گروه گزارش/
« روز جهانی سلامت روان که هر ساله در تاریخ ۱۰ اکتبر (برابر با ۱۸ مهر) برگزار میشود، به منظور افزایش آگاهی درباره مسائل مربوط به سلامت روان و کاهش انگهای اجتماعی مرتبط با آن نامگذاری شده است.
این روز نخستین بار در سال ۱۹۹۲ توسط فدراسیون جهانی بهداشت روان (WFMH) سازماندهی شد و اکنون در بیش از ۱۵۰ کشور جشن گرفته میشود.
هدف اصلی روز جهانی بهداشت روان افزایش آگاهی در مورد مسائل بهداشت روان و بسیج تلاش ها برای حمایت از طرح های بهداشت روان در سراسر جهان است.
این مناسبت جهانی در تلاش گفت و گو در مورد سلامت روان را تشویق رواج دهد، دسترسی به مراقبت های سلامت روان را افزون کند و اهمیت رفاه روانی را در جنبههای مختلف زندگی، از جمله محلهای کار و جوامع را یاد آور شود.
افزایش آگاهی عمومی درباره مشکلات سلامت روان و تشویق افراد به کمکخواهی و حمایت از یکدیگر از دیگر اهداف روز جهانی سلامت روان است .
در ایران، هفته سلامت روان از ۱۸ تا ۲۴ مهر نامگذاری شده است. این هفته فرصتی است تا با برگزاری سمینارها و کارگاههای آموزشی، نگرش مردم نسبت به مسائل بهداشت روان تغییر کند و اطلاعات بیشتری درباره اختلالات روانی ارائه شود » . ( این جا )
به تازگی ؛ محمد رضا شالبافان، روان پزشک و سرپرست دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با بیان اینکه سلامت روان، موضوعی همه جانبه و فرابخشی است گفته است : طبق آخرین آمارها در کشورمان از هر چهار نفر، یک نفر به یکی از اختلالات روان مبتلاست . ( این جا )
آذر ماه 1398 ؛ علیرضا کاظمی معاون وقت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش که اکنون وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد : ( این جا )
« در غربالگریهای سلامت انجام شده در وزارت آموزش و پرورش مشخصشده ۳۰ درصد دانشآموزان تمامی مقاطع تحصیلی در حوزه سلامت روان از استانداردهای لازم برخوردار نیستند و یک درصد دانشآموزان نیاز به خدمات اورژانسی در حوزه آسیبهای روانی دارند که عدد کمی نیست و باید هوشیار باشیم » .
« مهدی عیسی زاده » تیر 1400عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفته بود : ( این جا )
« کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در بودجه سال ۱۴۰۰ برای همه اقشار آسیب پذیر اجتماعی از زندانیان و خانواده های آنان، مددجویان بهزیستی و کمیته امداد ردیف اعتباری در نظر گرفت و حتی ردیف اعتباری برای سلامت روان دانش آموزان هم تعریف شد چون از ۱۳ میلیون دانش آموز در سراسر کشور، پنج میلیون دانش آموز از نظر سلامت روانی مشکل دارند و باید ردیف اعتباری ویژه ای برای آنان در نظر گرفته می شد. «اگر چه سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش در بحث تربیت به شش ساحت اشاره کرده است، اما میبینیم که جز توجه به بخش علمی، اساسا یا به سایر بخشها توجهی نمیشود یا با نگاهی کاملا تقلیلگرایانه به آن میاندیشند.»
زمان پیگیری برای لحاظ کردن ردیف اعتباری ویژه حاشیه نشینان در بودجه سال آینده از هم اکنون تا مهرماه است تا کمیسیون اجتماعی از طریق سازمان برنامه و بودجه و وزارت کشور آن را مطرح و پیگیری کند. »
30 فروردین 1403 ؛ « صدای معلم » در گزارش خود با عنوان : « وزارت آموزش و پرورش در دولت سیزدهم برای بهداشت دانش آموزان به ویژه برای سلامت روان چه کار کرده است ؟ نوشت : ( این جا )
« این نماینده مجلس و نیز سایر مسئولان به علت و یا علل ابتلای پنج میلیون دانش آموز به اختلالات روانی اشاره ای نکرده اند اما پرسش این است که آیا جز این اختصاص ردیف اعتبار که البته مشخص نیست چه میزان از آن وصول خواهد شد ؛ برنامه مشخص و جامعی برای درمان و با پیش گیری برای کودکانی که در ابتدای زندگی خود هستند در نظر گرفته شده است ؟
این همه انفعال و بی برنامگی و تعارف مسئولان به ویژه در وزارت آموزش و پرورش برای پرداختن به موضوع سلامت روان که هویت و موجودیت جامعه را هدف قرار داده است ناشی از چیست ؟
اول مهر ماه 1398 معاون سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور ضمن انتقاد نسبت به بی توجهی نظام آموزش و پرورش جهت اجرای برنامههای سلامت روان دانشآموزان، میگوید: ( این جا )
اگر چه سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش در بحث تربیت به شش ساحت اشاره کرده است، اما میبینیم که جز توجه به بخش علمی، اساسا یا به سایر بخشها توجهی نمیشود یا با نگاهی کاملا تقلیلگرایانه به آن میاندیشند.
فریبرز درتاج در ابتدا ضمن بررسی آخرین وضعیت سلامت روان دانشآموزان گفت: باتوجه به اینکه پژوهش گستردهای از وضعیت سلامت روان دانشآموزان صورت نگرفته است، نمیتوان آمار دقیقی ارائه کرد، اما به طور کلی در میان دانشآموزان با برخی اختلالات روان شناختی همچون اضطراب، افسردگی و بیش فعالی مواجه هستیم؛ اختلالاتی که میتواند منجر به افت تحصیلی آنها شود.
رئیس انجمن روان شناسی تربیتی ایران می گوید: اگرچه حدود نیمی از اختلالات روان پزشکی در دوران بزرگسالی تشخیص داده میشوند، اما این اختلالات در دوران کودکی و نوجوانی به تدریج بروز مییابند، لذا پرداختن به موضوع سلامت روان در کودکی و نوجوانی و مدیریت مناسب مشکلات روان شناختی موجود، در این سنین از اهمیت به سزایی برخوردار است. »
پرسش « صدای معلم » از علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش آن است که چرا در این مورد سکوت اختیار کرده است ؟
در حال حاضر ؛ چند درصد دانش آموزان ایرانی از استانداردهای سلامت روان برخوردار نیستند ؟
با توجه به چنین گستردگی اختلالات روانی در میان دانش آموزان ؛
برنامه ایشان و سایر معاونت ها در وزارت آموزش و پرورش برای حل مساله و بهبود وضعیت چیست ؟
پرسش این است که وزارت آموزش و پرورش در کنار توجه به بهداشت فیزیکی چه تدابیری برای توجه به بهداشت روانی دانش آموزان اندیشیده است ؟
آیا وزیر آموزش و پرورش در کنار توجه به سلامت روان دانش آموزان به مساله غربال گری سلامت روان معلمان که در برخی کشورها سالانه برگزار می شود و نیز توجه به عوامل و عناصر حفظ امنیت و بهداشت روانی معلمان در مدارس توجهی دارد ؟ و برای آن برنامه ای دارد ؟
پایان گزارش/
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
کنکور یکی از مهم ترین مسائل اجتماعی و فرهنگی جامعه ایران است . دانش آموزان و خانواده ها همواره با مساله کنکور رو به رو هستند . نحوه برگزاری کنکور نیز از جمله مباحثی است که تصمیم گیران ، سیاست گذاران ، مدیران و صاحب نظران به آن می پردازند . اضافه شدن امتحانات نهایی پایه های دهم و یازدهم و مشکلات اجرایی آن بر وخامت شرایط موجود افزوده است .
ناکامی وزارت آموزش و پرورش در صدور کارت ورود به جلسه امتحان نهایی از جمله نشانه های فقدان زیرساخت های کافی است . ضمن اینکه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد تاثیر معدل امتحانات نهایی پایه دهم و یازدهم استرس زیادی بر دانش آموزان وارد می کند .
دکتر پزشکیان رئیس جمهور نیز در اولین مصاحبه خود پس از شروع به کار از روند فعلی کنکور انتقاد نمود . در مقابل آن دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز از مصوبه شورای فوق دفاع نموده است و احتمال تغییر را محدود دانست .
مباحث مربوط به کنکور همواره حول محور چگونگی برگزاری آن است . مبنای برگزاری کنکور از سال 1348 عدالت در انتخاب دانشجو و پیش گیری از اعمال سلیقه بود . قبل از آن هر دانشگاه به صورت مستقل دانشجو می پذیرفت.
در سال 1347 مرکز آزمون شناسی ایران تاسیس شد که در سال 1354 به سازمان سنجش آموزش کشور تبدیل شد .
در طول پنج دهه گذشته سازمان سنجش همواره به کنکور به عنوان امری تکنیکی پرداخته است . این سازمان که در حال حاضر به عنوان « سازمان ملی سنجش و ارزشیابی آموزش کشور» زیر نظر نهاد ریاست جمهوری قرار گرفته است در طول پنج دهه گذشته همواره فربه شده است و نظارت ، ارزیابی و سنجش آموزش کشور را در نوع برگزاری کنکور خلاصه کرده است .
در آموزش و پرورش نیز موضوع امتحانات در ساختار اداری سیر تطور داشته است . روند تشکیل اداره کل امتحانات و تبدیل آن به اداره کل سنجش و ارزشیابی تحصیلی و ارتقای اداره کل به مرکز سنجش و ارزیابی تحصیلی زیر نظر مستقیم وزیر آموزش و پرورش نشانه گسترش تدریجی مبحث امتحانات بوده است .
شورای عالی انقلاب فرهنگی می خواهد به هر ترتیبی بر مصوبه خود پا برجا بماند. در حال حاضر « مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش کشور » زیر نظر وزیر آموزش و پرورش فعالیت می کند ولی عمده فعالیت آن محدود به نحوه برگزاری امتحانات نهایی بوده است .
سیر تغییر و تحول سازمان سنجش آموزش کشور و اداره کل امتحانات وزارت آموزش و پرورش نشانه ی بارز نحوه نگرش به بحث سنجش است .
نام ها تغییر یافته اند و اختیارات افزایش یافته اند اما تغییری در محتوای کنکور و علمی شدن و عادلانه تر شدن سنجش مشاهده نمی شود .
در کنار توسعه و فربه تر شدن نهاد های سنجش گر صنعت کمک درسی و کنکور رشد یافته اند و به رقیب نهاد های سنجش گر تبدیل شده اند . نوع رویکرد به مسئله امتحان و سنجش موّلد رقیبی بوده است که امروز می تواند بر نهادهای تصمیم گیر تاثیر بگذارد .
سنجش و ارزشیابی تحصیلی به عنوان یک علم باید در جهت شکل گیری اهدافی مانند افزایش کیفیت آموزش و عدالت آموزشی باشد حال آن که امروز سنجش به عنوان تکنیکی به کار می رود که نقش آن فقط برگزاری بهتر کنکور است بدون اینکه تاثیر مثبتی بر جامعه بگذارد .
مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و نحوه اجرای آن نیز در راستای تسلط تکنیک بر آموزش بوده است . مشخص نیست امتحان نهایی گرفتن از دروس غیر اصلی رشته های مختلف چه ارتباطی با سنجش و مقوله های کیفیت و عدالت آموزشی دارد؟
چرا باید دانش آموزان رشته های تجربی و ریاضی دروس جغرافیای عمومی و استان پایه دهم ، تاریخ معاصر پایه یازدهم و علوم اجتماعی پایه دوازدهم را به صورت نهایی امتحان دهند؟
با روند موجود ترمیم نمره دانش آموزان پایه های دهم و یازدهم بسیار سخت و طاقت فرساست و این موجب ناامیدی گسترده بین دانش آموزا ن می شود و چه راهکاری در این مورد وجود دارد؟
شورای عالی انقلاب فرهنگی چه راهکاری برای ارتقای عدالت آموزشی و امکان رقابت برابر دانش آموزان مناطق محروم با دانش آموزان مدارس خاص را پیش بینی کرده است که سنجش به صورت واقعی انجام گیرد ؟ نتیجه سیاست های فعلی ، قدرت یافتن صنعت کنکور و کمک درسی است .
به نظر می رسد سوالات فوق و سوالات دیگر پاسخی نداشته باشد .
نگرش تکنیکی به مسئله کنکور و امتحان بر ذهنیت تصمیم گیران نظام آموزش متوسطه و عالی کشور احاطه دارد و راهی برای فرار از آن نیست . کنکور همچون ماشینی شده است که فقط کار می کند و هدف آن مشخص نیست .
اگر هدف کیفیت آموزش است باید نقش کنکور در ارتقای کیفیت آموزشی مشاهده شود . اگر هدف کنکور ارتقای عدالت آموزشی باشد نیز به صورت مشخص شکست خورده است .
در شرایط فعلی ؛ سازمان سنجش و مرکز سنجش آموزش و پرورش خود را متولی تکنیک آزمون می دانند . کنکور تبدیل به یک تقدیر شده است که باید سر بر آستان آن گذاشت و راهی جز پذیرش آن نیست .
راه های اصلاح کنکور مانند مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش برای تاثیر معدل پایه های دهم و یازدهم نیز باز همان مشکلات را بازتولید می کند و گسترش می دهد.
نتیجه سیاست های فعلی ، قدرت یافتن صنعت کنکور و کمک درسی است .
در شرایط موجود امیدی به اجرایی شدن وعده رئیس جمهور برای بازنگری در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیست .
شورای عالی انقلاب فرهنگی می خواهد به هر ترتیبی بر مصوبه خود پا برجا بماند.
ذهنیت تکنیک محور به کنکور در شریان های تصمیم گیری کشور نفوذ کرده است .
تردیدی نیست که باید از تکنیک برای کنکور استفاده کرد ولی اینکه کنکور یک تکنیک شود و هدف فقط اجرای صحیح آن باشد راهی است که به ترکستان هم نمی رسد .
تکنیک ابزار است که هدف آن باید مشخص باشد و بتوان بر پایه همان هدف به سنجش موفقیت آن پرداخت .
حاکمیت نگرش تکنیک محور به کنکور همه راه ها را بسته است .
اصلاح این مسیر نیازمند اصلاح همین نگرش است .
آموزش باید از تسلّط کنکور رهایی یابد و تکنیک در خدمت آموزش قرار گیرد .
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروهی از نظریه پردازان بر این باورند که « مشارکت اجتماعی» مسبب پیشرفت جوامع است و محور اصلی توسعه را بر پایه « مشارکت» و « آموزش و پرورش » استوار می دانند. آنان معتقدند برای توسعه یافتگی ضرورت دارد همواره در سیاست گذاری های کلان اجتماعی و اقتصادی، دو عنصر « مشارکت» و « آموزش و پرورش » تقویت شود.
از سویی دیگر، آموزش و پرورش یک نهاد اجتماعی تلقی می شود که کیفی سازی فعالیت های آموزشی و پرورشی آن، مشروط به نقش آفرینی و مسئولیت پذیری تمامی ارکان سهیم و موثر بر تربیت رسمی عمومی بوده و در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش (مصوب 1390 شورای عالی انقلاب فرهنگی) نیز مکررا به موضوع « مشارکت جویی» و « مشارکت پذیری » نظام تعلیم و تربیت، اشاره شده است.
لذا ایجاد تحول بنیادین در نظام مذکور، به عنوان یکی از مهمترین مطالبات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و سایر مسئولین ارشد کشور، نیازمند ایجاد عزم ملی به منظور کاهش تمرکز و تحقق مشارکت های هدف مند در سطوح گوناگونان آن اعم از برنامه ریزی، مدیریت، اجرا، نظارت و ارزیابی می باشد.
در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تربیت به دو شاخه رسمی و غیررسمی تقسیم شده است. تربیت رسمی که بخشی از جریان تربیت به شکل سازماندهی شده، قانونی، عادلانه، همگانی و الزامی قلمداد شده، با محوریت دولت اسلامی شکل میگیرد. اما این مسئولیت به هیچ وجه رافع مسئولیت دیگر ارکان تربیت ازجمله: خانواده، رسانه، سازمانها و نهادهای غیردولتی نیست.
در حقیقت اینکه خانواده چه نقشی را در دست یابی به اهداف سند تحول می تواند ایفا نماید، یکی از موضوعات مهم و درخور توجه می باشد. در قرآن کریم نیز خانواده به طور مستقیم مورد خطاب آیه 6 سوره تحریم: قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلِیکُمْ ناراً وَقُودُهَا النّاسُ وَ الْحِجارَةُ ، واقع می شود و باید در درگاه الهی نسبت به انجام تکالیف تربیتی خود پاسخ گو باشد و نمی تواند به اقدامات تربیتی انجام یافته نسبت به فرزندان خود بی توجه باشد. لذا والدین مکلفند با جلب منافع و دفع زیان در طول حیات فرزندان خود، موجبات رشد و تعالی آنان را فراهم آورند. این مهم، متوقف بر ادای به موقع و درست این تکلیف است و در غیر این صورت آسیبهای جدی متوجه جامعه خواهد شد.
بدون شک در بین عوامل تعلیم و تربیت، نقش « خانه و مدرسه» از بقیه، تعیین کننده تر است و مشارکت جدی این دو نهاد همواره مورد توجه متخصصان امر تعلیم و تربیت و اولیاء دانش آموزان بوده و برنامه ریزی برای برقراری رابطه ای موثر و کارآمد بین این دو صورت پذیرفته است. اولیاء و مربیان به عنوان سردمداران دو نهاد خانواده و مدرسه، پایه گذار شخصیت و رفتار دانش آموزان تلقی می شوند و همکاری و مشارکت آنها از امور مختلفی اعم از امور آموزشی، انضباطی، مالی، فرهنگی و اجتماعی، موجب رشد و شکوفایی دانش آموزان و تربیت افرادی اندیشمند و موثر در جامعه می شود.
معمولا این گونه تلقی می شود که اولیایی که به فرزندان خود و کارهای آنان توجه بیشتر دارند و با نظارت بر فعالیت های آنان و اختصاص دادن زمان و امکانات لازم, حمایت خود را در خانه و مدرسه نسبت به فرزندشان مبذول می دارند، فرزندان موفق تری را در آینده خواهند داشت.
یکی از موثرترین قوانین حوزه توسعه مشارکت های همگانی در نظام تعلیم و تربیت، « قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش » می باشد که به منظور تحقق مشارکت، افزایش نظارت مردم، بهره گیری از کلیه منابع و امکانات جهت تاسیس، توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی و تسهیل در فعالیت های اجرایی آموزش و پرورش، در تاریخ 26 / 10 / 1372 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.
مطابق با مواد 3 و 5 این قانون، رئیس شورای آموزش و پرورش در استان؛ « استاندار » و در شهرستان و منطقه؛ به ترتیب « فرماندار » و « بخشدار » می باشد؛ لذا شوراهای مذکور به عنوان یکی از مهمترین و ثمربخش ترین شوراها در سطح استانها تلقی می شوند. حضور « سه تا پنج نفر » از نمایندگان اولیاء دانش آموزان، معتمدان و فرهنگ دوستان به عنوان نمایندگان مردم در ترکیب شوراهای مذکور، حاکی از اهمیت نقش آفرینی آنان در تصمیم سازی های کلان محلی و منطقه ای و ضرورت تصویب مصوبات کاربردی در راستای ارتقای شاخص های آموزشی و پرورشی در استان ها و شهرستان هاست.
انتخاب اولیاء و معتمدان عضو شوراهای آموزش و پرورش استان (موضوع بند10 ماده3 قانون شوراها) با برگزاری انتخابات و با معرفی 8 نفر از نیکوکاران، فرهنگ دوستان، صاحبان حرف و اصناف، نویسندگان، محققان و صاحب نظران حوزه تعلیم و تربیت که دارای حسن شهرت مذهبی و حرفه ای و سابقه همکاری با انجمن های اولیاء و مربیان باشند، توسط کارشناسی انجمن اولیاء و مربیان استان با هماهنگی مدیرکل آموزش و پرورش، انجام می شود.
مطابق با دستورالعمل های هفت گانه شوراها (ابلاغی 17 / 6 / 1376 وزارت آموزش و پرورش)، فهرست افرادی که انتخاب می شوند به همراه خلاصه سوابق آنها و صورت جلسات نحوه انتخاب و سایر مدارک مربوط، توسط مدیرکل آموزش و پرورش استان به شورا تقدیم، و اعضاء شورا با اکثریت آراء در استان هایی که شهر مرکز استان کمتر از 200 هزار نفر دانش آموز دارد، 3 نفر و در استانهایی که شهر مرکز استان بیش از 200 هزار نفر دانش آموز دارد، 5 نفر را جهت عضویت در شورای استان انتخاب و به مدیرکل آموزش و پرورش، معرفی می نمایند.
برابر ماده 8 قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش، « وظایف و اختیارات شورای شهرستان و منطقه » را می توان به موضوعاتی اعم از تصمیم سازی های آموزشی، پرورشی، اداری، مالی، عمرانی، تجهیزاتی و پژوهشی تقسیم نمود.
اکنون که در آستانه هفته پیوند انجمن اولیاء و مربیان (24 الی 30 مهرماه) قرار داریم ؛ انتظار می رود مدیران کل آموزش و پرورش نسبت به اجرای مطلوب دستورالعمل اعضاء انتخابی شورای آموزش و پرورش، اهتمام ویژه ای را مبذول داشته و کارشناسی انجمن اولیاء و مربیان استان ها با معرفی افراد لایق و شایسته به شورا، زمینه ساز تبلور مشارکت واقی اولیای دانش آموزان در تصمیم گیری های کلان محلی و منطقه ای باشند.
همچنین امید است اداره کل انجمن اولیاء و مربیان وزارت آموزش و پرورش با ایجاد فرآیندهای نو و اصلاح سیاست ها و روندهای پیشین، نسبت به بهره مندی بهینه از ظرفیت تخصصی اولیاء همیار مدارس، اقدامات موثری را عملیاتی نماید.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار/
یکشنبه ۱۵ مهرماه ۴۰۳ مراسم گرامی داشت روز جهانی معلم در موزه تمبر یکتای گوهردشت کرج با حضور تعدادی از فرهنگیان شاغل و بازنشسته و همچنین علی پورسلیمان مدیر صدای معلم به عنوان سخنران برگزار گردید.
در این نشست سه ساعته رضاقاسمپور در سخنان آغازین ضمن تبریک و تسلیت مناسبتها افزود:در کنار ۱۲ اردیبهشت روز ملی معلم در کل دنیا ۵ اکتبر روز جهانی معلم نیز گرامیداشته میشود.
این دو مناسبت فرصتی برای مرور چالشهای دستگاه تعلیم و تربیت است.
قاسمپور با یادآوری مطالبات صنفی فرهنگیان افزود:
مطالبات فرهنگیان در دو شاخه اصلی منزلت و معیشت قابل تقسیم بوده و فعالان صنفی فرهنگی مصممند مطالبات به حق خود را از مجاری قانونی پیگیری نمایند. این مراسم باید توسط تشکلهای فرهنگی استان برگزار میشد.
در ادامه حاضرین در نشست ضمن بحث و بررسی آخرین وضعیت معلمان در دولت پزشکیان نقطهنظرات خود را در خصوص چالشهای پیش روی آموزش و پرورش در موارد زیر به اشتراک گذاشتند.
وعدههای سر خرمن
علیخانی از فرهنگیان مطالبهگر البرزی با اشاره به مشکلات تمدید غیرقانونی موعد بازنشستگی در دولت قبل افزود: گناه منِ معلم در خصوص کسری و کمبود معلم چیست؟ چرا باید تاوان قصور مسئولین را معلمان پرداخت نمایند.
وعدههای امروز و فردای مسئولین تمامی ندارد.
قانون عطف به ما سبق نمیشود
سعیدی از فعالان صنفی فرهنگیان البرز ضمن انتقاد از قوانین خلقالساعه و غیر کارشناسی افزود: قانون عطف به ما سبق نمیشود لذا قانون بازنشستگی غیرقابل اجرا بوده و خوشبختانه در دولت جدید این قانون ضدفرهنگی را کنار گذاشتهاند.
معلم فرصت اندیشیدن ندارد
ادیبی از موسسین کانون صنفی فرهنگیان البرز ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری جلسه افزود:
جامعه توسعه یافته مستلزم نهادهای اجتماعی واقعی و فعال است. متاسفانه آموزش و پرورش فاقد نهاد متشکل است.معلم اندیشیدن میآموزد ولی معمولا فرصت اندیشیدن ندارد.
دبیرستان پزشکی پیشتاز محیط زیستی
خانم باجلونو مدیر سابق دبیرستان فاطمه پزشکی و مطالبهگران ناحیه ۴ کرج با اشاره به فعالیتهای محیط زیستی مجموعه تحت مدیریتی خود افزود:مدرسه ما اولین مدرسه محیط زیستی و پیشگام در سطح کشور بود که با سرکار خانم بهاور موسس پویش نه به ته سیگار همکاری تنگاتنگی داشتیم.
وی در پایان از برخوردهای جناحی و سیاسی با مدیران مستقل و مطالبهگر البرز انتقاد نمود.
تهاجم فرهنگی به آموزش و پرورش
داود مرادخانی از فرهنگیان پیش کسوت با اشاره به تجربیات کلان مدیریتی خود در ادارات و سازمانهای مختلف افزود: ارباب رجوع ما در آموزش و پرورش دانش آموز است برعکس دستگاههایی مانند بهزیستی که ارباب رجوع کاملا چالشی دارند.
مرادخانی با اشاره به اجحاف هایی که در حق معلمان در پرداخت ها می شود افزود: در واقع دستگاه تعلیم و تربیت از این منظر با یک تهاجم فرهنگی رو به روست.
شهیدستان کرج را شهید کردند
مهدی توسلی از اعضای سازمان معلمان استان البرز نیز با اشاره به آستانه پایین تحمل مسئولین آموزش و پرورش در مواجهه با انتقادات افزود: معلمان ما دغدغهمند بوده ولی متاسفانه مسئولین اعتقادی به پیگیری مطالبات از سوی فعالان صنفی و مطالبهگران اجتماعی ندارند.
ما در شهیدستان کرج همراه رضا قاسمپور جانانه و دلسوزانه برای احیای مجموعه و غبارروبی از شهدا تلاش کردیم ولی مسئولین حتی چشم دیدن این حرکت فرهنگی و ارزشی را نیز نداشتند.
سکوی دفع زباله در مجاورت مدرسه
علی ضیائیفر کارآفرین و خیر مدرسهیار منطقه قزل حصار کرج با اشاره به وضعیت نابهسامان محیط زیستی مدرسه یادگار امام خرمدشت افزود: وجود سکوی دفع زباله در مجاورت مدرسه دوشیفت ۱۵۰۰ نفر از هیچ منظری قابل توجیه نبوده و اجحاف در حق دانشآموزان بیگناه است.
ضیاییفر با اشاره به دغدغههای معیشتی فرهنگیان افزود: معلم باید برای تربیت اصولی دانش آموز فاقد دغدغه معیشتی و مشغولیت ذهنی باشد.
معلم قلب تپنده آموزش و پرورش
اکبری از همکاران آموزشی ناحیه ۳ کرج با اشاره به اینکه معلم قلب تپنده آموزش و پرورش است افزود: چنین اجتماعاتی پایهای برای پیگیری مطالبات صنفی فرهنگیان بوده و امیدواریم چنین جلساتی مداوم، مستمر و با دستور کار مشخص و تخصصی باشد.
مدرسه شاد مستلزم معلم شاد
امیرعطاران از معلمان قلم به دست البرزی نیز با اشاره به ضرورت احیای صدای معلم افزود: اگر صدای معلم شنیده نشود فتیله فرهنگ افت خواهد کرد. مدرسه و کلاس شاد مستلزم معلم شاد و با نشاط بوده و روحیه مطالبهگری و تفکر انتقادی باید در آموزش و پرورش جاری باشد.
مشکل اتباع غیرقانونی
مرسل توکلی از فرهنگیان شهرستان ملارد با اشاره به مشکلات مناطق حاشیهای تهران کرج افزود:مدارس حاشیهای از کمبود امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی کارآمد محروم هستند از طرفی در این مناطق با انبوه اتباع خارجی مشکلدار مواجه هستیم.
ضرورت تغییرات مثبت
مهرور از معلمان نویسندگان البرزپژوه با اشاره به مشکلات دستگاه تعلیم و تربیت افزود:همه مشکلات متوجه دولت نیست طبق آخرین تعریف یونسکو معلم و متعلم نیز باید تغییرپذیر بوده و از دانش آموخته شده برای ایجاد تغییرات مثبت در زندگی پیرامونی خود بهره جوید.
معلم باید مطالبهگری کند
معصومه شیخیان فعال فرهنگی اجتماعی و خیر مدرسه یار نیز با اشاره به سوابق کارهای عامالمنفعه خود افزود: معتقدم که معلم باید مطالبهگر و فعال فرهنگی اجتماعی باشد. از این منظر خود را آماده شرکت در انتخابات شورای شهر کردهام و انتظار حمایت جامعه فرهنگیان و مطالبهگران اجتماعی از این فعالیت اجتماعی خود را دارم.
فعالیت در تشکلهای مردم نهاد
خانم پورمظاهری از مدیران مدارس کرج نیز با اشاره به سوابق فعالیتهای، فرهنگی اجتماعی و محیط زیستی خود افزود: ما در قالب سمنهای محیط زیستی و تشکلهای مردمنهاد پیگیر مطالبات مردم و به ویژه فرهنگیان و دانش آموزان استان هستیم.
شعرخوانی همکاران فرهنگی
در ادامه سرکار خانمها مستوفی، بزرگمهر و آقای مصباح آخرین سرودههای خود را تقدیم فرهنگیان حاضر کردند.
همچنین احمدی، جهانبخش، منافیان، امیدی، غفاری، نظری پور نیز نقطه نظرات خود را در خصوص مسائل مبتلابه آموزش و پرورش بیان نمودند.
در پایان ؛ در پایان پورسلیمان مدیر پایگاه خبری صدای معلم ضمن ابراز خوشحالی از برپایی مراسم گرامی داشت روزمعلم در موزه تمبر یکتا دیدگاه تفصیلی خود را بیان کرد .
پایان گزارش/
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید