این روزها گفت و گوهای دامنه داری پیرامون محمد بطحایی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش شکل گرفته است و بسیاری از نیروهای ستادی آموزش و پرورش و برخی تشکل های سیاسی معلمان سینه چاکان وزارت ایشان شده اند/ ریشه همراهی بسیاری از نیروهای ستادی آموزش و پرورش با بطحایی نه دل نگرانی های آموزشی که همگرایی درونی این نیروها در ستاد و حلقه ی منافع آنان در انتخاب وزیر است/ چندین دهه بسیاری از مدیران ارشد و میانی ستاد در حلقه ای به شدت بسته در کنار یکدیگر کار کرده اند و جایگاه های مدیریتی در میانشان دست به دست شده است/ اگر هم نیرویی به این حلقه وارد شده و ساز مخالف زده به سرعت با کارشکنی های گوناگون، وادار به همسویی یا ترک حلقه شده است/ همان کسانی که زمینه وزارت دانش آشتیانی را فراهم کرده بودند پرچمدار مخالف با او شدند و آن شد که دیدیم/ سیاستمداران فرادست هم به تجربه دریافته اند که مدیران بیرون از حلقه دوام نمی آورند/ برگزیدن وزیر از میان این حلقه اگر چه برای آنان نان می آورد اما برای فرهنگیان آبی گرم نمی کند/ از دیگر گروه های حامی بطحایی تشکل های سیاسی معلمان است/ . گرچه آن ها نام معلم را یدک می کشند اما سنگ خویش، جناح و یا حزب سیاسی همسو با خویش را به سینه می زنند و بیشتر به دنبال هدف های سیاسی هستند تا آموزشی ....
نگاه به تجربه ها و اقدامات دولت های گذشته و خواندن تاریخ اعمال آنها جهت اصلاح رفتارها و تصمیمات دولت و عبرت گرفتن از گذشته/ وزارت اینها اغلب داد و ستد حزبی و گروهی و گروکشی های سیاسی بوده است ، چون خود این آقایان ضعیف بوده اند معاونان ضعیف ، مشاوران ضعیف ، مدیران ضعیف و ستادیان ضعیف انتخاب کرده اند/ حقوق اجتماعی معلمان همواره وسیله ی معاملات بین قبیله ای شده است/ ما نه از آقای خاتمی که پرچمدار اصلاحات بود خیری دیدیم نه از مرحوم رفسنجانی که سردار سازندگی لقبش دادند نه از احمدی نژاد که ویرانگری هایش نیاز به معرفی و بازخوانی ندارد/ اگر جامعه باید عزتش را از معلم بگیرد شما بهتر می دانید چه عزتی به این طبقه داده اند و اگر جامعه نتواند از مقام معلمش بالاتر برود شما بهتر می دانید چه خبر است/ فقط یک دوره وقت دارید که اسم تان را به شهامت اصلاح زیربنایی این وزارت خانه و برآوردن انتظارات به حق معلمان گره بزنید/ اگر راست گفتند و راست نوشتند نباید گله بکنید/ در دولت حضرت عالی افرادی مثل جناب نوبخت در دولت ، وزرای تان در وزارتخانه ، دکتر مهرمحمدی در دانشگاه مختص معلمان و هرکس هر جا فرصتی یافت ،رفتارها و حرکات ناشایستی با طبقه ی معزز معلمان داشته اند/ معلمان جامعه از شما کاری شایسته ی نام و مقام شان انتظار دارند
آموزش و پرورش از چند جهت در وضعیت بحرانی به سر می برد. بحرانی که شاید بتوان گفت در تاریخ آموزش و پرورش بی سابقه است/ تاریخ مدیریت هزینه در آموزش و پرورش گذشته است. وزیر معرفی شده جناب آقای بطحائی صرفا مدیر هزینه بوده اند و هیچ سابقه اقتصادی یا نگاه و روش و منش اقتصادی ندارند/ بسیاری از مشکلات معلمان و مشکلات آموزشی را با تعامل صحیح با ارکان های دولتی و غیردولتی می توان برطرف ساخت/ به لحاظ ساختاری، وزارتخانه آموزش و پرورش در شرایط فعلی دچار یک سقوط در سرمایه اجتماعی خود شده است/ من به دوستانم و عزیزانم در دولت هشدار می دهم که شکاف بزرگی میان بدنه و سر در آموزش و پرورش ایجاد شده است/ این وزارت خانه وزیری می خواهد که توان از بین بردن این شکاف را داشته باشد. وزیری که ژنرال باشد/ وزیری که به سهم خواهی ها، باند بازی ها و افراد منفعت طلبی که وزرای پیشین را مدیریت کردند نه بگوید و به واسطه شخصیت شناخته شده و بزرگش توان سنگ اندازی و بی اعتبار ساختن او را نداشته باشند/ دفاعم از ایشان پس از وزارت در سایه هیچ منفعتی نیست/ مهمترین سمت اجرایی ایشان مدیرکلی دفتر وزارتی در دوره آقای فانی است. دوره ای که یکی از ضعیف ترین دوره های آموزش و پرورش بوده است. معرفی ایشان برای آموزش و پرورش خطای بزرگی بود/ شرایط بحرانی آموزش و پرورش تعارف بر نمی دارد/ هنگامی که یک فرد 55 ساله را با این سابقه برای وزارت معرفی می کنیم فقط و فقط فرصت سوزی کرده ایم و نشان داده ایم که اموزش و پرورش برایمان مهم نیست/ دولت با این ترکیب، یکی از بزرگترین مشکلاتش در آموزش و پرورش تجربه خواهد کرد/ از خود ایشان خواهش می کنم که انصراف دهند و باعث نشوند تا آموزش و پرورش دوباره چند سال را در روزمرگی سپری کند. روزمرگی که در بحران موجود بسیار خطرناک تر است. و همچنین از نمایندگان محترم مجلس می خواهم که علی رغم احترامی که برای آقای بطحائی قائلم، منافع آموزش و پرورش را در نظر بگیرند و به گزینه پیشنهادی رای ندهند
چرا نه به بطحائی!
معلمان !
در 29 اردیبهشت ماه با رای قاطع خود دولت تدبیر و امید راانتخاب کردیم . همه شاهد بودیم در آن ایام چه فشارهایی حجیمی به دولت و طرفداران دولت که وارد نشد.
بعد از انتخابات این فشارها از چند سو و جهت بیشتر شد .
در زمان انتخاب کابینه اسامی متعددی برای وزارت شایعه شد که در نهایت اسم آقای بطحائی به مجلس فرستاده شد.
به محض اعلام ،شاهد تشکیل کمپین هایی در موافقت یا مخالفت ایشان در فضای مجازی بودیم .
صدای مخالفان بلندتر شنیده می شد اما هیچ کس دلیل قانع کننده ایی برای مخالفت خود اعلام نمی کرد ، جز برخی موارد کلیشه ای که هیچ کدام درهیچ محکمه ایی اثبات نشده بود.
باتوجه به حُسن نیتی که ریاست جمهوری به فرهنگیان دارند باید این انتخاب را به فال نیک بگیریم و اجازه بدهیم آقای بطحائی ردای وزارت را به تن کند و با دید مثبت به برنامه ایشان نظر بیندازیم.
دوستی ایشان با آقای نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه کشور را به جای منفی نگاه کردن، یک فرصت استثنایی برای معلمان محسوب کنیم . خوشبختانه برخی نمایندگان مجلس با دید مثبت به برنامه و عملکرد ایشان نگاه کرده و همین موضوع درصد رای آوری ایشان را بالا برده است .
مخالفین چه تضمینی می دهند که نفر بعد از بطحایی فردی قوی تر باشد ؟
ازبدنه آموزش و پرورش باشد در حالی که بطحائی از بدنه آموزش و پرورش انتخاب شده و تمام مراحل ترقی را در آموزش و پرورش گذارنده است .
این بهترین دلیل برای کارآمد بودن ایشان محسوب می شود ؛ وای به آن روزی که بر معلمان اثبات شود که صحنه گردان این کمپین ها ی مخالفان ،مافیای خطرناکی قرار داشتند که به جهت منافع خود با احساسات معلمان بازی کردند.
من خود دبیر هستم و هیچ سمت وپستی ندارم که بخواهم از بطحائی دفاع کنم .
بیایید کمی منطقی تر به اوضاع و احوالات پیرامون آموزش و پرورش و دولت نگاه کنیم .
بیایید با حمایت خود اسباب دلگرمی ربیس جمهور را به معلمان فراهم کنیم.
شاید فردا دیر باشد .
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
متاسفانه در دولت فعلی، آموزش و پرورش بهجای اولویت اول، اولویت پنجم و ششم است/ نگاه من کارشناسی است نه سیاسی، اما بالاخره در این مدت آموزش و پرورش اوضاع خوبی نداشته است که اگر این روند ادامه یابد قطعا با مشکل بزرگی مواجه خواهد بود/ در حال حاضر نمی خواهم قبل از رای اعتماد مجلس در مورد وزیر آموزش و پرورش اظهار نظر داشته باشم که در نوع آرا تاثیرگذار باشد/ اولین اولویت در دولت دوازدهم اجرای دقیق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و اینکه می گویند برای عمل به این سند زیرساخت وجود ندارد، دروغ است/ در قانون مجلس هیچ کس نمی تواند بیش از ۳ ماه سرپرست باشد در غیر این صورت هر گونه سندی که امضا کند تخلف محسوب میشود، اما این دستگاههای نظارتی در خواب گران به سر میبرند/ همه این مسائل بهانه است و هیچ کمبودی برای گرفتن ۳۰ تا ۵۰ هزار دانشجو وجود ندارد. این دانشگاه تنها دانشگاهی است که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی دارد و همچنین در سیاست های کلی رهبری آمده است
لیست 17 نفری وزرای روحانی به دلایل سیاسی در مجلس رای می آورد/تقریبا همه فراکسیونهای مجلس خواهان رای اعتماد به وزرای پیشنهادی هستند/حزب اتحادملت باید فقط روی مدیرانی که در آخرین روزهای وزارت دانش آشتیانی منصوب شدند حساب کند/ در آموزش و پرورش سطح انتظارات در اعلی علیین و سطح مقدورات و امکانات در اسفل السافلین است/ میزان انعطاف و چرخش مجمع فرهنگیان و دبیرکل آن فرج کمیجانی به سرعت برق و حدود 180 درجه است/ مجمع فرهنگیان الگوی سابق انجمن اسلامی را دنبال می کند و می خواهد اعضای خود را در لایه های مختلف اداری نفوذ دهد/ مجمع فرهنگیان و گروه های دیگر 9 ماه پیش زیر پای فانی را جارو کردند و دانش آشتیانی را سرکار آوردند/ حمایت مجمع فرهنگیان تعهدی برای بطحایی ایجاد نمی کند/ رئیس جمهور در انتخاب وزیر آموزش و پرورش مستقل از نظر تشکل ها و فعالان ستاد انتخاباتی خود تصمیم گرفت/ رأی معلم ها در انتخابات مثل اقشار دیگر جامعه سیاسی و تابع فضایی است که در انتخابات شکل می گیرد/ خروجی " نگاه به درون " در آموزش و پرورش مردان متوسطی از دایره بسته مدیران مانند بطحایی و زرافشان و عمادی و... است/ برای بیش از 90 درصد معلم ها تغییر وزیر و مدیرکل اتفاقی مقدّر است که به آنها ربطی ندارد/بر اساس اصل تناسب از بافت نیروی انسانی آموزش و پرورش در نهایت کسی مثل زرافشان و بطحایی در می آید/ در میان مدیران ستادی حمیدرضا کفاش بیش از همه ذوق زده است. او نوشت " آنچه آن خسرو کند شیرین بود"/ احتمالا مثلث بطحایی کفاش و فاضل در راس وزارتخانه قرار می گیرند/ دانش بطحایی محصول تجربه است و نه تحصیلات آکادمیک/ حضور نمادی ثابت مانند محی الدین بهرام محمدی که بطحایی هم به او وامدار است، در راس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی چه توجیهی دارد/ علیرضا عصاره مدیر پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش از نظر علمی و کارشناسی و حتی مدیریتی مورد قبول کارشناسان پژوهشگاه نیست/ سخن نجفی در باره اولویت آموزش و پرورش در دولت دوازدهم تبلیغاتی – انتخاباتی بود/ ایجاد شغل برای بیکاران ، رفع تحریم ها ، مسایل منطقه ای ، امنیت داخلی ، تثبیت نرخ ارز ، ریزگردها و خشکسالی و تامین آب و برق و غذای مردم اهمیتی بیشتر از آموزش و پرورش دارند/ یادداشت های معلمان در باره فقر معلم، تبعیض ، غبطه خوردن به وضع اقشار دیگر از نفتی و بانکی تا کاسب محل و بساز و بفروش و.... آنهم با زبان تند و عصبی و حالت طلبکاری تصویر آموزش و پرورش را تیره تر می کند
بطحايي که از نزديکترين مديران به فاني بود در مدت حضورش در معاونت مالي و پشتيباني، با آنکه عمده طرحها و برنامههاي اقتصادي فاني را مديريت ميکرد عملاً نتوانست گره کور دغدغههاي اقتصادي و معيشتي فرهنگيان را بگشايد و سرانجام پس انتخاب دانشآشتياني، از معاونت پشتيباني و توسعه وزارت آموزش و پرورش کنار رفت/ در دوازدهمين دوره انتخابات رياستجمهوري، روحاني با شعار اولويت دادن به آموزش و پرورش توانست قاطبه فرهنگيان را به عرصه انتخابات کشانده و با حمايت قاطع و همه جانبه آنان، دوباره بر صندلي رياست جمهوري بنشيند/ سالهاست در «حلقه بستهي مديران آموزش و پرورش» فرصت جوانگرايي و نوسازي مديريتي را از نيروهاي جوان و خوشفکر اين وزارتخانه گرفتهاند/ نگاه سياستگذاران کلان و خصوصاً دولتمردان به مقوله آموزش و پرورش تغييري نکرده است/ فرهنگيان در ۲۹ ارديبهشت با زبان رأي گفتند چه ميخواهند. بيگمان مهمترين پيام راي دوباره به شما، «نه به شرايط موجود» بود. رويکرد کنوني دولت دوازدهم به مقوله آموزش و پرورش و عدم توجه به مطالبات و انتظارات فرهنگيان، موجب ترديد در اراده دولت براي حل مشکلات اين حوزه شده است/ برخلاف تمامي اظهارنظرها و ادعاها، دغدغههاي فرهنگيان چندان براي دولت دوازدهم مهم نيست و فقط در بزنگاه انتخابات براي اردوکشي سياسي به آنها بها داده شده و بعد از گذر از اين وادي با پشتيباني همين معلمان، در وقت نياز منفعت آنان فداي مصلحت حزبي و جناحي ميشود
بسیاری از فعالین فرهنگی صاحب نام که هر کدام تشکل هایی را عهده دار اند ، از این شاخه به آن شاخه بسیار پریدند یک روز دم از زر افشان زدند و روز دیگر اطاعت و امروز مدافع بلا منازع بطحایی اند/ همان گونه که حدود 9 ماه پیش مدافع دانش آشتیانی بودند و امروز در مقابل او. گویا برای شان فرقی ندارد و نزدیکی به قدرت و سهیم بودن در منافع حاصله از آن برای شان از مطالبات و منافع عمومی فرهنگیان از درجه اهمیت بالاتری برخوردار است/ با مطرح شدن نام بطحایی در ترکیب کابینه جدید دولت ، آب سردی بر پیکر تمام فعالین صنفی و سیاسی فرهنگی ریخته شد و شاید حالا دیگر بازگرداندن آب رفته به جوی قدری سخت شده باشد/ با فرود آمدن مشتی سنگین پای چشم آموزش و پرورش کشور، خواهان نشان دادن نوع نگاه سنگینی که از سال ها قبل بر آموزش و پرورش کشور سایه انداخته هستند تا معلمان و دانش آموزان در فضایی مایوس کننده به سر برند و فیل شان نیز یاد آموزش و پرورش مترقی و تحول خواه ننماید/ ما معلمان اگر قرار باشد مثل همیشه از خود گذشته و خواهیم گذشت و با کبودی پای چشم همچنان به راهی که پیموده ایم ادامه خواهیم داد ....
گروه اخبار/
رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی گفت: وزرای پیشنهادی روحاني از نظر شاخصهایی مانند بی حاشیه بودن، کارآمدی و هماهنگی با رئیسجمهور و تعامل با مجلس ویژگیهای خوبی دارند، اين موضوع یک گام به جلو حساب میشود که آن را به فال نیک میگیریم.
حمیدرضا حاجیبابایی در گفتوگو با خبرنگار سیاسی فارس در همدان با اشاره به معرفی کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: از آن جایی که فراکسیون نمایندگان ولایی بزرگترین فراکسیون مجلس است و هیأت دولت و وزرای پیشنهادی نیز معرفی شدهاند، یکی از کارهای مهمی که در این زمان باید انجام شود، بررسی واقعبینانه وزرای پیشنهادی برای گرفتن رأی اعتماد است.
وی افزود: با توجه به درخواستهایی که وزرای پیشنهادی دارند نوبتهایی را برای آنها تنظیم میکنیم تا در فراکسیون حضور پیدا کنند و نمایندگان آنها را مورد ارزیابی قرار دهند.
رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با حضور وزرای پیشنهادی در فراکسیون برنامهها گزارش داده میشود، گفت: نمایندگان، اگر سؤالاتی دارند از وزرای پیشنهادی میپرسند تا بتوانیم بر اساس واقعبینی نسبت به وزرا، برای دادن رأی اعتماد به آنها اقدام کنیم.
وی با بیان اینکه این جلسات بسیار مهم است و با حضور گسترده اعضای فراکسیون برگزار میشود، اظهار کرد: دو طرف علاقه دارند بحث و گفتوگو انجام شود تا بتوانند به نتیجه برسند.
حاجیبابایی با اشاره به ترکیب وزرای پیشنهادی رئیس جمهور، عنوان کرد: این ترکیب یک گام جلوتر از دولت یازدهم است و امیدواریم با بررسی واقعبینانه نمایندگان به نتایج خوبی دست پیدا کنیم.
وی ادامه داد: وزرای پیشنهادی از نظر شاخصهایی مانند بیحاشیه بودن، کارآمدی و هماهنگی با رئیسجمهور و تعامل با مجلس ویژگیهای خوبی دارند و یک گام به جلو حساب میشود که آن را به فال نیک میگیریم، باید کمک کنیم اگر نقایصی وجود دارد برطرف شود.
رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم معرفی وزیر علوم از سوی رئیس جمهور، گفت: در این خصوص دلیل مربوط به کاندیدا بود و برخی از مباحث که قبول دارد بیاید یا نه مطرح میشود؛ ولی به زودی حل خواهد شد و کاندیدا معرفی میشود.
وی راجع به شخص مورد نظر وزارت علوم نیز اظهار داشت: مباحثی وجود دارد اما هر زمان که معرفی شود مشخص میشود.
حاجیبابایی با اشاره به اتفاقات روز تحلیف رئیسجمهور و سلفی گرفتن برخی نمایندگان با خانم موگرینی، خاطر نشان کرد: اعتراض به این موضوع نشان از حساسیت مردم نسبت به مجلس دارد، مردم مجلس را یک جایگاه رفیع و بزرگ میدانند و برای نمایندگانشان احترام خاص قائل هستند و نسبت به کوچکترین اشکال برنمیتابند.
وی در پایان سخنانش با بیان اینکه حساسیت در جامعه بالاست و باید دقت کرد این اشتباهات رخ ندهد، گفت: البته برخی از نمایندگان نیز از عملکرد خود عذرخواهی کردند.
انتظار می رفت لیستی که در رسانه ها دست به دست می شد در دقیقه نود دچار تغییرات مهمی شود، اما این گونه نشد و گلایه ها پابرجا ماند/ اگر روحانی رییس جمهور نشده بود با کابینه هولناک تری روبه رو بودیم. همین کابینه جای شکر دارد/ ما مطالباتمان را مطرح می کنیم تا اتفاق بیافتد. تا مطالبات مطرح نشود هیچ وقت هیچ اتفاق برجسته ای رخ نخواهد داد. باید سیاستمداران بفهمند که خواسته ها و کف مطالبات مردم و جریان توسعه گرا و ترقی خواه کشور چیست/ مهمترین ایراد بخش اطلاع رسانی دولت است که اساسا تعطیل بود. اگر رسانه ها و روزنامه های اصلاح طلب و مستقل نبودند دولت روحانی چه می کرد؟ دولت از نظر اطلاع رسانی بسیار ضعیف است و از طرف دیگر نمی دانم اساسا وظایف افرادی چون حسام الدین آشنا در دولت چیست/ تنها کار مهم دولت یازدهم در عرصه اقتصادی کنترل تورم بود/ معتقدم وزیر آموزش و پرورش قدرت مانور ندارد. این وزارتخانه ۹۵ درصد بودجه اش صرف پرداخت حقوق می کند دیگر کاری از وزیر ساخته نیست. کتاب های درسی را شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین می کند، سیاست ها را هم این شورا تعیین می نماید. وزیر کاره ای نیست بالاترین کاری که می تواند بکند این است که عملکرد تخریبی نداشته باشد/ من معتقدم بالاترین خدمتی که وزیر علوم می تواند انجام دهد این است که دخالت نهادهای خارج از دانشگاه در امور دانشگاه ها را متوقف کند