" نرخ رشد اقتصادی در سال 91 ، 7- درصد، نرخ تورم هم بالا بوده در حالی که در سال 95، نرخ رشد اقتصادی به 12+ رسیده است و تورم هم تک رقمی شده است"/ نه حرف درمانی و نه پمپاژ پول به کارخانجات ورشکسته ،در حال ورشکستگی و شرکتهایی که خیلی کمتر از ظرفیت خود به تولید مشغولند؛ راهکاری اساسی نیست/ گشایش معضلات و راه برون رفت از ابر چالش ها،خانه تکانی دولت است/ دولت تدبیر و امید در زمینه تعدیل ساختاری ،سیاست مشخص اقتصادی که منطبق با واقعیتهای دنیای اقتصاد باشد در پیش نگرفته است/ "اگر اداره سنگریزه افریقا را به دولت بدهند طولی نخواهد کشید که سنگریزه ها تمام خواهند شد"/ آیا اصلاحات اقتصادی مورد حمایت شما ،بدون کاهش تصدی گری دولت ،تعدیل هژمونی دولت بر اقتصاد، برنامه ریزی نفت محور،خصوصی سازی ناموفق یا همان خصولتی ها،تعارض با دهکده جهانی ،فساد گسترده ،نطام بانکی ربوی ،استمرار فزاینده رکود ویرانگر،ورشکستگی و تعطیلی پی در پی کارخانجات تولیدی و...امکان پذیر هست
گروه اخبار/
نامه ی زیر توسط یکی از مخاطبان برای صدای معلم ارسال گردیده است .
« صدای معلم " پیش از این گفت و گوی تفصیلی با « رضوان حکیم زاده » معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش داشت . ( این جا )
همان گونه که قبلا نیز گفته شده است ؛ « صدای معلم » رسانه ای برای انعکاس نظرات و ایده های گوناگون است و انتشار آن ها الزاما به منزله تایید محتوای آن نیست .
گروه استان ها و شهرستان ها/ جمعی از فرهنگیان رزمنده و ایثارگر استان لرستان در نامه ای به وزیر آموزش و پرورش که برای صدای معلم ارسال شده است نسبت به " بلوا سالاری " عده ای از افراد در مورد " خطای کاملا سهوی در کتاب آموزش احکام متوسطه " واکنش نشان داده و خواهان حمایت وزیر از زیرمجموعه ی مدیریتی خویش شدند .
متن این نامه که در اختیار صدای معلم قرار گرفته است به شرح زیر است
گروه اخبار/
محمود فرشیدی دبیرکل کانون تربیت اسلامی در نامهای خطاب به وزیر آموزش و پرورش از انتصاب حسین خنیفر به سمت سرپرستی دانشگاه فرهنگیان قدردانی کرده است.
در این نامه خطاب به وزیر آموزش و پرورش آمده است: «وظیفه خود میدانیم مراتب سپاسگزاری خود را به دلیل انتصاب سرپرست دانشگاه فرهنگیان با توجه به اهمیت آن اعلام داریم.
دانشگاه فرهنگیان، دانشگاهی شریف، توانمند، آیندهدار و پویاست. اساتید این دانشگاه سرمایه و عصاره ملی در تربیت معلم هستند و عظمت یک ملت مرهون فرهنگ و فرهنگیان آن ملت است و افتخار داریم که پیامبر بزرگ اسلام(ص)، با معجزه فرهنگ و کتاب مبعوث شدند.
دانشگاه فرهنگیان را مقدس میدانیم زیرا اعتقاد داریم کار معلمی اتفاقی نیست و توفیق است و اگر نسبت به این کسوت، عشق و علاقه بیشتر شود، هیچ شغلی مقدستر و لذتبخشتر از این کار نخواهد بود و مقام معظم رهبری اهمیت این دانشگاه را چه شایسته تبیین فرمودهاند: تأکید میکنم، دانشگاه فرهنگیان را مسئولین جدی بگیرند؛ دانشگاه فرهنگیان را که تولیدکننده معلم است جدی بگیرند؛ هرچه میتوانند برای این سرمایهگذاری کنند؛ به یک لحاظ، اهمیت این دانشگاه از همه دانشگاه های دیگر بیشتر است.
خوشبختانه دکتر حسین خنیفر فرزند شایسته آموزش و پرورش و تربیت معلم است و انتصاب ایشان را در راستای اجرای رهنمودهای مقام معظّم رهبری دانسته و امیدواریم که با گام برداشتن در مسیر تحقق اسناد بالادستی برنامه ششم و اهداف سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان را درمسیر تحول در تأمین منابع انسانی و معلمانی در تراز تعلیم و تربیت اسلامی قرار دهد».
خبرگزاری فارس
انتهای پیام/
نگذاریم آموزش و پرورش به حیاط خلوت برخی از نمایندگان مجلس تبدیل شود/ نمایندگان محترم مجلس! حربه ی استیضاح، شمشیر داموکلس نیست/ جناب آقای بطحایی! وزیر محترم آموزش و پرورش! لطفاً کمی هم به فکر آبرو و حیثیت قوه مجریه باشید و اجازه ندهید آموزش و پرورش به حیاط خلوت برخی از نمایندگان زیاده خواه تبدیل شود/ آقای دکتر وقفچی! نماینده محترم مجلس! استدعا دارد به وظایف نمایندگی تان در مجلس بپردازید و با تفسیر های یک جانبه و موسع از آنها، در کار قوه مجریه دخالت نابه جا نکنید! برادر بزرگوار لطفا رویکرد سازنده ای در پیش بگیرید ...
در کشورهای بزرگ ِ دنیا اقتصاد حاکم بر سیاست است و این کارگزاران اقتصادی هستند که تصمیمگیرنده اصلی به شمار میروند و سیاستمداران در زیرچتر اقتصاد میتوانند اهداف خود را به پیش برانند/ اگر قصد داریم روابط خود را با بانکهای خارجی بهبود بخشیم در ابتدا باید وضعیت داخلی کشور، از جمله وضعیت بانک مرکزی و شبکه بانکی خود را مورد اصلاح و بازنگری قرار دهیم.یکی از پیششرطهای اصلی توسعه و رشد اقتصاد، استقلال بانک مرکزی است و این نهاد سیاستگذار نباید زیر سلطه قدرتهای سیاسی قرار گیرد/ "وقتي سياستمداران ، تصميم گير نهايي مي باشند ( در مواردي مشابه آزاد سازي نرخ ارز،) نظر ِ کارشناسان ابتر و بي نتيجه مي ماند/ سياستمداران تصميم گير با حق وتو نظرِ کارشناسان را نمي پذيرند/ يکي از دلايل آن دومينوي تخريب رونق يا چرخه ي ضد رشد مي باشد/ دولت از طرفی با سرکوب قیمتها تلاش دارد رضایت مصرفکنندگان را جلب کند و از طرفی ناچار است با تزریق یارانه و واگذاری امتیازات رانتی، رضایت بنگاههایی را که به حبس قیمتی محکوم شدهاند، جلب نمايد/ دو عامل ِ بنگاهداری خصوصی ضعیف در ایران و ضعف تعامل پایدار و متوازن با دنیا ، المانهای تضعیف رشد در اقتصاد ایران خوانده مي شود .نتیجه چنین اقداماتی، چرخهای است که موجب بازتولید رکود و فضای ضد رشد در اقتصاد میشود/ نیلی اعلام کرده :" در وهله اول، وجود یک اراده سیاسی برای اصلاحات و در دومین مرحله ارائه راهحلهای ممکن و سازگار را المانهای تغییر مسیر اقتصاد ایران دانست." این اقتصاددان معتقد است که انحراف در تمامی دولتها وجود داشته و تنها درجه انحراف وجهتمایز آنها در دولت هاي مختلف ، متفاوت بوده است/ " اقدامات اصلاحی در بودجه با مدیریت بدهیهای دولت، اصلاحات در سیستم بانکی با افزایش سرمایه و حل مطالبات معوق، یکسانسازی نرخ ارز و انتقال سیاستهای پولی به یک چارچوب بازارمحور، اصلاحات ساختاری در فضای کسب و کار و تقویت بخش خصوصی، تکمیل اصلاحات قانون مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم برای اتصال به سیستم مالی جهانی و سیاستهای حمایتی عملی از اشتغال زنان، اجزای بسته پیشنهادی صندوق بینالمللی پول است. "/ اعضای صندوق بینالمللی پول بر این باورند که تصویب افزایش قیمت حاملهای انرژی میتواند نرخ تورم را به شکل کوتاهمدت تحتتاثیر قرار دهد. اما کارشناسان صندوق معتقدند که مجددا در میانمدت و با اتکا بر سیاستهای احتیاطی، نرخ تورم بار دیگر به محدوده اعداد تکرقمی بازگردد/ هیات صندوق پیشنهاد کرده انجام اصلاحات و تعدیل در بخش بودجهای بهتدریج صورت گیرد. آنها توصیه کردند تا با تخصیص بخشی از درآمد نفت بهمنظور پوشش هزینههای نرخ اوراق بابت افزایش سرمایه ي بانکها، افزایش درآمد مالیاتی بهوسیله حذف معافیتهای مالیاتی و انجام اصلاحات در صندوق بازنشستگی در یک چارچوب جامع بودجهای انجام پذیرد/ هیات اعزامی صندوق، زنان تحصیلکرده ایرانی را به منبعی استفاده نشده از رشد و بهرهوری تشبیه کردند....
گروه رسانه و تشکل/
انتشار بخش پایانی مقاله « عیار تشکل ها عملکرد آنان است ؛ مروری بر تجربیات و اندوخته ها : هر گونه کنش گری موثر و جریان ساز در حوزه " تشکل " و " رسانه " منوط به تحول درونی و اصلاحات در آموزه های فکری دارد » به قلم علی پورسلیمان در صدای معلم موجب شد تا مجددا « سیدهادی عظیمی » نقدی بر آن را به رشته تحریر درآورد .
« صدای معلم » ضمن تشکر و قدردانی از این همکار محترم و بر اساس اصول " تفکر انتقادی " و " تاسیس و تثبیت فرهنگ گفت و گو " این یادداشت را منتشر می کند .
طی چهار و نیم ماهی که با صدای معلم آشنا شده ام ، بارها نوشته ها یا نظرات همکاران را مبنی بر مطالبه گری حق و حقوق خویش مشاهده کرده ام و در نهایت به این نتیجه رسیدم که اگر آقای مرتضی نظری رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش ، به جای پاسخ قاطع و عمل کننده برای رفع مشکل ، روی آئین نامه یا بخشنامه جهت یادآوری یا اطلاع همکاران ، در نوشته های خود دیکته می کند، به دلیل نبود توانایی برای دادن قول عملی است. ایشان به عنوان فرد مسئول روابط عمومی بزرگ ترین وزارتخانه کشور برای پاسخ گویی ، می بایست با مقام مربوطه ارتباط برقرار کرده و پاسخ عملی ضابطه مندی برای مرجوع داشته باشند.
شرح وظایف ایشان در اول شهریور 96 به شکل زیر از سوی وزیر املاء گردیده است ( 1 ) :
* تعیین خط مشیها، ضوابط، اصول و معیارهای لازم در امر اطلاع رسانی
* هماهنگی و تعامل سازنده با تمام خبرگزاریها، مطبوعات، رسانهها بالاخص صدا و سیما در جهت تحقق اهداف برنامههای آموزشی، پرورشی و پژوهشی
* شناسایی و به کارگیری راه کارهای لازم به منظور افزایش بهرهوری، بهبود کیفیت و برنامهریزی در امر تحلیل محتوا، افکارسنجی، تبلیغات و سرعت عمل در انعکاس اخبار و گزارشها
* تقویت جریانسازی رسانهای در راستای اهداف عالی نظام تعلیم و تربیت
* تعامل و برقراری ارتباط مستمر با تمامی حوزهها و انعکاس فعالیتهای مرتبط با هر حوزه
حال همکاران قضاوت نمایند که چنین شرح وظیفه ای به جا آورده می شود یا خیر؟
ما برای خود وزیر نیز بارها سئوالاتی برای پاسخ گویی داشته ایم اما واقعیت مطلب آن که تأمین بودجه بدون تأخیر و قید و بند ، یا برخی مقولات چون استخدام معلمان، در حیطه قدرت اجرایی ایشان نیست. اگر امروز مقوله نامتعارف "مطالبات " به کرات در رسانه ها و مدارس و محافل رسمی و غیر رسمی گوش ها را آزار می دهد و دل ها را زخمی تر می سازد ، به همان دلیل ناممکن بودن پاسخ گویی از سوی وزیر محترم است. ایشان مسئولیت وزارتی را بر عهده گرفته اند که ارتباط مستقیم با روح و اندیشه و خرد و دانش جامعه را دارد.
عمده ترین دلیل عدم حل و فصل مسایل و معضلات آموزش و پرورش همین گلوگاه یعنی نبود " آموزش مستقل از سیاست " است حقیقت امر آن که در کشور ما هنوز چنین اعتمادی در بطن نظام سیاسی وجود ندارد که کل ماهیت و هویت ساختار وزارتخانه را بر عهده یک شخص ، یعنی جناب وزیر بگذارند.
در واقع وزارتخانه ما همانند سایر وزارتخانه ها مستقل عمل نمی نماید و نمی تواند بنماید. شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی و نمایندگان آن و حتی برای تصویب سیاست های حساس تر شورای نگهبان نیز در آن دخیل و مؤثرند. در وزارت آموزش عالی و تحقیقات و فناوری نیز چنین است و شورای عالی علوم و تحقیقات و فناوری بر وظایف و کارکرد وزیر نظارت دارد.
هر دو وزارتخانه به لحاظ بر عهده گرفتن امر خطیر آموزش و تعلیم و تربیت در جامعه ، چنین روالی را برای اداره شدن خود دارند. چون در کشور ما امرخطیر آموزش و تعلیم و تربیت در جهت تثبیت اهداف نظام سیاسی و تداوم و پایداری آن است. گواه قابل ملموس مسأله حضور دبیران پرورشی در مدارس و جدایی پرورش از آموزش از اوایل انقلاب است.
هدف نظام آموزشی در کشورهای پیشرفته و برتر آموزشی جهان ، ایجاد ساختار آموزشی ساده، شفاف و سازگار با موازین بینالمللی و ایجاد محیطی آموزشی است که پاسخگوی خواستهای فردی نوآموزان و نیازهای جامعه باشد. تعلیم و تربیت در این کشورها به طور مستقل و در راستای دانش آموزی و دانش افزایی عمل می نماید.تربیت نیروهای جایگزین برای مشاغل موجود در جامعه است و چون اهداف سیاسی در کنترل آموزشی کشور دخالت ندارند لذا دقیقا از این مقوله به دور می مانند.
به طور مثال ، نوشته های نویسندگانی چون دکتر علی شریعتی را نظام سیاسی پهلوی با نشان دادن حساسیت خود سیاسی کرده بود و جمع آوری و ثبت و ضبط کتب ایشان موجب افزایش خوانندگان آثار ایشان می گردید. دقت کنید امروز خوشبختانه در سایه انقلاب ، چنین حساسیتی نیست لذا کنجکاوی یا گرایش چندانی هم به مطالعه آثار مرحوم مشاهده نمی گردد و شاید نسل امروز اصلا ایشان را نمی شناسند.
اگر امروز دستان مسئولین وزارت آموزش و پرورش برای مدیریت مستقل و بر اساس دانش و فرآیند علم مدیریتی ، بسته و مسدود است به لحاظ عدم اعتماد نظام سیاسی در رهایی آن است. از شروع انقلاب چهار دهه گذشته است و کشور ایران اگر خواهان طی طریق توسعه پایدار یا غنای آموزشی در هر دو وزارتخانه است باید پایه های جدیدتری برای اعتماد به استقلال آموزشی کشور و همگام سازی آن با سیستم های پیشرفته آموزشی جهان بنا بگذارد.
عمده ترین دلیل عدم حل و فصل مسایل و معضلات آموزش و پرورش همین گلوگاه یعنی نبود " آموزش مستقل از سیاست " است. یعنی احساس قرار گرفتن در دور باطل برای حل مشکلات و معضلات نظام آموزشی کشور به همین دلیل است. چون خاصیت اصلی دور باطل ناممکن یا دشوار بودن پیدا کردن سر نخ آغاز حرکت و نابودی فضای بسته و مسدود است.
وقتی هدف نظام سیاسی ادامه این روند یعنی تحت سیطره نگه داشتن نظام آموزشی برای تثبیت نظام سیاسی باشد، همه چیز در آن بوی سیاست می گیرد. محتوی و مفاهیم کتب درسی ، تربیت و انتخاب و انتصاب مدیران خرد و کلان ، نحوه استخدام و پرورش معلمان ، بودجه ، سیاستهای کنترل و هدایت آموزشی و.....
اگر برخی از مدیران انتخاب شده صلاحیت لازم برای اداره مدیریت یک مدرسه یا استان را ندارند ، به دلیل انتخاب بر اساس روند سیاسی و جناح بندی های موجود می باشد و گر نه با حاکمیت شایسته سالاری ( meritocracy )، می توان صلاحیت ها و قابلیت ها را جایگزین بی کفایتی آنان نمود.
برای همین کتب درسی ما برای زندگی شهری و ملی و بین المللی ناتوان عمل می کند.
برای همین در استخدام معلمین دلسوز و راغب و توانمند ناتوان مانده ایم، چون بوی سیاست در تربیت معلمان نیز حاکم است و این امر مانع خلاقیت و برای رسیدن به ماهیت اُولی و برتر تفکرات حاکم بر نظام آموزشی کشور باید بر ساختار حاکم بر آن، بینش و نگرشی دوباره داشتنوآوری برای طرح ها و ایده های نو و مؤثر است.
برای همین کسی در وزارت آموزش و پرورش پاسخگوی خواسته های معلمان نیست.
برای همین چندین و چندین تجمع و گردهمایی بی نتیجه مانده و به فراموشی سپرده شده است.
برای همین اوضاع معیشتی فرهنگیان روز به روز وخیم تر می گردد.
برای همین خود می گوییم و خود مرهم زخم های وصله دار چندین ساله خود می گردیم اما بدون درمان ، چون تبدیل به زخمی مزمن گردیده است.
هدف همه دست اندرکاران نظام آموزشی باید رسیدن به توسعه پایدار و رهایی از در جا زدگی باشد. ما همه دلسوزانه خواهان داشتن کشوری آباد و سربلند و پویا هستیم. جامعه ای پویا نیازمند وضع قوانینی کارآمد و مؤثر بر روند ادارۀ ساز و کار آموزشی کشور است. آغاز غنای اندیشه در همه فعالیت های اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و فرهنگی هر کشوری از باروری نظام آموزشی آن ممکن می گردد. برای رسیدن به ماهیت اُولی و برتر تفکرات حاکم بر نظام آموزشی کشور باید بر ساختار حاکم بر آن، بینش و نگرشی دوباره داشت.
نظام آموزشی کشور ما بعد چهار دهه امروز نیز به یک انقلاب فرهنگی جدیدی نیاز دارد، تفکر قبلی کارکرد و رسالت خود را طی چهل سال به اتمام رسانیده است، برای چهل سال آتی باید طرحی نو در اندازیم.
*شناسه خبر: 1500306 سرویس: اجتماعی . خبر گزاری تسنیم
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید