صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه گزارش/

یکشنبه 22 خرداد نشست رسانه ای «حمید طریفی حسینی » رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با موضوع «برنامه ملی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستان » در دبستان دخترانه رازی واقع در منطقه 3 تهران برگزار گردید .

در ابتدا رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی چنین گفت :  « اصحاب رسانه یکی از ارکان چهارگانه تعلیم و تربیت است .

ما رسانه را در کنار خودمان و به عنوان یک رکن تعلیم و تربیت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دیدیم .»

مدیر صدای معلم خطاب به رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت : همان گونه که شما اشاره کردید که « رسانه » رکن چهارم از ارکان تعلیم و تربیت است مهم تر از آن رکن چهارم « دموکراسی » هم هست و مهم تر و این نقشی است که همیشه مغفول مانده است .

پرسش ها و نکاتی که توسط « مدیر صدای معلم  » مطرح شدند به شرح زیر است :

سخن نخست من به نوعی تذکر به وزارت آموزش و پرورش است .

چرا برخی از دوایر ستادی و نهادها و سازمان های مستقر در این وزارتخانه از برگزاری نشست رسانه ای طفره می روند .

جاهایی مانند صندوق ذخیره فرهنگیان ، مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری ، اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران ، سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان ، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش ، دانشگاه فرهنگیان ، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ، ستاد همکاری های حوزه علمیه و آموزش و پرورش ، معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش ، انجمن مرکزی اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش ، مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور ، اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخ گویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش ، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ،  سازمان مدارس و مراکزغیر دولتی و توسعه مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش و...

اساسا آیا در وزارت آموزش و پرورش میان مدیر پاسخ و غیرپاسخ گو تفاوتی هست ؟

وضعیت طوری نیست که بخواهند مانند سابق کرونا را بهانه کنند .

امیدوارم که مساله ترس از رسانه ها نباشد .

جناب طریفی

1-  در حال حاضر نگاه جهانی در آموزش از سمت « تفکیک » به فراگیر سازی است .

 کمتر کشوری را می توان یافت که قائل به جداسازی دانش آموزان با نیاز های ویژه از سایر دانش آموزان باشد .

ضمن آن که اطلاق صفت استثنایی بار معنایی منفی برای دانش آموز و خانواده دارد .

راهبرد مشخص شما در این زمینه چیست ؟

2- برنامه  سنجش  سلامت جسمانی و آمادگی از سال ۷۳ با پوشش ۱.۵ درصدی آغاز شد و در سال ۹۸ به پوشش ۹۷.۶ درصد رسید.

به نظر می رسد طرح موفقی هم بوده است .

برگزاری نشست رسانه ای با یک موضوع محدود برای سازمانی فراگیر که درگیر موضوعات مغفول و پرداخته نشده ای است نیاز به تامل بیشتر دارد .

بهتر بود این نشست به بررسی مشکلات و چالش های مهم در این سازمان می پرداخت .

3-« صدای معلم » در گزارش ها و یاد داشت های متعددی به مساله « عزل و نصب » در وزارت آموزش و پرورش پرداخته است .

منطق این گونه تغییرات می باید مشخص و شفاف باشد و ناکارآمدی و ضعف مدیریت قبلی بر اساس سنجه های علمی و کارشناسی ارزیابی و تعیین گردد .

اگر واقعا مدیری توانسته است در کار خود موفق باشد ، بر اساس کدام منطق و دلیل عقلانی کنار گذاشته می شود ؟

آیا این گونه تغییرات ناگهانی بر اساس « اخلاق مدیریتی » انجام می شود ؟

دیگر دوران آن گذشته که مدیر و یا مسئولی در پاسخ به پرسش های « حوزه عمومی » بخواهد بحث تاریخ گذشته « تشخیص » و « اعتماد » را مطرح کند و انتظار داشته باشد که دیگران سخن او را بپذیرند .

معیار شما برای عزل ونصب ها چیست ؟

دلیل عزل مدیران قبلی با وجود داشتن شایستگی ها چیست ؟

این که گفته شود آن ها « بانیان وضع موجود » هستند کفایت می کند و اقناع گرایانه هست ؟

بر اساس گزارش ها و اخبار رسیده ؛ ضعیف ترین و غیر تخصصی ترین نیروها در سازمان به کار گیری شده اند  و بدنه سازمان در حال تهی شدن از بدنه کارشناسی های تخصصی است.

 با این سیاست چگونه خواهید توانست به اهداف سازمان برسید؟

آیا این امور باعث « سیاست زدگی » در سازمانی که به قول خودتان کار با بهشتیان روی زمین (کودکان معصوم با نیازهای ویژه) را انجام می دهد نخواهد شد ؟

4- معلمان استثنایی موضوعاتی را مطرح می نمایند که گویا سال هاست به فراموشی سپرده شده اند .

برای این معلمان چه برنامه ای دارید ؟

5-یک موضوع مهم گروه اُتیسم (افراد دارای رفتارهای هیجانی رفتاری) هستند که در جهان تعداد آن ها رو به افزایش است اما در ایران نه اساتید متخصص به قدر کافی وجود دارند، نه تربیت نیروی تخصصی (معلم) دردستور کار هست ونه اطلاع رسانی در زمینه اجتماعی شدن مساله این گروه و خانواده ها صورت گرفته است.

راهبرد شما در این زمینه چیست وآیا همه استانها مدارس خاص این گروه را دارند ؟

آن چه در زیر می آید ؛ پاسخ « حمید طریفی حسینی » به این پرسش ها است .

منتشرشده در گفت و شنود

گروه گزارش/

گزارش تحلیلی و انتقادی نرگس کارگری در صدای معلم از عملکرد معاونت حقوقی و امور مجلس و نماینده وزیر آموزش و پرورش در سفرهای استانی

در نشست رسانه ای وزارت آموزش و پرورش که در تاریخ 22 خرداد سال جاری با حضور رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور برگزار گردید ( این جا ) ؛ مدیر صدای معلم ابتدا از پاسخ گو نبودن و انفعال بسیاری از واحدها و دوایر ستادی مستقر در وزارت آموزش و پرورش انتقاد کرد .

این بخش ها عبارت بودند از : « صندوق ذخیره فرهنگیان ، مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری ، اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران ، سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان ، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، معاونت حقوقی و امور مجلس ، دانشگاه فرهنگیان ، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ، ستاد همکاری های حوزه علمیه و آموزش و پرورش ، معاونت برنامه ریزی و توسعه ، انجمن مرکزی اولیا و مربیان ، مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور ، اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخ گویی به شکایات ، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ،  سازمان مدارس و مراکزغیر دولتی و توسعه مشارکت های مردمی و...

« طریفی حسینی » در پاسخ به این اعتراض تصریح کرد که همه باید پاسخ گو باشند .

گزارش تحلیلی و انتقادی نرگس کارگری در صدای معلم از عملکرد معاونت حقوقی و امور مجلس و نماینده وزیر آموزش و پرورش در سفرهای استانی

پرتال معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش نوشت : ( این جا ) اگر واقعا روابط عمومی ها به وطایف خود عمل کنند و در ساختار این وزارتخانه به صورت « صحیح » و « علمی » تعریف و تبیین شوند ؛ دیگر چه نیازی است که این نشست ها از صبح تا غروب با محوریت « مسائل شخصی » برگزار شوند بدون آن که کمکی به افزایش کارایی و بهره وری سیستم و  رضایت شغلی معلمان کنند ؟

« نمایندگان وزارت آموزش و پرورش در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، 25 و 26 خردادماه از ساعت 8 صبح الی 18 عصر در میز ارتباطات مردمی جهت پاسخ گویی به مراجعات و مطالبات مردمی در اداره‌ کل آموزش و پرورش استان اصفهان مستقر خواهند بود.

به گزارش معاونت حقوقی و امور مجلس به نقل از  اداره‌ کل آموزش و پرورش استان اصفهان،  همزمان با سفر رئیس‌ جمهور و اعضای هیأت دولت به این استان، دکتر احمدی لاشکی معاون حقوقی و امور مجلس و نماینده وزیر در سفرهای استانی و مجتبی هاشمی مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخ گویی به شکایات  به عنوان  نمایندگان وزارت آموزش و پرورش در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 25 و 26 خردادماه از ساعت 8 صبح الی 18 عصر در میز ارتباطات مردمی جهت پاسخ گویی به مراجعات و مطالبات مردمی در حوزه آموزش و پروش واقع در اصفهان، خیابان باغ گلدسته، بلوار هشت‌ بهشت، اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان مستقر خواهند بود. »

گزارش تحلیلی و انتقادی نرگس کارگری در صدای معلم از عملکرد معاونت حقوقی و امور مجلس و نماینده وزیر آموزش و پرورش در سفرهای استانی

( قاسم احمدی لاشکی - معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش )

 

نخستین پرسش « صدای معلم » از معاون حقوقی و امور مجلس و نماینده وزیر در سفرهای استانی که تاکنون و از زمان انتصاب خویش در وزارتخانه هیچ گونه نشست رسانه ای با خبرنگاران برگزار نکرده است و در برابر هیچ کدام از گزارش های صدای معلم در مورد عملکرد معاونت حقوقی و امور مجلس پاسخ گو نبوده آن است که فلسفه وجودی روابط عمومی ها در این وزارتخانه چیست ؟

از سوی دیگر ، حتما باید بالاترین مقام اجرایی کشور به جایی سفر کند تا این « خرده مدیران » به تکاپو افتاده و به چنین حرکات نمایشی روی بیاورند ؟ اگر واقعا روابط عمومی ها در این وزارتخانه و جاهای دیگر کارکرد و فایده ای ندارند ؛ چرا آن ها را منحل نمی کنید ؟

اگر واقعا روابط عمومی ها به وظایف خود عمل کنند و در ساختار این وزارتخانه به صورت « صحیح » و « علمی » تعریف و تبیین شوند ؛ دیگر چه نیازی است که این نشست ها از صبح تا غروب با محوریت « مسائل شخصی » برگزار شوند بدون آن که کمکی به افزایش کارایی و بهره وری سیستم و  رضایت شغلی معلمان کنند ؟

گزارش تحلیلی و انتقادی نرگس کارگری در صدای معلم از عملکرد معاونت حقوقی و امور مجلس و نماینده وزیر آموزش و پرورش در سفرهای استانی

اگر واقعا سخنان رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و معاون وزیر واقعیت داشته و اصل بر پاسخ گویی و مسئولیت پذیری باشد ؛ پس چرا این حرف ها در عمل پیاده نمی شوند تا حداقل دره میان « صف و « ستاد » کمی ترمیم شده و معلمان به سیستم و مدیران اعتماد کنند ؟

با توجه به پی گیری های مکرر و ناموفق برای گفت و گوی « صدای معلم » با مدیرکل جدید آموزش و پرورش استان اصفهان و بیان پرسش های خود در گفتمانی حضوری و از سوی دیگر وجود مسائلی مانند مطالبات متعدد فرهنگیان در باب رتبه بندی ، تبدیل وضعیت ها ،  شکایات فراوان خانواده ها و دانش آموزان از روند آموزش در طول این سه سال تحصیلی و به خصوص مسائل مربوط به بازگشایی، امتحانات و در این روزها چگونگی ثبت نام و هزینه های سرسام آور مدارس ، تخلیه مدارس فرسوده به دلیل فرونشست زمین و وخامت حال اکثر مدارس در حال تخریب و بی تفاوتی نسبت به بحران های زیست محیطی و جایگزین نداشتن سازه فضاهای آموزشی برای سال تحصیلی جدید و... این رسانه به این هیات پیشنهاد می کند تا نشست خبری با محوریت موضوعات ذکر شده با خبرنگاران  را برگزار نموده و نسبت به وضعیت موجود پاسخ گو باشند .

گزارش تحلیلی و انتقادی نرگس کارگری در صدای معلم از عملکرد معاونت حقوقی و امور مجلس و نماینده وزیر آموزش و پرورش در سفرهای استانی

پایان گزارش/


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

گزارش تحلیلی و انتقادی نرگس کارگری در صدای معلم از عملکرد معاونت حقوقی و امور مجلس و نماینده وزیر آموزش و پرورش در سفرهای استانی

منتشرشده در گفت و شنود
سه شنبه, 24 خرداد 1401 18:07

خاطرات یک روز مدیر مدرسه

خاطرات یک روز مدیر مدرسه

در گرگ و میش سحری پس از صرف دو پیمانه ای که در قنوت و سجودش فکر و خیال به هزار و یک جا سرک می کشد قدم زنان راهی نانوایی محله می شوم . کله سحر غلغله در نانوایی ها برپاست ؛ از خیر نان لواش گذشته برای بربری نوبت می گیرم . صفِ بی قواره ایست که بوی قحطی می دهد. بی خیال صف شده و دو عدد بربری خشخاشی وی آی پی (که به دلیل گرانی مشتری ندارد) گرفته راهی منزل می شوم ؛ امروز ماشین سواری سهم عیال است. به ناچار در کنار باغ سیب مهرشهر منتظر تاکسی می مانم . کرایه ۵ تومنی را هفت و نیم میهمانم می‌کند ؛ می گویم: آخه وزیر گفته فقط چهار قلم کالا گران شده، شما چرا ۵۰ درصد ارتعاش دارید؟ با نگاهی عاقل اندر سفیه می گوید : وزیر شکر خورده...

 قبل از  ساعت هفت شهیدستانم تا ۱۰ امتحان نهایی داریم ، بعدش امتحان داخلی و بعدش جلسه توجیحی برای برنامه تابستانی پایه یازدهم . بعد از آن جلسه یادواره شهدای زنجانی تبار البرز ، بعد از آن دیدار با شهردار گرمدره و....

خلاصه در حاشیه کارگاهی نفسی تازه کرده و زندگی می کنیم. برای صرف صبحانه با دبیران و معاونین ام بر می خورم . آقا کمال ۳۰ سال خدمت با مدرک فوق لیسانس (منتظر رتبه بندی) می گوید از خانومم خجالت می کشم با مدرک لیسانس با ۲۰ سال سابقه بانکی ، فقط مزایای جانبی اش از حقوق من بیشتر است و...

 خلاصه صبحانه را با طعم رتبه بندی، تورم، گرانی، چرایی صدور قطعنامه شورای حکام و هزار کوفت و زهر مار دیگر نوش جان می کنیم. ساعت ۷/۵۷ دقیقه رمز سوالات نهایی وارد گوشی ام می شود تا تکثیر و پخش سوالات، عقربه های لیلی و مجنون روی ۸/۸ لبالب آرام می گیرند. ۸/۱۳ دقیقه یک نفر پشت دربهای بسته سالن چون اسپند بالا و پایین می پرد. درب را می گشایم له له زنان جملاتش را قورت می دهد : چی شده پسر؟

چرا دیر اومدی؟

اشک در چشمانش حلقه می زند. یواشکی درب گوشم می گوید:

 « آقا تو رو خدا، از حسن آباد تا اینجا را بدو اومده ام ، پول نداشتم صبحانه نخوردم و..." عرق سردی بر جبینم می نشیند. اجازه ورود به جلسه می دهم.

 دو دقیقه بعد یک نفر از ما بهتران آرام و خرامان وارد می شود. ادعای ورود به جلسه دارد ، دلم نازک‌تر از آنست که مقاومت کنم . به رفتار دانش آموز مشکوک شده با راکت تستش می کنم . موبایل را به نحو استادانه ای جا سازی کرده به محوطه هدایتش می کنم ؛ از ادعایش کاسته شده و رویکرد التماسی به خود گرفته است. ردش می کنم داد می زند آقا من ۵۰۰ تومن دادم ، جوابها را گرفتم. این چه وضعشه؟ کی پول منو میده؟ باورم نمی‌شود استنتاقش می کنم ؛ سایتی را در تلگرام باز می کند ۸/۲۰ سوال و پاسخ رویت می شود...

عذرش را می خواهم.

روزهای به غایت سختی را طی می کنيم . اکثر دانش آموزان در دوره دو سال کرونا عادت کردهِ امتحانات مجازی، مشارکتی و مصاحبتی شده اند. پذیرش امتحان حضوری نهایی با اعمال شاقه برایشان طاقت فرساست.

خاطرات یک روز مدیر مدرسه

امتحان نهایی را به زحمت تمام می کنیم .

معاونم می گوید برای تکثیر سوالات کاغذمان ته کشیده است راستش هنوز پول کاغذ های قدیمی را کامل صاف نکرده ام. کاش بیشتر خریده بودم ؛ قیمت کاغذ مثل قیمت دارو و برنج و پراید و...در این بی آبی و خشکسالی حسابی قد کشیده است ؛ الحمدالله !

امتحانات نهایی کاغذهای مان را بلعیده به آقای توسلی مدیر شبانه متوسل می شویم.دانش آموزی تغییر جنسیتی برق چشمان سیاهش بال بال زنان متوقفم می کند ، نمی دانم بخندم یا گریه کنم انگار که در دنیای مردانه حلوا پخش می کنند؟ از دیگر سوی آقا مسعود فرهیخته همکار بازنشسته و فعال صنفی دیروز از زندان سنندج آزاده شده امروز آمده برای طراحی سوالات امتحاناتش و...

 قبل از شروع امتحان داخلی یکی از اولیای متوقع دوازدهم وارد دفترم می شود می گوید پسرش سه امتحان داخلی پایه ۱۲ را نداده کی باید امتحان دهد؟

می گویم امتحانات داخلی تمام شده است ؛ اگر غیبتش موجه و دروس نهایی قبول شده باشد ممکن است با مصوبه شورای مدرسه فرجه ای قائل شویم.

ناگهان آمپر و فیوزش جفتی می پرد.

« شما وظیفه تونه هر موقع ما اراده کنیم امتحان بگیرید. لبخندی می زنم می گویم کی این وظیفه سنگین را به دوش نحیفم بار کرده؟با عصبانیت می گوید: مشاورِ آموزشگاه...گفته مدرسه را ول کن با من هماهنگ باش و...کاشف به عمل می آید که دانش آموزِ قربانی، طعمه دندان گیری بوده، ماهی ده میلیون سرکیسه شده و نمرات ترم اولش هم چنگی به دل نمی زند. کمی روشنش می کنم ، چشمهای بهت زده و گوش های سرخش به سختی حرفهایم را می پذیرند. بنده خدا حق دارد علاوه بر دود شدن صد میلیون پولِ بی زبان برای کلاس و مشاوره کنکور، بچه اش را هم به بیراهه هدایت کرده اند.

واقعا خدا‌ خیرشان ...

دلم به هوای رفیقی شفیق در زنجان پر می کشد . سری به فضای مجازی می زنم . یکی از گروه‌های دوآتشه و معتبر کرج که در انتخابات یک دست و یکپارچه خرداد ۱۴۰۰ طرفداران آقای رئیسی بودند شکاف عمیقی برداشته و دو شقه شده اند ؛ دو طرف منازعه (هواخواهان تندرو و منتقدانی که از بی تدبیری روحانی به دامن سید پناهنده شده اند و الان حس فریب خوردگی دارند) با تمام توان و با استعانت از جنگ افزارهای متعارف و نامتعارف مواضع همدیگر را می کوبند.

به نظر می رسد رئیسی در ۸ ماهه اول خدمتش به اندازه ۸ سال روحانی ریزش داشته است. با اینکه بودجه را با نفت ۶۰ دلار بسته اند و الان نفت مثبت صد دلار به فروش می رسد بازهم احتمال استیضاح و استعفای وزرایش روز به روز بیشتر و بیشتر می شود ؛ سید محرومان راه احمدی نژاد می رود ...

آللاه خئیر ائله سین

خاطرات یک روز مدیر مدرسه

یاد شعری از هادی وحیدی زنجانی می افتم:

« کشتی نساز ای نوح
طوفان نخواهد آمد
بر شوره زار دلها
باران نخواهد آمد
شاید به شعر تلخم
خرده بگیری ،اما
جایی که سفره خالیست
ایمان نخواهد »
ادامه دارد...


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

خاطرات یک روز مدیر مدرسه

منتشرشده در یادداشت

چرا امثال رائفی پور و تبریزیان و عباسی و مداحان در ایران مخاطب دارند

گاهی متعجب می شویم که چرا افرادی مانند اکبر رائفی پور، حسن عباسی، شیخ عباس تبریزیان و برخی مداحان با اینکه سخنانی اغلب غیرمنطقی، عقل ستیزانه، ضدعلمی، بهت آور و ساده لوحانه بر زبان می آورند اما طرفدارانی دارند و همیشه گوش هایی آماده شنیدن سخنان محیر العقول آنهاست و در مقابل اساتید برجسته فلسفه و اندیشمندان کشور اغلب مهجور و ناشناخته اند و گوشی بدهکار سخنانشان نیست!!

آنچه بدیهی به نظر می رسد این نکته است که افرادی مانند تبریزیان و رائفی پور در جوامع عقل مدار نه تنها جدی گرفته نمی شوند، بلکه در صورت داشتن تریبون هم مخاطب چندانی نخواهند داشت.

حال سوال اینجاست که چه عواملی باعث می شوند رائفی پور و عباسی و تبریزیان به متفکران قوم تبدیل شده و برای دردهای کهنه جامعه نسخه بپیچند و جماعت پریشان احوال را از چاهی به چاله ای عمیق تر فروبرند؟

در پاسخ به این سوال باید به عوامل و دلایل متعدد فرهنگی و تاریخی نگاه کرد. تاریخ پرآشوب و غمزده این سرزمین پر است از افرادی که با عقل و عاقلی سر ستیز و جنگ داشتند و جنون و خردستیزی را سرلوحه سعادت و خوشبختی بشر می دانستند. اشعری گری و ضدیت با عقل و نکوهش متفکر و فیلسوف و اندیشمند و عقل در همیشه تاریخ این سرزمین بخش جدایی ناپذیری از فرهنگ بوده است. در تاریخ این سرزمین همیشه ابن سیناها و فارابی ها و فردوسی ها نکوهش شده اند و امام محمد غزالی ها و عقل ستیزان بر صدر مجلس نشسته اند.

چرا امثال رائفی پور و تبریزیان و عباسی و مداحان در ایران مخاطب دارند

عامل دیگر، جزم اندیشی تاریخی مردمان این سرزمین است که همیشه دوای دردهای خود را در نسخه های عجیب و غریب جسته است. دلیل دیگر ذهنیت خرافاتی است که همیشه جادو و نیروهای ماورایی را بر عقل و خرد انسانی برتر دانسته است.

عامل دیگر ذهنیت توطئه پرداز ایرانی است که پشت هر مسئله ای اعم از بیماری و سیاست و.. دنبال ذهن های پلید و دست های نابه کار بوده است و همیشه عادت به دیدن «کاسه زیر نیم کاسه» دارد.

مسئله بعدی فرهنگ ساده اندیش است که در حل مسائل به جای تامل و تفکر و تصمیم عقلانی، سوار بر موج احساسات شده و با دم دستی ترین ابزارها به مواجهه سخت ترین مسائل و مشکلات رفته است. ضرب المثل هایی مانند "سگ زرد برادر شغاله"، "کار کار انگلیسه" و امثالهم همگی حاکی از ذهن ساده اندیشی است که به جای تحلیل و فهم عمیق مشکلات و مصائب سعی کرده است با جمع بستن و سر هم کردن همه مشکلات نتیجه نهایی و مدنظر خود را در سریع ترین و کوتاه ترین زمان ممکن به دست آورد.

امثال رائفی پور و تبریزیان بیشتر از آنکه زاده یک جامعه مدرن و عقل مدار باشند، محصول چنین تاریخ و سنت و فرهنگی هستند. ( کانال خرمگس )

چرا امثال رائفی پور و تبریزیان و عباسی و مداحان در ایران مخاطب دارند

( دایی جان ناپلئون رمانی طنز در گونهٔ داستان بلوغ از ایرج پزش کزاد است که سالِ ۱۳۴۹ منتشر شد. این رمان که از پرفروش‌ترین کتاب‌های ایرانی‌ست، با لحنی طنز تیپ‌های شخصیت‌های جامعهٔ ایرانی را به ریشخند می‌گیرد. ناصر تقوایی در سال ۱۳۵۵ مجموعهٔ تلویزیونی دایی جان ناپلئون را از روی این کتاب ساخت. ویکی‌پدیا )


چرا امثال رائفی پور و تبریزیان و عباسی و مداحان در ایران مخاطب دارند

منتشرشده در یادداشت

گروه گزارش/

همان گونه که پیش تر نیز آمد ؛ ( این جا )  دوشنبه 9 خرداد نشست رسانه ای « محمود امانی طهرانی » دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با خبرنگاران برگزار گردید .

در این نشست برای نخستین بار در سه سال گذشته سه عضو منتخب معلمان در شورای عالی آموزش و پرورش حضور داشتند و ضمن ارائه دیدگاه ها به پرسش های خبرنگاران پاسخ دادند .

آن چه در زیر می آید ، پاسخ « جواد نوبختی » به پرسش های خبرنگاران است .

منتشرشده در گفت و شنود

گروه گزارش/

گزارش صدای معلم از نشست رسانه ای رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و مساله پاسخ گویی مدیران در وزارت آموزش و پرورش

امروز یکشنبه 22 خرداد نشست رسانه ای «حمید طریفی حسینی » رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با موضوع «برنامه ملی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستان » در دبستان دخترانه رازی واقع در منطقه 3 تهران برگزار گردید .

پیش از آن یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش  پایگاه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان را در این واحد آموزشی افتتاح کرد .

این که چنین مراسمی در یک مدرسه مجهز و در یکی از مرفه ترین و لاکچری ترین مناطق تهران برگزار می شود جای پرسش دارد هر چند وزیر آموزش و پرورش در سخنانی که به این مناسبت ایراد کرد به این موضوع اشاره ای کرد و گفت که از محرومیت های فراوان در بسیاری از مراکز سنجش آگاه است اما مشخص نشد که هدف وزیر آموزش و پرورش از بیان این گزاره دقیقا چه بود و چرا این مراسم در یک منطقه محروم تهران برگزار نشده تا حداقل رسانه ها و به ویژه « رسانه ی ملی » بتوانند از آن گزارشی تهیه کنند .

گزارش صدای معلم از نشست رسانه ای رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و مساله پاسخ گویی مدیران در وزارت آموزش و پرورش

این نشست با یک تاخیر 12 دقیقه ای آغاز شد و زمانی که وزیر آموزش و پرورش سالن را ترک کرد بسیاری از افراد حاضر در آن به تبعیت از آقای نوری از سالن خارج شدند و این نشان می داد که سخنان رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و پرسش های خبرنگاران ظاهرا برای آنان اهمیتی نداشته است .

در ابتدا رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی چنین گفت : چرا وزیر آموزش و پرورش در این مورد به مدیران غیرپاسخ گو تذکر نمی دهد و عذرشان را نمی خواهد ؟

« اصحاب رسانه یکی از ارکان چهارگانه تعلیم و تربیت است .

ما رسانه را در کنار خودمان و به عنوان یک رکن تعلیم و تربیت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دیدیم .

حوزه روابط عمومی و حوزه رسانه در وزارت آموزش و پرورش و همین طور در سطح کشور و در این راستا انتظار ما این است به عنوان کسی که در امتداد هدفی که در نظام تعلیم و تربیت داریم دنبال می کنیم و آن زمینه سازی و کسب آن شایستگی هایی است که لازمه ی دست یابی به آن « حیات طیبه » است که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در مورد آن صحبت شده است ؛ این شرایط را برای ما همراه کند و رسانه یار و یاور ما و کمک ما در فرآیند تعلیم و تربیت است .

گزارش صدای معلم از نشست رسانه ای رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و مساله پاسخ گویی مدیران در وزارت آموزش و پرورش

( «حمید طریفی حسینی » رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی )

 

شما هم می توانید نقش مجری تعلیم و تربیت داشته باشید و فقط کار اطلاع رسانی و خبر رسانی نیست .

نقشی که شما در فرآیند تعلیم و تربیت بازی می کنید یک فرآیند اثرگذار و دارای اثر معناداری در فرآیند های تعلیم و تربیت دارد .

این نقشی است که برای رسانه در نظر گرفته شده است و انتظار ما در سازمان آموزش و پرورش استثنایی که به دنبال ایجاد تحول در برنامه های آموزشی و پرورشی و توان بخشی در این حوزه هستیم ؛ در کنار ما باشید و از کمک شما در مسیر تحقق اهداف سازمان بهره مند شویم ».

تعداد معدودی خبرنگار از خبرگزاری های فارس ، ایسنا و برنا پرسش های خود را مطرح کردند .

گزارش صدای معلم از نشست رسانه ای رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و مساله پاسخ گویی مدیران در وزارت آموزش و پرورش

این خبرنگاران در همان جایی که نشسته بودند برخاسته و سوال خود را مطرح کردند و این موجب شد که به علت وسعت سالن بسیاری از افراد حاضر در آن متوجه مفهوم و محتوای پرسش های آنان نشوند . از سوی دیگر ، میکروفون جداگانه ای هم برای آن در نظر گرفته نشده بود .

اما مدیر صدای معلم هنگام طرح سوال در جایگاه قرار گرفت و نخستین جمله ای که مطرح کرد این بود :

« هر کسی خودش برای خودش جایگاه ایجاد می کند ».

گزارش صدای معلم از نشست رسانه ای رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و مساله پاسخ گویی مدیران در وزارت آموزش و پرورش

مدیر صدای معلم خطاب به رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت : همان گونه که شما اشاره کردید که « رسانه » رکن چهارم از ارکان تعلیم و تربیت است مهم تر از آن رکن چهارم « دموکراسی » هم هست و مهم تر و این نقشی است که همیشه مغفول مانده است .

پورسلیمان تصریح کرد :  44 سال است که در این مملکت این چیزها را می بینیم و می شنویم اما امیدوارم مدیر بعد از شما همین ها را در مورد شما بیان نکند .

« سخن نخست من به نوعی تذکر به وزارت آموزش و پرورش و مسئولان آن در حوزه ها و سطوح مختلف آن است .

چرا برخی از دوایر ستادی و نهادها و سازمان های مستقر در این وزارتخانه از برگزاری نشست رسانه ای طفره می روند ؟

جاهایی مانند صندوق ذخیره فرهنگیان ، مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری ، اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران ، سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان ، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، معاونت حقوقی و امور مجلس ، دانشگاه فرهنگیان ، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ، ستاد همکاری های حوزه علمیه و آموزش و پرورش ، معاونت برنامه ریزی و توسعه ، انجمن مرکزی اولیا و مربیان ، مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور ، اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخ گویی به شکایات ، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ،  سازمان مدارس و مراکزغیر دولتی و توسعه مشارکت های مردمی و... « هر کسی خودش برای خودش جایگاه ایجاد می کند »

اساسا آیا در وزارت آموزش و پرورش میان مدیر پاسخ و غیرپاسخ گو تفاوتی هست ؟

چرا وزیر آموزش و پرورش در این مورد به مدیران غیرپاسخ گو تذکر نمی دهد و عذرشان را نمی خواهد ؟

وضعیت هم طوری نیست که بخواهند مانند سابق کرونا را بهانه کنند .

امیدوارم که مساله ترس از رسانه ها نباشد  ».

مدیر صدای معلم از روند عزل و نصب مدیران در این سازمان و در وزارت آموزش و پرورش انتقاد کرد هر چند رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تمام قد از اقدامات خود در این زمینه دفاع کرد .

طریفی  اقدامات خود در این زمینه را منتسب به رویکرد دولت و بیانیه ی گام دوم انقلاب کرد .

گزارش صدای معلم از نشست رسانه ای رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و مساله پاسخ گویی مدیران در وزارت آموزش و پرورش

طریفی انتقادات فراوانی را متوجه مدیران پیش از خود در سازمان آموزش و پرورش استثنایی کرد .

پورسلیمان به مشکلات و چالش های معلمان شاغل در این حوزه اشاره کرد و تاکید که « صدای این معلمان » هیچ جایی شنیده نمی شود  .

مدیر صدای معلم گفت که در وهله نخست معلم است و در این جلسه سخنان تعدادی از معلمان شاغل در این سازمان را می تواند پخش کند تا همه به عمق محرومیت و مظلومیت آنان واقف گردند .

طریفی گفت : به مشاورین خودم همین اواخر گفتم هر وقت خودتان فکر کردید می توانید بروید ، بروید !

بنده تخصص این کار را دارم .

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت : همه ی ما پاسخ گو هستیم . شماره شما سیو ( Save ) است . شماره ی همه خبرنگاران را دارم .

همه باید پاسخ گو باشند . هم به مردم . هم به دانش آموز .

در پایان ، ملوندی مجری نشست از رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی خواست تا اگر نکاتی مانده مطرح کند .

آقای طریفی به مشکلات عدیده این سازمان اشاره کرده وفی المثل گفت که آیا وظیفه این سازمان تهیه سی تی اسکن و یا دارو و... برای مراجعان و دانش آموزان است و از عدم همکاری و تعامل سایر دستگاه ها در این موارد انتقاد کرد و خواهان انعکاس این مسائل توسط صدای معلم و رسانه ها گردید  .

مدیر صدای معلم خطاب به او گفت که در این نشست « رسانه ملی » حضور دارند و با توجه به برد زیاد این رسانه بهتر است که ایشان صریحا این موارد را در برابر دوربین تلویزیون مطرح کند هر چند با توجه به پیشینه و عملکرد صدا و سیما بعید است که رسانه ی ملی این موارد را منعکس کند .

گزارش صدای معلم از نشست رسانه ای رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و مساله پاسخ گویی مدیران در وزارت آموزش و پرورش

پورسلیمان ضمن اشاره به موضوع عزل و نصب ها و سخنان رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی چنین گفت :

 44 سال است که در این مملکت این چیزها را می بینیم و می شنویم اما امیدوارم مدیر بعد از شما همین ها را در مورد شما بیان نکند .

مشروح این پرسش و پاسخ در صدای معلم منتشر خواهد شد .

پایان گزارش/


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

گزارش صدای معلم از نشست رسانه ای رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و مساله پاسخ گویی مدیران در وزارت آموزش و پرورش

منتشرشده در گفت و شنود

انتقاد از عملکرد و سخنان رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش

« رضوان حکیم زاده » معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در جمع مدیران و آموزگاران ابتدایی شهرستان سمیرم خاطر نشان کرد: در کشور ما متاسفانه به دلیل کارشکنی های وزارت بهداشت در آن دوره و هم چنین عدم همراهی رسانه ها، نتوانستیم مدارس را بازگشایی کنیم و مدت زمان تعطیلی آن ها خیلی زیاد شد ».

مشکل مغلطه ی انگیزه مند، تشخیص مغلطه بودن آن نیست، بلکه تشخیص نمونه های آن در زندگی روزمره است. یک علت آن است که این موضوع چنان متداول شده که حساسیت ها در مورد آن از دست رفته است و دلیل دیگر هم به روش های نامحسوس انجام می گیرد. بدین شکل که ابتدا نتیجه را درب و داغان اعلام می کنند و بعد نام شخص یا مکانی را که مدنظرشان هست را ذکر می کنند تا سوگیری انجام شود. وزارت آموزش و پرورش آگاهانه به استقبال ایده های نسنجیده ستاد مقابله با کرونا و وزارت بهداشت رفت و با تحت فشار گذاشتن دانش آموزان برای تحصیل در فضای مجازی آن هم به مدت سه سال، تجربه نوعی کودک آزاری را نیز مهیا کرد.

آدم تعجب می کند که چرا به نام شخص یا مکان در لحظه متمایل می شود!

صحبت های خانم حکیم زاده هم همین وضعیت را دارد.

اگر ایشان قبل از ایراد این سخنان اخبار و گزارش رسانه های مستقل و منتقدی مانند « صدای معلم » و حملات و هجمه های معلمان و همکاران خویش را  نسبت به آن مطالعه کرده بودند شاید چنین نمی گفتند و یا چنانچه در میان خروارها خبری که روزانه مطالعه می کنند، لااقل می توانستند گیومه ای باز کنند تا به تلاش های بی وقفه رسانه ی صدای معلم در اعتراض به تعطیلی طولانی مدت مدارس و آسیب های ناشی از آن اشاره کنند حداقل جانب انصاف رعایت می شد.

انتقاد از عملکرد و سخنان رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش

مطرح کردن ادعاهای شفاف می تواند خطرناک باشد. مصون ساختن اظهارات از خطا با گنجاندن کلمات دو پهلو کمک می کند اگر زمانی پیش بینی ها غلط از آب درآمد، عقیده نادرست، در کلمات دو پهلو نادیده گرفته شوند. کاری که اکثر مسئولین انجام می دهند.

استثمار آموزش و پرورش در لوای خرده فرمایشات « ستاد ملی مقابله با کرونا » مسئله ی بسیار مهمی بود که وزارت آموزش و پرورش به راحتی با کلمات محافظه کارانه و به ظاهر روشنفکرانه در دفاع از تفکرات گروهی فرصت طلب، جایگزین مهارت های مدیریت تحلیل مشکلات آینده سیستم آموزش حضوری داشت و از آن چشم پوشی کرد.

انتقاد از عملکرد و سخنان رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش

آسیب های اجتماعی فاجعه باری که جدای از ترک تحصیل دانش آموزان ، گزارش قابل قبولی از توصیف عملکرد به اغوا رفته ی وزارت آموزش و پرورش به همراه داشته باشد را در کارنامه ی خود نداشت .

از دیگر سیاه نمایی های وزارت آموزش و پرورش در توجیه مشکلات خواسته و ناخواسته ناشی از تعطیلی مدارس، در سخنرانی های اخیرشان، بدیهی جلوه دادن موضوع و فراموشی از اراده ناکافی ایشان برای بازگشایی مدارس است.

وزارت آموزش و پرورش و ادارات کل استان ها برای جلب توجه رسانه ها ، اصرار بر بازگشایی مدارس و شفاف سازی نسبت به اقدامات مداخله جویانه و غیرکارشناسانه در « حوزه ی آموزش » وزارت بهداشت در تعطیلی مدارس، حتی شهامت برگزاری نشست های رسانه ای با موضوع بازگشایی مدارس را نداشتند ؛ چرا با وجود آن که صدا و سیما تمام مدت از وزارت بهداشت و برنامه های ستاد ملی مقابله با کرونا و موضوع عامه پسندی چون تعطیلات بیشتر حمایت می کرد، وزارت آموزش و پرورش ناخوشنودی خود را از این فقر فکری به عنوان « نماینده فرهیختگان جامعه » به صراحت بیان نکرد؟

حقوق مالکیت مطلق آموزش و پرورش کجا به نفع دانش آموز و جلوگیری از آسیب های اجتماعی ناشی از تعطیلی مدارس پیش رفت؟ حتی حاضر نشدید به هشدارهای سازمان های بین المللی توجه کنید!

انتقاد از عملکرد و سخنان رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش

همان طور که سال هاست خبرهای حقیقی مصرف مواد مخدر و حتی تجاوزهای جنسی در بین دانش آموزان مخفی نگه داشته می شود، امروز هم به راحتی تخطی از حقوق شهروندی دانش آموزان و خانواده هایشان عادی سازی می شود .

وزارت آموزش و پرورش هم به جای موضع گرفتن در مقابل قانون شکنی ها، استدلال مبالغه آمیز را در پیش گرفته است و آن را برای خود قابل تحمل معرفی می کند.

خانم حکیم زاده جدای از هدف مند بودن سفرشان به سمیرم آن هم چند روز بعد از معارفه رییس اداره این شهرستان، اگر این قدر به همراهی رسانه ها علاقه مند است، چرا در سفر خود به اصفهان، نشست رسانه ای برگزار نکرد تا علاوه بر پاسخ گویی به سوالات خبرنگاران، به عنوان معاون آموزش ابتدایی و عضوی از ستاد این وزارت خانه، فرهنگ عذرخواهی از دانش آموزان و خانواده هایشان بابت هدر رفتن بهترین زمان آموزش عمومی در مدرسه و کلاس درس را از جانب وزارت آموزش و پرورش در اصفهان انجام دهد تا فضایی برای جبران قصور این دستگاه در قبال دانش آموزان خانواده های آنان داشته باشد؟

انتقاد از عملکرد و سخنان رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش

وزارت آموزش و پرورش آگاهانه به استقبال ایده های نسنجیده ستاد مقابله با کرونا و وزارت بهداشت رفت و با تحت فشار گذاشتن دانش آموزان برای تحصیل در فضای مجازی آن هم به مدت سه سال، تجربه نوعی کودک آزاری را نیز مهیا کرد.

همان طور که عقیده سالم ماندن تا ابد، با مردن نقض می شود، بسیاری از عقاید غلط در میان مسئولان نیز باید بازنگری داشته باشد و این که هر باوری بی قید و شرط از جانب جامعه پذیرفته شود عاقلانه نیست. ادعای تحمیل تکالیف منوط بر این عقاید هم مضحک است. پس بهتر است دست از مغلطه کردن بردارید. حقوق از رهگذر تکالیفی که ایجاد می کند تعریف می شود.

حق زندگی به همه انسان ها عطا شده است. یعنی دولت و حکومت مکلف است به این حق احترام بگذارد و آنچه به صلاح افراد نیست را تحمیل نکند.

هر چند نمونه های کودک آزاری در آموزش و پرورش زیاد است و یکی از موارد عینی آن در یکی دو ماه گذشته نیز وادار کردن همه دانش آموزان به خواندن « سلام فرمانده » است. در حالی که با توجه به انتقادهای شدید از محتوای این شعر، بسیاری از خانواده ها تمایل به شرکت دانش آموز خود در این برنامه نداشتند و اعتراضشان مورد سرزنش قرار گرفت و دانش آموزان در مدرسه نیز ناچارند با اضطراب و نگرانی از طرد شدن و برخورد کادر مدارس در سرپیچی نکردن از بخشنامه ها و گرفتن فیلم و عکس های مکفی از عملکرد خود، آن را اجرا کنند.

انتقاد از عملکرد و سخنان رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش

طبق ماده ۵ آیین نامه اجرایی مدارس مصوب چهل و یکمین کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش در تاریخ ۱۴۰۰/۵/۱۰، دانش آموزان و آموزگاران و خانواده ها به دلیل برچسب خوردن های غیرمعقول، امکان نقد را هم نداشتند. پر واضح است که تعارض در قانون با عملکرد زیاد است.

مطابق ماده ۱۵۱ همین آیین نامه حتی حقوق شهروندی همسایگان مدارس نیز در ایام بازگشایی مدارس حفظ نشد و علی رغم اعتراض های مکرر، هر روز چندین نوبت از برنامه صبحگاه گرفته تا تک تک زنگ های تفریح، صدای بلندگوها و خوانش گروهی دانش آموزان مایه ی سلب آرامش خانه های اطراف مدارس شد به نحوی که آرزو می کردند ای کاش این دو ماه هم مدارس کماکان مجازی طی می شد.

حداقل به این مسائل و آسیب های ناشی از هیجانات گروه های خاص رسیدگی کنید که چندی بعد به گردن دشمنان نیندازید.

واقعیت ها به ما دور نیستند. از چهار انگشت هم به چشم و گوش نزدیک تر شده اند.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

انتقاد از عملکرد و سخنان رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش

منتشرشده در یادداشت

گروه استان ها و شهرستان ها/

تاکنون دو یادداشت در موضوع پروژه ی « شهرک کوثر فرهنگیان پاکدشت » در صدای معلم منتشر گردیده است . ( این جا ) و ( این جا ) ؛ اما تاکنون هیچ نهاد و مرجعی در مورد این مطالبه ی قانونی صدها معلم پاسخ گو نبوده است و این در حالی است که 20 سال از این ماجرا می گذرد .

آن چه مهم و قابل تامل است و در مکتوب جدید آقای علی نصیری آمده است ساخت کاخ ویلاهایی درست در ضلع جنوبی همین پروژه ی بلاتکلیف است که در گزارش تصویری به وضوح مشخص است .

پرسش این است که وظیفه ی » شهرداری » در این مملکت چیست ؟  وظیفه و کارکرد « شورای شهر » ی که با رای مردم و با صرف هزینه های فراوان تشکیل می شود و کارش نظارت بر کار شهرداری است ؛ دقیقا چیست ؟

( همان گونه که پیش تر نیز آمد ( این جا ) ؛ اگر شهرداری و شورای شهر بر اساس وظایف قانونی مصرح خود درست عمل می کردند ؛ آیا شاهد فجایعی مانند « متروپل » و... بودیم ؟ )

آیا نهادهای قانونی نظارتی و بازرسی این ها را نمی بینند ؟ آیا این چیزها و خشم و افسردگی معلمان برای آنان ارزشی ندارد و مهم نیست ؟

منتشرشده در یادداشت

انتقاد حسین صالحی در صدای معلم نسبت به تغییر بی رویه مدیران و عدم ثبات مدیریتی در آموزش و پرورش

إنَّ اللَّهَ يأمُرُ بِالعَدلِ و الإحسانِ

« خداوند به عدل و احسان فرمان مي ‏دهد »
نحل ، آيه ۹۰
همان عدل و عدالتی که در همه تاریخ آرزو و خواست تمام انسان ها بوده است و بر اثر عدم تحقق آن خداوند پیامبران را برای هدایت انسان مبعوث ساخته است.

بی تردید آموزش و پرورش، عامل توسعه و کلید رشد و ترقی هر کشوری است. جوامع پیشرفته، تنها از طریق تربیت نیروی انسانی خود توانستند دشواری های عقب ماندگی را کنار بزنند و در جاده ی هموار توسعه که همان بهبود کیفیت زندگی است، گام بردارند.

هر ملتی به ازای سرمایه گذاری در این مهم قادر است آینده ی بهتر و پرثمرتری را برای خویش ترسیم کند.

بنابراین اهمیت آموزش و پرورش به این دلیل است که نقش اساسی و مهمی درحفظ و بقا و ارتقای فرهنگ دارد.

آموزش و پرورش ضمن این که بستر پرورش نواندیشی و نوآوری است زمینه ساز و موجد تغییرها و تحول هاست ؛ پرورش انسان های اندیشه ورز و نوآور  ماموریتی است که بر عهده نظام آموزش و پرورش کشور گذاشته شده است.

حال باعنایت به جایگاه آموزش وپرورش، نقش ممتاز مدیران این بزرگترین نهاد تربیتی برای توسعه و اعتلای تعلیم و تربیت بر کسی پوشیده نیست.

لازمه ی این توسعه و پیشرفت؛ داشتن طرح ها، برنامه ها و نوآوری های کاربردی در زمینه های آموزشی، پرورشی و امور اجرایی و استقلال سازمانی است تا چشم انداز جهانی آموزش و پرورش در قرن پیش رو و سند تحول بنیادین محقق گردد.

انتقاد حسین صالحی در صدای معلم نسبت به تغییر بی رویه مدیران و عدم ثبات مدیریتی در آموزش و پرورش

آقای وزیر

با توجه به دستاوردهای مفید علم ارتباطات ، اگر آموزش و پرورش را نوعی اطلاع رسانی بدانیم ؛ در این نگرش تعلیم و تربیت دانش آموزان، تنها تحت تاثیر  « کلام معلم » نیست.

انتقاد حسین صالحی در صدای معلم نسبت به تغییر بی رویه مدیران و عدم ثبات مدیریتی در آموزش و پرورش  به اعتقاد صاحب نظران این رشته، « آموزش های غیرکلامی  و رفتار های غیر بیانی » بیش از سایر عوامل موثرند. فضا سخن می گوید. -زمان حرف می زند. بنابراین یادگیری تنها در کلاس درس اتفاق نمی افتد. بلکه تصمیماتی را هم که سردمداران صاحب رای برای آنان در مسند تصمیم گیری می گیرند غیرقابل انکار است.

ستون خیمه انقلاب تاکید دارند :

« امروز کشور احتیاج دارد که فضای عمومی آن، فصای معروف، اقامه حق، اقامه عدالت و میل به معنویت باشد » . پرورش انسان های اندیشه ورز و نوآور  ماموریتی است که بر عهده نظام آموزش و پرورش کشور گذاشته شده است

این واقعیت که آموزش و پرورش استان زنجان به دلیل وسعت فراگیری، کمیت جمعیتی و کیفیت نیروی انسانی، تاثیر گذار بر تحولات علمی، اجتماعی و فرهنگی و سیاسی استان شمرده می شود ، سخنی به گزاف نیست.

جناب آقای نوری

تغییر سه مدیر کل آموزش و پرورش استان و نیز سه مدیر آموزش و پرورش شهرستانهای ابهر و خرم دره در طول سه چهار سال اخیر نشا نه ی چیست؟ آیا با این انتصابات مسیر تعالی تعلیم و تربیت هموار خواهد شد ؟ آیا عدم ثبات مدیریتی در این نهاد فرهنگ ساز آفت نیست؟

آیا در انتصاب مدیریت ها برای این نهاد تعلیم و تربیتی، نباید تاکیدات دقیق قانونی رعایت شود؟ با این نوع انتصاب ها، اصلا قانونی وجود دارد؟

مدیریت های لرزان ، توان ارائه برنامه ها ی بلند مدت و میان مدت و کوتاه مدت را نخواهند داشت . وضعیت تنها به روزمرگی خواهد گذشت.

ضمن گرامی داشت همه قدم ها و اقداماتی که برای تعالی و پیشرفت و توسعه و بالندگی آموزش و پرورش از سوی دلسوزان صحن تعلیم و تعلم برداشته و صورت می گیرد ؛  آرزو دارم با حضور مدیران لایق و کاری و کاربلد و نه مدیران سفارشی و کاغذی و پوپولیستی، افق های روشنی فراروی آموزش و پرورش کشور، این گسترده تربن نهاد فرهنگی قرار گیرد .


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

انتقاد حسین صالحی در صدای معلم نسبت به تغییر بی رویه مدیران و عدم ثبات مدیریتی در آموزش و پرورش

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

خیلی زیاد - 1.9%
زیاد - 0.9%
متوسط - 2.3%
کم - 2.5%
خیلی کم - 92.4%

مجموع آرا: 1986

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور