هدف همه " خدمت به معلمان و حل مشکلات آموزش و پرورش " معرفی می شد/ اما نکته مهم تر که خیلی ها می دانند اما سعی در پنهان کردن آن دارند این است که ورود به شورای مرکزی یک تشکل و هم نشینی با مدیرانی که پست های ستادی و اجرایی دارند نوعی رانت و یا امتیاز برای افراد ایجاد می کند/ از آن جا که در نظام مدیریتی ما صلاحیت های حرفه ای و شایستگی های شغلی اساسا تعریف نشده است حضور در چنین تشکل هایی نوعی " فرصت " برای برقراری ارتباط با " منابع قدرت " به شمار می رود/ افراد سعی می کنند به هر قیمتی در ترکیب اصلی شورای مرکزی قرار بگیرند و این فرصتی است که نباید به هیچ وجه آن از دست داد/ در نشست های این تشکل ها غالبا بحث های جدی صورت نمی گیرد و حتی بیانیه های انتقادی نیز خیلی کم نوشته می شود چون اکثریت اعضای تشکل همان کسانی هستند که " سیستم " را مدیریت می کنند و انتقاد از آن یعنی نوعی اقرار ضمنی به " ناکارآمدی مدیریت "/ آیا فرضا فردی که یک پست ستادی ، اجرایی و یا اداری در حوزه آموزش و پرورش دارد می تواند بدون در نظر گرفتن ملاحظاتی که پست مربوطه برای او ایجاد می کند به ایفای نقش واقعی تشکل یعنی " نظارت و کنترل " بپردازد/ یکی از نکاتی که بسیار تامل برانگیز بود تجمع تعداد زیادی از اعضای تشکل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی هنگام خروج وزیر آموزش و پرورش از مجمع بود/ تا جایی که اخبار تشکل ها را دنبال می کنم به ندرت مشاهده کرده ام که اعضای این تشکل با مسئولان نامه نگاری کنند/ هر از چندگاهی نشست هایی با وزیر آموزش و پرورش گذاشته می شود و غالبا گزارش آن نشست هم به صورت " کانالیزه شده " در پرتال وزارت آموزش و پرورش منتشر می شود/ تشکل هایی که در نشست با وزیر و سایر مسئولان شرکت می کنند تاکنون گزارش مستقلی را در سایت خود منتشر نکرده اند/ اما از زمان روی کارآمدن دولت تدبیر و امید این دو تشکل فعال شده اند اما فعالیت آن ها بیش از آن که معطوف به " کادرسازی " و " آموزش تشکیلاتی اعضا " و " تغییر فرهنگ سازمانی " در آموزش و پرورش و معلمان باشد بیشتر به ظواهر کار و نمایش های تشکیلاتی محددود شده است/ علی رغم فعالیت چندین ساله این تشکل ها هنوز تعداد قابل توجهی از معلمان آن ها را نمی شناسند و یا تفاوت آن ها را تشخیص نمی دهند / متولی امور تشکل ها در آموزش و پرورش ( مشاور وزیر ) تاکنون گزارشی از فعالیت های خود را در اختیار افکار عمومی نگذاشته است/ این دو تشکل و سایرین معمولا در مسائل و چالش های روز آموزش و پرورش و معلمان " غایب بزرگ " هستند/ علی رغم اعلام آمادگی بطحایی و نیز وزرای قبلی هنوز حضور تشکل ها در چرخه تصمیم سازی و تصمیم گیری آموزش و پرورش " تشریفاتی " است/ وقتی که نظام آموزشی و معلم ما " حرفه ای " نباشند طبیعی است که تشکل های آنان نیز حرفه ای نخواهند بود/ وقتی که در مجمع عمومی یک تشکل یک عضو تشکیلاتی به یک باره برمی خیزد ، جو گیر می شود و همان حرف هایی را می زند که یک معلم غیرتشکیلاتی و معمولی در زنگ تفریح می زند و فرضا حقوق خود را با سایر جاها در یک نشست عمومی مطرح می کند ؛ آیا می توان چنین انتظاری را از یک تشکل داشت/ " وقتی که بنده برنامه ای را در پردیس اجرا می کنم و هیچ یک از اساتید حضور نمی یابند و تعداد معدودی از دانشجویان در سخنرانی ها شرکت می کنند من برای چه کسی اقدام کنم؟ من برای چه کسی خودم رو فدا کنم آینده ام را فدا کنم" / تشکل های ما در آموزش و پرورش به سان اندام های بی سر و رانت خواری هستند که هیچ برنامه و یا راهبردی برای آینده ندارند/ اگر می خواهید در روزمرگی استحاله نشوید و هویت خود را حفظ کنید و آن را به دیگران و جامعه انتقال دهید فقط یک راه وجود دارد :نوشتن ؛ نوشتن و نوشتن ...
اگرچه بحث اختلاس در صندوق ذخيره فرهنگيان بحث تازهاي نيست و به سالهاي گذشته (۱۳۸۶ تا ۱۳۹۲) بر ميگردد اما آنچه که به تازگي رخ داده، اين شائبه را بوجود آورده است که گويا عزمي جدي براي برخورد با متخلفان صندوق ذخيره فرهنگيان وجود ندارد/ تقريبا دو دهه از تشکيل صندوق ذخيره فرهنگيان ميگذرد و شوربختانه به خاطر عدم شفافيت مالي و نبود نظارت کافي، صندوقي که ميبايست در دوران بازنشتگي به ياري فرهنگيان بيايد، حالا به دغدغه اصلي آنان تبديل شده است/ پس از تاييد و تکذيبهاي فراوان، بالاخره اصل « تخلف » در اين بنگاه اقتصادي متعلق به فرهنگيان پذيرفته شد/ برخي از مسؤلان سابق آموزش و پرورش و بعضي از نمايندگان مجلس برحسب سليقه سياسي خود نوعاً از سر دلسوزي يا مغرضانه مطالبي در خصوص اختلاس و سوء استفادههاي کلان در صندوق ذخيره فرهنگيان مطرح کردند که اين خود باعث ابهام و نگراني بيشتر جامعه بزرگ فرهنگيان شد/ پرداخت وامهاي چند ده ميلياردي با کارمزد بسيار کم و با وثيقههاي نامعتبر، تهاتر املاک با قيمتهاي غيرواقعي در مقابل بدهي بعضي از بدهکاران، مطالبات بلاوصول، انتصاب بستگان در صندوق ذخيره فرهنگيان و پرداخت پاداشهاي نجومي به مديران صندوق فرهنگيان از جيب و سهام فرهنگيان است يا خير؟ چگونه ميتوان پذيرفت که ارقام نجومي که بازگردانده نشدهاند سوءاستفاده از منابع بانک مرکزي است نه سهام فرهنگيان/ صندوق ذخيره فرهنگيان، امروز با چالشهايي جدي روبه رو است که ناشي از ايرادهاي متعدد در اساسنامه آن ميباشد/ نتايج تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان را بدون هر گونه ملاحظهاي به اطلاع مالکان واقعي صندوق ذخيره فرهنگيان برسانند
آیا شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد عدم تایید ریاست مهرمحمدی بر دانشگاه فرهنگیان ، غیرمستند و یا سلیقه ای برخورد کرده است / « شورای عالی انقلاب فرهنگی » فارغ از اختلاف در " سلایق " و یا " نگاه سیاسی " باید به صورت شفاف و دقیق و کارشناسی شده موارد تخلف مهرمحمدی از " برنامه راهبردی دانشگاه فرهنگیان " را به افکار عمومی توضیح دهد و در مورد آن پاسخ گو باشد/ پرسش این است که 13 اداره کلی که در دل شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت می کنند دقیقا به چه کاری مشغول هستند/ پرسش این است این همه سخت گیری در مورد انتخاب روسای دانشگاه ها که خود دارای " هیات امنا " و ساز و کار مشخص هستند چه دست آوردهایی داشته است/ برای ما نه دلایل وزیر آموزش و پرورش برای معرفی « خنیفر » مشخص و قانع کننده هستند و نه دلایل مخالفت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شفاف و تعیین شده هستند و متاسفانه تاکنون توضیحی از سوی هیچ کدام از طرفین برای افکار عمومی ارائه نشده است/ « صدای معلم » از این که پس از سال ها سکوت و سکون تشکل های دانشجویی لب به سخن گشوده و اعلام موضع می کنند خرسند است و البته می توان بخش مهمی از آن را به حساب فضای باز ایجاد شده توسط دولت دوازدهم و نیز حاصل مدیریت مهرمحمدی و نیز فعالیت رسانه های مستقل معلمی گذاشت/ پرسش مهم ما این است که چرا این تشکل های دانشجویی در این موارد و راهبردها وارد نمی شوند و مواضع و دیدگاه های خود را مطرح نمی کنند/ به تازگی 23 تشکل دانشجویی در سراسر کشور در نامه ای به صدای معلم خواهان ابقای یک فرد در بخش " نشریات دانشجویی " شده اند/ پرسش صدای معلم این است در حالی که این تشکل ها باید نگاه " راهبردی " و " کلان " نسبت به موضوعات و مسائل داشته باشند چرا و به چه علت در این موضوعات جزیی وارد می شوند و به عنوان نمونه انتقادی نسبت به عملکرد مجموعه های "گزینش " و" حراست " در این دانشگاه به عمل نمی آورند/ از نظر ما ، مهم ترین چالش در دانشگاه فرهنگیان ، " محافظه کاری " بیش از حد و معقول دانشجو معلمانی است که قرار است فردا در همین مدارس حاضر شده و " تفکر انتقادی " را به دانش آموزان آموزش دهند/ این تشکل های دانشجویی که نسبت به جا به جایی یک کارمند در مجموعه دانشگاه فرهنگیان حساس هستند و بیانیه می دهند چرا در مورد چنین موضوعاتی نظر نمی دهند و اصولا وارد نمی شوند/ چرا این تشکل های دانشجویی در مورد " سازمان نظام معلمی " سکوت کرده اند/ « صدای معلم » بر این باور است با توجه به شرایط ویژه اشتغال در کشور و موقعیت مهم و منحصر به فرد دانشگاه فرهنگیان در این فرآیند ؛ طلایی ترین و ناب ترین زمان برای جذب " بهترین ها " و " برترین ها " برای حرفه معلمی می باشد...
گروه رسانه و تشکل/
نخستین کنگره مجمع فرهنگیان ایران اسلامی روز پنج شنبه دوم آذر ماه در منطقه 3 تهران برگزار شد .
« خسرو خسروی » از دبیران آموزش و پرورش و عضو این تشکل نسبت به برگزاری این مجمع پرسش هایی را مطرح کرده است .
« صدای معلم » آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان این تشکل اعلام می دارد .
گروه اخبار/
روز پنج شنبه دوم آذر ماه ، « سیدمحمد بطحایی » وزیر آموزش و پرورش در « سالن معلم » واقع در اداره آموزش و پرورش منطقه 3 تهران و در کنگره « مجمع فرهنگیان ایران اسلامی » حضور پیدا کرده سخنرانی کرد .
« صدای معلم » این نشست را اطلاع رسانی کرد . ( این جا ) و ( این جا )
تحلیلی در مورد این نشست هم ارائه گردید . ( این جا )
سایر بخش های این نشست به زودی و به صورت کامل در صدای معلم منتشر خواهد گردید .
خبر این نشست و سخنان وزیر آموزش و پرورش در پرتال رسمی وزارت آموزش و پرورش منتشر گردید . ( این جا )
اما پرتال اداره آموزش و پرورش منطقه 3 تهران هیچ اشاره ای به این نشست نکرده و حتی سخنان وزیر آموزش و پرورش را مننتشر نکرد !
روز جمعه سوم آذرماه ، « سید محمد بطحایی » وزیر آموزش و پرورش در « کانون فجر منطقه 9 تهران » و در مجمع فوق العاده « انجمن اسلامی معلمان ایران » شرکت کرده و سخنرانی کرد .
خبر این نشست و سخنان بطحایی در پرتال وزارت آموزش و پرورش منتشر شد . ( این جا )
نکته جالب توجه آن است که خبر این نشست در پرتال اداره آموزش و پرورش منطقه 9 تهران منتشر نشد اما اداره آموزش و پرورش منطقه 3 تهران به صورت " ویژه " آن را منتشر کرد ! ( این جا )
این معمایی است که به نظر می رسد رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش در مورد آن تامل جدی داشته باشد و البته این نخستین گام برای عمل کردن به حرف های گفته شده است .
پایان گزارش /
گروه رسانه و تشکل/
گنگره مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در تاریخ ۹۶/۰۹/۰۲ در تالار همایش های معلم منطقه ۳برگزار گردید .
از میان ۴۳۰ نفر واجد حق رای ؛ ۳۸۵ رای اخذ گردید که از این میزان رای ۲۵ اعضاي اصلي و ٦ نفر اعضاي علي البدل شوراي مركزي و ٣ نفر اعضاي هيئت بازرسي و ٢ نفر اعضاي علي البدل هيئت بازرسي به شرح ذيل به ترتيب آراي اخذ شده انتخاب شدند .
۱. آقاي فرج کمیجانی ۳۲۹ رای دبير كل
۲. آقاي محمدعلی اکبری ۲۷۸ رای رئيس شوراي استان فارس
۳. آقاي محمد خرم ۲۴۱ رای قائم مقام دبير كل
۴. آقاي علی گودرزیان ۲۲۹ رای رئيس شوراي لرستان
۵. آقاي عادل عبدی ۲۲۷ رای رئيس كميته سياسي
۶. آقاي تقی کیانی ۲۱۴ رای شوراي تهران
۷. آقاي دكتر اباذر کاظمی ۲۰۶ رای از شوراي آذربايجان غربي
۸. آقاي دكتر عبدالرسول عمادی ۲۰۲ رای شوراي مركزي
۹. خانم دكتر پانته آ دری ۲۰۰ رای شوراي مركزي
۱۰. آقاي فرهاد لیثي ۲۰۰ رای شوراي تهران
۱۱. خانم زهرا بوذری ۱۹۷ رای رئيس شوراي گيلان
۱۲. آقاي اردشیر شجاعی ۱۹۶ رای رئيس شوراي خوزستان
۱۳. آقاي نجف علیجانی ۱۹۰ رای از حوزه شهريار
۱۴. خانم مینو زمان ۱۸۴ رای از منطق تهران
۱۵. آقاي اصغر حصیری ۱۸۳ رای شوراي مركزي
۱۶. آقاي دكتر سید مختار موسوی ۱۸۰ رای شوراي مركزي
۱۷. آقاي ابراهیم عاشوری فرد ۱۷۱ رای شوراي تهران
۱۸. آقاي اکبر ساوری ۱۶۹ رای رئيس شوراي تهران
۱۹. خانم فریده بیرانوند ۱۶۶ رای شوراي مركزي
۲۰. خانم دكتر میترا تیموری ۱۶۴ رای شوراي مركزي
۲۱. آقاي دكتر انوشیروان رضایی ۱۶۳ رای شوراي تهران
۲۲. اقاي محمد خیرخواه ۱۶۱ رای شوراي مركزي
۲۳. خانم طوفان محمدی ۱۶۱ رای از شوراي استان مركزي
۲۴. آقای ابوالفضل رحمانی ۱۵۶ رای از شوراي تهران
۲۵. آقاي دكتر حمیدرضا امینه ۱۵۵ رای شوراي مركزي
اعضای علی البدل
۱. آقاي دكتر غلامرضا کریمی ۱۵۴ رای شوراي مركزي
۲. آقاي دكتر مسعود شکوهی ۱۴۵ رای شوراي مركزي
۳. آقاي بهروز جعفری ۱۴۵ رای رئيس شوراي شهرستان هاي تهران
۴. آقاي منصور فروزانمهر ۱۳۴ رای رئيس شوراي كرمان
۵. خانم آمنه مغیثی ۱۳۱ رای نايب رئيس شوراي شهرستان هاي تهران
۶. آقاي رضا زمانی ۱۲۸ رای از شوراي استان كرمانشاه
هیئت بازرسی :
۱. آقاي عباس همتی ١٤٦ راي رئيس شوراي استان مركزي
۲. آقاي عربعلی زینالی ١٤١ شوراي مركزي
۳.خانم صدیقه اکبریان ١٣٩ راي شوراي مركزي
اعضای علی البدل
۱. آقاي میثم کشاورز ١٠٨ راي مناطق تهران
۲. آقاي جمال صفرزاده ٩٠ راي منطقه سه تهران
پایان پیام/
وزیر آموزش و پرورش، می خواهد "تکلیف" رئیس دانشگاه فرهنگیان را مشخص کند/ وزیر آموزش و پرورش حسین خنیفر از افراد نزدیک به اصولگرایان را به عنوان رییس دانشگاه فرهنگیان به وزیر علوم معرفی کرده است/ صدور حکم رییس دانشگاه فرهنگیان بامعرفی وزیر آموزش و پرورش، موافقت وزیر علوم و تصویب شورایعالی انقلاب فرهنگی صورت می گیرد/ نظرات واقعی محمود مهر محمدی در چارچوب آموزش و پرورش مدرن و غیر ایدئولوژیک می گنجد/ مهر محمدی معرفی شده از سوی وزیر و مورد تایید وزیر علوم بود اما شورایعالی انقلاب فرهنگی او را برای ریاست دانشگاه تایید نکرد/ اولویت دانشگاه فرهنگیان تربیت "حرفه ای و تخصصی" معلم نیست و مهر محمدی این نکته را نادیده گرفت/ مهرمحمدی به اساسنامه دانشگاه فرهنگیان التزام عملی دارد و فکر می کرد همین التزام عملی کافی است/ مشکل مهرمحمدی عملکرد او در دوران مدیریتش نیست ،او اعتقاد سیاسی خود را پشت درِ دفترکارش جا گذاشت/ شورایعالی انقلاب فرهنگی نمی پذیرد که شخصی مانند مهرمحمدی با سوابق اصلاح طلبانه در راس دانشگاهی باشد که قرار است "معلم مکتبی" تربیت کند/ طبق اساسنامه، دانشگاه فرهنگیان برای شکلگیری هویت یکپارچه اسلامی- ایرانی- انقلابی دانشجو – معلمان تاسیس شده است/ طبق اساسنامه هیئت علمی و مدیران دانشگاه فرهنگیان باید باورمند به جامعه عدل جهانی (جامعه مهدوی) باشند / حساسیت اصولگرایان روی مراکز تربیت معلم و تاسیس دانشگاه پیامبر اعظم (ع ) و نهایتا دانشگاه فرهنگیان، نگرانی آنها از شل شدن پیچ و مهره های ایدئولوزیک معلمان آینده بود/ این تصور که جانشین مهرمحمدی چه خنیفر و چه کس دیگری مشکلات دانشگاه فرهنگیان را حل می کند خیالپردازی است/ دانشجویان باید مسایل را عمیق تر و فراتر از دعوای سیاسی ببینند/ وقتی که آقای فانی از قول مهر محمدی وعده داد که دانشگاه فرهنگیان را تبدیل به یک برند بین المللی می کند معلوم بود که مهر محمدی دچار اشتباه محاسبه و خوش بینی بیش از حد شده است/ هیات علمی دانشگاه فرهنگیان از سالها پیش پارکینگ مدیران معزول دوره های مختلف بوده است/ عده ای می گویند دولتی که با حمایت اصلاح طلبان روی کارآمده است، نباید پست مدیریت دانشگاه فرهنگیان را دو دستی تقدیم یک فرد اصولگرا کند/ اصولگرایان هم می گویند که در نظام اسلامی ، مدیر دانشگاه باید فردی مکتبی و اصولگرا باشد/ تربیت معلم دهه 60 و سختگیری های شرعی و فراشرعی و کنترل رفتار و ذهن دانشجویان تربیت معلم الگوی اصولگرایان است/ دعوای محمد علی نجفی و حسین مظفر بر سر اداره مراکز تربیت معلم بود/ بطحایی به دلیل نداشتن عقبه سیاسی ، مانند فانی برای بقای مهرمحمدی حاضر به دوئل سیاسی باشورای انقلاب فرهنگی نیست/ سید محمد بطحایی بر خلاف وزرای سلف خود عقبه و وابستگی سیاسی مشخصی ندارد/ بطحایی از جمله مدیران اداری "فاقد چهره سیاسی" است که با هر رییسی کنار آمده است/ اصولگرایان سید محمد بطحایی را خودی می دانند/ اگر حمایت اصولگرایان که دلایل ایدئولوژیک دارد از پشت دانشگاه فرهنگیان برداریم این دانشگاه تعطیل می شود و یا کارکرد آن به برگزاری دوره ضمن خدمت و ابتدای خدمت معلمان محدود می شود