صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

نقدی بر شبکه شاد وزارت آموزش و پرورش

در پی شیوع ویروس کرونا درکشورمان و متعاقب آن تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا، تمامی مدارس کشور از هفته اول اسفندماه تعطیل شد. وزارتخانه آموزش و پرورش با شعار " آموزش تعطیل نمی‌شود" نخست، با پخش دروس باقی‌مانده کتابهای درسی از طریق صداوسیما و در کنار آن تشکیل گروههای کلاسی در تلگرام و واتساپ و... توسط مدیران و معلمان آموزش را پیگیری می کرد.

 بعد از نزدیک دو ماه فعالیت معلمان و دانش آموزان با پیام رسانهای مذکور، ناگهان آموزش و پرورش طی ابلاغ بخشنامه ای به مدارس، معلمان و دانش آموزان را اجبار کرد تا با گوشی های شخصی خود پیام رسان داخلی شاد که از آن به شبکه اجتماعی!! نام برده می شود را نصب کنند و در ساعات مشخص تدریس آنلاین داشته باشند. دانش‌آموزان و معلمان برای ورود به این اپلیکیشن و استفاده از محتوای آن، باید تبلت یا گوشی تلفن همراه هوشمند، یک خط تلفن و دسترسی به اینترنت نسبتا پرسرعت داشته و از حداقل دانش فنی برای نصب اپلیکیشن و استفاده از آن برخوردار باشند.
 وزیر آموزش و پرورش در گفت و گویی اظهارنظر کرده بودند " تهدیدِ " تعطیلی مدارس را به " فرصت"  تبدیل می کنیم .

 ظاهراً یک‌ نمونه بارزش را باید در اجبار مدارس، دانش آموزان و معلمان به استفاده از پیام‌رسان‌های شاد برای فعالیت‌های آموزشی در تعطیلی‌های ناشی از بحران کرونا دید و برخوردقانونی با معلمانی که از این اپلیکیشن استفاده نمی کنند شاهکار دیگر برخی مدیران اداره کل آموزش و پرورش از تبدیل کردن تهدید به فرصت است.
دیروز مدیر مدرسه اجباری بودن نصب پیام رسان شاد را اطلاع رسانی کرده و اظهار داشتند معلمانی که به هر دلیل نمی توانند و نمی خواهند پیام رسان مزبور را نصب کنند باید دلیل عدم استفاده را اعلام کنند.

در برخی مدارس مدیران ار تبعات غیبت و کسر حقوق عدم نصب پیام رسان شاد می گویند این در حالی است که معاون وزیر از عدم اجباری بودن پیام رسان شاد صحبت می کند.

به عنوان یک معلم که تمایلی برای استفاده از پیام رسان شاد را  ندارم و با دانش آموزانم در تلگرام ارتباط دارم، از جناب وزیر سوالاتی دارم  :

نقدی بر شبکه شاد وزارت آموزش و پرورش

جناب وزیر

 درحالی که بیش از ۴۰ روز معلمان با تلگرام و واتساپ و... مشغول آموزش مجازی بودند، وزارتخانه ی آموزش‌وپروش در طی این روزها کجا بوده که حالا برای معلمان و دانش‌آموزان تعیین تکلیف می‌کند؟
 - از منظر قانونی چنین دستوری چه وجهه ای دارد؟
-گمان نمی کنید این کار غیرقانونی، غیرممکن و با حقوق اولیه شهروندان ناسازگار است؟
- چرا پیام رسان های ورشکسته داخلی را با دوپینگ آموزش و پرورش می خواهید نجات دهید !
- آیا پیام رسان هایی چون تلگرام و واتساپ و... هنوز تهدیدی برای امنیت ملی محسوب می شوند؟

جناب وزیر

اگر مجموعه ی زیر نظر شما واقعا به فکر آموزش مجازی است می توانستید سامانه و پورتال همگام دانش آموزی که تمام اطلاعات دانش آموزان و امکانات کاربردی برای تدریس آنلاین را دارد سر و سامان دهید و از این سامانه استفاده کنید. شما وزیر آموزش و پرورش هستید یا وکیل مدافع پیام رسان خاص؟ این حمایت از پیام رسانهای داخلی نیست حمایت از یک پیام رسان خاص است.

جناب وزیر

برای مردمی كه در چنین شرایط بحرانی ، زندگی و سلامت‌شان توسط كرونا تهديد می‌شود، چه ننگی بالاتر از اینكه آموزش و‌ پرورش اش در شرایط بحران در حال تبلیغ و استفاده اجباری از پیام رسان خاص و تحمیل هزینه های گزاف بر خانواده هاست.

جناب وزیر

نمی توان برخی خانواده ها را که حتی تهیه نان شب هم در این اوضاع  برایشان سنگین است مجبور به خرید گوشی هوشمند کرد که شرمنده ی فرزندان خود در پیش دوستان و همکلاسی هایشان نشوند. چه گروهی از اجباری شدن نصب اپلیکیشن شاد سود و منفعت می برند؟

جناب وزیر

  از خود پرسیده اید در مناطقی که کلاسی برای درس و حتی صندلی و تخته سیاه و میز وجود ندارد اپلیکیشن شاد چه مفهومی دارد؟ بی عدالتی آموزشی را بیش از پیش رواج ندهید.

جناب وزیر

از آسیب های روحی و روانی دانش آموزانی که نه اینترنت دارند و نه گوشی هوشمند و نمی خواهند پیش همکلاسی های خود شرمسار شوند خبر دارید؟ از بار روانی دانش آموزانی که گاهی وقتها مجبورند با گوشی پدر یا مادر خود در گروههای کلاسی در فضای مجازی حاضر شوند اطلاع دارید؟

جناب وزیر

  از نگرانی های والدینی که فرزندانشان از پیام رسان شاد فقط کلمه ی شاد را درک می کنند و نمی خواهند فرزندشان در سنین پایین دسترسی به فضای مجازی داشته باشد و شما با اجباری کردن این پیام رسان، آنها را وادار به این کار می کنید مطلع هستید ؟ طرح استفاده اجباری دانش آموزان و معلمان از پیام رسان شاد از هر منظری ناعادلانه و نقض حقوق اولیه شهروندی است و وزارتخانه هر چه زودتر باید به این موضوع پایان دهد.


جناب وزیر

 تا به حال به این فکر کرده اید که قرار است روزی پاسخ شرم و اندوه پدرانی را بدهید که توان خرید تلفن همراه برای فرزندان خود را ندارند؟! شبکه شاد قرار است چندین پدر و مادر را شرمنده و چند دانش آموز را افسرده و غمگین و چند خانواده را متزلزل و عصبی کند. قبل از اجرای هر برنامه ای زیرساختها را آماده کنید.

جناب وزیر

  پیام" آموزش تعطیل نمی‌شود" که هر روز تمام فضای مجازی و کانالهای تلگرامی ادارات آموزش و پرورش را پر کرده است در عمل شعاری بیش نیست. خودتان را گول نزنید آموزش سالهاست تعطیل است. اپلیکیشن شاد همان نمونه بارز سیستم آموزش و پرورش ماست، به همان ابتذال در کیفیت و بی عدالتی آموزشی.


جناب وزیر

 وزارتخانه تحت هدایت شما نشان داده که در آمارسازی مهارت خاصی دارد از دروغ شاخدار میانگین افزایش یک و نیم تا ۲ میلیونی حقوق معلمان از بابت افزایش ۵۰ درصدی تا آمار دانش آموزان مشارکت کنندگان در برنامه شاد. شما مدعی شدید بیش از ۹۰ درصد از دانش‌آموزان به شاد دسترسی دارند! این در حالی است که بنابر ادعای چند نماینده مجلس تنها ۳۰ درصد از دانش‌آموزان به این پیام رسان دسترسی دارند. همچنین آمار مشارکت دانش آموزان در کانال اطلاع رسانی پیام رسان شاد در تلگرام نشان می دهد میانگین مشارکت کشوری دانش آموزان تنها ۲۴/۶ درصد است. با این ارقام متناقض باید گفت برای جنابعالی و مجموعه ی تحت هدایت شما آمار و ارقام نصب کنندگان شاد و در واقع کمّیت مهم است نه کیفیت آموزشی.

نقدی بر شبکه شاد وزارت آموزش و پرورش

جناب  وزیر
 
 گوشی، تبلت ، لپ تاپ ، کامپیوتر و... همانند مسواک و حوله وسایل شخصی هر فرد از جمله معلم و دانش آموز است و هیچ کس را نمی توان وادار کرد که بر خلاف میل باطنی اش روی وسیله ی شخصی اش، اپلیکیشن و پیام رسان مدنظر شما را نصب کند. ضمن اینکه این کار غیرقانونی ، مغایر با حقوق شهروندی و نقض حریم خصوصی است. اگر وزارتخانه ی عریض و طویل آموزش و پرورش و شخص حضرتعالی چنین توقعی از معلمان دارید باید ابزار تدریس آنلاین از جمله گوشی هوشمند و اینترنت و...را برای معلمان و دانش آموزان فراهم کنید تا صرفاً برای آموزش مورد استفاده قرار گیرد.

جناب وزیر
 از سخن گفتن با زبان ارعاب و تهدید علیه معلمان دست بردارید !
آیا مفهوم عدم اعتماد مخاطب را می دانید؟
راه هایی که منجر به از دست رفتن اعتماد معلمان شده، با هزاران میلیارد دیگر هم کارگشا نیست. نه تنها با تهدید، این بی اعتمادی بیشتر خواهد شد بلکه  نفرت و دلسردی بیشتری را به وجود  خواهد آورد.


جناب وزیر

  انگار آموزش و پرورش بیش از آنکه نگران دسترسی همگان به آموزش باشد، نگران تعامل آزادانه و خودجوش معلمان و  دانشآموزان و خانواده‌ها با یکدیگر است. کنترل معلمان در فضای فیزیکی مدارس بس نبود حالا در فضای مجازی هم می خواهید به نوعی معلمان و دانش آموزان  تحت کنترل شما باشند؟!
 در پایان یادآور می شوم فریاد فعالان و تشکلهای صنفی معلمان سالهاست تاکید بر آموزش رایگان است، نه تنها این فریاد محقق نشده، بلکه به نابرابرترین شکل ممکن و سوءاستفاده از شرایط درگیر با شیوع کرونا به شکل آموزش مجازی ادامه دارد.

آموزش مجازی بدون زیر ساخت‌های لازم نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه قدمی بزرگ در راستای افت کیفیت آموزش است.

آموزش مجازی مصداق انحصاری کردن آموزش برای طبقات خاص جامعه و خارج نمودن افراد زیادی از گردونه‌ی آموزش است. دانش آموزانی که توان مالی و امکانات استفاده از آموزش مجازی را ندارند به راحتی نادیده گرفته شده و حذف می‌شوند!

نقدی بر شبکه شاد وزارت آموزش و پرورش
 به جای اینکه سعی کنید به اجبار، معلم و دانش آموز را همزمان سرکلاس مجازی بنشانید از آموزش آنلاین غیرهمزمان با تولید محتوای آموزشی مناسب استفاده کنید. از دانش آموزانی که در فضای فیزیکی کلاس تمرکز لازم برای یادگیری ندارند چه انتظاری دارید در فضای مجازی با تمام تمرکز بر سر کلاس آنلاین بشینند ؟

به معلمان اعتماد کنید؛ قطعا آنها بهتر از شما و مشاوران شما می دانند چگونه در این شرایط، به وظایف خود عمل کنند. این که شما بدون نظرخواهی  به جای مدیران ، معلمان و دانش آموزان بنشینید و تصمیم بگیرید و اجبار و تهدید کنید، به هیچ وجه پذیرفتنی نیست و نخواهد بود.
پیام رسان شاد با شرایط فعلی اش هیچ دردی از آموزش مجازی را درمان نمی کند. تنها اهرمی است برای مانور های تبلیغاتی شما و کسانی که از آن سود می برند!
طرح استفاده اجباری دانش آموزان و معلمان از پیام رسان شاد از هر منظری ناعادلانه و نقض حقوق اولیه شهروندی است و وزارتخانه هر چه زودتر باید به این موضوع پایان دهد.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نقدی بر شبکه شاد وزارت آموزش و پرورش

منتشرشده در یادداشت
دوشنبه, 08 ارديبهشت 1399 18:25

اندر حکایت جهان امروز

قم

منتشرشده در نامه های دریافتی

گروه گزارش/

فراخوان صدای معلم برای گزارش معلمان در مورد اجبار و تهدید معلمان به عضویت در شبکه شاد

همان گونه که در گزارش صدای معلم آمد ( این جا ) ؛ « عبدالرسول عمادی » مشاور وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش های صدای معلم عنوان کرده است که معلمان و دانش آموزان برای عضو شدن در شبکه شاد هیچ اجباری ندارند .

ایشان در جای دیگری تاکید می کند استفاده از شبکه شاد هیچ اجبار و الزامی ندارد .

همچنین در جوابیه ای که وزارت آموزش و پرورش به تاریخ یکشنبه 7 اردیبهشت 99 برای خبرگزاری تسنیم ارسال کرده است ؛ چنین آمده است : ( این جا )

" با عنایت به اسناد بالادستی از جمله راهکار 2-17 و 4 -17 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، آموزش دانش‌آموزان از طریق فضای مجازی را از تکالیف مهم وزارت آموزش و پرورش دانسته است.

نظر به شرایط و نیاز اجتماعی امروز، تعطیلی مدارس، طولانی شدن آن و  جلوگیری از ایجاد وقفه در امر آموزش دانش‌آموزان، اجرای این برنامه تکلیفی را جهت کاهش دغدغه‌های اجتماعی، بیش از پیش ضروری ساخته است.

در این راستا، وزارت آموزش و پرورش با لحاظ کردن حفظ امنیت و اطلاعات دانش‌آموزان و کارکنان آموزش و پرورش شبکه اجتماعی دانش‌آموزان ( شاد) را راه‌اندازی و طی شیوه‌نامه مورخ 10 فروردین 99 معاونت آموزش ابتدایی و شیوه‌نامه معاونت آموزش متوسطه جهت اجرا به استان‌ها ابلاغ کرد و در آن مدیران مدارس را الزام به راهنمایی، ترغیب و تشویق معلمان و نظارت بر فرایند آن کرده است (بند3-1 وظایف عوامل مدرسه در شیوه نامه معاونت متوسطه).

فراخوان صدای معلم برای گزارش معلمان در مورد اجبار و تهدید معلمان به عضویت در شبکه شاد

لیکن هیچ اشاره‌ای به تهدید و معرفی به هیئت رسیدگی به تخلفات نشده است همچنین تاکنون شکایتی مبنی بر تهدید معلمان و یا معرفی آنان به هیئت تخلفات به اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخ گویی به شکایات واصل نشده است.

شایان ذکر است چنانچه شکوائیه‌ای به صورت مصداقی و با درج مشخصات مدیر منطقه یا واحد آموزشی ذکر شود در اسرع وقت از سوی این اداره کل مورد بررسی و پیگیری  قانونی قرار خواهد گرفت. "

در این راستا ؛ « صدای معلم » ضمن تاکید بر مواضع پیشین خود مبنی بر اجرای اصل " مدرسه محوری " و احترام به هویت و جایگاه مدرسه و ارکان آن که در سند تحول بنیادین نیز مورد تاکید و تصریح قرار گرفته است از همه معلمان دعوت می کند چنان چه موردی دال بر اجبار ، الزام و تهدید آنان از سوی مدیران در هر سطحی را  مشاهده کردند به صورت مستند و مکتوب برای این رسانه ارسال نمایند .

در گزارش ها و اخبار ارسالی حتما نام مدرسه ، منطقه و اداره کل همراه با بخشنامه و دستور العمل ذکر شود .

ضمنا اگر این پیام ها در شبکه های مجازی مبادله گردیده است ؛ تصویری از آن ( اسکرین شات ) برای صدای معلم ارسال گردد .

این رسانه به مدارس پیشنهاد می کند با بهره گیری از " خرد جمعی " و " خلاقیت و نوآوری "  و در نظر گرفتن " منافع و مصالح آموزش " ؛ جریان و فرآیند تربیت را استمرار و استغنا بخشند .

پایان گزارش/

ای میل :

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید


فراخوان صدای معلم برای گزارش معلمان در مورد اجبار و تهدید معلمان به عضویت در شبکه شاد

منتشرشده در گفت و شنود

گروه رسانه/

امروز یکشنبه 7 اردیبهشت 99 ؛ « صدای معلم » در گزارشی با عنوان : "  پرسش از عبدالرسول عمادی مشاور وزیر آموزش و پرورش در مورد " قانون " و " دیکتاتوری " ؟! " از رفتار آمرانه و خلاف قانون وزارت آموزش و پرورش در زمینه " شبکه شاد " انتقاد کرد . ( این جا )

در این گزارش آمده بود :

" پرسش « صدای معلم » از آقای عمادی و نیز وزیر آموزش و پرورش و سایر مسئولان این وزارتخانه که در باب سند تحول بنیادین و رویکردهای و زیرنظام ها و راهکارها و البته توجه به " مدرسه محوری " سخنرانی های فراوان کرده و نشست های مختلف و متعدد برگزار می کنند آن است که چرا پس از شیوع ویروس کرونا ، با نادیده گرفتن نقش مدرسه و ارکان آن و برنامه ریزی های آن سعی کردند تا سلیقه و دستورات خود را در حوزه " آموزش مجازی " به آن دیکته کنند ؟

« مدیر صدای معلم » در نشست نقد شبکه شاد در استان البرز ؛ راهکار 2 / 17 سند تحول بنیادین گفت : ( این جا )

تولید و به کارگیری محتوای الکترونیکی متناسب با نیاز دانش‌آموزان و مدارس با مشارکت بخش دولتی و غیردولتی و الکترونیکی کردن محتوای کتاب‌های درسی براساس برنامه درسی ملی (با تاکید بر استفاده از ظرفیت چند رسانه‌ای) تا پایان برنامه پنجم توسعه کشور. اما قرار بوده است تا پایان برنامه پنجم توسعه این کار صورت گیرد در حالی که اکنون در پایان برنامه ششم توسعه هستیم !

چه کسانی و کدام مدیران ناکارآمد و بی برنامه باید پاسخ گوی این وضعیت باشند ؟ کاری که باید قبلا و با برنامه انجام می شده است الان با فشار و شتاب زدگی دارند پیش می برند .

وزارت آموزش و پرورش با دیکته کردن یک سویه و اجباری شبکه شاد و زیر پاگذاشتن هویت و بلوغ مدرسه ، شعور مدارس و معلمان و ذی نفعان آموزش را به سخره گرفته است ! "

حال پرسش این رسانه از آقای عمادی و سایر برنامه ریزان و تصمیم گیرندگان آن است که آیا " دیکتاتوری " فقط منحصر به " اون " است ؟!

آیا این مسئولان و مقامات نگاهی به خود و کارنامه خویش هم دارند ؟ و یا عادت کرده اند عیب ها و نواقص دیگران را " ببینند " و آن را زیر " ذره بین " قرار دهند ؟

آیا این مسئولان تاکنون به نقدهای کارشناسی منتقدان و رسانه های مستقل در مورد سیاست ها و برنامه های خود پاسخ گو بوده اند ؟

آیا این افراد در عمل به آن چه " قانون " گفته و تجویز کرده است واقعا پای بند هستند ؟

آیا واقعا به تفویض اختیار و تمرکززدایی باوری وجود دارد ؟

از قدیم گفته اند :

" یک سوزن خود و یک جوالدوز به دیگران ( مردم ) ! "

« عبدالرسول عمادی مشاور وزیر آموزش و پرورش در یادداشتی در کانال تلگرامی خود به این گزارش پاسخ داده است .

منتشرشده در یادداشت
یکشنبه, 07 ارديبهشت 1399 08:58

در انتظار تاییدیه "شاد" !

آسیب شناسی شاد و آموزش مجازی در آموزش و پرورش  اخیراً  آقای قنبرعلی خوش آیینه، معاون پژوهشی، برنامه ریزی و منابع انسانی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی گفته "برنامه شاد، هیچ مشکلی ندارد و معلمان کم کاری می کنند و بهانه می آورند". و تهدید کرده که؛ "با مدیران و معلمان که از نصب برنامه شاد خودداری کرده اند، برخورد قانونی می شود".
ایشان در این اظهارات ناپخته خود، مرتکب سه فقره خطا شده که دو مورد آنها حق الناس را نشانه گرفته است :

خطای اول وی، بی عیب و نقص دانستن برنامه شاد است که این، مربوط به ناآگاهی او نسبت به وضعیت اپلیکیشن است که قرار است جای خالی کلاس های درسی تحت مسئولیت او را پر کند.

خطای بعدی او وارد ساختن تهمت به معلمان با به کار گیری عبارتِ "معلمان کم کاری می کنند و بهانه می آورند" است که نسبتی بسیار نامنصفانه و قضاوتی ناعادلانه در حق معلمان می‌باشد.

خطای سوم او به کارگیری زبان ارعاب و تهدید علیه معلمان است؛ وقتی می گوید "با مدیران و معلمان که از نصب برنامه شاد خودداری کرده اند، برخورد قانونی می شود"، نه تنها با این تهدید، نفرت و دلسردی به میان این قشر نجیب می آورد، بلکه ذهن ها را از واقعیت دور می سازد و به جای اینکه نقاط ضعف برنامه "شاد" را واکاوی و برطرف کند، کاربران را متهم به کارشکنی و ذهن مردم و مسئولان را به بیراهه می برد.

آسیب شناسی شاد و آموزش مجازی در آموزش و پرورش

البته من قصد پاسخ به ایشان را نداشته و ندارم لیکن تجربه خودم را جهت استحضار وزارت نشینان محترم و اتخاذ تدابیر معقول و منطقی در موقعیت کنونی،  به اشتراک می گذارم.
بسیار قبل تر از اینکه اپلیکیشن "شاد" مطرح و طراحی و ابلاغ شود، بسیاری از معلمان با هزینه خود و با استفاده از پیام رسانهای مختلف، به تدریس پرداختند و اینجانب نیز کانالی در تلگرام درست کردم و تمام مطالب کتاب درس را به تفکیک فصل، همراه با تصویر و توضیح و تلخیص و سئوال، در کانال قرار دادم و آی دی مربوطه را خدمت مدیر محترم مدرسه ارسال و درخواست کردم که آن را در اختیار دانش آموزان قرار دهد و اطلاع رسانی کند که مطالب درسی را در این کانال پیگیری کنند. ولی با وجود اطلاع رسانی مکرر، تعداد دانش آموزانی که عضو کانال شدند خیلی کمتر از حد انتظار بود و مدتها گذشت و از یکصد نفر دانش آموز فقط ۲۷ نفر عضو کانال شدند.

با توجه به این احتمال که شاید دانش آموزان به دلیل فیلتر بودن تلگرام نتوانند عضو این کانال شوند، عین همان کانال را در پیام رسان سروش نیز ایجاد و تمام مطالب درسی را در آن بارگذاری کردم و اطلاع رسانی لازم نیز، هم از طریق پیامک و هم از طریق کانال تلگرامی صورت گرفت ولی از این کانال هرگز استقبال نشد و فقط ۴ نفر به ما پیوستند.

به ذهنم رسید که هر کدام از پیام رسان های "تلگرام " و "سروش" معایب و محدودیت هایی دارند که ممکن است "بلاگفا" آن محدودیتها را نداشته باشد. لذا همه مطالب درسی را به تفکیک فصل در وبلاگ نیز قرار دادم و این اقدام نیز، هم از طریق کانالهای تلگرام و سروش و هم از طریق پیامک اطلاع رسانی شد

.دلایل عدم استقبال دانش آموزان از کانال های ایجاد شده، می تواند مختلف و متعدد باشد که از آن میان، می توان به موارد زیر اشاره کرد؛
 ۱) اغلب دانش آموزان و اولیای شان وسیله لازم از قبیل گوشی هوشمند و تبلت و رایانه و لب تاب برای استفاده از شبکه های اجتماعی ندارند.
 ۲) خانواده های برخی از دانش آموزان به دلیل مشکلات اقتصادی حاضر به پرداخت هزینه اینترنت نیستند و یا واقعاً نمی‌توانند چنین هزینه ای را در سبد نیازهای فرزندان خود لحاظ کنند.
 ۳) فیلتر بودن تلگرام -که قابلیت ها و کارآیی خوبی هم نسبت به سایر پیام رسانه های داخلی و خارجی دارد- آن را از دسترس دانش آموزان خارج می‌سازد. یکی از دلایل عدم عضویت دانش آموزان در تلگرام می تواند فیلتر بودن آن باشد. لازم به ذکر است که بعد از چندین بار اطلاع رسانی حتی کمتر از یک سوم دانش آموزان عضو کانال تلگرامی شدند.
۴) دلیل اینکه دانش آموزان از کانال پیام رسان سروش حتی به اندازه کانال تلگرامی استقبال نکردند، کاملاً روشن است؛ سرعت پایین و ناکارآمدی این پیام رسان.
 ۵) از میزان استقبال و بازدید دانش آموزان از همان مطالب درسی ارائه شده در وبلاگ، بی خبرم. چرا که هیچ بازخورد یا نظری از کسی دریافت نکرده ام.
۶) دانش آموزانی که قبل از شیوع کووید ۱۹، از آموزش در فضای واقعی و کلاسهای حضوری استقبال نمی‌کردند و مطالب کتب درسی جذابیتی برای شان نداشت و با اجبار و اکراه، از دستورالعمل های آموزشی پیروی می‌کردند، بعید به نظر می‌رسد که استقبال چشمگیری از همان کتب و همان مطالب آموزشی در فضای مجازی داشته باشند. (قبلاً نیز یادداشتی در همین رابطه تحت عنوان "فاجعه سقوط طیف متوسط در مدرسه" در پایگاه خبری-تحلیلی صدای معلم تقدیم معلمان بزرگوار و مسئولان محترم کرده ام). ( این جا )

آسیب شناسی شاد و آموزش مجازی در آموزش و پرورش

اما با آمدن "شاد" با اینکه با یاد دانش آموزان بی گوشی و بی تبلت غمگین و ناشاد، حس خوبی نسبت به این برنامه پر هیاهو نداشتم و نسبت به کارآیی این اپلیکیشن نوپا تردید داشتم، ولی با توجه به اجباری بودن استفاده از این اپلیکیشن و الزامی بودن حضور دانش آموزان و معلمان در کلاسهای مجازی آن، نسبت به شکل گیری گروههای آموزشی با حضور همه دانش آموزان و معلمان به تفکیک کلاس و ماده درسی امیدوار شدم و خوشحالی خود را در اولین حضورم در گروههای کلاسی ابراز کردم و اظهار امیدواری که؛ تجربه کلاس و مدرسه مجازی، تجربه ای شیرین و پر ثمر برای همه دانش آموزان و معلمان باشد و از دانش آموزان خواستم که حضور در کلاس مجازی را مثل حضور در کلاس واقعی جدی بگیرند و برای گسترش یادگیری خود بیش از پیش کوشا باشند. دانش آموزانی که قبل از شیوع کووید ۱۹، از آموزش در فضای واقعی و کلاسهای حضوری استقبال نمی‌کردند و مطالب کتب درسی جذابیتی برای شان نداشت و با اجبار و اکراه، از دستورالعمل های آموزشی پیروی می‌کردند، بعید به نظر می‌رسد که استقبال چشمگیری از همان کتب و همان مطالب آموزشی در فضای مجازی داشته باشند.

حتی یادآوری کردم که این فضا را نیز یک فضای حقیقی بدانند چرا که همه اعضای آن، افرادی حقیقی اند و حقیقتاً وجود دارند و همدیگر را می‌شناسند و حقوق و وظیفه مشخصی دارند.این نکته را هم یاد آوری کردم که؛ چون توفیق اجباری نصیب همه اعم از دانش آموزان و معلمان شده و مجبورند در برنامه "شاد" حضور داشته باشند و لاجرم به اینترنت وصل اند، می‌توانند علاوه بر استفاده از نکات آموزشی کتب درسی، مفاهیم و موضوعات مشابه را در مرورگرهای مختلف جست و جو کنند و مطالب بیشتری بیاموزند.
اما شمع کم سوی این امید چندان روشن نماند به زودی به خاموشی گرایید و همه کلاسهای "شاد" من بعد از یکی دو ساعت، از نظر محو شدند و ارتباطم مثل بسیاری دیگر از معلمان عزیز، با دانش آموزانم قطع شد.اکنون چندین هفته است که همه دستورات فنی وزارت محترم را به کار می گیرم که کلاسهای "شاد"م دایر گردند اما مشکل به وجود آمده، همچنان باقیست و تنها پیامی که موقع ورود به برنامه "شاد" دریافت میکنم، این است؛ "کد ملی معلم وارد شده مورد تایید نمی‌باشد".
قطعاً دیگران نیز چنین تجاربی دارند. دانش و آگاهی ما از جهان پیرامون و رخدادهای آن، از راههای گوناگونی حاصل و کامل می شود؛ استفاده از تجارب دیگران، مطالعه منابع مکتوب، مشاهده و تحقیق میدانی، وقایع و اتفاقات پر تکرار، بستر جامعه، دامن طبیعت، حوادث غیرمترقبه، تجارب شخصی و حتی بلایا و بیماریها و ... راهها و منابع کسب آگاهی اند.
 
از مسئولین محترم انتظار می‌رود که دیدگاهها و تجارب معلمان را به سان منبع اطلاعاتی مطمئن بنگرند و آن را فدای تعصب نکنند؛ "اختراع دوباره چرخ" بی معناست و اگر مشتاقند موفقیتی در این مسیر ثبت کنند، دانش آموزان غمگین و پدران و مادران شرمگین را هم به خاطر آورند.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

آسیب شناسی شاد و آموزش مجازی در آموزش و پرورش

منتشرشده در یادداشت

گروه گزارش/

نشست هم اندیشی و صمیمی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی در سیستان و بلوچستان در بحران کرونا

پرتال اداره کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان خبر از نشست هم اندیشی و صمیمی معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با اعضای مجمع خیرین مدرسه ساز استان داده و می نویسد : ( این جا )

" مهراله رخشانی مهر در نشستی صمیمانه با اعضای مجمع خیرین مدرسه ساز استان، در خصوص اقدامات و برنامه های خیری آنان در حوزه ساخت و ساز فضاهای آموزشی، ورزشی و پرورشی با آنان به گفت و گو پرداخت.

به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان، رخشانی مهر در این نشست از رتبه سوم سیستان و بلوچستان در حوزه جذب اعتبارات خیری خبر داد و اظهار داشت: خوشبختانه با ورود جدی و دقیق مجموعه های مختلف خیری در استان،شاهد تغییرات و اتفاقات خوب و ماندگاری در حوزه ساخت و ساز فضاها و تامین تجهیزات و امکانات خواهیم بود.
در این جلسه اعضای مجمع خیرین مدرسه ساز استان نیز به بیان نقطه نظرات و و پیشنهادات خود در راستای تحقق هر چه بیشتر اهداف این مجمع پرداخته و از تعامل و ارتباط خوب و ارزنده آموزش و پرورش استان، نوسازی مدارس و مشارکت خیرین نیک اندیش به نیکی یاد کردند . "

همان گونه که از تصاویر مشخص است ؛ اعضای نشست بدون رعایت فاصله مناسب ( فاصله گذاری اجتماعی ) در کنار هم نشسته اند و به نظر می رسد در سیستان و بلوچستان خبری از کرونا نیست !

در این نشست مدیر کل آموزش و پرورش هم حضور داشته است .

آیا اداره کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان سالن بزرگ تری برای برگزاری این گونه نشست ها در میانه بحران " کرونا " نداشت ؟ پرسش " صدای معلم "  رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور آن است که آیا آن ابلاغیه صادر شده است ؟

اگر چنین است و وضعیت این استان عادی است ؛ چرا مدارس تعطیل هستند ؟

آیا قرار است مسئولان این گونه برای جامعه " فرهنگ سازی " کنند ؟

پیش تر ؛ مدیر کل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان گفته بود  ( این جا ) ترویج فرهنگ خوب و پسندیده سلامت ، شادی و نشاط جامعه را به دنبال دارد واین امر در حوزه آموزش و پرورش توسط دانش آموزان به عنوان سفیر سلامت، نهادینه می گردد.

حمیدرضا رخشانی تاکید کرده بود : مشارکت مختص به دانش آموزان نمی باشد و هر یک از ما هم در شرایط کنونی یک سفیر سلامت هستیم.

همچنین حمیدرضا رخشانی در ششمین جلسه ستاد استانی مدیریت کرونا بر ضرورت ارتباط گیری معلمان و دانش‌آموزان با تشکیل گروه های مختلف در شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان های داخلی و بهره‌گیری از این ظرفیت ها تاکید کرد و گفت : محتواهای تولید شده از فعالیت های آموزشی در همه مدارس رصد و پایش می شود.

مدیر کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان و سایر مسئولان نیز بدانند و آگاه باشند که فعالیت های آنان نیز توسط رسانه های مستقل و منتقد رصد و پایش می شود !

و اما نکته مهم دیگر سختان رخشانی مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در نشست خبری 15 بهمن 1398 با خبرنگاران و رسانه ها می باشد .

 « صدای معلم » نوشت : ( این جا )

نشست هم اندیشی و صمیمی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی در سیستان و بلوچستان در بحران کرونا

در ادامه صدای معلم به نشست رسانه ای اخیر مجتبی زینی وند رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و  ضمن یادآوری سخن ایشان در مورد صدور ضرورت صدور دستورالعمل و یا بخشنامه ای از سوی وزارت آموزش و پرورش برای الزام دعوت همه خبرنگاران به نشست های شوراهای آموزش و پرورش و نیز قول 100 درصد آقای زینی وند برای انجام این کار تا پایان دی ماه 1398 گفت :

هر دو ماه یک بار نشستی میان روسای سازمان های نوسازی در استان ها با جامعه خیرین آن ها برگزار می شود .

چرا نباید رسانه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی و نهاد " ناظر "  در این نشست ها حضور نداشته و یا از آنان دعوتی به عمل نیاید ؟

رخشانی مهر در پاسخ به این پرسش صدای معلم معاونین خودش در  جلسه را مورد خطاب قرار داده و گفت :

این موضوع را ابلاغ کنید که در جلسات هیات مدیره جامعه خیرین مدرسه ساز و مجامع استانی – البته نمی توانیم دستور بدهیم  چون آن ها یک مجموعه مستقل هستند – حتما از رسانه ها دعوت کنند که در این مجامع حضور پیدا کنند ."

پرسش این رسانه رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور آن است که آیا آن ابلاغیه صادر شده است ؟

چرا در این نشست صمیمی خبرنگاران دعوت نشده اند ؟

توضیح « صدای معلم » در مورد این نشست :

بر اساس تماس تلفنی و توضیحی که رئیس روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان به این رسانه ارائه کرده است ؛ میزبان این نشست نه اداره کل بلکه « مجمع خیرین مدرسه ساز « بوده است .

پرسش این رسانه از آن تشکل مردمی آن است که آیا در جریان مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا بوده و اگر هستند چرا به آن عمل نگردیده است ؟

بدون تردید انتشار این گونه اخبار  بدون در نظر گرفتن این اصول تاثیر خوبی بر روی افکار عمومی نخواهد داشت .

از سوی دیگر ؛ « صدای معلم » ضمن سپاس از پاسخ گویی آن اداره کل و تعمیم آن به سایر موارد ؛ انتظار دارد تا مدیر کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در این موارد حساس بوده و تذکرات احتمالی ایشان در پرتال منتشر می گردید .

نشست هم اندیشی و صمیمی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی در سیستان و بلوچستان در بحران کرونا

نشست هم اندیشی و صمیمی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی در سیستان و بلوچستان در بحران کرونا

نشست هم اندیشی و صمیمی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی در سیستان و بلوچستان در بحران کرونا

نشست هم اندیشی و صمیمی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی در سیستان و بلوچستان در بحران کرونا

نشست هم اندیشی و صمیمی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی در سیستان و بلوچستان در بحران کرونا

پایان گزارش/


نشست هم اندیشی و صمیمی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی رد سیستان و بلوچستان در بحران کرونا

منتشرشده در گفت و شنود

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

خیلی زیاد - 1.9%
زیاد - 0.9%
متوسط - 2.3%
کم - 2.5%
خیلی کم - 92.4%

مجموع آرا: 1986

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور