صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

بی درنگ نقش مدیریت در سکون و رکود نظام برنامه ریزی درسی قابل چشم پوشی نیست/ بهرام محمدیان بيش از یک دهه است که مسند ریاست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی را اشغال کرده و لذا از فرصت کافی برای ایجاد تحول برخوردار بوده است/ وی مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عرب از دانشگاه آزاد  دارد و از تخصص مرتبط در حوزه برنامه ریزی درسی و آموزشی برخوردار نیست. محمدیان علاوه بر بی بهره بودن از تحصیلات آکادمیک مرتبط، اثری (کتاب یا مقاله منتشره) مرتبط با برنامه ریزی درسی و آموزشی نیز ندارد/ بخشی از عدم توفیق وی در برآورده ساختن انتظارات مسئولان کلان کشور، نخبگان و مردم، به نبود تخصص و احاطه علمی وی بر قلمروی موضوعی حوزه تحت ریاست خود باز می گردد/ بااین وصف این پرسش می تواند مطرح شود که با وجود بی بهره بودن رئیس کنونی سازمان از دانش و تخصص مرتبط و وجود نارضایتی گسترده از عملکرد ناموفق و ضعیف فعالیتهاي سازمان با وجود صرف منابع فراوان، راز تغییر نیافتن وی پس از سپری شدن دوره مدیریت در سه دولت ساله چیست/ به راستی دلیل ماندگاری وی چیست/ در سطح حوزه ستادی وزارت آموزش و پرورش شایع است که وی از سوی مقام فرادولتی حمایت می شود و وزیر آموزش و پرورش قادر به تغییر او نیست/ علاوه بر توهم احتمالی وزرا در خصوص  نقش محمدیان در جلب حمایت اصولگرايان،  این باور که حفظ او در مجموعه وزارتخانه، می تواند از پیوستن وی به جرگه (و به اصطلاح بازی کردن وی در زمین)مخالفان وزیر ممانعت کند، نیز چه بسا بي تأثير نبوده است/ از منظر دانش مدیریت، عدم پاسخگویی رئیس سازمان و بی اعتنائی وی در برابر خواسته وزیر و شورایعالی، رکود فعالیتهای سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی را در پی داشته، اثربخشی آن را تضعیف کرده و ناخشنودی خبرگان و عموم را رقم زده است/ بطحایی : "تحول را با شتاب شروع خواهیم کرد"/ او به خوبی می داند که تحول پرشتاب نیازمند تحول اساسی در نظام برنامه ریزی درسی بوده و این مهم با وجود بهرام محمدیان و امثال او دست نیافتنی است/ بطحائی در شرایط کنونی به جای  معاونی سیاسی، نیازمند معاونی کارآمد و تحول آفرین در حوزه برنامه ریزی درسی است....

منتشرشده در یادداشت

عليرغم وعده هاي رئيس جمهور محترم ،از دو معاون وزير زن آموزش و پرورش يكي از آنها بركنار شد و به جاي آن يك مرد منصوب شد/ خانم گرد دردوران 4 سال مديريتش در سازمان مدارس غيردولتي و مشاركت هاي مردمي ، سهم دانش آموزان مدارس غيردولتي از 8/5 درصد به بالاي 11 درصد رساند و اين رشد حقیقی خود گواه موفقيت خانم گرد در مسئوليت معاون وزيري و حركت در جهت سياستهاي اعلامي دولت تدبير و اميد بوده است/ اكنون اين پرسش اساسي مطرح است كه اصولاَ چرا بايد يك مدير موفق خانم حذف شود

منتشرشده در یادداشت

« صدای معلم » ( سخن معلم سابق ) یازده یادداشت را در این موضوع منتشر کرد/ خبرگزاری تسنیم که در نخستین خبر خود ) اشاره ای به پنجمین کنگره  کانون تربیت اسلامی نکرد و فقط  به ذکر کنگره بزرگ فرهنگیان سراسر کشور اکتفا کرد/ فرشیدی در موضوعات مختلف آموزش و پرورش اظهار نظر می کند و موضع می گیرد اما تاکنون در مورد وقایع سال 85 هیچ گونه  توضیحی به معلمان نداده است و در مورد آن "شفاف سازی " نکرده است/ رئیس کانون تربیت اسلامی که  سال هاست مدیریت این تشکل "  مستظهر به قدرت " را در اختیار دارد بابت برخوردهای امنیتی و نیز پرونده های مختلفی که برای منتقدان و فعالان صنفی تشکل ها انجام داد هیچ گونه عذرخواهی هم نکرده است/ زمانی که در دولت یازدهم ، دکتر محمدعلی نجفی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش به مجلس نهم معرفی شد تشکل فرشیدی از جمله تشکل ها و جریان هایی بود که از این معرفی ابراز ناخرسندی کرد اما پس از رای اعتماد مجلس دهم به سید محمد بطحایی فرشیدی به صراحت اعلام کرد که کانون تربیت اسلامی سیاستش حمایت از وزیر آموزش و پرورش استو سعی خواهد کرد تا " تجربیات " خویش را به بطحایی انتقال دهد/ هر مدیری ولو با تابلوی اصلاح طلب وقتی پشت میز قرار می گیرد تفاوت چندانی در روش و تفکر با یک مدیر اصول گرا ندارد هر چند تجریه نشان داده است مدیران اصلاح طلب ضعف بیشتری نسبت به جریان مخالف دارند و فاقد هر گونه اقتدار سازمانی برای انجام اصلاحات آموزشی بوده و به محض توپ و یا تشری از سوی مخالف به شدت مرعوب شده و به راحتی " امتیاز "  می دهند/ تنها معیار و شاقول برای سنجش میزان " تحول خواهی " یک مدیر در آموزش و پرورشی با بدنه غالب " محافظه کار "  می تواند در میزان " پاسخ گویی " و " مسئولیت پذیری " خلاصه شود/ اگر بطحایی – برخلاف آن چه تاکنون در سابقه و عملکرد خود نشان داده است – به همین موارد از  منشور حقوق شهروندی به نحو احسن عمل کند می توان به آینده او امیدوار بود....

منتشرشده در یادداشت

بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد نبود همگرایی سیاسی در بین سیاست‌گذاران ایرانی یکی از مهم‌ترین دلایل واگرایی مسیر حرکت اقتصاد ایران از مسیر هدف‌گذاری شده در اسناد بالادستی است/ ما از گذشته دور تا الان متاسفانه يک استراتژي منسجم توسعه اقتصادي در کشور نداشيم/ هر دولتي هم آمده است برنامه اي را تدوين کرده؛ اما با شروع دولت بعدي، برنامه هاي دولت قبل کنار گذاشته شده است و دولت جديد برنامه جديدي را شروع کرده و به تصويب رسانده است. مشکل اصلي اين است که ما يک برنامه منسجم براي توسعه کشور نداريم. متاسفانه خيلي وقت ها ابزارها به جاي هدف نشسته اند/ اگر ما يک برنامه توسعه اي مصوب داشته باشيم، ديگر نمي توانيم از برنامه منحرف شويم/ يکي از اهداف اقتصاد مقاومتي هم، مردمي کردن اقتصاد است که در اين برنامه مي تواند محقق شود/ اين اتاق فرمان مي تواند در دولت دوازدهم با ايجاد يک زبان مشترک در مشکلات و راه حل هاي اقتصاد ايران، عملکرد کابينه دوازدهم را نسبت به دوره هاي قبل متمايز سازد/ در برخي موارد، بسياري از دستگاه ها خود را مسوول انجام کاري نمي دانند/  در بسياري از کشورها براي جلوگيري از انحراف از هدف اصلي اقتصادي، شوراي هماهنگي و مشورتي وجود دارد/ در سايه عدم حضور نهادهاي مدني هم صدا ، اين خطر وجود دارد که مسير توسعه پايدار همچون ترکيه به مسير توسعه منحرف شود/ در مورد فرهنگ و استراتژی، یک واقعیت مهم وجود دارد که کشور به هر دو آنها نیاز دارد. بدون استراتژی و فرهنگ متناسب با آن  به هیچ جا نخواهیم رسید و برعکس، ‌‌کشور‌هایی که فرهنگ مناسبی ندارند و نمی‌دانند چگونه آنها را کشت و ترویج دهند، همواره با جهت‌گیری‌های استراتژیک و چشم‌انداز جامعه  مقابله خواهند کرد و مديران اجرايي کشور قادر نخواهد شد به اهداف استراتژیک خود دست یابد/ تجربه بشري نشان داده است درصورت ِ عدم مديريت ِ ابرچالش ها ،  اين ابر چالش ها بسرعت به  بحران هاي اجتماعي – امنيتي تبديل مي شوند. پيش نياز ِ تلاش براي مقابله با ابر چالش هاي کشور ، تشکيل اتاق هاي فکر و مشاوران ِ کارشناس مرکب  از معتدلين همه گروه هاي سياسي مي باشد...

منتشرشده در اقتصاد

گروه اخبار/ عملکرد نمایندگان مجلس به ویژه در بحث رای اعتماد به وزرا ء حرف و حدیث های بسیاری را برانگیخته است .

« صدای معلم » اخیرا ضمن انتقاد از عملکرد نمایندگان به مجلس به ویژه " فراکسیون امید " پرسش هایی را از این فراکسیون پرتعداد مجلس در مورد رای اعتماد به وزیر آموزش و پرورش مطرح نمود . ( این جا )

« بهرام پارسایی » سخنگوی فراکسیون امید مجلس گفت و گویی در مورد رفتار برخی از نمایندگان داشته است

گروه  اخبار/

کانون تربیت اسلامی و حمایت از بطحایی وزیر آموزش و پرورش

محمود فرشیدی دبیركل كانون تربیت اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، با اشاره به فعالیت این كانون، اظهار داشت: كانون تربیت اسلامی در سال 1377 مجوز فعالیت گرفت و دغدغه آن تعلیم و تربیت اسلامی است.

 وی ادامه داد: پنجمین كنگره كانون تربیت اسلامی پنج‌شنبه، دوم شهریورماه با حضور حدود 800 نفر از فرهنگیان سراسر كشور در تهران برگزار می‌شود.

دبیركل كانون تربیت اسلامی با اشاره به وجود دفاتر كانون در 210 شهرستان، افزود: كانون تربیت اسلامی در این شهرستان‌ها شورایی دارد و فرهنگیان علاقه‌مند، عضو این كانون هستند.

فرشیدی با اشاره به اساسنامه كانون تربیت اسلامی، خاطرنشان كرد: طبق این اساسنامه كانون دارای هیأت امنایی با 7 عضو است و یك مجمع عمومی دارد و شورای مركزی كانون نیز دو سال یكبار تشكیل می‌شود.

وی تصریح كرد: كانون تربیت اسلامی مسائل تعلیم و تربیت را در راستای انقلاب اسلامی و منویات امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب پیگیری می‌كند.

دبیركل كانون تربیت اسلامی با اشاره به وظایف اعضای كانون، متذكر شد: هیأت امنای كانون 7 نفر را انتخاب می‌كند و 14 نفر نیز توسط شورای مركزی انتخاب می‌شوند و 3 نفر به عنوان عضو علی‌البدل انتخاب خواهند شد.

فرشیدی اضافه كرد: انتخابات با حضور نماینده وزارت كشور انجام می‌شود و 42 نفر از فرهنگیان نامزد این دوره شده‌اند كه در نهایت 14 نفر انتخاب می‌شوند.

وی از حضور شخصیت‌های سیاسی در این مراسم خبر داد و گفت: در مراسم افتتاحیه گزارشی از فعالیت دوساله كانون ارایه می‌شود.

دبیركل كانون تربیت اسلامی از مراسم تجلیل از فرهنگیان ایثارگر و جانبازی كه به عنوان مدافعان حرم حضور داشته‌اند، خبر داد و افزود: از فرهنگیانی كه در راه تعلیم و تربیت ایثار كرده‌اند نیز تجلیل می‌شود.

فرشیدی در خصوص «انتخاب وزیر جدید آموزش و پرورش»، یادآورشد: مهم این است كه مسائل و مشكلات موجود حل شود و كانون تربیت اسلامی نیز سیاستش حمایت از وزیر آموزش و پرورش است.

وی از آمادگی كانون تربیت اسلامی برای انتقال تجربیات خود به وزیر جدید آموزش و پرورش خبر داد و افزود: موفقیت یك وزیر، موفقیت نظام جمهوری اسلامی است.

پایان پیام/

اعلام حضور و سخنرانی وزیر آموزش و پرورش در کنگره کانون تربیت اسلامی / کانون تربیت اسلامی به دبیر کلی محمود فرشیدی ادعا می کند که  در 210 شهر ایران تشکیلات دارد/ فرشیدی معتقد است که وزارت آموزش و پرورش باید مثل صدا و سیما  زیر نظر ولی فقیه اداره شود/ شعار پنجمین کنگره کانون تربیت اسلامی " معلم امانتدار هویت اسلامی ایرانی ؛ انقلابی " است/ محمود فرشیدی، علی ذوعلم، باقر پیشنمازی، لاله افتخاری، فرشته حشمتیان، سید حسین نقوی حسینی، جبار کوچکی نژاد، سعید تقی آبادی، اسدالله اسدی گرمارودی، حسین احمدی، علی یزدیخواه، منوچهر براتی، سید بابک هاشمی نکو، غلام رضا عسگری اعضای شورای مرکزی کانون تربیت اسلامی هستند/ طبق اطلاعیه کانون تربیت اسلامی قرار است وزیر آموزش و پرورش ساعت 8 صبح پنجشنبه در کنگره کانون سخنرانی کند/ کوچکی نژاد عضو شورای مرکزی کانون تربیت اسلامی گفت که  بطحایی می تواند با تغییر معاونان و به کارگیری افرادی قدرتمند عملکردی مثبت داشته باشد/ علی اصغر فانی وزیر وقت آموزش و پرورش در کنگره سوم کانون تربیت اسلامی حاضر شد و سخنرانی کرد/ شرکت وزیر در کنگره کانون تربیت اسلامی ایراد شکلی و قانونی ندارد/ هر تشکلی از کانون تربیت اسلامی تا کانون صنفی خود را نماینده و سخنگوی معلمان می دانند/  وزن تشکل ها باید بر اساس تعداد اعضای واقعی و شناسنامه دار آنها در بین فرهنگیان تعیین شود/ وزیر آموزش و پرورش وقتی با دبیرکل یک تشکل معلمی گفت و گو و تعامل می کند ، اگر وزن ، اعتبار و میزان نفوذ آن را در بین معلمان نداند دچار خطا می شود/  انتصاب عادل عبدی نفر دوم مجمع فرهنگیان، به عنوان مشاور  وزیر نشان داد که بطحایی به اعضای تشکلها احتمالا پست اجرایی هم می دهد/ علی اصغر  فانی، عادل عبدی از فرهنگیان بازنشسته اصلاح طلب که همکاری معتدل و دارای سوابق و تحصیلات حقوقی است را به عنوان مشاور وزیر در امور تشکل ها برگزید/ دانش آشتیانی، کاظم قاسمی مدیر بازنشسته نزدیک به  "شاخه فرهنگیان حزب اتحاد ملت" که او نیز انسانی شایسته و دارای تجارب اداری و کار در سازمان معلمان بود، را جای عادل عبدی گذاشت/ این جابه جایی منشا اختلاف بین تشکل ها و  سردی روابط دانش با برخی تشکل ها شد/ اعضای تشکل ها همگی "شیفته خدمت" با "نیت خیر"  در دستگاه اداری هستند اما علاقه زیادی به فعالیت در حوزه اجتماعی ندارند/  مشارکت معلمان تبدیل به یک رانت شده و مزایای آن فقط در اختیار افراد و گروه های خاصی قرار می گیرد  که وزن آنها در جامعه معلمی نامشخص است/ گروهی مانند کانون تربیت اسلامی اعتبار و وزن سیاسی خود را ظاهرا  از نام معلمان اما در واقع  از حضور در مناسبات قدرت آنهم بخش انتصابی قدرت  می گیرد/ اغلب تشکل های اصلاح طلب از تابلو معلم استفاده می کنند اما در واقع از رانت نزدیکی و ارتباط با مقامات دولتی و نمایندگان مجلس برخوردارند/ الان مشارکت تبدیل به یک رانت شده و مزایای آن فقط در اختیار افراد و گروه های خاصی است که وزن آنها در جامعه معلمی نامشخص است/  اگر وزیر آموزش و پرورش در بحث تشکلها  منفعت طلبانه برخورد کند ، هم به جایگاه مدنی تشکلها و فعالان آسیب می زند و هم به خودش/ بطحایی روابط دانش آشتیانی و علی اصغر فانی با تشکل ها را قبل از تعامل با تشکل های حامی و منتقد مرور کند/ در وزارت آموزش و پرورش با بهره وری 30 درصدی، مهم ترین موضوع، عزل و نصب مدیران است....

منتشرشده در یادداشت

سخن گفتن حیدر زندیه پس از دوره سکوت طولانی و نیز تاثیر احتمالی موضع گیری های وی در ریخته شدن آراء اصول گرایان در مجلس دهم به نفع سید محمد بطحایی وزیر فعلی آموزش و پرورش است/ چرا آقای زندیه پس از آن که گزینه بطحایی به میان آمد چنین موضع گیری را انجام داد/ آیا تفاوت خاصی میان « علی زرافشان » که با فشار رسانه ای مجبور به  انصراف شد با «  بطحایی » که البته هر دو به " دایره بسته مدیران " تعلق  دارند و سایرین دیده می شد/ اگر دانش آشتیانی پس از کم تر از یک سال مجبور می شود که پست وزارت را به چهره ای ضعیف ، ناکارآمد و غیرعلمی چون بطحایی واگذارد یکی از دلایل مهم آن همین " اتاق فکر " ی است که وزیر را احاطه کرده اند و او را تغذیه اطلاعاتی می کنند/ می شد پیش بینی کرد که نیروهای " غیرپاسخ گو " و " در سایه " اجازه نخواهند داد که فردی توان مند و کارآمد سکان وزارت آموزش و پرورش را به دست گیرد/ طی تماس تلفنی با رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش درخواست کردم که صدای معلم نشستی با وزیر آموزش و پرورش در مورد مسائل روز آموزش و پرورش داشته باشد  و به پرسش ها و سوالات این رسانه پاسخ دهد/ بعید می دانم که بطحایی رویه ای بهتر از این را پی گیری کند و حرف جدیدی برای گفتن داشته باشد/ " هفت خوان پاسخ گویی در معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش ... آقای وزیر ! این جا نیاز به خانه تکانی دارد ! "/ تلفن را قطع می کند و صدای بوق گوشی در گوشم می پیچد .../ " متاسفانه در سیستم سیاسی و فرهنگی ما عنصر پاسخ گویی و احترام به افکار عمومی و رسانه ها بسیار کمرنگ و شعاری و بستگی به شرایط دارد و قاعدتا این امر در حوزه آموزش و پرورش نیز نمود  بیشتر دارد و از بیشتر مدیران ارشد تا مدیران پایینی و مردم عادی، رسانه و روزنامه نگاری را مفید و خوب می دانند که باب دل آنها و هم راستا با منافع آن ها عمل کند !" / بعید می دانم روش کار و نحوه پاسخ گویی بطحایی تفاوت معناداری کرده باشد/ بطحایی همچون فانی وبسیاری از وزرای آموزش و پرورش قبلی مدیری پاسخ گو و مسئولیت پذیر نیست مگر آن که خلافش ثابت شود/ بطحایی در برنامه خویش شیوه ارتباط با نمایندگان مجلس را از نوع " تعاملات " نظام مند " و نه " قانون مند " معرفی کرده است/ این چراغ سبزی است که بسیاری از نمایندگان را وسوسه کرده که می توانند از وزیر جدید آموزش و پرورش امتیاز بگیرند و به قول معروف او را " مدیریت " کنند/ به احتمال زیاد ، اصول گرایان از ترس آن که مبادا گزینه بعدی که شناختی از وی ندارند هم راستا با مواضع وزیر قبلی و تایید سخنان زندیه باشد یکپارچه به بطحایی رای داده و رای ایشان به صورت تصاعدی بالا رفته است/ اما آن چه که هنوز برای من مبهم و غیرقابل باور است مواضع " فراکسیون امید " و حرکت " غیرشفاف " آن  در اعلام موضع در مورد وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بود/ انگیزه و هدف واقعی فراکسیون امید که طیف بزرگ و تاثیرگذاری در مجلس را شامل می شود از رای اعتماد به بطحایی در حالی که بسیاری از معلمان با عملکرد ایشان مشکل داشتند و به کرات نارضایتی خویش را اعلام می کردند چه بوده است/ آیا فراکسیون امید نگاهی به انتخابات سال 98 دارد / بیش از یک سوم کل نمایندگان مجلس به  فراکسیون امید تعلق دارند بگذریم از آن هایی که قبل از ورود به مجلس با تابلو " امید " آمدند اما پس از ورود به مجلس به راه خویش رفتند....

منتشرشده در یادداشت
چهارشنبه, 01 شهریور 1396 10:07

من نمی فهمم ولی قلم می زنم!

ماراتن انتخاب وزیر و حواشی آن به نحو چندش آوری تفرقه انگیز بود/ در دو ماه گذشته وضعیت اسفناکی را تجربه نمودیم/ احترام ؛  غایب اصلی این صحنه ها بود و شاید بتوان گفت سیاست ورزی  ما دست کمی از جنگ نداشت/ شاید ریشه این شکاف در یک اختلاف عمیق و ناپیداتر بین دو جهان شخصیتی و خود پنداری  توهمی- تخاصمی نهفته است/ بعضی از ما به نفهمیدنمان می نازیم/ من نمی فهمم ولی عوضش احساس مسئولیت هم نمی کنم/ در این اوضاع بلبشوی هرج و مرج گونه، گاهی دلم برای زمانی که زبان ها بسته و قلم ها شکسته بود، تنگ می شود/ با تمام این نکات  مایوس کننده، نا امیدی کفر است و ما راهی به جز تداوم گفت وگو نداریم

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

میزان استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی مانند ویدئو پروژکتور ؛ تخته هوشمند و .... در مدرسه شما چقدر است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور