" مردم به فرمایش شما کارشان را خوب انجام دادند اما پس از انتخابات ریاست جمهوری آن چه که انجام شده و به ویژه درانتخابات وزرا ء مردم از عملکرد شما راضی نیستند " ( تشویق شدید و بی وقفه حاضران )/ فردا در نشست مجمع انجمن اسلامی معلمان این پاسخ شما را خواهم داد / این درخواست با بی اعتننایی عارف رو به رو شد اما زمانی که با اصرار مدیر صدای معلم رو به رو گردید عنوان کرد که بعدا پاسخ می دهم
چندی پیش آقای نوبخت سخنگوی محترم دولت اعلام نمودند که بدهی سرخابی های پایتخت از جیب مبارک مردم و بیت المال پرداخت می شود و خیالشان از بازی در آسیا راحت باشد/ ورزش و باشگاه تنها در تهران خلاصه نمی شود و پابرهنگان و محرومان این مرز و بوم هم در آن سهمی دارند که قهرمانانش دست فروشی و پادویی و مسافرکشی می کنند تا روزگار بگذرانند و شما به راحتی قرارداد میلیاردی مدیران نالایق را از خزانه دولت و جیب محرومان و ایتام و زنان بی سرپرست پرداخت می کنید/ خبردارید که بازنشستگان آموزش و پرورش ، این شناسنامه های تاخورده و نگین انگشتر تعلیم و تربیت با دریافتی یک میلیون تومان و پایین تر ، زنده مانی می کنند نه زندگانی/ آیا خبر دارید که چند درصد مسئولین رده بالای کشورمان و مدیران کل آموزش و پرورش های سابق و فعلی صاحبان بزرگترین مدارس غیرانتفاعی هستند که برای رونق کسب و کارشان آوار مدارس دولتی را بر سر مردم خراب می کنند تا خودشان به نان و نوایی برسند/ آیا خبر دارید برای بدهکاران مالیاتی خرد و جزئی ممنوعیت خروج از کشور اعمال می شود اما متهمان اصلی صندوق ذخیره فرهنگیان با بیش از 4000 میلیارد تومان از کشور می گریزد/ چگونه توجیه می کنید که این فرد به چه علت و چرا ممنوع الخروج نشده ولی فردی با چند میلیون تومان مالیات معوقه ممنوع الخروج می شود/ نگران نشوید از اینکه فوتبالیستی نتواند پورشه سوار شود وخانه ویلایی نداشته باشد ...
تنها تشکل نیم بندِ خنثی و فقط اسم دار انجمن اسلامی معلمان است که برخی اعضای آن به صورت لابی گری پشت افراد و ترجیحا از بین افراد سرشناس آموزش و پرورش که خود دارای مدیریت هستند انتخاب می شوند/ نمی دانم چقدر از وضعیت انجمن اسلامی معلمان یزد مطلع هستید ؛ اما اگر انجمن اسلامی معلمان ایران هم مثل انجمن یزد تبدیل به یک تشکل خنثی و بی خاصیت برای معلمان شده است ، توصیه می کنم حتما این تشکل را منحل کنید و بیشتر از این اجازه ندهید به معلمان ضربه وارد شود/ تشکلی که برای معیشت و رفاه معلمان گامی بر نمی دارد و نسبت به مسائل خرد و ریز آموزش و پرورش بی تفاوت است و بیشتر برای تامین منافع برخی اعضای خودش لابی گری می کند تا از رانت مدیریت برای کلاه خودشان نمدی بدوزند، به چه درد معلمان تا الان خورده است/ چند مرتبه جنابعالی در مجلس جهت دفاع از حقوق من معلم سینه چاک کردید و از شدت عصبانیت رگ گردن شما بیرون زده است/ وقتی شما تبدیل به یک تشکل خنثی در آموزش و پرورش شده اید ؛ با کدام وکالت نامه از معلمان درانتخاب مدیران کل دخالت می کنید/ معلمان تشنه مدیر کل قدرتمندِ باصلابتِ مدیر و مدبرند نه افراد سست اراده و ضعیف و باند باز و بدتر در تسخیر مافیای پشت پرده قدرت و ثروت آموزش و پرورش
اگر چنین رؤیائی واقعا مدینه فاضله هست پس کشورهای برتر آموزشی چرا بدان رسیده اند و ما نمی توانیم/ آموزش و پرورش ما طی 39 سال سررشته را گم کرده است و وقتی احساس سردرگمی نموده به استیضاح وزیر پرداخته است/ استیضاح وزیر از سوی نمایندگان مجلس سوپاپ اطمینانی است برای فرهنگیان که ما در صحنه هستیم/ گره کور جریان آموزش و پرورش کشور ما به دستان کدام امیر کبیری قرار است گشوده شود/ شما را به خدا ما را از جناح بندی و صدور احکام و عصیان برخاسته از بغض ترکیده و ساختار منفی انگاری، رهائی دهید/ تا زمانی که این موارد و سایر موارد حاکمیت دارد ما فرهنگیان امیدی به اصلا حات اساسی یا رفرم حیاتی در آموزش و پرورش نداریم و سیر استیضاح وزرا برای مسکوت نگه داشتن فرهنگیان یا احساس آرامش آنان همچنان ادامه خواهد داشت
گروه اخبار/
ويژگيهاي منحصر به فرد اقتصاد در آموزش و پرورش و پيچيدگيهاي نظام آموزشي كشور موجب ميگردد كه نتوان از سبك اقتصاد سنتي مبتني بر بازار و سيستم عرضه و تقاضاي آن در مدارس به عنوان پديدهاي پويا و زنده استفاده نمود/ پارادايم جديد فكري كه بر اقتصاد سايه افكنده حاصل جدايي رويكردهاي فكري از تفكر عقلايي نيوتني و حركت به نگاه كوانتومي به جهان هستي ميباشد/ در نگاه نيوتني (مديريت سنتي) مدير بايد همه امور را كنترل كند، تمام توان خود را روي اهداف متمركز ميكند و كاركنان مجريان كارهاي فيزيكي و مديران كارهاي فكري را انجام دهند. در اين رويكرد انگيزههاي مالي قويترين عامل افزايش بهرهوري تلقي ميشود. نگاه به تفكر كوانتومي در واقع با بررسيهاي هاثورن بر تاثير متغيرهاي رواني در مديريت شروع گرديد/ هنگامي كه اقتصاد با روانشناسي درآميخته مي شود دلالتهاي آن براي افراد، مديران، سياستگذاران هم عميق و هم سرگرمكننده خواهد بود/ اقتصاد رفتاری میگوید انسانها همواره به دنبال خودمنفعتی نیستند و به دلیل عقلانیت محدود ناشی از استیلای سیستم فکری دوگانه (تُندروي و کُندروي) و توسّل به میانبرها (که عمدتاً مبتنی بر سیستم فکریِ تُندروي هستند) بعضاً در معرض انبوهی از سوگیریها و خطاهای شناختیِ نظاممند قرار دارند که خیر و صلاح خود را به خطر میاندازند/ فرضیه نادرست این است که تقریباً تمام افراد، در تقریباً همه زمانها، بر مبنای بهترین منافع خود دست به انتخاب میزنند یا دستکم بهتر از انتخابهایی که فرد دیگری به جای آنها میکند/ پارادايم تجربه شده از اقتصاد سنتي(عرضه و تقاضا) با نام مدارس غيرانتفاعي با پيچيدگيهاي موجود مديريت در مدارس آموزش و پرورش همخواني ندارد و نتايج مثبتي در آن ديده نشده است؛ نيازمند سياستگذاري مبتني بر معماري انتخاب در بهرهبرداري از مدارس ميباشد/ از اين منظر وزارت آموزش و پرورش به عنوان نقش قيم، ساختار مدارس را به نحوي معماري نمايد كه انتخابهاي ذينفعان آموزشي (اعم از معلمان، والدين و مديران) آزادانه در محدوده اهداف آموزشي تبيين شده در قالب قراردادهاي آموزشي ساليانه با مدارس قرار گيرد/ دولت با واگذاري سرانه دانشآموزي(اعم از حقوق معلمان و ساير هزينههاي جاري مدارس) به مدارس براساس تعداد دانشآموزي كه مدارس جذب مينمايند در حقيقت نوعي مالكيت روانشناختي را به والدين و دانشآموزان تفويض مينمايد؛ كه موجب اصلاح رفتار مشاركت جويانه والدين در بهبود كيفيت آموزشي گردد
گروه اخبار/
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، طرح استیضاح سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلید خورد.
محور عمده استیضاح وزیر آموزش و پرورش ابقاء یا به کارگیری مدیران و نیروهای متهم در جریان سوء استفادههای صندوق ذخیره فرهنگیان در طول سالهای گذشته عنوان شده است.
انتهای پیام/
اکثريت بهارستان نشينان، شرح وظايف مجلس و نمايندگان محترم آن ، مصوبات مجلس و ديگر نهاد هاي قانون گذار و تخصصي ، از جمله گزارش کميسيون تخصصي آموزش و تحقيقات را فراموش نموده اند/ در مجلس ديواري کوتاه تر از آموزش و پرورش وجود ندارد/ اگر به گفته مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش میانگین حقوق معلمان را درسال 95 دومیلیون و 400 هزار تومان فرض کنیم؛ حاصل ضرب تعداد نیروهای مازاد در میانگین حقوق هر ماه رقمی معادل 288 میلیاردتومان خواهد شد .به عبارت دیگر ، وزارت آموزش و پرورش در هر سال رقمی بیش از 3000 میلیارد تومان برای معلمان مازاد هزینه می کند/ این تنها یک نمونه ازاتلاف منابع مالی در وزارت آموزش و پرورش است/ حال قرار است با همت ِ اکثریت نمایندگان مجلس 121هزار نفر استخدام شوند (با افزايش 3000 ميليارد تومان ديگر ، در مجموع 6000 ميليارد تومان اتلاف منابع آموزش و پرورش ) که معلوم نیست می خواهند کدام نیازهای آموزش و پرورش را تامین و مرتفع کنند/ تا زمانی که نيروي انساني در آموزش و پرورش ساماندهي نشوند؛ هر گونه جذب و گزینش نیرو در آموزش و پرورش بر اساس " نیازهای واقعی " این وزارتخانه توسط نهاد تخصصي مانند " سازمان نظام معلمي " پردازش نشود؛ هیچ امیدی به سامان دهی معیشت معلمان و اقتصاد آموزش و پرورش نخواهد بود/ تعداد کارکنان ابتدايي در آموزش و پرورش 40.36% کل کارکنان مي باشند . در حالي که از 121 هزار نفر مورد حمايت مجلسيان ،60 هزار نفر مربیان نهضت سواد آموزي مي باشند يعني 49.59 % اين ميزان اگرچه در آمار ( از نظر کمي ) به هم نزديک مي باشند ولي تفاوت فاحش بين ويژگي هاي مربي بزرگسال و مربي کودکان نکته بسيار مهم و ظريفي است/ اگر به فرض محال تمامي 18000 نفر باقي مانده ( 14.88 % افراد مورد حمايت مجلسيان ) همگي متخصص ِ بخش هاي مختلف انواع رشته هاي فني حرفه اي باشند؛ آيا اين عدم توازن کمي بين نياز هاي آموزش و پرورش و استخدام هاي اجباري مجلس توجيه منطقي و عقلي دارد/ بر اساس ِ مصوبه غيرکارشناسي اکثريت نمايندگان محترم مجلس پس از استخدام 121 هزار نيروي غير ضرور ، بيش از 25% از سهم نيروهاي فعال آموزش و پرورش به صورت ناعادلانه پايمال مي شود/ در شرايط کنوني که بودجه سمي يکي از ابر چالش هاي نظام جمهوري اسلامي مي باشد ؛ مازاد کردن بيش از 25% کارکنان آموزش پرورش چه فايده اي دارد/ آيا نمايندگان محترم مجلس حاضرند قانوني را تصويب کنند که بيش از 25% حقوق و مزاياي آنان کم شود؟ پس چرا با جوالدوز به جان آموزش و پرورش و معلمان فعال و کوشاي آن افتاده اند/ خرج چو از کيسه مهمان بود ؛ حاتم طائي شدن آسان بود/ در دولت معجزه هزاره سوم ، آموزش و پرورش به عنوان بنگاه اشتغال ، مجبور به استخدام خارج از قاعده شد که هنوز از عواقب آن رنج مي برد/ نمايندگان محترم مجلس به ملت توضيح دهند از چه زماني تلاش جهت ِ تدوين قانون " نظام معلمي " را آغاز خواهند کرد ....
اقتصاد ایران در پنج ماهه نخست امسال با کسری بودجه حدود 47 هزار میلیارد تومانی روبه رو شده است. این رقم حدود 15 درصد کل رقم بودجه کشور است/ «كسری بودجه دولت فقط با گذشت پنج ماه از سال، از عدم تحقق درآمدهای نفتی، عدم تحقق درآمدهای مالیاتی و عدم فروش شركتها و اسناد خزانه ناشی میشود.»/ بدهیهای دولت به سیستم بانكی از سال ٩٢ به این سو، رشد صددرصدی داشته است/ «متاسفانه نهادهای غیرکارشناسی مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی تبدیل به نهادهای قانونگذار شده اند. از طرف دیگر نمایندگان مجلس نیز بیش از این که بار کارشناسی داشته باشند بار سیاسی دارند.»/ شورای عالی انقلاب فرهنگی یک دبیرخانه دارد که در چارت اداری آن 13 اداره کل برایش تعریف شده است. 51 هزار میلیون تومان بودجه این دبیرخانه است، در حالیکه این دبیرخانه را می توان با 20 نفر اداره کرد. این ستاد قرار است فعالیت فرهنگی داشته باشد و در این حوزه تصمیم گیریهای کلان و مهم بگیرد اما یک نگاهی به وضعیت فرهنگی کشور نشان دهنده میزان موفقیت این ستاد و نهادهای شبیه به آن است/ «این شورا تصویب کرده است که در 31 استان کشور، 31 دانشگاه فرهنگیان ایجاد شود/ «5هزار نفر اول کنکور جذب دانشگاه های اصلی همچون شریف، تهران، علامه طباطبایی، شهید بهشتی، شیراز، اصفهان، تبریز و... می شوند. اما دانشگاه فرهنگیان از دانش آموزان با رتبه 10هزار به بالا دانشجو می گیرد/ اساتید این دانشگاه هم از اساتید برجسته و نخبه ای نیستند/ ازدیاد دانشگاه به معنای گسترش علم نیست/ شورای نگهبان 12 نفر هستند اگر 12 میلیارد هم در سال اعتبار داشته باشد برایش کافی است. اما در سال 96 بودجه این نهاد 128 هزار میلیون تومان بوده است. این در حالی است که در سال 62 بودجه شورای نگهبان زیر 6میلیون تومان بوده است. مگر چقدر تورم افزایش یافته است/ تمام اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام حقوق بگیر دولت هستند چرا این نهاد باید این همه بودجه دریافت کند/ مجلس شورای اسلامی که خود باید مانع از ریخت و پاش شود در بودجه خودش نهایت ریخت و پاش را دارد/ هر نماینده حق دارد پنج نفر را مامور به کار در مجلس کند که حقوق و اضافه کار این 5 نفر توسط نهاد و وزارتخانه ای که از آنجا مامور به خدمت در مجلس شده است پرداخت می شود/ جهاد دانشگاهی که درآمد اختصاصی دارد در بودجه کشور 227 هزار میلیون تومان اعتبار می گیرد. این یعنی اینکه ما باید به خبرگزاری های ایسنا و ایکنا پول بدهیم، سوال این است که چرا دولت باید به خبرگزاری ها پول بدهد/ اینها نشان دهنده بی برنامگی است...
این دو مدرسه 1400 دانش آموز دارند و بهای اجاره حدود یک میلیارد تومان است/ طرح اجاره مدارس که قرار بود در مناطق محروم مانند سیستان و بلوچستان اجرا شود حالا در بیخ گوش تهران اجرا می شود/ سود این معامله در یکسال حدود 350 میلیون تومان است/ دبیرکل بازنشسته که از حامیان آتشین انتصاب بطحایی به سمت وزارت بود ادعا می کرد که دنبال هیچ منفعتی نیست/ درحالی که سرانه رسمی دانش آموزان 2 و نیم تا 3 میلیون تومان برآورد می شود مدارس دولتی را به قیمت سرانه 700 هزار تومان واگذار می کنند/ اجاره دادن مدارس، آلترناتیو نظام استخدامی لَخت و کم بازده و ناکارآمد استخدام رسمی 30 ساله است/ اجاره مدارس در تئوری بی نقص است اما اجرای آن در یک سیستم اداری عقب مانده و مستعد فساد و پارتی بازی و نبود شفافیت و نظارت اثربخش ، فاجعه بار است/ در جریان اجاره این دو مدرسه، پیمانکارِ آشنا و خودی تنها متقاضی بوده و در یک رقابت تک نفره برنده شده است/ برخی موسسان مدارس غیر انتفاعی منطقه پردیس از برگزاری این مزایده بی اطلاع بوده اند/ آقای فولادوند مدیرکل شهرستانها از تمام مراحل این واگذاری با اطلاع بوده و آن را هدایت کرده است/ پیمانکار در شهرستانهای استان تهران مدرسه غیر انتفاعی ندارد و به نظر برخی کارشناسان این واگذاری خلاف مقررات است/ پیمانکار ادعا می کند که در منطقه 8 تهران مدرسه غیر انتفاعی دارد/ آیا از موسسان مدارس غیر انتفاعی منطقه 8 فرد دیگری از این مزایده آگاه بوده است/ اداره آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران قبل از عقد قرارداد، مدارس سادات و روح الله را در اختیار پیمانکار گذاشت/ پیمانکار می خواهد همه را سر این سفره بنشاند/ همسرانِ رییس و معاون... بدون سنجش صلاحیت سر کلاس رفتند/ ظاهرا یک خانم شاغل در دفتر وزیر هم با پیمانکار شریک است/ اگر این طرح به نواحی برخوردار کشور و شهر تهران گسترش یابد، شبکه ای مافیایی از معاونت مشارکتهای مردمی و حتی دفتر وزیر تا ادارات کل و مناطق برای اجاره مدارس مرغوب شکل می گیرد/ در واگذاری هر مدرسه ای پیمانکار باید سهم هر مسئول و قیمت هر امضایی را از بالا تا پایین بپردازد/ این طرح به کاهش پرسنل رسمی آموزش و پرورش منجر نخواهد شد/ حکایت آموزش و پرورش حکایت آن ضرب المثل است که در آن یک مرد خسیس هم پیاز را خورد هم چوب را و هم پول را پرداخت/ فارغ التحصیلان بیکار به امید استخدام رسمی در آینده، با حقوق های 400 هزار تا یک میلیون تومان کار می کنند/ معلمان این مدارس بعد از چند سال کار با چراغ خاموش، با تجمع و تحصن و فشار سیاسی خواهان استخدام رسمی می شوند/ آنها با مساعدت نمایندگان مجلس استخدام می شوند/ نتایج طرح ها با آنچه که روی کاغذ ترسیم می شود بسیار متفاوت از آب در می آیند/ حضور روسای شاخه فرهنگیانِ احزاب از جمله حزب مورد علاقه وزیر (اعتدال و توسعه )در مسئولیت ها بدعتِ خطرناکی است که منجر به فساد می شود/ در دوره دانش آشتیانی ، هژمونی سیاسی در وزارتخانه با حزب اتحاد ملت بود /در دوره بطحایی ستاره حزب اتحاد ملت افول کرد و شاخه فرهنگیان حزب عدالت و توسعه بالا آمد/ مجمع فرهنگیان ایران اسلامی به دبیرکلی فرج کمیجانی هم در عرصه انتصابات و هم در حوزه اقتصادی پاداش حمایتهای خود را از لابی برای انتصاب بطحایی گرفت/ وفاداری مدیران به شخص ، به حزب و ایده سیاسی و صنفی ، به قوم و لهجه و زبان، وفاداری سازمانی را نابود و سیستم اداری را ناکارآمد و فاسد می کند/ در این قضیه آقایان فولادوند و زینی وند باید پاسخگو باشند/ فساد و رانت خواری اصلاح طلب و اصولگرا نمی شناسد/ فساد محصول شرایط غیر شفاف، شکل گیری دسته بندی های اداری ، ضعف سیستم بازرسی ، توصیه پذیری مقامات بالادست ، ضعف مقررات و قوانین و ضعف رسانه های مستقل است