صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گزارش صدای معلم از دبستان شهید کهن ترابی کرج

امروز ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ به دعوت خانم جنانی مدیر انرژیک « دبستان شهید کهن ترابی»  محمودآباد کرج در معیت تعدادی از خیرین در صبحانه کاری این مدرسه حاضر می شویم.

با اینکه خانم مدیر شهریور بازنشست می شوند ولی تا واپسین ثانیه های خدمت در برابر دانش آموزان دوست داشتنی، مظلوم و محروم منطقه سیاهکلان خبردار ایستاده است. تا هرآنچه در چنته دارد برای بهبودی امور رو نماید.

 تزئین هنرمندانه محیط آموزشی از کلاسها گرفته تا در و دیوار فرسوده مدرسه یکی از ده‌ها هنر بانوان هنرمند ایرانی است. میهمانان محو هنر سفره آرایی ساده و صمیمی همکاران خوش ذوق و با احساس مجموعه قرار می گیرند. گپ گفتی در حین صرف صبحانه صورت می گیرد.از چالش های مجموعه (فرصت‌ها و تهدیدات) تا ترکیب جمعیتی و بافت فرهنگی بخش سیاهکلان‌؛ از مدرسه قدیمی فعلی و همچنین دبستان شیک و پیک چهارطبقه که به همت خیرین و اداره نوسازی البرز به سرعت در حال آماده شدن است بازدید می کنیم.

آقایان مهندس یکانی و مهندس نوروزی ضمن تقبل هزینه مراسمات روز معلم‌، هزینه کتاب و نوشت افزار دانش آموزان بی بضاعت مدرسه را یک سر تقبل می کنند ، آقای مهندس دلیری نیز وعده هایی برای تجهیز مدرسه می دهد.

دبستان شهید کهن ترابی در دوشیفت کاری پذیرای حدود ۳۵۰ نفر دانش آموز دختر و پسر می باشد. ترکیب دانش آموزان این منطقه خوش آب و هوا، علاوه بر اهالی بومی کرج، متشکل از مهاجرین داخلی لر تبار و مهاجرین خارجی تبعه افغانستان می باشد.

آقای نیکومنش از همکاران اداری سابق، مدیریت شیفت مخالف را به عهده دارد وی ضمن تشکر از پیگیری مجدانه اتمام ساختمان جدید مدرسه می گوید:  « کاش در این ساختمان چهارطبقه حداقل برای همکاران آسانسور کارتی تعبیه می کردند » .

خانم جنانی نیز ضمن بیان مشکلات مجموعه می گوید: سرانه که نداریم بعضا پول کیف و کتاب دانش آموزان را نیز همکاران دلسوز تقبل می نمایند وی می افزاید: معلمی عشق است و ایثار و فداکاری، همین الان یکی از همکارانم هفته ای چند جلسه رایگان با یک دانش آموز افغانی تبار، خارج از وقت اداری کلاس خصوصی کار می کند.

با اشتیاق سر وقت کلاس این بانوی با وقار و اصیل آذربایجانی می روم خانم اسکندری لبخندی مادرانه برلبش غنچه بسته، با نگاهی نافذ می گوید:  « مژده جان را مثل بچه ام دوست دارم و نمی گذارم درس و مشقش عقب بیفتد و... »

ناخودآگاه یاد شهیدستان کرج می افتم که مدیرش حتی در ایام کرونا نیز در زیر درخت توت کلاس های رفع اشکال رایگانش را تعطیل نکرد که نکرد تا کرونا ویروس را از رو ببرد.

اینها نمونه های نازلی از دلسوزی معلمانی هستند که با اینکه خود مغروق مشکلات معیشتی و منزلتی هستند ولی با قامتی استوار و عزمی آهنین چون اسلاف خود "صمد بهرنگی" در خدمت بی منت به دانش آموزان دوست داشتنی و مستعد مملکت بال بال زنان پرچم تعلیم و تربیت را برافراشته و نمی گذارند فشار مشکلات اخلال در آموزش و نقصان در فرآیند پرورش آینده سازان مام میهن ایجاد کند.

سخن آخر

یادم آمد که پاییز سال ۹۷ نیز میهمان این دبستان ساده و صمیمی بودم در آن سال به دعوت خانم دکتر گوهرریز از خیرین کرجی به بهانه جشن یلدا در شادی دانش آموزان این مدرسه حاضر شده بودیم. خانم گوهرریز در آن سال بیش از ۷۰ میلیون صرف تعمیرات مدرسه کرده بود.خانم کرمی معاون مدرسه در کنار مدیریت وقت چون پروانه عاشقانه دور دانش آموزانش بال بال می زدند در آن روز خاطره انگیز و نوستالژیک، با اجازه مدیر و سایر مسئولان از کلاس پنجم ابتدایی پسران بازدید کردیم. جنب و جوشی غریب بر کلاس حاکم بود. یکی از اولیای خانم مدرسه که اتفاقا رییس انجمن مدرسه نیز می‌ بودند لباس محلی پوشیده و اسباب و وسایل جشن یلدا برای کل کلاس تدارک دیده بودند، از میوه و آجیل گرفته تا انواع و اقسام وسایل و کادوهای تزئینی.

کلاس پنجم ابتدایی با سلیقه تمام معلم و بچه ها تزئین شده بود. بچه‌ها غرق شادی و سرور بودند. پخش نهار لقمه‌ای آماده شده، میوه و آجیل، شیرینی همراه با موسیقی و تئاتر و البته عکس‌های یادگاری دسته جمعی پایان بخش حضورم در دبستان شهید کهن ترابی بود.

گزارش صدای معلم از دبستان شهید کهن ترابی کرج

گزارش صدای معلم از دبستان شهید کهن ترابی کرج

گزارش صدای معلم از دبستان شهید کهن ترابی کرج

گزارش صدای معلم از دبستان شهید کهن ترابی کرج

گزارش صدای معلم از دبستان شهید کهن ترابی کرج

( دبستان شهید کهن ترابی - سال 1397 )

گزارش صدای معلم از دبستان شهید کهن ترابی کرج

 


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

گزارش صدای معلم از دبستان شهید کهن ترابی کرج

منتشرشده در یادداشت

تحلیل صدای معلم از پدیده قیم مآبی در صندوق ذخیره فرهنگیان

شرایط و مقدمات حکمراني خوب در صندوق ذخيره فرهنگيان چيست ؟

آسیب شناسی " قیم مآبی " در صندوق ذخیره فرهنگیان با تکیه بر مواد قانون

چکيده گفت و گو :

اولويت اول اعضا محترم صندوق ذخيره فرهنگيان ورود دارايي ها صندوق به بورس يا فرا بورس است که مقدمه تخصيص ارزش مالکانه مي باشد که در ( اينجا) به آن اشاره شد .

در یادداشت « مرور و ياد آوري برخي موارد قانوني با رئيس هيات امناي صندوق ذخيره فرهنگيان ؟ لطفأ توجه فرماييد !  » به سه مورد اشاره شد:

  1. ضرورت ورود به بورس يا فرابورس به عنوان مقدمه تخصيص ارزش مالکانه با توجه به مصوبه کارگروه منتخب وزير در بهمن 1400 مبني بر ورود 20% ارزش دارايي ها به فرا بورس که متاسفانه تا زمان نگارش اين سطور ، مصوبه کارگروه منتخب وزير، پيگيري نشده است !
  2. تدوين بهره مندي از نگاه کارشناسان عضو صندوق ذخيره فرهنگيان ( مطالبه گران و ... ) براي خشکاندن ريشه هاي فساد در اين موسسه .
  3. تخصيص و توزيع سود منتهي به 31 شهريور 1400 .

در ادامه مطالبات اعضا ، انتخاب 6 نفر هيات امنا ، تبصره 1 ماده 10 اساسنامه ( تهيه و ابلاغ آئين نامه براي اولين دوره ) پای بندي مسئولين به قانون و اساسنامه مصوب 1400را پيگيري مي کنيم .

در اين گفت و گو با نگاهي گسترده ، مفاهيم حاکميت شرکتي ، حکمراني خوب ، اصول راهبري شرکتي ، آئين نامه نظام راهبري مصوب 11 / 8 / 1386 ، دستوالعمل حاکميت شرکتي 24 / 4 / 1397 ، فرهنگ يادگيري سازماني ، نوآوري باز و .. سه پيش نويس ارائه شده به دفتر وزارت آموزش و پرورش را بررسي مي کنيم تا شرايط اصلاح ساختار موسسه صندوق ذخيره فرهنگيان فراهم شود .

تلاش مي کنيم تا شرايط گذر از قيم مابي حاکم در حال حاضر را معرفي کنيم و شرايط حرکت به سوي مشارکت صاحبان اصلي سرمايه را ترسيم نماييم .

مقدمه

  مهدي سورگي :

« ... فرض بر این است تمام فرهنگیان عضو انسان های عاقل و بالغی هستند که می توانند صرفه و صالح خود را خود تشخیص دهند و نیاز به قیم ندارند ».

در مقدمه با توجه به منابع حقوقي به مبحث " قيم " در قانون مدني ايران مي پردازيم .

قابل توجه رياست محترم هيات امناي صندوق ذخيره فرهنگيان !

در آرشیو سوالات حقوقی از وکلای دادگران ( 1 ) آمده است :

« ماده ۱۲۱۸ قانون مدنی ؛

برای اشخاص ذیل نصب قیم می‌ شود:

  1. برای صغاری که ولی خاص ندارند.
  2. برای مجانین و اشخاص غیر رشید که جنون یا عدم رشد آنها متصل به زمان صغر آنها بوده و ولی خاص نداشته باشند.برخي رفتارهاي مسئولين اين احساس را در اعضا به وجود آورده است که مسئولين، قيم اعضا در مديريت سرمايه هاي آنان در صندوق ذخيره فرهنگيان هستند . وقتي قانون اجازه تغيير قيم را مي دهد ،  آيا اعضای صندوق نمي توانند قيم هاي خود را تغيير دهند ؟
  3. برای مجانین و اشخاص غیر رشید که جنون یا عدم رشد آنها متصل به زمان صغر آنها نباشد

عدم پیگیری و رسیدگی قیم به امور مالی محجور

در اين تارنما ، يک پرونده واقعي به شرح ذيل مطرح مي شود :

شوهرم 9 ماه هست به خاطر آسیب های زمان جنگ فوت کرده . الان 9 ماه هست که دادگاه انقلاب آبیک تمام حساب بانکی ایشان را بسته و برادر شوهرم که قیم پسرم شده هیچ رسیدگی نمی کند و منزل من الان 9 ماه میشه که منزل آب نداره  .بالای ده بار هم درخواست دادم به دادسرا اما این دادگاه پیگری نمی کند.آیا راهی هست که قیم را عوض کنم یا مجبورش کنم به انجام مسئولیتی که پذیرفته ؟ آیا می توانم خودم با دادسرای سرپرستی صحبت کنم تا اجازه دسترسی به حساب شوهرم را بدهند برای پرداخت هزینه های ضروری ؟

پاسخ کارشناس حقوقی به سوال مطرح شده :

در پاسخ به پرسشی که طرح فرمودید و همچنین در رابطه با عدم پیگیری و رسیدگی قیم به امور مالی محجور باید گفت مطابق بند 5 ماده 1248 قانون مدنی، در صورتی که قیم در اداره ی اموال مولی علیه لیاقت و شایستگی نداشته باشد به حکم دادگاه عزل خواهد شد. بنابراین شما می توانید درخواست عزل قیم را به دادسرا ارائه داده و در صورت اثبات ادعای شما، قیم عزل خواهد گردید. حسب ماده 54 قانون امور حسبی عزل و تعیین قیم جدید با دادگاهی است که بدوا تعیین قیم کرده است.

لازم به ذکر است که قانون در مورد پرداخت هزینه های زندگی و انشعابات منزل مسکونی از اموال متوفی ساکت است و در این خصوص راه حل قانونی به نظر نمی رسد مگر اینکه خود معاونت سرپرستی دادسرای مربوطه در این خصوص مساعدت و ارائه طریق نماید.
همان طور که ملاحظه مي کنيد قانون اجازه تغيير قيم نا لايق را مي دهد .

خلاصه قسمت قبل  :

با وجود نکات بسيار مثبت و مفيد اقدام نجفي در تاسيس موسسه اي کاملأ  خصوصي  ، متاسفانه ساختاري که محمد علي نجفي از بدو تاسيس صندوق ذخيره فرهنگيان طراحي نموده است مسئولين را قيم اعضا تلقي نموده است که برخي از روساي  هيات امنا احساس قيم بودن  بيشتر و برخي احساس قيم بودن کمتر داشته اند .

برخي از وزراي اموزش و پرورش در مخالفت با قيم مابي در صندوق خوش دخشيده اند :

  1. سيد محمد بطحايي ، مبتکر ِ مخالفت با قيم مابي در صندوق ذخيره فرهنگيان مي باشد .
  2. محسن حاجي ميرزايي ، بزرگ سردار مخالف قيم مابي ( اصلاح اساسنامه و انتخاب  شش نفر عضو هيات امناء ) مي باشد .
  3. مطالبه گران ، تشکل هاي مدني ، مجمع عمومي استاني ، خيل عظيم بازنشستگان عضو ، مسولين شبکه هاي اجتماعي ، اصحاب رسانه و ... با تمام ظرفيت خود در خدمت رياست محترم هيات امناي کنوني هستند تا نام يوسف نوري به عنوان ابر مبارز قيم مابي در تاريخ صندوق ثبت شود .

موسسه صندوق ذخيره فرهنگيان جزء موسسات غير تجاري است که هدفش جلب منافع مادی و تقسیم منافع مزبور بین اعضاء خود مي باشد .

طبق قانون در کليه موسسات غير تجاري از جمله صندوق ذخيره فرهنگيان بالا ترين رکن مجمع عمومي است که متاسفانه رکن مجمع عمومي در ربع قرن گذشته در صندوق وجود نداشته و وزير آموزش و پرورش قيم اعضا مي باشد .

ادامه گفت و گو ، قسمت دوم :

پرسش کننده :

چرا بر روي واژه مجمع عمومي تاکيد داريد ؟

 

پاسخ دهنده : قبل از پاسخ به اين پرسش لازم است که به گفت و گوي اعضاي شوراي مرکزي يک تشکل مدني فرهنگيان در وَن تشريفات با وزير آموزش و پرورش در سفر استاني براي گفت و گو با فرهنگيان اشاره کنم .

 

پرسش کننده :

مگر مسئولين تشکل هاي مدني با وزير به مسافرت استاني  مي روند ؟

 

پاسخ دهنده ( 22 ) :

متاسفانه مسئولين آموزش و پرورش از پذيريش نماينده تشکل هاي مدني در سالن اجتماعات استنکاف ورزيده ولي خوشبختانه مسئولين امنيتي که در اين زمينه هيچ مسئوليتي ندارند ، امکان گفت و گو را فراهم مي آورند .

 

پرسش کننده :

پاسخ شما ابهام برانگيز است . لطفا بيشتر توضيح دهيد .

 

پاسخ دهنده ( 22 ) :

به نظر مي رسد که کنش مسئولين آموزش و پرورش در خراسان شمالي ، ابهام برانگيز است . هرچند که اقدام مسئولان امنيتي استان قابل پذيرش است .

 لطفا خوانندگان محترم براي قضاوت بهتر خودشان ، شرح  اين ماجراي شگفت انگيز را در (  اينجا ) ملاحظه فرمايند . تا فاصله شديد بين حکمراني خوب سفارش شده توسط مجلس شوراي اسلامي با عملکرد مسئولين آموزش و پرورش کنوني را بدانند .

 

پرسش کننده :

بر اساس حکمراني خوب مهمترین وظایف دولت در قبال جامعه چيست ؟

تحلیل صدای معلم از پدیده قیم مآبی در صندوق ذخیره فرهنگیان

پاسخ دهنده ( 23 ) :

در ويکي پديا آمده است :

مهمترین وظایف دولت در قبال جامعه را بر سه دسته تقسیم می‌نمایند:

الف:  روابط توسعه‌ای؛ به این معنی که دولت‌ها با مدیریت اقتصاد به منظور نیل به حداکثر رشد اقتصادی، قادر به ایجاد تغییرات بنیادین در زمینه‌های مختلف هستند.

ب: روابط دموکراتیک و حقوق شهروندی 

ج: حقوق اجتماعی و فراهم نمودن زمینه مشارکت در امور مربوط به اداره کشور.

 

پرسش کننده :

در حکمراني خوب ، فراهم نمودن زمینه مشارکت در امور مربوط به اداره کشور مطرح است ؛ این چه ارتباطی با صندوق ذخيره فرهنگيان به عنوان يک موسسه کاملأ خصوصي دارد ؟

 

پاسخ دهنده :

به نکته بسيار بسيار مهمي اشاره فرموديد . صندوق از سرمايه تک تک اعضا شکل  گرفته است . وزير آموزش و پرورش در اين موسسه امين غير عضو مي باشد . شايسته است که با کارشناسان عضو تعامل بيشتري داشته باشد و اين با حکمراني خوب متفاوت است .

هرچند که با تکيه به اصول شرکت داري مدرن و قواعد بورس و ...  مي توان از مديراني  که عمده سرمايه يک موسسه را در اختيار دارند ( سرمايه گذار اصلي هستند .) انتظار حکمراني خوب براي اعضاي با سرمايه اندک را داشت .

قابل ذکر است با مديريت هاي غیرعلمی و تاریخ گذشته ، قيم مابی وزراي آموزش و پرورش بر سرمايه های يک ميليون و ششصد هزار نفر عضو سابق و کنوني عاقلانه و منطقی نيست .

تحلیل صدای معلم از پدیده قیم مآبی در صندوق ذخیره فرهنگیان

پرسش کننده :

مگر  نظر يک نفر مي تواند سرنوشت يک ميليون و ششصد هزار عضور را تحت شعاع قرار دهد ؟

 

پاسخ دهنده :

اخيرا در شبکه هاي اجتماعي مرتبط با فرهنگيان به صراحت اشاره شده است که از بهمن 1400 که تيم کارشناسي منتصب خود ِ وزير آموزش و پرورش ورود 20 % دارايي ها را به فرا بورس تصويب نموده اند  ، به دليل آنکه وزیر آموزش و پرورش براي ورود به بورس به يقين نرسيده است امکان ثبت اين دارايي ها در فرا بورس قبل از پايان سال 1400( زمان مقرر )  از دست رفته است . تا نگارش اين مطلب هنوز وزير ، براي ورود به فرا بورس به يقين  نرسيده و مصوبه کتبي هيات امنا  را به مسئولين اجرايي ابلاغ نکرده  است . براي يک موسسه بزرگي مثل صندوق ذخيره که در سرتاسر کشور عضو دارد هيچ ساختاري براي دريافت گزارش تخلفات ، تحليل و دسته بندي آن ها جهت ارائه به هيات امنا منتخب طراحي نشده است .

 

پرسش کننده :

وزير که خود را حامي حق مالکانه اعضا مي نامد ؟

 

پاسخ دهنده ( 22 ) :

ایشان ( وزير آموزش و پرورش )  ضمن اشاره به دوران تصدی خودشان بر صندوق ذخیره و سودآوری صندوق در آن ایام، با اشاره به شاهد گرفتن آقای دکتر وحیدی، نماینده بجنورد و عضو کمیسیون آموزش، خود را حامی حق مالکانه اعضا نامیده و با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای تسریع بورسی شدن برخی شرکت های حسابرسی شده، قول دادند که به زودی این چند شرکت عضو هولدینگ صندوق ذخیره، کارهایشان نهایی و با مجوز ویژه سازمان بورس به اعضا واگذار شود.

 

پرسش کننده :

حتمأ براي ورود به فرا بورس ، چالش هایی چون حباب در بورس ، ارجحيت بورس به فرا بورس ، فراهم شدن شرايط براي پذيرش بورس و ... وجود داشته است .

 

پاسخ دهنده :

هيات امنا در هر مجموعه نگاه کلان به موضوعات دارد مثلأ در اين مورد خاص براي تعيين و تخصيص ارزش مالکانه بهترين روش بهره مندي از مکانيسم شفاف فرا بورس يا بورس است که اين تصميم به صورت مصوبه کتبي هيات امنا به هيات مديره ، مدير عامل  ابلاغ مي شود و اين مصوبه توسط  مديران مياني براي اجرايي شدن به مديران اجرايي واگذار مي شود .

بررسي اين جوانب فني بر عهده مديران اجرايي مي باشد .

هيات امنا و رياست محترم آن نبايد وارد جزئيات فني شوند که بورس بهتر است يا فرا بورس ؛ امروز حباب در بورس است يا فردا شاهد رشد در بورس مي باشيم . شرايط و  مدارک ارائه به بورس چيست ؟  اگر امکان حضور در بورس فراهم نشود ، شرايط ورود به فرا بورس چيست ؟ مهلت قانوني بورس يا فرا بورس گشته است ؟ يا در حال گذر است  ؟

و ....

چون وقتي وزير محترم درگير اين جزئيات فني مي شود قطعأ يقين پيدا کردن وي حدود 4 ماه ( تا کنون ) به طول مي کشد و ضرر وزيان به اعضا وارد مي شود .

وزير به مشورت با کارشناس عضو نياز دارد و بايد از کارشناسان غير عضو که شايد نظرشان هم راستا با منافع اعضا نيست پرهيز نمايد .

تحلیل صدای معلم از پدیده قیم مآبی در صندوق ذخیره فرهنگیان

پرسش کننده :

آيا کارشناسان عضو تا کنون پيشنهاد مشاوره به وزير را ارائه نموده اند ؟

 

پاسخ دهنده :

  1. در آذر ماه 1400، تمامي کارشناسان خبره عضو صندوق که در دفتر مرکزي صندوق در تهران گرد هم آمده بودند دريک نامه با امضاي جمعي درخواست ديدار با وزير را داشته اند .
  2. در بهمن 1400 ، بعد از عدم اجابت چندين درخواست ديدار با وزير ، دبير کل « سازمان معلمان ايران » به همراه تني چند از کارشناسان عضو که جهت پيگيري نامه هاي بدون پاسخ ِ وزير به ساختمان وزارت آموزش و پرورش مراجعه مي کنند ، به طور اتفاقي جلوي در ِ آسانسور ساختمان وزارت آموزش و پرورش با شخص وزير مواجه مي شوند  و درخواست شفاهي را هم بر درخواست هاي کتبي ضميمه مي نمايند .

پرسش کننده :

يعني مثل ديدار محمود صفدري که با طي کردن هفت خوان امکان پذير شد ؛ اين ديدار هم مورد استقبال وزير قرار نگرفته است ؟

 

پاسخ دهنده :

چرا برخي از مسئولين آموزش و پرورش حکمراني خوب را پيشه خود نمي کنند ؟

چرا برخي از مسئولين آموزش و پرورش به توصیه های مرکز پژوهش هاي مجلس توجه نمي کنند ؟

چرا برخي از مسئولين آموزش و پرورش از مشورت بدنه جامعه بهره مند نمي شوند ؟

چرا محمود صفدري براي ديدار با وزير آموزش و پرورش ان هم در يک سفر استاني براي گفت و گو با فرهنگيان استان خراسان شمالي ، نياز به حمايت نيروهاي امنيتي دارد تا در وَن تشريفاتي اين ديدار صورت بگيرد ؟

چرا برخي از مسئولين آموزش و پرورش به سفارش نيروهاي امنيتي توجه نمي کنند که چالش ها را در پشت ميز مذاکره حل و فصل نمايند ؟

صندوق ذخيره فرهنگيان اموال شخصي اعضا است و مثل رتبه بندي يک امر حاکميتي نيست .

چرا وزير به نظر مشاوران غير عضو  که شايد مخالف منافع اعضا هستند توجه مي کند و با مشاوران عضو صندوق ديدار ندارد و طي  4 ماه به يقين نمي رسد؟

چرا وزير  به مشورت با کارشناسان عضو راضي نمي شود و قيم مابي را پيشه نموده است ؟

 

پرسش کننده :

اگر وزير با کارشناسان عضو صندوق مذاکره مي کرد ، آيا براي ورود به فرا بورس به يقين مي رسيد ؟

 

پاسخ دهنده :

اگر وزير آموزش و پرورش به درخواست کارشناسان عضو صندوق در آذر ماه 1400 يا بهمن ماه 1400، اجابت مي نمودند در مهلت مقرر 20% ارزش دارايي ها در فرا بورس ثبت شده بود و امروز نياز مجوز ويژه سازمان بورس نبود !

تحلیل صدای معلم از پدیده قیم مآبی در صندوق ذخیره فرهنگیان

پرسش کننده :

اجازه مي خواهم به ادامه گفت و گو بپردازيم .

چرا بر روي واژه مجمع عمومي تاکيد داريد ؟

 

پاسخ دهنده :

مطالبه گران ، تشکل هاي مدني ، مجمع عمومي استاني ، بازنشستگان ، مسئولين شبکه هاي اجتماعي ، اصحاب رسانه و ... در پيشنهاد اصلاحي اساسنامه  به تيم کارشناسي محسن حاجي ميرزايي به رکن اساسي و قانوني  مجمع عمومي تاکيد داشتند . متاسفانه تيم کارشناسي حاجي ميرزايي هم در اساسنامه قانوني 1400 صندوق ، به اين رکن اساسي بي توجهي  نموده به روند قيم مابي کم و بيش ادامه دادند .

 

پرسش کننده :

رابطه بين مجمع عمومي و روند قيم مابي چيست ؟

 

پاسخ دهنده :

مجمع عمومي صندوق ذخيره فرهنگيان  يعني تمامي اعضاي اين موسسه ، قابل ذکر است که از اندوخته تک تک اعضا سرمايه هاي اين موسسه بزرگ اقتصادي شکل گرفته است . پس بهترين ناظران در اين موسسه اعضا يا نمايندگان اعضا مي باشند به عبارت بهتر ، تنها با حکمراني خوب ( مشارکت اعضا در مديريت سرمايه ها ) است که مانع از فساد و رانت خواري ، رشوه خواري ، اختلاس و ... مي شود ؛ به عبارت ديگر همه مخالفان جدي و واقعي فساد بايد به جاي پذيريش نقش قيم ، تلاش نمايند تا صاحبان اصلي سرمايه ( دلسوز تر از هر قيمي ) در مديريت و نظارت در صندوق نقش آفريني کنند .

 

پرسش کننده :

توضيحات شما ، خوانندگان فهيم را به ياد تفاوت بين مادر با دايه يا تفاوت فاحش بين مادر و برخي زن پدر ها مي اندازد ....

بدیهی است که برخي از افراد صلاحيت قيم شدن يا قيم باقي ماندن را ندارند ولي رابطه اين موضوع حقوقي – اجتماعي  با مبارزه با فساد در صندوق ذخيره فرهنگيان را توضيح دهيد .

 

پاسخ دهنده :

براي پاسخ به اين پرسش ، لازم است به تبصره 1 از ماده 10 اساسنامه قانوني 1400 مراجعه شود .

 

پرسش کننده :

تبصره 1 از ماده 10 اساسنامه قانوني 1400 را بيان کنيد .

 

پاسخ دهنده :

ماده 10 – هيات امناء

هيات امناء موسسه داراي ( 11) نفر عضو اصلي به شرح زير مي باشد :

1-10 وزير آموزش و پرورش به عنوان رئيس هيات امناء

2-10 معاون برنامه ريزي و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش به عنوان نايب رئيس هيات امناء

3-10 شش نفر عضو اصلي و نيز سه نفر عضو علي البدل از ميان اعضاي موسسه که از طريق انتخابات طبق آئين نامه مصوب هيات امناء تعيين مي گردند .

تبصره 1 – آئين نامه موضوع بند 3- 10 براي اولين دوره توسط وزير آموزش و پرورش تهيه و ابلاغ مي شود .

 

پرسش کننده :

شما مي خواهيد بگويد که تهيه و ابلاغ آئين نامه براي دوره اول توسط وزير ، يک نگاه قيم مابانه محسن حاجي ميرزايي بوده است ؟

 

پاسخ دهنده :

بله . کاملأ صحيح مي فرماييد . ولي اين چالش مي تواند بر طرف شود و  يوسف نوري  به عنوان ابر مبارز قيم مابي در تاريخ صندوق شناخته شود .

 

پرسش کننده :

لطفأ بيشتر توضيح دهيد .

 

پاسخ دهنده :

به قرار اطلاع ، سه پيش نويس آئين نامه انتخاب شش نفر عضو هيات امنا به دفتر وزارت آموزش و پرورش ارسال شده است .

يکي توسط قيم ( هيات مديره وقت ) در راستاي تقويت ِ  قيم مابي در صندوق است و دو پيش نويس ديگر از سوي کارشناسان عضو صندوق (صاحبان اصلي سرمايه ها ) که در راستاي مبارزه با  قيم مابي در موسسه است .

 

پرسش کننده :

تفاوت بين پيش نويس ارائه شده توسط قيم ( هيات مديره وقت ) با پيش نويس ارائه شده توسط کارشناسان ِ عضو چيست ؟

تحلیل صدای معلم از پدیده قیم مآبی در صندوق ذخیره فرهنگیان

پاسخ دهنده :

در مقدمه يکي از پيش نويس هاي ارائه شده توسط کارشناسان عضو درباره نقد پيش نويس ارائه شده توسط قيم ( هيات مديره وقت )  آمده است :

  1. پنج نفر منتخب هيات امنا به نام کميته برگزاري انتخابات هم وظايف اجرايي انتخابات يک موسسه خصوصي بسيار بزرگ (از نظر سرمايه و تعداد اعضا ) را عهده دار هستند و هم با تعيين دبير خانه کميته برگزاري ، وظايف نظارتي را عهده دار هستند . جالب ان است که در فرايند نظارت ، هيات امنا را مسئول مي داند .
  2. در سهميه بندي بخش هاي شش گانه به جاي توجه به روش معمول ( میزان سهم الشرکه پرداختی اعضا) به عنوان یک فاکتور تصمیم گیری، با تکیه به روش های سنتی (به فاکتور هاي تعداد شهرستان ها و تعداد فرهنگيان عضو مؤسسه ) توجه شده است .
  3. براي تبليغات انتخاباتي نامزدها هيچ گونه ضوابطي منظور نشده است .
  4. سه منتخب اعضاي هيات امنا که در تمام دوره فعاليت شان در سايه تلاش و خردمندي خودشان و هزينه هاي صرف شده توسط صندوق ( سرمايه اعضا ) بسيار آموخته اند ، از بررسي صلاحيت حرفه اي معاف نشده اند .
  5. نوع انتخابات الکترونيکي يا سنتي در مرحله سوم مشخص نيست . بدتر آن که براي  هيات رئيسه و ناظران انتخابات مرحله سوم هيچ مکانيزمي طراحي  نشده است .
  6. جدول يک از پيوست دو ، فاقد شکل استاندارد مي باشد .
  7. جدول دو از پيوست دو ، هم کارشناس و کارشناس مسئول و روساي ادارات داخلي را مد نظر قرار نداده و هم از اساس تصور شده است که مي خواهند براي پست اداري افراد را تائيد صلاحيت کنند . به طور کلي فراموش کرده اند که يک معلم ابتدايي داراي مدرک MBA و DBA بر مدير استاني توانمند در آموزش و پرورش ولي بي اطلاع از فعاليت هاي اقتصادي ، ارجح مي باشد .
  8. براي يک موسسه بزرگي مثل صندوق ذخيره که در سرتاسر کشور عضو دارد هيچ ساختاري براي دريافت گزارش تخلفات ، تحليل و دسته بندي آن ها جهت ارائه به هيات امنا منتخب طراحي نشده است .

پرسش کننده :

مگر آئين نامه انتخاب 6 نفر ، نبايد فقط و فقط  به انتخاب 6 نفر عضو هيات امنا منتج شود ؟

 

پاسخ دهنده :

خير، تا به رسميت شناختن مجمع عمومي ( رفع چالش قيم مابي باقي مانده از زمان حاجی ميرزايي) در اساسنامه و حضور  همه اعضا به صورت يکپارچه و در يک مرحله براي انتخاب نمايندگان شايسته خود ، همچون تمامي شرکت ها ، موسسات و نهادي هاي که طبق قانون تجارت مجمع عمومي دارند ، نقش آفريني مجمع عمومي استاني و رکن نظارت بر آن ، ضرورت دارد . 

 

پرسش کننده :

مگر مجمع عمومي استاني در حال حاضر فعال است ؟

( گفت و گو ادامه دارد )

بخش نخست

منابع :

1- آرشیو سوالات حقوقی از وکلای دادگران ( 1 ) تاریخ انتشار: دوشنبه 01 آذر 14002. تارنماي ثبت فکر برتر

3- تعريف خرد جمعي از ويکي پديا

4- تعريف خرد جمعي از ويکي پديا

5- خبرگزاري ايمنا نخستين خبرگزاري شهو شهروندان ايران : ادب مدیر کل اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری ایران . خرد جمعی، راهکار بهبود اوضاع اقتصادی است/لزوم ارتباط اعضای اتاق های بازرگانی با قوه هاادب مدیر کل اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری ایران . خرد جمعی، راهکار بهبود اوضاع اقتصادی است/لزوم ارتباط اعضای اتاق های بازرگانی با قوه ها

6-  دنياي اقتصاد لزوم تصميم گيري بر اساس خرد جمعي

7-  حاکمیت شرکتی چیست؟ مسیر درست در حکمرانی خوب شرکتها چطور ایجاد می شود؟ دیدگاه /در شریف استراتژی /توسط دفتر استراتژی دانشگاه شریف

8- شرکت سرمايه گذاري گروه توسعه ملي ( سهامي عام ) حاکميت شرکتي و کميته هاي تخصصي

9- آئين نامه نظام راهبردي شرکتي مصوب 11/8/1386 سازمان بورس و اوراق بهادار تهران

10- دستورالعمل حاكميت شركتي شركتهاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ايران

11- فصلنامه علمي پژوهشي حسابداري مديريت / شماره بيستم / بهار 1393 - بررسی تاثیر اجراي آئین نامه نظام راهبري شرکتی سازمان بورس اوراق بهادار تهران بر مدیریت سود - بررسی تاثیر اجراي آئین نامه نظام راهبري شرکتی سازمان بورس اوراق بهادار تهران بر مدیریت سود

  1. تار نماي پژوهش هاي حسابداري مالي . مدیریت سود، چگونه کیفیت سود شرکت‏ها را تحت تاثیر قرار می ‏دهد؟

13- استراتژي باز ( Open Strategy ) چيست ؟

  1. فرهنگ مشارکت و خرد جمعي
  2. دنياي اقتصاد : راهنمايي کاربران براي استفاده از استراتژي باز ، استراتژي سازي موفق با خرد جمعي
  3. تحقق خرد جمعی در کنترل شرکت‌های زیرمجموعه و بانک
  4. مقاله تحقيقي تعامل فرهنگ یادگیری سازمانی با ظرفیت جذب، نوآوری باز و رهبری توانمندساز در شرکت های دانش بنیان: تحلیل یک مدل میانجی تعدیل شده
  5. تعریف یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده چیست؟ دیدگاه /در شریف استراتژی /توسط دفتر استراتژی دانشگاه شریف دیدگاه /در شریف استراتژی /توسط دفتر استراتژی دانشگاه شریف

19- «نوآوری باز» چیست و چرا به یک ضرورت تبدیل شده است؟

20- مقاله حاکميت شرکتي ، حمايت از سهامداران

21-  حکمرانی خوب با استقرار حاکمیت شرکتی

22- تکرار مطالبات فرهنگیان در دیدار اختصاصی عضو شورای مرکزی سازمان معلمان ایران با وزیر آموزش و پرورش

  1. ويکي پديا : حکمراني خوب يا حکمراني مطلوب

تحلیل صدای معلم از پدیده قیم مآبی در صندوق ذخیره فرهنگیان

منتشرشده در اقتصاد

گروه گزارش/

همان گونه که پیش تر نیز آمد ؛ ( این جا )  دوشنبه 9 خرداد نشست رسانه ای « محمود امانی طهرانی » دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با خبرنگاران برگزار گردید .

در ابتدای نشست ، جواد نوبختی عضو منتخب معلمان در شورای عالی آموزش و پرورش گفت : «به جز ما سه نفر دیگر هم در صندوق ذخیره فرهنگیان منتخب معلمان هستند .

در این مدت 5 وزیر عوض شده است .

در این 22 ماه تمام برنامه های وزیران و سرپرست های آموزش و پرورش ، « شخصی سازی » بوده است .

تا امروز آقای نوری هنوز برای آموزش و پرورش یک « برنامه راهبردی » ارائه نکرده است .

مورد دوم در مورد تجمعات و اعتراضاتی که در « کف خیابان » داشت رخ می داد ما در صحن شورای عالی آموزش و پرورش به آقای وزیر تذکر دادیم .

گفتیم وضعیت از این که هست بدتر می شود .

آیین نامه ی رتبه بندی بدون آن که شورای عالی آموزش و پرورش در آن نقشی داشته باشد ؛ آقای نجار ( سرپرست مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش ) این آیین نامه را به صورت کپی پیست تحویل ما داد .

در این آیین نامه ما اصلا دخیل نبودیم ! این آیین نامه تا الان 28  بار ویرایش داشته است .

ما  سه نفر جلسه گذاشتیم و گفتیم که این آیین نامه کپی دانشگاه است . تا الان زیر بار نرفته اند و در هیات دولت معطل مانده است .

نوبختی در ابتدای سخنان خود و در برابر پرسش خبرنگار خبرگزاری فارس که از عملکرد این سه نفر پرسش و انتقاد کرد به نشست خود و همکارانش با این خبرگزاری اشاره کرد و فارس را به « خودسانسوری »  متهم کرد .

مدیر صدای معلم هم گفت اگر چنین بوده است چرا اعتراض نکردید و الان این مسائل مطرح می شود ؟

پورسلیمان در این نشست عنوان کرد که برخی از دوایر ستادی مانند مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش از ترس شان تاکنون با خبرنگاران حوزه آموزش و پرورش نشست رسانه ای برگزار نکرده اند .

بخش سوم گزارش که پاسخ به پرسش های رسانه ی صدای معلم است را مطالعه می کنید .

منتشرشده در گفت و شنود

گروه تشکل ها/

ادامه بی قانونی بر علیه معلمان و عدم اجرای قانون رتبه بندی معلمان

« علاوه‌بر معطل ماندن اجرای برخی بندهای سند تحول به مدت ۱۱ سال و همچنین عدم اجرای مواردی از قانون مدیریت خدمات کشوری؛ و همچنین تلفیق رتبه بندی و فوق العاده ویژه (که هر کدام قانونی جداگانه دارند) همچنین عدم اجرای فوق العاده ویژه به میزان ۵۰ درصد؛ و به خصوص عدم اجرای تبصره سه ماده ۲۹ قانون ۵ ساله توسعه ششم ؛ عدم اجرای رفاهیات‌ و.... مواردی که در ذیل می‌آید نیز نشان از ادامه بی قانونی و عدم اجرای مصوبات به ضرر معلمان دارد:

1-  قانون رتبه بندی مصوب مجلس و شورای نگهبان در مورخه ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ توسط رئیس مجلس برای اجرا به دولت ابلاغ شد؛ در ماده ۴ این قانون صراحتا اعلام شده که دولت حداکثر سه ماه ( یک ماه برای تدوین آیین نامه اجرایی توسط وزارت آموزش و پرورش در همین سه ماه مستتر است ) برای اجرای کامل آن یعنی زدن احکام و پرداخت مبالغ از تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ فرصت دارد و این فرصت در مورخه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ به اتمام می رسد ! در حالی که در فاصله چند روز مانده به اتمام زمان قانونی هیچ خبری از آماده شدن آیین نامه و تصویب آن در هیات دولت ؛ تشکیل هیئت های ممیزی و همچنین اعلام بارگذاری مدارک همکاران دیده نمی شود و بسیار بعید است تا چند روز آینده این امر صورت پذیرد!

2- بی قانونی بعدی عدم حضور نماینده ناظر کمیسیون آموزش مجلس در ادامه بررسی آیین نامه اجرایی رتبه‌بندی است که به گفته آقای وحیدی ( یکی از این دو نماینده) این امر در تغییرات اخیر آیین نامه انجام نگردیده است.

3-  از سوی دیگر درخواست اخیر سازمان امور اداری و استخدامی مبنی بر اخذ آزمون از معلمان در ارزشیابی رتبه بندی نیز یک بی قانونی دیگر درباره معلمان است زیرا در متن قانون اخذ آزمون حذف شده ؛ از سوی دیگر چگونه است که نمایندگان سازمان امور اداری و استخدامی که در نوشتن آیین نامه حضور داشتند اما اکنون یادشان آمده که ارزشیابی باید با آزمون صورت گیرد؟!

ادامه بی قانونی بر علیه معلمان و عدم اجرای قانون رتبه بندی معلمان

علاوه بر آن اکثر موارد و بندهای شایستگی های عمومی؛ تخصصی و حرفه‌ای و همچنین تجربه قابل آزمون نیستند برای مثال چگونه می شود؛ اعتقادات ، رعایت شئونات اسلامی و اخلاقی همچنین نمره های ارزشیابی سالانه ، کسب مقام ، تقدیرنامه ها ، انجام پژوهش ها خلاقیت های خاص ، تولید محتوای آموزشی ، گذراندن دوره های ضمن خدمت ( که خود با آزمون به دست آمده ) سوابق تجربی و ... را با آزمون ارزیابی نمود؟

4- درخواست غیرقانونی دیگر این سازمان اجرای رتبه بندی برای معلمان پس از دوسال تجربه معلمی است !

در حالی که در متن قانون و در ماده ۴ آمده : برای  « کلیه معلمان » و نه معلمانی که دو سال سابقه دارند باید در ۵ رتبه برگزار گردد. لذا درخواست این سازمان برای عدم اجرای رتبه بندی برای معلمان جوان از بدو‌ استخدام کاملا غیر قانونی است!

ادامه بی قانونی بر علیه معلمان و عدم اجرای قانون رتبه بندی معلمان

به نظر کارشناسان تمام موارد فوق در کنار ضرب الاجل یک هفته ای برای اجرای برخی قوانین در خصوص سایر دستگاهها و عدم تعجیل برای رتبه بندی معلمان نشان از وقت کشی و تعویق اجرای رتبه بندی دارد ! کاری که در فضای ملتهب کنونی موجب ادامه اعتراضات معلمان خواهد شد زیرا علاوه برکاهش منزلت و مایوس کردن آنها این تاخیر موجب کاهش ارزش مبلغ ناچیز ناشی از اجرای رتبه بندی می گردد.

با توجه به موارد فوق به نظر می رسد عده ای با وجود دستور و  « تذکر اخیر رهبری و رئیس جمهور » در دیدار اردیبهشت ۱۴۰۱ با معلمان در خصوص حل مشکلات معیشتی این قشر مهم و‌موثر ؛ به دنبال ایجاد نارضایتی با تعویق اجرای این قانون مهم هستند .

امری که به هیچ‌ وجه به صلاح کشور نیست !

سایت و کانال سازمان معلمان ایران


ادامه بی قانونی بر علیه معلمان و عدم اجرای قانون رتبه بندی معلمان

منتشرشده در یادداشت

آسیب شناسی فرهنگ ایران و برون داد یک فرهنگِ بیمار و یک تاریخِ مشحون از بی‌خردی و دیگری‌ ستیز

اگر دقت کرده باشید؛

هر خانواده‌ای آرزویش این است که فرزندش کارمند شود و حقوق و بیمه‌ی ناچیزی داشته باشد .

خودِ او هم تمام دغدغه‌ش این که فقط و فقط خودش را به پشت میزی بکشاند و تمام! حالا شده با تقلب و ریاکاری و ...

به همین جهت است که عموم خانواده‌‌ها تمام تاکیدشان به فرزندانشان این است که به تو چه که مردم گشنه‌‌اند یا فساد همه جا را گرفته‌! مبادا حرفی خلاف نظر و عقیده و رایِ سیستم بزنی! حواست باشه که حتما جلوی رئیس و فرمانده و بالاخره اونی که پست و مقام داره حتما چرب‌زبونی کنی، تعریف و تمجیدش کنی خلاصه یه‌جور خرش کنی بره دیگه.

چند لحظه احترام و پاچه‌خواری و چاپلوسی برای خر کردن رئیس و گرفتن شغل و پست و مقام و امتیاز که چیزی نیست ؛ تو که واقعا اینا رو قبول نداری فقط ریا میکنی که کارت راه بیُفته!

دقت کنید چنین جامعه‌ای هرگز روی آزادی و توسعه و ترقی را نخواهد دید.

سابق بر این هم در همین سیاق بود که اشاره کردم که مساله ی امروز ما تغییر حاکمیت نیست و نه در سیاق ماله‌کشی!

چرا که با وجود و حضورِ چند حکومتِ مستعجل، یک فرهنگِ بیمار و یک تاریخِ مشحون از بی‌خردی و دیگری‌ستیز و ریاکار و دله‌دزد‌پرور، خفقان و خرافه از میان نخواهد رفت.

آسیب شناسی فرهنگ ایران و برون داد یک فرهنگِ بیمار و یک تاریخِ مشحون از بی‌خردی و دیگری‌ ستیز

در جامعه ی ایرانی چنانچه گفته شد از بدو تولد "تظاهر" کردن بر جانِ آدمی تحمیل می شود:

جلوی معلمت زبون درازی نکن تا نمره ت رو بدن!

جلوی رئیست، معترض نشو تا اخراجت نکنن !

جلوی پلیس، جفت پا وایسا و فقط بله چشم بگو تا جریمت نکنن یا تو دردسر نندازنت !

جلوی سرمایه دار جماعت هم که: ژستِ کلا حق با شماست تا بلکم فرجی حاصل شد و به نون و نوایی رسیدی!

این یعنی خودت نباش و تظاهر کن به چيزی که نیستی! (اوجِ حقارت و پلشتی!)

به همین جهت است که کثیری از افراد در جامعه ی ایرانی، دروغ و دغل بازی و تملق و ریا را زرنگی می‌دانند و خر کردن! و گاه حتی شرط لازمِ استخدام شدن! یا حتی ازدواج کردن و به قول خودشان خوشبخت شدن!

آسیب شناسی فرهنگ ایران و برون داد یک فرهنگِ بیمار و یک تاریخِ مشحون از بی‌خردی و دیگری‌ ستیز

به طور مثال گفته می شود:

_ فلانی را خر کردیم و ماشین را به دو برابر قیمت اصلی فروختیم!

- آن دیگری هم می گوید بابا عجب آدم زرنگ و پخته ای هستی تو!

دقت کردید چه شد؟

به فریب و نیرنگ می گویند زرنگی!

و به دروغ و دغل هم: شیطنت و باهوشی!

حال آیا می‌شود از یک سلبریتی که معتقد است با کلی تملق و خونِ دل خوردن به جایگاهِ خدایی رسیده است، انتظار همدلی و اعتراض داشت؟

یا می توان مردمش را به نقد توسعه و ترقی فرهنگ دعوت کرد و متوجهشان کرد که با به خاک و خون کشیدن هیچ فسادی از‌ میان نخواهد رفت؟

کانال ابوذر شریعتی


آسیب شناسی فرهنگ ایران و برون داد یک فرهنگِ بیمار و یک تاریخِ مشحون از بی‌خردی و دیگری‌ ستیز

منتشرشده در یادداشت
شنبه, 14 خرداد 1401 15:02

اگر صدای معلم‌ نبود ....

جایگاه صدای معلم در فضای رسانه و آموزش و پرورش

با اینکه چهار دهه در کنار شغل معلمی دست به قلم بوده و بی توقف و دو زبانه (ترکی و فارسی، نثر _ نظم) برای تعالی فرهنگ و ارتقا دستگاه تعلیم و تربیت قلم زده ام ولی از شما چه پنهان، هر از گاهی به انرژی جوشان، ایثار معلمی، مداومت و احاطه دوست نجیب و شفیقم آقای علی پورسلیمان در اداره تریبون تخصصی « صدای معلم » غبطه می خورم.

یک معلم چقدر باید صبور و به زعم عامه پوست کلفت باشد که در این وانفسای معیشت و رادیکال امنیت یک تنه و بی پشتیبان (علی رغم تمام بی مهری ها و هزینه هاي پیدا و پنهانِ مادی و معنوی) همچنان پویا، استوار و انرژیک صدای معلمان محذوف، دل مرده، افسرده و بعضا محافظه کار سرزمینم باشد.

 

در این سال‌ها به قدر توان، کوشیدم

دکتر « مزبان حبیبی» از دوستان قلمی و همفکران فرهنگی می نویسد:

« یکی از دوستان گرامی که احترام ویژه‌ای هم برایشان قائل هستم، پرسید: "چرا این همه برای خودت دردسر درست می کنی؟" مگر بیان مشکلات آموزش‌ و پرورش و چالش‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه، چه نتیجه‌ای داشته و یا دارد؟ و توصیه اصلی ایشان این بود که: ما هم مانند دیگران در گوشه ای به زندگی عادی خود بپردازیم و دنبال دردسر نباشیم.

در پاسخ، هیچ استدلال محکمی نداشتم، فقط حکایتی یادم آمد با این مضمون: می‌گویند جنگلی آتش گرفته بود و گنجشکی با سرعت به آتش نزدیک می‌شد و برمی‌گشت، گفتند چه می‌کنی؟ گنجشک که پرهایش هم سوخته بود، گفت: در این نزدیکی برکه‌ای است، هر بار با نوک خود آب آورده و بر آتش جنگل می‌ریزم.

گفتند: بی‌نوا، آتش در جنگل است و این کار شما هم بی‌نتیجه.

گنجشک پاسخ داد: می‌خواهم در پاسخ به سوالی که خواهند پرسید: زمان سوختن دوستانت در آتش جنگل، چه می‌کردی؟ بگویم: به قدر توان کوشیدم.

حال داستان زندگی ماست و نوشته‌ها و تلاشهایمان برای مبارزه با فساد سیستمی و اجرای عدالت آموزشی، چه کند بینوا، همین دارد.

می‌دانیم تلاش‌هایمان، هیچ سودی برای فرهنگیان نداشته‌است چون در بالادست، اراده‌ای برای حل مشکلات وجود ندارد.

وجود عدالت آموزشی برای تمام فرزندان کشور، آرزوی دیرینه‌ام بوده و هست. هرچند ممکن است در دوران خدمتم محقق نشود » .

جایگاه صدای معلم در فضای رسانه و آموزش و پرورش

خبرنگار معلمی؛ شمعی رو به باد

روزگاری نه چندان دور در دهه هفتاد، اکثر نشریات محلی مستقیم و غیرمستقیم، متأثر از حضور پررنگ معلمان قلم به دست بود. فرهنگیانی که ضمن عمل به وظایف سازمانی، اوقات فراغت خود را با روزنامه‌نگاری و خبرنگاری سپری می‌کردند تا ضمن بیان مشکلات معیشتی، منزلتی و صنفی خود از تریبون‌های موجود با عرق روحی خویش تاثیر مثبتی در بهبود زندگی مردم پیرامونشان داشته باشند.

متأسفانه امروزه نسل معلمان پویا، جسور، قلم به دست، صاحب اندیشه و البته دست اندرکار حوزه رسانه و خبری همچون آقای علی پورسلیمان رو به انقراض بوده و بسیاری از فرهیختگان فرهنگی کنج عزلت اختیار کرده و در زندگی شخصی خویش غوطه‌ورند.

 

نوشتن؛ یا راه رفتن بر لبه تیغ

روزنامه‌نگاری و خبرنگاری در عصر انفجار اخبار و اطلاعات بویژه در جهان سوم راه رفتن بر لبه تیغی است که هر لحظه امکان سقوط و هبوط در آن محتمل است. بدون شک هرکسی در وجودش بعدی از ابعاد متکثر خبرنگاری را داراست. تلاش برای درک بی کم و کاست حقایق در نهاد ماست. امروزه خبرنگاری دنیای بی سر و تهی است که چهار مقوله صحت، سرعت، دقت و کیفیت اضلاع اصلی آن است.

جایگاه صدای معلم در فضای رسانه و آموزش و پرورش

 اگر صدای معلم‌ نبود ....

سوالی که به‌ جد باید از خود پرسید آنست که: در جامعه ای که ریا، تظاهر و محافظه کاری از در و دیوارش درحال فوران است و در دستگاهی که مدیران کوتوله در آن یکه تازی می کنند. سرپا نگه داشتن تریبونی چون « صدای معلم » و نوشتن امثال پورسلیمان، مزبان حبیبی، رضا قاسم پور و... دقیقا چه توفیری دارد؟  آیا ما با زایل کردن چشم و گوش خود آب در هاون کوفته و با در قفس می کنیم؟ آیا غیر از دشمن تراشی و حساس کردن سیگنال های امنیتی و نظارتی، دقیقا اتفاق دیگری رقم می خورد؟

راستش من هم مثل مزبان جواب درخوری ندارم به جز بیان خاطره ای از بازی فوتبال ایران و احتمالا کره جنوبی در دهه های ماضی، که در آن کره مسلط بر بازی بود و تنها بازیکن ما در زمین کره ای ها « علی دایی » بود و الباقی بازیکنان یکدست در لاک دفاعی بودیم.

در پایان بازی خبرنگاران با تمسخر از دایی پرسیدند شما چرا به جمع مدافعان از دروازه تیم ملی نپیوستید؟

دایی جواب زیرکانه و عالمانه ای داد: « حضور من در زمین رقیب باعث می شد که دو سه نفر " به پا"ی من بوده و در نتیجه تیم مهاجم همگی روی دروازه ما حمله ور نشوند گرچه ما نهایتا بازی را باختیم ولی بازی آبرومندانه و شرافتمندانه بود.

جایگاه صدای معلم در فضای رسانه و آموزش و پرورش

 سخن آخر اینکه:

گرچه ظاهرن نوشته های من و شما همکار دست به قلم، بی تاثیر است و یا تلاش می کنند بی اثر جلوه دهند ولی من مطمئنم در نبود رسانه هایی چون صدای معلم، امثال نجار با تمام قوا بر دروازه ما حمله ور شده و بر ساحت دستگاه تعلیم و تربیت یکه تازی خواهند کرد. ضمن آرزوی سلامتی و صلابت برای سرداران حوزه تعلیم و تربیت،مخاطبان عزیر را به خوانش شعری نغز و مرتبط با حال و روز معلمان این کهن مرز و بوم از لسان الغیب دعوت می کنم.

روضه خلد برین خلوت درویشان است
مایه محتشمی خدمت درویشان است
گنج عزلت که طلسمات عجایب دارد
فتح آن در نظر رحمت درویشان است
قصر فردوس که رضوانش به دربانی رفت
منظری از چمن نزهت درویشان است
آن چه زر می‌شود از پرتو آن قلب سیاه
کیمیاییست که در صحبت درویشان است
آن که پیشش بنهد تاج تکبر خورشید
کبریاییست که در حشمت درویشان است
دولتی را که نباشد غم از آسیب زوال
بی تکلف بشنو دولت درویشان است
خسروان قبله حاجات جهانند ولی
سببش بندگی حضرت درویشان است
روی مقصود که شاهان به دعا می‌طلبند
مظهرش آینه طلعت درویشان است
از کران تا به کران لشکر ظلم است ولی
از ازل تا به ابد فرصت درویشان است
ای توانگر مفروش این همه نخوت که تو را
سر و زر در کنف همت درویشان است
گنج قارون که فرو می‌شود از قهر هنوز
خوانده باشی که هم از غیرت درویشان است
حافظ ار آب حیات ازلی می‌خواهی
منبعش خاک در خلوت درویشان است
من غلام نظر آصف عهدم کو را
صورت خواجگی و سیرت درویشان است


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

گروه گزارش/

گزارش انتقادی صدای معلم در مورد روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش و عملکرد و کارکرد آن

« از پرسش شما که طرح دغدغه می فرمایید و صدای معلمین را شما فریاد می زنید و به گوش ما می رسانید من صمیمانه از شما متشکرم. هم قبلا و هم اخیرا سایت شما را دنبال می کنیم . تشکر می کنم . البته انتظار داریم که این ارتباطات وجود داشته باشند. این رفت و آمدها وجود داشته باشند. حتما روابط عمومی وزارتخانه برنامه ای برای ارتباط با اصحاب رسانه را دنبال می کند و حتما طرح ها و ایده هایی دارند و تا الآن هم اگر ضعفی بوده ، اگر شما ایده ای دارید اگر احیانا و  نوعا برنامه ای که می تواند ارتباط بین وزارتخانه و اصحاب رسانه را فعال کند را شما پیشنهاد بدهید ما استقبال می کنیم. »

این ها بخشی از سخنان « صادق ستاری فرد » هستند که در نخستین نشست رسانه ای ایشان با خبرنگاران در پاسخ به پرسش های « صدای معلم »  ایراد گردید . ( این جا )

« صدای معلم » در این گزارش ضمن تعریف وضع موجود و بیان دقیق مساله ، پیشنهاد مشخصی را در جهت اصلاحات ساختاری و برون رفت از ناکارآمدی بخشی از « ستاد » و ارتقای بهره وری ارائه کرد .

این رسانه نوشت : « با تبریک گفتن های فله ای و کلیشه ای و شعار و سخنرانی چیزی ارتقا پیدا نمی کند . تنها با داشتن برنامه و البته مدیر توان مند ، باسواد و ریسک پذیر است که می توان به تحول امیدوار بود .

در حال حاضر ، ساختار آموزش و پرورش از ناکارآمدی نهادینه شده  و سیستماتیک رنج می برد .

واقعا در این ساختار چرا باید دوایری مانند « سازمان نهضت سوادآموزی » بودجه و نیروی انسانی خود را از آموزش و پرورش بگیرند،  در حد معاونت وزیر آموزش و پرورش تعریف شوند بدون آن که « کارایی » و « اثربخشی » محسوسی بر آن ها مترتب باشد ؟

گزارش انتقادی صدای معلم در مورد روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش و عملکرد و کارکرد آن

همین مساله در مورد « آموزش و پرورش استثنایی » هم با درجاتی مترتب است .

چرا جای مهم و استراتژیکی مانند روابط عمومی که به قولی با جمعیت آماری حداقل 50 میلیونی مواجه است باید در حد یک « مرکز » تعریف شود ؟ این جا قرار است محل اتصال و ارتباط با افکار عمومی کل جامعه باشد .

بنابراین نخستین گام برای ارتقای جایگاه روابط عمومی ، بازتعریف این واحد تعیین کننده در معادلات ساختاری است . »

البته این رسانه بر اساس تجارب و مشاهده رفتارهای سازمانی به این مساله مهم و استراتژیک هم اشاره کرد :

« تعریف  و تبیین روابط عمومی در حد یک معاونت در چارت سازمانی می تواند نخستین گام در منطقی سازی ساختار ، بهره وری قابل قبول و به روزآمد کردن آن باشد به شرط آن که مسئولیت و مدیریت آن بر عهده یک مدیر باسواد و کاردان ، با شهامت ، توان مند و دلسوز قرار گیرد . ( این موضوع در همه بخش ها ، دوایر و نهادها مطرح است )

گزارش انتقادی صدای معلم در مورد روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش و عملکرد و کارکرد آن

تجربه نشان داده بهترین و به روز ترین ساختار در غیاب مدیر متناسب با آن به ضد خود تبدیل شده و اساسا تحول را در سازمان بی معنا می کند و افکار عمومی را نسبت به آن بی اعتمادتر می کند . »

« صدای معلم » به این اکتفا نکرده و در گزارش های بعدی خود و نیز در نشست رسانه ای خبرنگاران با دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش هم به این مساله ی مهم اشاره کرد . ( این جا )

به نظر می رسد این مساله به یک رفتار رایج در فرهنگ جامعه و سازمان تبدیل شده که هر موقع مساله ای توسط فردی مطرح می شود مدیران از آن جا که بر اساس شایستگی های فردی و حرفه ای مدارج ترقی را طی نکرده اند سریعا توپ را حواله طراح مساله می کنند و این که فرضا راهکار ارائه کنید و یا پیشنهاد دهید و... اما ظاهرا این مساله تاریخ مصرفش برای همان یک جلسه است و پس از آن دیگر همه چیز به فراموشی سپرده می شود و روز از نو و روزی از نو ...

گزارش انتقادی صدای معلم در مورد روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش و عملکرد و کارکرد آن

پرسش این رسانه از مسئولان آن است که اگر سخن ما صحیح و منطقی است پس چرا عملیاتی نمی شود ؟ تجربه نشان داده بهترین و به روز ترین ساختار در غیاب مدیر متناسب با آن به ضد خود تبدیل شده و اساسا تحول را در سازمان بی معنا می کند و افکار عمومی را نسبت به آن بی اعتمادتر می کند .

پیش تر ؛ روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش طرح های ابتکاری مانند « استودیو الفبا » را طراحی و اجرا کرده بود . هر چند در این گونه نشست ها « صدای معلم « فقط یک بار آن هم در برابر سرپرست وقت دانشگاه فرهنگیان ( حسین خنیفر ) حضور پیدا کرد و دعوت ها اکثرا گزینشی بودند اما در هر حال این فرصتی قابل تامل برای پیاده سازی فرهنگ پرسش گری و ارتقای گفتمان رایج در آموزش و پرورش بود . ( این جا )

یک بار دیگر هم مدیر صدای معلم حضور پیدا کرد اما مسئولان روابط عمومی ترجیح دادند تا محتوای آن را منتشر نکنند . ( این جا )

با رفتن مسئول مربوطه مثل همیشه ، این واحد هم تعطیل شد .

گزارش انتقادی صدای معلم در مورد روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش و عملکرد و کارکرد آن

( محمدحسین کفراشی - رئیس وقت مرکز حراست وزارت آموزش و پرورش )

 

و یا قرار بود در پرتال وزارت آموزش و پرورش ستون « دیدگاه » راه اندازی شود و « سخن منتقدان » در آن دیده و شنیده شود . البته این ستون به مدیران و مسئولان اختصاص یافت و آن هم تعطیل شد ...

چند روزی است که به جای استفاده از تصاویر مربوط به خبر و یا گزارش مرتبط ، به طور یکسان از لوگوی وزارت آموزش و پرورش در صدر مطالب استفاده می شود .

گزارش انتقادی صدای معلم در مورد روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش و عملکرد و کارکرد آن

این جا قرار است محل اتصال و ارتباط با افکار عمومی کل جامعه باشد .

قرار است با دانش ، تجربه و پی گیری این مدیران ، آموزش به اولویت کشور تبدیل شود .

پایان گزارش/


ارسال مطلب برای صدای معلم

smiedu!@gmail.com

گزارش انتقادی صدای معلم در مورد روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش و عملکرد و کارکرد آن

منتشرشده در گفت و شنود

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

خیلی زیاد - 1.9%
زیاد - 0.9%
متوسط - 2.3%
کم - 2.5%
خیلی کم - 92.4%

مجموع آرا: 1986

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور