صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

 آیا وعده های بطحایی در بودجه 97 متبلور شده است/ اختصاص یک درصد از درآمد بانک‌ها و شرکت‌های سودده به آموزش و پرورش مثل مهریه است و به قول معروف : کی داده و کی گرفته /امیر آبادی نماینده اصولگرای قم: هر چه کشور از محل مالیات و نفت درآمد دارد صرف حقوق کارمندان و بازنشستگان می شود/اقتصاد ایران در آستانه فروپاشی و دو سناریوی احتمالی ونزوئلایی سشدن  و یونانی شدن در انتظار  اقتصاد ایران  است/ آموزش و پرورش متعهد به اجرای بودجه ریزی عملیاتی و کاهش هزینه تحصیل دانش آموز در یک سال از 3 میلیون تومان به 800 هزار تومان است/ نگران نباشید این فقط یک شعار است/ مجموع در آمد دولت از فروش نفت در سال آینده  52 میلیارد دلار است که 28 میلیارد دلار آن معادل یکصد هزار میلیارد تومان  وارد بودجه می شود/ دولت از محل مالیات در بودجه سال  97 حدود 128 هزار میلیارد تومان درآمد دارد / در بودجه سال آینده 200 هزار میلیارد تومان برای حقوق کارمندان دولت و بازنشسته ها در نظر گرفته شده است/ به گفته امیر آبادی نماینده اصولگرای قم هر چه کشور از محل مالیات و نفت درآمد دارد صرف حقوق کارمندان و بازنشستگان می شود/ در ایران اغلب مردم به دلایل گوناگون، مالیات را پول زور تصور می کنند و صاحبان مشاغل و سرمایه، راه های متعددی برای فرار از پرداخت مالیات می شناسند/ دولت پنهان که نیمی از اقتصاد کشور را در اختیار دارد با قلدری مالیات نمی پردازد/  دولت برای پاسخگویی به مطالبات کارگران، معلمان، کشاورزان و نیازهای عمرانی کشور به درآمدی معادل 4 برابر درآمد کنونی نیاز دارد/ ما روی دریایی از نفت راه می رویم و با یک درصد جمعیت جهان 7 تا 8 درصد ثروتهای زیرزمینی کره زمین زیرپای ما است/ کشور ما در عین ثروتمند بودن واقعا فقیر و حجم اقتصاد ما بسیار کوچک  است/ بین ثروت بالفعل و بالقوه تفاوت وجود دارد/ مدیران و سیاستمداران ما به پول نفت معتادند و دلارهای نفتی به آنها نوعی سرمستی و بی اعتنایی به مردم می بخشد و دنبال طرح های رویایی می روند/ شاه دچار توهم ایجاد تمدن بزرگ شده بود و می خواست تبدیل به پنجمین قدرت نظامی جهان بشود/ همین چندسال پیش با افزایش درآمد نفت  رییس جمهور ما گرفتار توهم مشارکت در مدیریت جهانی و عضویت در  باشگاه اتمی بود/  ما به دلایل مختلف نمی توانیم مثل شهروندان کره و سنگاپور و تایوان برای توسعه کشور، ریاضت اقتصادی 30-40 ساله  را تحمل کنیم/ سوئیس و فنلاند و نروژ را فراموش کنید. ما یک کشور جهان سومی در منطقه خاورمیانه و همسایه ی  پاکستان و عراق و ترکمنستان و روسیه و ترکیه و ... هستیم/ شش تعاونی اعتباری وابسته به نهادها  25 درصد بازار پولی کشور را قبضه کرده بودند/ جمع  حساب های سپرده در اين موسسه‌ها بيش از ٤/٣ ميليون فقره بود/ اعتراضات اخیر در آغاز طرحی بود از سوی دولت پنهان برای زمین زدن دولت روحانی و  عوامل پشت صحنه همان موسسات مالی و پولی  بودند که دولت دست آنها را کوتاه کرده بود/ ميزان سودي كه اين موسسه‌ها به سپرده‌ گذاران مي‌دادند بين ٢٠ تا ٣٨درصد و درموارد خاص ٨٤ درصد هم بود/ این موسسه ها 26 هزار میلیارد پول ملت را بالا کشیدند و بعد مردم را ریختند توی خیابان و از تریبونهای مقدس  گفتند دولت باید خسارت اینها را بدهد/ گردانندگان این موسسات با پشتوانه سیاسی قوی و با استفاده از ارتش مالباختگان که حتی درصورت پرداخت خسارت به طمع دریافت سودهای نجومی خود را مغبون تصور می کنند، علیه دولت برخاستند/ بخش پنهان اقتصاد با شعارهای معیشتی و عامه پسند مردم را در مقابل دولت قرار می دهد/  مشکل کشور ما بر خلاف تصور چپگرایان سکولار،  لیبرالیسم نو روحانی نیست/  آنهایی که در قالب شعارهای سوسیالیستی به دولت روحانی ( به خیال اینکه دولت سرمایه داری لیبرال نو است) حمله می کنند به پیشبرد برنامه های  دولت پنهان کمک می کنند/ شفافیت و اصلاح سیستم بانکی و بستن منافذ پولشویی  از طریق بر چیدن موسسات اعتباری و پولی وابسته به نهادهای نظامی و انتظامی  قدم های اولیه در مبارزه با فساد است/  به یونان نگاه کنید و ونزوئلای نفت خیز را ببینید اقتصاد ما به سمت یکی از این دو مسیر می رود/ درآمدهای دولت و هزینه های آن اصلا تناسبی با هم ندارند انتهای این مسیر افلاس و ورشکستگی است/ هزینه های جاری دولت به حدی رسیده که اداره کشور با این درآمدها غیرممکن است

منتشرشده در اقتصاد

به‌جز وزارت ارشاد، هیچ‌یک از این چهل ارگان و نهاد نه به دولت، نه به مجلس و نه به هیچ نهاد دیگری در قبال میلیاردها تومان بودجه‌هایی که دریافت می‌دارند پاسخگو نبوده و هیچ نظارتی بر دخل‌وخرجشان اعمال نمی‌شود/ جنابعالی در همان خطبه‌ها اضافه فرمودید که در مقابل بودجه‌های دانشگاه‌ها این ارقام خیلی هم زیاد نیستند. بنده جسارتا بودجه برخی از دانشگاه‌های اصلی کشور را هم جهت مقایسه خدمتتان عرضه می‌دارم/ و بالاخره بودجه‌هایی که من بر روی آن‌ها عقده پیداکرده‌ام، محیط‌زیست و جنگلبانی کشور هرکدام با قریب به ۳۰۰میلیارد تومان را هم باز به‌منظور مقایسه به استحضار مبارکتان می‌رسانم

منتشرشده در اقتصاد

گروه رسانه/

چندی پیش مطلبی با عنوان " اعضای سازمان معلمان احتمالا برای تقویت روحیه الهیار ترکمن همراه او به دیدن تئأتر رفتند و عکس یادگاری گرفتند ؛ نظر سازمان معلمان در باره مدارک احتمالا جعلی الهیار ترکمن ، معاون وزیر آموزش و پرورش چیست ؛ اصلاح طلبی یعنی بلندکردن " تابلو دروغ ممنوع" ! ( این جا ) در صدای معلم منتشر گردید .

« محمد داوری » برای صدای معلم توضیحاتی را ارسال کرده است .

ضمن تشکر و قدردانی از ایشان عین پاسخ مننشر می شود .

منتشرشده در یادداشت

مسئلۀ شفافیت بودجه در سال جاری به‌طور جدی‌تری به حوزۀ عمومی راه یافته است/ اگر صدا و سیما و امور فرهنگی بسیج را کنار بگذاریم، حدود 3 هزار و 500 میلیارد تومان از بودجه به نهادهایی اختصاص دارد که اغلب در حوزۀ فرهنگی-مذهبی فعال‌اند/ ازآنجا که مسئولیت این نهادها (به‌ویژه نهادهای حقوقی غیردولتی) برعهدۀ افرادی خاص است، به نوعی ویژه‌خواهی تفسیر می‌شود/ میزان آن بیش از 6 هزار میلیارد تومان است. این منابع عمدتاً تحت اختیار سران قوا قرار دارد و نحوۀ توزیع آن در بودجه شفاف نیست، و امکان انحراف (مثبت یا منفی) در اجرای این بخش از منابع بسیار زیاد است/ مهمترین ایراد این بخش از بودجه آن است که نحوۀ توزیع و تخصیص برخی از ردیف‌های آن هیچ شفافیتی ندارد و توزیع آن تا حدزیادی به توان چانه‌زنی و لابی‌کردن سازمان‌ها و استان‌ها با وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مرکزی بستگی دارد/ ، وزارتخانه‌های متولی (عمدتاً نفت و نیرو) بخشی از درآمدهای حاصل از آزادسازی قیمت‌ها را به حساب خزانه واریز نکرده‌اند که برآورد می‌شود این رقم سالانه بیش از 5 هزار میلیارد تومان باشد/ جیمز گانینگ در کتاب «درک دموکراسی» که موضوع آن اهمیت کارایی بودجه است، نشان می‌دهد که چگونه انواعی از تعارض‌های پارادایمی و منفعتی موجب ناکارآمدی در تخصیص منابع عمومی می‌شود و از طریق اختلال در اقتصادسیاسی، روند بهبود سپهر سیاسی و اجتماعی جامعه را با تأخیرهای جدی مواجه می‌کند

منتشرشده در اقتصاد

انتشار عکس آقای داوری و دیگر اعضای سازمان معلمان با زیرنویس و تاکید روی نام الهیار در گروه های تلگرامی تصادفی نیست/ به جای اشارات سمبلیک مانند انتشار عکس ، از مدرک دکترای دانشگاه آلبرتای الهیار  دفاع کنید/  روش "نه سیخ بسوز نه کباب" سازمان معلمان  فرصت طلبانه است/ اصلاح طلبی و اعتدال با میانه باز بودن فرق می کند/ اصلاح طلبی به معنای نداشتن اصول و طرفدار حزب باد بودن نیست/ رفتار های فاقد پربسیپ افرادی با برچسب اصلاح طلب، اصلاح طلبان را از چشم مردم می اندازد/ معنای سیاسی  گذاشتن این عکس در گروه های تلگرامی  و تاکید شما بر حضور الهیار ترکمن در این تئاتر  چیست/  آیا از نظر سازمان معلمان ادعاها در مورد دروغگو بودن الهیار  و تظاهر به داشتن مدرک از دانشگاه های آلبرتا و پاریس دورغ است/ در این صورت  چرا عنوان دکتری او را حذف کرده اید/ اقدام برخی  اعضای سازمان معلمان در انتشار این عکس یک اقدام منفعت طلبانه و دورویانه  است/ نقی ایی ، داوری و مرد  تلویحا حمایت خود را از ادعاهای آقای ترکمن اعلام کرده اید بدون اینکه ردپایی از خود باقی بگذارید/  یک فعال سیاسی و صنفی و یا یک تشکل نمی تواند بگوید که در مورد فلان مساله سیاسی یا صنفی نظری ندارد/ چرا سازمان معلمان رأسا از دانشگاه آلبرتا در مورد مدرک دکتری الهیار ترکمن استعلام نمی کند/ اصلاح طلبی یعنی مخالفت با "کردانیسم" چه در حوزه علمی و چه غیر علمی/ اصلاح طلبی غرق شدن در معادلات قدرت نیست/ عده ای این تصویر و تصور را به دست می دهند که  انگار اصلاح طلبان آدم هایی بی خاصیت و بدون معیاری  هستندکه فقط  به فکر منفعت شخصی خود هستند/ سازمان معلمان فردا با چه رویی از معلمان برای شرکت در مجمع عمومی طلب حضور  می کند/  سازمان معلمان با چه رویی فردا از معلمان می خواهد که به فلان لیست رای بدهید/  به جای تاجزاده و نبوی و آرمین و امین زاده افرادی مثل محمدرضاعارف و کواکبیان و الیاس حضرتی و کمیجانی به عنوان نماد اصلاح طلبی معرفی می شوند/  وقتی عارف نماد اصلاح طلبی باشد ترکمن و بطحایی هم  نماد اصلاح طلبی می شوند/ شما همین امروز از معلمان سیلی می خورید/  اگر مجمع عمومی برگزار کنید از یک میلیون معلم کمتر از یکصد نفر در مجمع عمومی شما حاضر می شوند/ انتظار دارید معلمان به لیستی که آقای کمیجانی عضو شورای عالی 40 نفری اصلاح طلبان ببندد در انتخابات بعدی رای بدهند/ عده ای  با عملکرد منفعلانه و منفعت طلبانه خود به نام اصلاحات ، اصلاح طلبی را بی اعتبار می کنند

منتشرشده در یادداشت

تاکنون موضع تشکل های فرهنگیان و از جمله « سازمان معلمان ایران » در برابر این مسائل سکوت بوده است.

اعتراض مردم و ریشه های تعارضات اجتماعی

بزرگی می گفت که تیم ملی ایران با دلش بازی می کند نه با تکنیک و تاکتیک.
این جمله چقدر نزدیک به واقعیت بوده و قابل تعمیم به سایر حوزه هاست؟
از این منظر رفتار اجتماعی ما قابل پیش بینی حتی برای صاحبنظران و روشنفکران نیست.

انتخاب ناباورانه سیدمحمد خاتمی در سال ۷۶ و همچنین احمدی نژاد در سال ۸۴ نمونه های عینی تأیید این ادعاست. احمدی نژاد به کاهدان زد!

 در فضای استیصال و نومیدی، لشکر بیکاران، جنبش معلمان -کارگران و ... هر یک به تنهایی برای افلیج کردن یک دولت کفایت خواهد کرد. شفاف سازی بودجه توسط روحانی و بیان اخیر وی مبنی بر اینکه بیش از نصف بودجه قابل نظارت نیست، برای سراسیمه کردن طیف افراطی اصولگرایان و اتحاد نامرئی اش با طیف پایداری احمدی نژاد (فلج کردن دولت و عبور از روحانی و برگزاری انتخابات زودهنگام) در واقع چرایی و کجایی شکل گیری اولیه اعتراضات اخیر را نشان می دهد. لذا نسبت دادن محصول حرکت ناشیانه پایداری ها به خارج از مرزها واقع بینانه به نظر نمی رسد.

بالانس مثلث ( آزادی، امنیت و عدالت) ضروری است .ما همگی ساکنان یک کشتی هستیم. فصل مشترک منافع تمام جناحها، حفظ امنیت و ثبات، یکپارچگی و برقراری عدالت نسبی در کشور است. کسانی که با هدف تخریب روحانی به واقع خواسته و ناخواسته انگشت در لانه زنبور کرده اند، باید پاسخگوی جراحات روحی و روانی مردم و اموال نابود شده عمومی باشند.

وقایع اخیر نشان داد که پروژه عبور از روحانی می تواند به سرعت سیستم را نشانه رود.

 

تعارضات اجتماعی ریشه اصلی اعتراضاتند

فاصله طبقاتی روزافزون، اختلاسهای نجومی، احساس تحقیر در لایه های مختلف اجتماعی، یأس نخبگان ابزاری و فکری، غفلت از آزادی و عدالت و پرداختن به ظواهر باعث شعله ور شدن خشم فروخورده و متراکم جوانان شده و با ناامید شدن از دولت، تعارضات اجتماعی را تشدید و شکننده تر از گسل اشتهارد می نماید.
در فضای استیصال و نومیدی، لشکر بیکاران، جنبش معلمان -کارگران و ... هر یک به تنهایی برای افلیج کردن یک دولت کفایت خواهد کرد.

 

در بلند مدت همه مرده ایم

جان کینز اقتصاددان مشهور در بحران سالهای ۱۹۳۰ می گوید: در بلندمدت همه ما مرده ایم. لذا برنامه ریزی استراتژیک برای تعادل بازار در آتیه مؤثر نبوده و باعث یأس و ناامیدی در حال می گردد. لذا دولتمردان ما نیز لزوما باید برنامه های عملیاتی برای برخورد جدی با فسادهای احتمالی در هر سه قوه و رونق دادن به کسب و کار و همچنین پمپاژ امید به اجتماع داشته باشند و آن را به آتیه نامعلوم حواله نکنند.

 

مشکلات داخلی راه حل خارجی ندارد

کسانی که به هر دلیل برای حل و فصل مشکلات داخلی چشم به خارج دوخته اند سخت در اشتباهند. کشورهای استکباری دنبال منافع خود هستند، نه حل و فصل مشکلات ما!
از آسیب های جدی و تأسف بار وقایع اخیر می توان به سر دادن شعارهای نژادپرستانه و براندازانه اشاره نمود. بدیهی است که دوره انقلابات در هزاره دوم به پایان رسیده است. انقلابات مخملین اخیر در مصر، لیبی و ... جز بدبختی و فروپاشی اجتماعی عایدی دیگری برای انقلابیون نداشته است.
امروزه تمجید از سیستم منسوخ شاهنشاهی بازگشت به ماقبل تاریخ است.

به نظرم با تمام انتقادات جدی بر پروسه اصلاحی، کم هزینه ترین راه برای پاسخگویی به مطالبات مدنی معترضین، کماکان اصلاحات تدریجی و پیش رونده می باشد.

 

اصلاحات مرد، زنده باد اصلاحات!

 اتفاقات اخیر نشان داد که هیچ کدام از جناحین اصلی درک واقع بینانه ای از رفتار و مطالبات مردم ندارند. اعتراضات اخیر به خودی خود حتی چهره های کاریزمای جناحین همچون خاتمی و عارف از اصلاح طلبان و احمدی نژاد و علم الهدی از اصولگرایان را نیم سوز نمود.
بد عمل کردن لیست امید و همچنین آلوده شدن لیستهای اصلاح طلبان به رشوه و باندبازی به جای شایسته سالاری و آچمز شدن دکتر نجفی در شهرداری تهران کافیست تا در انتخابات های آتی مردم چندان گوش شنوایی حتی برای توصیه های سیدمحمدخاتمی نداشته باشند و قبله آمال و آرزوهایشان را تغییر دهند.
چرا که مردم ایران به واقع با هیچ جناحی عهد اخوت دائمی نداشته و به عملکرد و کارآمدی سیستم ها و افراد توجه می کنند و به خوبی به تعارض و تناقض در رفتار و گفتار پی می برند.
گوشه ای از سردرگمی و تعارضات مذکور در اظهار نظرهای شتابزده امثال جلایی_پور ( کرکس خواندن معترضین) و درست 72 ساعت بعد، صدور بیانیه حمایت 16 اصلاح طلب از اعتراضات مردمی بود.

اعتراض مردم و ریشه های تعارضات اجتماعی

سخن آخر

دولتمردان ما (به معنای عام شامل هر سه قوه) باید بدون فوت وقت ضمن چاره اندیشی عاجل برای مشکلات عینی و اقتصادی مردم، به اجرای تمام و کمال و بی تنازل فصل سوم قانون اساسی ( حقوق ملت) همت گمارند و همچنین بازتعریف جدی در مفهوم واژه هایی چون  رسانه ملی، کانونهای_صنفی، سندیکاهای کارگری، حقوق شهروندی، گردش آزاد اخبار و اطلاعات، حقوق اقوام و اقلیتهای_دینی ... و به خصوص دو مفهوم اساسی آزادی و عدالت داشته باشند.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

بودجه ریزی عملیاتی یا بودجه ریزی بر مبنای عملکرد، طرحی عقلانی و در کُلیّت خود قابل دفاع است/ اگر لوله آب خانه ما بترکد دنبال لوله کشی می رویم که با قیمت کمتر بهترین خدمت را ارائه دهد/ برای انجام کاری که نیاز به یک نفردارد دولت 4 نفر را استخدام می کند و نهایتا کار نیمه تمام می ماند/ در  سیستم دولتی، هزینه ها زیاد  و بهره وری پایین است/ مفاهیم بهره وری و صرفه جویی در سیستم دولتی بار منفی دارد/ عده ای به جای درآمدهای واقعی دولت، ثروت بالقوه مرز پرگُهر  را تصور می کنند و نتیجه می گیرند که محدودیت منابع دولت دروغ است/ به گفته روحانی اگر این دولت هم بتواند کشور را اداره کند دولت بعدی به بن بست می رسد/ آقای روحانی هیچ گاه به معلمان وعده افزایش حقوق نداده  و به عبارتی دو دوزه بازی نکرده است/ بخش کوچکی  از تحریم ها برداشته شده اما نگرش حکومت به تعامل با جهان تغییر نکرده است و فضای امنی برای سرمایه گذاری ایجاد نشده است/ روحانی از اول گفته که نجات آموزش و پرورش در گرو نجات اقتصادی کشور است/ ترکمن : الزام چه از طرف دولت باشد یا نباشد ما باید خودمان را موظف بدانیم که بودجه‌ریزی مان را بر اساس عملکرد انجام دهیم/ آقای ترکمن چگونه بودجه ریزی عملیاتی را اجرا می کند/ بودجه ریزی عملیاتی در آموزش و پرورش قابل اجرا نیست چون  بین 90 تا 98 درصد بودجه مصوب آموزش و پرورش صرف پرداخت حقوق کارکنان می شود/ برای کاهش هزینه ها در رقابت با بخش خصوصی  یا باید معلمان رسمی را با خرید خدمتی ها جایگزین کرد یا حقوق معلمان رسمی را به یک سوم کاهش داد/ بر مبنای بودجه ریزی عملیاتی بودجه آموزش و پرورش باید از مثلا 36 هزار میلیارد تومان سال 97 به 12 هزار میلیارد کاهش یابد/ محمدعلی نجفی به عنوان رییس ستاد فرهنگیان روحانی در جریان انتخابات ریاست جمهوری 96 حرفهای بدون پشتوانه زد/ نجفی وعده اختصاص 20 درصد بودجه عمومی دولت و یا اختصاص 6 درصد تولید ناخالص داخلی کشور  را در دولت دوم روحانی به آموزش و پرورش را داد/ معلوم نشد نجفی این حرفها را از کجا آورده است اما معلمان باور کردند/ اگر وعده نجفی درست بود بودجه 97 آموزش و پرورش باید دو تا سه برابر می شد/ نجفی بعد از شکست پروژه خود در تحمیل سمیع الله حسینی مکارم به عنوان وزیر دست نشانده آموزش و پرورش دولت دوم روحانی، قهر کرد و رفت/ معلمان آموختند که زیر علم هیچ کس سینه نزنند فرقی نمی کند که نجفی اصلاح طلب  باشد یا حاجی بابایی اصولگرا / مسئولان از شش ابرچالش یاد می کنند که در آستانه تبدیل به شش اَبَر بحران هستند/  برخی جامعه شناسات اعتراضات اخیر را ناشی از تغییر شرایط اقلیمی و نابودی کشاورزی و مهاجرت روستاییان به شهرهای کوچک می دانند/ وزیری که با تایید تعریف رییس جمهور از بودجه ریزی عملیاتی معرفی می شود چرا در روز اول کاری خودش در خودرو برای معلمان و بازنشستگان پیام تصویری می فرستد و شعار می دهد/ معاون وزیر قول اجرای بودجه ریزی عملیاتی می دهد اما  استدلال هایش بر مبنای درصد افزایش بودجه آموزش و پرورش نسبت به سال گذشته یعنی بودجه ریزی سنتی  است/ آن مسئولی که در حضور رییس جمهور برای خودشیرینی بر هر دو حرف رییس جمهور ایراد می گیرد کیست/  اینکه در هیات دولت و سازمان برنامه قول صرفه جویی و کاهش هزینه و بودجه ریزی عملیاتی بدهیم و به معلمان که می رسیم وعده افزایش حقوق و مزایا بدهیم بوی تزویر و فریب می دهد/ تصور اغلب مدیران ارشد این است که معلمان دلشان با شعار خوش می شود و حافظه ندارند و سرشان را می شود شیره مالید/ رفتار پوپولیستی مدیران در برخورد با معلمان کار منتقدان را در تحلیل واقع بینانه بودجه دشوار می کند.

منتشرشده در اقتصاد

 هندوستان تا چند سال پيش تعرفه دويست (۲۰۰) درصد داشت؛ ولي امروز با تعرفه هاي بسيار پايين با جهان رقابت مي کند. قطعا کسي نمي تواند ادعا کند که هندوستان استقلال خود را از دست داده است. کشوري که بيش از يک ميليارد جمعيت دارد تا چند سال ديگر در زمره کشورهاي پيشرفته جهان مطرح خواهد شد/ چرا دولت به جاي پيگيري سياست آزادسازي و اصلاحات معطوف به بازار که اتفاقا در شرايط تنگناي بودجه اي دولت فاقد هزينه مالي است، به آزمودن آزموده هاي شکست خورده روي آورده است؟ اشتغال زايي نيازمند سرمايه گذاري بخش خصوصي، اعم از داخلي و خارجي است/ تحقق مسیر توسعه اقتصادی در هر کشوری علاوه بر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی به همراهی و مشارکت عموم مردم نیز نیاز دارد/ گام نخست در مسیر جلب مشارکت عمومی بسترسازی برای تحقق برخی از مطالبات عمومی چون سیاست‌های ضد‌ تبعیض در سلسله‌ مراتب اداری، اجتماعی و ایجاد شفافیت در بخش‌های عمومی است/ صاحبنظران حوزه علوم انسانی مشارکت اجتماعی را حاصل مکانیزم‌هایی چون نظارت عمومی در نتیجه شفافیت و دسترسی آزاد به اطلاعات و برابری جنسیتی و قومیتی برگزاری و آزاد بودن قدرت انتخاب می‌دانند/ تجربه‌های موفق در زمینه توسعه نشان ‌دهنده یک رابطه تعاملی و دوسویه بین مخاطبان توسعه و طراحان توسعه در جریان پیشرفت اقتصادی است/ پژوهش‌های بسیاری نشان می‌دهد که «عدم اعتماد اجتماعی» یکی از مهم‌ترین دلایل عدم توفیق برنامه‌های توسعه به ‌خصوص در کشورهای آمریکای جنوبی است/ آدرس جلب مشارکت عمومی در مسیر اقتصادی یک کشور تحت تاثیر حداقل چهار عامل قرار دارد؛ وجود مکانیزم دموکراتیک در انتقال قدرت، دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات، شفاف بودن مراودات بخش عمومی و برابری جنسیتی/ در گرجستان با وجود ناامیدی از امکان ریشه‌کنی فساد، تقویت سازمان‌های نظارت و کنترل مردم‌نهاد در کنار استقلال قوه‌قضائیه و عزم دولتمردان در مبارزه با فساد توانست این آرزوی محال را در کمتر از یک دهه محقق کند/ استفاده از دیپلماسی رسانه‌ای چه در فرآیند توسعه برای شکل‌دهی به افکار عمومی و چه در مواقع وقوع بحران‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی برای فروکش کردن موج احساسات مورد توجه قرار گرفته ‌است/ یکی از مهم‌ترین اصول ایجاد پل ارتباطی بین حاکمیت و توده مردم تعریف مکانیزم انتقال شفاف، صادق و قابل اعتماد است چراکه در خلأ چنین مکانیزمی در فضای رسانه‌ای فعلی اخبار غیر رسمی و شایعات می‌تواند کارکردی به مراتب بیشتر از مراجع رسمی اطلاع‌رسانی داشته‌باشد/ ژاپنی‌ها اول سیستم ساختند و حدود 2300 مشاور از کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی استخدام کرده و این سیستم‌ها را در موضوعات مختلف وارد ژاپن کردند و آنها را مبنای تحول خود قرار دادند اما ایرانی‌ها اول سراغ آزادی‌های سیاسی و دموکراسی رفتند/ در هیچ جای دنیا کشوری سراغ نداریم که بدون تولید ثروت، بدون ممتاز کردن بخش خصوصی، بدون دور کردن دولت از مسائل اشتغال و توسعه اقتصادی سراغ آزادی سیاسی رفته باشد/ من دوستی اقتصاددان دارم که به من می‌گفت وقتی به ایران می‌آیم و با مدیران ایرانی صحبت می‌کنم آنها از منظر اقتدار با من صحبت می‌کنند و من براساس آمار، استدلال و تجربه بشری صحبت می‌کنم. شخص مقابل می‌گوید چون من این سمت را دارم پس درست می‌گویم. اگر کسی از منظر اقتدار و سمت به موضوعی نگاه کند، مذاکره و گفت‌وگو را به اختلال می‌کشاند/ چقدر افرادی سراغ دارید که با همه دولت‌ها کار کرده‌اند چون هر دولتی می‌آید آنها تفکر خود را تغییر می‌دهند/ شما اگر با یک ژاپنی سه ساعت صحبت کنید به نظام فکری و جهان‌بینی او پی می‌برید اما در ایران هر چه بیشتر با افراد معاشرت می‌کنید بیشتر گیج می‌شوید که نظام فکری فرد چیست؟ بعضاً افراد در روز ، چندین بار نظام فکری خود را تغییر می‌دهند این مشخصه، ضدتوسعه است/ کشور ما کشور افراد است نه سیستم‌ها. سیستم‌ها در کشور ما تصمیم نمی‌گیرند/ معمولا نقد به عملکرد خود تعطیل است. خود انتقادی برای بسیاری از ما کار سختی است. بیشتر بیرون از خود را می‌بینیم تا درون خود را. عملکرد دیگران را می‌بینیم تا عملکرد خود را. اگر این اشکالات برطرف نشود متحول نخواهیم شد/ توسعه‌یافتگی به اقتصاد شفاف، نظام تصمیم‌گیری جمعی، گردش قدرت، فضای نقد و رسانه‌های آزاد و مستقل، ارتباطات گسترده بین‌المللی و دانش بشری نیاز دارد...

منتشرشده در اقتصاد

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

عالی - 6.3%
خوب - 6.5%
تاثیر چندانی نداشته است - 29%
رتبه بندی فقط به ایجاد نارضایتی بیشتر معلمان و تبعیض درون سازمانی انجامیده است - 58.2%

مجموع آرا: 414

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور