ما ملت آزادی هستیم و طبق قانون اساسی و حقوق شهروندی، مردم در بیان انتقادات و حتی اعتراضشان کاملاً آزاد هستند؛ اما در عین حال باید توجه کنیم که نحوه انتقاد و اعتراض باید به گونهای باشد که پایان آن منتهی به بهتر شدن شرایط کشور و زندگی مردم شود/ اینکه در رسانه همه نقدهای مردم را به دستگاه اجرایی برگردانیم، بیدقتی است/ مردم نسبت به اینکه باید با فساد مبارزه جدیتر شود و اینکه برخی چرا مسایل به خوبی برای آنان تبیین نمیشود، نقد دارند/ انتقاد در همه امور کشور حق مردم است و ما معتقدیم حکومت و کشور متعلق به مردم است و مردم باید آنچه میخواهند را به خوبی بیان کنند/ دستگاههای مسئول کشور باید زمینه را برای انتقاد و اعتراض قانونی مردم، حتی راهپیمایی و اجتماع قانونمند آنها فراهم کنند و این حق مردم است؛ اما در عین حال نباید بگذاریم فضایی ایجاد شود که در آن فضا دوستداران انقلاب و مردم نگرانی برای زندگی و امنیتشان، ایجاد شود/ باید همه احساس کنند در این رسانه ملی حضور دارند و بتوانند نظراتشان را بیان کنند. مردم باید احساس کنند که در رسانهها میتوانند حرفهایشان را بیان کنند/ همه باید تلاش کنیم تا به مردم در مقام عمل نشان دهیم که فضای نقد، انتقاد، اعتراض در چارچوب قانون، کاملاً آزاد است، اما فضای تخریب و اغتشاش حتماً فضایی نیست که مردم ما آن را تحمل کنند
بر اساس قانون بودجه سال ۹۶ کل کشور، تراز عملیاتی بودجه نزدیک به ۸۰0 هزار میلیارد ريال کسری دارد یعنی اگر قرار باشد دولت بدون درآمد حاصل از فروش نفت، اوراق بدهی و اوراق مشارکت اداره شود، ۸۰0 هزار میلیارد ريال(معادل ۲۳ درصد از کل منابع عمومی دولت) کم خواهد آورد/ کسري بودجه حدود 600 هزار ميليارد ريالي سال 95 با حدود 33% رشد به 800 هزار ميليارد ريال رسيده است که اين چالش ِ بودجه هاي سمي تا به امروز مي باشد که از سال 88 به بعد کسري بودجه با سرعت سر سام آوري رشد داشته است/ یکی از مهمترین مشکلات بودجه کشور، کسری (خالص تراز عملیاتی) رو به تزاید آن است که از سال 88 به بعد شيب تندتر به خود گرفته است/ مشکل مهم ديگر بودجه کشور، ناتمام ماندن طرحهای عمرانی است در لایحه بودجه سال 1396 برای اتمام طرحهای عمرانی حداقل به 320 هزار میلیارد تومان اعتبار (به قیمتهای فعلی) نیاز دارد/ از سال 88 به بعد عملکردِ روند ِ تحقق ِ منابع عمومي دولت از مصوب کمتر بوده است/ ادامه طرحهای عمرانی به شیوه فعلی به مصلحت کشور نیست. بسیاری از طرحها نه با منطق کارشناسی بلکه با لابی افراد متنفذ تصویب و در بودجه گنجانده میشود/ نکته دیگر این است که درباره گنجاندن طرحهای عمرانی در بودجه و احداث و تکمیل آنها با منابع عمومی باید تجدیدنظر اساسی شود. اصولاً باید ورود همه طرحهای انتفاعی به بودجه متوقف شود/ «بودجه دولت دچار کسری پایدار و فزاینده است. علت آن هم رشد پایدار مخارج در دوره وفور نفتی با اتکا به منابع ناپایدار بوده است.» در نتیجه «شرایط بودجه -به خصوص پدیده افزایش هزینههای جاری و ناکافی بودن مخارج سرمایهگذاری- محدودیتهایی را بر رشد اقتصادی وارد خواهد کرد» و عملاً چرخه رشد پایین در اقتصاد ایران تداوم پیدا میکند/ رقم ۶۰ هزار میلیاردی پیشبینیشده برای بودجههای عمرانی با توجه به عملکردی که در طول سالهای گذشته اتفاق افتاده واقعیتر به نظر میرسد؛ چرا که عمدتا ارقام کلان تعیینشده برای بودجههای عمرانی طی سال محقق نمیشوند/ از زمان تصویب برنامه چهارم توسعه، استفاده از روش بودجهریزی عملیاتی و بر مبنای عملکرد به دولت تکلیف شده، ولی همچنان نهتنها ادبیات بودجهریزی عملیاتی در نهادهای دولتی ناشناخته است، بلکه بسترهای مورد نیاز برای استقرار آن نیز ایجاد نشده و وجود ندارد/ پس از گذشت بیش از 10 سال از تکلیف قانونی برای اجرای نظام بودجهریزی عملیاتی، هنوز هم طبقهبندیها و سرفصلهای سند بودجه تغییری نکرده و تنها در حد انجام تکالیف، تغییراتی صوری اعمال شده است. استقرار نظام بودجهریزی عملیاتی پس از برقراری نظام مدیریت و نظارت بر مبنای عملکرد امکانپذیر است و مدیریت بر مبنای عملکرد در شرایطی امکانپذیر است که بسیاری از قوانین و مقررات تغییر یافته و دگرگون شوند...
شاید احتمال می دادند که برخی مسائل پشت درهای بسته گفته شود بهتر باشد/ نخستین توصیه من به وزیر آموزش و پرورش آن است که روال قبلی خویش مبنی بر تعامل با اصحاب رسانه را ادامه دهد و اشتباهات استراتژیک دانش آشتیانی را تکرار نکند/ این گونه تغییرات از منطق خاصی پیروی نمی کنند و بیشتر مبتنی بر توازن نیروها ، میزان حرف شنوی و مطیع بودن و هماهنگ بودن ، مناسبات قبیله ای و طایفه ای و... هستند/ در وزارت آموزش و پرورش معیار مشخصی برای تغییر مدیران وجود ندارد و البته این منحصر به فرد و یا جریان خاصی نیست / معمولا نشست های تودیع و معارفه به تعربف و تعارف و صحبت های کلیشه ای و لبخندها و عکس گرفتن های تصنعی و ژست های نمایشی می گذرد اما واقعا کسی توضیح نمی دهد و روشن نمی کند که چرا آن " نه " و این " آری "/ در این گونه عزل و نصب ها ، اراده های بیرونی مانند نمایندگان مجلس ، استاتداران و... هم نقشی اساسی ایفا می کنند/ در پشت پرده خیلی از امضاها برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش علی رغم مزین بودن به تابلوی معلم پسندانه " مطالبات معلمان " همین یارگیری ها و لابی گری ها نهفته است/ " وزیر ستیزی " در آموزش و پرورش یک فرهنگ است و چون اساسا فرهنگ " مطالبه گری " و " پرسشگری " در آموزش و پرورش و حتی جامعه تعریف و تببین نشده است و اکثریت معلمان ، وزیر را در قامت یک " قهرمان " ورانداز می کنند پس از مدتی وزیر آموزش و پرورش به " دشمن معلمان " مبدل می شود و بر همین اساس اقدام نمایندگان مجلس مستقیم و یا ضمنی مورد تایید و حمایت جمعیت قابل توجهی از معلمان قرار می گیرد/ اگر قرار بود وزیر آموزش و پرورش فعلی بر مبنای " عملکرد " اقدام به تغییر مدیران کند اولویت نخست باید مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی بود/ مدیری که علی رغم اراده جدی در دولت تدبیر و امید برای تحمل نقادی و فرهنگ پرسشگری به راحتی " معلمان منتقد " را به مراجع قضایی می کشاند/ این مدیر محترم به جای آن که به رسانه و افکار عمومی پاسخ گو باشد به دنبال منتقدان و نویسندگان گشته و از آنان شکایت می کند/ خنیفر هم تاکنون جز یک سری حرف های کلی هیچ برنامه مدونی برای حل چالش های این دانشگاه اعلام نکرده است/ بطحایی حتی به خود اجازه نداد از شورای عالی انقلاب فرهنگی دلیل این وضعیت و عدم تایید را پرسش کند/ در مقایسه با سایر معاونت ها » رضوان حکیم زاده » را " کارآمد " می دانم و به او " نمره قبولی " می دهم . حداقل منتقدان خود را " بی سواد " نمی خواند ، آن ها را تحقیر نمی کند ، مدرک جعلی ندارد ، تفکر ایدئولوژیک اش کم رنگ تر است ، با مافیای کنکور و ثروت نیامیخته است / زمانی مهم ترین عملکرد و دستاورد دولت تدبیر و امید را صیانت از " حقوق شهروندی " و " فضای نقد و نقادی " معرفی می شد و آن مهم ترین وجه تمایز آن از دولت های نهم و دهم بود/ وزیر آموزش و پرورش باید به این وضعیت خاتمه داده و پاسخ گو باشد/ قبلا گفته ام و اکنون با صدای " بلندتر " می گویم : " مدیر و مسئولی که پاسخ گو نیست و خود را از مردم و افکار عمومی طلبکار می داند شایستگی و استحقاق مدیریت در هیچ سطحی را ندارد . "/ مهدی فیض غیر از همان عذرخواهی زبانی اقدام دیگری در جهت مطالبات مجلس دانش آموزی انجام نداد و هیچ یک از مسئولان دانش آموزی بازخواست نشدند . حتی کسی که در مجلس دانش آموزی آن توهین را نسبت به من در حضور دانش آموزان انجام داده بود کماکان به کار خویش ادامه داد/ آیا کسی که ردای ارزش ها و دفاع از آن را بر تن کرده است و در برابر ده ها نماینده دانش آموزان از سراسر کشور دروغ می گوید و خلف وعده می کند آیا انتظار دارد تا همان دانش آموزان و معلمان حرف های او را باور کنند/ آن موقع در مجلس دانش آموزی و تربیون های عمومی با سخنرانی های کسل کننده می خواهیم که به دانش آموزان درس " اخلاق " داده و " اعتماد " آن ها را جلب کنبم...
افزایش بودجه در کنار افزایش مهارتهای مدیران و برنامه ریزی و سازماندهی و ارزیابی عملکرد مدیران و وجود سیستم مدیریت علمی می تواند معضل و کاستی های آموزش و پرورش را جبران نماید/ ناتوانی در مدیریت مخصوصا مدیریت منابع انسانی در آموزش و پرورش مخصوصا آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی از علل مهم عقب ماندگی و نارضایتی اولیا و دانش آموزان و معلمان و مدیران می باشد/ عدم وجود یک برنامه جامع انتخاب و پرورش و ارزیابی مدیران از سوی وزارتخانه نیز بر این وضعیت دامن می زند/ " اداره امور مملکت به توصیه عمه و خاله نمی شود" / داستان انتصاب مدیران در ایران و خصوصا آموزش و پرورش استان مثل داستان توصیه عمه و خاله مطلب فوق هست/ برای آموزش و پرورش استان افرادی تصمیم می گیرند که متخصص امور تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش نیستند/ مدیر کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی با یک پروسه غلط و معیوب انتخاب شده است/ بعضی نمایندگان استان که سبد رای خود در انتخابات بعدی مد نظرشان بوده نه برنامه های آموزش و پرورش و صرفا بر اساس روابط و نه ضوابط فرد دیگری از کارتابل وزارت به عنوان مدیر کل آموزش و پرورش استان بیرون آمد/ تشکل های مربوط به فرهنگیان یکی از ارکان اساسی روند پاسخ گویی هستند که نقش پل ارتباطی بین مدیر کل و بدنه آموزش و پرورش ( فرهنگیان و دانش آموزان ) و کمک کننده به جریان آزاد و سالم اطلاعات و جلوگیری از از زمینه های فساد احتمالی و فضای استبدادی هستند که نتیجه آن تاثیر مستقیم در رشد و توسعه برنامه ها و اهداف آموزش و پرورش دارد
" نرخ رشد اقتصادی در سال 91 ، 7- درصد، نرخ تورم هم بالا بوده در حالی که در سال 95، نرخ رشد اقتصادی به 12+ رسیده است و تورم هم تک رقمی شده است"/ نه حرف درمانی و نه پمپاژ پول به کارخانجات ورشکسته ،در حال ورشکستگی و شرکتهایی که خیلی کمتر از ظرفیت خود به تولید مشغولند؛ راهکاری اساسی نیست/ گشایش معضلات و راه برون رفت از ابر چالش ها،خانه تکانی دولت است/ دولت تدبیر و امید در زمینه تعدیل ساختاری ،سیاست مشخص اقتصادی که منطبق با واقعیتهای دنیای اقتصاد باشد در پیش نگرفته است/ "اگر اداره سنگریزه افریقا را به دولت بدهند طولی نخواهد کشید که سنگریزه ها تمام خواهند شد"/ آیا اصلاحات اقتصادی مورد حمایت شما ،بدون کاهش تصدی گری دولت ،تعدیل هژمونی دولت بر اقتصاد، برنامه ریزی نفت محور،خصوصی سازی ناموفق یا همان خصولتی ها،تعارض با دهکده جهانی ،فساد گسترده ،نطام بانکی ربوی ،استمرار فزاینده رکود ویرانگر،ورشکستگی و تعطیلی پی در پی کارخانجات تولیدی و...امکان پذیر هست
گروه اخبار/
نامه ی زیر توسط یکی از مخاطبان برای صدای معلم ارسال گردیده است .
« صدای معلم " پیش از این گفت و گوی تفصیلی با « رضوان حکیم زاده » معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش داشت . ( این جا )
همان گونه که قبلا نیز گفته شده است ؛ « صدای معلم » رسانه ای برای انعکاس نظرات و ایده های گوناگون است و انتشار آن ها الزاما به منزله تایید محتوای آن نیست .
گروه استان ها و شهرستان ها/ جمعی از فرهنگیان رزمنده و ایثارگر استان لرستان در نامه ای به وزیر آموزش و پرورش که برای صدای معلم ارسال شده است نسبت به " بلوا سالاری " عده ای از افراد در مورد " خطای کاملا سهوی در کتاب آموزش احکام متوسطه " واکنش نشان داده و خواهان حمایت وزیر از زیرمجموعه ی مدیریتی خویش شدند .
متن این نامه که در اختیار صدای معلم قرار گرفته است به شرح زیر است
گروه اخبار/
محمود فرشیدی دبیرکل کانون تربیت اسلامی در نامهای خطاب به وزیر آموزش و پرورش از انتصاب حسین خنیفر به سمت سرپرستی دانشگاه فرهنگیان قدردانی کرده است.
در این نامه خطاب به وزیر آموزش و پرورش آمده است: «وظیفه خود میدانیم مراتب سپاسگزاری خود را به دلیل انتصاب سرپرست دانشگاه فرهنگیان با توجه به اهمیت آن اعلام داریم.
دانشگاه فرهنگیان، دانشگاهی شریف، توانمند، آیندهدار و پویاست. اساتید این دانشگاه سرمایه و عصاره ملی در تربیت معلم هستند و عظمت یک ملت مرهون فرهنگ و فرهنگیان آن ملت است و افتخار داریم که پیامبر بزرگ اسلام(ص)، با معجزه فرهنگ و کتاب مبعوث شدند.
دانشگاه فرهنگیان را مقدس میدانیم زیرا اعتقاد داریم کار معلمی اتفاقی نیست و توفیق است و اگر نسبت به این کسوت، عشق و علاقه بیشتر شود، هیچ شغلی مقدستر و لذتبخشتر از این کار نخواهد بود و مقام معظم رهبری اهمیت این دانشگاه را چه شایسته تبیین فرمودهاند: تأکید میکنم، دانشگاه فرهنگیان را مسئولین جدی بگیرند؛ دانشگاه فرهنگیان را که تولیدکننده معلم است جدی بگیرند؛ هرچه میتوانند برای این سرمایهگذاری کنند؛ به یک لحاظ، اهمیت این دانشگاه از همه دانشگاه های دیگر بیشتر است.
خوشبختانه دکتر حسین خنیفر فرزند شایسته آموزش و پرورش و تربیت معلم است و انتصاب ایشان را در راستای اجرای رهنمودهای مقام معظّم رهبری دانسته و امیدواریم که با گام برداشتن در مسیر تحقق اسناد بالادستی برنامه ششم و اهداف سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان را درمسیر تحول در تأمین منابع انسانی و معلمانی در تراز تعلیم و تربیت اسلامی قرار دهد».
خبرگزاری فارس
انتهای پیام/
نگذاریم آموزش و پرورش به حیاط خلوت برخی از نمایندگان مجلس تبدیل شود/ نمایندگان محترم مجلس! حربه ی استیضاح، شمشیر داموکلس نیست/ جناب آقای بطحایی! وزیر محترم آموزش و پرورش! لطفاً کمی هم به فکر آبرو و حیثیت قوه مجریه باشید و اجازه ندهید آموزش و پرورش به حیاط خلوت برخی از نمایندگان زیاده خواه تبدیل شود/ آقای دکتر وقفچی! نماینده محترم مجلس! استدعا دارد به وظایف نمایندگی تان در مجلس بپردازید و با تفسیر های یک جانبه و موسع از آنها، در کار قوه مجریه دخالت نابه جا نکنید! برادر بزرگوار لطفا رویکرد سازنده ای در پیش بگیرید ...