صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه گزارش/

اعتراض صدای معلم به نامه پزشکان و کادر درمانی و سازمان نظام پزشکی و دخالت آنان در آموزش و پرورش

سایت تابناک نامه ای را از سوی جمعی از پزشکان و کادر درمان خطاب به رئیس جمهور و وزیر آموزش و پرورش منتشر کرده است که در آن تهدید کرده اند در صورت دایر بودن مدارس، از ادامه کار در مراکز درمانی بیماران مبتلا به کرونا انصراف خواهند داد .

در این نامه چنین آمده است :

« جمعی از پزشکان و کادر درمان که در صف نخست مبارزه با ویروس کرونا حضور دارند در آستانه ۱۵ شهریور و بازگشایی مدارس در نامه ای به رئیس جمهور و وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده اند که در صورت دایر بودن مدارس، از ادامه کار در مراکز درمانی بیماران مبتلا به کرونا انصراف خواهند داد. هیچ جا نشنیده ایم که وزیر آموزش و پرورش یک کشور را تهدید کنند که در صورت " بازگشایی مدارس " از ادامه کار انصراف خواهند داد !

به گزارش « تابناک»، در این نامه که در کانال اطلاع رسانی سازمان نظام پزشکی قرار گرفته، با اشاره به صحبت های صریح رهبر در عید قربان امسال مبنی بر اینکه «در حضورهای اجتماعی معیار آن چیزی است که کارشناسان بهداشت به ما می گویند. بنده خودم شخصاً هرچه را که آن‌ها لازم بدانند مراعات خواهم کرد. هر کاری می‌کنید ببینید ستاد ملی کرونا چه می‌گوید. اگر ضابطه‌ای تائید کردند، همه ما موظفیم آن را رعایت کنیم. اگر وضعیتی که داریم را شل بگیریم، فاجعه‌ی بزرگی رخ خواهد داد.»*

آمده است : به‌ رغم جانفشانی کادر بهداشت و درمان کشور که در بحران شیوع کرونا، تاکنون قریب به ۴۰۰ شهید در راه خدمت به سلامت هم‌وطنانمان تقدیم کرده‌اند، متأسفانه در موج جدیدی از ابتلا شمار قربانیان کرونا در کشور از موج اول و دوم فراتر رفته است و با وجود همه‌ تلاش‌های انجام‌شده و تأکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، برگزاری مجالس و اجتماعات در بسیاری موارد باعث افزایش تعداد مبتلایان و افزایش فوت هم‌میهنان گردیده است. جامعه ی پزشکی که شهامت پذیرش انتقاد را حتی درحد یک برنامه تلویزیونی طنز نسبت به عملکرد خودش را ندارد و از آن بر می آشوبد شایسته نیست که بخواهند برای معلمان توصیه ای داشته باشند .

در بخشی از این نامه آمده است:

حضور دانش آموزان در محیط مدرسه قطعاً و یقیناً باعث افزایش شمار مبتلایان و مرگ هم‌میهنان خواهد شد.

هیچ نهاد ناظری توانایی ضمانت رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط میلیون‌ها دانش آموز را ندارد.

در صورت بازگشایی مدارس، ضمانت سلامت دانش آموزان به خصوص با توجه به اینکه در روزهای گذشته و در رفتار جدیدی از این ویروس، تعداد قابل توجهی از نوجوانان در سنین مدرسه به این بیماری مبتلا و جان خود را از دست داده اند در سراسر کشور غیرممکن است و در این شرایط حتی با استفاده از ماسک و رعایت فاصله بین دانش آموزان  امکان جدی سرایت بیماری وجود دارد.

گسترش بیماری به هر نحو، تضییع حق‌الناس است.

در این نامه از معلمین سراسر کشور درخواست شده است که با بهره‌گیری از ظرفیت‌های شغلی و اجتماعی خویش، والدین دانش آموزان  را از برگزاری حضوری کلاس درس پرهیز دهند و با تأکید بر شیوه‌های نوین اموزش ازجمله فضای مجازی، بهره‌گیری حداکثری از رسانه‌ از مرگ صدها دانش آموز، معلم و هم میهن پیشگیری فرمایند.

پرسش " صدای معلم " آن است که آیا تاکنون وضعیت بهداشت مدارس در دو جنبه " جسمی " و " روانی " برای جامعه پزشکی کشور به عنوان یک علامت پرسش جدی و مسئولیت برانگیز مطرح بوده است ؟  در بخش دیگری از این نامه آمده است:

 با توکل به خداوند بزرگ امیدواریم این مرحله سخت را پشت سر گذاریم. »

همچنین در نامه ی دیگری که خبرگزاری تسنیم از سوی  رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی منتشر کرده  از ستاد ملی مبارزه با کرونا  درخواست کرده تا از بازگشایی حضوری مدارس در کلیه مناطق کشور جلوگیری کنند.

در این نامه آمده است :

« ستاد ملی مبارزه با کرونا، از جان میلیون‌ها دانش‌آموز دفاع کند!

وزیر آموزش و پرورش طی بیاناتی در اجلاس با مدیران مربوطه، اظهار داشته‌اند که مدارس باید از شنبه 15 شهریور، به‌طور حضوری بازگشایی شوند. این «دستور» جناب وزیر، با شرایط حاکم بر همه‌گیری ویروس کرونا و وضعیت «قرمز» بسیاری از مناطق کشور، همخوانی ندارد. به خطر انداختن جان میلیون‌ها دانش‌آموز و آموزگار و خانواده‌های ایشان، و دخالت در کارشناسی تخصصی نحوه مقابله و مبارزه با بیماری از سوی مسئولین غیرمرتبط با امور بهداشتی، می‌تواند در کمترین فاصله زمانی به یک فاجعه انسانی تبدیل شود.

لذا از مسئولین ستاد ملی مبارزه با کرونا، جداً تقاضا می‌کنیم ضمن اعمال قاطعیت در اجرای فرامین بهداشتی و پروتکل‌های ملی مبارزه با کرونا، از احتمال بازگشایی حضوری مدارس در همه مقاطع تحصیلی و در کلیه استان‌ها و مناطق کشور، اکیداً جلوگیری بفرمایند. »

" صدای معلم " پرسش ها و نکاتی را در مورد دو نامه فوق جهت تنویر افکار عمومی مطرح می کند :

1-در نامه ی نخست به " جانفشانی کادر بهداشت و درمان کشور " اشاره شده است .

این رسانه به خدمات ، دلسوزی ها و زحمات پزشکان و کادر درمان احترام گذاشته و از آن ها قدردانی می کند اما روا و منطقی است که فردی در راستای انجام وظایف شغلی خویش منتی بر سر جامعه و دیگران بگذارد ؟

کم نبودند معلمان و کادر آموزشی و اداری که در همان ماه های نخست بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند .

اعتراض صدای معلم به نامه پزشکان و کادر درمانی و سازمان نظام پزشکی و دخالت آنان در آموزش و پرورش

آیا این ها در جامعه و در کلام این افراد و مقامات دیده شدند ؟

آیا رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی که اکنون دلسوز آنان شده است حتی پیام تسلیتی برای این معلمان مظلوم ارسال کرد ؟

درگذشتگان کادر پزشکی عنوان " شهید " گرفتند .

چه تفاوتی است میان معلمان و پزشکان ؟

اعتراض صدای معلم به نامه پزشکان و کادر درمانی و سازمان نظام پزشکی و دخالت آنان در آموزش و پرورش

نوشته اند :

« حضور دانش آموزان در محیط مدرسه قطعاً و یقیناً باعث افزایش شمار مبتلایان و مرگ هم‌میهنان خواهد شد. »

مستندات و شواهد علمی ، پژوهشی و جهانی برای این ادعا چیست ؟

در چارچوب پیشنهادی یونسکو برای بازگشایی مدارس در دوران جهان گیر شدن کرونا آمده است : ( این جا )

اعتراض صدای معلم به نامه پزشکان و کادر درمانی و سازمان نظام پزشکی و دخالت آنان در آموزش و پرورش

« انگیزه تدوین آن موضوع بازماندگی دانش آموزان از تحصیل در سراسر جهان است و از آن جا که باز شدن مدارس ضامن حق آموزش دانش آموزان در شرایط فعلی است ، سیاست گذاران باید شرایطی فراهم سازند که ضمن فراهم کردن حق سلامت و امنیت دانش آموزان ، حق آموزش کودکان و نوجوانان نیز تامین گردد .

علاوه بر این مختل شدن خدمات آموزشی پیامدهایی جدی و بلند مدت برای اقتصادها و جوامع دارد . از جمله افزایش نابرابری نزول بازده سلامت و همچنین کاهش همبستگی اجتماعی .

خلال در زمان آموزش درس می تواند تاثیر شدیدی بر توانایی یادگیری یک کودک داشته باشد . هر چند کودکان به حاشیه رانده شده زمان طولانی تری به مدرسه نروند ، احتمال بازگشت آن ها نیز کم تر است . کودکان ، فقیرترین خانواده ها تقریبا پنج برابر بیشتر از کودکان خانواده های ثروت مند محتمل است که از آموزش ابتدایی محروم باشند .دور بودن از مدرسه خطر خشونت و سایر تهدیدات برای کودکان را نیز افزایش می دهد . آیا این گونه تعیین تکلیف ها نامش دخالت غیرکارشناسی در حوزه آموزش نیست ؟ هر چند در جامعه ما عادت و فرهنگ شده است که همه افراد در هر سطح و رده ای به خود اجازه می دهند از صفر تا صد مسائل و چالش های آموزش و پرورش اظهار نظر کرده و در مورد آن " نسخه " بپیچند .

علاوه بر این ، تعطیلی طولانی مدت ، خدمات ضروری مدارس مانند امنیت بخشی ، تغذیه در مدرسه ، بهداشت روانی و حمایت های مشاوره ای و روان شناسی را مختل می کند .

همچنین به خاطر از بین رفتن تعامل با همسالان و اختلال در روال های روزمره ممکن است باعث ایجاد استرس و اضطراب شود . این تاثیرات منفی برای کودکان در حاشیه ، مانند آنانی که در کشورهایی تحت تاثیر درگیری و سایر بحران های طولانی مدت اند ، مهاجران ، آواره های اجباری ، اقلیت ها ، کودکان معلول و کودکانی که در موسسات حمایتی زندگی می کنند ، به طور قابل توجهی بیشتر خواهد بود .

بازگشایی مدارس باید ایمن و مطابق با واکنش کلی هر کشور به 19 – COVID باشد ؛ همراه با تمام اقدامات معقولی که در جهت محافظت از دانش آموزان ، کارمندان ، معلمان و خانواده های آنان انجام می شود .

یونسکو به عنوان یک سازمان معتبر جهانی تصریح و تاکید کرده است :

«  باید توجه داشت که شواهد غیرمتقنی درباره خطر ابتلا هنگام شرکت در کلاس وجود دارد . »

آیا این افراد به سایر جنبه ها و ابعاد تعطیلی مدارس توجه دارند ؟

آیا اگر کسی نامش " پزشک و دکتر " شد دانای کل است و می تواند در همه امور اظهار نظر کند و خود را " صاحب حق " بداند و دیگران را نادان ؟

آیا این گونه تعیین تکلیف ها نامش دخالت غیرکارشناسی در حوزه آموزش نیست ؟ هر چند در جامعه ما عادت و فرهنگ شده است که همه افراد در هر سطح و رده ای به خود اجازه می دهند از صفر تا صد مسائل و چالش های آموزش و پرورش اظهار نظر کرده و در مورد آن " نسخه " بپیچند .

آیا این شیوه ها علمی و مبتنی بر یک متدولوژی عقلانی و منطقی است ؟

چرا کسی به استقلال حرفه ای و ذاتی آموزش و پرورش و معلمان احترام نمی گذارد ؟

آیا همین پزشکان اجازه اظهار نظر به دیگران در حوزه های تحت امر خود  را می دهند ؟

این افراد گفته اند :

« هیچ نهاد ناظری توانایی ضمانت رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط میلیون‌ها دانش آموز را ندارد . »

پرسش " صدای معلم " آن است که آیا تاکنون وضعیت بهداشت مدارس در دو جنبه " جسمی " و " روانی " برای جامعه پزشکی کشور به عنوان یک علامت پرسش جدی و مسئولیت برانگیز مطرح بوده است ؟

آیا این متخصصان که خود را مجاز به دخالت در هر امری می دانند تاکنون از خود پرسیده اند در مدارس و مشخصا در مورد دانش آموزان آمار و کیفیت بهداشت در چه سطحی است و مهم تر از آن چه کاری را بدون چشم داشت برای دانش آموزان به ویژه مناطق محروم انجام داده اند ؟

چندی پیش " سالار قاسمی " مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز ضمن انتقاد از عدم احساس مسئولیت برخی دستگاه ها برای آغاز سال تحصیلی گفته است :

« در خصوص آغاز سال تحصیلی در استان هیچ تماسی از ارگان های دیگر برای همکاری نداشتیم و تمام کارها بر دوش آموزش و پرورش است. »

چه اشکالی دارد که این پزشکان و کادر درمانی و جامعه نظام پزشکی در این جهت و در مورد نظارت بر پروتکل های بهداشتی یار و همراه آموزش و پرورش باشند ؟

در بسیاری از کشورها و هم زمان با بازگشایی مدارس شنیده شده و گزارش داده اند که اولیای دانش آموزان ، دانش آموزان و حتی معلمان نسبت به این گونه تصمیمات اعتراض کرده و حتی تجمع اعتراضی برگزار کرده اند اما هیچ جا نشنیده ایم که وزیر آموزش و پرورش یک کشور را تهدید کنند که در صورت " بازگشایی مدارس " از ادامه کار انصراف خواهند داد .

اعتراض صدای معلم به نامه پزشکان و کادر درمانی و سازمان نظام پزشکی و دخالت آنان در آموزش و پرورش

آیا این با اخلاق پزشکی سازگار است ؟

در این نامه از معلمان خواسته شده با بهره‌گیری از ظرفیت‌های شغلی و اجتماعی خویش، والدین دانش آموزان  را از برگزاری حضوری کلاس درس پرهیز دهند .

پرسش " صدای معلم " از این پزشکان آن است که واقعا تصویر یک معلم در نظر آنان چگونه مجسم و تصویر می گردد ؟ چرا کسی به استقلال حرفه ای و ذاتی آموزش و پرورش و معلمان احترام نمی گذارد ؟

شواهد و تجربیات در این بازه زمانی چه پیش از کرونا و به ویژه پس از کرونا نشان داده که تنها عایدی معلمان از قضاوت های جامعه فقط " تمسخر و تحقیر بابت تعطیلات و بیکاری معلمان " بوده است .

تعارف و  رو دربایستی را کنار بگذاریم .

آیا واقعیت غیر از این است ؟

آیا این متخصصان و سایر افراد  جامعه  تاکنون از خود پرسیده اند که چرا معلمان کشور نسبت به رسانه ای شدن مطالبات خود در رسانه ها و افکار عمومی اعتراض دارند ؟

اعتراض صدای معلم به نامه پزشکان و کادر درمانی و سازمان نظام پزشکی و دخالت آنان در آموزش و پرورش

جامعه ی پزشکی که شهامت پذیرش انتقاد را حتی درحد یک برنامه تلویزیونی طنز نسبت به عملکرد خودش را ندارد و از آن بر می آشوبد شایسته نیست که بخواهند برای معلمان توصیه ای داشته باشند .

باید به این واقعیت تلخ اعتراف نمود که :

پزشکان یکی از گروه های پرنفوذ در کشور هستند که در همه شرایط می توانند اوضاع را به نفع خود تغییر بدهند.همین الان که مردم را به خاطر مبارزه با کرونا به ستایش خود متقاعد ساخته اند، اگر عملکردشان عالمانه ارزیابی بشود و اگر فرد آگاهی  از نزدیک شاهد کیفیت خدمات آنها باشد، بسیار بعید است که حس قدردانی را تجربه کند.

پایان گزارش/


اعتراض صدای معلم به نامه پزشکان و کادر درمانی و سازمان نظام پزشکی و دخالت آنان در آموزش و پرورش

منتشرشده در گفت و شنود

گروه استان ها و شهرستان ها/

نامه ی زیر در انتقاد از عملکرد مسئولان وزارت آموزش و پرورش به صدای معلم ارسال شده است .

این رسانه منتظر ارائه پاسخ مسئولان و شفاف سازی در مورد مطالبات و دغدغه این همکاران می باشد .

چهارشنبه, 12 شهریور 1399 12:33

ناشاد از شاد !

آسیب شناسی شبکه شاد وزارت آموزش و پرورش  پدیده ی کرونا کشورها را یک به یک در نوردید و همه ی جنبه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و حتی فرهنگی زندگی را تحت تاثیر قرار داد و بر اهمیت فضای مجازی بیش از پیش افزود. آموزش و پرورش دانش آموزان نیز از آسیب های بیماری مهلک و منحوس کرونا در امان نماند و قریب به یک و نیم میلیارد از محصلان دنیا به جهت جلوگیری از گسترش بیشتر این بیماری با تعطیلی مدارس مواجه شدند.

با گذشت زمان و همه گیری کرونا نگرانی ها درباره ی ادامه تحصیل دانش آموزان روزبروز افزایش یافت و دولت مردان را بر آن داشت تا با جایگزینی فضای آموزشی از حقیقت به مجاز دوره ی جدیدی را در نظام تعلیم و تربیت رقم بزنند.

در ایران به عنوان اولین تجربه از این عرصه، شبکه آموزشی دانش آموزان با نام شاد رونمایی شد درحالی که بسیاری از کشورها بسترها و زیرساخت های آن را پیش از این تدارک دیده بودند و از آن بهره برداری می کردند.

شاد از همان آغاز و حتی پیش از ظهورش معلمان، دانش آموزان و خانواده ها را با چالش هایی روبه رو ساخت. قطعی های بسیار، به روز رسانی های بی حاصل پی در پی، امکانات محدود و در حد اولین نسل از شبکه های اجتماعی، محدودیت در عضویت دانش آموزان، ضعف در حفظ حریم خصوصی و محرمانگی اطلاعات کاربران و چندین ایراد دیگر که برخی به مرور رفع شد اما اینک مشکلات مضاعفی بر سر راه قرار دارد و به جای آن که مرحمی بر عقب ماندگی تحصیلی و دوری از درس و مدرسه باشد خود منشاء درد شده است.

معلمان از همان روزهای آغازین تعطیلی مدارس همچون مدافعان جبهه ی سلامت به جهاد در عرصه علم آموزی پرداختند و بدون هیچ چشم داشتی شبانه روز خود را برای آموزش آینده سازان ایران اسلامی وقف نمودند. این تلاش های ستودنی گرچه با هیچ بهایی قابل جبران نیست اما مسئولین محترم می توانند با کاستن از دغدغه ها و رفع معضلات در جهت آرامش خاطر این قشر محجوب و فداکار گام های ارزشمندی بردارند.

نخستین دغدغه پیش روی معلمان تولید محتوای درسی با کیفیت برای دانش آموزان است که نیازمند کسب مهارت کار با نرم افزارها و تکنولوژی های جدید و وجود سخت افزارهای مناسب می باشد که آموزش و پرورش می بایست از طریق برگزاری کلاس های ضمن خدمت و دوره های کاربردی تولید محتوای الکترونیکی، آگاهی و مهارت های لازم برای تدریس در فضای مجازی را در معلمان ایجاد و تقویت کند. علاوه بر این در بعد سخت افزاری نیز آموزش معلمان نیاز به حمایت دارد. از آنجا که تهیه و تدارک ملزومات تدریس و دسترسی معلمان به سامانه شاد بر عهده وزارت آموزش و پرورش است مدیران عالی وزارت باید امکانات (تبلت و اینترنت رایگان) و زیرساخت ها( سرورهای قوی و پهنای باند کافی) را مهیا نمایند تا فرایند تدریس به سهولت و با کیفیت در خدمت دانش آموزان عزیز قرار گیرد.

آسیب شناسی شبکه شاد وزارت آموزش و پرورش

غفلت از ساحت تربیتی و سلامت جسمی دانش آموزان نگرانی دیگر معلمان در استفاده از شاد است. از آنجا که تعلیم و تربیت با تاثیر در رفتار بروز می کند، برای اثر بخشی بیشتر به تعامل، ارتباط چهره به چهره و رابطه عاطفی مابین معلم و دانش آموزان خصوصا در پایه های پایین تر تحصیلی وابسته می باشد که این مهم جز با حضور فیزیکی در مدرسه محقق نمی شود. گرچه بخشی از این هدف با ارتباط زنده تصویری و دیگر قابلیت های مغفول در شاد قابل دستیابی است اما باید در نظر داشت که در صورت تداوم این وضع، پرورش دانش آموزان با چالش اساسی مواجه خواهد بود و برای برون رفت از این معضل حضور محدود دانش آموزان در مدرسه با رعایت تمامی موازین و پروتکل های بهداشتی و استفاده از تجربیات موفق دیگر کشورها ضرورت می یابد در نتیجه لازم است از هم اکنون برنامه ریزی، تدارک امکانات، تخصیص منابع مالی و توسعه سرمایه انسانی موردنیاز صورت پذیرد.
 
ارزشیابی صحیح و مطابق با واقعیت از میزان یادگیری دانش آموزان مسئله دیگری است که معلمان با آن روبه رو هستند که برنامه ریزی و ایجاد سازوکار مناسب را می طلبد. ایجاد پایگاه اطلاعاتی برای بارگذاری، ذخیره و بازیابی فعالیت های انجام شده دانش آموزان در قالب کارپوشه الکترونیکی در دوره ی ابتدایی و بهره گیری شاد از سامانه های کاربردی، موفق و تخصصی در عرصه ارزشیابی آموزشی در دوره متوسطه راهکار دیگری است که در کنار آزمون های هماهنگ حضوری راهگشا خواهد بود.

مسئله نه چندان تازه ای که همواره گریبان گیر آموزش و پرورش بوده و هست تمرکز گرایی و عدم آن می باشد که هم اینک نیز در تحمیل و اجبار همه مدارس به استفاده از شاد بروز یافته است. در حالی که شاد با نواقص زیادی مواجه می باشد و زیرساخت های لازم را دارا نیست شاید انحصار در استفاده از شاد در صورتی که امکان تدارک و بهره مندی از سامانه های مناسب تر، کاربردی تر و تعاملی تر برای مدارس فراهم است کاری اشتباه باشد به همین خاطر می توان با تفویض اختیار و تعیین حدود انتظارات و بایسته ها، قدرت عمل بیشتری به مدیران میانی و اجرایی برای اتخاذ تصمیمات در تناسب با بوم، شرایط و ظرفیت ها داد و از این طریق فرصت آزادی عمل و خلاقیت معلمان در استفاده از ابزارهای تدریس را فراهم آورد.

آسیب شناسی شبکه شاد وزارت آموزش و پرورش

تجربه زیسته معلمان نشان داده است که آماده سازی مواد درسی کیفی و جذاب در بستر شاد به ساعاتی بیشتر از آنچه که دولت برای تدریس معلمان مقرر کرده نیاز دارد و همین موضوع باعث نارضایتی معلمان به سبب تزاحم با امور زندگی شخصی و خانوادگی شده است. به علاوه هنگامی که بخش اعظمی از ساعات موظف معلمان برای تهیه و تولید محتوای الکترونیکی بگذرد طبیعتا فرصت کافی برای پاسخگویی به سوالات، رفع اشکالات، بررسی مسائل و ارتباط دو سویه باقی نمی ماند و معلمان را به سبب عدم تحقق اهداف درسی دل نگران می سازد.

به همین خاطر شایسته است تا وزارت آموزش و پرورش با تولید و انتشار محتوای کامل درسی این بار گران را از پیکره ی نحیف معلمان بردارد تا ایشان با طیب خاطر و فرصت فراخ به تعلیم و تربیت دانش آموزان بر مبنای استعدادها و تفاوت های فردی بپردازند.

همچنین مطلوب نظر است که برای انباشت و انتقال تجربیات و دستاوردهای گران بهای حال و آینده معلمان بستری دائمی به صورت پایگاه الکترونیکی جامع فراهم آید تا افراد تولیدات خود را در آن به معرض نمایش و استفاده سایر همکاران قرار دهند و به نحوی این مشکل نیز حل گردد.

هر چند که موضوعات نگران کننده و چالش برانگیز برای معلمان در این زمینه بسیار است اما اشاره به اهم آن ها با توجه به فرصت بسیار محدود تا شروع سال تحصیلی کفایت می کند و انتظار می رود تا در اسرع وقت و با قید اولویت مسئولین مربوطه تدبیر چاره نمایند و اندکی از آلام معلمان را در بحبوحه ی مشکلات بکاهند.
با افتخار معلم


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

آسیب شناسی شبکه شاد

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار /

تجمع معلمان حق التدریس مقابل وزارت آموزش و پرورش

جمعی از معلمان حق التدریس امروز صبح سه شنبه یازدهم شهریور با تجمع در برابر وزارت آموزش و پرورش خواهان شفاف سازی مسئولان این وزارتخانه در مورد وضعیت استخدامی خود شدند .

این معلمان که از شهرهای مختلف گرد آمده بودند خواهان عمل کردن مسئولان وزارت آموزش و پرورش به ویژه معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع به وعده های پیشین خود شدند .

پیش از این نیز تعدادی از  نیروهای بلاتکلیف آموزشی روز دوم شهریور 1399 در مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش در مخالفت با اجرای آزمون ماده 28 تجمع کردند. ( این جا )

همچون تجمع پیشین هیچ یک مسئولان وزارت آموزش و پرورش برای پاسخ گویی در جمع حضور پیدا نکردند .

تجمع پس از چند ساعت پایان یافت .

پایان پیام/


تجمع معلمان حق التدریس مقابل وزارت آموزش و پرورش

سه شنبه, 11 شهریور 1399 17:45

مجلس یازدهم و بازنشستگان

مجلس یازدهم و مطالبات بازنشستگان و فرهنگیان  هرکس توانست در برابر طنازی ها، عشوه گری ها و دلبری های قدرت، ثروت و شهرت، قلقلک نخورد و آزادگی را برای وصال آنها به حراج نگذارد، می توان به احترام او ایستاد و کف زد.‌ هروقت آب وسوسه انگیز قدرت و شراب شیرین شهرت در دسترس ما بود اما درآن شیرجه نزدیم، آن گاه پرچم آزادگی را بر فراز فرمایش هایمان به اهتزاز درآوریم.
مردم درهنگامه انتخابات، دانه آرزوهای خود را می کارند تا روزی در میعان گدازه های زندگی، سایه ای شود بر سر نوباوگان خواسته هایشان. در این کنسرت بدون سانسور است که چاوه ها همه گوش نوازند و کام جان را با موسیقی متقارب کلام، شیرین می کنند.
شاکله اصلی مجلس یازدهم، بر دو ستون آشکار «جوانی» و «انقلابی» و پایه پیدا و پنهان سومی به نام  «اصولگرایی» شیرازه بست و آجر به آجر این عمارت، برهم نهاده شد. سخن ها از مبارزه با فساد و دستگیری مردمی بود که گوی چوگان جدال های جناحی و فسادهای سیستمی شده اند. در لحظه لحظه این سور سیاسی، لقمه گوارای عدالت در سینی زرین ذلاقت، دست به دست وعده ها می شد؛ تازیانه سخن پیوسته بر تن متعفن اختلاس و رانت خواری، فرود می آمد و این حق شهروندی بود که بر صدر می نشست و قدر می دید.
سه ماه ازآغاز به کار مجلس یازدهم می گذرد. هنوز برای داوری، زود است اما در اندازه مفهوم «سالی که نکوست، ... »، می توان گفت : از بهاریه این دشتستان سیاسی، بوی زمخت «داد و دهش های جناحی» به مشام می رسد. هنوز دانه امیدهای مردم، جوانه نبسته و سر به خاک عملکرد مجلس نزده که کبست پویه های سیاسی، جلوه گری آغازیده است. باور کنید ذائقه های کرونازده نیز بوی سیاه آن را به راحتی می شنوند و سآمت آن بر سلامت نفس، ناخن چندش می کشد. عینک مصلحت از چشم بصیرت بردارید تا به عین الیقین ببینید که زندگی، تحت منشور سیاست های پردست انداز، دم به دم تازیانه هایش را بر تن نحیف زندگی اقشار آسیب پذیر، محکم تر می نوازد. قیمت زندگی که نه، بلکه نرخ دولتی زنده ماندن، چنان آزادانه می تازد که یورتمه گذر زمان هم به گرد پایش نمی رسد.
در سرسرای وعده هایی که مجلس یازدهم در ظرف چشم اندازهای نگارین برای بهبود کهنه دردهای مردم پخته است، زخم های ناسور بسیاری در صف انتظار درمان ایستاده اند. جراحت های مزمنی که نیش نشتر سیاست گذاری های ناصواب، تصمیمات ناروا و مدیریت های نابجا بر سینه سرنوشت مردم، رقم زده است، دستان طبیب صداقت و مسئولیت پذیری را جست و جو می کنند.
مبادا بازهم خیلی زود، دیری از گرد راه برسد، چنگ بر گلوی حقیقت بگذارد و نفس وعده ها به شماره بیفتد. مبادا صدای سُم سوار سرکش ثانیه ها، خواب از چشم اندیشه برباید تا ببیند که بازهم  دانه در شوره زار افشانده و جز باد، محصولی برای  درویدن ندارد.

مجلس یازدهم و مطالبات بازنشستگان و فرهنگیان

اگر شما هم اسب همت را برای رسیدن به قصر قدرت، زین نکرده اید و درطریق حقیقت، عزم سلوکتان برآن است تا مردم را از وادهای صعب العبور «گرانی، تورم، بیکاری، ویژه خواری، موازی کاری، نظارت های یخ زده و سیاست گذاری های عافیت سوز» به سلامت عبور دهید، شعارهای رنگارنگ را وانهید و دست عمل را به دست  اراده بگیرید که «دوصد گفته چو نیم کردار نیست.»
بسیاری از هرزه گیاهان مشکلات کنونی، ریشه در قوانین ناکارآمد و متعارض، نظارت های فرمایشی و مدیریت های سهامدارانه و موروثی دارند. باورکنید لب های فروبسته، نه از خرسندی و رضا بلکه از غایت پریشانی و درماندگی، قصه پرغصه خاموشی را نجوا می کنند.

بازنشستگان را نه در مصاحبه یا نطق های پیش و پس از دستور، بلکه درعرصه عمل و در قالب اصلاح قوانین موجود یا تدوین قوانین جدید دریابید که از دستپخت مجلس ها و آشپزی دولت ها، بسیار برآنها تبعیض و بی عدالتی، تحمیل شده است.

قوانینی مانند قانون برنامه ششم توسعه و قانون مدیریت خدمات کشوری را به دور ازهرگونه تعصب، بررسی کنید تا ببینید همکاران شما با انشای ناپخته، مبهم و چندپهلوی برخی از مواد قانونی و تدوین برخی مواد تبعیض آفرین، در سالیان اخیر، چگونه خون به جگر انسان هایی نموده اند که جوانی خود را در راه انجام وظیفه تا قطره آخر، مصرف کرده اند.

همسان سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان را با ترمیم کاستی های آن و با تجمیع مواد فصول دهم و سیزدهم قانون مدیریت خدمات کشوری و دیگر قوانین مرتبط، با عباراتی شفاف، صریح و غیرقابل تفسیر به ماده قانونی واحد و جامعی درخصوص حقوق و دستمزد تبدیل کنید تا هرمسئولی نتواند با تفسیر نت های آن، موسیقی دلخواه خود را به عنوان مارش عزای عدالت بنوازد.

مطابق اصول ۵۴ و ۵۵ قانون اساسی، دیوان محاسبات، تحت نظارت مجلس فعالیت می کند.آرای دوسه ساله اخیر این نهاد در خصوص بازنشستگان را مطالبه و تحقیق کنید که چرا احکام روشن و متقن این دیوان دراین زمینه، اجرایی نشده است؟
سخنگوی هر فرد یا نهادی، عملکرد اوست.

کانال آموزگاران اندیشمند


مجلس یازدهم و مطالبات بازنشستگان و فرهنگیان

منتشرشده در بازنشستگان

گروه اخبار/

وزیر آموزش‌ و پرورش در سی و چهارمین اجلاس مدیران و روسای آموزش‌ و پرورش سراسر کشور با بیان این که هیچ عرصه‌ای برای ظهور بروز خلاقیت‌ها به ‌اندازه آموزش‌ و پرورش نیست، اظهارکرد:

با توجه به استمرار کرونا گفته‌ایم اصل بر حضور دانش آموزان است لذا شرایط همانند سال قبل نیست و همه چیز تغییر کرده است لذا اگر حضور نباشد کار پیش نمی رود و هیچ روشی جایگزین روش آموزش حضوری نیست . شکل‌گیری شخصیت، تقویت ذهن، فهم عمیق از جمله مزایای روش حضوری است بنابراین اگر بتوانیم کلاس حضوری داشته باشیم بسیاری از کارها حل می‌شود.

حاجی میرزایی اظهار کرد: مدارس در هر شرایطی حتی در شرایط قرمز باید باز باشند مگر اینکه ستاد مدیریت کرونا مدرسه را تعطیل کند.

وزیر آموزش‌ و پرورش گفت: طبق تحقیقات انجام ‌شده باز بودن یا تعطیلی مدارس تاثیری چندانی در بالا و پایین رفتن آمار کرونا ندارد، البته نمی‌گویم بی‌خطر است اما باید به دانش آموزان آموخت پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند زیرا جریان زندگی باید همواره ادامه داشته باشد.

گروه اخبار/

نظر رهبر انقلاب اسلامی در مورد جذب و گزینش معلمان

حضرت آیت‌الله خامنه‌‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (سه‌شنبه) در ارتباط تصویری با وزیر، معاونان، مدیران و رؤسای وزارت آموزش و پرورش در سی و چهارمین اجلاس آموزش و پرورش، با تشکر صمیمانه از مردم برای عزاداری پُرشور حسینی و حرکت عظیم معنوی همراه با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، معلمان را «افسران سپاه پیشرفت کشور» خواندند و با تأکید بر ضرورت تربیت انسانهای مؤمن، خردمند، اندیشمند، دانشمند و دارای اخلاق اسلامی در این دستگاه بسیار مهم، گفتند: سند تحول آموزش و پرورش باید با تبیین صحیح و تنظیم و اجرای برنامه‌ی جامع عملیاتی، زمینه‌ساز پرورش چنین افرادی شود.

ایشان با تسلیت سالروز شهادت امام سجاد (علیه‌السلام)، حرکت عظیم حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها) و امام سجاد (علیه‌السلام) را قیام به معنای حقیقی کلمه خواندند و افزودند: پس از قیام حسینی در عاشورا، قیام زینبی ابعاد مختلف حادثه‌ی عاشورا و شهادت حضرت سیدالشهدا را برای بشریت تثبیت و ماندگار کرد.

رهبر انقلاب، سوگواری ملت در دهه‌ی اول محرم امسال را پدیده‌ای در تاریخ کشور دانستند و افزودند: با وجود محدودیتهای شدید ناشی از کرونا، مردم، گویندگان و مرثیه‌خوانان، ضمن حفظ شور حسینی و تشکیل مجالس عظیم و معنوی، دستورالعمل‌ها را رعایت کردند که به‌عنوان یک مُرید اهل‌بیت، صمیمانه از همه‌ی عزیزان تشکر میکنم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با تشکر از زحمات چند ماه اخیر مجموعه‌ی آموزش و پرورش و گزارش خوب وزیر گفتند: برنامه‌ریزی و اقدامات این مجموعه پس از شیوع کرونا بی‌سابقه بود، چون تجربه‌ای در این زمینه نداشتیم؛ که از همه قدردانی می کنم.

ایشان در محور اصلی سخنانشان، منطق و هدف آموزش و پرورش در همه‌ی دنیا را «تربیت انسان شایسته» خواندند و افزودند: البته با توجه به تعاریف گوناگون انسان شایسته در مکاتب مختلف، نوع آموزشها و پرورشها  متفاوت میشود.

رهبر انقلاب افزودند: در نظام اسلامی برونداد و حاصل دوازده سال تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان و جوانان باید تربیت انسانهای مؤمن، خردمند، متفکر و اندیشمند، دانشمند، با نظم، با انصاف، دارای اخلاق اسلامی و در یک کلمه انسانهای مجاهد و اهل عمل باشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با طرح این سؤال که برای تربیت چنین انسانهایی، دستگاه آموزش و پرورش باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد، افزودند: برای تحقق منطق و هدف انسان‌سازی، آموزش و پرورش به‌عنوان لشکر عظیم فرهنگی نیازمند زیربنای مستحکم و تحول بنیادی است.

رهبر انقلاب با اشاره به گذشت ۹ سال از تنظیم سند تحول آموزش و پرورش افزودند: در این سند، اهداف کلان و راهبردهای کلی مشخص شده است که باید بر اساس سیاستها، برنامه‌ی اجرائی تنظیم شود.

ایشان افزودند: برنامه‌ی اجرائی سند تحول با وجود تلاشهای دولتهای مختلف هنوز به طور کامل تنظیم نشده است، که شورای عالی آموزش و پرورش و مدیریت کلان آن باید این مسئولیت را انجام دهند.

رهبر انقلاب، ترمیم دوره‌ای سند تحول با نگاه تکمیلی را از مفاد سند تحول و وظیفه‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی خواندند و افزودند: مسئولان آموزش و پرورش، این موضوع را پیگیری کنند.

ایشان «زمان‌بندی» و «تعیین شاخصهای پیشرفت» را در برنامه‌ی جامع اجرای سند تحول، ضروری خواندند و افزودند: برنامه‌ی جامع باید متقن و دربردارنده‌ی همه‌ی اهداف سند تحول باشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تبیین صحیح سند تحول را هم مهم دانستند و گفتند: سند تحول باید برای همه‌ی سطوح آموزش و پرورش، بروشنی و جذاب تبیین شود تا همه‌ی مدیران و معلمان برای اجرای دقیق آن انگیزه پیدا کنند.

رهبر انقلاب اسلامی، معلمان را عناصر تعیین‌کننده در دستگاه عظیم فرهنگی آموزش و پرورش خواندند و با تأکید بر لزوم صیانت از شأن و نقش معلمان گفتند: معلمان به معنای واقعی افسران سپاه پیشرفت کشور هستند و حفظ شأن و جایگاه معلم در درجه‌ی اول به عهده‌ی خود آنان است و هر معلمی باید این احساس را داشته باشد که او آینده‌ساز است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: آموزش و پرورش نیز باید از شأن و جایگاه معلمان حمایت کند و این هدف باید با کمک مجلس و دستگاه‌های مرتبط همچون سازمان برنامه و بودجه محقق شود.

ایشان تأکید کردند: نگاه به آموزش و پرورش باید نگاه به یک دستگاه زیربنایی باشد نه مصرفی، و هزینه کردن در آموزش و پرورش همچون سرمایه‌گذاری در مسائل زیربنایی در نظر گرفته شود.

رهبر انقلاب اسلامی، فرهنگ‌سازی برای ترویج احترام و اکرام معلمان در جامعه را عامل سوم در صیانت از جایگاه و شأن این قشر مهم و تأثیرگذار دانستند و گفتند: دستگاه‌های فرهنگی به ویژه صداوسیما در این زمینه نقش بسیار مهمی دارند و باید این کار لازم را به‌صورت مستمر و هنرمندانه انجام دهند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای موضوع جذب و تربیت معلم را بسیار مهم برشمردند و با اشاره به دو دانشگاه فرهنگیان و شهید رجائی، خاطرنشان کردند: باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی و ظرفیت‌سازی شود که معلمان سراسر کشور، فقط از مسیر این دو دانشگاه وارد آموزش و پرورش شوند و مجلس شورای اسلامی نیز باید در تصویب طرحها به‌گونه‌ای عمل کند که خارج از مسیر این دو دانشگاه، ورودی به آموزش و پرورش وجود نداشته باشد.

ایشان، در نظر گرفتن صلاحیتهای دینی، اخلاقی و سیاسی را در جذب معلمان مورد تأکید قرار دادند و گفتند: باید در جذب معلمان، یک گزینش صحیح و خردمندانه انجام شود و اجازه‌ی ورود نیروی بی‌کیفیت به آموزش و پرورش داده نشود.

رهبر انقلاب اسلامی به موضوع «عدالت آموزشی» نیز اشاره کردند و افزودند: در مورد عدالت آموزشی و بهره‌مندی دانش‌آموزان از سهم مناسب خود در همه‌ی نقاط کشور بویژه مناطق دوردست و شناسایی و پرورش استعدادهای درخشان در مناطق محروم بارها صحبت شده است و اکنون که مسئله‌ی آموزش مجازی مطرح است، موضوع عدالت آموزشی حساس‌تر از گذشته است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر توجه به خانواده‌هایی که تمکن مالی جهت خرید ابزار و وسایل مورد نیاز به منظور استفاده از آموزش مجازی را ندارند، افزودند: صداوسیما باید از طریق آموزش، بخشی از خلأ عدم امکان استفاده از آموزش مجازی را جبران کند.

ایشان یکی از موارد مربوط به عدالت آموزشی را موضوع «مدارس دولتی» برشمردند و گفتند: باید سطح و کیفیت مدارس دولتی از لحاظ آموزشی و تربیتی به‌گونه‌ای شود که دانش‌آموزان احساس نکنند با تحصیل در این مدارس امکان قبولی آنها در کنکور کمتر است و خانواده‌ها نیز تصور کنند فرزندانشان را به یک جای بی‌پناه میفرستند.

رهبر انقلاب اسلامی درخصوص آموزش مجازی و برخی زیانهای احتمالی آن خاطرنشان کردند: راه‌اندازی شبکه‌ی شاد، اقدام بسیار خوبی است اما آموزش مجازی نباید موجب شود که دانش‌آموز در معرض آسیب‌های فضای مجازی و خطرات اخلاقی و اعتقادی قرار گیرد.

ایشان به بُعد پرورشی در آموزش و پرورش اشاره کردند و با گلایه از کم‌توجهی به فعالیتهای پرورشی و عقب‌ماندگی در این زمینه به‌رغم تأکیدهای مکرر، گفتند: با توجه به موضوع آموزش مجازی، باید برای فعالیتهای پرورشی، شیوه‌های جدیدی را طراحی کرد تا این موضوع مورد غفلت بیشتر قرار نگیرد.

رهبر انقلاب اسلامی، مدارس پرورش استعدادهای درخشان یا همان سمپاد را از مسائل مهم و اساسی آموزش و پرورش خواندند و با اشاره به ابلاغ مصوبه‌ی مربوط به مدارس سمپاد که با تأخیر هم انجام شد، بر جدی گرفتن موضوع شناسایی و پرورش استعدادهای درخشان تأکید کردند و افزودند: جایگاه کشور در المپیادها نیز باید بهبود و ارتقا یابد، زیرا در سالهای اخیر وضعیت ما برجسته نبوده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه به وضعیت مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها اشاره کردند و با اظهار تأسف از رها بودن مهدکودک‌ها به دلیل اختلافات برخی دستگاه‌های دولتی، گفتند: بر اساس گزارشهای رسیده وضعیت مهدکودک‌ها به‌هیچ‌وجه خوب نیست و نباید به مهدکودک‌ها نگاه مراکز خدماتی داشت بلکه مراکز مهم آموزشی و پرورشی هستند. آموزش و پرورش نیز باید از شأن و جایگاه معلمان حمایت کند و این هدف باید با کمک مجلس و دستگاه‌های مرتبط همچون سازمان برنامه و بودجه محقق شود .

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با اشاره به اصرار غربی‌ها برای نفوذ در آموزش و پرورش کشورها با انگیزه‌ی تحمیل سبک زندگی غربی، از سند ۲۰۳۰ و یا نفوذ در آموزش و پرورش برخی کشورهای منطقه به‌عنوان نمونه‌ یاد کردند و گفتند: امروز فلسفه‌ی اجتماعی غرب در خود غرب شکست خورده و مظاهر فسادانگیز آن از هالیوود تا پنتاگون کاملاً نمایان است.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر حساسیت در مقابل نفوذ دشمن افزودند: دشمن قصد دارد کاری را که به وسیله نظامی از انجام آن ناتوان است، با نفوذ و از راههایی مانند سند ۲۰۳۰ دنبال و انسان‌هایی تربیت کند که مثل او فکر و اهداف عملیاتی او را پیاده کنند تا زمینه غارت ملتها فراهم شود.

رهبر انقلاب اسلامی در بخش پایانی سخنانشان، اقدام دولت امارات متحده‌ی عربی در عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را خیانتی به دنیای اسلام، جهان عرب و کشورهای منطقه و به مسئله‌ی مهم فلسطین خواندند و گفتند: البته این وضعیت دیری نخواهد پایید اما لکه‌ی ننگ آن بر پیشانی کسانی که غصب کشور و آواره کردن ملت فلسطین را به بوته‌ی فراموشی سپردند و پای صهیونیست‌ها را در منطقه باز کردند، باقی خواهد ماند.

ایشان با ابراز تأسف از همکاری دولت امارات متحده‌ی عربی با اقدامات قساوت‌آمیز رژیم صهیونیستی و عناصر خبیث صهیونیست در هیئت حاکمه‌ی آمریکا علیه مصالح جهان اسلام و منطقه، افزودند: امیدواریم اماراتی‌ها زودتر بیدار شوند و این کارشان را جبران کنند.

پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، آقای حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش با بیان گزارشی از فعالیتهای این وزارتخانه گفت: تولید بسته و محتوای یادگیری، سیاست‌گذاری در فرایند جذب و به‌کارگیری معلم، طرح هر دانش‌آموز یک مهارت، افزایش حقوق معلمان، آغاز عملیات احداث ۴۳ هزار واحد مسکن فرهنگیان و افزایش ظرفیت دانشگاه‌های فرهنگیان، جزو برنامه‌ها و اقدامات آموزش و پرورش است.

آقای حاجی‌میرزایی سرعت آموزش و پرورش در واکنش به کرونا را مناسب دانست و گفت: کمتر از یک هفته پس از کرونا، برنامه‌ی تلویزیونی آموزشی و حدود یک ماه بعد از آن، شبکه‌ی شاد را راه‌اندازی کردیم و در سال تحصیلی جدید نیز تضمین میدهیم که همه‌ی دانش‌آموزان به آموزش دسترسی داشته باشند.

سایت رهبر معظم انقلاب اسلامی


نظر رهبر انقلاب اسلامی در مورد جذب و گزینش معلمان

گروه  دانش آموزی/
همان گونه که در گزارش پیشین « صدای معلم » آمد ؛ کمپینی از طرف " دانش آموزان " و خطاب به رئیس جمهور در سایت کارزار تشکیل شده و در حال جمع آوری امضا هستند . ( این جا )
در این گزارش آمده است :
« صدای معلم » از همان زمان تعطیلی مدارس به استناد به گزارش های متعدد و نیز تجارب سایر کشورها از سیاست " تعطیلی مدارس " توسط وزارت آموزش و پرورش انتقاد کرده است .

این رسانه بارها متذکر شده است تعطیل کردن طولانی مدت مدارس ، اتوریته مدرسه و ضرورت وجودی آن را در جامعه مورد پرسش جدی و تخطئه قرار می دهد و آن را از حیز انتفاع ساقط می کند .

این رسانه باز هم در گزارش های متوالی نسبت به شیوه ارزشیابی و گرفتن امتحان به صورت " غیرحضوری " انتقاد کرده است .

این که نمرات کسب شده از این ارزشیابی ها اعتبار نداشته و با دست و دل بازی و اغماض معلمان و  توصیه مدیران به آن ها هدیه شده است .

بدون تردید ، این وضعیت جمع جبری تربیت خانواده ، آموزش های ارائه شده توسط مدارس و سیاست های غیرعلمی و ناکارآمد وزارت آموزش و پرورش است .

این وضعیت منحصر به فرد که شاید کم تر قرینه ای بتوان برای آن در سایر نظام های آموزشی جهان جست دستاورد سیاست گذاری ها ، برنامه ریزی ها و تصمیم گیری های مقامات و مدیرانی است که به هیچ مرجعی پاسخ گو نیستند و راه خود را می پیمایند و مدیریت علمی و مسئولیت پذیری در این سیستم جایگاهی ندارد .

نکته ی قابل تامل در این کمپین که توسط دانش آموزان بیان شده آن است که  چشم بچه‌ها در اثر کار مداوم با تلفن همراه یا لپ‌تاپ اذیت می‌شود و این در حالی است که بر اساس یافته های یک پژوهشگر رسانه های نوین در سال 1396 اصلی‌ترین مصرف‌کننده فضای مجازی افراد زیر 18 سال هستند و این که  دانش‌آموزان به طور متوسط روزانه 5 تا 9 ساعت از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. ( این جا )

آیا سامانه حاکم بر خانواده و سیستم رسمی آموزش هنوز به این دانش آموزان یاد نداده که دروغ نگویند و با خود و دیگران " صداقت " داشته باشند ؟

پرسش صریح " صدای معلم " آن است ؛ آیا از دانش آموزی که از ابتدای اسفند 98 تاکنون تعطیل بوده و امتحانات را هم احتمالا به صورت پفکی و یا حبابی قبول شده است و به قول معروف در این مدت " باد به پشت شان خورده است " ؛ انتظاری جز این باید داشت ؟

و آیا قرار است این دانش آموزان تحولی معنادار و مثبت در میانگین طبقه بندی جامعه ایرانی در عداد " جوامع تنبل دنیا " را موجب شوند ؟

آیا این دانش آموزان با این روحیه و پشتکار و جامعه پذیری و تربیت شهروندی قرار است فردای این جامعه را بسازند ؟

پیش تر ؛ " صدای معلم " در گزارشی مستند بزرگ ترین ایراد و نقد نسبت به شیوه نامه بازگشایی مدارس را در این بخشنامه این دانست که هیچ گونه تعهد و یا تکلیف جدی بر عهده اولیای دانش آموزان گذارده نشده است . ( این جا )

هر چند این رفتارهای نامتعارف دانش آموزان ایرانی خیلی تازه نبوده و مسبوق به سابقه است .

جنبش «بچه‌ها برای مهار تغییر اقلیم» که توسط " گرتا تونبرگ " دانش آموز سوئدی پایه گذاری شد در 24 اسفند 1397  ( 15 مارس ) در بیش از 130 کشور دنیا به وقوع پیوست . ( این جا )

دو ماه بعد از نخستین اعتصاب عمومی جوانان برای تغییرات اقلیمی در ۱۵ مارس، بار دیگر جوانان در سراسر جهان روز جمعه به خیابان‌ها آمدند تا دومین اعتصاب جهانی را رقم بزنند که هدف آن درخواست برای اقدام فوری برای متوقف کردن روند مخرب تغییرات اقلیمی است. ( این جا )

کشورهایی از سراسر جهان از جمله افغانستان، نامبیا و ازبکستان دست کم با یک راهپیمایی و کشورهایی همچون ایالات متحده آمریکا، فرانسه، آلمان و بسیاری دیگر کشورها با دهها راهپیمایی، روز جمعه ۲۴ ماه مه به خیابان ها آمدند .

کرونا و عوارض تعطیلی زیاد مدارس بر روی دانش آموزان

با وجود عمومیت داشتن این گونه اعتراضات دانش آموزی در سراسر جهان اما در ایران هیچ خبری نبود .

" صدای معلم " در گزارشی نوشت : ( این جا )

«  در حال حاضر محیط زیست در جهان به یک موضوع مهم تبدیل شده است .

در ایران که از سوء مدیریت و بحران مدیران ناکارآمد همواره در رنج است بحران محیط زیست یکی از ابربحران ها می باشد اما تحرک خاصی حداقل در نظام آموزشی مشاهده نمی شود .

رسانه ها هم عموما با این گونه مسائل کاری ندارند و اولویت ها چیزهای مهم تر و مهیج تری هستند !

در 2 روز گذشته خبر اعتراضات دانش آموزی در سراسر جهان علیه پدیده تغییرات اقلیمی تیتر بسیاری از رسانه های جهان بوده است .

با وجود آن که شماری از وزرا در کشورهای مختلف نگرانی خود را از تعطیلی مدارس توسط دانش آموزان ابراز کرده‌اند اما در ایران و تاکنون مورد خاصی مشاهده نشده است .

وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان محیط زیست در این مورد سکوت کرده اند .

تشکل های دانش آموزی مانند سازمان دانش آموزی ، مجلس دانش آموزی ، اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان و... انگار این اخبار و رویدادها را مشاهده نمی کنند .

دانش آموزان ایرانی هم با نزدیک شدن به عید نوروز  ؛ دغدغه و دل مشغولی آنان عمدتا " تعطیلی زود هنگام مدارس"  است !

دو ماه پس از این اعتراض ؛ دانش آموزان امروز نیز به خیابان ها آمدند تا بار دیگر « صدای خود » را دولتمردان و سیاست گذاران برسانند .»

« در کشور ما دانش آموزان معمولا به خاطر سخت بودن سوالات امتحانی تجمع و یا اعتصاب می کنند و برخی اوقات کتاب ها را هم آتش می زنند و یا این که در امتداد اعتصاب معلمان از تعطیلی کلاس ها و مدرسه اظهار خرسندی می کنند .

دانش آموزان ما حتی به خاطر لو رفتن سوالات امتحانی هم اعتراض نمی کنند و در عوض سعی می کنند تا از قافله عقب نمانند . »

کرونا و عوارض تعطیلی زیاد مدارس بر روی دانش آموزان
 
پرتال اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان نوشت : ( این جا )
 
امیرحسین بانکی‌پور گفت: پس شیوع ویروس کرونا، نگاهی که به مباحث اقتصادی و دیگر بخش‌های کشور می‌شود به آموزش و پرورش نشد.

 به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در پنجمین روز از شهریور ماه 1399 ، جلسه هم اندیشی پیرامون شیوه نامه بازگشایی مدارس در سال تحصیلی 1400 – 1399 با حضور محمد اعتدادی مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان، امیرحسین بانکی پور نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، معاونین و روسای ادارات داخلی اداره کل آموزش و پرورش استان و پرورش و مدیران سه دوره آموزشی شهر اصفهان برگزار شد.

در این جلسه امیر حسین بانکی‌پور ضمن تشکر از زحمات دستگاه آموزش و پرورش استان، اظهار داشت: معلمین از فکر جوانان و جامعه پزشکی از جان مردم محافظت می‌کنند که هردو کار بسیار ارزشمند است، مظلومیت آموزش و پرورش در شرایط شیوع ویروس کرونا کاملا مشخص شد، چرا که نگاهی که به مباحث اقتصادی و دیگر بخش‌های کشور می‌شود به آموزش و پرورش نشد.

وی با اشاره به نزدیک شدن به زمان بازگشایی مدارس افزود: خانواده‌ها نگرانی‌هایی دارند که با توجه به مشخص نبودن اتمام زمان شیوع  ویروس کرونا باید به آن ها توجه کرد،  خانواده ها شرایط سختی را سپری کردند و  باید برای پیشگیری از متغیرهای غیر قابل پیش‌‌بینی دانش آموزان در گروه های سنی مختلف برنامه های مناسبی تدوین کنیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: حضور دانش آموزان در مدرسه یک هنجار است و تعطیلی متداوم مدارس ممکن است به یک ناهنجاری تبدیل شود و نباید دانش آموزان به این موضوع عادت کنند.  ضمن اینکه برنامه آموزشی هیچگاه نمی‌تواند متزلزل باشد و بایستی جامع و مشخص باشد.

بانکی‌پور تاکید کرد: زمانی که برنامه‌‌ریزی شفاف، ساده، ثابت و قابل انعطاف داشته باشیم، می توانیم یک الگوی واحد برای نظام آموزشی در شرایط شیوع ویروس کرونا تعریف کنیم که مطمئناً می‌تواند برای رسیدن به اهداف آموزش و پرورش مفید باشد.

پایان پیام/


کرونا و عوارض تعطیلی زیاد مدارس بر روی دانش آموزان

منتشرشده در دانش آموز

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

خیلی زیاد - 1.9%
زیاد - 0.9%
متوسط - 2.3%
کم - 2.5%
خیلی کم - 92.4%

مجموع آرا: 1986

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور