متاسفانه در دولت فعلی، آموزش و پرورش بهجای اولویت اول، اولویت پنجم و ششم است/ نگاه من کارشناسی است نه سیاسی، اما بالاخره در این مدت آموزش و پرورش اوضاع خوبی نداشته است که اگر این روند ادامه یابد قطعا با مشکل بزرگی مواجه خواهد بود/ در حال حاضر نمی خواهم قبل از رای اعتماد مجلس در مورد وزیر آموزش و پرورش اظهار نظر داشته باشم که در نوع آرا تاثیرگذار باشد/ اولین اولویت در دولت دوازدهم اجرای دقیق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و اینکه می گویند برای عمل به این سند زیرساخت وجود ندارد، دروغ است/ در قانون مجلس هیچ کس نمی تواند بیش از ۳ ماه سرپرست باشد در غیر این صورت هر گونه سندی که امضا کند تخلف محسوب میشود، اما این دستگاههای نظارتی در خواب گران به سر میبرند/ همه این مسائل بهانه است و هیچ کمبودی برای گرفتن ۳۰ تا ۵۰ هزار دانشجو وجود ندارد. این دانشگاه تنها دانشگاهی است که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی دارد و همچنین در سیاست های کلی رهبری آمده است
لیست 17 نفری وزرای روحانی به دلایل سیاسی در مجلس رای می آورد/تقریبا همه فراکسیونهای مجلس خواهان رای اعتماد به وزرای پیشنهادی هستند/حزب اتحادملت باید فقط روی مدیرانی که در آخرین روزهای وزارت دانش آشتیانی منصوب شدند حساب کند/ در آموزش و پرورش سطح انتظارات در اعلی علیین و سطح مقدورات و امکانات در اسفل السافلین است/ میزان انعطاف و چرخش مجمع فرهنگیان و دبیرکل آن فرج کمیجانی به سرعت برق و حدود 180 درجه است/ مجمع فرهنگیان الگوی سابق انجمن اسلامی را دنبال می کند و می خواهد اعضای خود را در لایه های مختلف اداری نفوذ دهد/ مجمع فرهنگیان و گروه های دیگر 9 ماه پیش زیر پای فانی را جارو کردند و دانش آشتیانی را سرکار آوردند/ حمایت مجمع فرهنگیان تعهدی برای بطحایی ایجاد نمی کند/ رئیس جمهور در انتخاب وزیر آموزش و پرورش مستقل از نظر تشکل ها و فعالان ستاد انتخاباتی خود تصمیم گرفت/ رأی معلم ها در انتخابات مثل اقشار دیگر جامعه سیاسی و تابع فضایی است که در انتخابات شکل می گیرد/ خروجی " نگاه به درون " در آموزش و پرورش مردان متوسطی از دایره بسته مدیران مانند بطحایی و زرافشان و عمادی و... است/ برای بیش از 90 درصد معلم ها تغییر وزیر و مدیرکل اتفاقی مقدّر است که به آنها ربطی ندارد/بر اساس اصل تناسب از بافت نیروی انسانی آموزش و پرورش در نهایت کسی مثل زرافشان و بطحایی در می آید/ در میان مدیران ستادی حمیدرضا کفاش بیش از همه ذوق زده است. او نوشت " آنچه آن خسرو کند شیرین بود"/ احتمالا مثلث بطحایی کفاش و فاضل در راس وزارتخانه قرار می گیرند/ دانش بطحایی محصول تجربه است و نه تحصیلات آکادمیک/ حضور نمادی ثابت مانند محی الدین بهرام محمدی که بطحایی هم به او وامدار است، در راس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی چه توجیهی دارد/ علیرضا عصاره مدیر پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش از نظر علمی و کارشناسی و حتی مدیریتی مورد قبول کارشناسان پژوهشگاه نیست/ سخن نجفی در باره اولویت آموزش و پرورش در دولت دوازدهم تبلیغاتی – انتخاباتی بود/ ایجاد شغل برای بیکاران ، رفع تحریم ها ، مسایل منطقه ای ، امنیت داخلی ، تثبیت نرخ ارز ، ریزگردها و خشکسالی و تامین آب و برق و غذای مردم اهمیتی بیشتر از آموزش و پرورش دارند/ یادداشت های معلمان در باره فقر معلم، تبعیض ، غبطه خوردن به وضع اقشار دیگر از نفتی و بانکی تا کاسب محل و بساز و بفروش و.... آنهم با زبان تند و عصبی و حالت طلبکاری تصویر آموزش و پرورش را تیره تر می کند
بطحايي که از نزديکترين مديران به فاني بود در مدت حضورش در معاونت مالي و پشتيباني، با آنکه عمده طرحها و برنامههاي اقتصادي فاني را مديريت ميکرد عملاً نتوانست گره کور دغدغههاي اقتصادي و معيشتي فرهنگيان را بگشايد و سرانجام پس انتخاب دانشآشتياني، از معاونت پشتيباني و توسعه وزارت آموزش و پرورش کنار رفت/ در دوازدهمين دوره انتخابات رياستجمهوري، روحاني با شعار اولويت دادن به آموزش و پرورش توانست قاطبه فرهنگيان را به عرصه انتخابات کشانده و با حمايت قاطع و همه جانبه آنان، دوباره بر صندلي رياست جمهوري بنشيند/ سالهاست در «حلقه بستهي مديران آموزش و پرورش» فرصت جوانگرايي و نوسازي مديريتي را از نيروهاي جوان و خوشفکر اين وزارتخانه گرفتهاند/ نگاه سياستگذاران کلان و خصوصاً دولتمردان به مقوله آموزش و پرورش تغييري نکرده است/ فرهنگيان در ۲۹ ارديبهشت با زبان رأي گفتند چه ميخواهند. بيگمان مهمترين پيام راي دوباره به شما، «نه به شرايط موجود» بود. رويکرد کنوني دولت دوازدهم به مقوله آموزش و پرورش و عدم توجه به مطالبات و انتظارات فرهنگيان، موجب ترديد در اراده دولت براي حل مشکلات اين حوزه شده است/ برخلاف تمامي اظهارنظرها و ادعاها، دغدغههاي فرهنگيان چندان براي دولت دوازدهم مهم نيست و فقط در بزنگاه انتخابات براي اردوکشي سياسي به آنها بها داده شده و بعد از گذر از اين وادي با پشتيباني همين معلمان، در وقت نياز منفعت آنان فداي مصلحت حزبي و جناحي ميشود
بسیاری از فعالین فرهنگی صاحب نام که هر کدام تشکل هایی را عهده دار اند ، از این شاخه به آن شاخه بسیار پریدند یک روز دم از زر افشان زدند و روز دیگر اطاعت و امروز مدافع بلا منازع بطحایی اند/ همان گونه که حدود 9 ماه پیش مدافع دانش آشتیانی بودند و امروز در مقابل او. گویا برای شان فرقی ندارد و نزدیکی به قدرت و سهیم بودن در منافع حاصله از آن برای شان از مطالبات و منافع عمومی فرهنگیان از درجه اهمیت بالاتری برخوردار است/ با مطرح شدن نام بطحایی در ترکیب کابینه جدید دولت ، آب سردی بر پیکر تمام فعالین صنفی و سیاسی فرهنگی ریخته شد و شاید حالا دیگر بازگرداندن آب رفته به جوی قدری سخت شده باشد/ با فرود آمدن مشتی سنگین پای چشم آموزش و پرورش کشور، خواهان نشان دادن نوع نگاه سنگینی که از سال ها قبل بر آموزش و پرورش کشور سایه انداخته هستند تا معلمان و دانش آموزان در فضایی مایوس کننده به سر برند و فیل شان نیز یاد آموزش و پرورش مترقی و تحول خواه ننماید/ ما معلمان اگر قرار باشد مثل همیشه از خود گذشته و خواهیم گذشت و با کبودی پای چشم همچنان به راهی که پیموده ایم ادامه خواهیم داد ....
گروه اخبار/
رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی گفت: وزرای پیشنهادی روحاني از نظر شاخصهایی مانند بی حاشیه بودن، کارآمدی و هماهنگی با رئیسجمهور و تعامل با مجلس ویژگیهای خوبی دارند، اين موضوع یک گام به جلو حساب میشود که آن را به فال نیک میگیریم.
حمیدرضا حاجیبابایی در گفتوگو با خبرنگار سیاسی فارس در همدان با اشاره به معرفی کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: از آن جایی که فراکسیون نمایندگان ولایی بزرگترین فراکسیون مجلس است و هیأت دولت و وزرای پیشنهادی نیز معرفی شدهاند، یکی از کارهای مهمی که در این زمان باید انجام شود، بررسی واقعبینانه وزرای پیشنهادی برای گرفتن رأی اعتماد است.
وی افزود: با توجه به درخواستهایی که وزرای پیشنهادی دارند نوبتهایی را برای آنها تنظیم میکنیم تا در فراکسیون حضور پیدا کنند و نمایندگان آنها را مورد ارزیابی قرار دهند.
رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با حضور وزرای پیشنهادی در فراکسیون برنامهها گزارش داده میشود، گفت: نمایندگان، اگر سؤالاتی دارند از وزرای پیشنهادی میپرسند تا بتوانیم بر اساس واقعبینی نسبت به وزرا، برای دادن رأی اعتماد به آنها اقدام کنیم.
وی با بیان اینکه این جلسات بسیار مهم است و با حضور گسترده اعضای فراکسیون برگزار میشود، اظهار کرد: دو طرف علاقه دارند بحث و گفتوگو انجام شود تا بتوانند به نتیجه برسند.
حاجیبابایی با اشاره به ترکیب وزرای پیشنهادی رئیس جمهور، عنوان کرد: این ترکیب یک گام جلوتر از دولت یازدهم است و امیدواریم با بررسی واقعبینانه نمایندگان به نتایج خوبی دست پیدا کنیم.
وی ادامه داد: وزرای پیشنهادی از نظر شاخصهایی مانند بیحاشیه بودن، کارآمدی و هماهنگی با رئیسجمهور و تعامل با مجلس ویژگیهای خوبی دارند و یک گام به جلو حساب میشود که آن را به فال نیک میگیریم، باید کمک کنیم اگر نقایصی وجود دارد برطرف شود.
رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم معرفی وزیر علوم از سوی رئیس جمهور، گفت: در این خصوص دلیل مربوط به کاندیدا بود و برخی از مباحث که قبول دارد بیاید یا نه مطرح میشود؛ ولی به زودی حل خواهد شد و کاندیدا معرفی میشود.
وی راجع به شخص مورد نظر وزارت علوم نیز اظهار داشت: مباحثی وجود دارد اما هر زمان که معرفی شود مشخص میشود.
حاجیبابایی با اشاره به اتفاقات روز تحلیف رئیسجمهور و سلفی گرفتن برخی نمایندگان با خانم موگرینی، خاطر نشان کرد: اعتراض به این موضوع نشان از حساسیت مردم نسبت به مجلس دارد، مردم مجلس را یک جایگاه رفیع و بزرگ میدانند و برای نمایندگانشان احترام خاص قائل هستند و نسبت به کوچکترین اشکال برنمیتابند.
وی در پایان سخنانش با بیان اینکه حساسیت در جامعه بالاست و باید دقت کرد این اشتباهات رخ ندهد، گفت: البته برخی از نمایندگان نیز از عملکرد خود عذرخواهی کردند.
انتظار می رفت لیستی که در رسانه ها دست به دست می شد در دقیقه نود دچار تغییرات مهمی شود، اما این گونه نشد و گلایه ها پابرجا ماند/ اگر روحانی رییس جمهور نشده بود با کابینه هولناک تری روبه رو بودیم. همین کابینه جای شکر دارد/ ما مطالباتمان را مطرح می کنیم تا اتفاق بیافتد. تا مطالبات مطرح نشود هیچ وقت هیچ اتفاق برجسته ای رخ نخواهد داد. باید سیاستمداران بفهمند که خواسته ها و کف مطالبات مردم و جریان توسعه گرا و ترقی خواه کشور چیست/ مهمترین ایراد بخش اطلاع رسانی دولت است که اساسا تعطیل بود. اگر رسانه ها و روزنامه های اصلاح طلب و مستقل نبودند دولت روحانی چه می کرد؟ دولت از نظر اطلاع رسانی بسیار ضعیف است و از طرف دیگر نمی دانم اساسا وظایف افرادی چون حسام الدین آشنا در دولت چیست/ تنها کار مهم دولت یازدهم در عرصه اقتصادی کنترل تورم بود/ معتقدم وزیر آموزش و پرورش قدرت مانور ندارد. این وزارتخانه ۹۵ درصد بودجه اش صرف پرداخت حقوق می کند دیگر کاری از وزیر ساخته نیست. کتاب های درسی را شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین می کند، سیاست ها را هم این شورا تعیین می نماید. وزیر کاره ای نیست بالاترین کاری که می تواند بکند این است که عملکرد تخریبی نداشته باشد/ من معتقدم بالاترین خدمتی که وزیر علوم می تواند انجام دهد این است که دخالت نهادهای خارج از دانشگاه در امور دانشگاه ها را متوقف کند
