گروه گزارش/
دوشنبه 13 مرداد 1399 خبرگزاری ایسنا خبری را با عنوان " برنامه امتحانی شهریورماه دانش آموزان اعلام شد " منتشر کرد . ( این جا )
خبر به گونه ای تنظیم شده بود که به نظر می رسید در موضوع " امتحانات داخلی " مدارس شیوه ارزشیابی دروس در امتحانات شهریور ماه به صورت حضوری باشد .
بر اساس اخبار رسیده به صدای معلم برخی مدارس متوسطه به معلمان و دانش آموزان اعلام کردند که امتحانات شهریور ماه به صورت حضوری برگزار خواهد شد .
بر این اساس ؛ « صدای معلم » در گزارشی به آن پرداخت . ( این جا )
اما بعدا مشخص شد که وضعیت تغییر چندانی نکرده و روال همه شیوه سابق است .
جهت تنویر افکار عمومی و شفاف سازی در مورد عملکرد مسئولان وزارت آموزش و پرورش ، تصمیم گرفتیم تا گفت و گویی را با " خسروساکی " رئیس مرکز سنجش و پایش این وزارتخانه انجام دهیم .
گروه رسانه/
خبرگزاری تسنیم گفت و گوی قابل تاملی را با " عباس عبدی " پژوهشگر اجتماعی، روزنامهنگار اصلاحطلب و فعال سیاسی-اجتماعی در حوزه مسائل آموزش و پرورش انجام داده است .
آن چه قابل توجه است آن است که این گفت و گو توسط " بخش سیاسی " این خبرگزاری صورت گرفته اما در بخش معرفی ایشان به پایگاه سیاسی ایشان اشاره ای نشده است .
« صدای معلم » ضمن دعوت از شما برای مطالعه ی این گفت و گو امیدوار است هم نخبگان و کنش گران خارج از حوزه آموزش به مسائل این حوزه بپردازند و هم خبرنگاران حوزه آموزش و پرورش نقش اصلی و راهبردی خود را در این مهم ایفا کنند .
گروه رسانه/
پس از انتشار گزارش این رسانه " با عنوان « صدای معلم : دلایل و مستندات مسئولان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برای هم پوشانی اهداف این نشست با مصوبه 828 شورای عالی آموزش و پرورش فاقد " موضوعیت " بوده و در تضاد با بخشنامه ها و دستور العمل های پیشین این وزارتخانه است !
استمرار نشست و همکاری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با " ناشران آموزشی " در تضاد با اساسنامه این سازمان است ( این جا ) » ؛ این سازمان پاسخی برای صدای معلم ارسال کرده است .
ضمن سپاس از پاسخ گویی ، عین جوابیه به شرح زیر است.
گروه اخبار/

امروز چهارشنبه صبح جمعی از فرهنگیان بازنشسته با تجمع در برابر وزارت آموزش و پرورش نسبت به عدم اجرای رتبه بندی و بی تفاوتی مسئولان این وزارتخانه اعتراض کردند .
یکی از معلمان بازنشسته به " صدای معلم " گفت :
« بیش از یک ساعت است که این جا جمع شده و شعار می دهیم اما هیچ مسئولی حتی حال ما را نمی پرسد .
من اول مهر سال 98 بازنشسته شدم . وزارت آموزش و پرورش مبنای اجرای رتبه بندی را دوم مهر گذاشت که شامل حال من نشود .
می خواهم بدانم دلیل آن چیست ؟ مثل من کم نیستند . آیا این تبعیض نیست ؟ »
معلم دیگری گفت : « مهر ماه بازنشسته شده ایم . مرداد دارد تمام می شود . هنوز پاداش بازنشستگی ما را نداده اند .
آن موقع که تورم مثل الان نبود و می شد با آن پول کاری کرد .
این پولی که هنوز در مورد آن وعده می دهند چه مشکلی قرار است از ما حل کند ؟

آیا این عدالت و انصاف است ؟
آیا در همین ستاد و وزارتخانه کسی بازنشسته شود چگونه پاداشش را پرداخت می کنند ؟
آیا در ادارات و دستگاه های دیگر هم وضعیت چنین است ؟
آیا معلم باید برای گرفتن مطالبات قانونی اش هم تحقیر شود ؟ »
حوالی ظهر جمعیت معترض پراکنده شدند اما مسئولی در میان آنان حضور نیافت .
پایان پیام /
گروه رسانه/

پرتال وزارت آموزش و پرورش نوشت :
محسن حاجی میرزایی در آستانه فرارسیدن 17 مرداد ماه سالروز خبرنگار شهید محمود صارمی و روز خبرنگار با صدور پیامی این روز را به تمامی فعالان عرصه رسانه و خبرنگاران تبریک گفت.
متن پیام وزیر آموزش و پرورش به این شرح است:
در جهان پیوسته و پیچیده امروز که از آن بهعنوان دهکده جهانی یاد میشود سرعت تحولات و تغییرات چنان بر عرصههای زیستی انسان تاثیر گذاشته است که نقش مهم رسانهها برای اطلاعرسانی، آگاهی بخشی و شفافیت دو چندان شده است و برای آنکه رسانهها به درستی این نقش را ایفا کنند، نیازمند حضور شایسته و بایسته خبرنگاران بهعنوان نبض بیدار و دیده بانان جامعه هستیم.
خداوند بزرگ را شاکرم که جامعه آموزش و پرورش کشور افتخار دارد از همراهی و تعامل سازنده خبرنگارانی فهیم، مسئولیتپذیر، ارزشگرا و حقیقتجو برخوردار باشد. اهالی رسانه در آموزش و پرورش عضو مهمی از خانواده تعلیم و تربیت هستند و امروز نسبت به توسعه ارتباطات دو سویه با رسانهها و این عزیزان، مصممتر هستیم.
هفدهم مرداد ماه و فرارسیدن روز خبرنگار، فرصتی گران مایه برای قدردانی و تجلیل از تلاشهای صادقانه، منتقدانه و حقیقت طلبانه خبرنگاران و اصحاب رسانه در مسیر روشنگری، شفافیت و رهیافت دسترسی آزاد به اطلاعات است.
همچنین فرصت مغتنمی است تا یاد و خاطره پیشکسوتان فرهیخته و شهیدان عرصه خبر و رسانه بهویژه شهید محمود صارمی که در راه تبیین آرمانها و ارزشهای کشور و ارائه تصویر صحیح و اطلاعرسانی آگاهانه به جامعه، فردا کاری کرد، تبیین شود.
حکمرانی خوب در دنیای امروز بدون حضور و بروز رسانهها و کنشگران ارتباطات دست یافتنی نیست و بر همین اساس نقش رسانه و فعالان آن بیشازپیش در هدفگذاری عرصه اطلاعرسانی صادق و نافذ، احساس میشود.
وزارت آموزش و پرورش بهعنوان بزرگترین دستگاه اجرایی و آموزشی کشور و یکی از مؤثرترین نهادهای فرهنگی، در راستای ارتقای نظام تعلیم و تربیت و مدیریت تعارض منافع برای پیشبرد عدالت آموزشی و احقاق حقوق مخاطبان و ذینفعان، مشتاقانه خواستار استمرار حضور مؤثر و اهتمام مجدانه خبرنگاران عزیز است و با مشارکت ایشان، تحقق اهداف کلان آموزش و پرورش و اجرای کامل و موفق سند تحول بنیادین را شاهد خواهیم بود.
یادآوری میکنم آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید با داشتن عرصههایی رسانهای چون شبکه آموزشی شاد و میلیونها کاربر آن، خبرگزاری پانا، نشریات معتبر و متنوع مجلات پر شمارگان و جشنوارههای مختلف فیلم و مانند آن رویکردی کاملاً تعاملی و ارتباطی دارد. از فرصت استفاده میکنم و بر مطالبه جدی خود از خبرنگاران بر 3 محور شفافسازی، آگاهسازی و اقناعسازی و حضور بهعنوان حلقه اتصال و ارتباط سازمانی با مخاطبان تأکید و یادآوری مینمایم.
با تبریک مجدد روز خبرنگار و نکوداشت قلم و کرامت رسانه، این روز را به فعالان و منادیان روشنایی و حقیقت در عرصههای اطلاعرسانی و ارتباطی اعم از دیداری، شنیداری، مکتوب، الکترونیک و شبکههای اجتماعی تبریک میگویم و سلامت قلم، آگاهی قدم و تلاشی پرقدم را آرزومندم.
پایان پیام/
گروه گزارش/

هنوز شورای عالی آموزش و پرورش و دبیر کل تازه منصوب شده ی آن به گزارش صدای معلم پاسخی ارائه نکرده است .
در گزارش این رسانه آمده بود : ( این جا )
« رخوت ، بی عملی و مهم تر از آن از دست دادن " مرجعیت کارشناسی " برای شورای عالی آموزش و پرورش که کارشناسان و صاحب نظران بر آن اجماع دارند ؛ قرار است تحت کدامین رویکرد مدیریتی و مانیفست سازمانی تعدیل و درمان شود ؟
آیا دبیر کل جدید شورای عالی آموزش و پرورش طرح و برنامه ی مشخصی برای احیای شورای عالی آموزش و پرورش دارد و یا آن که همچنان " روزمرگی " و " بی عملی " بر آن حکمفرما خواهد بود ؟
یا آقای امانی طهرانی موضع مشخص و صریحی در این مدت داشته است ؟
این رسانه تاکنون در گزارش های قابل توجهی ضمن انتقاد از جایگاه قانونی و عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهان پاسخ گویی این نهاد در مورد عملکرد خود شده است .
نظر صریح و شفاف دبیر کل جدید شورای عالی آموزش و پرورش در مورد این گونه " نهادهای موازی " و تداخل در وظایف و امور سازمانی چیست ؟ ضمن آن که سیاست گذاری و برنامه ریزی اصلی در جای دیگری رخ می دهد و افراد و دوایر دیگری باید پاسخ گوی نتایج این خط مشی ها باشند . واکنش این شورا در مورد شیوه نامه هایی که معاونت های این وزارتخانه به عنوان " قانون " تدوین " و با نادیده گرفتن هویت حرفه ای مدرسه و حتی آیین نامه اجرایی مدارس و اختیارات ارکان آن مانند شورای مدرسه ، شورای معلمان و... به آن دیکته و تحمیل می کنند چیست ؟
آیا آقای امانی طهرانی برنامه ای برای اجرای قانون شورای عالی آموزش و پرورش و فعال کردن کمیسیون های آن دارد ؟
تعامل با رسانه ها و داشتن یک روابط عمومی پویا و تحلیل گر شرط مهم و لازم برای موفقیت یک مدیر و برنامه های اوست .
« صدای معلم » از دبیر کل جدید شورای عالی آموزش و پرورش بار دیگر دعوت می کند ضمن برگزاری نشست رسانه ای که البته موضوعی مهجور در این نهاد است پاسخ گوی پرسش های رسانه ها و افکار عمومی در این زمینه باشد . »
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش از زمان انتصاب تاکنون بیشتر سخنان و مواضعش به مدرسه ، معلمان و مدیران اختصاص داشته و کم تر در مورد جایگاه و وظایق قانونی خویش حرفی زده است .
امانی طهرانی در یادداشتی می نویسد : ( این جا )
« جایگاه مدیر مدرسه نه در قاعده هرم و در کنار دیگر اعضاء، بلکه کمی بالاتر یعنی در مرکز ثقل هرم قرار دارد. کار مدیر مدرسه به تحرک واداشتن اجزای سیستم مدرسه و حرکت دادن آنها به سمت قله هرم است. مدیر در جایگاهی قرار دارد که میتواند از بالا به اجزای سیستم نگاه کند، روابط بین اعضا را بررسی نماید و اطمینان حاصل کند که رابطه بین اعضای سیستم قطع نیست یا از حالت تعادل خارج نشده است.

مهمترین سؤال: با توجه به آنچه درباره نقش و جایگاه مدیر مدرسه از زبان اسناد تحولی بیان شد، مهمترین سؤالی که هر مدیر باید از خود بپرسد این است که آیا مدرسه تحت مدیریت من، به واسطه آن که من مدیر آن هستم، مدرسه بهتری است؟ به عبارت دیگر، آیا من واقعاً در مدرسه تحت مدیریت خود، فرد مهم و تأثیرگذاری به شمار میآیم؟ آیا کیفیت برنامههای آموزشی و پرورشی مدرسه به خاطر وجود من افزایش یافته است؟ آیا مدرسه تحت مدیریت من در تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش قرار دارد؟ نظر این شورا به عنوان مرجع تخصصی و سیاست گذار و برنامه ریز در مورد پیشنهاد یونسکو برای بازگشایی مدارس چیست ؟
ارتقای کلاس درس: مهمترین نقطهای که مدیر مدرسه باید روی آن متمرکز شود، ارتقای عملکرد کلاس درس است. زیرا بیشترین وقت بچهها در کلاس درس میگذرد و در مقام عمل، بسیاری از مدارس ما از مدرسه به معنای حقیقی به آموزشگاه و کلاس درس تقلیل یافتهاند. پذیرش این واقعیت (نه حقیقت) باعث میشود مسئولیتی بزرگ در راستای احیای عملکرد کلاس درس را بر عهده بگیریم.... »
پرسش صریح و شفاف « صدای معلم » از دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش آن است که آیا شورای عالی آموزش و پرورش که قاعدتا باید بالاترین مرجع سیاست گذاری باشد و آقای امانی در حال حاضر مدیر آن است می تواند مرجعیت خود را مطابق قانون تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش برگرداند ؟
آیا ایشان واقعا برنامه ای برای ارتقای این نهاد تصمیم گیر و تصمیم ساز دارد و یا آن که عادت دارد مانند بسیاری از مدیران و مقامات دیگران را نصیحت و پند و اندرز دهد ؟!
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در پایان می نویسد : آیا مدیران ما در معنای واقعی و علمی و جهانی آن از نگرش و بینش درست و حرفه ای برخوردارند که بخواهند در این سیستم ، " معلم حرفه ای " را تعریف و پایه گذاری کنند ؟
« یقین دارم چند ماه دیگر پیشرفت بیشتری کرده ایم. اکنون تازه کار آغاز شده است و در ابتدای راه کسانی که کف مدرسه کار می کنند باید پیشروی آگاه شدن و کسب توانایی ها، بروز خلاقیت ها و به اشتراک گذاشتن تجربه های خویش باشند. »
پرسش آن است که آیا واقعا تفکر و نگرش مدیران و مقامات در ستاد با واقعیت های کف مدرسه پیوند دارد ؟
آیا اسناد بالادستی مانند " سند تحول بنیادین " با مشارکت واقعی و مستقیم معلمان و ارکان مدرسه نوشته و نهایی شده است ؟
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در در " وبینار آموزشی صلاحیتهای حرفهای معلمان در پسا کرونا " می گوید : ( این جا )
« دوره کرونا به ما شوک وارد کرد و افراد از طریق فضاهای مختلف برای دسترسی به آموزش تلاش کردند، آموزش و پرورش نیز تعامل را برقرار کرد، در این زمینه معلمان بسیار تلاش کردند و جامعه فرهنگی کشور را روسفید شد. این موضوع آغاز کار بود انتظار میرود فعالیتهای حرفهای ادامه دار باشد این فعالیتها نیاز به یک تبحر خاص دارد.

یک معلم باید از مقوله دانش و نگرش برخوردار باشد.
فرایند یاددهی یادگیری فرایندی است که برای طراحی آموزشی نیاز است و معلم فردی است که طراحی آموزشی بلد است لذا فعالیتها باید از استاندارد لازم برخوردار باشد معلم نیز باید این استانداردها را بلد باشد. از دید من بخشی از صلاحیتهای معلمان مربوط به یاددهی یادگیری است و بخش دیگر اینکه باید در شرایط خاص به سمت فعالیتی برود که در فضای مجازی و غیرحضوری دیده میشود.
معلمان باید تکنولوژی را در خود تقویت کنند تا به معلم حرفهای تبدیل شوند. بعد از دوره کرونا ما به عقب برنمیگردیم که بخواهیم کلاسهای سنتی را برگزار کنیم که از یافتههای امروزه استفاده نشود.»
پرسش این رسانه آن است که اگر معلمان جامعه فرهنگی کشور را روسفید کردند ، نقش ایشان و سایر مقامات و مدیران در این مدت چه بوده است ؟
آیا بود و نبود آن ها تاثیری در بهبود اوضاع داشته و یا وضعیت در سایه مدیریت ناکارآمد و غیرعلمی آن ها حتی " روند معکوس " هم پیدا کرده است ؟
آیا مدیران ما در معنای واقعی و علمی و جهانی آن از نگرش و بینش درست و حرفه ای برخوردارند که بخواهند در این سیستم ، " معلم حرفه ای " را تعریف و پایه گذاری کنند ؟
آیا این مدیران واقعا بر اساس شایستگی ها ، توان مندی های حرفه ای و مدیریتی در جایگاه خود قرار گرفته اند که این توصیه ها را به معلمان می کنند ؟

آیا نگرش مدیران واقعا به روز و کارآمد و مدرن است ؟
نظر این شورا به عنوان مرجع تخصصی و سیاست گذار و برنامه ریز در مورد پیشنهاد یونسکو برای بازگشایی مدارس چیست ؟ ( این جا )
واکنش این شورا در مورد شیوه نامه هایی که معاونت های این وزارتخانه به عنوان " قانون " تدوین " و با نادیده گرفتن هویت حرفه ای مدرسه و حتی آیین نامه اجرایی مدارس و اختیارات ارکان آن مانند شورای مدرسه ، شورای معلمان و... به آن دیکته و تحمیل می کنند چیست ؟
آن مدرسه محوری که آقای امانی طهرانی به عنوان دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش دائما به آن استناد می کند قرار است کجا ، چگونه و کی عینیت پیدا کند ؟
پیشنهاد این رسانه به آقای امانی طهرانی آن است که شورای عالی آموزش و پرورش را یک " مدرسه " فرض کرده و تئوری ها و توصیه های خود را در آن به منصه اجرا بگذارد .
این منطقی ترین و صادقانه ترین کنشی است که برای " اعتمادسازی " می توان انجام داد .
پایان گزارش/
گروه اخبار/

امروز سه شنبه 14 مرداد مراسم تودیع و معارفه رئیس جدید مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان در وزارت آموزش و پرورش برگزار گردید .
به گزارش « صدای معلم » ، در این مراسم « الهام یاوری » از اعضای حقیقی هیأت امنای سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان جایگزین « فاطمه مهاجرانی »گردید .
« سیدمحمد بطحایی » وزیر وقت آموزش و پرورش در حکمی به تاریخ 26 مهر 1396 مهاجرانی را به سرپرستی مركز ملي پرورش استعدادهاي درخشان و دانش پژوهان جوان منصوب كرد.
در نشستی که بین دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با جمعی از نخبگان و برگزیدگان کشوری سه شنبه 98/6/5 در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد یاوری چنین گفته بود :
« ایفای نقش واسط بین بدنه حاکمیتی و مردمی از وظایف مهم نخبگان است که این موضوع در برنامهریزیهای مربوط به مدیریت کشوری چندان مورد توجه قرار نگرفته است.
تعامل قوی و نظاممند نخبگان با بدنه حاکمیتی، افزایش سطوح دسترسی اطلاعات برای نخبگان و اعتمادسازی برای تأثیرگذاری نخبگان از جمله مواردی است که باید برای تقویت نقش نخبگان در کشور موردتوجه باشد.
تجربه مشارکت نخبگان در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی پیرامون مسئله سمپاد ازجمله مواردی است که بایستی مورد اهمیت و توجه جدی قرار گیرد. » ( این جا )
برای این نشست از خبرنگاران و رسانه ها دعوتی به عمل نیامده بود .
پایان پیام/