراف کرده و در آینده باید کاسه چه کنم دست گرفت/ افراد و اشخاص در این مقوله مدنظر نیستند ؛ عملکرد و برنامهها و اجرا حرف اول را می زند/ نمیخواهیم مانند سنوات اخیر بخشنامهها و تصمیمات بدون کارشناسی عذابمان دهد و خاطر همکاران را آزرده کند
گروه گزارش/ « محمد داوری » معلم و مشاور الیاس حضرتی نماینده مجلس در گفت و گویی که با صدای معلم داشت به جزئیات تصمیم فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی پرداخته است
این روزها در جامعه فرهنگیان بحث های مختلفی به صورت موافق و مخالف در مورد وزارت " سید محمد بطحایی " وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جریان است .
« صدای معلم » بر اساس دکترین خود یعنی تاسیس و تثبیت « فرهنگ گفت و گو » و « تفکر نقادی » اقدام به انتشار مطالب و نظرات مخاطبان محترم می کند .
بدیهی است انتشار این مطالب به معنای تایید محتوای آن ها نیست .
حسن روحاني در دفاع از سوابق و برنامههاي « سيدمحمد بطحايي» گزينه پيشنهادي وزارت آموزش و پرورش، « او را به دليل سابقه بسيار طولانياش در زمينه آموزش و پرورش، بهترين گزينه براي « مديريت و تحول » در مهمترين و بزرگترين وزارتخانه کشور دانست/ متاسفانه با معرفي سيدمحمد بطحايي به عنوان وزير پيشنهادي وزارت آموزش و پرورش خيلي زود صداي نسيم تغييرات در آموزش و پرورش به خاموشي گرائيد/ فرهنگیان حالا با انتخاب سيدمحمد بطحايي نگران وعدهها و قولهايي هستند که به آنان داده شد، زيرا با اين وزير نميتوان آن وعدهها و قولها را محقق کرد/ انتخاب سيدمحمد بطحايي نشان داد که قرار نيست در دولت دوم روحاني اتفاق خاصي در آموزش و پرورش رخ دهد و عليرغم تمام وعده و وعيدههاي داده شده، آموزش و پرورش جزء اولويتهاي دولت دوازدهم نيست/ انتخاب بطحايي معاون سابق علياصغرفاني، به نوعي تداوم سياستهاي دولت قبل در اين بخش بوده و خواهد بود/ انتخاب سيدمحمد بطحايي، پذيرش شرايط نامطلوب گذشته در اين بخش خواهد بود که نه به نفع دولت است و نه به صلاح آموزش و پرورش/ امروز صداي اعتراض فرهنگيان از هر گوشه و کنار کشور در ارتباط با سياستها، غفلتها، کاستيها بلند است/ زمان آن رسيده است تا نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي اين صداها را بشنوند و براي شان پاسخي پيدا کنند/ فرهنگيان از منتخبان ملت انتظار دارند؛ احساس مسئوليت و تصميم منطقي و عاقلانه را جايگزين مصلحتانديشي و حفظ منافع حزبي و جناحي نمايند/ اگر آنان مصالح و منافع فرهنگيان را قرباني تعلقات جناحي و سياسي خود کنند، ممکن است در آينده نهچندان دور با رويدادهاي ناخواسته و غير قابل باور روبه رو گردند/ بدون ترديد نااميدی و عدم حضور در پای صندوقهای رای نتيجهای جز پيروزي مغلوبان 7 اسفند در انتخابات 1398 در برنخواهد داشت/ منتخبان ملت ميتوانند با رويکردي شفاف و غيرسياسي با بررسی سابقه، عملکرد و برنامههاي وزير پيشنهادی نسبت به بازنگري در گفتمان و استراتژيهاي خود اقدام نمايند
حال این روزهای وزارت آموزش و پرورش و گزینه پیشنهادی آن چندان دور از حال و روز رستم بعد از مرگ سهراب نیست، یا حداقل این طور می شود پیش بینی کرد.
برخی از تشکل ها در هفته گذشته فضای مجازی را مملو از یادداشت ها و تحلیل های مخالف علیه بطحایی کرده اند و تا حدودی تمام فرهنگیان از آن مطالب مستفیض شده اند.
سوالی که ممکن است در ذهن برخی از همکاران ایجاد شده باشد این باشد که اگر بطحایی گزینه مناسبی جهت وزارت نیست پس چه کسی مناسب تر است؟
طی هفته گذشته اکثر مطالب مخالفان با ادبیاتی تند نگاشته شده اند و غریب به اتفاق هیچ راه چاره و گزینه احتمالی معرفی نکرده اند؟ این به چه معناست؟
آیا این گروها به دنبال سهم خواهی هستند و در مسیر رای اعتماد سنگ اندازی می کنند ؟
دوستی نوشته بود آقای بطحایی تسلطی بر دفاع خود در مجلس نداشت! مگر مناظرات انتخاباتی ریاست جمهوری و لرزش دستان دکتر روحانی در مناظره اول را فراموش کرده اند و بدیهی تر از آن نتیجه انتخابات را چطور؟
نتیجه آن قدر عظیم و شکوهمند بود که جناح رقیب دست به دامن تهمت و شایع شد و موضوع تقلب را پیش کشید .
ساده انگارانه خواهد بود که بگوییم وزیر پیشنهادی که در تمامی سمتهای وزارت از معلمی تا مدیریت آموزشگاه و اداره و . . تا سرپرستی را طی کرده بر سخنانش مسلط نبوده ؛ معلم تازه کاری که وارد کلاس می شود بعد از یکی دو ساعت تمام زیر و بم کلاس را متوجه می شود ؛ حالا چگونه شخصی که تمام مراحل کاری اش را در بسیاری از سمت ها تجربه کرده است ناتوان بخوانیم؟
در دوره معاونت ایشان در وزارت آموزش و پرورش بودجه وزارت 12 درصد رشد یافت، مراکز درمانی تجهیز و بخش دندانپزشکی به روز رسانی شد، مخالفان نگاهی هم به دستاوردهای آن روزه داشته باشند. خارج از انصاف نخواهد بود فرآیند شایسته سالاری را می توان یک فرآیند تلفیقی از فرآیندهای: شایسته خواهی، شایسته سنجی، شایسته گزینی، شایسته گری، شایسته گماری و شایسته پروری ترسیم کرد.
جناب بطحایی، گزینه پیشنهادی دکتر روحانی برای وزارت آموزش و پرورش از بدنه و جنس آموزش و پرورش است به طوری که حتی نماینده مخالف ایشان در صحبت های خود این را بیان کردند.
ایشان تمامی مراحل شایسته سالاری را در خود آموزش و پرورش گذارنده اند و حال به مرحله شایسته گماری توسط نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی رسیده است،
از نمایندگان می خواهیم تا با شایسته گماری این فرآیند را با انتخاب معاونین شایسته توسط وزیر به مرحله پایانی آن- شایسته پروری- برسانند.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید