صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه اخبار/

سخنان و بیانات رهبر انقلاب به مناسبت 13 آبان روز دانش آموز
بسم‌ الله‌ الرّحمن‌ الرّحیم
الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا محمّد و آله الطّاهرین سیّما بقیّةالله فی الارضین. 
 
اوّلاً خیلی خوش آمدید جوانان عزیز، فرزندان عزیز، برادران و خواهران عزیز؛ با روحیه‌ی خودتان یاد حوادث مهمّ سیزدهم آبان را که در تاریخ ما حوادث تأثیرگذار و تعیین‌کننده‌ای است زنده کردید.
از دیدار شما جوانان عزیز خیلی خرسند و خوشحالیم. ثانیاً یک نکته‌ای در کشور ما وجود دارد که قابل توجّه است. آن نکته این است که جوانها در همه‌ی کشورها، در همه‌ی ملّتها، یک نیروی پیشران محسوب می شوند؛ مثل موتور یک خودرو، پیشرانِ حرکت عظیم جامعه‌ی خودشان. در همه‌ی کشورها این‌جور است؛ البتّه اگر جوانها خراب نشده باشند، فاسد نشده باشند، گرفتار نشده باشند، معتاد نشده باشند. طبیعت جوان تحرّک و پیش‌رانی و پیشروی است، لکن در کشور ما این روحیه در سطح جوان -با اصطلاحِ متعارف و معمولی- محدود نمانده است. جوان مثلاً یعنی یک پسر یا دختر هجده‌ساله، بیست‌ساله؛ این جوان است.
در کشور ما سنین تحرّک و شور جوانی پایین آمده است؛ یعنی نوجوان سیزده‌ساله، چهارده‌ساله، پانزده‌ساله، همان کاری را می کند، همان چیزی را می بیند، همان هدفی را دنبال می کند، همان روحیه و نیرویی را خرج می کند که در جاهای دیگر از یک جوان ۲۰‌ساله، ۲۲‌ساله، ۲۵‌ساله توقّع می رفت. در کشور ما سطح حرکت، سطح شورآفرینی، سطح پیش‌رانی به نوجوانان رسیده است. این خصوصیّت کشور ما است. از کجا این حرف را می زنیم؟ هم قبل از انقلاب، هم در حین حوادث مهمّ انقلاب، هم در دوران دفاع مقدّس و هم در دوران کنونی، اینها چیزهایی است که داریم مشاهده می کنیم.
قبل از انقلاب بنده در مشهد بودم، مشهد را می دیدم و گاهی که تهران می‌آمدیم، تهران را می دیدم؛ در خیلی از جاها مراجعه‌ی جوانانه برای دریافت مفاهیم اساسی انقلاب مخصوص جوان دانشجو و سنین جوانی به آن معنا نبود. خود من در همین تهران جلسه داشتم برای یک تعداد محدودی از بچّه‌های دبیرستانی -یعنی شانزده‌ساله، هفده‌ساله، هجده‌ساله- در آن دوران سخت اختناق؛ بعد هم همه‌ی آنها یا اغلب آنها وارد میدانهای مبارزه شدند؛ بعضی‌شان امروز جزو شهدای نامدار ما هستند -همان افراد، همان بچّه‌ها- بعضی هم در دوران فعّالیّت مبارزاتی، داستانهای مهم و حسّاسی را از سر گذراندند. در مشهد هم همین‌ جور بود؛ نوجوان‌های دبیرستانی و کسانی که هنوز دوران جوانی را تجربه نکرده بودند و وارد دوران جوانیِ به آن معنا نشده بودند، داخل میدان مبارزه بودند؛ این مال قبل از انقلاب. 
در دورانِ شروعِ حوادثِ عمومیِ انقلاب، خب جوانان دانش‌آموزِ ما کاری کردند که سیزدهم آبان به نام آنها است؛ روز دانش‌آموز است، روز مجاهدت و [روز] کشتار دانش‌آموزان است. در سیزدهم آبان سه‌ واقعه‌ی مهم اتّفاق افتاده؛ یکی‌ مربوط به کشتار دانش‌آموزان است. خب اگر داخل میدان نبودند، اگر مبارزه نمی کردند، اگر وجودشان تأثیر نداشت، با آن سبُعیّت(۱) و خباثتِ مأمورین رژیم طاغوت مواجه نمیشدند و به شهادت نمی رسیدند.
در دوران جنگ تحمیلی که غوغا است!
نوجوان‌های چهارده‌ساله، پانزده‌ساله رفتند داخل میدان جنگ و مثل مردانِ جوانِ کارآمدِ رشید جنگیدند؛ بعضی به شهادت رسیدند، مثل حسین فهمیده؛ بعضی به اسارت افتادند، مثل همین چند نوجوانِ اسیری که داستانهایشان و کتابهایشان چاپ شده، خاطراتشان چاپ شده، که انسان وقتی می خواند احساس این نوجوان‌ها را، احساس می کند که در یک عالمی فراتر از این عالم مادّی دارد حرکت میکند. یک پسر بچّه‌ی شانزده‌ساله‌، پانزده‌ساله، هفده‌ساله، مثل کوه در دوران اسارت در مقابل آن مأمور بعثیِ خبیث و سخت‌گیر می‌ایستد؛ کجای دنیا این‌چیزها هست؟ کدام نسل جوانی در دنیا شامل یک ‌چنین افرادی می شوند؟ بعد از جنگ تا امروز هم همین‌جور است.
من به شما عرض می کنم اطّلاعات بنده از مسائل گوناگون کشور، اطّلاعات وسیعی است و از خیلی‌جاها خبر دارم؛ می دانم که جوانهای دانش‌آموز، نوجوان‌های ما در بخشهای مختلف، هم خوب عمل می کنند، هم خوب می فهمند؛ مسائل ریز و دقیق را می فهمند.
نوجوان امروزی که در سنّ شانزده‌ هفده‌سالگی است و دبیرستان می رود، در موارد بسیاری، از آن زمانِ دوران جوانیِ امثال این حقیر تا ۲۵ سالگی و ۲۶ سالگی و شاید بعد از آن، امروز مسائل را بهتر می فهمد، بهتر تحلیل می کند؛ این خصوصیّت کشور ما است
عزیزان من، جوانهای عزیز، نوجوان‌های عزیز، بچّه‌های عزیز من! قدر این موقعیّت و این امکان را بدانید.
شماها و نسل شما همان نسلی هستید که این کشور را ان‌شاءالله به اوج خواهید رساند. آرزوهای زیادی داریم، آرمانهای بزرگی داریم. دشمنی‌های دشمنان هم تا الان هیچ تأثیری نگذاشته، هیچ غلطی نتوانسته‌اند بکنند. نه‌اینکه دشمنی نکردند، نه‌اینکه فعّالیّت نکردند؛ چرا، هرچه دلت بخواهد دشمنی کردند، فعّالیّت کردند. همان کارهایی که برای انحراف نسلهای جوان در کشورهای مختلف کرده‌اند، در کشور ما هم کرده‌اند؛ از ترویج مواد مخدّر بگیر تا ترویج فحشا، تا بازی‌های گمراه‌کننده‌ی رایانه‌ای و امثال اینها؛ همه‌ی کارها را کرده‌اند. در یک بخشهایی هم موفّق شدند، در یک جاهایی هم یک عدّه‌ای را ممکن است توانسته باشند از راه منحرف کنند، امّا نسل جوان، نسل نوجوان با همان روشن‌بینی که در اوّل انقلاب وجود داشت و از او توقّع می رود، امروز هم وجود دارد.
دلیلش هم همین است که شما مشاهده می کنید؛ جوان دهه‌ی هشتادی که نه جنگ را، نه امام را، نه انقلاب را دیده امّا همان مفاهیم را با همان روشن‌بینی، با همان اقتدار که آن روز یک جوان فهمیده‌ای دنبال می کرد، امروز این نوجوان ما دارد دنبال می کند. شما می توانید؛ شماها می توانید بر ترفند دشمن فائق بیایید؛ می توانید از سختی‌ها و موانع عبور کنید و این کشور را برسانید به آن نقطه‌ای که مطلوبِ آرمانهای اسلامی و انقلابِ اسلامی است؛ می توانید. و این ان‌شاءالله اتّفاق خواهد افتاد، این خواهد شد، به کوری چشم دشمن. این البتّه شرط‌هایی دارد؛ یکی از شرط‌هایش این است که دشمن را بشناسید؛ فریب نخورید. البتّه ملّت ما دشمنانی دارد، کوچک و بزرگ، [امّا] آن که من رویش تکیه می کنم که به‌معنای واقعی کلمه دشمن است و دشمنی می کند و خباثت می کند، آمریکا است. این از روی تعصّب نیست، این از روی یک نگاهِ بدبینانه نیست؛ این ناشی از یک تجربه است، یک فهم درست واقعی است، دیدن میدان است؛ داریم می‌بینیم میدان را. این‌جور نیست که فقط با این حقیر دشمن باشند یا با دولت جمهوری اسلامی؛ نه، با اصل این ملّتی که ایستاده است، این ملّتی که از مواجهه‌ی با دشمن خسته نمی شود مخالفند، با این بدند، با این دشمنند. دیدید؛ همین اواخر رئیس دولت آمریکا گفت، ملّت ایران، ملّت تروریست است.(۲) شما ببینید چقدر این نگاه، نگاه ابلهانه‌ای است! یک ملّت را می گویند تروریست؟
نمی گوید رهبر تروریست است، نمی گوید دولت تروریست است؛ می گوید ملّتِ ایران تروریستند! این دشمنی نیست؟ چند سال قبل از این هم یک دولتمردِ دیگر آمریکایی گفت ما باید ریشه‌ی ملّت ایران را از بین ببریم و بکَنیم. احمق!(۳) ریشه‌ی یک ملّتی را، آن‌هم یک چنین ملّتی با این سابقه‌ی تاریخی، با این درخت تناورِ فرهنگی، می شود کَند؟ ببینید! [این] دشمنی است؛ وقتی دشمن است، چشمش بسته است؛ مثل آدمی که نمی بیند، نمی تواند درست محاسبه کند، نمیتواند درست ارزیابی کند؛ که همین عدم تواناییِ محاسبه‌ی او موجب میشود که شکست بخورد. چون درست نمی تواند محاسبه کند، چون صحنه را درست نمی‌شناسد، شکست هم می خورد، که شکست هم خورده‌اند!
الان قریب چهل سال از پیروزی انقلاب می گذرد؛ از روز اوّل که این انقلاب یک نهال باریکی بود، با آن جنگیدند و حمله کردند؛ امروز به کوری چشم اینها [انقلاب] یک درخت تناور پُربرگ‌وباری شده. پس این نشان‌دهنده‌ی این است که نمی توانند و نتوانستند؛ امّا دشمنی می کنند؛ مال امروز هم نیست. ببینید؛ بعضی‌ها هستند که می گویند حالا یک‌جوری، مثلاً یک‌ذرّه، با آمریکا کنار بیاییم، شاید دشمنی‌شان کم بشود؛ نه، حتّی به آنهایی هم که به آمریکا اعتماد کردند، به آمریکا امید بستند، به سراغ آمریکا رفتند برای کمک گرفتن، رحم نکردند؛ [مثل] چه‌کسی؟ دکتر مصدّق.(۴) دکتر مصدّق برای اینکه بتواند با انگلیسی‌ها مبارزه کند و در مقابل انگلیس‌ها بایستد به خیال خودش، رفت سراغ آمریکایی‌ها؛ با آنها ملاقات کرد، مذاکره کرد و درخواست کرد؛ [به آنها] اعتماد کرد. کودتای بیست‌ و‌ هشتم مرداد نه به‌وسیله‌ی انگلیس [بلکه] به‌وسیله‌ی آمریکا در ایران انجام گرفت، علیه مصدّق. یعنی حتّی به امثال مصدّق هم اینها راضی نیستند؛ اینها نوکر می خواهند، سرسپرده می خواهند، تو‌سری‌خور می خواهند؛ مثل چه‌کسی؟ مثل محمّدرضای پهلوی؛ این‌جور آدمی می خواهند؛ که بر این کشورِ پُرنعمتِ پُربرکتِ ثروتمندِ حسّاسی که ازلحاظ موقعیّت جغرافیایی حسّاس است، ازلحاظ توانایی‌های گوناگون حسّاس است، حکومت کند؛ یک نفری باشد دست‌بسته و تسلیم آنها؛ آمریکایی‌ها این را می خواهند؛ اگر نشد، می شوند دشمن.
در قضیّه‌ی طبس دشمنی کردند و توسری خوردند؛ در زمینه‌ی ساقط کردن هواپیمای مسافربری ما، دشمنی کردند؛ در زمینه‌ی تحریمها از روز اوّل دشمنی کردند؛ امروز هم دارند دشمنی می کنند. در زمینه‌ی خراب کردنِ مذاکرات هسته‌ای و نتیجه‌ی مذاکرات هسته‌ای -به‌ اصطلاح برجام- نهایت خباثت را دارند عمل می کنند؛ دشمنند. 
 
بچّه‌های عزیز، جوانهای عزیز!
یادتان نرود که در این راهِ بسیار مهم و خوش‌عاقبتی که شما دارید حرکت می کنید به سمت آرمانها -و می توانید و قدرت [آن را] دارید- دشمن اصلی شما آمریکا است؛ این را فراموش نکنید.(۵) خب، پس بنابراین یادتان نمی رود این چیزی را که عرض کردیم.
بعضی تصوّر می کنند که [باید] کوتاه بیاییم در مقابل آمریکا؛ [درحالی‌که] هرچه کوتاه بیاییم، آنها جری‌تر میشوند. راهش مقابله است، راهش مواجهه است، راهش ایستادگی است؛ راهش این است که این حرکتی که انقلاب شروع کرده است، باید ادامه پیدا بکند.
 بنابراین شرط اساسی، این است. و یکی از شرایط دیگر را هم به شما جوانها عرض می کنم؛ خوب درس بخوانید، خوب کار بکنید. علم و علم‌آموزی یکی از اساسی‌ترین ابزارها و وسیله‌ها است، برای [کسب] قدرت مواجهه‌ی با دشمنی‌ها و با طوفانها و با امواج سخت و مانند اینها. جوانهای خوبِ ما درس بخوانند، علم‌آموزی کنند. آنهایی که نخبه هستند، برای کشورشان کار کنند، در خدمت دشمن قرار نگیرند؛ درس خواندن بشود یک ارزش والا. استعداد جوانهای ما به حمدالله استعداد خوبی است و اگر چنانچه خوب درس بخوانند و کار بکنند، بلاشک سطح علم در کشور بالا خواهد آمد. خود اینکه سطح علم در کشور بالا بیاید، استحکام می بخشد به بنیه‌ی داخلی ملّت ایران؛ مستحکم می شود. به برکت علم، انسان میتواند به آرزوهای بزرگ دست پیدا کند. ان‌شاءالله این را هم توجّه داشته باشید.
 
 و عزیزان من!
رابطه‌تان با خدای متعال را هم تقویت کنید. دلهای شما پاک است، روحهای شما بی‌آلایش است، ناآلوده است. جلب لطف الهی و فضل الهی و نورانیّت الهی برای شماها خیلی آسان‌تر از امثال بنده است، براحتی میتوانید. با توسّل، با دعا، با نماز خوب، با توجّه، با قرآن خواندن، با کمک به بندگان خدا -که یکی از کارهای مهم و عبادتهای مهم، کمک به بندگان خدا است- با اجتناب از گناه، می توانید این را برای خودتان تأمین کنید. بنده مطمئنّم و تردیدی ندارم که ان‌شاءالله این نسل کنونیِ شما جوانان عزیز خواهید توانست همه‌ی آرزوهایی را که در انقلاب وجود داشت، تحقّق ببخشید.
 امیدواریم که خدای متعال جادّه را در مقابل شما، جادّه‌ی همواری بکند، راهتان راه آسانی باشد و توفیقاتتان روزبه‌روز افزایش پیدا کند.
والسّلام علیکم و رحمةالله و برکاته
۱) درنده‌خویی، ددمنشی
۲) اشاره به سخنان دونالد ترامپ در تاریخ ۱۳۹۶/۷/۲۱
۳) خنده‌ی حضّار
۴) محمّد مصدّق (نخست‌وزیر ایران در زمان محمّدرضا پهلوی)
۵) شعار حضّار علیه آمریکا
 
پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری

ويژگي‌هاي منحصر به فرد اقتصاد در آموزش و پرورش و پيچيدگي‌هاي نظام آموزشي كشور موجب مي‌گردد كه نتوان از سبك اقتصاد سنتي مبتني بر بازار و سيستم عرضه و تقاضاي آن در مدارس به عنوان پديده‌اي پويا و زنده استفاده نمود/ پارادايم جديد فكري كه بر اقتصاد سايه افكنده حاصل جدايي رويكردهاي فكري از تفكر عقلايي نيوتني و حركت به نگاه كوانتومي به جهان هستي مي‌باشد/ در نگاه نيوتني (مديريت سنتي) مدير بايد همه امور را كنترل كند، تمام توان خود را روي اهداف متمركز مي‌كند و كاركنان مجريان كارهاي فيزيكي و مديران كارهاي فكري را انجام دهند. در اين رويكرد انگيزه‌هاي مالي قويترين عامل افزايش بهره‌وري تلقي مي‌شود. نگاه به تفكر كوانتومي در واقع با بررسي‌هاي هاثورن بر تاثير متغيرهاي رواني در مديريت شروع گرديد/ هنگامي كه اقتصاد با روانشناسي درآميخته مي شود دلالتهاي آن براي افراد، مديران، سياستگذاران هم عميق و هم سرگرم‌كننده خواهد بود/ اقتصاد رفتاری می‌گوید انسان‌ها همواره به دنبال خودمنفعتی نیستند و به دلیل عقلانیت محدود ناشی از استیلای سیستم فکری دوگانه (تُندروي و کُندروي) و توسّل به میان‌برها (که عمدتاً مبتنی بر سیستم فکریِ تُندروي هستند) بعضاً در معرض انبوهی از سوگیری‌ها و خطاهای شناختیِ نظام‌مند قرار دارند که خیر و صلاح خود را به خطر می‌اندازند/ فرضیه نادرست این است که تقریباً تمام افراد، در تقریباً همه زمان‌ها، بر مبنای بهترین منافع خود دست به انتخاب می‌زنند یا دست‌کم بهتر از انتخاب‌هایی که فرد دیگری به جای آنها می‌کند/ پارادايم تجربه شده از اقتصاد سنتي(عرضه و تقاضا) با نام مدارس غيرانتفاعي با پيچيدگي‌هاي موجود مديريت در مدارس آموزش و پرورش همخواني ندارد و  نتايج مثبتي در آن ديده نشده است؛ نيازمند سياستگذاري مبتني بر معماري انتخاب در بهره‌برداري از مدارس مي‌باشد/ از اين منظر وزارت آموزش و پرورش به عنوان نقش قيم، ساختار مدارس را به نحوي معماري نمايد كه انتخاب‌هاي ذينفعان آموزشي (اعم از معلمان، والدين و مديران) آزادانه در محدوده اهداف آموزشي تبيين شده در قالب قراردادهاي آموزشي ساليانه با مدارس قرار گيرد/ دولت با واگذاري سرانه دانش‌آموزي(اعم از حقوق معلمان و ساير هزينه‌هاي جاري مدارس) به مدارس براساس تعداد دانش‌آموزي كه مدارس جذب مي‌نمايند در حقيقت نوعي مالكيت روانشناختي را به والدين و دانش‌آموزان تفويض مي‌نمايد؛ كه موجب اصلاح رفتار مشاركت جويانه والدين در بهبود كيفيت آموزشي ‌گردد

منتشرشده در اقتصاد
چهارشنبه, 10 آبان 1396 12:50

استیضاح بطحایی کلید خورد !

گروه اخبار/

استیضاح بطحایی وزیر آموزش و پرورش

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، طرح استیضاح سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلید خورد.

محور عمده استیضاح وزیر آموزش و پرورش ابقاء یا به کارگیری مدیران و نیروهای متهم در جریان سوء استفاده‌های صندوق ذخیره فرهنگیان در طول سال‌های گذشته عنوان شده است.

انتهای پیام/

اکثريت بهارستان نشينان، شرح وظايف مجلس و نمايندگان محترم آن ، مصوبات مجلس و ديگر نهاد هاي قانون گذار و تخصصي ، از جمله گزارش کميسيون تخصصي آموزش و تحقيقات را فراموش نموده اند/ در مجلس ديواري کوتاه تر از آموزش و پرورش وجود ندارد/ اگر به گفته مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش میانگین حقوق معلمان را درسال 95 دومیلیون و 400 هزار تومان فرض کنیم؛ حاصل ضرب تعداد نیروهای مازاد در میانگین حقوق هر ماه رقمی معادل 288 میلیاردتومان خواهد شد .به عبارت دیگر ، وزارت آموزش و پرورش در هر سال رقمی بیش از 3000 میلیارد تومان برای معلمان مازاد هزینه می کند/ این تنها یک نمونه ازاتلاف منابع مالی در وزارت آموزش و پرورش است/ حال قرار است با همت ِ اکثریت نمایندگان مجلس 121هزار نفر استخدام شوند (با افزايش 3000 ميليارد تومان ديگر ، در مجموع 6000 ميليارد تومان اتلاف منابع آموزش و پرورش ) که معلوم نیست می خواهند کدام نیازهای آموزش و پرورش را تامین و مرتفع کنند/ تا زمانی که نيروي انساني در آموزش و پرورش ساماندهي  نشوند؛ هر گونه جذب و گزینش نیرو در آموزش و پرورش بر اساس " نیازهای واقعی " این وزارتخانه توسط نهاد تخصصي مانند " سازمان نظام معلمي " پردازش نشود؛ هیچ امیدی به سامان دهی معیشت معلمان و اقتصاد آموزش و پرورش نخواهد بود/ تعداد کارکنان  ابتدايي در آموزش و پرورش  40.36% کل کارکنان  مي باشند . در حالي که از  121 هزار نفر مورد حمايت مجلسيان ،60 هزار نفر مربیان نهضت سواد آموزي  مي باشند يعني 49.59 % اين ميزان اگرچه در آمار ( از نظر کمي ) به هم نزديک مي باشند ولي تفاوت فاحش بين ويژگي هاي مربي بزرگسال و مربي کودکان نکته بسيار مهم و ظريفي است/ اگر به فرض محال  تمامي 18000 نفر باقي مانده ( 14.88 %  افراد مورد حمايت مجلسيان ) همگي متخصص ِ بخش هاي مختلف انواع رشته هاي فني حرفه اي باشند؛  آيا اين عدم توازن کمي بين نياز هاي آموزش و پرورش و استخدام هاي اجباري مجلس توجيه منطقي و عقلي دارد/ بر اساس ِ مصوبه غيرکارشناسي اکثريت نمايندگان محترم مجلس پس از استخدام  121 هزار نيروي غير ضرور ، بيش از  25% از سهم نيروهاي فعال آموزش و پرورش به صورت ناعادلانه پايمال مي شود/ در شرايط کنوني که بودجه سمي يکي از ابر چالش هاي نظام جمهوري اسلامي مي باشد ؛ مازاد کردن بيش از 25% کارکنان آموزش پرورش چه فايده اي دارد/ آيا نمايندگان محترم مجلس حاضرند قانوني را تصويب کنند که بيش از 25% حقوق و مزاياي آنان کم شود؟ پس چرا با جوالدوز به جان آموزش و پرورش و معلمان فعال و کوشاي آن  افتاده اند/ خرج چو از کيسه مهمان بود ؛ حاتم طائي شدن آسان بود/ در دولت معجزه هزاره سوم ، آموزش و پرورش به عنوان بنگاه اشتغال ، مجبور به استخدام خارج از قاعده شد که هنوز از عواقب آن رنج مي برد/ نمايندگان محترم مجلس به ملت توضيح دهند از چه زماني تلاش جهت ِ تدوين  قانون " نظام معلمي " را آغاز خواهند کرد ....

منتشرشده در یادداشت

اقتصاد ایران در پنج ماهه نخست امسال با کسری بودجه حدود 47 هزار میلیارد تومانی روبه رو شده است. این رقم حدود 15 درصد کل رقم بودجه کشور است/ «كسری بودجه دولت فقط با گذشت پنج ‌ماه از سال، از عدم تحقق درآمدهای نفتی، عدم تحقق درآمدهای مالیاتی و عدم فروش شركت‌ها و اسناد خزانه ناشی می‌شود.»/ بدهی‌های دولت به سیستم بانكی از سال ٩٢ به این سو، رشد صددرصدی داشته است/ «متاسفانه نهادهای غیرکارشناسی مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی تبدیل به نهادهای قانونگذار شده اند. از طرف دیگر نمایندگان مجلس نیز بیش از این که بار کارشناسی داشته باشند بار سیاسی دارند.»/ شورای عالی انقلاب فرهنگی یک دبیرخانه دارد که در چارت اداری آن 13 اداره کل برایش تعریف شده است. 51 هزار میلیون تومان بودجه این دبیرخانه است، در حالیکه این دبیرخانه را می توان با 20 نفر اداره کرد. این ستاد قرار است فعالیت فرهنگی داشته باشد و در این حوزه تصمیم گیریهای کلان و مهم بگیرد اما یک نگاهی به وضعیت فرهنگی کشور نشان دهنده میزان موفقیت این ستاد و نهادهای شبیه به آن است/ «این شورا تصویب کرده است که در 31 استان کشور، 31 دانشگاه فرهنگیان ایجاد شود/ «5هزار نفر اول کنکور جذب دانشگاه های اصلی همچون شریف، تهران، علامه طباطبایی، شهید بهشتی، شیراز، اصفهان، تبریز و... می شوند. اما دانشگاه فرهنگیان از دانش آموزان با رتبه 10هزار به بالا دانشجو می گیرد/ اساتید این دانشگاه هم از اساتید برجسته و نخبه ای نیستند/ ازدیاد دانشگاه به معنای گسترش علم نیست/ شورای نگهبان 12  نفر هستند اگر 12 میلیارد هم در سال اعتبار داشته باشد برایش کافی است. اما در سال 96 بودجه این نهاد 128 هزار میلیون تومان بوده است. این در حالی است که در سال 62 بودجه شورای نگهبان زیر 6میلیون تومان بوده است. مگر چقدر تورم افزایش یافته است/ تمام اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام حقوق بگیر دولت هستند چرا این نهاد باید این همه بودجه دریافت کند/ مجلس شورای اسلامی که خود باید مانع از ریخت و پاش شود در بودجه خودش نهایت ریخت و پاش را دارد/ هر نماینده حق دارد پنج نفر را مامور به کار در مجلس کند که حقوق و اضافه کار این 5 نفر توسط نهاد و وزارتخانه ای که از آنجا مامور به خدمت در مجلس شده است پرداخت می شود/ جهاد دانشگاهی که درآمد اختصاصی دارد در بودجه کشور 227 هزار میلیون تومان اعتبار می گیرد. این یعنی اینکه ما باید به خبرگزاری های ایسنا و ایکنا پول بدهیم، سوال این است که چرا دولت باید به خبرگزاری ها پول بدهد/ اینها نشان دهنده بی برنامگی است...

منتشرشده در اقتصاد

این دو مدرسه 1400 دانش آموز دارند و بهای اجاره حدود یک میلیارد تومان است/ طرح اجاره مدارس که قرار بود در مناطق محروم مانند سیستان و بلوچستان اجرا شود حالا در بیخ گوش تهران اجرا می شود/ سود این معامله در یکسال حدود 350  میلیون تومان است/ دبیرکل بازنشسته که از حامیان آتشین انتصاب بطحایی به سمت وزارت بود ادعا می کرد که دنبال هیچ منفعتی نیست/ درحالی که سرانه رسمی دانش آموزان 2 و نیم تا 3 میلیون تومان برآورد می شود مدارس دولتی را به قیمت سرانه 700 هزار تومان واگذار می کنند/ اجاره دادن مدارس، آلترناتیو نظام استخدامی لَخت و کم بازده و ناکارآمد استخدام رسمی 30 ساله است/ اجاره مدارس در تئوری بی نقص است اما اجرای آن در یک سیستم اداری عقب مانده و مستعد فساد و پارتی بازی و نبود شفافیت و  نظارت اثربخش ، فاجعه بار است/ در جریان اجاره این دو مدرسه، پیمانکارِ آشنا و خودی تنها متقاضی بوده و در یک رقابت تک نفره برنده شده است/ برخی موسسان مدارس غیر انتفاعی منطقه پردیس از برگزاری این مزایده بی اطلاع بوده اند/ آقای فولادوند مدیرکل شهرستانها از تمام مراحل این واگذاری با اطلاع بوده و آن را هدایت کرده است/ پیمانکار در شهرستانهای استان تهران مدرسه غیر انتفاعی ندارد و به نظر برخی کارشناسان این واگذاری خلاف مقررات است/ پیمانکار  ادعا می کند که در منطقه 8 تهران مدرسه غیر انتفاعی دارد/ آیا از موسسان مدارس غیر انتفاعی منطقه 8 فرد دیگری از این مزایده آگاه بوده است/ اداره آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران قبل از عقد قرارداد، مدارس سادات و روح الله را در اختیار پیمانکار گذاشت/ پیمانکار می خواهد همه را سر این سفره بنشاند/ همسرانِ رییس و معاون... بدون سنجش صلاحیت سر کلاس رفتند/ ظاهرا یک خانم شاغل در دفتر وزیر هم با پیمانکار شریک است/ اگر این طرح به نواحی برخوردار کشور و شهر تهران گسترش یابد،  شبکه ای مافیایی  از معاونت مشارکتهای مردمی و حتی دفتر وزیر تا ادارات کل و مناطق برای اجاره مدارس مرغوب شکل می گیرد/ در واگذاری هر مدرسه ای پیمانکار باید سهم هر مسئول و قیمت هر امضایی را از بالا تا پایین بپردازد/ این طرح به کاهش پرسنل رسمی آموزش و پرورش منجر نخواهد شد/ حکایت آموزش و پرورش حکایت آن ضرب المثل  است که در آن یک مرد خسیس هم پیاز را خورد هم چوب را و هم پول را پرداخت/  فارغ التحصیلان بیکار به امید استخدام رسمی در آینده، با حقوق های 400 هزار تا یک میلیون تومان کار می کنند/ معلمان این مدارس بعد از چند سال کار با چراغ خاموش، با تجمع و تحصن و فشار سیاسی خواهان استخدام رسمی می شوند/ آنها با مساعدت نمایندگان مجلس استخدام می شوند/ نتایج طرح ها با آنچه که روی کاغذ ترسیم می شود بسیار متفاوت از آب در می آیند/  حضور روسای شاخه فرهنگیانِ  احزاب از جمله حزب مورد علاقه وزیر (اعتدال و توسعه )در مسئولیت ها بدعتِ خطرناکی است که منجر به فساد می شود/ در دوره دانش آشتیانی ، هژمونی سیاسی در وزارتخانه با حزب اتحاد ملت بود /در دوره بطحایی ستاره حزب اتحاد ملت افول کرد و شاخه فرهنگیان حزب عدالت و توسعه بالا آمد/  مجمع فرهنگیان ایران اسلامی به دبیرکلی فرج کمیجانی هم در عرصه انتصابات و هم در حوزه اقتصادی پاداش حمایتهای خود را از لابی برای انتصاب بطحایی گرفت/ وفاداری مدیران به شخص ، به حزب و ایده سیاسی و صنفی ، به قوم و لهجه و زبان، وفاداری سازمانی را نابود و  سیستم اداری را ناکارآمد و فاسد می کند/ در این قضیه آقایان فولادوند و زینی وند باید پاسخگو باشند/ فساد و رانت خواری اصلاح طلب و اصولگرا نمی شناسد/ فساد محصول شرایط غیر شفاف، شکل گیری دسته بندی های اداری ، ضعف سیستم بازرسی ، توصیه پذیری مقامات بالادست ، ضعف مقررات و قوانین و ضعف رسانه های مستقل است

منتشرشده در اقتصاد

نقدی بر انتصابات بطحایی وزیر آموزش و پرورش دولت تدبیر و امید  جناب آقاي بطحايي ؛ وزیرمحترم آموزش و پرورش ؛
با سلام


 اكنون منتظر راستي آزمايي رفتار و عملكردتان نسبت به موافقان واقعي و غيرواقعي ، نيز مخالفان تان قبل و بعد از كسب راي اعتماد بي سابقه شما از نمايندگان ملت پس از انقلاب  هستيم .
منتظريم ببينيم اين مورد بسيار مهم چه ميزان تاثير درا نتصاباتتان دارد ؟!
از روزی که ابتدا آقای مهندس زرافشان گزینه وزارت معرفی شد گروههای مختلف در جهت حمایت تشکیل شد و بسیاری از همكاران در سراسر کشور حمایت خود را اعلام نمودند و پس از انصراف ایشان ، وقتی جنابتان به عنوان گزینه قطعی معرفی شدند گروهها به فعالیت حمایتی خود ادامه دادند، زیرا شما را نیز همگام با اهداف دولت تدبیر و امید و به واقع صاحب تجربه و رشد پلکانی و از خانواده بزرگ معلمین دیدند تا جایی که بعضی از عزیزان متهم به این شدند چرا هم از آقاي زرافشان حمایت نمودید و هم اکنون از آقای بطحایی ، درحالی که در همان زمان پاسخی از طرف اینجانب ارایه شد و این بود که ما ابتدا به انتخاب رییس جمهور اعتمادمی نماییم و از ایشان حمایت می كنيم و سپس بر اساس توانايي ها، برنامه و حضور از صف تا ستاد جناب آقاي بطحايي است كه منجربه حمايت قاطع ما ازايشان شده است .
پس در وهله ی اول حمایت از گزینه انتخابی رییس جمهور منتخب در دستور کار بوده و بعد ویژگی ها ، توانمندی ها و نیز برنامه های گزینه معرفی شده ، که البته در همان زمان موافقان و مخالفان زیادی صریح و شفاف نظراتشان را بیان کردند و حتی با نمايندگان  رایزنی کردند و نيز از طریق ارسال پیام از شماره هاي متفاوت به نمايندگان خواستار ارائه راي اعتماد شدند که این مهم بی شک نشان از هماهنگی جامعه پرشور فرهنگیان در راستای خواسته هایشان داشته است ؛ اما متاسفانه در همان زمان تعدادی از مدیران کل و مدیران ستادی که اکنون خود را شیفته وزیر می دانند انواع کارشکنی ها را در روال خود داشتند و یا در سکون و انفعال قرار داشتند و چشم انتظار نتیجه ای بودند تا جهت حرکت و سوگیری کلامشان را معین کند و حتی کار به جایی رسید که به نیابت از همکاران فرهنگی که عاشقانه و خالصانه در زمان انتخابات نهال تدبیر و امید را آبیاری نموده اند به این افراد اعمالشان را گوشزد نمودیم  که به جهت عدم اختلاف و تفرقه از نام بردن این افراد خودداری می نمایم.

نقدی بر انتصابات بطحایی وزیر آموزش و پرورش دولت تدبیر و امید

 اما اکنون بعد از گذشت دو ماه از تصدی وزارت جنابتان ، این افراد تمام قد و با تلاش و تظاهر روبه جهت ابقا درسمت كنوني و یا حتی ترفیع مقام حرکت می نمایند و گاهی به گونه ای عمل می کنند  و وانمود مي نمايند که گویا با درخواست  این عزیزان از رییس جمهور معرفی حنابعالی براي تصدی وزارت صورت گرفته و اكنون نیز مدعي هستند و اتفاقا همين افراد از مخالفين تغيير و تحول بنيادين در وزارت آموزش و پرورش هستند ، چراكه منافعشان درخطر مي باشد پس براي حصول خواسته ي خود از هيچ اقدامي دريغ نمي نمايند .
در همان زمان تعدادی از مدیران کل و مدیران ستادی که اکنون خود را شیفته وزیر می دانند انواع کارشکنی ها را در روال خود داشتند و یا در سکون و انفعال قرار داشتند و چشم انتظار نتیجه ای بودند تا جهت حرکت و سوگیری کلامشان را معین کند  البته اين مخصوص اين دوره نبوده و نيست و يا نخواهد بود و در تمام ادوار بوده ، اما قابل توجه اینکه اكنون این عملکرد بارز و مورد توجه همگان است فلذا چشم انتظار بازخورد و درایت شما مانده ایم.

اگر توانمنديها ملاك قراربگيرد این عزيزان باید با سایر افرادی كه ازطريق كارگروههاي مختلف در تمام استانها  شناسايي شده یا می شوند ، مقايسه شوند و در صورت برتري ازتجربيات، دانش و مهارت هر كدام از عزيزان كه توانمند ترمي باشند  استفاده گردد ، هرچند که می دانیم يكي از مهمترين برنامه های جنابعالی استفاده از مديران جوان اعلام شده است و با توجه به تاكيد ويژه رييس محترم جمهور جناب آقاي دكترروحاني نیز در جوان سازي مديران  بوده است توجه لازم به این مهم صورت گيرد .
اميدداريم آقاي وزير با درنظرگرفتن جميع جهات وبا ملاك قراردادن اينكه براي ايجاد تغيير و تحول استفاده از نيروي انساني توانمند و كارآمد واجب است ، همچنين همسويي ، همراهي و همدلي و اعتقاد به دولت تدبير واميد نيز يكي ديگر از مهمترين خصيصه هاي اين عزيزان باشد .
اكنون باتوجه به دخالت هاي نمايندگان و سياسيون بايدمنتظر ماند تا ببينیم وزيرمحترم در برابر اين رفتارها چه عمل وعكس العملي نشان مي دهند و چگونه پاسخ حمايت بي دريغ همكاران عزيز كه منجربه راي اعتماد بي سابقه نمايندگان ملت به گزينه معرفي شده نماينده ملت در بعد ازانقلاب  را خواهند داد .


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

انتظار منطقی این بود که  با" تغییر در مدیریت " فضای جدیدی در حوزه مناسبات و نیز معادلات گشوده شود اما متاسفانه قرائن و شواهد حاکی از آن است که وضعیت تغییر چندانی نکرده است و در بر همان پاشنه می چرخد/ و اما نکته مهم تر این است رسانه هایی که در زمان مدیریت " کریمی فر " دائما از مدیریت " کریمی فر " انتقاد می کردند تاکنون در این زمینه سکوت کرده و به نظر می رسد که مشکلی در آموزش و پرورش لرستان وجود ندارد/ این رسانه ها و مدیران آن ها نباید فراموش کنند که کارکرد " رسانه " به عنوان رکن مهم دموکراسی تصحیح وضعیت و عیب یابی سیستم است و نباید در این زمینه با مدیران رو دربایستی داشته و استقلال رسانه را فدای " رفاقت " و " ارتباطات شخصی " نمایند/ حال نخستین پرسش از مدیر کل آموزش و پرورش لرستان و نیز وزیر آموزش و پرورش آن است که آیا مدیر اداره آموزش و پرورش یک منطقه آموزشی توانایی و اختیار لازم را برای تغییر حتی " یک مدیر مدرسه " را نداشته و حتما باید از اداره کل مجوز بگیرد/ اگر آقای دریکوند فاقد جسارت و شهامت لازم برای دفاع از مدیران زیرمجموعه خویش و اقدامات قانونی آن ها است  چه ضرورتی داشت که خود را نامزد این جایگاه کند در حالی که خودش می داند توانایی و جرات لازم را نداشته است/ نکته مهم تر و تاسف آور لحن آمرانه یک نماینده مجلس به وزیر آموزش و پرورش است که به او دقیقا می گوید چه کاری انجام دهد/ گودرزی در این مدت به شدت تلاش کرده است تا منافع شخصی و تمایلات جناحی خود را پشت سر مطالبات دانش آموزان و اولیا و معلمان عزیز پنهان کند .متاسفانه این رفتار قابل تعمیم به اکثر نمایندگان مجلس در حوزه موضوع آموزش و پرورش و معلمان است/ آنان همیشه سعی کرده اند تا پشت مطالبات معلمان و چالش های آموزش و پرورش " سنگر " گرفته و خود را حامی و دلسوز آموزش و پرورش و معلمان معرفی کنند / سرنخ بسیاری از استیضاح های صورت گرفته هم از این جا آب می خورد/ واقعیت تلخ آن است که بسیاری از نمایندگان مجلس به جای " نظارت ، " دخالت " می کنند و از بسیاری از وظایف ذاتی خویش غافل شده اند/ آیا این گونه نمایندگان که سنگ آموزش و پرورش و معلمان عزیز را به سینه می زنند مسائل مهم تر و راهبردی تری را برای پی گیری ندارند/ آیا بطحایی ثابت خواهد کرد که پیش بینی های بسیاری از معلمان در زمینه فقدان شهامت و شجاعت او و نیز شخصیت ژلاتینی و بیش از حد منعطف او در مقابل زیاده خواهی های دیگران درست نبوده است ...

منتشرشده در یادداشت

هرچه از زمان انتخابات می گذریم دلسردی و ناامیدی بر معلمان غالب می شود که این موضوع ارتباطی به بودجه و معیشت معلمان ندارد/ خیلی از مشکلاتی که در حال حاضر معلمان از آن رنج می برند، ناشی از سوء مدیریت برخی مدیران کل و روسای ادارات می باشد/ هر چه بیشتر به سوءمدیریت ها و انتصاب مخالفین دولت  اعتراض کردند ،بیشتر به حاشیه رانده شدند/ مدیری انتخاب شود که در وهله ی اول دولت را قبول داشته باشد ،در ثانی قاطعیت درمدیریت داشته باشد و ثالثا باند باز نباشد و همراه خود یک عده افراد خاص و بازنشسته را نیاورد و رابعا با معلمین خودش لجبازی نکند و نظر معلمان برایش مهم باشد/ بعد از انتخابات بعلت بی توجهی به حامیان دولت اسباب دلسردی را در میان حامیان دولت اعتدال فراهم کردند و به هیچ کس هم پاسخ گو نیستند ...

منتشرشده در یادداشت

گروه رسانه و تشکل/

«مجمع فرهنگیان ایران اسلامی» از تشکل های فرهنگیان به مناسبت فرارسیدن سال تحصیلی جدید بیانیه ای صادر کرد .

متن کامل این بیانیه که در اختیار صدای معلم قرار گرفته است به شرح زیر است

نظرسنجی

میزان استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی مانند ویدئو پروژکتور ؛ تخته هوشمند و .... در مدرسه شما چقدر است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور