گروه گزارش/
هنوز مسئولی در سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور به گزارش « صدای معلم » با عنوان " نشست هم اندیشی و صمیمی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی با طعم " ضد کرونا " ! " پاسخی ارائه نکرده هر چند رئیس اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در تماس با صدای معلم توضیحاتی را ارائه کرد که این نکات در گزارش منعکس گردید .
معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نوسازی مدارس کشور 10 اردیبهشت 1399 در گفتوگوی مجازی با خبرنگاران استان سمنان در مورد " حذف مدارس کپری " گفته است : ( این جا )
" مدارس کپری عمدتا مخصوص عشایر منطقه و جمعیت کوچرو است که مبدا و مقصد مشخص و ثابتی ندارند و از همین رو در صورت برچیدنشان دوباره از نو بنا میشوند.
رخشانی مهر به برگزاری جشن پایان مدارس کپری در سال 87 اشاره و تصریح کرد: در آن سال کل مدارس کپری کشور برچیده شد و جشنی هم تحت عنوان جشن پایان مدارس کپری برگزار شد اما با گذر زمان با توجه به نیاز منطقه به مدارس کپری، دوباره این گونه مدارس که متناسب با نیاز اقلیمی، فرهنگی و اجتماعی جمعیت عشایری شکل گرفته از نو بنا شدند و از همین رو در حال حاضر نیز 150 مدرسه کپری در سطح کشور داریم که با توجه به تجربه قبلی برنامهای برای برچیدن آنها نیز نداریم. "
« صدای معلم » در گزارشی به تاریخ 19 آذر 1395 با عنوان " چه کسی می گوید " مدارس کپری نداریم " ؟آقای معاون وزیر ؛ گزارش صدای معلم را بخوانید ! " نوشت : ( این جا )
" چند سالی است که یکی از شعارهای مسئولان وزارت آموزش و پرورش جمع آوری کامل مدارس کپری است و هر موقع مصاحبه ای انجام می شود اعلام میکنند سال هاست دیگر چنین مدارسی نداریم .
در این زمینه می توان به سخنان « مرتضی رئیسی » معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در دوازدهم تیرماه 1394 اشاره کرد .
ایشان در پاسخ به این پرسش که «گفته میشود همچنان در جنوب کرمان مدارس کپری وجود دارد، آیا قرار نیست که مدارس کپری برای همیشه در کشور جمعآوری شود؟»، اظهار داشت: به هیچ عنوان مدرسه کپری در کشور نداریم و آنهایی که اعلام میشود، کلاس درس کپری است.
در هر نقطه کشور که کلاس کپری وجود داشته باشد و مردم به ما اطلاع دهند، به سرعت آنها را جمعآوری میکنیم .
بررسیها نشان میدهند که در استان کرمان با آن مفهومی که از کپر صحبت میشود چنین چیزی وجود ندارد و ممکن است کلاس کانکسی باشد، اما کلاس کپری نداریم."
مشخصات و تصویر یکی از " مدارس کپری " جهت اطلاع این مسئول محترم ارائه می شود .
دبستان کپری عارف
روستای رسول آباد،دهستان کشتگان، منطقه سراوان بم پشت
تعداد دانشآموز۳۰ (۲۰ دانشآموز فاقد شناسنامه)
تاسیس: سال تحصیلی 96 -95
مدیر کل آموزش عشایری، سال 86 در انتقاد از مدارس کپری گفت:" تبدیل اکثر واحدهای کپری به فضاهای مناسب تر از قبیل کانتینر، کانکس یا حتی ساختمان باعث ارتقای وضعیت روحی دانش آموزان عشایر می شود."وی افزود:" می توان با اختصاص تنها چهار میلیون تومان برای تبدیل یک واحد کپری به کانکس، بسیاری از مشکلات رفاهی دانش آموزان عشایر را برطرف کرد."
اشکی مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان سیستان و بلوچستان مهر 96 گفت : از سال 88 موضوع جمعآوری مدارس کپری در دستورکار قرار گرفت و مدارس استاندارد [کانکس] جایگزین آنها شد. اما با توجه به شرایط اقلیمی استان کلاسهای کپری همچنان در برخی نقاط مانند توابع فنوج و مهرستان وجود دارد که کلاس پیش ساخته برای این مناطق ارسال شده است. با وجود این طرح تحقیقاتی مدارس کپری و سنتی با هدف طراحی سازهای مناسب و جایگزین مدارس پیش ساخته در سیستان و بلوچستان اجرا میشود. زیرا مدارس پیش ساخته یا همان مدارس کانکسی نمیتوانند جایگزین مناسبی برای مدارس کپری که با زیست بوم منطقه سازگاری دارند، باشند."
پرسش « صدای معلم » از مسئولان این سازمان و سایر آن است که سطح " کارشناسی " و " تخصص " واقعا کجاست و در چه مرتبه و سطحی قرار گرفته است؟
آیا اساسا و اصولا این حرف ها و سخنرانی ها ، پشتوانه ی تئوریک و نظری دارند و یا آن که پس از 4 دهه هنوز " آزمون و خطا " کلید واژه مهم و استراتژیک و مفاهیم و فرآیندهای مدیریتی است ؟
و قرار است هزینه این آزمون و خطاها از جیب چه کسی پرداخت شود ؟
آیا این گونه مسئولان نمی خواهند و یا نمی توانند بپذیرند که منابع به ویژه " سرمایه و اعتماد اجتماعی " محدود و تجدیدناپذیر است و " مدیریت " عرصه لج و لجبازی نیست ؟
آیا منطقی نیست که مدیران آموزش و پرورش مخصوصا وزیر و معاونان او، مدیریت را عرصه آزمون و خطا تصور نکنند و در همه زمینه ها ایده های خود را قبل از اعلام عمومی و بدون استفاده از وزن اجرایی و تطمیع یا ترساندن کارشناسان ، به اتاق فکر و کارشناسی بفرستند ؟
واقعیت آن است که مدارس کپری عمدتا در میان انبوهی از خاک و خل، زیر نور شدید آفتاب، بدون کم ترین امکانات و در گرما و سرما و با میز و صندلی های کهنه و فرسوده و صد البته با دانش آموزانی از خانواده های فقیر و محروم و مطرود که توان خرید نوشت افزار و ملزومات اصلی را هم ندارند شکل گرفته اند!
در مدارس کپری حتی خدمات آموزشی اولیه نیز ارائه نمی شود و دانش آموزان این مدارس با نبودها و کمبودهای آموزشی و ورزشی دست و پنجه نرم می کنند .
دانش آموزان مدارس کپری ضمن این که در خانواده های کاملا فقیر و محروم با کم ترین امکانات روزگار می گذرانند و از سوء تغذیه رنج می برند در مدارس هم همین فقر و محرومیت را تجربه می کنند و گویی هیچ راه رهایی ای از این وضعیت فروبسته و ناگشوده ندارند .
فارغ از اظهارنظرهای فله ای و غیرکارشناسی شده مسئولان سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در مورد فیزیک مدارس کپری چه فرد ، مقام و د ستگاهی باید پاسخ گوی این بخش از ناعدالتی آموزشی باشد ؟
پایان گزارش/
گروه گزارش/
نشست خبری « محمد اعتدادی » مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان در تاریخ 10 اردیبهشت 1399 ساعت 10:10 تا 11:15 دقیقه در سالن اجتماعات اداره کل آموزش و پرورش برگزار شد.
با آن که خبرنگار « صدای معلم » به عنوان اولین نفر از جمع خبرنگاران یک ربع پیش از مراسم در سالن حاضر شده بود اما خبری از ثبت اسامی نبود و به عنوان " نفر دوم " پرسش های خویش را مطرح کرد .
در این نشست ابتدا مدیر کل آموزش و پرورش اصفهان به ارائه نظرات و دیدگاه های خویش پرداخت و سپس خبرنگاران پرسش های خود را مطرح کردند .
این نخستین بار است که از « صدای معلم » برای حضور در این گونه نشست ها دعوت به عمل می آید .
در بخش نخست مشروح سخنان مدیر کل آموزش و پرورش اصفهان منتشر شد .
در این بخش پرسش و پاسخ خبرنگاران با مسئولان آموزش و پرورش این استان منتشر می گردد .
بوشهر
بستهشدن مدارس _با همهگیرشدن ویروس کرونا_ در دو قرن اخیر پدیدهای بیسابقهای بود و با سرعت فزایندهای فضای آموزش مدارس در دنیا را به سمت وب و تلویزیون برد.
چالش آغاز شد، بسیاری از معلمان و دانشآموزان سواد دیجیتالی کافی نداشتند، زیرساختها آمده نبود و همه خانوادهها و دانشآموزان به تلفن هوشمند و تبلت و لپتاپ دسترسی نداشتند. معلمان و دانشآموزان و سیاستگذران ایرانی هم این چالش را با تمام وجود احساس کردند.
در آغاز تلویزیون و پیامرسان مورد استفاده قرار گرفتند، ولی پاسخگو نبودند. چرا که 250 عنوان درس و 1000 هزار عنوان کتاب با چنین ابزاری قابل اجرا نبود.
شبکه آموزش دانشآموزی (شاد) با همکاری همراه اول راهاندازی گردید. شاد حضوری موفق داشت ولی دیر آمد. موفقیت شاد در این است که در حال حاضر از 15 میلیون دانش آموز ایرانی 619 / 366 / 8 دانش آموز و از 930 هزار معلم 961 / 649 و 459/ 124 مدیر در سامانه شاد ثبت نام کردهاند و فرایند آموزش مجازی را جلو میبرد (مهدی شرفی، 13/ 02/ 99). ولی واقعیت این هست که 381 / 633 / 6 دانشآموز و 580 / 155 معلم ایرانی از سامانه شاد استفاده نمیکنند، معلوم هم نیست که از این تعداد چقدر به از برنامههای آموزشی تلویزیون یا پیامرسانها استفاده میکنند. اطلاعات موثقی نیر در مورد این که این جمعیت انبوده در چه مناطق آموزشی زندگی میکنند، چه دوره تحصیلی هستند، و توزیع آنها در شهرها و روستاها چگونه است، نیز در دسترس نیست.
دادهها حاکی از این است که 750 منطقه آموزشی در کشور وجود دارد، 70 درصد محتوای کتابهای درسی قبل از تعطیلی مدارس تدریس شده است و سی درصد از دانشآموزان به اینترنت دسترسی ندارند (حاجی میرزایی، 10/ 01 / 1399).
احتمالاً تعداد زیادی از جمعیت 381 / 633 / 6 دانشآموزی که در شاد شرکت نکردند دانشآموزان مناطق محروم (روستایی، عشایری، حاشیه شهرها) هستند. محروم شدن این جمعیت انبوه از آموزش به طور قطع پیامدهای ناگواری (از تشدید نابرابریهای آموزشی گذشته گرفته تا بحرانهای روانی، افت تحصیلی شدید و ترک تحصیل) را برای آنها به دنبال خواهد شد.
بنابرابن باید به صورت جدی به دنبال اتخاذ راهبردهای برای حل این مشکل گشت تا شکاف عظیمی در نابرابریهای آموزشی پدیدار نگردد.
رئیسی (9/ 02/ 1399) معاون وزیر بهداست ذکر کرده است که شصت شهر کشور در وضعیت قرمز کرونا هستند_تمامی مراکز استانها در وضعیت قرمز هستند. همچنین از 400 شهرستان کشور 284 شهرستان در وضعیت زرد هستند و 116 مورد در وضعیت سفید هستند. در سطح جهانی نیز یونسکو (29/ 4/ 2020 معادل 10 / 2/ 99: الف) گزارش کرده است در ژاپن، چین بین 30 تا 40 از مدارس بازگشایی شده است. در کشورهای دانمارک و نروژ مدارس ابتدایی باز شده است. البته، در این کشورها پروتکلهایی در نظر گرفته شده (از جمله این که تعداد دانشآموز بیشتر 10 نفر نباشد و فاصله اجتماعی بین آنها رعایت شود). به گزارش یو اس ای تودی (2020) در اسرائیل نیز دانشآموزان اول تا سوم ابتدایی به مدرسه فراخوانده شدهاند. بقیه کشورها نیز در حال اتخاذ سیاستهای برای بازگشایی مدارس هستند.
در اینجا این پرسش مطرح میشود که برای جلوگیری از افت تحصیلی و ترک تحصیل دانشآموزان طبقات محروم جامعه و روستایی ایرانی چه باید کرد ؟
آیا سیاست یکپارچه بستن درب همه مداس همچنان باید تدوام داشته باشد و آیا همچنان اختلال در جریان آموزش باید تداوم داشته باشد ؟
آیا دانش آموزانی که در مناطق حاشیهای و دورافتاده و عشایری که به مدت طولانی از دریافت خدمات آموزشی محروم بوده اند، میتوانند بازگشت موفقیت آمیزی به جریان آموزش داشته باشند ؟
برای مواجه با این بحران که به احتمال زیاد در سال تحصیلی بعد نیز تداوم خواهد شد، راهکارهای زیر پیشنهاد میشود.
(1). مدارس ابتدایی و متوسطه روستایی، عشایری در 116 منطقه وضعیت سفید با رعایت دستورالعمل فاصله اجتماعی باز گردند.
(2). در روستاها و مناطق عشایری که معلمان در همان مناطق سکونت دارند و علائمی از بیماری وجود ندارد، مدارس باز شوند.
(3). مدارس ابتدایی در 116 شهرستان با وضعیت سفید با رعایت دستورالعملها بازگردد.
(4). فیلمها و منابع آموزشی درسی به همراه فایل درسها با نظارت و تایید کارشناسان و مولفان کتابهای درسی در وبسایت سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی بارگذاری گردد.
(5). کتابخانه آنلاین دانشآموزی برای تقویت دانشآموزانی که سامانه شاد استفاده میکنند، راهاندازی گردد.
(6). در کنار برنامههای آموزشی، برنامههای برای تقویت سلامت روان دانشآموزان طراحی گردد.
(7). توانمندسازی معلمان از طریق برنامههای ضمن خدمت و والدین از طریق فیلمهای آموزشی دنبال گردد.
(8). راهبردهایی با کمک متخصصان و کارشناسان حوزه یادگیری الکترونیکی برای اطمینان از یادگیری دانشآموزان شرکتکننده در فضای مجازی اتخاذ گردد.
منابع :
حاجی میرزایی، محسن (10/ 01 / 1399). سی درصد دانشآموزان به اینترنت دسترسی ندارند. بازیابی از: https://www.khabaronline.ir/news
شرفی، مهدی (13/ 02/ 99). تبادل 600 میلیون فایل در شبکه شاد. بازیابی از: https://www.medu.ir/fa/news/item
رئیسی، علی رضا. (08/ 02/ 99). 60 درصد در وضعیت قرمز هستند. بازیابی از: https://www.irna.ir/news/
UNESCO (29/04/ 2020: A) 1.3 billion learners are still affected by school or university closures, as educational institutions start reopening around the world, says UNESCO. Retrieved from: https://en.unesco.org/news/13-billion-learners-are-still-affected-school-university-closures-educational-institutions.
USA today (2020). What schools will look like when they reopen: Scheduled days home, more online learning, lots of hand-washing. Retrieved from: https://www.usatoday.com
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه استان ها و شهرستان ها/
در پی درج بیانیه ی انجمن اسلامی معلمان استان زنجان در صدای معلم با عنوان : " نمیتوان از مقام و منزلت معلمان سخن گفت اما در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها كوچك ترین توجهی به رای و نظر كارشناسانه ی آن ها نکرد !" ( این جا ) ؛ اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان به آن پاسخ داده است .
ضمن سپاس از پاسخ گویی آن اداره کل که بر خلاف جوابیه پیشین از ادبیات تهدید استفاده نشده است ؛ عین پاسخ به شرح زیر منتشر می گردد .