صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

صدای معلم - گروه استان ها و شهرستان ها/

گزارش صدای معلم از مرکز مدرسه آفتاب گوهردشت کرج و اختراع لباس ویژه کودکان معلول

امروز  ۲۲ مرداد مراسم اهدای هفتاد دست لباس فضایی آفتاب با حضور دکتر حسینی معاون وزیر و ریاست آموزش و پرورش استثنایی کشور ،دکتر قاسمی مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز و هیئت همراه در مرکز مدرسه آفتاب گوهردشت کرج برگزار گردید.

برای پیگیری چرایی و چگونگی ثبت معنوی اختراع لباس ویژه کودکان معلول و اهدای آن به کلیه مدارس ابتدایی جسمی حرکتی استثنایی کشور ، با قرار قبلی دیداری از مجموعه آفتاب و خانم دکتر بهاره آذر تنظیم می کنم.

مجموعه آفتاب به همت زوج خیرخواه و انساندوست از سال ۱۳۸۳ شروع به کار کرده است.

مرکز متشکل از سه بخش مکمل زیر می‌باشد: 

۱- پیش‌دبستانی، دبستان جسمی حرکتی و چند معلولیتی استثنایی آفتاب (ارائه محتوای استاندارد آموزش و پرورش)
۲- مرکز جامع توانبخشی چندمعلولیتی معلولان (جسمی حرکتی- ناتوانی ذهنی- اوتیسم) روزانه آفتاب (ارائه خدمات توانبخشی از مسیر بهزیستی)
۳- انجمن حمایت از حقوق کودکان معلول جسمی حرکتی و چند معلولیتی آفتاب سبز (تسهیل‌گری و حذف چالش‌های احتمالی پیش روی جامعه معلولین)

گزارش صدای معلم از مرکز مدرسه آفتاب گوهردشت کرج و اختراع لباس ویژه کودکان معلول

حوزه فعالیت مرکز آفتاب با ۲۲ پرسنل، پوشش استانی و با قبول میهمان فرااستانی است. آفتاب با ۹۴ توان‌خواه در حال فعالیت بوده و خانم دکتر بهاره آذر به عنوان مسئول فنی و همسرشان دکتر سیدعلی حسینی تهرانی به عنوان مؤسس در این مرکز حضور دارند.

در سال ۹۶ به همت مسئولان مرکز و با الهام از لباس فضایی به منطور کمک به ایستایی و راستایی حفظ بدن معلولان حرکتی، و با کمک سیستم تعلیق زیروگراویتی (به صفر رساندن جاذبه)  تغییراتی در لباس معلولان دنیا ایجاد شد. این خلاقیت و اختراع ثبت معنوی شده و امروزه به همت مسئولان و پرسنل مرکز در حال تولید انبوه این اختراع پوششی هستند.

به گفته خانم دکتر ۵۶ مدرسه و ۲۰۰ مرکز همانند آفتاب در کل کشور در حال فعالیت بوده و مرکز آفتاب آماده اهدای رایگان لباس به ثبت رسانده خود، به تمامی مدارس مشابه در ایران می‌باشد.

گزارش صدای معلم از مرکز مدرسه آفتاب گوهردشت کرج و اختراع لباس ویژه کودکان معلول
وی هدف از ورود خود به عرصه خدمت‌رسانی به جامعه معلولین استان را ایجاد حال خوب برای خود و جامعه با توانمندسازی و مشارکت اجتماعی عنوان می‌کند و تعامل مسئولین بهزیستی، آموزش و پرورش، شورا و شهرداری و مدیریت عالی استان را در جهت بهینه‌سازی خدمت به جامعه معلولین، سازنده و مفید ارزیابی می‌نماید.

 لازم به ذکر است که مراکز جسمی حرکتی محدودیت سنی نداشته و به منظور برقراری عدالت آموزشی و دسترسی آسان آموزش برای کودکان معلول در سراسر کشور فعالیت می‌نمایند.

پایان پیام/

گزارش صدای معلم از مرکز مدرسه آفتاب گوهردشت کرج و اختراع لباس ویژه کودکان معلول


گزارش صدای معلم از مرکز مدرسه آفتاب گوهردشت کرج و اختراع لباس ویژه کودکان معلول

گروه گزارش/

روز خبرنگار و پرسش های صدای معلم از رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور

دوشنبه 20 مرداد ، " صدای معلم " گزارشی را خطاب به رئیس سازمان نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس کشور با عنوان : " نشست رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با برخی رسانه ها و به مناسبت " روز خبرنگار " ! " منتشر کرد . ( این جا )

پرتال این سازمان پس از گذشت حدود 24 ساعت از برگزاری این نشست خبر آن را منتشر کرده است . ( این جا )

عنوان خبر چنین است :

" رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور تاکید کرد:

خلق منابع پایدار برای مدرسه سازی ضرورت دارد "

روز خبرنگار و پرسش های صدای معلم از رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور

در  محتوای خبر سازمان نوسازی مدارس چنین آمده است :

« حقیقتا من از پیشنهادات و نقدهای سازنده شما استقبال می کنم و آن را برای شناخت بهتر و رفع کاستی ها لازم می دانم. »

پرسش " صدای معلم " از آقای رخشانی مهر آن است که رسانه های مدعو در این مدت کدام پیشنهاد را مطرح کرده و یا نقد صریح و شفافی نسبت به عملکرد مجموعه شما را داشته اند ؟

به جز پیشنهاد " صدای معلم " که به جد خواهان " الزام دعوت از رسانه ها و خبرنگاران در تمامی جلسات مجمع خیرین " در سراسر کشور شد ( این جا ) کدام پیشنهاد جدی و عملیاتی مطرح گردیده است ؟

آیا همان " رسانه های خاص " در این مدت پی گیر این موضوع بوده اند که چرا دستور العمل صادره توسط سازمان شما در بسیاری از استان ها اجرا نمی شود ؟

در خبر این سازمان آمده است :

« در ادامه خبرنگاران به بیان نقطه نظرات و پیشنهادات خود پرداخته و از زحمات آنان  توسط رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور تقدیر به عمل آمد. » آن چه یک کشور و جامعه را می سازد نه مدارس نو که فکر نو ، اندیشه نقدپذیر و ذهنی آزاد و خلاق است .

رئیس سازمان نوسازی مدارس در پیام خود به مناسبت " روز خبرنگار " از " مسئولیت حرفه ای " خبرنگاران گفته بود که نباید تحت هیچ شرایطی فراموش شود .

خبرنگاران در این نشست چه گفتند ؟

کدام آسیب ها را مطرح کرده اند ؟

اگر این نشست به مناسبت " روز خبرنگار " بوده چرا هیچ عکسی از خبرنگاران حاضر منتشر نشده است ؟

نکته تاسف آور آن که این خبرنگاران هم هیچ خبری از این نشست را مطرح نکرده اند  .

روز خبرنگار و پرسش های صدای معلم از رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور

حداقل می توانستند مانند سایر گزارش ها و اخبار که در مدت بسیار کوتاهی اخبار نشست ها را منتشر می کنند خلاصه ای از نقدها و پیشنهادات خود را هم مطرح کنند .

در نشست خبری سه شنبه 15 بهمن 1398 « صدای معلم » از رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور پرسید : ( این جا )

« " آقای رخشانی مهر شما بیش از 2 سال است که معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور هستید .

به جز نشست هم اندیشی و خبری مرحوم محمدرضاحافظی رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز و  جنابعالی در 8 خرداد 1397 نشست دیگری برگزار نشده است .

آیا شما نمی خواهید در برابر عملکرد خویش پاسخ گو باشید ؟"

در نشست خبری امروز مجری جلسه در ابتدا بیان کرد که آقای رخشانی مهر و معاونین ایشان به مدت 1 ساعت به بیان عملکرد و کارنامه خویش خواهند پرداخت .

مدیر صدای معلم ضمن انتقاد از این تصمیم بیان کرد که آیا قرار است یک ساعت سخنرانی باشد و فقط نیم ساعت پرسش و پاسخ ؟

این اعتراض مورد قبول رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور قرار گرفته و عنوان کرد که او  دیگر حرف نمی زند و فقط پاسخ گوی پرسش های خبرنگاران خواهد بود . »

آیا بهتر نبود رئیس سازمان نوسازی مدارس در نشست امروز باز هم به جای تکرار همان حرف های پیشین که بارها در تربیون های مختلف بیان شده است اجازه می داد تا خبرنگاران و رسانه ها از مشکلات و مسائل خویش بگویند و روز خبرنگار به " نوعی دیگر " و به صورت واقعی برگزار گردد .

به نظر می رسد که سازمان نوسازی مدارس پیش از اقدام برای نوساختن مدارس ابتدا افکار و نگرش خود را در این زمینه ها " نوسازی " کرده و خود را به " تفکر انتقادی " ، " پاسخ گویی " و " شفافیت " توسعه و تجهیز نماید .

آن چه یک کشور و جامعه را می سازد نه مدارس نو که فکر نو ، اندیشه نقدپذیر و ذهنی آزاد و خلاق است .

پایان گزارش/


روز خبرنگار و پرسش های صدای معلم از رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور

منتشرشده در گفت و شنود

گروه گزارش/

ابلاغ برنامه نظارتی پروژه مهر 1400-1399 جهت بازگشایی مدارس با جیب خالی

پرتال وزارت آموزش و پرورش می نویسد : ( این جا )

« در آستانه شروع سال تحصیلی جدید از سوی معاونت متوسطه برنامه نظارتی پروژه مهر 1400-1399 به ادارات کل آموزش ‌و پرورش استان‌ها ابلاغ شد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌ و پرورش، در آستانه شروع  سال تحصیلی جدید و با توجه به تقارن دهه دوم فعالیت مدارس با چهلمین سالگرد دفاع مقدس، شیوع بیماری کووید19 و تأثیر آن بر همه فعالیت‌ها، مخصوصاً نظام آموزشی، از سوی معاونت متوسطه دستورالعمل نظارت بر روند اجرایی شدن برنامه‌های پروژه مهر 1400-1399، به ادارات کل سراسر کشور ارسال شد.

در بخش‌هایی از این برنامه نظارتی بر ضرورت اجرا، اهمیت و اهداف پروژه بازگشایی مهر، اهم محورهای فعالیت‌های مورد انتظار از استان‌ها مناطق و مدارس، ساختار اجرایی و نتایج مورد انتظار، ساختار و روش‌های نظارت بر عملکرد استان‌ها مناطق و مدارس در پروژه بازگشایی تأکید شده است.

بر اساس این دستورالعمل، معاون آموزش متوسطه به‌عنوان رئیس ستاد پروژه مهر و معاونین وزیر  و روسای سازمان‌ها، رئیس مرکز حراست و مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات عضو اصلی ستاد نظارتی می‌باشند و سایر مدیران برحسب ضرورت دعوت خواهند شد.»

ابلاغ برنامه نظارتی پروژه مهر 1400-1399 جهت بازگشایی مدارس با جیب خالی

این بخشنامه مشتمل بر 12 صفحه می باشد . ( این جا )

در بخش " اهمیت و اهداف " پروژه مهر  امسال چنین آمده است :

- هم افزایی علمی و تجربی در بین مدیران آموزشی و اداری

- پیش نگری در ماموریت های اصلی مدیران و اقدامات پیش دستانه برای رفع کمبودها و مدیریت هوشمندانه برنامه ها

- نیل به مفهوم واقعی مشارکت در آموزش و پرورش به معنای مشارکت عاطفی و فکری همگان در موضوع تعلیم و تربیت

- بهره گیری از ظرفیت سایر دستگاه ها به ویژه استانداری ها در بازگشایی مطلوب مدارس

- تنظیم یک برنامه منعطف و موثر برای مواجهه با شرایط ناپایدار ماه های آتی و عدم قطعیت آینده ، با توجه به « دستور العمل برنامه ریزی منعطف سال 1399 » در محتوای این دستورالعمل نقش خاص و قابل پرسشی برای " استانداران " به عنوان روسای شوراهای آموزش و پرورش تعریف نشده است و این در حالی است که این مقامات مطابق " قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش " و بر اساس ماده 1 این قانون ، مسئولیت تحقق مشارکت و نظارت مردم در امر آموزش و پرورش و بهره گیری از کلیه منابع و امکانات جهت تاسیس ، توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی و تسهیل در فعالیت های اجرایی آموزش و پرورش بر عهده آنان گذارده شده است .

« نتیجه مورد انتظار " بر اساس این بخشنامه نیز چنین بیان شده است :

« شروع شوق انگیز و مطلوب فعالیت آموزشی و تربیتی نظام آموزش عمومی کشور در پرتو مشارکت عمومی همه ذی نفعان »

و اما بخش مهم تر و قابل توجه این بخشنامه ، " اهم فعالیت مورد انتظار از استان ها ، مناطق و مدارس " است که چنین آمده است :

« - بهبود وضعیت فیزیکی مدارس از نظر استحکام ، نمای ظاهری ، زیباسازی ، بهداشتی ، تجهیزاتی و...

- سامان دهی نیروی انسانی ( مدیران ، معلمان و سایر همکاران ) در مطلوب ترین شکل ممکن

- اطمینان از کفایت امکانات ( تامین کتب درسی ، تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی ، ورزشی ، پرورشی و آموزشی )

- اطمینان از تامین پروتکل های بهداشتی جهت سلامت دانش آموزان در مدارس و کلاس های درس

- سامان دهی دانش آموزان و پیش بینی الزامات شروع سال تحصیلی ، کلاس بندی و تعیین نیاز واقعی و تامین منابع

- توجه به ابعاد ترویجی - تبلیغی و اطلاع رسانی پیرامون بازگشایی مدارس و برنامه ها و چهلمین سالگرد دفاع مقدس

- پیش بینی ملاحظات لازم بر مبنای دستور العمل برنامه ریزی منعطف سال 1399 »

نکته قابل تامل آن است که این گونه بخشنامه ها با محتوای اکثرا " تکراری " هر سال توسط وزارت آموزش و پرورش به واحدهای مربوطه ارسال می گردد .

آیا اگر وزارت آموزش و پرورش به ماموریت های اصلی مدیران و مدیریت هوشمندانه آنان واقف بوده و باور دارد نیازی به این گونه تکرار مکررات هست ؟

پرسش " صدای معلم " از " علیرضا کمره ای " به عنوان معاون آموزش متوسطه و رئیس ستاد پروژه مهر این است که دقیقا بگویند و توضیح دهند که برای اجرای جامع و کیفی این دستور العمل چه میزان اعتبارات و بودجه با توجه وضعیت خاص امسال که با شیوع کرونا توام شده تخصیص داده شده است ؟

نظارت در این مورد زمانی معنا و مفهوم پیدا می کند که مطابق اصول مصرح قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، وسایل آموزش و پرورش رایگان برای همه ملت فراهم شود .

ابلاغ برنامه نظارتی پروژه مهر 1400-1399 جهت بازگشایی مدارس با جیب خالی

آیا وزارت آموزش و پرورش و حاکمیت به وظایف ذاتی خویش در این مورد عمل کرده اند که بخواهند در آن راستا نظارت خود را اعمال کنند ؟

چند پیش در اخبار آمده بود فراکسیون جمهوریخواه سنای آمریکا برنامه ای شامل کمک یک صد میلیارد دلاری به مدارس و پرداخت پول نقد تا ۱۲۰۰ دلار به اکثر شهروندان پیش بینی کرده است .

مدیر یک مدرسه در منطقه 5 تهران به صدای معلم می گوید :

" این بخشنامه را ابلاغ کرده اند اما از طورف دیگر گفته اند که از اولیا نباید  پولی بگیری . در واقع حتی کمک های داوطلبانه را هم ممنوع کرده اند . من مدیر مدرسه برای بازگشایی مدارس باید از کجا هزینه کنم ؟ مگر با " جیب خالی " می شود مدرسه را آماده کرد ؟ "

مدیر دیگری از منطقه 9 تهران به این رسانه چنین می گوید : " تازه وقتی از اولیا درخواست کمک می کنیم آن ها متقابلا می گویند وقتی مدرسه ماه هاست " تعطیل " است و ما خودمان داریم دانش آموزان را ساپورت می کنیم بابت چه چیزی باید پول بدهیم ؟ "

در محتوای این دستورالعمل نقش خاص و قابل پرسشی برای " استانداران " به عنوان روسای شوراهای آموزش و پرورش تعریف نشده است و این در حالی است که این مقامات مطابق " قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش " و بر اساس ماده 1 این قانون ، مسئولیت تحقق مشارکت و نظارت مردم در امر آموزش و پرورش و بهره گیری از کلیه منابع و امکانات جهت تاسیس ، توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی و تسهیل در فعالیت های اجرایی آموزش و پرورش بر عهده آنان گذارده شده است .

و این در صورتی است که استانداران بر اساس تجارب در این مدت نقش پررنگی در عزل و نصب ها و  انتصابات آموزش و پرورش داشته اند .

« صدای معلم » از ابتدای تعطیلی مدارس به خاطر کرونا منتقد سیاست های وزارت آموزش و پرورش در این بخش و به ویژه " تعطیلی مدارس " بدون برنامه ریزی خاص و آینده نگرانه و رها از " روزمرگی " بوده و بر این باور است که ادامه تعطیلی مدارس ضمن گسترش آسیب های اجتماعی و در وجه مهم تر ، اتوریته مدرسه را دچار ضعف های اساسی و بحران خواهد کرد .

این رسانه از مسئولان وزارت آموزش و پرورش می خواهد ضمن احترام به بخش مدنی آموزش و پرورش  و استقلال حرفه ای این نهاد مادر به وظایف حاکمیتی و قانونی خویش در این مورد عمل نمایند .

پایان گزارش/


ابلاغ برنامه نظارتی پروژه مهر 1400-1399 جهت بازگشایی مدارس با جیب خالی

منتشرشده در گفت و شنود

گروه گزارش/

دوشنبه 13 مرداد 1399 خبرگزاری ایسنا خبری را با عنوان " برنامه امتحانی شهریورماه دانش آموزان اعلام شد " منتشر کرد . ( این جا )

خبر به گونه ای تنظیم شده بود که به نظر می رسید در موضوع " امتحانات داخلی " مدارس شیوه ارزشیابی دروس در امتحانات شهریور ماه به صورت حضوری باشد .

 بر اساس اخبار رسیده  به صدای معلم  برخی مدارس متوسطه به معلمان و دانش آموزان اعلام کردند که امتحانات شهریور ماه به صورت حضوری برگزار خواهد شد .

بر این اساس ؛ « صدای معلم » در گزارشی به آن پرداخت . ( این جا )

اما بعدا مشخص شد که وضعیت تغییر چندانی نکرده و روال همان شیوه سابق است .

جهت تنویر افکار عمومی و شفاف سازی در مورد عملکرد مسئولان وزارت آموزش و پرورش ، تصمیم گرفتیم تا گفت و گویی را با " خسروساکی " رئیس مرکز سنجش و پایش این وزارتخانه انجام دهیم .

منتشرشده در گفت و شنود

کرونا و بازگشایی مدارس و الزامات حضور دانش آموزان و معلمان در مدارس  به‌ تازگی، وزیر آموزش‌ و پرورش پیشنهاد کرده‌اند که طی بخشنامه‌ای، به مدیران مدارس ابلاغ شود تا به دبیران، آموزگاران و هنرآموزان اطلاع دهند که از ابتدای سال‌تحصیلی آینده، تحت هر شرایطی باید در مدارس حاضر شوند. با کمال میل از این پیشنهاد استقبال می‌کنیم، هرچند می‌دانیم هیچ برنامه‌ای برای نحوه آموزش، اینترنت، سیستم‌های آموزشی و سبک برگزاری امتحان نکرده‌اند.

با اطمینان می‌گویم که ارائه دهندگان چنین طرح‌ها و بخشنامه‌هایی، حتی با اصول اولیه آموزش و تکنیک‌های ارزیابی آموزش، آشنایی نداشته و این موضوع هم مانند تمام برنامه‌های گذشته، ابن‌الوقت و بدون پشتوانه کارشناسی است.

 قطعا در آینده و احتمالا قبل از شروع سال‌تحصیلی، شاهد تغییرات شدید در این امر خواهیم بود اما شدیداً از این پیشنهاد استقبال می‌کنیم چون از این پس با خیال آسوده منتظر شروع سال‌تحصیلی خواهیم ماند تا نتیجه بی‌برنامگی‌ها و آشفتگی‌های وزارت‌خانه را مشاهده کنیم.

جناب وزیر
مدارس موظفند زمینه‌ها و زیرساخت‌های آموزش الکترونیک را آماده کنند و عواقب عدم آمادگی مدارس، مستقیما با شماست.

در مورد رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم هیچ امیدی به وزارت‌خانه نیست ، پس، معلمان در زمان و ساعات موظف خود و طبق برنامه درسی، در مدارس حاضر شده و در کلاس‌هایی که توسط اداره کل، ادارات یا مدارس تشکیل می‌شوند و دانش آموزان به آن کلاس‌ها هدایت شده‌اند، با خیال آسوده و با استفاده از سیستم‌های پیشرفته و اینترنت پرسرعت مدارس، کار آموزش را انجام می‌دهند؟

تأئید می‌نمائید یا باید منتظر شروع سال‌تحصیلی باشیم تا چه پیش آید؟

بنابراین به استحضار می‌رساند، جهت عدم تداخل برنامه‌های معلمان با برنامه‌های مورد نظر شما و براساس قوانین:
یک: استفاده از گوشی تلفن همراه و سیستم‌های شخصی در مدارس ممنوع است. معلمان نیز سعی خواهند کرد از سیستم‌های تعبیه شده در مدارس به شیوه احسن استفاده کنند و از همراه داشتن گوشی در مدارس، پرهیز کنند.

دو: استفاده از اینترنت شخصی ممنوع است‌.  لذا اختصاص اینترنت رایگان به معلمان ضرورتی ندارد یعنی معلمان نیازی به خرید بسته‌های اینترنت گران‌قیمت پرهیز کنند

سه: تدریس در خارج از شیفت مدارس، انجام نخواهدشد و معلمان برای هماهنگی با طرح‌ها و برنامه‌های وزارت‌خانه، از تدریس در خارج از زمان حضور در مدارس، خودداری خواهند کرد.منطقی‌ترین حرف وزارت‌خانه همین است که بیان کرده‌اید، حضور معلمان در مدارس است، چون: یک، دیگر نمی‌توان عقب ماندگی و یا تعطیلی آموزش و تربیت اجتماعی دانش‌آموزان را به معلمان نسبت داد. دو، سایر نهادهایی که تا کنون شمشیر تخریب معلم در دست داشتند، نمی‌توانند نسبت به عدم حضور معلم در مدارس، اعتراض کنند. به‌ نظر می‌رسد هدف این پیشنهاد، فقط حضور در مدارس است و نتیجه کار مهم نیست.سه، نیازی به خرید سیستم، گوشی و اینترنت و به روز آوری آنها توسط معلم نیست.چهار، هماهنگی حضور دانش‌آموزان در کلاس درس، با مدیریت مداری، ادارات و وزارت‌خانه است.پنج،  عواقب عدم حضور دانش‌آموزان در کلاس درس به هر دلیلی، بر عهده طراح این پیشنهاد است.

کرونا و بازگشایی مدارس و الزامات حضور دانش آموزان و معلمان در مدارس

و در نهایت چند سوال ؛

۱. آیا برای برگزاری امتحان و ارزشیابی‌های ورودی، تکوینی و نهایی کرده‌اید؟ 

۲. برای مناطقی که تحت پوشش آنتن مخابرات نیست، فکری شده‌ است؟

۳. برای آموزش معلمان جهت آموزش الکترونیک و مجازی، به شش ساعت آموزش مجازی، اکتفا کرده‌اید یا برنامه دیگری دارید؟

۴.  هزینه‌های آموزش‌ و پرورش، طبق اصل سی‌ام قانون اساسی با شماست، امسال خیلی روی شهریه مدارس، حساب باز نکنید، برای این هزینه‌ها فکری شده‌ است؟

۵. برای آموزش هنرستان‌های فنی یا کارودانش، چه برنامه‌ای دارید؟ اصولاً آموزش چنین هنرآموزانی، چگونه از طریق سامانه های اینترنتی، آموزش خواهند دید و با دستگاه ها و سیستم‌ها آشنا خواهند شد؟

۶.  تدریس در پایه‌هایی مانند اول ابتدایی و مدارس خاصی از قبیل نیازمندان به آموزش‌های خاص، چه برنامه دارید؟ برای چنین مدارسی هم حضور معلم در مدارس کفایت خواهد کرد.

۷. در مورد مدارس کپری، کانتینری و ...، که در مناطق صعب‌العبور قرار دارند، چه باید کرد؟ قطعا در جریان هستید که حضور معلم در آن مناطق، می تواند باعث انتقال کرونا به آن مناطق  باشد

.۸. در مورد مدارس عشایری، کدام فرآیند آموزشی مدنظر برنامه‌ریزان است؟ متاسفانه این حوزه آموزشی، سالهاست که مورد بی‌مهری قرار گرفته و گاهی ادارات آموزش عشایر، کلا به فراموشی سپرده شده‌است.

جناب وزیر

خواهشمندیم :

روی طرح‌های معاونان و کارشناسان کلاس نرفته خود، حسابی باز نکنید که اگر قرار بود مشکلی توسط آنها حل شود، وضع آموزش‌ و پرورش این چنین تأسف‌بار نبود و نوبت وزارت به شما نمی‌رسید.  البته ناگفته پیداست که مقصر بخشی از این نابه سامانی‌ها، ما معلمان هستیم.

در نهایت یک هشدار ؛

هیچ برنامه‌ای بدون حضور واقعی دانش‌آموزان، خانواده‌ها و معلمان، پیشاپیش محکوم به شکست است. بنابراین درخواست می‌کنیم که از معلمان دارای سابقه تدریس در کلاس، برای برنامه‌ریزی‌ها استفاده شود، تا نتایج طرح‌ها به واقعیت نزدیک باشد.

 برای برون رفت از چالش جهانی کروناویروس، همانند متولیان آموزش در کشورهای توسعه‌یافته، به خرد جمعی معلمان مراجعه کنید که قطعا راه‌گشای تمام مشکلات خواهدبود.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

کرونا و بازگشایی مدارس و الزامات حضور دانش آموزان و معلمان در مدارس

منتشرشده در یادداشت

نقدی بر عملکرد حراست ها و نگاه امنیت محور به فضای آموزش و پرورش

نگاه امنیت محور به آموزش و پرورش سال هاست که در تارو پود ساختار  وزارت آموزش و پرورش نهادینه شده است.  منش و برنامه دولت ها بر شدت و ضعف  آن  تاثیر گذاشته است ولی همچنان  در کلیه سطوح آموزش و پرورش با حضور ملموس و موثر  ادامه می یابد . نگاه  امنیت محور عمده  رفتارهای منتقدانه و یا فعالیت های سیاسی و صنفی را  خلاف  امنیت می داند و همین موجب شده است شرایط سختی  بر معلمان  به ویژه معلمان اهل اندیشه و فعال به عنوان یکی از مهم ترین اقشاری که توان تاثیرگذاری در جهت رشد و توسعه کشور را  دارند تحمیل گردد . همین روند موجب شده است فضای آزادی و نقد در درون آموزش و پرورش بسته باشد و آموزش و پرورش را از ایفای رسالت خود با بهره گیری از توان همه نیروها باز دارد .

آثار زیان باری که نگاه مزبور بر آموزش و پرورش وارد می نماید ، بر اهمیت نقد آن می افزاید و ضرورت نقد و گفت و گو در مورد آن را الزامی  می کند.

در طول سال های پس از انقلاب به دلیل فعالیت مستمر برخی گروه های معاند و فشارهای خارجی بر کشور این نوع نگاه تقویت شد و علی رغم  گذشت سال ها از حوادث ابتدای انقلاب اسلامی همچنان بر همان روش سابق عمل می گردد ؛ حال آن که اگر از همان ابتدای انقلاب  تلاش می شد این نگاه در چارچوب مقررات منطبق بر قانون اساسی و حقوق مردم سامان یابد از ادامه این روند جلوگیری می گردید و از آن  به عنوان ابزاری برای راندن رقبا در طول دوره های مختلف استفاده نمی شد. از همین رو در طول سال های گذشته این نوع نگاه نه فقط از طرف واحدهای حراست که از سوی برخی از دیگر واحدهای آموزش و پرورش نیز ادامه یافته است و به تفکر حاکم بر آموزش و پرورش تبدیل شده است و درحال حاضر کسی را یارای رفع  نگاه فوق نیست .

در دولت فعلی نیز عمده مدیران محافظه کارانه این نگاه را پذیرفته اند و در جهت اصلاح آن قدمی برنداشته اند .

مهم ترین ابزارهایی که نگاه امنیت محور در جهت اقدامات خود استفاده می کند موارد زیر می باشد:

1) دخالت در حوزه شخصی معلمان . دربسیاری از موارد رفتارهای یک معلم در خارج از حیطه کاری و شغلی وی  نیز مورد رصد قرار می گیرد و احتمال دارد تبدیل به عاملی برای برخورد با وی شود. به دلیل فقدان ضوابط مشخص و شفاف، شاهد برخوردهای سلیقه ای در این زمینه می باشیم .

2) تشکیل پرونده در مورد معلمان منتقد یا فعال در احزاب و تشکل های سیاسی و صنفی  . بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ایران حتی اگر فردی مرتکب قتل شود که بالاترین گناه و بدترین جرم می باشد ، حق دارد از وکیل بهرمند شود و از محتوای پرونده خود مطلع باشد. متهم به قتل در صورت محکومیت در دادگاه کیفری و تایید آن در دیوان عالی کشور حق دارد از رئیس قوه قضائیه تقاضای استمهال نماید.  ولی  هیچ گاه در آموزش و پرورش به افراد اجازه داده نمی شود به پرونده خود در حراست دسترسی داشته باشند، آن را مطالعه کنند، از مفاد آن مطلع گردند و در مورد گزارش هایی که خلاف واقع بدانند به مراجع قانونی اعتراض یا شکایت نمایند .

نقدی بر عملکرد حراست ها و نگاه امنیت محور به فضای آموزش و پرورش

3) جلوگیری از انتصاب افراد دارای سوابق اعتراض یا اندیشه های متفاوت یا فعالان سیاسی و صنفی  به سمت های مختلف حتی در سطح معاونت مدرسه . همین روش موجب شده است تا اجازه بروز یا ظهور به منتقد یا فعال سیاسی و صنفی در عرصه آموزش و پرورش داده نشود و به عنوان تنبیه آن ها از این ابزار استفاده گردد . این نگاه نوعی تناقض در درون خود دارد؛ زیرا ا افرادی از نظر نهادهای ذیربط فاقد صلاحیت برای تصدی هر سمتی در آموزش و پرورش هستند ولی می توانند به عنوان معلم در کلاس درس حضور داشته باشد.  این سوال مطرح می شود چرا یک نفر صلاحیت حضور در کلاس درس را دارد ولی فاقد صلاحیت  مدیریت می باشد ؟ در حالی که در کلاس درس با دانش آموزان به صورت رو دررو برخورد دارد و می تواند افکار خود را به آن ها انتقال دهد .

این تناقض در رویه های تصمیم گیری نگاه امنیت محور به آموزش و پرورش نمونه های فراوانی دارد .

4) احضار افراد به دلیل بیان اظهار نظرهایی  که در مدرسه ، کلاس درس یا محیط های عمومی بیان نموده اند یا مطالبی که در نشریات و سایت های مجاز  منتشر کرده اند ؛ برای مثال پس از شروع به کار "شبکه شاد"عده ای به دلیل اظهار نظر یا  انتقاد از برنامه مزبور به حراست  ادارات احضار شدند. این نوع نگاه  هیچ نوع اظهار نظر متفاوتی را برنمی تابد و در صورتی که فرصت و امکانات لازم را برخوردار باشد به شدت نیروهای فعال در آموزش و پرورش را زیر نظر می گیرد . تعریف قانون مند و شفاف از حدود وظایف و اختیارات واحد های حراست براساس قانون اساسی و با حفظ حقوق شهروندی مانع بزرگی دربرابر بی قانونی، سلیقه محوری و تضییع حقوق معلمان می باشد .

  رفتارهای مربوط به نگاه امنیت محور  در بیشتر موارد براساس ظنّ و تجسس شکل می گیرند. بسیاری از مستندات پرونده های افراد مبتنی بر گزارش هایی است که براساس ظن و تجسس به واحد های حراست ارسال می گردند. در حالی که بر اساس آیه 12 سوره حجرات ظن و تجسس درکنار غیبت گذارده شده و از آن ها نهی شده است . (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضًا أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحِيمٌ ) (اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد از بسيارى از گمانها بپرهيزيد كه پاره‏ اى از گمانها گناه است و جاسوسى می كنيد و بعضى از شما غيبت بعضى نكند آيا كسى از شما دوست دارد كه گوشت برادر مرده‏ اش را بخورد از آن كراهت داريد [پس] از خدا بترسيد كه خدا توبه‏ پذير مهربان است ) .

در اخلاق اسلامی غیبت از جمله بدترین گناهان شمرده می شود ولی براساس آیه فوق  ظن و تجسس هم در کنار غیبت قرار دارند و این نشانه  دفاع صریح  قرآن کریم از حقوق انسان ها می باشد .ضمن اینکه در قرآن کریم در مورد امر مهمی مانند  ایمان به خداوند نیز تنوع به رسمیت شناخته شده است و بر اساس ایه 99 سوره یونس خداوند متعال ایمان نیاوردن عده ای از مردم  را خواست خود می داند :

" وَلَوْ شَاءَ رَبُّكَ لَآمَنَ مَنْ فِي الْأَرْضِ كُلُّهُمْ جَمِيعًا أَفَأَنْتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتَّى يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ  " (و اگر پروردگار تو مى‏ خواست قطعا هر كه در زمين است همه آنها يك سر ايمان مى ‏آوردند پس آيا تو مردم را ناگزير مى ‏كنى كه بگروند) ؛ نگاه امنیت محور بر خلاف آیه فوق نگاه مثبتی به سلایق مختلف ندارد و درصدد است همواره همگان را یکسان باشند و اختلاف سلایق و عقاید وجود نداشته باشد.

رفتارهای  نگاه امنیت محور با روح و متن قانون اساسی نیز در تضاد است. براساس اصل  نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران  هیچ مقامی حق ندارد به نام حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور آزادی های مشروع را هر چند با وضع قوانین و مقررات سلب کند. اصل فوق به روشنی نشان می دهد حتی درمورد مهم ترین مسائل کشور که استقلال و تمامیت ارضی است هیچ کس حق محدود کردن حقوق و آزادی های افراد را ندارد .

نقدی بر عملکرد حراست ها و نگاه امنیت محور به فضای آموزش و پرورش

دراصل 23 قانون اساسی نیز تاکید می گردد :

" تفتیش عقاید ممنوع است و هیچ کس را نمی توان به صرف داشتن عقیده ای مورد تعرض و مجازات قرار داد"  ولی در بیشتر موارد مسئولان حراست در مورد عقاید شخصی افراد پیگیری و مواخذه می کنند که خلاف نص صریح قانون اساسی است . محرومیت افراد از پذیرش پست و مسئولیت و استفاده از آن به عنوان یک مجازات با اصل 36 قانون اساسی  در تضاد است که تاکید دارد : علی رغم  گذشت سال ها از حوادث ابتدای انقلاب اسلامی همچنان بر همان روش سابق عمل می گرد

" حکم به مجازات و اجرای آن باید تنها از طریق دادگاه صالح و به موجب قانون باشد " .محروم  نمودن افراد از هر حقی بدون رعایت اصل  فوق خلاف قانون اساسی می باشد .

رهبر فقید انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی در تاریخ 24 آذر 1361 فرمان هشت ماده ای را برای جلوگیری از اجحاف به حقوق افراد صادر و دربند 6 همان فرمان به حریم شخصی افراد تاکید نمودند:

" هیچ کس حق ندارد به خانه یا مغازه و یا محل کار شخصی کسی بدون اذن صاحب آنها وارد شود یا کسی را جلب کند، یا به نام کشف جرم یا ارتکاب گناه تعقیب و مراقبت نماید، و یا نسبت به فردی اهانت نموده و اعمال غیر انسانی - اسلامی مرتکب شود، یا به تلفن یا نوار ضبط صوت دیگری به نام کشف جرم یا کشف مرکز گناه گوش کند، و یا برای کشف گناه و جرم هر چند گناه بزرگ باشد، شنود بگذارد و یا دنبال اسرار مردم باشد، و تجسس از گناهان غیر نماید یا اسراری که از غیر به او رسیده و لو برای یک نفر فاش کند. تمام اینها جرم [و] گناه است و بعضی از آنها چون اشاعه فحشا و گناهان از کبایر بسیار بزرگ است، و مرتکبین هر یک از امور فوق مجرم و مستحق تعزیر شرعی هستند و بعضی از آنها موجب حد شرعی می‌باشد " .

عبارات فوق در مورد حفظ حریم شخصی آن چنان صریح می باشد که نیازی به هیچ گونه توضیحی ندارد.

امام خمینی  در بند 7 همان فرمان با تاکید بر  مبارزه با گروه های معاند اعلام می کنند : افرادی از نظر نهادهای ذیربط فاقد صلاحیت برای تصدی هر سمتی در آموزش و پرورش هستند ولی می توانند به عنوان معلم در کلاس درس حضور داشته باشد.

" اگر برای کشف خانه‌های تیمی و مراکز جاسوسی و افساد علیه نظام جمهوری اسلامی از روی خطا و اشتباه به منزل شخصی یا محل کار کسی وارد شدند و در آنجا با آلت لهو یا آلات قمار و فحشا و سایر جهات انحرافی مثل مواد مخدره برخورد کردند، حق ندارند آن را پیش دیگران افشا کنند، چرا که اشاعه فحشا از بزرگترین گناهان کبیره است و هیچ کس حق ندارد هتک حرمت مسلمان و تعدی از ضوابط شرعیه نماید. "در واقع ایشان برای حدود شخصی افراد تعریف واضح و موسعی بر اساس  شرع قرار می دهند که متاسفانه در نگاه امنیت محور به آموزش و پرورش به آن توجه نمی گردد .

با شروع به کار دولت حجت الاسلام و المسلیمن روحانی و انتشار متن منشور حقوق شهروندی امید فراوانی به وجود آمد که گام های موثری برای اصلاح فضای امنیتی حاکم بر آموزش و پرورش برداشته  می شود و در حیطه هایی که در حوزه فعالیت دولت است تغییرات ملموسی مشاهده  می گردد . ولی در مجموع تحول عمده ای صورت نگرفت  و تغییر رویه های محدودی نیز که به وجود آمده است ناپایدار می باشند و با تغییر دولت به وضع قبلی بر می گردند .

نقدی بر عملکرد حراست ها و نگاه امنیت محور به فضای آموزش و پرورش

دولت نتوانست از همه ابزارهای خود برای اصلاح رویه خودبر اساس قسمت "ج" منشور حقوق شهروندی که به حق آزادی اندیشه و بیان می پردازد استفاده نماید  . براساس ماده 28 منشور فوق :  " شهروندان از حق نقد، ابراز نارضایتی، دعوت به خیر، نصیحت در مورد عملکرد حکومت و نهادهای عمومی برخوردارند. دولت موظف به ترویج و گسترش فرهنگ انتقادپذیری، تحمل و مداراست . " ولی این حق و ابراز نارضایتی و دعوت به خیر نیازمند مقدماتی است که از جمله آن ها اصلاح نگاه های امنیتی و ایجاد فضای مناسب برای بروز آن می باشد  .

از دولت  و مسئولان وزارت آموزش و پرورش انتظار می رفت در مورد سند تحول گام هایی فراتر از  چاپ بنر انجام دهند و از برنامه دولت دفاع عملی و ملموس نمایند. انتشار یک منشور از موارد مختلف و سخنان زیبا بدون اجرایی شدن آن ها مصداق بارز دوصد گفته نیم کردار می باشد. 

 متاسفانه تشکل های اصلاح طلب  نیز در طول سال های دولت فعلی بیشتر همت خود را صرف کسب امتیاز و پست و مقام کردند و کمتر تلاشی برای پیگیری سند حقوق شهروندی از خود نشان دادند و تلاش زیادی برای ایجاد فضای امن برای برخورداری فرهنگیان از حق نقد و نارضایتی نداشتند .

شاقول اصلاح طلبی تلاش برای حداقل کاهش فضای امنیت محور در آموزش و پرورش و تحکیم پایه های آزادی بیان و نقد و گفت و گو می باشد .

نقدی بر عملکرد حراست ها و نگاه امنیت محور به فضای آموزش و پرورش

اصلاح فهم و تصوری که در مورد امنیت وجوددارد مقدمه اصلاح نگاه  امنیت محور می باشد. نگاهی که حفظ امنیت را در خاموش کردن سلایق مختلف و برخورد با فعالان سیاسی و صنفی می بیند و گمان دارد هر حرکتی و هر اندیشه متفاوتی به امنیت جامعه لطمه می زند و همواره فضا رابه سمت امنیتی تر شدن پیش می برد بر اساس درک نادرستی از امنیت شکل گرفته است در صورتی که  امنیت در سایه همکاری جمعی و رشد و توسعه فضای آزادی بیان و انتقاد در چارچوب قانون رشد می نماید و با رشد بستر فضای فعالیت های قانونمند و شفاف امنیت تامین می گردد.

اگر حریم شخصی و خصوصی افراد به رسمیت شناخته شود و همگان خود راملزم به آن بدانند و افراد حق شکایت و اعتراض در مورد دخالت در حریم شخصی خود را داشته باشند بسیاری از  اعمال سلیقه ها کاهش می  یابد .  همچنین تعریف قانون مند و شفاف از حدود وظایف و اختیارات واحد های حراست براساس قانون اساسی و با حفظ حقوق شهروندی مانع بزرگی دربرابر بی قانونی، سلیقه محوری و تضییع حقوق معلمان می باشد .

نقد نگاه امنیت محور به آموزش و پرورش در سایه  تعریف مجدد نسبت امنیت و آموزش و پرورش به بهبود شرایط موجود می انجامد. این نقد رسالتی است که برعهده همه کنشگران این عرصه می باشد .نگاه امنیت محور فعلی حتی اگر از سر صدق و اخلاص هم باشد، که دربسیاری از موارد این گونه است، کارکرد و آثاری متضاد با اهداف آموزش و و پرورش دارد .

  این نگاه فضای آموزش و پرورش را از نقد و گفت و گو دور کرده است و آثار زیان باری بر رشد آموزش و پرورش و توسعه کشور داشته است .


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نقدی بر عملکرد حراست ها و نگاه امنیت محور به فضای آموزش و پرورش

منتشرشده در یادداشت

مشکلات معلم خبرنگار و روز خبرنگار

امروز به مناسبت روز خبرنگار توسط دکترفلاح‌نژاد رییس آموزش و پرورش ناحیه ۳ کرج تجلیل شدم.
ارزش معنوی این اقدام به نوعی تمام خستگی سال پرچالش گذشته را از تنم به در کرده و لذت روحی عجیبی برایم به ارمغان آورد. خصوصا اینکه در استان البرز چیزی به نام خبرنگار معلم مصطلح نبوده و نیست و از این منظر هضم و پذیرش این واقعیت که یک معلم می‌تواند در عین انجام وظایف سازمانی منتقد سیستم خود باشد اندکی ثقیل بود.

شمعی رو به باد
روزگاری نه چندان دور در دهه هفتاد، اکثر نشریات محلی مستقیم و غیرمستقیم، متأثر از حضور پررنگ معلمان قلم به دست بود. متأسفانه بنابر هزار و یک دلیل برخی از دوستان حوزه رسانه و خبر تبدیل به گوش شنوا و چشم بینای مدیران شده و بعضاً نقش تدارکاتچی روابط عمومی‌ها را بازی می‌کنند و برای حفط منافع نازل جناحی، شخصی و بعضا به خاطر در امان ماندن از تله‌های موجود (مشخص نبودن خطوط قرمز) دست به خودسانسوری می زنند.
فرهنگیانی که ضمن عمل به وظایف سازمانی، اوقات فراغت خود را با روزنامه‌نگاری و خبرنگاری سپری می‌کردند تا ضمن بیان مشکلات معیشتی، منزلتی و صنفی خود از تریبون‌های موجود با عرق روحی خویش تاثیر مثبتی در بهبود زندگی مردم پیرامونشان داشته باشند.
متأسفانه امروزه نسل معلمان پویا، جسور، قلم به دست، صاحب اندیشه و البته دست اندرکار حوزه رسانه و خبر رو به انقراض بوده و بسیاری از فرهیختگان فرهنگی کنج عزلت اختیار کرده و در زندگی شخصی خویش غوطه‌ورند.

راه رفتن بر لبه تیغ
روزنامه‌نگاری و خبرنگاری در عصر انفجار اخبار و اطلاعات به ویژه در جهان سوم راه رفتن بر لبه تیغی است که هر لحظه امکان سقوط و هبوط در آن محتمل است. بدون شک هرکسی در وجودش بعدی از ابعاد متکثر خبرنگاری را داراست.
تلاش برای درک بی کم و کاست حقایق در نهاد ماست. امروزه خبرنگاری دنیای بی سر و تهی است که چهار مقوله صحت، سرعت، دقت و کیفیت اضلاع اصلی آن است.

 تأثیرات فضای مجازی بر رسانه و خبر
گرچه گوشی‌های هوشمند و تکنولوژی‌های جدید تمام عرصه‌های اجتماعی از جمله عرصه خبر و ژورنال را متحول کرده و محدودیت‌های زمان، مکان، زبان، امکان و جغرافیا را درنوردیده است و ما به طور روزافزون با انبوه خبرنگاران آماتور و پدیده‌ی روزنامه‌نگاری شهروندان مواجه هستیم، لیکن هنوز هم مسئولیت انعکاس اخبار راستین، بدون دخل و تصرف جناحی و گروهی و همچنین پای بندی به تعهد اجتماعی نسبت به درستی و صحت خبر بیشتر معطوف به خبرنگاران و روزنامه‌نگاران حرفه‌ای است.

مشکلات معلم خبرنگار و روز خبرنگار

 چالش‌های حوزه رسانه و خبر
یکی از مشکلات عینی این روزها، تأخیر فاز نشریات کاغذی نسبت به نشریات الکترونیکی و دیگر شبکه‌های اجتماعی مجازی است. همچنین گستره منطقه‌ای مخاطب، تیراژ نازل و حوزه تأثیرگذاری اندک آن‌ها نسبت به تلگرام، اینستاگرام، فیسبوک و امثالهم از دیگر مشکلات این عرصه می‌باشد.
سینه سپر کردن یک خبرنگار در ثبت درست وقایع و به تصویر کشیدن چهره عریان واقعیت، به معنای دست کردن در لانه زنبور قدرت و ثروت بوده و علاوه بر خطر سقوط، احتمال گزیدگی همیشه وجود دارد.

 روزنامه یا روزی‌نامه ؟!
متأسفانه بنابر هزار و یک دلیل برخی از دوستان حوزه رسانه و خبر تبدیل به گوش شنوا و چشم بینای مدیران شده و بعضاً نقش تدارکاتچی روابط عمومی‌ها را بازی می‌کنند و برای حفط منافع نازل جناحی، شخصی و بعضا به خاطر در امان ماندن از تله‌های موجود (مشخص نبودن خطوط قرمز) دست به خودسانسوری می زنند.
دستمزد نازل، فقدان امنیت شغلی، عدم حمایت حرفه‌ای و بیمه‌ای، ورود افراد غیرحرفه‌ای و مصادره بخش‌های مدیریتی رسانه و خبر توسط سیاسیون از دیگر مشکلات عینی حوزه خبر و رسانه می‌باشد.
رویکرد جناحی و نتیجتا تقلیل منافع ملی و عمومی به منافع حزبی و جناحی، کمبود خبرنگار مبتنی بر آموزش علمی و آکادمیک و همچنین استیلای فضای ناامن و شائبه آلود و مبتنی بر شایعه در فضاهای مجازی و خدشه‌دار شدن اعتماد عمومی از دیگر چالش‌های منفی حوزه رسانه و خبر می‌باشد.

 تحلیل یا تکثیر؟ مسئله اینست!
از چالش‌های های مثبت خبرنگاران و اهالی مطبوعات می‌توان به کارکرد مثبت در ارتقای کیفی زندگی اجتماعی، پرتوافکنی بر تاریک خانه های قدرت و ثروت، بیان مشکلات واقعی مردم در قالب گزارش‌های تحلیلی، یادداشت‌های پژوهشی و نتیجتاً امید آفرینی می‌باشد.
به هر حال نشریات کاغذی نیز همانند کتاب در معرض تهدید و تحدیدند و مطبوعات کاغذی هم به سان کتاب برای بقای خود محکوم به ارتقاء کیفیت و انطباق خود با تکنولوژی‌های نوین و تحلیل رویدادهای مهم جاری هستند.

 ضرورت نظام جامع رسانه‌های همگانی
در پایان امیدواریم ضمن حرکت تدریجی اهالی رسانه و خبر به سوی حرفه‌ای و مستقل شدن از حکومت، حاکمیت نیز در قبال بهره‌مندی از خدمات دوستان رسانه و خبر، در خصوص تأمین حداقل‌های معیشت و منزلت این قشر شریف و البته آسیب‌پذیر گام‌های عملی برداشته و با تدوین، تصویب و عملیاتی کردن  نظام جامع رسانه‌های همگانی پاسدار حقوق اهالی رسانه و خبر باشد.‌


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

مشکلات معلم خبرنگار و روز خبرنگار

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

با کدام گزینه موافق هستید ؟

دیدگــاه

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور