گروه گزارش/

کمپینی از طرف " دانش آموزان " و خطاب به رئیس جمهور در سایت کارزار تشکیل شده و در حال جمع آوری امضا هستند . ( این جا )
در متن این نامه چنین آمده است :
« جناب آقای دکتر روحانی
رئیس جمهور محترم
با سلام
همان طور که مستحضرید دانشآموزان برای یادگیری دروس در سال جاری باید مدت زیادی را در فضای مجازی بگذرانند. بسیاری از دانشآموزان توان پرداخت هزینههای اینترنت را ندارند. سرعت اینترنت پایین است. همچنین اینکه چشم بچهها در اثر کار مداوم با تلفن همراه یا لپتاپ اذیت میشود. خیلی از دانشآموزان در دروس مختلف مثل ریاضی، زیست و... مشکل دارند. این دروس برای یادگیری حتماً نیاز به کلاس حضوری دارد و در فضای مجازی قابل آموزش نیست و در شرایط فعلی نیز امکان تشکیل کلاس حضوری به دلیل خطرات آن وجود ندارد.
ما امضاکنندگان این کارزار، موافقت خود را با متن فوق و تعطیلی مدارس اعلام میداریم.
• شروع کارزار: ٢٥ مرداد ١٣٩٩• پایان کارزار: ٢٥ شهريور ١٣٩٩• از طرف: دانشآموزان• هشتگ رسمی: #مدارس_را_تعطیل_کنید• نویسنده: آیدا شایسته جاه »
« صدای معلم » از همان زمان تعطیلی مدارس به استناد به گزارش های متعدد و نیز تجارب سایر کشورها از سیاست " تعطیلی مدارس " توسط وزارت آموزش و پرورش انتقاد کرده است .
این رسانه بارها متذکر شده است تعطیل کردن طولانی مدت مدارس ، اتوریته مدرسه و ضرورت وجودی آن را در جامعه مورد پرسش جدی و تخطئه قرار می دهد و آن را از حیز انتفاع ساقط می کند .
این رسانه باز هم در گزارش های متوالی نسبت به شیوه ارزشیابی و گرفتن امتحان به صورت " غیرحضوری " انتقاد کرده است .
این که نمرات کسب شده از این ارزشیابی ها اعتبار نداشته و با دست و دل بازی و اغماض معلمان و توصیه مدیران به آن ها هدیه شده است .
تاکنون و تا این لحظه ۱۵۷۶۸۸ نفر این پتیشن را امضا کرده اند .
بدون تردید ، این وضعیت جمع جبری تربیت خانواده ، آموزش های ارائه شده توسط مدارس و سیاست های غیرعلمی و ناکارآمد وزارت آموزش و پرورش است .
این وضعیت منحصر به فرد که شاید کم تر قرینه ای بتوان برای آن در سایر نظام های آموزشی جهان جست دستاورد سیاست گذاری ها ، برنامه ریزی ها و تصمیم گیری های مقامات و مدیرانی است که به هیچ مرجعی پاسخ گو نیستند و راه خود را می پیمایند و مدیریت علمی و مسئولیت پذیری در این سیستم جایگاهی ندارد .
نکته ی قابل تامل در این کمپین که توسط دانش آموزان بیان شده آن است که چشم بچهها در اثر کار مداوم با تلفن همراه یا لپتاپ اذیت میشود و این در حالی است که بر اساس یافته های یک پژوهشگر رسانه های نوین در سال 1396 اصلیترین مصرفکننده فضای مجازی افراد زیر 18 سال هستند و این که دانشآموزان به طور متوسط روزانه 5 تا 9 ساعت از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند. ( این جا )
آیا سامانه حاکم بر خانواده و سیستم رسمی آموزش هنوز به این دانش آموزان یاد نداده که دروغ نگویند و با خود و دیگران " صداقت " داشته باشند ؟
پرسش صریح " صدای معلم " آن است ؛ آیا از دانش آموزی که از ابتدای اسفند 98 تاکنون تعطیل بوده و امتحانات را هم احتمالا به صورت پفکی و یا حبابی قبول شده است و به قول معروف در این مدت " باد به پشت شان خورده است " ؛ انتظاری جز این باید داشت ؟

و آیا قرار است این دانش آموزان تحولی معنادار و مثبت در میانگین طبقه بندی جامعه ایرانی در عداد " جوامع تنبل دنیا " را موجب شوند ؟ در کشور ما دانش آموزان معمولا به خاطر سخت بودن سوالات امتحانی تجمع و یا اعتصاب می کنند و برخی اوقات کتاب ها را هم آتش می زنند و یا این که در امتداد اعتصاب معلمان از تعطیلی کلاس ها و مدرسه اظهار خرسندی می کنند .
آیا این دانش آموزان با این روحیه و پشتکار و جامعه پذیری و تربیت شهروندی قرار است فردای این جامعه را بسازند ؟
پیش تر , " صدای معلم " در گزارشی مستند بزرگ ترین ایراد و نقد نسبت به شیوه نامه بازگشایی مدارس را در این بخشنامه این دانست که هیچ گونه تعهد و یا تکلیف جدی بر عهده اولیای دانش آموزان گذارده نشده است . ( این جا )
هر چند این رفتارهای نامتعارف دانش آموزان ایرانی خیلی تازه نبوده و مسبوق به سابقه است .
جنبش «بچهها برای مهار تغییر اقلیم» که توسط " گرتا تونبرگ " دانش آموز سوئدی پایه گذاری شد در 24 اسفند 1397 15 مارس ) در بیش از 130 کشور دنیا به وقوع پیوست . ( این جا )

دو ماه بعد از نخستین اعتصاب عمومی جوانان برای تغییرات اقلیمی در ۱۵ مارس، بار دیگر جوانان در سراسر جهان روز جمعه به خیابانها آمدند تا دومین اعتصاب جهانی را رقم بزنند که هدف آن درخواست برای اقدام فوری برای متوقف کردن روند مخرب تغییرات اقلیمی است. ( این جا )
کشورهایی از سراسر جهان از جمله افغانستان، نامبیا و ازبکستان دست کم با یک راهپیمایی و کشورهایی همچون ایالات متحده آمریکا، فرانسه، آلمان و بسیاری دیگر کشورها با دهها راهپیمایی، روز جمعه ۲۴ ماه مه به خیابان ها آمدند .

با وجود عمومیت داشتن این گونه اعتراضات دانش آموزی در سراسر جهان اما در ایران هیچ خبری نبود . آیا سامانه حاکم بر خانواده و سیستم رسمی آموزش هنوز به این دانش آموزان یاد نداده که دروغ نگویند و با خود و دیگران " صداقت " باشند ؟
" صدای معلم " در گزارشی نوشت : ( این جا )
« " در حال حاضر محیط زیست در جهان به یک موضوع مهم تبدیل شده است .
در ایران که از سوء مدیریت و بحران مدیران ناکارآمد همواره در رنج است بحران محیط زیست یکی از ابربحران ها می باشد اما تحرک خاصی حداقل در نظام آموزشی مشاهده نمی شود .
رسانه ها هم عموما با این گونه مسائل کاری ندارند و اولویت ها چیزهای مهم تر و مهیج تری هستند !

در 2 روز گذشته خبر اعتراضات دانش آموزی در سراسر جهان علیه پدیده تغییرات اقلیمی تیتر بسیاری از رسانه های جهان بوده است .
با وجود آن که شماری از وزرا در کشورهای مختلف نگرانی خود را از تعطیلی مدارس توسط دانش آموزان ابراز کردهاند اما در ایران و تاکنون مورد خاصی مشاهده نشده است .
وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان محیط زیست در این مورد سکوت کرده اند .
تشکل های دانش آموزی مانند سازمان دانش آموزی ، مجلس دانش آموزی ، اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان و... انگار این اخبار و رویدادها را مشاهده نمی کنند .
دانش آموزان ایرانی هم با نزدیک شدن به عید نوروز ؛ دغدغه و دل مشغولی آنان عمدتا " تعطیلی زود هنگام مدارس" است !
دو ماه پس از این اعتراض ؛ دانش آموزان امروز نیز به خیابان ها آمدند تا بار دیگر « صدای خود » را دولتمردان و سیاست گذاران برسانند .»
« در کشور ما دانش آموزان معمولا به خاطر سخت بودن سوالات امتحانی تجمع و یا اعتصاب می کنند و برخی اوقات کتاب ها را هم آتش می زنند و یا این که در امتداد اعتصاب معلمان از تعطیلی کلاس ها و مدرسه اظهار خرسندی می کنند .
دانش آموزان ما حتی به خاطر لو رفتن سوالات امتحانی هم اعتراض نمی کنند و در عوض سعی می کنند تا از قافله عقب نمانند . »

پایان گزارش/
سعی کرده ام به اندازه وسع اندیشه و فراخنای تفکر و فاصله گرفتن از " روزمرگی " که آفت و مرگ تغییر است به مسائل جامعه و به طور اختصاصی به مقوله " آموزش " بپردازم که گاهی موجب تطویل کلام می شود .
گریزی نیست !
سطح تفکر و سقف اندیشه در جامعه ایرانی و به ویژه فضای آموزش و پرورش بسیار کوتاه و ناپایدار است .
بر این باورم تا زمانی که فضای " تحلیل " بر " نقل و تقلید " فائق نیاید تغییری در وضعیت موجود رو به سوی مطلوبات و گفتمان مدنی رخ نخواهد داد و چه بسا بدتر هم بشود .
گروه اخبار/

تسنیم نوشت :
محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: برای آغاز سال تحصیلی چند اصل را در نظر گرفتیم و تلاش ما این است که این اصول را رعایت کنیم. اصل نخست این است که سلامت از حقوق مسلم افراد است به خصوص برای کودکان و افرادی که نیاز به مراقبت بیشتر دارند و ما نگران سلامتی آنها هستیم بنابراین در هر تصمیمی که میگیریم به رعایت سلامت دانشآموزان توجه میکنیم.
وی افزود: اصل دوم آموزش است، آموزش حق جدی برای مردم است و وقفه در آموزش با اختلالهای متعددی همراه است، نابرابری ایجاد میکند و فرصتهای آینده افراد را تحت تاثیر قرار خواهد داد حتی ممکن است منجر به ترک تحصیل شود . بخش مهمی از مراقبتهایی که دانشآموزان در دوره مدرسه میگیرند و اوقات آنها غنی میشود با تعطیلی مدرسه حذف میشود و این منجر به آسیبهای روانی به دانشآموزان خواهد شد بنابراین باید آموزش ادامه پیدا کند و آموزش تعطیل بردار نیست.
وزیر آموزش و پرورش گفت: باید بگوییم که چطور میتوانیم با حفظ سلامت بچهها آموزش آنها را هم در دستور کار قرار دهیم همچنین اصل سوم این است که هیچ چیز به ویژه در دوره ابتدایی جایگزین آموزش حضوری نخواهد شد به جهت اینکه کارکرد مدرسه فقط آموزش نیست. تعاملاتی که دانشآموزان با یکدیگر برقرار میکنند، ظرفیتهای فرهنگی و فکری آنها را توسعه میدهد، بازیهایی که دانشآموزان با یکدیگر میکنند همگی کارکرد تربیتی دارد.
در سال تحصیلی جدید باید کلاسها تشکیل شوند
حاجی میرزایی ادامه داد: سال گذشته که مدارس تعطیل شد دو سوم کار را به صورت حضوری انجام داده بودند و دانشآموزان و معلمان همدیگر را میشناختند و معلم از دانشآموزان ارزیابی داشت که کدام یک ضعیفتر هستند، امسال بر آموزش حضوری تکیه میکنیم تا شناخت به دست آید و معلم با دانش آموزان آشنا شود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اگر قرار باشد این سه اصل را با یکدیگر را رعایت کنیم، نیاز است متناسب با وضعیتی که با آن مواجه میشویم، تصمیم بگیریم، گفت: یک اصل مهم دیگر داریم اینکه هیچ دانشآموزی به دلیل اینکه در فلان منطقه محروم زندگی میکند یا به اینترنت، ابزار هوشمند یا حتی تلویزیون دسترسی ندارند از آموزش محروم بماند.
وی افزود: مدیر مدرسه باید برای تک تک دانش آموزان طرح آموزشی داشته باشد به این صورت که در همان ابتدا مشخص کند کسانی که دسترسی به تلویزیون دارند یا به اینترنت و ابزار هوشمند دسترسی ندارند چه کسانی هستند، و بعد طراحی میکند که آموزشها به چه طریقی انجام شود.
35 درصد مدارس امکان آموزش حضوری دارند
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در مناطقی که دانشآموزان به اینترنت و ابزار هوشمند دسترسی ندارند غالباً مناطقی است که جمعیت دانشآموزی کم است، حدود 35 درصد از مدارس در مناطقی هستند که تعداد دانشآموزان کمتر از 50 نفر است و بیشتر ابتدایی است در این مناطق امکان آموزش حضوری وجود دارد.
حاجی میرزایی افزود: برخی مدارس در مناطقی هستند که دانشآموزان آنها میتوانند با فاصله حضور یافته و آموزش را به شیوه حضوری دریافت کنند. 110 هزار مدرسه در تمام نقاط کشور داریم طبیعی است که شرایط متفاوتی دارند و هیچ دو مدرسهای به لحاظ مساحت، دانشآموزان و تعداد آنها شبیه نیستند بنابراین ما اصولی تعیین کردیم و اختیاراتی به مدرسه تفویض شد براین اساس شورای مدرسه متناسب با این اصول در باره وضعیت آموزشی دانشآموزان تصمیم میگیرد.
نحوه حضور یک روز در میان دانش آموزان در مدرسه
وزیر آموزش و پرورش درباره حضور یک روز در میان دانش آموزان در مدارس متذکر شد: اگر اجازه داشته باشیم که دانشآموزان به مدرسه بیایند اما تعداد محدودی باید در کلاس درس باشند مثلاً 10 دانش آموز البته مساحت کلاسها متفاوت است و یک کلاس با 5 و کلاس دیگر با 15 دانشآموز میتواند تشکیل شود، در این شرایط برای رعایت فاصلهگذاری آنها را در روزهای هفته توزیع میکنیم.
وی درباره حمایت از معلمان برای آموزش مجازی گفت: باید از آنها قدردانی کنم و یکی از برگهای درخشان آموزش و پرورش در دوره کرونا شکل گرفت. در این وزارتخانه نمیتوانیم اغراق کنیم چون به وسیله خانوادهها قضاوت میشویم ، باید بگویم برخی معلمان کارهای درخور تقدیر و فداکارانهای انجام دادند و وقت زیادی برای آموزش مجازی گذاشتند، معلمان وارد شرایطی شدند که تجربهای نداشتند ؛ برای مثال معلمی با 47 سال سابقه کار چقدر برای تدریس آنلاین تلاش میکرد یا معلمی که روی دیوار یخچال تدریس داشت.حتی یکی از مسئولان به من گفت، همسرم از صبح که بیدار میشود تا دیروقت درگیر آموزش مجازی دانش آموزان است در صورتی که اگر به مدرسه میرفت فقط در ساعات مدرسه آموزش را ارائه میکرد.
حقوق فرهنگیان از سال 92 تاکنون 5 برابر شده است
وی بیان کرد: یکی از سیاستهای دولت این بود شرایط کار معلمان را بهتر کند و در چند زمینه اقدام کردیم. نخست وضعیت اجرای رتبهبندی است، رتبه بندی به این معناست که همه معلمان تجربه، صلاحیت حرفهای و تخصص یکسان ندارند و حکم قانون این بود به تناسب صلاحیت و تخصص حرفهای در رتبههای مختلف قرار بگیرند که این کار انجام شد و الان معلمان در 5 رتبه توزیع شدهاند و فردی که در رتبه 5 است نسبت به معلمی که در رتبه 3 است، حقوق بیشتری دریافت میکند. وقتی معلمان رتبهبندی شدند برای افزایش صلاحیتها انگیزه پیدا میکنند و امتیازات مالی آنها بیشتر میشود همچنین در فاصله سال 92 تا به امروز حقوق فرهنگیان به طور متوسط نزدیک به 5 برابر شده است.
حاجی میرزایی ادامه داد: نمیخواهم رقم بگویم چون برخی فرهنگیان گلایه میکنند که چرا میگویید اما در مورد آموزش و پرورش علاوه بر افزایش هر ساله کارکنان دولت حدود 230 درصد علاوه بر کارکنان دیگر افزایش حقوق داشتند و این به آن معنا نیست حقوق آنها از بقیه کارمندان بالا زده است بلکه در آن حد متوسط هستند اما یک عقب افتادگی حقوق که سالها در مقایسه با سایر کارکنان دولت داشتند جبران شد.
امسال 70 نفر در آموزش و پرورش استخدام می شوند
وزیر آموزش و پرورش درباره تعیین وضعیت استخدامی معلمان بیان کرد: در فاصله برنامه ششم که یک سال از آن باقی مانده است 186 هزار نفر از فرهنگیان تبدیل وضعیت و استخدام شدند و در برنامه پنجم 55 تا 70 هزار نفر استخدام شدند و فقط امسال 70 هزار نفر در آموزش و پرورش استخدام خواهند شد.
وی گفت: 20 هزار نفر از طریق کنکور سراسری در دانشگاه فرهنگیان جذب میشوند، 28 هزار نفر از طریق آزمون استخدامی از بین فارغ التحصیلان سایر دانشگاهها جذب خواهند شد همچنین 25 هزار نفر تبدیل وضعیت از میان آموزشیاران نهضت سوادآموزی، معلمان حق التدریس و خرید خدماتیها که شروع کارشان قبل از سال 91 بود، خواهیم داشت.
حاجی میرزایی بیان کرد: بعد از کنکور، آزمون استخدامی برگزار خواهد شد که توسط سازمان امور اداری و استخدامی فرآیند آن اطلاع رسانی میشود.
وی درباره مسکن فرهنگیان عنوان کرد: فراخوانی در سراسر کشور دادیم که هر فرهنگی شاغل و بازنشسته فاقد مسکن ثبتنامکند که 320 هزار نفر ثبتنام کردند و تا کنون 75 هزار نفر واجد شرایط اعلام شدند و زوجین فرهنگی و زنان سرپرست خانوار در اولویت هستند. 19800 واحدمسکونی و شهرهای آن معلوم شده است که عملیات احداث بین 10 تا 90 درصد جریان دارد.
حاجی میرزایی گفت: در جاهایی که ما زمین داریم آن را برای ساخت مسکن فرهنگیان ارائه میدهیم و اگر زمین نداشتیم وزارت مسکن آن را تأمین میکند و عملا قیمت زمین صفر محسوب میشود همچنین فرهنگیان می توانند وام متعارف را از بانک مسکن بگیرند و ما نیز یک وام قرض الحسنه با بهره کم تا سقف 50 میلیون تومان در نظر گرفتیم که به هر فرهنگی از طریق بانک ملی ارائه می شود، این وام نیاز به وثیقه ندارد و ما آن را تضمین میکنیم از حقوق کسر افراد کسر شده و طلب بانک ملی را بپردازیم.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به اینکه ظرفیت کشورها در بحرانها معلوم می شود، متذکر شد: جامعه ما در برابر کرونا بسیار خوب ظاهر شد در هفته اول اسفند تعطیلی عمومی را اعلام کردیم و 10 اسفند آموزشهای تلویزیونی پخش و بیش از 2200 برنامه ارائه شد.یکی از ارکانهای آموزش و پرورش نزدیکی خانه و مدرسه است و در کرونا توانستیم پیوند خانه و مدرسه را برقرار کنیم.
پایان پیام/
وزیر آموزش و پرورش درباره استفاده از نرمافزارهای جایگزین شاد در مدارس گفت: تمام مدارس دولتی بهطور قطع برای آموزش مجازی از شبکه شاد استفاده خواهند کرد و حق استفاده از نرمافزار دیگری را نخواهند داشت. مدارس غیردولتی هم برای آموزش رسمی باید از شاد استفاده کنند.( به نقل از ربنیوز )
شنیدن خبر فوق برای من شگفتآور و غیر قابل قبول است. باید چند نکته را یادآوری کنم:
۱. در آموزش و پرورش در همچنان بر روی یک پاشنه میچرخد. مدرسهمحوری و تمرکززدایی فقط در حد حرف و شعار جای مطرح شدن دارد و در عمل، بی خودی خودتان را خسته نکنید. نگاههای موجود در سیاست و فرهنگ کشور ما، هیچگاه اجازهای برای تحقق مدرسهمحوری نخواهد داد. دنبال راهکار هم نگردید که به جایی نمیرسید.
۲. اصلاً موضوع «آموزش مجازی» بحثی سیال و غیرتمرکزگرا است. تلاش برای به بند کشیدن و محدود کردن چنین موضوعی، نشان از درک نادرست آن دارد. تا دیروز، فضای مجازی بد بود و همۀ مقامات ورود آن را به مدارس نهی میکردند. امروز که ناچار از پذیرش آموزش مجازی شدهاند، باز میخواهند به روش معمول خود عمل کنند و آن را با وصله و پینههای وزارتی به مدارس بفرستند.

۰۳ نمیدانم چه کسانی به وزیر محترم مشاوره میدهند، اما در تعجبم که چرا میخواهند آزمودهها را دوباره بیازمایند. از این همه تفکر بسته و محدودکننده تا حالا چه نتیجهای گرفتهاید که همچنان ولکن ماجرا نیستید؟ چرا کاری میکنید که مدارس و معلمان از شما جلو بیفتند و شما همچنان در پیلههایی که خود تنیدهاید، گرفتار بمانید؟
۰۴ میدانید و میدانیم که شما هر چه امر کنید، الزاماً همان نخواهد شد، همانگونه که تا حالا هم چنین بوده است. اگر معلمان میخواستند با اوامر و نواهی شما آموزش را دنبال کنند، الان حتی نشانهای از آموزش مجازی در مدارس موجود نبود. همین مختصر توانایی هم که در مدارس موجود است، حاصل پیشگامی و انگیزههای شخصی عدهای از معلمان و مدیران است.

۰۵ چرا الزامات شرایط بحران را درک نمیکنید؟ برای شرایط بحران، باید مدیریت بحران بلد بود و این، فقط به معنای محدود کردن، اجبار کردن و تهدید کردن نیست. بگذارید مدارس کارشان را بکنند و شما نظارت منصفانه داشته باشید.
خلاصه آنکه، «عرضِ خود میبری و زحمت ما میداری». لطفاً کمی از لجاجت، سماجت و اوامر یکطرفه و فرمایشی خود کوتاه بیایید. به این بیندیشید که چطور میشود از این شرایط بحران عبور کرد، با:
کمترین خسارت،
حداقل هزینه،
کارآمدترین روشها،
تجمیع امکانات،
شناسایی همۀ موقعیتهای مؤثر،
جلب بیشترین همکاری،
کشف پتانسیلها،
یافتن نوآوریها
و کمک به هر کسی که کاری مفید و مؤثر انجام میدهد.
به جای اخطار و تهدید هم، به مهر، احترام و قدردانی روی آورید. به شرایط موجود واقعبینانه و منطقی نگاه کنید، نه فقط با عینک خودتان.
( کانال شوق تغییر )
گروه گزارش/

پرتال معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش نوشت : ( این جا )
« به گزارش روابط عمومی معاونت آموزش متوسطه ،صبح روز یکشنبه 26 مرداد ماه جلسه وبینار تبیین و توضیح شیوه نامه بازگشایی مدارس با حضور معاون آموزش متوسطه وزیر و مدیران کل دفاتر تابعه به صورت مجازی برگزارشد و معاونین آموزش متوسطه استانها و روسای ادارات تابعه دراین جلسه مجازی حضور داشتند.
معاون آموزش متوسطه به تشریح مفاد دستورالعمل بازگشایی مدارس و آغاز فعالیت آموزش و تربیتی از 15 شهریور 99 در کشور اشاره کرد و گفت:
وجود دغدغه کافی برای خدمت کادر اداری و آموزشی در شرایط فعلی به همراه بهره گیری هوشمندانه از فن آوری های جدید در آموزش تا حد زیادی کمک خواهد کرد تا از به وجود آمدن شکاف آموزشی در مناطق مختلف کشور و در سطح کلان جلوگیری کنیم.
عضو شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش در بخشی از سخنان خود افزود: زیست بوم جدید در آموزش و تربیت لزوما دنباله زیست بوم گذشته نیست که تفاوتی جزئی با آن داشته باشد بلکه زیست بومی متفاوت است و به همین دلیل باید اقتضائات آن مورد ملاحظه قرار گیرد.

علیرضا کمرئی گفت: معلمان برای زیستن و کار کردن در این زیست بوم جدید آموزشی باید ترکیب مناسبی از سه دانش اساسی محتوا، پداگوژی و دانش فناوری را به کار بندند تا تلفیق آنها در سراسر فرایند تدریس جریان یادگیری دانش را تسهیل کنند.
وی اضافه کرد: امکانات فعالیت در فضای مجازی باید در خدمت دانش آموزان قرار گیرد و مهمتر از آن باید کمک کند تا معلمان در زیست بوم جدید به توسعه حرفه ای دست پیدا کنند.
کمرئی گفت: ابزارهای چهارگانه دسترسی به منابع اطلاعاتی ، ابزارهای مشارکتی و ارتباطی ، ابزارهای تولید و ارائه محتوا و نیز ابزارهای نشر و حضور در فضای مجازی این امکان را فراهم می کند تا مدیران و معلمان در فضایی متفاوت تر از گذشته در مسیر توسعه شایستگی های حرفه ای خویش گام بردارند که ثمره آن آموزشی پویا در فضای مجازی خواهد بود.
معاون آموزش متوسطه وزیر در گفت و گو با معاونین آموزشی و روسای ادارت آموزشی استانها از آنها خواست تمام عزم خود را برای ایجاد فرصت های یادگیری و تربیت متناسب با شرایط آینده کشور را به کار بندند تا یادگیری دانش آموزان تا حداکثر ممکن توسعه پیدا کند. وزارتخانه ای که در طول 4 دهه و با وجود فراهم بودن امکانات و شرایط در بسیاری از ادوار هنوز نتوانسته است " معلم حرفه ای " را در فضای واقعی و حضوری تعریف و عملیاتی کند چگونه می خواهد با تفکرات قالبی و سنتی بسیاری از این تصمیم گیرندگان و برنامه ریزان آموزش و پرورش و نیز شیوه عقب افتاده آموزش های مجازی که در حال حاضر جریان دارد ؛ آن مفهوم را جامه ی عمل بپوشاند ؟
ادامه این جلسه با نقطه نظرات وابهامات معاونین آموزش توسطه استانها درخصوص دستور العمل های باز گشایی مدارس ومسایل مرتبط با پروژه مهر ادامه یافت و معاون آموزش متوسطه و مدیران کل دفاتر هر کدام مسایلی را پیرامون دفاتر خود تشریح نمودند.»
هنوز آقای کمره ای به عنوان رئیس ستاد پروژه مهر به آخرین گزارش صدای معلم با عنوان :
آیا اگر وزارت آموزش و پرورش به ماموریت های اصلی مدیران و مدیریت هوشمندانه آنان واقف بوده و باور دارد نیازی به این گونه تکرار مکررات هست ؟پرسش مهم و راهبردی " صدای معلم " آن است که در کدام یک از نظام های آموزشی دنیا به ویژه نوع " توسعه یافته " بخشنامه ای مشتمل بر 34 صفحه تحت عنوان " شیوه نامه بازگشایی مدارس " را به مدارس ارسال می کنند ؟ ( این جا )

در کدام یک از جوامع نظام آموزشی برای صفر تا صد امور در مدارس دستور العمل می نویسند گویی با تعدادی ربات و یا افراد بی فکر مواجهند ؟
آیا این گونه دستورالعمل های حجیم جز سرگردان کردن و تولید مشغولیت های ذهنی بی مورد و فرساینده در حالی که حتی ردیف اعتبار و یا بودجه مشخص و پایداری برای آن تعریف نشده است ؛ مشکلی از انبوه چالش های مدرسه خواهد گشود ؟
این آقایان و خانم های مسئول تصور می کنند هر چقدر حجم و تعداد بخشنامه به سوی " مدرسه " زیاد باشد نشان دهنده پُرکاری و احساس مسئولیت آنان است !
احتمالا معنای مدیر موفق ، نمونه و اثربخش هم کسی خواهد بود که انقیاد و سرسپردگی بی چون و چرای خود حتی بدون در نظر گرفتن اقتضائات مدرسه به این گونه بخشنامه ها را اثبات کند ؟
این رسانه بارها و به دفعات از وزارت آموزش و پرورش و مسئولان آن به جد خواسته است تا به " شعور و هویت مدرسه " در حد همان سند تحول بنیادین و آیین نامه اجرایی مدارس و ارکان آن احترام بگذارند و با ارسال این گونه دستورالعمل ها آنان را به مضحکه نگیرند !
وقتی ما می گوییم وزارت آموزش و پرورش از بی برنامگی و روزمرگی رنج می برد ؛ مسئولان مفهوم " برنامه " را با " بخشنامه " خلط و قاطی نکنند !
پرسش " صدای معلم " از معاونت آموزش متوسطه آن است که دقیقا و به صورت مفهومی ، " معلم حرفه ای " ، " توسعه حرفه ای " و " مسیر حرفه ای " را در آموزش و تربیت تعریف کند .

آیا پس از اجماع و توافق میان " صف " و " ستاد " به فرض ممکن ؛ ساز و کار تربیت معلم حرفه ای و نگهداشت آن در آموزش ایدئولوژیک و سیاست زده ما به درستی تعریف و تببین شده است ؟
آقای کمرئی به 3 عنصر محتوا، پداگوژی و دانش فناوری در " زیست بوم جدید " اشاره می کنند و این در حالی است که در طراحی کلان برنامه ی درسی دانشگاه فرهنگیان به دانش عمومی و انواع سواد به عنوان الزامات حرفه ی معلمی اشاره و تعریف شده است .
آیا ایشان در این زمینه مطالعه ی کافی و وافی دارد ؟
آیا از نظر ایشان فن آوری بنا بر اقتضائات " کرونا " فقط در " شبکه مجازی " خلاصه می شود ؟
آیا فن آوری کرونا و غیرکرونا دارد ؟ آیا این گونه دستورالعمل های حجیم جز سرگردان کردن و تولید مشغولیت های ذهنی بی مورد و فرساینده در حالی که حتی ردیف اعتبار و یا بودجه مشخص و پایداری برای آن تعریف نشده است ؛ مشکلی از انبوه چالش های مدرسه خواهد گشود ؟
به نظر می رسد تصور بسیاری از مسئولان که عنوان " کارشناس " را یدک می کشند آن است که فن آوری همان فضای مجازی است .
وزارتخانه ای که در طول 4 دهه و با وجود فراهم بودن امکانات و شرایط در بسیاری از ادوار هنوز نتوانسته است " معلم حرفه ای " را در فضای واقعی و حضوری تعریف و عملیاتی کند چگونه می خواهد با تفکرات قالبی و سنتی بسیاری از این تصمیم گیرندگان و برنامه ریزان آموزش و پرورش و نیز شیوه عقب افتاده آموزش های مجازی که در حال حاضر جریان دارد ؛ آن مفهوم را جامه ی عمل بپوشاند ؟
پرسش صریح " صدای معلم " آن است که آیا این مسئولان واقعا به " معلم " باور دارند و این که مغزی دارد که می تواند فکر کند و بیندیشد ؟!
آیا این مقامات نقش " مرجعیت " معلم را در حد همان " سند تحول بنیادین " قبول دارند ؟
با این گونه حرکات و دستورات آمرانه ، خشک و نمایشی ، هیچ گاه " شکاف آموزشی " بین اداره و مدرسه ترمیم نخواهد شد .
پایان گزارش/