داوری : 8 نفر موافق ضبط کردن جلسه بودند و بقیه مخالف بودند/ این نشست با پیشنهاد آقای کمیجانی دبیر کل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی تشکیل شد/ تنها فردی که به عنوان مخالف وزارت آقای بطحایی صحبت کرد من بودم و آقای محمد رضاخواه نیز رای به سکوت داد اما بقیه اعضا به وزارت آقای بطحایی رای مثبت دادند/ فرج کمیجانی ، عادل عبدی ، خانم دری ، آقای خرم ، سید علی حسینی ، فرحنار مینایی پور ، امیر عباس میرزاخانی ،شاپور محمدزاده ، عبدالرسول عمادی ، آقای افقهی ، محمد رضاخواه ، حمیدرضا کفاش ، آقای عبدالحسینی ، علی محمد مصلحی ، آقای فولادوند ، آقای خوش قدم ، بهجت الملوک کبیری ، خانم محمدی که من برای نخستین بار ایشان را می دیدم ، آقای جهان آراء ، علیرضا هاشمی سنجانی ، آقای رفیعی ، فروز عطایی ، محمد داوری/اکثریت افرادی که در این نشست حضور داشتند اعضای مجمع فرهنگیان ایران اسلامی و انجمن اسلامی معلمان بودند ضمن آن که تعداد قابل توجهی از اعضای رای دهنده جزء مسئولان ستادی وزارت آموزش و پرورش بودند/ در صورت وزارت آقای بطحایی شکاف میان صف و ستاد استمرار خواهد داشت و تهدید جدی برای کارآمدی خواهد بود/ ستاد آموزش و پرورش نیاز به تحول دارد ....
در یادداشت بعدی عملکرد ایشان و نیز برنامه ارائه شده توسط آقای بطحایی را در حد بضاعت مورد نقد کارشناسی و مستدل قرار می دهم/ جامعه ما فاقد نظام " تحزب " و " تشکل " به معنای واقعی و جهانی آن است/ نامزدها در ایام انتخابات در رقابت برای جلب نظر و رای بیشتر شعارهای " حداکثری " سر داده و انتظارات و توقعات جامعه را به نحود وحشتناک و فزآینده ای بالا می برند/ پس از پایان ماراتن نفس گیر انتخابات و مشخص شدن چهره پیروز میدان و هنگام معرفی کابینه به یک بار موضوع " ملاحظات " و" محدودیت ها " مطرح می شوند/ اگر این محدودیت ها و ملاحظات وجود دارد پس چرا در زمان تبلیغات مورد توجه قرار نمی گیرد / نامزدها حتی با بزرگ نمایی نواقص و تخریب یکدیگر که البته به نفع سیستم نیست و با ارائه وعده ها و شعارهای دست نیافتنی مدینه فاضله ای برای همگان می سازند غافل از آن که جامعه ما اکثرا یک جامعه توده ای و احساسی است و همه به دنبال " قهرمان " می گردند تا وظایف ذاتی و شهروندی خویش را بر دوش وی بیفکنند/ تا زمانی که " جامعه مدنی " و " نهادهای مدنی " در کشور ما شکل نگیرند این دور تسلسل تا پایان گریبان گیر ما خواهد بود و همیشه باید در حال دوران بین چرخه " شورش " و " سکوت " باشیم/ " فانی " و " دانش آشتیانی " محصول لابی و برآیند تشکل های فرهنگیان اصلاح طلب بودند/ تشکل های حامی این وزرا به جای نقد کارشناسی اوضاع ، گرفتن خطاهای سیستم ، اصلاح و ارتقای فرهنگی سازمانی در آموزش و پرورش و ارائه گزارش های شفاف همه چیز را به حال خود رها کرده و بعضا مشغول سهم خواهی و تصاحب میزها و صندلی ها شدند/ اکثرا نخبگان و روشنفکران جامعه ما نیز به وظایف خویش عمل نمی کنند و بسیاری از آن ها در این مواقع حساس در وادی " پوپولیسم " می غلطند و آدرس های غلط می دهند و تحرک خاصی برای افزایش چگالی آگاهی جامعه بروز نمی دهند/ در جامعه توسعه و رشد نیافته ما تقریبا همه چیز از دریچه " سیاست " و " روابط و منافع شخصی " نگریسته شده و معیارهای مهم و راهبردی مانند " کارآمدی " در رتبه آخر قرار می گیرد/ اگر نمی توانیم جامعه را تغییر دهیم اما آموزش و پرورش که خانه دوم ماست را باید بتوانیم ترمیم و اصلاح کنیم/ سیستم پایه گذاری کنیم تا شاهد این همه آزمون و خطا ، از بین رفتن سرمایه اجتماعی و اصطکاک تصاعدی نیروها و افکار نباشیم و انرژی سیستم معطوف به هم افزایی و نوآوری و خلاقیت گردد/ در صورت تشکیل سازمان نظام معلمی حتی میزان دخالت های غیرتخصصی و غیرقانونی از منابع مختلف به حداقل خواهد رسید/ اگر این شیفت فرضا از روی آقای زرافشان به فردی مانند شهیندخت مولاوری گرایبش پیدا می کرد ممکن بود این وضعیت برای گروه ها و اقشار دیگر جامعه نیز بازتولید شود و این ممکن بود از نظر مسئولان عوارض و پیامدهایی داشته باشد/ اگر حاکمیت قادر به احصاء و پاسخ گویی مطالبات و حقوق آموزش و پرورش و ذی نفعان آن نیست اما داشتن یک وزیر باسواد ، با شهامت و مردمی حق طبیعی آنان است/ نتیجه طبیعی این کنش و واکنش ها پایین آمدن آستانه تحمل جامعه ، افزایش خشونت نسبت به گروه های مرجع و در نهایت این خواهد بود که مردم ایران در کنار مردم عراق پرخاشگرترین و عصبانی ترین مردم دنیا باشند/ باید صدای معلمان را شنید/ چهره هایی مانند زرافشان ، بطحایی و... با اندک تفاوتی از دایره بسته مدیران آموزش و پرورش هستند/ در صورت رای اعتماد مجلس به بطحایی همین وضعیت موجود با اندکی تغییرات حفظ خواهد شد و البته بطحایی سعی خواهد کرد نیروهایی که باعث کوج اجباری وی به سازمان مدیریت و برنامه ریزی شده و او را از فرصت " وزارت " محروم کردند را از صحنه خارج نماید/ همین که معلمان توانستند با توسل به مطالبه گری هوشمندانه و خردمندانه اتحاد و لابی نیروهای غیرپاسخ گو و پشت پرده را در هم بشکنند و زرافشان را وادار به انصراف کنند گام بسیاری مهمی در فرآیند مطالبه گری است/ توهین ، اتهام پراکنی ، تخریب و... در شان فرهنگیان و معلمان نیست/ باید بتوانیم یکدیگر را تحمل کرده و گفت و گو کنیم/ جنس مطالبه گری و کنش گری از نوع آرام ، تدریجی ، مستمر و رو به آینده است...
هنگام اعتمادگیری از اولین کابینهاش اولا چرا انرژی کاملی برای نجفی نگذاشت/ اصلا چرا فانی را گذاشت/ بطحائی اگر نگوئیم نفر اول مشترک، قطعا نفر دوم وزارتخانه فانی بود. در این صورت معرفی مجدد ایشان (و حتی فکرکردن بهاو یا افراد همترازش) چه پیامی می تواند داشتهباشد برای جامعه فرهنگ/ ۳ انتخاب غلط در ۴ سال کمی (فقط کمی) زیاد نیست برای رئیس یک ملت ۸۰ میلیونی/ رئیسجمهور چه نقاطی را هدفگذاری کردهبود برای این بازه چندماهه/ باید برای یکبار هم که شده توضیح دهد که چرا دارد این کار را می کند/ با گذشت ۴۸ ماه کامل، هنوز کسی نمیداند ایده و آرمان مرد تدبیر در مورد آموزش و پرورش چیست/ آرایی هم که روحانی از فرهنگیان گرفته، از یکطرف بهخاطر ترس از رایآوردن رقبا و ازطرف دیگر به خاطر "خوشباوری" ویرانگری بوده که در ژن شرقی و بهویژه ایرانی وجود داشته و متاسفانه هنوزم دارد