ساعدی داستان کوتاهی دارد به نام «دایره درگذشتگان» که در آن کارمند اداره ثبت احوال کارش «نوشتن اسامی دفن شدگان» و ابطال شناسنامه مردگان است یعنی مراجعين با شناسنامه درگذشتگان خود، دم در ظاهر می شوند و وظیفه کارمند ثبت و احوال، بی هیچ صحبتی فقط نوشتن اسامی دفن شدگان و كوبيدن مهر بر روی شناسنامه هاست!
در «مراسم معارفه» هم که هر چند ماه يك بار مديركل ثبت احوال و آمار عوض می شود، هر بار مديرکل جديد سخنرانی پر آب و تابی درباره لزوم اصلاحات اساسی و ایجاد تحولی عظیم در اداره مربوطه ايراد می كنند...
اما جالب است که همیشه آقای ميركريم سيدی، رياست محترم حوزه هفت، بعد از استماع سخنان مديركل جدید، با جمله هایی كليشه ای، عين خطابه ايی را كه برای مديركل قبلی گفته بود، برای مدير كل جدید نيز ایراد ميكند:
«جناب آقای مدیرکل، افتخار دارم که از طرف خود و سایر همکارانی كه در اينجا حضور دارند از حسن ظن و پشتكار آن جناب تشكر كنم سخنان شما آتش اميد را در دل ما و قاطبه اهالی روشن كرده است اميد است كه تحت توجهات خاص آن جناب بتوانيم آن چنان كه شايد و بايد در صدور رونوشت شناسنامه ها و باطل كردن سجل مردگان انجام وظیفه نماییم.
چه بيم از موج بحر او را كه باشد نوح كشتيبان...!"
یعنی زحمت حتی عوض کردن آن قطعه شعر پایانی را هم بر خود نمی داد!
و مدیرکل جدید بیچاره هم فکر می کرد که این ابراز لطف و چاپلوسی...اختصاصی است در حالی که همین کلمات را قبل از این بر چند مدیرکل قبلی خرج کرده بود!
سال ها پیش در یک اداره ای کار می کردم ، یک مدیرکلی داشتیم که ویار نطق و سخنرانی داشت و عاشق این بود که وقتی هم سخنرانی می کند مستمعین، مخصوصا آن ردیف اول که همیشه مدیران میانی می نشستند حتما باید کاغذی و خودکاری آماده در دست داشته و یادداشت بردارند!...
همیشه سر این موضوع باهم مشکل داشتیم چون اصلا کاغذی با خود سر سخنرانی نمی بردم چه برسد اینکه چیزی بنویسم...!.
البته افراد زیادی اکثرا همیشه کاغذی برای نوشتن و یا وانمود برای نوشتن داشتند! مخصوصا، یک همکار متملقی داشتیم که همه چیز را می نوشت حتی وقتی آقای مدیرکل سکسه ای یا آروغی می زد بلافاصله، این رفیق ما به تحریر درمی آورد! مثل آن پسره در فیلم مارمولک بود که به محض اینکه از دهن رضا مارمولک چیزی بیرون می پرید بلافاصله کاغذ و خودکار را از جیب اش در می آورد و می نوشت...
اول تعجب میکردم که این همه حساسیت برای یک کار معمولی چیست؟
آخه عزیزم، تو مگر چیز قابل نوشتن می گویی که ارزش نوشتن داشته باشد...!
البته، بعدا دیدم این یک نوعی باد کردن و کلاس گذاشتن است! وقتی بارها در فیلم ها دیدم این جناب کیم جونگ اون کره شمالی هم وقتی لبانش تکان میخورد چهار یا پنج تا پیرمرد لاغر اندام و کاغذ به دست، دنبال این پسره ی چاق و خپله می دوند و می نویسند...!
غالبا در فرهنگ لغات و اصطلاحات در معنی باد کردن نوشته اند:
"یعنی تکبر کردن، کبر فروختن، کبر کردن، فیس کردن، عجب و نخوت نمودن..." این یعنی تملق یعنی کم کم فرعون شدن است!
اما در مورد نتیجه باد کردن و اینکه سرنوشت فرد باد کرده چه می شود و عاقبت چه بلایی سرخود می آورد هیچ چیزی ننوشته اند که اینجا من اشاره می کنم:
در روستاهای آذربایجان ما، وقتی حیوانات را می خواهند ذبح کنند پس از سربریدن، آویزان کرده یک جایی از پوست پای حیوان را سوراخ کرده از آنجا می دمند و وقتی حیوان حسابی پف کرده و مثل توپ باد شد، چند مشت هم به بدن حیوان می کوبند و آن وقت حیوان، آماده برای پوست کندن می شود...!
تملق چون گردابی است که هم گوینده اش و هم مخاطب اش هر دو را به درون خود می کشد و هر دو را به مرور زمان از سجایای اخلاقی تهی می کند.
( کانال تاریخ تحلیلی ایران )
گروه گزارش/
پس از انتشار گزارش " صدای معلم " با عنوان : " پرونده " معلم تمام وقت " با یک جمله بسته شد ؟! " ( این جا ) ؛ علی اللهیار ترکمن معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در پرتال اداره متبوع خویش به آن پاسخ داد . ( این جا )
پرتال معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش نوشت :
« معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش با سازماندهی فراگیر معلمان و آماده سازی حداکثری مدارس با حمایت دولت و نهادهای ذیربط آمادگی کامل برای استقبال از دانش آموزان عزیز را دارد
به گزارش روابط عمومی معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، علی الهیار ترکمن گفت: طرح معلم تمام وقت به جهت ویژکی های مثبتی که دارد همچنان در دستور کار وزارت آموزش و پرورش می باشد و حذف نشده است . آیا مسئولان این وزارتخانه فکری برای پس از " کرونا " هم کرده اند ؟ و آن که دوباره بر عادت مالوف مسئولیت ها و ندانم کاری ها را به گردن قبلی ها و دیگران خواهند انداخت ؟
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، در خصوص بازگشایی مدارش نیز گفت: آموزش و پرورش با سازماندهی فراگیر معلمان و آماده سازی حداکثری مدارس با حمایت دولت و نهادهای ذیربط آمادگی کامل برای استقبال از دانش آموزان عزیز را دارد و ان شاأ الله سال تحصیلی جدید را با نهایت رعایت پروتکل های بهداشتی آغاز خواهیم کرد و اولویت این وزارتخانه سلامت معلمان و دانش آموزان بوده و کاملا تابع مصوبات ستاد ملی کرونا هستیم . »
برای نخستین بار اسفندیار چهاربند رئیس مرکز برنامهریزی و نیروی انسانی وقت آموزش و پرورش در سال 97 اعلام کرد : تا سال 1401 خروج نیرو از آموزش و پرورش خارج از عرف متداول است در سال 97 حدود 65 هزار نفر مشمول بازنشستگی هستند که پیشبینی میکنیم 55 هزار بازنشسته شوند و اگر بدین صورت که تا امروز بوده واکنش نشان داده شود شدت کمبود نیرو تا سال 1399 آموزش و پرورش را از پا در میآورد!هنوز و براساس گفتههای مسئولان پیشین و فعلی این وزارتخانه، فاقد «سند جامع نیروی انسانی» است.
پیش از این ؛ اللهیار ترکمن 4 آذر 1398 در گفت و گو با تسنیم گفته بود : ( این جا )
« از هم اکنون باید برای سال 99 چارهاندیشی کنیم چون ادامه شیوههای فعلی با توجه به تعداد افرادی که از آموزش و پرورش خارج شده و میشوند غیرممکن است و باید حجم قابل قبولی از نیروی انسانی داشته باشیم تا بتوانیم کلاسهای درس را پوشش دهیم.
امسال کار دیگری انجام دادیم و از الان به پیشواز سال 99 رفتیم یعنی منتظر نماندیم که سال جدید بیاید و بعداً یک حالت انفعالانه داشته باشیم و حتی نتوانیم نظر دستگاههای سیاست گذار مانند سازمان برنامه و بودجه و اداری و استخدامی را جلب کنیم، کارگروهی با دستور وزیر آموزش و پرورش و موافقت آقای نوبخت و انصاری تشکیل شده و در حال کار کردن بر روی این موضوع است تا در درجه اول کمبود معلم را کامل شناسایی کنیم چون اولویت با معلم است و در کنار آن تأمین نیروهایی همچون مشاور، مربی پرورشی، مربی بهداشت و بحث مدیریت مدارس را دنبال کنیم.
22 هزار نیروی انسانی با فرض به تعویق انداختن بازنشستگی برای بعد از 30 سال یعنی اگر بتوانیم همه را تا فرجه 35 سال اشتغال نگه داریم تا سال 1403 نیاز داریم اما قانون گفته است تمام دستگاههای اجرایی از جمله آموزش و پرورش به ازای هر سه خروجی یک ورودی میتوانند داشته باشند ما برای اینکه این قانون را با نیازهای آموزش و پرورش منعطف کنیم، این کارگروه را تشکیل دادیم و اگر قرار بود براساس قانون اقدام کنیم، تکلیف ما مشخص است. »
نخستین پرسش " صدای معلم " از معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش آن است به جای کلی گویی و دادن آدرس های غلط و انداختن توپ به زمین دیگران ؛ نخست پاسخ دهد که آیا و یا وجود هشدارهای متعدد قبلی ؛ اساسا برای سال تحصیلی جدید ، چیزی به نام کمبود معلم در آموزش و پرورش داریم ؟ چگونه است که مسئولان این وزارتخانه و سایرین در دستگاه های دیگر در تعطیلی نخستین مدارس و در دوران اولیه همه گیری کرونا به تجارب سایر کشورها استناد می کردند اما اکنون از تجارب همان کشورها در بازگشایی مدارس سخنی به میان نمی آورند و خود را به " نشنیدن و ندیدن " زده اند ؟
چهاربند رئیس مرکز برنامه ریزی و نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش 8 اردیبهشت 1397 گفته بود : ( این جا )
« 35 سال است که در آموزش و پرورش با شاخصهای نیاز توافق نکردهایم و این دولت و آن دولت ندارد. مشکل ما در آموزش و پرورش این است که مسائل را با عینک سیاسی میبینیم و باید فارغ از گرایشهای حزبی و سیاسی باید به نیازهای این دستگاه توجه داشت. برخی دوستان سفارش میکنند برخی از این آمارها را نگویید اما چرا نباید بگوییم باید واقعیتهای آموزش و پرورش را شفاف بگوییم اگر قرار است 370 هزار نفر تا سال 1400 بازنشسته شوند اقتضائات تامین آن بر عهده ما نیست و این افراد به حجم بار صندوق بازنشستگی اضافه میشوند از سوی دیگر استخدام نیروی جدید بار مالی را به همراه خواهد داشت.
چگونه میشود با تعدیل شاخصها و نیازها انتظار کیفیت را داشت و این زنگ خطر است و دیگر نمیپذیریم که بحران کیفیت را به ما هشدار دهند و آستانه تحمل را طی کردهایم و هیچ دستگاهی نمیتواند 194 هزار نفر کمبود نیرو را از داخل خود تامین کند.
اگر قرار است الکترونیکی کردن خدمات بدنه دولت را کاهش دهد این مسئله در آموزش و پرورش نمیتواند اتفاق بیفتد و آموزش الکترونیک نمیتواند جای آموزش معلم را بگیرد. »
آیا اللهیار ترکمن و سایر مسئولان وزارت آموزش و پرورش که از کرونا به عنوان ابزاری برای توجیه سیاست های ناکارآمد و روزمره استفاده کرده و دائما خود را تابع سیاست های ستاد کرونا معرفی می کنند به اندازه چهاربند " صداقت " دارند که بدانند و بفهمند :
" آموزش الکترونیک نمیتواند جای آموزش معلم را بگیرد . "
و این که آموزش الکترونیکی نمی تواند جای آموزش حضوری را بگیرد ؟ و صرفا نقش آن تکمیل کننده است ؟
چگونه است که مسئولان این وزارتخانه و سایرین در دستگاه های دیگر در تعطیلی نخستین مدارس و در دوران اولیه همه گیری کرونا به تجارب سایر کشورها استناد می کردند اما اکنون از تجارب همان کشورها در بازگشایی مدارس سخنی به میان نمی آورند و خود را به " نشنیدن و ندیدن " زده اند ؟
آیا وضعیت نظام آموزشی ایران از همسایه ما افغانستان هم بدتر و پایین تر است ؟
" صدای معلم " پیش تر در مطلبی نوشت : ( این جا )
« بحران کمبود معلم حداقل تا سال 1404 را میتوان نمادی از شلختگی، ناکارآمدی و مدیریت جزیرهای و روزمره در آموزش و پرورش دانست؛ وزارتخانهای که قرار است براساس سند تحول بنیادینش، در افق 1404، ترسیمگر ایرانی توسعهیافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه با هویتی اسلامی، انقلابی، الهامبخش جهان اسلام همراه با تعاملی سازنده و مؤثر در عرصه روابط بینالمللی باشد. نخستین پرسش " صدای معلم " از معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش آن است به جای کلی گویی و دادن آدرس های غلط و انداختن توپ به زمین دیگران ؛ نخست پاسخ دهد که آیا و یا وجود هشدارهای متعدد قبلی ؛ اساسا برای سال تحصیلی جدید ، چیزی به نام کمبود معلم در آموزش و پرورش داریم ؟
در مواجهه با چنین چشماندازی از آیندهای که چندان هم دور نیست، این پرسش راهبردی مطرح است که دستگاه مادری که هنوز در رفع نیازهای اولیه درونیاش درمانده است، چگونه و با چه سازوکاری میخواهد یا میتواند از عهده چنین ماموریتی برآید؟
در اینجا و داخل پرانتز میتوان به بحث استراتژیک «توسعه انسانی و آمایش سرزمین» اشاره کرد.
« در برنامه آمایش سرزمین، ما با 3 پروسه از رابطه انسان، فضا و فعالیت روبهرو هستیم. با آنکه هیچ بخش از فرایند توسعه نباید جدای از سایر بخشها تحقق یابد، ولی در بخش توسعه اجتماعی و فرهنگی، بیش از هر چیز بر «توسعه انسانی» تأکید شده است.
با وجود آن، مسئولان در ردههای مختلف، آموزش و پرورش را «نهاد حاکمیتی» مینامند اما پرسش اینجاست که تا چه میزان به سهم آموزش و پرورش در این آمایش و نقش آن در توسعه انسانی توجه شده است؟
با اینکه ماده خام و اولیه آموزش و پرورش «انسان» است اما هنوز و براساس گفتههای مسئولان پیشین و فعلی این وزارتخانه، فاقد «سند جامع نیروی انسانی» است.
درواقع نخستین مشکل در آموزش و پرورش آن است که مدیریت منابع انسانی که یک موضوع راهبردی و بسیار مهم در علم مدیریت آموزشی است، هنوز و پس از گذشت 4دهه بهصورت عینی، غیرشعاری و عملیاتی تعریف و تبیین نشده است.»
آیا مسئولان این وزارتخانه فکری برای پس از " کرونا " هم کرده اند ؟ و آن که دوباره بر عادت مالوف مسئولیت ها و ندانم کاری ها را به گردن قبلی ها و دیگران خواهند انداخت ؟
پایان گزارش/
گروه استان ها و شهرستان ها/
نیروهای بلاتکلیف آموزشی بعد از 91 روز دوم شهریور 1399 در مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش در مخالفت با اجرای آزمون ماده 28 تجمع کردند. این تجمع که در پی انتشار خبر تعیین تکلیف گروه های بلاتکلیف آموزشی آموزش و پرورش از سوی احمدی لاشکی معاونت پارلمانی وزارت آموزش و پرورش برگزار گردید متشکل از گروههای آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی، سرباز معلم ها مربیان پیش دبستانی ، معلمان قراردادی و نیروهای خرید خدماتی بود.
کلیه گروههای مذکور و در راس آنها آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی بعد از 92 در این تجمع خواهان تغییر روند جذب با ماده 28 سهمیه دار هستند و درخواست جذب با آزمون داخلی بین گروههای مشمول را دارند.
متن زیر توسط یکی از آموزش دهندگان برای " صدای معلم " ارسال گردیده است .
اول شهريور ۱۳۶۹؛ ۳۰ سال پيش در چنين روزی پرويز ناتل خانلری در تهران درگذشت. در شعر "عقاب" سروده است: "گر بر اوج فلكم باید مرد / عمر در گند به سر نتوان برد."
1- هماهنگی و برنامه ریزی جهت تولید محتوی
یکی از مشکلات ما در آموزش های مجازی ، بمباران اطلاعاتی دانش آموزان است که باعث سردرگمی و ایجاد استرس و اضطراب می شود. تدریس های تلویزیونی، استانی ، تدریس خود معلم و فیلم های بارگذاری شده از سایت ها وکانال های مختلف باعث نگرانی دانش آموزان و خانواده ها نیز می شود. البته نظر سنجی ها نشان می دهد که دانش آموزان بیشتر به تدریس های معلم مدرسه ی خود اهمیت می دهند ، چرا که نمره درس مربوطه با معلم مدرسه است. مسؤلین باید برنامه ریزی و هماهنگی های لازم را جهت تولید محتوی های ارائه شده در نواحی، استان و رسانه ملی انجام دهند که موازی کاری و کار تکراری صورت نپذیرد و تداخلی در پخش های تلویزیونی با برنامه هفتگی مدارس وجود نداشته باشد. لازم است که محتوی و فیلم های تولید شده در کانال های شبکه شاد جهت استفاده معلمان و دانش آموزان بارگذاری شوند تا به صورت رایگان در شاد قابل استفاده باشند.
2- اگر شبکه« شاد» رایگان نشود و مشکلاتش رفع نگردد آموزش های مجازی در مدارس با مشکل اساسی رو به رو می شوند
با توجه با اصل سی ام قانون اساسی که آموزش را تا پایان متوسطه رایگان اعلام کرده و دولت موظف است که شرایط را برای آموزش رایگان فراهم کند ، باید استفاده از شبکه شاد رایگان باشد و هیچ هزینه ای را برای معلم و دانش آموز نداشته باشد و چون در مدارس استفاده از سایر نرم افزارها به غیر از شاد ممنوع است، باید مشکلات اساسی شاد برطرف شود و قابلیت هایی به نرم افزار شاد از قبیل پخش زنده، آزمون سازی آنلاین، حضور و غیاب، بررسی تکالیف و ... اضافه شود. مشکل دسترسی به اینترنت در مناطق مختلف کشور و افزایش پهنای باند هم باید دراسرع وقت پیگیری و عملیاتی شود. البته بهتر است که برنامه هفتگی مدارس در کل ساعات روز در دو مقطع ابتدایی و متوسطه به صورت استانی ، طوری برنامه ریزی شود که بار ترافیکی شاد جوابگوی این حجم زیاد تبادل اطلاعات باشد.
3- در وضعیت قرمز ارزشیابی های پایانی به صورت حضوری برگزار شوند
اگر چه سلامت دانش آموزان بسیار مهم است ، سواد و توان علمی آنها نیز برای خانواده ها و مخصوصاً برای پیشرفت و تعالی جامعه مهم و ضروری می باشد. دبیر کل سازمان ملل متحد، بازگشت دانش آموزان به مدارس را اولویت می داند و استمرار آموزش های غیر حضوری را فاجعه بار قلمداد می کند . حتی در برخی کشورهای پیشرفته که در وضعیت قرمز قرار دارند ، حضور دانش آموزان در مدارس را ضروری می دانند. اگر واقعاً شرایط مدارس برای حضور دانش آموزان مهیا نیست و آموزش ها غیر حضوری صورت می گیرد این مجوز به مدارس داده شود که با توجه به رضایت خانواده ها و رعایت پروتکل ها ، ارزشیابی های پایانی را به صورت حضوری برگزار کنند . این امر باعث می شود که دانش آموز اهمیت بیشتری به آموزش های مجازی داده و تدریس ها را با جدیت دنبال نماید، همچنین آزمون های حضوری باعث می شود که نمره دانش آموز واقعی باشد ، یادگیری معنی داری اتفاق بیافتد و اعتراض به نمره هم کم خواهد شد.
4- شیوه نامه بازگشایی مدارس با رویکرد « مدرسه محوری »تناقض دارد
یکی از رویکردهای جدید آموزش و پرورش رویکرد «مدرسه محوری» است که پیچیدن نسخه های کلی برای همه مدارس با شرایط متفاوت، با این رویکرد تناقض دارد . شورای مدرسه یکی از ارکان اصلی مدرسه است که می تواند با توجه به شرایط و در راستای قوانین موجود ، برنامه هایی را طرح ریزی و اجرا کند که به نفع دانش آموزان باشد و رضایت خانواده ها را تأمین نماید. در شیوه نامه بازگشایی مدارس ابهامات و نکاتی کلی وجود دارد که می توان با تفویض اختیار به شورای مدرسه برخی از مسایل و ابهامات را برطرف کرد. در شرایط موجود مدارس، مدیران باید از خلاقیت ، ابتکار و نوآوری ها استفاده کنند تا بتوانند برمشکلات به خوبی فائق آیند که اینگونه بخشنامه ها خلاقیت و ابتکار را از مدیران سلب می کند.
5- نقش مهم نظارتی والدین در آموزش های مجازی
بی شک نقش نظارتی والدین در آموزش های مجازی و برخط مخصوصاً در دوره ابتدایی نقش برجسته ای است که بدون نظارت ،کنترل و حمایت والدین یادگیری معنی دار محقق نمی شود . این نظارت و کنترل باید هم در تدریس ها و آموزش ها و هم در آزمون های مجازی و برخط صورت پذیرد. اگر چه خود والدین نیز باید آموزش های لازم را در مباحث علمی و رسانه ای برای یادگیری بهتر فرزندان فراگیرند.
در زمان قرنطینه خانگی اولیاء باید شرایطی ایجاد کنند که دانش آموزان به تقویت مهارتهای عملی و دستی ، فعالیت های ورزشی ، فعالیت های فرهنگی- هنری نیز بپردازند و با مطالعه کتابهای غیر درسی اوقات فراغت خود در منزل را به نحو شایسته ای سپری نمایند. والدین باید بتوانند درکنار نقش مهم پدر و مادری، نقش معلم و یا همیار معلم را ایفا کنند تا از اضطراب و استرس فرزندان بکاهند و برای بهره وری بالا در امر یادگیری مؤثر باشند. خانواده ها به جای مداخله در کار مربی و معلم به مشارکت در امر آموزش بپردازند و معلمان و مربیان نیز باید پذیرای این مشارکت باشند و بهتر است که مدرسه زمینه را برای گفت و گوی بین معلم و اولیاء و آگاهی بخشی از نقش هریک در امر خطیر یادگیری ، فراهم نماید. شورای مدرسه یکی از ارکان اصلی مدرسه است که می تواند با توجه به شرایط و در راستای قوانین موجود ، برنامه هایی را طرح ریزی و اجرا کند که به نفع دانش آموزان باشد و رضایت خانواده ها را تأمین نماید.
6- آموزش معلمان جهت تدریس های مجازی و غیر حضوری
مدیران و مسؤلین آموزش و پرورش باید برای شروع سال تحصیلی جدید دوره های ضمن خدمتی برگزار کنند که محتوی این دوره ها کاربردی باشند تا درآموزش های مجازی بتوانند گره گشای مشکلات معلمان باشند. اگر شبکه شاد نتواند جوابگوی آموزش های مجازی باشد، باید از راه های جایگرین و تولید محتوی های دیگر به آموزش ادامه داد ؛ به عنوان مثال کار با سایر نرم افزارهای آموزشی، تبدیل پاورپوینت به فیلم، تبدیل پی دی اف به فیلم، تهیه آزمون های آنلاین، کاهش حجم فیلم و .... را می توان نام برد. البته اولویت برگزاری شورای معلمان نیز باید آموزش همکاران در تدریس های مجازی و غیر حضوری باشد .
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید