پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه سال 99 ، یک معلم، در شهرستان مسجد سلیمان در اعتراض به تخریب قسمتی از دیوار حیاط منزلش توسط پرسنل اجرائیات شهرداری، اقدام به خودسوزی کرد. شهرداری مدعی بود که دیوار خانه در حریم خیابان قرار دارد.
کوروش مودت، مدیر کل آموزش و پرورش استان خوزستان گفت: “امروز پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه، یک معلم در مسجد سلیمان پس از اینکه پرسنل اجرائیات شهرداری اقدام به تخریب قسمتی از دیوار حیاط منزلش کردند، خود سوزی کرد”.
ساکنین محل مصدوم را به بیمارستان “٢٢ بهمن” شهرستان مسجد سلیمان منتقل کردند. با تشخیص درصد بالای سوختگی وی به بیمارستان سوانح سوختگی اهواز مرکز خوزستان اعزام شد."
به گفته مدیر کل آموزش و پرورش استان خوزستان، “اداره آموزش و پرورش مسجد سلیمان در راستای حمایت از این همکار فرهنگی اقدام لازم را از طریق مراجع ذیربط به عمل خواهد آورد و کار گروه ویژهای جهت بررسی زوایا و جزئیات این حادثه تشکیل شد.”
همچنین اداره آموزش و پرورش مسجدسلیمان اعلام کرد : " از طریق واحد حقوقی خود در راستای حمایت قضایی از این همکار فرهنگی، اقدام لازم را به عمل خواهد آورد."
متاسفانه تمام خبرگزاری های داخلی خبر را صرفا بر اساس اطلاعیه آموزش و پرورش خوزستان تنظیم کرده اند و به عبارتی خبر " دولت محور " است. در حالی که در چنین موقعیت هایی رسانه ها باید با حضور در صحنه به صورت مستقل و با ذکر جزییات به موضوع و سوابق آن بپردازند.
نکته دیگر بحث معاضدت های حقوقی وزارت آموزش و پرورش برای معلمان است. معاضدت حقوقی برای معلم خوزستانی نوشداروی بعد از مرگ سهراب است.این همکار اگر فوت نکند که امیدوارم زنده بماند، بقیه عمر باید با عوارض ناشی از سوختگی دست و پنجه نرم کند.
قطعا مشکل این همکار با شهرداری، سابقه ای چند ساله و کش و قوس فراوان داشته است. چه خوب است که دفاتر حقوقی آموزش و پرورش قبل از بروز فاجعه از معلمان حمایت حقوقی کنند و معلمان هم قبل از رسیدن مساله به نقطه بن بست ، دنبال حمایت حقوقی بروند. شاید اگر این معلم از حمایت حقوقی ادعایی آموزش و پرورش برخوردار بود، این فاجعه رقم نمی خورد.
منصور اردستانی مدیرکل دفتر حقوقی آموزش و پرورش اخیرا گفته است : "فرهنگیان میتوانند از مجربترین وکلای کانون برای حل مسائل حقوقی درباره قراردادها، مسائل خانوادگی، معاملات و… مشاوره بگیرند؛ سطح تفاهم با کانون وکلای دادگستری به صورتی است که فرهنگیان میتوانند حتی درباره مسائل غیرسازمانی و غیر اداری هم در شرایط خاصی که ما تأیید میکنیم، بهصورت رایگان از نظرات و مشورت وکلا استفاده کنند"
قضاوت در مورد این اظهارات و کیفیت و کمیت پشتیبانی دفاتر حقوقی آموزش و پرورش از معلمان نیاز به اطلاعات و بررسی دارد. اما با قطعیت می توان گفت که اگر این همکار به معاضدت حقوقی دسترسی داشت و یک وکیل مورد اعتماد در کنار او بود، این فاجعه رقم نمی خورد. همکاران باید در مسایل حقوقی صبور باشند و از راه های قانونی از حقوق خود دفاع کنند.
آسیب رساندن به خود، اقدامی از سر نا امیدی است ، هر چند ممکن است این عمل عواطف اجتماعی را به سود قربانی برانگیزد، اما هیچ مسئولیت حقوقی و جزایی برای طرف مقابل ایجاد نمی کند و برعکس شخصی که در موقعیت اضطرار و نا امیدی به جان و مال خود آسیب می زند، هرچند در مراحل اولیه با همدردی روبه رو می شود اما بعید است که حتی امتیاز کوچکی از طرف مقابل بگیرد.
در شرایط بحران روحی یک فرد باید به فکر تاثیر تصمیم خود بر فرزندان و همسر و دیگر عزیزان خود باشد.
گروه خبرنگاران حوزه آموزش و پرورش
در هیچ برهه ای از تاریخ، هیچ بشری قادر به پیش بینی زلزله نبوده است.
تهران اگر بر روی گسل قرار دارد در چند صد سال گذشته هم بر روی همین گسل ها قرار داشته است و احتمال وقوع زلزله ویرانگر تهران به همان میزان سالها و دهه های گذشته است.
آمادگی برای وقوع زلزله در ایران مثل آمادگی برای مقابله با هر بحران طبیعی چیزی در حد صفر است.
مدیریت زلزله شهری مانند سر پل ذهاب که اندازه یک منطقه کوچک از تهران است هنوز پس از گذشت بیش از دو سال با انتقادات فراوان همراه است، پس انتطار مدیریت زلزله ویرانگر برای تهران،انتطاری بیهوده است.
آوار برداری پلاسکو بیش از دو هفته طول کشید، حال تصور آنکه هزاران ساختمان مانند پلاسکو فروبریزد تصوری وحشتناک و آزار دهنده است و بهتر است به چنین چیزی فکر نکرد.
در این شرایط چاره ای جز پیگیری روند طبیعی زندگی و سپردن امورد به دست تقدیر نیست. خوابیدن در پارک ها، چرخیدن در خیابان ها و پخش اخبار احتمالی زلزله سهمگین تر، نتیجه ای جز ایجاد استرس و ترس بیشتر نخواهد داشت.
کانال خرمگس
گروه گزارش/
نشست خبری « محمد اعتدادی » مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان در تاریخ 10 اردیبهشت 1399 ساعت 10:10 تا 11:15 دقیقه در سالن اجتماعات اداره کل آموزش و پرورش برگزار شد.
با آن که خبرنگار « صدای معلم » به عنوان اولین نفر از جمع خبرنگاران یک ربع پیش از مراسم در سالن حاضر شده بود اما خبری از ثبت اسامی نبود و به عنوان " نفر دوم " پرسش های خویش را مطرح کرد .
در این نشست ابتدا مدیر کل آموزش و پرورش اصفهان به ارائه نظرات و دیدگاه های خویش پرداخت و سپس خبرنگاران پرسش های خود را مطرح کردند .
این نخستین بار است که از « صدای معلم » برای حضور در این گونه نشست ها دعوت به عمل می آید .
در بخش نخست مشروح سخنان مدیر کل آموزش و پرورش اصفهان منتشر شد .
بخش پایانی پرسش و پاسخ خبرنگاران با مسئولان آموزش و پرورش این استان منتشر می گردد .
آذربایجان غربی