صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

سوالاتی که لازم است هر ایرانی از خود بپرسد

سوالاتی که شایسته است هر یک از ما به آنها اندیشه کنیم:

٭ آبرو چیست و چرا باید آبرو داری کرد؟

٭ خونگرمی، مهمان نوازی و مردم داری ما از چیست؟

٭ حرمت چیست و چه رفتارها و گفتارهایی حرمت نامیده می شوند؟

٭ این همه تاکید در حفظِ حرمتِ پدر، معلم، استاد، موی سپید و بالاخره نان و نمک ریشه در کجا دارد؟

٭ اگر حفظ حرمتهای فوق در تقابل با حفظِ حرمتِ حق و عدالت قرار گرفتند چه باید کرد؟

٭ چرا در چشم ما کودک کمتر از بزرگ دیده می شود و بقال و نانوا کمتر از مهندس و دکتر، شهرستانی کمتر از تهرانی، دهاتی کمتر از شهری، فقیر کمتر از ثروتمند و افغانی و پاکستانی کمتر از فرانسوی و آلمانی؟

٭ چرا هوش بعضی از اقلیتهای قومی و نجابت گروهی دیگر را با نقل داستانهای کوتاه یا جوک زیر سوال می بریم و لهجه ی آنان را مورد استهزا قرار می دهیم؟

٭ چرا عبارت صد بار و هزار بار گفتم را موقعی استفاده می کنیم که دو یا سه بار حرفی را به کسی زده ایم؟

٭ شکسته نفسی چیست و چرا ما باید نفس خود را بشکنیم؟

٭ بی اعتمادی ما به یکدیگر ریشه در کجا دارد؟

٭ چرا مسایل را شخصی می گیریم؟

٭ ریشه ی نگرانی ما از قضاوت دیگران در مورد خود در کجاست و چرا ما به قضاوت کردن در مورد دیگران علاقه داریم؟

٭ چرا حرفهایی را که در مورد کسی یا چیزی می شنویم بدون اطلاع از درست بودنِ آنها به دیگران منتقل می کنیم؟

٭ چرا در لفافه سخن می گوییم؟

سوالاتی که لازم است هر ایرانی از خود بپرسد

٭ چرا با دیدن یک خصلت که در کسی نمی پسندیم بر سایر صفات خوبِ او نیز خط بطلان می کشیم؟

٭ چرا وقتی رابطه مان با کسی به هم می خورد با تمامی بستگان او نیز قطع رابطه می کنیم؟

٭ چرا تمایل داریم عقیده ی خویش به دیگران و به خصوص به ضعیف تر از خود تحمیل کنیم؟

٭ چرا وقت نشناسی و بد قولی هایمان بیشتر شامل کسانی می شود که در سلسله مراتب اجتماعی از ما پایین ترند؟

٭ تمایل به دخالتِ در زندگی زیر دستانمان از کجا نشات می گیرد؟

٭ چرا اشتباهاتمان را به سختی قبول می کنیم و چرا معذرت خواهی برایمان این همه دشوار است؟

٭ چرا کمترین انتقادی را توهین به خود تلقی می کنیم؟

٭ چرا ضعفها و شکستهایمان را از یکدیگر مخفی می کنیم؟

٭ چرا در انجام کارهای انفرادی موفق تریم تا کارهای جمعی؟

٭ مطلق نگری در ما چگونه به وجود آمده و چرا افراد و پدیده ها را سیاه و سفید می بینیم و در مورد هر چیز با اغراق سخن می گوییم؟

و بالاخره ؛

٭ چرا تا کنون نتوانسته ایم از دست این ویژگی های آزار دهنده که به وضوح جلوی پیشرفت ما را در بسیاری از زمینه ها گرفته اند نجات پیدا کنیم؟

کتاب « در اسارت فرهنگ » به بیان و تشریح علل به وجود آمدن این ویژگی ها در ما پرداخته است.

سوالاتی که لازم است هر ایرانی از خود بپرسد

کانال در اسارت فرهنگ


سوالاتی که لازم است هر ایرانی از خود بپرسد

منتشرشده در معرفی کتاب

گروه گزارش/

گزارش انتقادی صدای معلم از تبعیض میان قاضی و معلم و تبعیض های ناروا

نسیم‌آنلاین نوشت : ( این جا )

« سال گذشته بود که طرح فوق العاده خاص کارکنان قوه قضائیه در مجلس به رای گذاشته شد و کلیات آن رد شد. در جریان بررسی بودجه 1401 بار دیگر بحث درخصوص افزایش حقوق کارکنان قوه قضائیه مطرح شد و این بار در قانون بودجه سازوکاری برای افزایش حقوق این قشر تعیین شد. 

بر اساس بند 9 تبصره 12 با درخواست رئیس قوه قضائیه و تصمیم شورای حقوق و دستمزد، فوق العاده برای کارکنان دادگستری برقرار خواهد شد.

 ( تبصره 12- 
۹- ‌به منظور جذب و نگهداشت کارکنان دادگستری و کاهش اطاله دادرسی پرونده‌های قضائی با رعایت قوانین و مقررات و با پیشنهاد رئیس قوه قضائیه و تصویب شورای حقوق و دستمزد فوق‌العاده برای کارکنان مذکور برقرار می‌شود ) .

گزارش انتقادی صدای معلم از تبعیض میان قاضی و معلم و تبعیض های ناروا

( تجمع کارکنان قوه قضاییه در اعتراض به وضعیت معیشتی خود )

 

هفته‌ی گذشته بود که رئیس قوه قضائیه با اشاره به گذشتن 4 ماه از شروع سال، نسبت به عدم اعمال افزایش حقوق کارکنان قوه قضائیه گلایه کرد. گلایه‌ای که مشخص نبود که مربوط به اعمال فوق العاده برای کارکنان قوه قضائیه است یا مربوط به افزایش ده درصدی حقوق کارکنان قوه قضائیه.

تا اینکه جبار کوچکی نژاد در مصاحبه با یکی از رسانه های محلی گیلان، از در دستور کار قرار گرفتن درخواست رئیس قوه قضائیه برای اعمال فوق العاده خاص خبر داد. 

گزارش انتقادی صدای معلم از تبعیض میان قاضی و معلم و تبعیض های ناروا

کوچکی نژاد در این خصوص گفت: در جلسه هفته گذشته شورای دستمزد کشور که متشکل از ۴ وزیر، سازمان برنامه و بودجه، سازمان امور اداری و استخدامی کشور و ۲ نماینده مجلس است، پیشنهاد رئیس قوه قضاییه مبنی بر افزایش حقوق کارکنان قوه قضائیه مطرح شد و چون منابع دقیق مشخص نبود و سازمان برنامه و بودجه مخالفت‌هایی داشت، قرار بر این شد که سازمان برنامه و بودجه این افزایش بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومانی را در بودجه بررسی کند و در جلسه سه‌شنبه هفته آینده شورا، افزایش حقوق کارکنان قوه قضائیه و قضات را مصوب کنیم؛ این افزایش تقریبا ۲ برابری است.

نماینده رشت افزود: در جلسه هفته گذشته با کلیات پیشنهاد قوه قضائیه موافقت شده است و جزئیات نیز قرار است در جلسه سه‌شنبه آتی مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.

به این ترتیب باید منتظر تصمیم شورای حقوق و دستمزد و به ثمر رسیدن مطالبه‌ی کارکنان قوه قضائیه ماند.» مگر نه این است که مطابق اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران وظیفه ی دولت رفع تیعضات نارواست و همه باید در برابر قانون برابر باشند ؟ 

این مسائل در حالی مطرح می شوند که دولت با کسری بودجه بیش از  ۴۰۰ هزار میلیاردی برای امسال روبه‌رو است و فروش نفت هم به دلیل تحریم‌‎ها بسیار کاهش یافته است .

نکته ی قابل تامل در این افزایش آن است که هدف از اعمال فوق العاده خاص برای کارکنان قوه قضاییه موضوع « جذب و نگهداشت » بیان شده و این که در روند دادرسی تسریع شود .

پرسش « صدای معلم » از طراحان این گونه طرح ها آن است که آیا فقط سختی کار و حساسیت در این قوه  و کارکنان آن مشاهده می شود ؟ و آیا در صورت اعمال این گونه افزایش ها ، رضایت مردم از این قوه حاصل خواهد شد ؟

« این در حالی است که تمام مشاغل عمومی کشور دارای شرایط و اقتضائات و سختی‌های خاص خود بوده و تصویب چنین طرح‌هایی باعث شکل‌گیری مطالباتی برای سایر کارکنان بخش عمومی برای تسری این فوق‌العاده‌ها به آنها خواهد شد و در نهایت شکل گیری توقع مساعدت مشابه به صورت سلسله‌وار بخش عمده‌ای از نظام اداری کشور را در بر خواهد گرفت . ( این جا )

آیا از نظر حساسیت حرفه و اقتضائات آن تفاوتی میان« معلم » و « قاضی » هست در حالی که در بسیاری از کشورها ، این گونه مشاغل در کنار هم دیده می شوند  ؟

گزارش انتقادی صدای معلم از تبعیض میان قاضی و معلم و تبعیض های ناروا

« معلمان » در موضوع افزایش حقوق تابع قانون مدیریت خدمات کشوری هستند هر چند برخی از مواد این قانون برای آنان اجرا نمی شود اما برخی کارکنان بخش عمومی مانند قضات و اعضای هیات علمی از شمول این قانون عام خارج هستند و قانون خاص خود را دارند و مهم تر این که این کارکنان از « کمک های رفاهی » برخوردارند و بودجه ی مستقلی با همین نام برای آنان در نظر گرفته شده و تصویب می شود در حالی که در آموزش و پرورش اساسا  و غالبا چیزی با عنوان « بودجه ی رفاهی » برای معلمان در نظر گرفته نمی شود و آنان از کمک های رفاهی مستقیم و غیرمستقیم محروم هستند . ( 1 ) ( این جا )

مگر نه این است که مطابق اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران وظیفه ی دولت رفع تبعیض های نارواست و همه باید در برابر قانون برابر باشند ؟ 

و مهم تر از همه آن که این گونه افزایش های بی پشتوانه و غیرعلمی که ظاهرا برای حفظ « قدرت خرید » صورت می گیرد تا کجا و کی ادامه پیدا خواهد کرد ؟

آیا بهتر نیست نمایندگان مجلس و سران کشور به جای پرداختن به مسائل فرعی و حاشیه ای که نیاز اصلی جامعه نیست ؛  فکری برای « کنترل تورم » افسار گسیخته کنند و در اصول حکمرانی خود بازنگری اساسی داشته باشند تا کشور بیش از این دچار صدمات و آسیب های جبران ناپذیر نگردد .

گزارش انتقادی صدای معلم از تبعیض میان قاضی و معلم و تبعیض های ناروا

( نمایی از مجتمع رفاهی - تفریحی قوه قضائیه در شهر سرعین )

( نمایی از مجتمع رفاهی - تفریحی قوه قضائیه در شهر سرعین )

(1 )

لازم به توضیح است اگر بودجه ای هم برای این منظور لحاظ شود مختص نیروهای ستادی و اداری در وزارت آموزش و پرورش است و شامل حال « معلمان مدارس » نمی شود . معلمان جز فیش همان فیش حقوقی شان دریافتی دیگری از سوی وزارتخانه و یا دولت ندارند . )

پایان گزارش/


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

گزارش انتقادی صدای معلم از تبعیض میان قاضی و معلم و تبعیض های ناروا

منتشرشده در گفت و شنود

تکلیف هزینه‌های بیمه تکمیلی آتیه‌ سازان حافظ چه خواهد شد

 بیمه طلایی فرهنگیان یکی از اتفاقات خوب رفاهی بود که سال 1389 اجرا شد اما چند سالی بیشتر دوام نداشت و کم‌کم رنگش تغییر کرد و اکنون سال‌هاست که بیمه تکمیلی فرهنگیان نتوانسته رضایت جامعه فرهنگی را جلب کند. یکی از موضوعاتی که فرهنگیان نسبت به آن گلایه دارند و به آن معترض هستند بحث هزینه‌های درمان است. بیمه‌های تکمیلی که در سال‌های گذشته طرف قرارداد آموزش‌ و پرورش بودند نتوانستند رضایت فرهنگیان را جلب کنند و برخی از خدمات سقف پرداخت داشتند و برای هزینه‌های دندان‌ پزشکی خدماتی ارائه نمی‌کردند. اکنون بیش از سه ماه است که هیچ هزینه‌ای از سوی آموزش‌ و پرورش طی گزارشی که از دفاتر بیمه تکمیلی آتیه‌سازان در استان مرکزی کسب شده، بابت ارائه فاکتورهای درمان بیمه تکمیلی برای شاغلین در طرح «الف» و «ب» از تاریخ 29 / 01 / 1401 واریز نشده و همچنین بیمه تأمین اجتماعی بازنشستگان نیز از تاریخ  23 / 02 / 1401 هزینه‌ها را پرداخت نکرده است در صورتی‌ که  پرداخت حق بیمه تکمیلی از سوی فرهنگیان و بازنشستگان هر ماه از حقوق آنها کسر گردیده است. بیماران خاص که تحت پوشش بیمه تکمیلی بودند و معمولاً طی دو هفته هزینه‌های درمان خود را دریافت می‌کردند نیز بیش از 100 روز است که هیچ هزینه‌ای را بابت بیمه تکمیلی آتیه‌سازان دریافت نکرده و نسبت به عدم پرداخت‌های به‌موقع گلایه‌مند هستند.

انتقاد صدای معلم از عدم پرداخت هزینه‌های بیمه تکمیلی آتیه‌ سازان حافظ توسط وزارت آموزش و پرورش

سال گذشته بیمه تکمیلی فرهنگیان به‌صورت صندوقی و حق بیمه ماهانه آن‌ها ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان بود. به‌ این‌ ترتیب حق بیمه ماهانه تکمیلی فرهنگیان امسال تقریباً دو برابر افزایش پیدا کرده است. از تاریخ اول تیرماه ۱۴۰۱ بیمه تکمیلی دانا جایگزین بیمه آتیه‌سازان حافظ برای شاغلین شده و قرار است که این بیمه به‌صورت خودگردان ارائه خدمات کند . پیش‌ از این، روش بیمه تکمیلی فرهنگیان به‌صورت صندوقی بود که مورد رضایت همکاران فرهنگی نبود، لذا با سازوکاری جدید، تفاهم‌نامه‌ای را با شرکت بیمه دانا برای تغییر از روش «صندوقی» به «بیمه‌گری» خواهد بود و طبق قرارداد، فرانشیز 15 درصدی در این تفاهم‌ نامه قید شده است و بر اساس این تفاهم‌ نامه، بیمه‌نامه شخص ثالث و بدنه اتومبیل با لحاظ شرایط مناسبی از سوی بیمه دانا به فرهنگیان ارائه خواهد شد.

 بر اساس تعهدات جدید بیمه تکمیلی آموزش‌ و پرورش با بیمه دانا سقف تعهدات بیمه تکمیلی بابت جراحی عمومی و جراحی‌های تخصصی مثل عمل جراحی قلب و مغز نامحدود خواهد بود و مراکز طرف قرارداد با بیمه دانا به‌صورت آنلاین نیز افزایش خواهد یافت.

اگرچه کارشناسان انتقاداتی به عقد قرارداد آموزش‌ و پرورش با بیمه تکمیلی دانا دارند ولی امیدواریم که ارائه خدمات پزشکی و پیراپزشکی و هزینه‌های درمان بهتر از سال‌های گذشته باشد تا فرهنگیان گرامی از یک رضایت نسبی از ارائه خدمات برخوردار باشند.

شایسته است که آموزش‌ و پرورش نیز هزینه فاکتورهایی را که فرهنگیان و بازنشستگان عزیز در سه ماه گذشته تحویل بیمه تکمیلی آتیه‌ساز حافظ دادند، پرداخت نماید.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

تکلیف هزینه‌های بیمه تکمیلی آتیه‌ سازان حافظ چه خواهد شد

منتشرشده در اقتصاد

گزارش انتقادی صدای معلم از آزمون انتخاب مدیران مدارس وزارت آموزش و پرورش

مطابق اطلاعیه‌های وزارت آموزش‌ و پرورش در کانال‌های اطلاع‌رسانی فرهنگیان، آزمون انتخاب و انتصاب مدیران مدارس سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱ از هفت منبع ذیل :

۱- آیین‌نامه اجرایی مدارس ۲- سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش ۳- برنامه درس ملی ۴- برنامه تعالی مدیریت ۵- برنامه تدبیر ۶- قانون رسیدگی به تخلفات اداری ۷- دستورالعمل مالی مدارس باید در تاریخ ۱۴۰۱/۰۳/۳۱ برگزار می‌گردید اما وزارت متبوع در تاریخ ۲۴ خردادماه با اصلاح و تکمیل اطلاعیه‌ی قبلی خود اعلام کرد که با عنایت به تصویب‌نامه شورای عالی اداری به شماره‌ی ۱۴۶۴۷ مورخ ۱۴۰۱/۰۳/۰۲ مبنی‌ بر تغییر شرایط عمومی انتخاب و انتصاب در سمت‌های مدیریتی ، لذا بدین وسیله آزمون مذکور از تاریخ ۱۴۰۱/۰۳/۳۱ به ۱۴۰۱/۰۴/۱۵ تغییر می‌یابد و به جهت اجرایی شدن تصویب‌نامه اخیر سامانه جهت ثبت‌نام داوطلبان جدید تا تاریخ ۱۴۰۱/۰۴/۰۴ فعال می‌باشد و رابطان محترم مدارس اطلاع‌رسانی لازم به ذی‌نفعان را انجام دهند و نسبت‌ به بررسی مجدد اطلاعات خوداظهاری داوطلبان پیشین و جدید اقدام فرمایند.

علی هذا در روز موعد برگزاری آزمون مزبور، یعنی ساعت ۱۰ صبح روز سه‌شنبه مورخ ۱۴۰۱/۰۴/۱۵ که قرار بود آزمون مذکور به‌صورت حضوری الکترونیکی و با الزام به‌ همراه داشتن تلفن همراه و فعال بودن بسته اینترنتی به صورت تستی و تشریحی برگزار گردد که حضور چشمگیر اکثریت عوامل ادارات آموزش‌ و پرورش مناطق و نواحی در این آزمون برای کسب مدیریت مدارس نیز باعث حیرت و شگفتی داوطلبان شده بود، اما با شروع آزمون متأسفانه باز هم با عدم برنامه ریزی و سلب دوراندیشی و فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم برای برگزاری آزمون، سامانه Ltms با کندی و قطعی مکرر مواجه گردید و باعث سردرگمی عوامل اجرایی و داوطلبان گشت.

گزارش انتقادی صدای معلم از آزمون انتخاب مدیران مدارس وزارت آموزش و پرورش

برخی از داوطلبانی که موفق به ورود به سامانه می شدند با استفاده از فضای حاکم بر جلسه به سؤالات به‌صورت شور و مشورت چند نفره پاسخ می‌دادند و برخی دیگر نیز با کمک گروه‌های پشتیبان و یا سرچ سوالات در منابع آزمون بر روی تلفن همراه خود گزینه ها را انتخاب می کردند و سایرین نیز که در ورود به سامانه موفق نبودند و یا پس‌ از پاسخ گویی به چند سؤال، سامانه مجدد قطع می‌گردید با ناامیدی بعد از گذشت سه ساعت اطاله وقت و زمان سالن جلسه را در ساعت ۱۳ ترک کردند.

مطابق نخستین اطلاعیه پس‌ از برگزاری آزمون اعلام شد که با توجه به اختلال پیش‌آمده در زیرساخت سامانه موارد زیر جهت اصلاح اعلام می‌گردد:

۱- داوطلبانی که موفق به انجام و اتمام آزمون شده‌اند نتیجه مورد قبول است و اعمال می‌گردد. ۲- برای آن دسته از داوطلبانی که موفق به ورود به سامانه نشده‌اند متعاقباً زمان و نحوه برگزاری آزمون اطلاع‌رسانی خواهد شد. در اطلاعیه بعدی از مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری و مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش‌ و پرورش آزمون حضوری الکترونیکی انتخاب و انتصاب مدیران مدارس روز سه‌شنبه مورخ ۱۴۰۱/۰۵/۱۱ در مراکز آزمونی (test center) که توسط واحد ضمن خدمت اطلاع‌رسانی شده‌ است و طبق گروه‌بندی و زمان‌بندی های اعلام شده توسط واحد ضمن خدمت و رابطین محترم انتخاب و انتصاب مدیران مدارس برگزار می‌شود امتیاز آزمون قبل بارگذاری شده و قابل رویت می‌باشد و داوطلبانی که در آزمون قبل شرکت داشته‌اند در صورت شرکت در آزمون جاری امتیاز جدید، جایگزین امتیاز قبل خواهد شد.

اما آنچه بسیار حائز اهمیت و بررسی مجدد می باشد، وجود چند نکته قابل توجه است:

اولاً ؛ هیچ‌ یک از داوطلبان از وجود رابطان آزمون مطابق آنچه در اطلاعیه‌ها عنوان می‌شود آگاهی و شناختی ندارند گویا این رابطان در عمل وجود خارجی نداشته و داوطلبان تنها از طریق گروه اطلاع‌رسانی مدارس خود یا با پیگیری شخصی از قسمت ارزیابی و عملکرد اداره از تاریخ، محل و نحوه برگزاری آزمون اطلاع کسب نموده‌اند.

ثانیاً ؛ اکثریت داوطلبان از نحوه برگزاری آزمون و این‌که برخی از داوطلبان در آزمون ۱۵ تیرماه در دقایق پایانی با مدد از گروه‌های پشتیبان و دسترسی کامل به تلفن همراه موفق به کسب نمرات بالا در آزمون شده‌اند و اکنون آنها باید با وجود دوگانگی محسوس و تبعیض‌آلود شرایط برگزاری، مجدداً در آزمون شرکت کنند، معترض و گله مند بوده و خواهان لغو نتایج آزمون قبل و برگزاری آزمون مجدد برای همه داوطلبان هستند و در این زمینه نیز خواستار پاسخ‌گویی شفاف و عاجل مقامات عالی وزارت‌خانه آموزش‌ و پرورش هستند.

ثالثاً این سؤال همواره مطرح بوده است که چگونه پشتیبان‌ها با ایجاد گروه‌های Vip و اخذ مبالغی از ۱۵۰ تومان تا ۴۰۰ تومان از هر یک از داوطلبان، به این سوالات و پاسخ آن‌ها دسترسی دارند اگرچه اکثر دوره‌های ضمن خدمت یا دوره‌های برون سازمانی سایت‌های Ltms ، مرآت و...

همچنین ارائه مقالات، اقدام پژوهی، درس پژوهی، روایت پژوهی و سایر آیتم‌های امتیازآوری که به واسطه رتبه‌بندی معلمان حائز اهمیت است نیز از دید این گروه‌ها پنهان نیست و با اخذ مبالغ رنگارنگ انگیزه و شوق تکاپو را از معلمان ساعی گرفته و ارزش برگزاری انواع جشنواره‌های تولید محتوای الکترونیکی برتر، انتخاب مدرسان برتر و ... را روز به‌ روز تنزل می دهند.

شوربختانه کابوس مافیا و سایه سنگین‌شان در جای‌ جای آموزش‌ و پرورش ما احساس می‌شود و تفاوتی نمی‌کند معلم باشید یا متعلّم ؛ با این وجود چرا باید موضع شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش‌ و پرورش در این موضوعات سکوت و سکون باشد؟

گزارش انتقادی صدای معلم از آزمون انتخاب مدیران مدارس وزارت آموزش و پرورش

گزارش انتقادی صدای معلم از آزمون انتخاب مدیران مدارس وزارت آموزش و پرورش

گزارش انتقادی صدای معلم از آزمون انتخاب مدیران مدارس وزارت آموزش و پرورش

گزارش انتقادی صدای معلم از آزمون انتخاب مدیران مدارس وزارت آموزش و پرورش


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

گزارش انتقادی صدای معلم از آزمون انتخاب مدیران مدارس وزارت آموزش و پرورش

منتشرشده در یادداشت

چالش های آموزش و پرورش ایران و بلند پروازی در اهداف و آرمان ها و تربیت انسان ها  در جریان بازدیدی که به منظور بررسی مسائل و مشکلات مدارس شهرستان های ابهر ، خرمدره، سلطانیه با حضور دکتر رخشانی مهر معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور و حجت الاسلام آقای حسن شجاعی علی آبادی، نماینده منطقه و جمعی از مسئولین استانی و سه شهرستان از منطقه داشتند مصوباتی در پی داشت.

* متعاقب این بازدید، در جلسه ای مصوباتی جهت تخصیص اعتبار و تجهیز مدارس سه شهرستان به تصویب رسید که از جمله آنها:
۱.تخصیص اعتبار جهت تکمیل پروژه مدرسه گلشهر ابهر
۲.تخصیص اعتبار جهت چمن مصنوعی مدرسه پویا ایهر
۳.تخصیص اعتبار ملی برای تکمیل پروژه فاطمه الزهرا (س) ابهر و شروع پروژه جدید از محل جابه جایی اعتبار
۴. موافقت با تامین بخشی از اعتبار برای ساخت هنرستانی در خرمدره
۵. برچیده شدن دو مدرسه کانکسی در سلطانیه و احداث ۲ مدرسه جدید
۶. موافقت با تامین بخشی از تجهیزات مورد نیاز مدارس سه شهرستان
۷. موافقت با تامین آسفالت بخشی از مدارس نیازمند شدید سه شهرستان
۸. موافقت با تعمیر سیستم گرمایشی برخی مدارس سه شهرستان
۹.موافقت با تامین بخشی از نیازهای مدارس به ایزوگام سه شهرستان

با نگاهی به این صورت جلسه انتظار می رفت نماینده ای که عنوان ریاست کمیسیون اصل نود را بر عهده داشت این موارد را در کمیسیون مطرح می ساخت و به جای افزایش سطح پذیرش دانشجو برای پزشکی، تلاش می کرد تا نیازمندی های مقدماتی آموزش و پرورش را که زیر ساختی ترین بخش در تربیت انسان توسعه یافته است مهیا کند تا آدم با دیدن صورت جلساتی از این دست دچار شدیدترین حالت غلیان روحی نشود زیرا می بیند که اعتبار شهرستان و مردمانی با چنین مطالبات سخیفی به بازی گرفته شده اند.

چالش های آموزش و پرورش ایران و بلند پروازی در اهداف و آرمان ها و تربیت انسان ها

اینها مطالبات چندان زیادی نیستند که نیاز به تعریف و تبلیغ و ارائه بیلان داشته باشد برای نمونه بند ۷.موافقت با تامین آسفالت بخشی از مدارس نیازمند شدید سه شهرستان این بند را می شد از محل تامین کمک های مردمی و شورا و شهرداری ها به انجام رساند .

در بحث آموزش و پرورش که یکی از مهمترین قرارگاه های فکری و توسعه ای جامعه امروزین محسوب می شود حرف و سخن چندان زیاد و دارای محتواست که گمان نمی رود بشود آن را در قالب مسائلی چون ۸.موافقت با تعمیر سیستم گرمایشی برخی مدارس سه شهرستان گنجاند. آن چنان سطحی و پیش پا افتاده است که اگر فردی توانست چند عدد بخاری و یا مقداری سوخت تهیه کند او را دراین امر موفق نشان داد و رزومه ای برایش ساخت .

ما با سطحی و خرد کردن نگاه به مسئولیت ها و مدیریت ها عملا میل و اشتیاق را از بین برده ایم ؛ برای نمونه به این هدف در سیستم آموزش و پرورش ایران که توسط قانونگذار تدوین و ابلاغ شده است عنایت بفرمایید : توجه به اهميت رشد اقتصادي به عنوان وسيله اي براي رسيدن به رشد توسعه اجتماعي .

آنگاه به نحوه عمل مسئولان و نمایندگان ما در نگاه و حمایت از آموزش پرورش متمرکز شوید ! سیستمی که برای خریدن چند عدد بخاری باید معاون وزیر را تا استان بکشد چگونه قادر می شود که در چنین زمینه فراخی ید طولایی برای تغییر داشته باشد ؟

نماینده ای که از معاون وزیر، چنین درخواستی را می کند با چه توان و برنامه ای می تواند در مجلس طرح هایی را پیشنهاد دهد که ضامن تغییر و تحول و تعالی در آموزش وو پرورش باشد ؟

و مدیری که در نشست با معاون وزیرش درخواست خریدن چند بخاری و یا چند ده متر ایزوگام را ارائه می دهد چگونه می تواند از نیازمندی هایی سخن بگوید که با عنایت به نرخ رشد جمعیت و تعالی دانش نسل های آینده که متوجه سازمان تحت تولیتش خواهد بود حرف بزند ؟

به راستی اگر در اهداف زيستي آموزش و پرورش زیر مولفه هایی چون تامين سلامت جسمي و بهداشت رواني بافراهم ساختن شرايط مناسب وجود داشته باشد مدرسه ای و یا مدیریتی که نیاز حیاتیش چند عدد بخاری و چند متر ایزوگام است چگونه می تواند این اهداف را تامین کند ؟

چالش های آموزش و پرورش ایران و بلند پروازی در اهداف و آرمان ها و تربیت انسان ها

در اهداف آموزش و پرورش و در بند اهداف علمی آموزشی مولفه های زیر گنجانده شده است : کجایند آنانی که با رانت تا آنجایی که توانستند عناصر فاقد برنامه و بی هنر را وارد عرصه مدیریت سیستم آموزشی کردند و آنها به جای اقدام علمی به مدیریت در داخل سیستم، عنصر همراه شدند تا به وقت نیاز پاشنه ها بالا بکشند ، ادای دینی کنند تا مدارج بالاتری بیابند و امروز عبرتی از آن گرفته نشده است .

« تقويت روحيه تحقيق، تعقل و تفكر، بررسي و تعمق، نقد و ابتكار » .

به راستی با شرایطی که در صورت جلسه با حضور معاونت وزیر در ابهر گنجانده شده است ؛ آیا پیش بینی شده است که چگونه این اهداف محقق خواهد شد؟

مدرسه ای که برای گرم کردن دانش آموز، بخاری ندارد و یا سقفش چکه می کند چگونه ممکن است که محیط مناسبی برای تحقق این اهداف باشد ؟

در اهداف اعتقادی این سازمان آمده است که :

« ايجاد زمينه لازم براي خود شناسي و خداشناسي و تقويت روحيه حقيقت جويي »

آیا اهداف یادشده محقق شده است و یا می شود؟ یا با شرایط موجود تلاشی برای نهادینه شدنش انجام گرفته است نمود روشن آن چگونه است.

به نظر می رسد سایه سیاست و سیاست پیشگان بر این نهاد سنگینی می کند. مدیران سهمی که حتی توان اداره یک مدرسه را نداشتند صاحب پست مدیریت آموزش و پرورش شده اند.

چالش های آموزش و پرورش ایران و بلند پروازی در اهداف و آرمان ها و تربیت انسان ها

ما با سطحی و خرد کردن نگاه به مسئولیت ها و مدیریت ها عملا میل و اشتیاق را از بین برده ایم . باید بپذیریم که:

نتوانستیم و یا نخواستیم . و بازی های نابه جای درون قدرت ،قهر و قهربازی وام داران ، ما را از این توانستن ها و خواستن ها دور ساخت.

امروز جوان ما اسیر تبلیغات کاذب شده است و درگیر با خویشتن خویش و گرفتار در سرابی که توهم زاست.

آیا سیستم آموزشی و پرورشی ما نمی توانست بهتر از این باشد ؟

امروز همه مراجع رسمی انتظامی و امنیتی در زیر فشار رفتارهای نابه هنجار کودکان و جوانانی قرار گرفته اند که قرار بود آموزش و پرورش آنها را انسان متخلق به اخلاق حتی بهتر از نسل های گذشته بار بیآورد.

این سیستم آموزشی چه کار کرد ؟

جوانان و نوجوانان را به کجا راند ؟

کجایند آنانی که با رانت تا آنجایی که توانستند عناصر فاقد برنامه و بی هنر را وارد عرصه مدیریت سیستم آموزشی کردند و آنها به جای اقدام علمی به مدیریت در داخل سیستم، عنصر همراه شدند تا به وقت نیاز پاشنه ها بالا بکشند ، ادای دینی کنند تا مدارج بالاتری بیابند و امروز عبرتی از آن گرفته نشده است گویی که در نزد سیستم آموزشی و مدیران آن پرداختن به کیفیت و تحول در مدیریت به اندازه یک آسفالت کردن بام مدرسه اهمیت ندارد !

اگر در ساختار اجتماعی و ساخت قدرت بخواهیم به آموزش و پرورش بپردازیم در عمل آموزش و پرورش را می توان پل انتقال کودک خانواده به جوان اجتماع یاد کرد یعنی اجتماعی شدن انسان که به نوعی تعریف روشنی از نقش آفرینی های موثر انسان را به نمایش می گذارد به توسط آموزش و پرورش انجام می شود و از این روست که در منشور و میثاق ملی ما یعنی قانون اساسی دولت موظف به رایگان کردن هزینه ها و واجب التعلیم بودن همه افراد در سنین مختلف دانسته و حتی هر نوعی از ممانعت از تحصیل جرم انگاری شده و مجرم تحت تعقیب قرار می گیرد.

حال سخن سر این است که کدام یک از این اقدامات به نتیجه نشسته و جوان امروزی به موجودی تبدیل شده است که تصویر آن را قانونگذار ترسیم کرده است؟


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

چالش های آموزش و پرورش ایران و بلند پروازی در اهداف و آرمان ها و تربیت انسان ها

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

خیلی زیاد - 1.9%
زیاد - 0.9%
متوسط - 2.3%
کم - 2.5%
خیلی کم - 92.4%

مجموع آرا: 1986

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور