در " صداي معلم " به درخواست حذف جدول شماره 17 از بودجه اشاره شده بود / بي برنامه بودن ِ معجزه هزاره سوم ، به موازات کم توجهي مجلسيان هم فکر ِ ايشان ، در امتداد بي تدبيري گذشتگان و ... ابر چالش هايي را به کشور تحميل نموده است که شايد چند نسل با آن درگير شوند/ بحران منابع آب، مسائل زیستمحیطی، صندوق بازنشستگی، بودجه دولت، نظام بانکی و بیکاری شش ابر چالشی است که اقتصاد ایران با آن مواجه است/ نکته ظريف تر از مو که متأسفانه بسياري به آن توجه نمي کنند آن است که بدنه کارشناسي تصميمي مي گيرد ولي براي اجراي صحيح ِ اين تصميم ، بايد هماهنگي بين همه يا اغلب نهاد ها و مسئولين ِ مربوطه برقرار باشد/ در رشد و نمو قارچ گونه اين نهادهاي مالي در دولت هاي عدالت محور و مهر ورز ، هم من و هم شما که پول خود را با ريسک بالا در اين موسسات مالي و اعتباري ذخيره کرديم مقصر هستيم و هم نهادهایي که به رشد قارچ گونه آن کمک نمودند .بهارستان نشينان نيز در رشد قارچ گونه موسسات مالي بي تقصير نيستند .قوه قضاييه هم در ايجاد اين چالش نقش خود را داشته است/ پوپوليست ها هميشه نوک کوه يخي را که نمايان است را معرفي مي کنند و تبليغات خود را بر آن استوار مي کنند و توده عظيم کوه ِ يخ را که نمايان نيست را به دليل منافع ، پنهان مي کنند/ براي عبور از بحران ( 6 ابر چالش ) به طريق اولي نياز به تعامل کارشناسان نهادها متنوع و گوناگون و عزم اراده و تمايل به اجراي اين راه حل ها داريم
افزایش حقوق نمایندگان از 5 میلیون و 800 هزار تومان به 10 میلیون تومان تنها خبر خوش این کمیته برای مجلسیها نیست و قرار است هزینه دفاتر آنها نیز بنا به تورم 10تا 15 درصد اضافه شود/ ماده 71 قانون خدمات کشوری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی را همتراز وزرا و معاونان رئیسجمهور تعریف میکند/ در لایحه بودجه امسال قرار است یارانه نقدی 30 میلیون نفر حذف شود/ جمع دریافتی مجلسیها در سالجاری به حدود 30 میلیون تومان میرسد که این دریافتی شامل حقوق نمایندگی بالای 5 میلیون تومانی و حق دفاتر نمایندگی، حق نقلیه، حق دفاتر نمایندگان و خودرو در حوزههای انتخابیه و حق مسکن میشود/ یحیی کمالیپور، نایبرئیس کمیسیون قضایی به همشهری گفت: حقوق نمایندگان واقعا خیلی کم است و به همین دلیل نمایندگان ترجیح میدهند حقوقشان را از نهادهایی که قبلا در آنجا مشغول به خدمت بودهاند بگیرند/ حقوق دستگاه قضا به بنده 4 میلیون بیشتر از حقوقی است که مجلس به من میدهد
شاید بشود دموکراسی را با یک جمله کوتاه توضیح داد: “ اگر به منتقدان مسئولیت بدهید. اتفاق عجیب و غریبی نمی افتد.”/ اولین تصور این است که هرج و مرج می شود/ مدیریت نجفی بهتر و منضبط تر از مدیریت دوره قالیباف است اما شهرداری در مواجهه با مردم و مسایل کلان شهری تغییری نکرده است/ معمولا انتقاد مخالفان این است که مدیران با آزمون و خطا عمل می کنند و اگر فرمان را دست اپوزیسیون بدهیم مانع اتلاف منابع می شود/ تجربه زیبا کلام نشان داد که منتقدان در موقعیت اجرایی مثل اپوزیسیون با آزمون و خطا عمل می کنند. زیبا کلام هنوز هم دچار تردیدهای فلسفی و سیاسی است در حالی که نهادهای امدادرسان با وجود همه خطاها ، گرفتار تردیدهایی از نوع هاملت نبودند
یک حکمرانی خوب و شایسته ویژگی هایی دارد که مشارکت عمومی ، حاکمیت قانون و عدالت و انصاف جزو شاخصه های آن تعریف می شوند/ مشارکت یعنی عموم شهروندان در فرایند تصمیمات متخذه در کشور به صورت مستقیم یا غیر مستقیم (از طریق نمایندگان منتخب) دخالت داشته باشند و تحقق این امر مستلزم وجود آزادی بیان و عقیده در جامعه است/ مهمترین عاملی که منجر به ایجاد یک حکمرانی خوب می شود وجود ملت دانا ، مردم بیدار و پرسشگر و حق طلب است/ پرسش مهمی که طرح آن می تواند مباحث جدیدی در حوزه رفتار و عملکرد نمایندگان مجلس ایجاد نماید این است که چه کسی باید بر کار نمایندگان نظارت کند/ مشکل اصلی هر نماینده در واقع همان پیروزی در انتخابات و جلوس بر صندلی سبز مجلس است و در طی چهار سال عملاً هیچ گونه مشکل پاسخ گویی به مردم ندارد/ کار بسیاری از نمایندگان شده دخالت در کار دستگاه های اجرایی و انتخاب مدیر کل و فرماندار و بخشدار/ در جوامع با نهادهای مدنی و احزاب قوی وسندیکاها و تشکل های صنفی ، این احزاب و نهادهای مدنی هستند که رفتار نمایندگان را زیر ذره بین قرار می دهند ولی در جامعه ما این ساز و کار معمول نیست/ پاسخ روشن است و آن این که خودِ مردم و از جمله بازنشستگان مقصرند !، زیرا از حق نظارت طبیعی خود و پرسش و استیضاح منتخبین خود استفاده نمی کنند
ایرانیان در این روند دموکراتیک نه به " برنامه ها" بلکه به "چشم اندازهای " اعلام شده روحانی" آری" گفتند ؛ چرا که هنوز انتخاب ها در ایران برنامه محور نیست و این اشخاص و جریان ها و تجارب زیسته ایرانیان در میدان" سیاست ورزی ایرانی" است، که برنده میدان رقابت را تعیین می کند/ اخیرا فضا سازی ها به گونه ای پیش می رود که یاس و ناامیدی از عملکرد دولت همه گیر شود.حتی کار به جایی رسیده که سلبریتی ها توبه نامه می نویسند و از رایی که به روحانی داده اند اظهار ندامت می کنند/ خواسته های به حق اما معطل مانده مردم و در مواردی مطالبات شاذ و غیر ممکن از یک طرف و سیاست رقیب در بالا بردن مطالبات و نوشتن همه فسادها و کاستی های موجود به پای دولت نوپای دوازدهم ( که فقط 5 ماه از آغاز به کار آن می گذرد) از طرف دیگر سبب شده که فضای جامعه پر از یاس و نا امیدی شود/ به عنوان یکی از اعضای ستاد فرهنگیان آقای روحانی بر خود فرض می دانم که با صدای بلند و رسا اعلام کنم که با وجود تمام مطالباتم ،همچنان " هستیم بر آن عهدی که بستیم"/ سیاست عالم ممکنات است نه عالم ایده ال ها/ ما به روحانی رای نداده بودیم که درد توسعه نیاقتگی ده ها ساله ما را در یک بازه زمانی چند ساله درمان کند .ما به روحانی رای دادیم که کشور را در مسیر توسعه پایدار نگهدارد/ اولی از مدیریت جهادی می گفت و دومی از مدیریت کمیته امدادی و سومی فقط عیب جویی می کرد
براي اولين بار در لايحه بودجه سال 1397 کل کشور، پرداخت اعتبار به دستگاهها بر مبناي عملکرد سه ماهه آنها خواهد بود و در لايحه بودجه بودجه سال آينده کل کشور برونسپاريها و کاهش بودجه جاري کشور در دستور کار دولت قرار گرفته است/ دولت سياستهاي انقباضي به کار بسته است و در شرايط فعلي وضع بودجه کشور خوب نيست. براساس مستندات لايحه بودجه 97 کل کشور، بودجه پيشنهادي سال آينده نسبت به بودجه مصوب 1396 کل کشور از رشد 11 درصدي برخوردار است/ بودجه پيشنهادي سال آينده آموزش و پرورش از رشد قابل قبولي برخوردار نبوده و سال آتي، سال دشوار مالي براي آموزش و پرورش خواهد بود و هم چنان کسري بودجه و ناتواني در پرداخت معوقات فرهنگيان ادامه خواهد داشت/ نظام بودجهريزي استاني از يک سو به عنوان يك نظام مديريتي باعث ارتقاي كارايي و اثربخشي مصرف منابع و اعتبارات سازماني ميشود و از سوي ديگر با تمرکززدايي ميتواند نظارت جديتري بر عملکردها را بدنبال داشته باشد که اين خود نشاني از يک دگرگوني واقعبينانه دارد/ «کاهش نامرئي» بودجه ۹۷ آموزش و پرورش نسبت به کل بودجه کشور در شرايطي رقم خورده است که هزينههاي آموزش و پرورش کاهش پيدا نکرده است/ در بودجه سال جاري سهم آموزش و پرورش از بودجه کل کشور 8 / 9 (نه و هشت دهم) بود که در سال 97 سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومي کشور نزديک به 4 / 8 (هشت و چهار دهم) رسيده است/ چنين بودجهاي افت هميشگي کيفيت آموزشي در ايران و نارضايتي فرهنگيان از وضعيت معيشتي خود قابل پيشبيني است/ سهم کمرنگ آموزش و پرورش از بودجه سال 1397 گوياي اين واقعيت تلخ است که در بر همان پاشنه قبل ميچرخد و دولتمردان اعتدال دغدغه اصلاح ساختار ناکارآمد زيربناييترين نهاد توسعهاي کشور را ندارند
آموزش و پرورش توسط تیم سازمان برنامه و با هدایت محمدباقر نوبخت که چهره ای پراگماتیست است اداره می شود/ الهیار ترکمن در سال 82 با معرفی سازمان برنامه و بودجه در یک دوره ترینینگ یکساله نیمه حضوری یونسکو (IIEP–UNESCO) شرکت کرد و مدرک معادل فوق لیسانس گرفت/ ادعای دکتری الهیار ترکمن فاقد سند است/ کدام معاونت از معاونت های ششگانه آموزش و پرورش حذف یا ادغام می شوند/ معاونت پرورشی به دلایل سیاسی و ایدئولوژیک حذف نمی شود/ معاونت آموزش ابتدایی و متوسطه به خاطر اعتراض خانم حکیم زاده ادغام نمی شوند/ معاونت حقوقی و پارلمانی برای لابیگری با نمایندگان حفظ می شود/ دیواری کوتاه تر از معاونت سلامت و تربیت بدنی وجود ندارد و احتمالا در معاونت پرورشی ادغام می شود/ مناسب ترین گزینه برای حذف ، معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی است/ معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی یک معاونت شکست خورده است و در عمل فقط نقش حسابداری را بازی می کند/ معاونت پشتیبانی معاونت "شعارهای لوکس" و غیر عملی است/ سیدمحمد بطحایی در دوره ای که معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی بود ، "طرح رتبه بندی " کارکنان را مسخ و آن را به یک طرح رفاهی بی محتوا تبدیل کرد/ معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی در پرداخت "مطالبات معوق معلمان" نقش چوپان دروغگو را بازی می کند/ معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی در عقد قرارداد بیمه درمانی تکمیلی موسوم به "بیمه طلایی" هرسال بدتر از سال قبل عمل کرده است/ معاونان وزیر به جای اجرای برنامه ، از برنامه انتقاد می کنند و وزیر به این وضعیت افتخار می کند/ انتقادها مربوط به مرحله تهیه و تدوین برنامه است نه مرحله اجرا .در مرحله اجرا انتقاد مدیران باعث آشفتگی می شود/ وزیر آموزش و پرورش روی هیچ موضعی نمی ایستد و در هیچ موردی نظر قاطعی ابراز نمی کند/ معاونتها و روسای سازمانها بر اساس تشخیص خود عمل می کنند و نقش وزیر را به صورت تشریفاتی قبول دارند/ بطحایی به گارد قدیمی آموزش و پرورش از مهدی نوید ادهم تا حجت الاسلام بهرام محمدیان و علی زرافشان و قدمی و.... مدیون است/ بطحایی همه را از اصولگرا تا اصلاح طلب و اعتدالی بی سرو صدا سر سفره مدیریت آموزش و پرورش می نشاند/ مرتضی حاجی ، حسین مظفر ، فرشیدی ، حاجی بابایی برای خودشان شان سیاسی ، جناحی و ایدئولوژیک قایل بودند و اتوریته سیاسی و عقیدتی داشتند/ محمد بطحایی جایگاه سیاسی و ایدئولوژیک خاصی برای خود قایل نیست او شبیه یک تکنوکرات است اما لوازم تکنوکرات بودن یعنی تخصص و دانش آکادمیک را ندارد/ حضور فردی که حتی یک مدرک دانشگاهی قابل اعتنا ندارد، در مقام وزارت از دید برخی از رقبا یک نقطه ضعف غیر قابل جبران است / بطحایی هم مثل اغلب مدیران دولتی برای کسب عنوان دکتری از راه غیر متعارف اقدام کرده اما موفق نبوده است/ پدیده کُردانیسم یک پدیده شایع در بین مدیران جمهوری اسلامی است/ شاپور محمد زاده مشاور وزیر و مدیرکل دفتر وزارتی در نیمه مهرماه با صدور یک بخشنامه سراسری از همه خواست که در عنوان نامه های خطاب به وزیر از به کار بردن واژه دکتر خودداری کنند/ اطرافیان و کارکنان برای نوازش روحی مدیر و نوعی تملق ظریف عنوان دکتری را خودکار به ناف مدیران می بندند/ عنوان سنتی حاج آقا در دستگاه های دولتی کم کم دِمُده شده و لقب مدرن دکتری جای آن را گرفته است/ یکی از مدیران دوره پارینه سنگی آموزش و پرورش را هنوز به شیوه دهه 60 ، مهندس خطاب می کنند/ مدیریت در نهادهای دولتی و غیر دولتی، تجربی ، رابطه ای ، حسی و روانشناختی است و ربطی به تئوری های مدیریتی و تحصیلات آکادمیک و حتی سواد معمولی ندارد/ تنها مدرک آکادمیک علی الهیار ترکمن لیسانس روانشناسی است که با این مدرک سال 73 در سازمان برنامه و بودجه استخدام شده است/ دکتری الهیار ترکمن که در رزومه اش آمده چیزی شبیه دکتری بطحایی است و توسط وزارت علوم تایید نشده است/ تیم نوبخت در رابطه با آموزش و پرورش یک سیاست عملی و یک سیاست تبلیغی را همزمان دنبال می کند/ خرید خدمات آموزشی، کاهش وابستگی به بودجه دولتی ، توسعه مدارس غیرانتفاعی ، صرفه جویی در هزینه های پرسنلی و کاهش تصدیگری دولت در آموزش و پرورش سیاست سازمان برنامه است/ سیاست زبانی شامل همدلی با اعتراضات معلمان ، مخالفت با تبعیض بین کارکنان دولت ، برگزاری جلسات با تشکل ها و تشویق آنها به ارائه راهکار و برنامه ، دوری گزیدن از زبان ایدئولوژیک و... است
گروه رسانه و تشکل/ در پی سخنان » محمود فرشیدی » در مورد وضعیت فعلی آموزش و پرورش و معلمان ؛ « کانون معلمان همدان » نسبت به آن واکنش نشان داد .
متن کامل این بیانیه به شرح زیر است