غير از دردها که منشاء جسمانی دارند تمامی رنج های بشر به دیدگاهایش بستگی دارد.
درد تنها چیزی است که به دیدگاهای بشر ربطی ندارد. اگر دست من لای در گیر کند چه من فردی الهی باشم و چه لائیک و چه لیبرال و چه کمونیست هر چه باشم درد خواهم داشت.دردها منشاء بیولوژیک و فیزیولوژیک دارند اما رنج ها منشا شان دیدگاه انسان است.بدین معنی چیزی که از دیدگاه من مرا رنج می دهد ممكن است دوست مرا رنج ندهد.
مثلا گمنامی، شهرت، ثروت، قدرت سیاسی، جاه و مقام، محبوبیت، به عامل دیدگاه ما بستگی دارند و هر کس به نسبت و اندازه علاقه و عدم علاقه خود از این موارد رنج می برد.
نیچه اولین فیلسوفی بود که تأکید کرد یک نوع پرسپکتیوالیسم بر کل رنج ها حاکم است.بنابراین اگر رنج ها کمتر باشند زندگی بهتر و اگر بیشتر باشند زندگی بدتر خواهد بود. اگر بتوانیم دیدگاه خود را نسبت به هستی عوض کنیم می توانیم در کاهش رنج زندگی کمک کرده باشیم.
خود شیفتگی از آفات فکری زندگی بشری است.خودشیفتگی معیوب باعث هفت آفت فکری شده و رنج تولید می کند :
تعصب، پیش داوری، انحصارطلبی ، بی مدارایی، آرزو اندیشی و عدم تبعیت از خرد و استدلال که به استبداد طلبی ختم می شود. اگر خودشیفتگی را درمان کنیم ام الفسادی را درمان کرده ایم. دنیای بدون این هفت عادت فاصله کهکشانی با جهان امروزمان دارد.
چه میزان از درد و رنج های ما به خاطر توجه به ارزش داوری های دیگران است؟ ما چقدر از درآمد مان را صرف بر آوردن ضروریات زندگی مان می کنیم و چقدرش را صرف تجملات؟ این تجملات جز برای خریدن ارزش داوری های مثبت دیگران نیست؟ آیا این تجملات کم درد و رنج ایجاد می کنند؟ تمامی رنج های بشر به دیدگاهایش بستگی دارد.
آیا بیشتر کم کاری ها، بد کاری ها، اختلاس ها و دزدی ها، کم فروشی ها و گران فروشی ها، احتکار ها و ریا خواری ها، تقلب ها و فریبکاری ها به خاطر خرج زندگی است و یا برج (تجملات )زندگی است؟
حالا آموزه های عارفی بگوید برای ارزش داوری دیگران پشیزی ارزش قائل نباش. بگوید ترازوی زندگی ات را در درون خود قرار بده و نه در اذهان دیگران.آیا زندگی تفاوتی نخواهد کرد؟
آیا جامعه ای متفاوت نخواهیم داشت؟
ترازوی سنجش خوبی و بدی زندگی باید عقل و وجدان هر فرد باشد. هر فرد انسانی باید زندگی خودش را با ترازوی درونی خودش توزین کند.
بودا می گوید سه کار بکنید تا اخلاقی باشید. یکی اینکه در زندگی صداقت داشته باشید یعنی پنج ساحت وجودی تان یعنی باور ها، احساسات، خواسته ها، گفتار و کردار بر هم انطباق داشته باشند.دوم تواضع داشته باشید یعنی در نعمت هایی که هستی به شما می دهد و در نقاط قوتی که در وجودتان هست خود را دیگری بینگارید. سوم احسان است یعنی نقاط ضعفی که بر دیگران عارض شده است را گمان کنید بر خود شما عارض شده است، یعنی دیگری را از خود بینگارید.
هر نکته مثبتی که در خود می بینید در دیگری هم ببینید و هر نکته منفی که در دیگری می بینید در خودتان هم ببینید.
مصطفی ملکیان،مجله اندیشه پویا،شماره 25
کانال مصطفی ملکیان
امسال با شیوع بیماری کرونا تدریس در کلاس های مجازی تجربه ای متفاوت را برای معلمان رقم زد .
کمتر کسی در این اوضاع کرونایی بوی بهبود از اوضاع جهان می شنید اما حرکت خودجوش اغلب معلمان در ایجاد کلاس در پیامرسان های داخلی و خارجی با اقبال وزارت نشینان مواجه شد.
اواخر فروردین زمزمه راه اندازی شبکه اجتماعی دانش آموزی با نام اختصاری « شاد » به گوش جامعه فرهنگی کشور رسید. واکنش ها نسبت به نصب اجباری پیامرسان داخلی و ثبت مشخصات شناسنامه ای جهت احراز هویت و ورود به سامانه شاد تا اختصاص گوشی شخصی معلمان و دانش آموزان در امر آموزش متفاوت بود. برخی مخالف این طرح اجباری بودند ، برخی نظر خاصی نداشتند و پاره ای از این طرح استقبال کردند .
در ادامه با تشکیل شاد و احراز هویت دانش آموزان در کلاس های مجازی، رفته رفته جای خالی برخی دانش آموزان آشکار شد دانش آموزانی که به دلیل نداشتن گوشی هوشمند قادر به استفاده از کلاس های مجازی نبودند.
در اقدامی دیگر عده ای از معلمان برای تعدادی از این دانش آموزان گوشی هوشمند خریداری کردند و صفحات شبکه ی مجازی پر شد از تصاویر دانش آموزانی که با کمک خیرین صاحب گوشی هوشمند شدند .
هرچند نفس عمل پسندیده بود اما این سوال در ذهن هرکس شکل می گرفت که چرا زیرساخت های نظام تعلیم و تربیت در چنین شرایط بحرانی نه تنها قادر به راه اندازی شبکه ای با استانداردهای شناخته شده برای آموزش و پرورش نیست؛ حتی توان مدیریت عدالت آموزشی را هم ندارد ؟
چنین تصور می شد وزارت نشینان ،به دور از هیاهوی این روزهای کرونایی مشکلات ریز و درشت این وزارتخانه را به حرکت خود جوش معلمان سپرده اند .
تقویم آموزشی در کشور به سرعت ورق می خورد. دیوارهای فرسوده مدارس ریخته است ، همه شاهد اوضاع وخیم آموزش و پرورش هستند . شاد با تبلیغات فراوان راه اندازی شد اما از همان ابتدای کار ، نواقصی داشت که تدریس در فضای شاد را برای معلم و دانش آموز دشوار ساخت.
دوازدهم اردیبهشت در تقویم آموزش و پرورش هفته معلم نام دارد.
امسال معلمان و دانش آموزان هفته معلمی متفاوت با سالهای گذشته را تجربه می کنند.
در فضایی مجازی با یکدیگر تعامل می کنند و از همه مهم تر تبریکات روز معلم در همین فضا بین معلم و دانش آموز رد و بدل می گردد . به زودی سال تحصیلی ۹۹_۹۸ پایان می یابد. اما باید خاطر نشان ساخت وضعیت قرمز کرونایی به این زودی ها پایان نمی یابد .
شنیده ها حاکی است بخشی از دروس امتحان نهایی دانش آموزان پایه دوازدهم حذف می گردد. امتحانات نهایی پایه ششم توصیفی است و امتحانات تمام مقاطع جز پایه دوازدهم غیر حضوری برگزار می گردد
تمام این تمهیدات موقتی می تواند بازخورد خوبی داشته باشد اما اگر وضعیت کرونایی در کشور و جهان ادامه یابد به ناچار باید در پی راهکاری مناسب بود .
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه استان ها و شهرستان ها/
نامه ی زیر توسط یکی از معلمان خرید خدمات آموزشی در استان یزد برای صدای معلم ارسال گردیده است .
این رسانه آمادگی خود را برای انتشار توضیح و پاسخ مسئولان اعلام می کند .
همدان