گروه رسانه/ چندی پیش یادداشتی با عنوان " علی زرافشان، اسب تراوای اصول گرایان در وزارت آموزش و پرورش روحانی : وزارت زرافشان دوره رکود و سکون افکار و آرا خواهد بود " ( این جا ) در صدای معلم منتشر گردید .
« شیرزاد عبداللهی » این یادداشت را مورد نقد قرار داده است .
لازم به یادآوری است ؛ « صدای معلم » بر اساس دکترین خویش ، " گفت و گو " و " تفکر نقادی " اقدام به انتشار مطالب می کند و محتوای آن ها لزوما مورد تایید این رسانه نیست
بي توجهي به وزارت آموزش و پرورش موجب نگراني بيش از يك ميليون فرهنگي شده است/ آموزش و پرورش در ماههاي گذشته دستخوش حواشي بسياري شده است. از مشكلات و تخلفات مالي در صندوق ذخيره فرهنگيان تا حواشي سند 2030 يونسكو هر شايعه و واقعيتي باعث شده تا ثبات و تمركز از اين وزارتخانه حساس و حياتي گرفته شود/ ثمره سو مديريت و سوتدبير در آموزش و پرورش مانند وزارت نفت و وزارت امور خارجه نيست كه به فاصله چند هفته خود را نشان دهد بلكه بايد چند سال بگذرد تا خروجي سياستهاي اشتباه در آموزش و پرورش خود را نشان دهد/ در دولت يازدهم اين وزارتخانه دو وزير و يك سرپرست داشت. كه متاسفانه عملكرد آنها در سطح مطلوب ارزيابي نمي شود
گروه اخبار/
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، دولت دوازدهم تا چند روز دیگر با انجام مراسم تحلیف و تنفیذ رئیس جمهور آغاز میشود و پس از آن نیز کابینه توسط رئیس دولت برای رأی اعتماد معرفی میشود.
در روزها و ماههای گذشته گمانهزنیهای بسیاری برای تصدی وزارت آموزش و پرورش مطرح شد و افراد مختلفی نام خود را در بین نفرات منتخب دیدند.
اسامی نفراتی چون جواد اطاعت، محمدعلی نجفی، داود محمدی، فخرالدین احمدی دانشآشتیانی، شهیندخت مولاوردی، الهام امین زاده و مرتضی حاجی مطرح بود و در این بین هم برخی دیگر به دنبال مطرح کردن اسم خود از داخل وزارتخانه بودند.
اما چیزی که در این روزهای پایانی به نظر محتملتر است، حضور شهیندخت مولاوردی، جواد اطاعت و حالا علی زرافشان است.
«مولاوردی» که در روزهای اخیر و به خصوص اظهار نظر امروز نشان داد که از تصدی وزارت آموزش و پرورش دور شده است و حضور خود را در کابینه دولت دوازدهم حدود 50 درصد اعلام کرد.
«اطاعت» هم که یکی از گزینههای جدی برای تصدی این پست بود، امروز به نوعی عدم حضورش در کابینه دولت دوازدهم را منتفی شده خواند و نام فرد دیگری را آورد.
اما، «علی زرافشان» که اکنون معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش است، در چند روز گذشته به یکی از افراد و گزینههای اصلی تصدی پست وزارت آموزش و پرورش تبدیل شده است و محتمل شدن حضور او در دولت دوازدهم از آنجایی قوت گرفت که جواد اطاعت نام او را به عنوان گزینه اصلی وزارت در آموزش و پرورش به میان آورد.
اما در نهایت باید منتظر بود و دید که چه فردی از سوی رئیس جمهور برای وزارت آموزش و پرورش معرفی میشود.
انتهای پیام/
بر عکس تمام نوشتارهای پیشین قصد دارم با نگاهی طنز گونه به بررسی اتفاقات اخیر در روند تغییرات روز کشور بپردازم.
پرده اول قبل از انتخابات:
بنفشه به همراه تیم دولت: خوب ممعلی بگو ببینم اوضاع در جبهه فرهنگیان چطور؟
ممعلی : راستش بخوای اصلا خوب نیست ، این علی کوچیکه حسابی با بی حالیش رفته روی اعصاب معلمها . هر چی بهش میگم صبح که میری سر کار یک نوشابه انرژی زا یا چیزی به بدن بزن گوش نمیکنه ؛ بی حال میره بی حال میاد Yخودش قفل جدیدی شده رو قفل معیشتی فرهنگیان!
بنفشه: خوب ممعلی فکر یک کلیدی چیزی برای شرایط بکن .
ممعلی: راه کار داره اما خوب این وسط به جز کلید چی گیر خودم میاد؟
بنفشه: میخوای دوباره نه! نه! ببخش سه باره بشی وزیر آموزش و پرورش؟
ممعلی: نه جان خودت ! آخه جایی که نه بودجه داره نه مهمه، نه نون توشه نه آب نه حتی تراکم نداره رو نمیخوام !
بنفشه: ای شیطون یعنی شهرداری رو میخوای ؟
ممعلی : خوب از تخصص های توی آموزش و پرورشم برای شهرداری استفاده می کنم. حالا شاید اونجا هم شغل دومی برا معلمها دست پا کردم.
بنفشه: خوب باشه حالا بگو چطور میخوای رای چند میلیون فرهنگی رو برام بیاری؟
ممعلی: آشتی و تلگرام.
بنفشه: آشتی کیه ؟ تلگرام چشه ؟ میخوای فیلترش کنم ؟
ممعلی : نه! اول علی کوچیکه رو بزن کنار ، آشتی بیار و هی شعار منزلت و معیشت بده . بعد باید یک وعده افزایش 20 درصدی توی تلگرام شایعه بشه.
بنفشه : ای شیطون. ولی ممعلی تو که مشکلات قلبی و ناتوانی جسمی داشتی؟
ممعلی : بنفشه جون ! بابا این معلمها کچلم کردن ؛ هی میگن بیا وزیر ما بشو.حالا میخوای تا در شهرداری تهران مسابقه دو بدیم ببینیم من ناتوانم یا تو؟
بنفشه : باشه معاملعه قبوله فقط بعد جواب معلمها رو چی بدیم؟
ممعلی : بابا اون مهم نیست ! باز می گیم به زودی طرحی در دست تصویبه که تا 4 سال آینده دولت اون رو به مجلس میبره و معلمها حقوق برابر اساتید دانشگاه می گیرند ...
پرده آخر بعد انتخابات:
بنفشه: ای ممعلی چه فکری داشتی تو !
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
« صدای معلم » به عنوان یک رسانه پر مخاطب و مستقل معلمی که در 4 سال گذشته به وظایف رسانه ای و حرفه ای در حد توان خود عمل کرده است ، با تبریک انتخاب مجدد شما با رای قاطع ملت و آرزوی توفیق بیشتر برای جنابعالی در صحنه های داخلی و خارجی در آستانه معرفی اعضای کابینه ، مطالبی را از سر خیرخواهی و البته بدون سهم خواهی با شما در میان می گذارد/ در آستانه تحلیف جناب عالی و تشکیل کابینه اخباری به گوش می رسد که چندان امید بخش نبوده و به نظر می رسد سنخیتی با شعارها و وعده های داده شده انتخاباتی ندارد/ علاوه بر عزم ملی و نگاه جدی دولت به مقوله آموزش و پرورش نیازمند وزیری است که بتواند با تدبیر ، شجاعت و نوآوری ضمن عمل به برنامه ها و جلب رضایت افراد ذی نفع در این دستگاه خدای نخواسته به نقطه ضعف دولت دوازدهم تبدیل نشود/ برای تحقق شعار در اولویت بودن آموزش و پرورش نخستین گام انتخاب وزیری مقتدر متناسب با اهداف این وزارتخانه گسترده و بسیار تاثیرگذار می باشد .مدیری که نسبت به مسایل آموزش و پرورش دید راهبردی داشته باشد و در مناسبات ناسالم حاکم بر مدیریت وزارتخانه غرق نشود/ گزینه هایی که از گوشه و کنار خود را به عنوان گزینه وزارت مطرح می کنند اغلب مدیران میانی از دایره بسته مدیریت این وزارتخانه هستند که امتحان خود را پس داده و اگر قرار بود موجب تحولی شوند ، در حوزه های محدود مسئولیت خود یعنی در حد یک اداره کل می توانستند کارنامه موفقی داشته باشند. درحالی که اغلب آنها در حوزه کوچک مسئولیت خود مدیرانی شکست خورده اند/ اگر در زمینه انتخاب وزیر دقت لازم و کافی به عمل نیاید و فرصت طلبانی که به قول جناب عالی سر بزنگاه گیوه ها را ورنکشیدند و در گوشه ای عافیت طلبانه سکوت اختیار کردند سوار کار شوند نتیجه ای جز رویگردانی و سرخوردگی جامعه بزرگ معلمان نخواهد داشت/ همان گونه که مستحضرید آموزش و پرورش موتور و محور توسعه متوازن است و البته استمرار گفتمان " اعتدال و عقلانیت " در انتخابات مجلس 98 و انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 بستگی تام به چینش کابینه و به میدان آوردن مدیری قوی و استراتژیک برای دستگاه بسیار مهم و پرمخاطب آموزش و پرورش دارد....
احمدی نژاد تابوی حضور زنان در وزارت را شکست/ برخی جامعه شناسان نزدیک به دولت مانند دکتر محمد فاضلی با لفاظی های شبه علمی حضور زنان در کابینه روحانی را قبول ندارند/ حرفهای دکتر فاضلی مایه شرمندگی جامعه علمی کشور است/ مصوبهای درباره اختصاص سهمیه 30 درصدی به مدیریت زنان در شورای عالی اداری تصویب شد / زنان فعال در حوزههای علمی، ورزشی و... توانستند محدودیت های جنسیتی و جغرافیایی را بشکنند/ پایه تفکرات مردسالارانه جهل و تعصب و عادت است/ برخی علما "ولایت را منحصر در ذکور و وزارت را نوعی از ولایت" می دانند/ محمود احمدی نژاد ، مرضیه وحید دستجردی را برای وزارت بهداشت و درمان ، سوسن کشاورز را برای وزارت آموزش و پرورش و خانم فاطمه آجورلو را برای وزارت رفاه دولت دهم به مجلس معرفی کرد/ هر انتقادی به احمدی نژاد داریم باید برای حضور اولین وزیر زن در دولتش او را تحسین کنیم/ آموزش و پرورش زنانه ترین وزارتخانه است/ بیش از 50 درصد کل کارکنان وزارت آموزش و پرورش را زنان تشکیل می دهند / سهم زنان در مدیریت اداری آموزش و پرورش حدود 3 درصد است/ ایجاد و فعالیت "دفتر امور زنان و خانواده" تحقیر زنان است/ باید "دفتر امور مردان و خانواده " ایجاد شود زیرا مردان در این وزارتخانه در اقلیت هستند/ سهم زنان در ادارات آموزش و پرورش اغلب چند تایپیست و کارمند دبیرخانه است که معمولا شبیه جذامی ها، از بقیه کارکنان جدا شده اند/ غلبه نگاه مردسالارانه در ادارات، فضای مدارس دخترانه را بسته و آزاردهنده کرده است/ خانم معلم ها را به بهانه سهل انگاری در رعایت حجاب و استفاده از لوازم آرایشی و... به ارگان های اداری معرفی می کنند/ حضور یک وزیر زن احتمالا فضای مدارس دخترانه را انسانی تر کند/ حساسیت های سیاسی و مذهبی به حضور زنان در وزارت عامل تردید روحانی در انتخاب وزیر زن است/ تئوری نگاه به درون در انتخاب وزیر یک تئوری مردسالارانه و رانتی در خدمت مدیرکل های تشنه نشستن بر صندلی وزارت است/ یک وزیر زن اگر بتواند فقط مصوبه 30 درصدی حضور زنان در مدیریت ها را اجرا کند کاری کارستان کرده است/ مشکل مدیریت آموزش و پرورش، دایره بسته و به هم پیوسته مدیرکل هایی است که مانند حلقه های زنجیر به هم پیوسته اند. زنان در این دایره غایبند. شاید یک مدیر زن بتواند این دایره ناسالم را در هم بشکند/ دروغ ها را باور نکنید. آموزش و پرورش در اولویت دولت و نظام نیست، بخش های نظامی و امنیتی و تامین آب و برق و عذای ملت و بهداشت و درمان در اولویت هستند/ آموزش و پرورش در ردیف هشتم و نهم این دولت و همه دولتهای بعد از انقلاب بوده است
علی زرافشان خودش را به عنوان اصلاح طلب در آموزش و پرورش معرفی کرده است اما حلقه اصلی مشاوران و همفکران و دوستان بیست ساله اش در وزارت آموزش و پرورش از افرادی هستند که به اردوگاه اصول گرایان تعلق دارند و حاصل سال ها مدیریت این گروه در حوزه های مختلف آموزش و پرورش ، رکود و سکون افکار و آرا در حوزه های مختلف آموزش و پرورش بوده است/ یکی از دوستان اصلی آقای علی زرافشان، مهدی نوید ادهم دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش است که سال ها ریاست این شورای مهم را بر عهده دارد و سدی در برابر تغییرات بنیادین و استفاده از افکار و ایده های نوین در آموزش و پرورش ایجاد کرده است/ وی مهارت عجیبی در سازگار شدن با وزرایی از طیف های مختلف دارد و هر وزیری که آمده است از کلید واژه ها و برنامه های آن وزیر در سخنرانی ها و یانوشته هایش استفاده کرده و بدین گونه بیعتی ظاهری با تمامی وزرای دورانش داشته است/ از نظر او و همفكران اصول گرايش بهترين سند و جامع ترين سند آموزش و پرورش هست، در حالي كه منتقدان او بر تخيل و دور از دسترس بودن و قابليت اجرايي نداشتن اين سند تاكيد مي كنند/ دوست دیگر علی زرافشان، حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان، رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی است که در توصیف خط مشی او کافی است به امضای نامه حمایت او از ریاست جمهوری ابراهیم رییسی اشاره کرد/ مهرمحمدی با ظاهری اصلاح طلب و حتی افکاری اصلاح طلبانه بهتر و بیشتر از هر فرد اصول گرایی به اصول گرایان کمک کرده است و در تثبیت پایگاه های اصول گرایان در دانشگاه فرهنگیان همت زیادی به خرج داده است/ دانشگاه فرهنگیان به سرپرستی مهر محمدی، در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم نقشی انفعالی در گرم کردن فضای انتخابات مخصوصا برای اصلاح طلبان بر عهده داشت و مانع از حضور سخنرانان این جناح در دانشگاه هایش می شد در حالیکه بسیاری از سخنران جناح دیگر مانند رحیم پور ازغدی، حسینیان، نقويان و ..... در این دانشگاه به حمایت از ابراهیم رییسی كانديداي اصول گرايان سخنرانی نمودند/ زرافشان با سکوت خود اجازه تاخت و تاز اصول گرایان به روحانی را در بحث سند 2030 داد و اصلی ترین خوراک را به تبلیغات اصول گرایان علیه روحانی در انتخابات رياست جمهوري فراهم نمود درحالی که جزییات این سند و مراحل طرح و تهیه و تصویب و مذاکرات مربوط به آن در این معاونت بوده است ، اما در دورانی که تهمت ها به اوج رسیده بود، در کنجی خزیده و دفاع قابل توجه ای جهت روشن شدن افکار عمومی نکرد/ علی زر افشان در انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری نقشی انفعالی داشت و به هیچ وجه به تعبیر رییس جمهور پاشنه های کفشش را نکشیده بود. او بر خلاف بسیاری از معاونین دانش، در هیچ همایش سخنرانی ستاد روحانی شرکت نکرد و بارها دعوت این ستاد را برای سخنرانی در ستاد به عنوان حمایت از روحانی بی پاسخ گذاشت که مدعای اثبات این ادعا مراجعه به لیست سخنرانان این ستاد می باشد/ علی زرافشان با سابقه سي و هشت ساله که بیشتر سال های خدمتش را به عنوان مدیر سپری کرده است عملا برنامه ای که دارای پویایی و تحرک لازم باشد در آموزش و پرورش نخواهد داشت. نمونه مشخص این فرض مدیریت چهار ساله او در معاونت متوسطه است که کارنامه درخشان توام با خلاقیت و یا طرح های موفق را در آن نمی توان دید/ طرح تعالي مديريت علي زر افشان كه به عنوان يكي از موفق ترين طرح هايش در آموزش و پرورش ارايه مي دهد در مدارس در گوشه اي گذاشته شده است و مديران و معلمان بي توجه به طرح و درك مفيد نبودنش، جداول و فرم هاي اين طرح را امضا و پر كرده و سند سازي مي كنند تا مورد مواخذه ادارات و ستاد قرار نگيرند/ فانی، بطحایی و علی زرافشان مدل هایی مشابه هم و تفاوت هايي جزيي هستند/ در اين دوره هسته هاي اصلي اصول گرايي با خيال راحت به مقاومت هاي چند لايه و كارشكنانه خود براي عدم تغييرات ادامه خواهند داد و در انتظار سال 1400 و رييس جمهوري اصول گرا خواهند بود/ مسیری که نوید ادهم سالهاست در شورای عالی آموزش و پرورش ترسیم می کند و محمدیان آن را در سازمان پژوهش ها برنامه ریزی می کند و رحیم پور ازغدی آن را تئوریزه می کند
دانشآشتیانی وزیر ضعیفی بود و حتی اتوریتهای در ستاد آموزش و پرورش و در میان شورای معاونان خود نداشت/ این تاییدی است بر این نکته که دانشآشتیانی در طول 10 ماه وزارت خود نتوانست سوارِ کار شود. این حرفها نشانه حال و روز وزیری است که در شورای معاونان وزارتخانه متشکل از 30 مدیر ارشد در اقلیت بوده و تعداد کمی خط او را میخواندهاند/ اینکه چرا دانشآشتیانی نتوانسته مدیران ستادی با معدل بالای 30سال خدمت را طبق قانون بازنشسته کند معمایی است که باید به آن جواب بدهد/ «برخی بخشها را هم که نمیشود رفت سراغشان و تغییر داد.» این بخشها کدامند و مدیران آنها از کجا نصب میشوند/ اغلب وزرای آموزش و پرورش در این 20سال از اصلاحطلب و اصولگرا با خوشبینی و امید وارد شده و با تلخکامی و شکست و شکایت صحنه را ترک کردهاند/ شخصیتهای استراتژیک و صاحب نام از قبول پست وزارت آموزش و پرورش خودداری میکنند/ «در حالی که ژنرالها از قبول پست وزارت آموزش و پرورش خودداری میکنند. سرجوخهها و گروهبانها برای وزیر شدن صف بستهاند.»/ تشکلهای اصلاحطلب موجود، نماینده بخش بسیار کوچکی از جامعه معلمان هستند و صرفا با استفاده از رانت دسترسی به مقامات و نمایندگان صدایشان به گوش آنها میرسد/ طنز ماجرا، امضای 35 مدیرکل اسبق برای معرفی یک مدیرکل اسبق برای مقام وزارت است. در حالی که بخشی از مشکل ناکارآمدی آموزش و پرورش، همین مدیرکلها، چه در جناح اصلاحطلب و چه اصولگرا هستند/ آموزش و پرورش نیاز به وزیری دارد که این مناسبات و زدوبندها و حلقه بسته مدیران را به هم بزند نه اینکه خود از دل این مناسبات ناسالم بیرون آمده باشد
هدف رسمی جلسه ایجاد تشکلی تحت عنوان "مدیرکل های اصلاح طلب آموزش و پرورش" بود/ نامه 35 مدیرکل آشکارا برای فشار بر رئیس جمهور و نوعی "سهم خواهی" و مغایر سیاست کلی اعلام شده اصلاح طلبان است/ مدیرکل های فعلی آموزش و پرورش در جلسه حضور نداشته اند/ هدف از جلسه پروپاگاندا به نفع یک فرد (علیمحمد مصلحی ) و یک حزب سیاسی (انجمن اسلامی معلمان ) بوده/ چرا اسامی امضا کنندگان نامه اعلام نمی شود/ ظاهرا اسامی این 35 نفر محرمانه است/ نصرت الله جواهری پور مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در دوره 8 ساله اصلاحات گفته که جمع شدن ما برای چیز دیگری بوده نه حمایت از مصلحی/ "انجمن اسلامی معلمان" بر خلاف نامش ، همواره انجمن اسلامی "مدیران" بوده است/ در بین تشکل ها رقابت بر سر تصاحب پُست وزارت بین انجمن اسلامی معلمان و مجمع فرهنگیان ایران اسلامی است/ انجمن اسلامی و مجمع فرهنگیان و سایر تشکل ها در چهار سال گذشته دو دسته گُل، اصغر فانی و دانش آشتیانی را به رییس جمهور معرفی کرده اند/ سازوکار انتخاب وزیر در 4 سال گذشته معیوب بوده و باید اصلاح شود/ انجمن اسلامی معلمان تاکنون دسته گل هایی مانند کاظم اکرمی ، حسین مظفر و اصغر فانی را به وزارت رسانده است/ مصلحی با تهیه این نامه ، خود را وامدار 35 مدیرکل سابق کرده و اگر وزیر شود باید پُست های وزارتخانه را بین این 35 نفر یا نمایندگان آنها تقسیم کند/ بخشی از مشکل ناکارآمدی آموزش و پرورش به همین مدیرکل های سابق و اسبق برمی گردد/ آقای مصلحی اول به ما بگوید از وزارت اکرمی و مظفرو فانی چه چیزی نصیب آموزش و پرورش شد که بار دیگر آقای روحانی کاندیدای انجمن اسلامی را وزیر کند/ ما نیاز به وزیری داریم که این مناسبات و زدو بندها را به هم بزند نه اینکه خود از دل این مناسبات بیرون آمده باشد/ با مدیرانی طرفیم که چُرتکه می اندازند که با وزیر شدن کدام گزینه منافع آنها تامین می شود/ انتخاب وزیر به عهده رییس جمهور است او در مقابل 24 میلیون رای دهنده مسئول است/ انجمن اسلامی یک حزب "مدیریتی" است و پایگاهی در میان معلمان مدارس ندارد چه رسد به اینکه خود را نماینده معلمان معرفی کند/ آقای مصلحی آیا قادر به دفاع از عملکرد هم حزبی خود آقای داود محمدی در کسوت نمایندگی مجلس هست/ معلمان از انجمن اسلامی به خاطر اقدامات افراطی این جریان در دهه 60 طلبکارند و اگر چیزی نمی گویند از روی نجابت است و نه ناآگاهی
گروه گزارش/ سیده فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی است. او دارای مدرک دکتری زبان و ادبیات عرب است. او دختر سید مصطفی ذوالقدر، نماینده میناب در مجلس شورای اسلامی است.
« ذوالقدر » چندی پیش در گفت و گو با روزنامه شرق بر اهمیت حضور زنان در مدیریت کلان به ویژه در سطح وزارت تاکید نمود . ( این جا )
« ذوالقدر» معتقد است پست وزارت آموزش و پرورش در دولت دوازدهم به احتمال زياد به يک خانم داده شود و البته از نظر ایشان ، « شهیندخت مولاودی » گزینه مناسب و شایسته ای برای این امر هستند .
« صدای معلم » هفت پرسش را با ایشان مطرح کرده است که این گفت و گو را می خوانید