صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

اقتصاد

  • « اگر مجلسی‌ها با اصلاحات کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه ۱۴۰۰ موافق بودند، باید کلیات لایحه را به تصویب می‌رساندند تا بتوانند در جزئیات، همان گزارش اصلاحی کمیسیون تلفیق را تصویب کنند »
  • سعید شهسوارزاده/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

تحلیلی بر بودجه 1400 : مجلس یازدهم بعد از دو ماه نتوانست ساختار بودجه را اصلاح کند ! مطلب ویژه

  لايحه بودجه سنواتي سال 1400 در قالب ماده واحده- تقديم به مجلس شد. ( 1 ) به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم ( 2 ) ، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی چهارشنبه 12 آذر قوه مقننه و در نطق پیش از دستور خود، با بیان اینکه کسری بودجه ام المصائب اقتصاد کشور است، گفت: مجلس مُصر به اصلاح ساختار بودجه است. وی ادامه داد: آنچه…
  • تا زماني که رسانه ها به عنوان " رکن چهارم دموکراسي " و تشکل هاي مدني به عنوان حلقه واسط بين مردم و مسئولين به اين مهم ورود پيدا نکنند ، انتصاب هيات امنا توسط وزير ، ادامه مي يابد و فرهنگيان عضو از حقوق خود ساقط مي شوند
  • سعید شهسوار زاده/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

گام نخست برای " اصلاح ساختار صندوق " ، تدوین آیین نامه جامع و به روز برای ورود متخصصان و خبرگان اقتصادی است ! مطلب ویژه

سخني با نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي و ديگر مسئولين در باره رفع تبعيض سه گانه نسبت اعضاي صندوق ذخيره فرهنگيان ؛ تسنيم  ( 1 )  ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ نوشت : سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس گفت: اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان برای جلوگیری از تضییع حقوق معلمان اصلاح می شود. حجت الاسلام فلاحی بیان داشت: مدیران صندوق ذخیره فرهنگیان عنوان می کنند که این صندوق خصوصی است در حالی که طبق قانون اساسی…
  • « با توجه به چشم انداز درامدهای نفتی، دولت ها معمولاً برآورد خوبی از میزان درامدهای نفتی در سال پیش رو دارند اما با بیش براورد درامدهای نفتی، سعی می‌کنند دخل و خرج سال پیش روی خود را تراز و متعادل نشان داده و اقدام به پوشاندن و پنهان کردن کسری خود کنند و در سال اجرای بودجه، با چاپ پول، این کسری را جبران می‌کنند »
  • سعید شهسوار زاده/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

تحلیلی بر بودجه 1400 ( بخش سوم ) مطلب ویژه

لايحه بودجه سنواتي سال 1400 در قالب ماده واحده- تقديم به مجلس شد. ( 1 ) به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم ( 2 ) ، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز، (چهارشنبه 12 آذر) قوه مقننه و در نطق پیش از دستور خود، با بیان اینکه کسری بودجه ام المصائب اقتصاد کشور است، گقت: مجلس مُصر به اصلاح ساختار بودجه است. وی ادامه داد: آنچه…
  • « مگر مجلس نشينان محترم مي توانند فقط و فقط به دليل پرداخت ِ سهم دولت ، به حساب پس انداز ِديگر کارکنان دولت ورود پيدا کنند و حساب پس انداز ديگر کارکنان ِ دولت را اموال ِ عمومی غیردولتی محسوب کنند تا دیوان محاسبات بتواند به اموال این حساب ها ورود کند ! »
  • سعید شهسوار زاده/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

اموال صندوق ذخيره فرهنگيان ، اموال ِ عمومی غیردولتی محسوب نمی‌شوند و دیوان محاسبات نمی‌تواند به اموال این صندوق ورود کند! ( 6 ) مطلب ویژه

سخني با نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي و ديگر مسئولين در باره رفع تبعيض سه گانه نسبت اعضاي صندوق ذخيره فرهنگيان ؛ تسنيم  ( 1 )  ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ نوشت : سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس گفت: اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان برای جلوگیری از تضییع حقوق معلمان اصلاح می شود. حجت الاسلام فلاحی بیان داشت: مدیران صندوق ذخیره فرهنگیان عنوان می کنند که این صندوق خصوصی است در حالی که طبق قانون اساسی…
  • « بلاتکلیفی آموزش و پرورش و به خصوص معاون برنامه ‌ریزی و توسعه منابع ، در مقابله با این تصمیم دیوان محاسبات دقیقا مشهود است و بیان متناقض از سوی این مرجع ، احتمال عملیاتی شدن چنین کسری را قوت می بخشد »
  • مینو امامی

کسر ۸۰۰ هزار تومان از حقوق معلمان و فرهنگیان ؛ شایعه یا واقعیت ؟!

در گذشته حق و حقوقی بر اساس معیارهایی مشخص به همه یا تعدادی از معلمان و فرهنگیان ، طبق نظر قانون و مراجع ذی صلاح پرداخت شده است و امروز به یک باره با نزدیک شدن به پایان سال جاری و حقیقت کسری بودجه دولت که از سوی مراکز مربوطه ، میزان آن متفاوت اعلام شده است ، دیوان محاسبات بیان داشته است که مبالغی از حقوق معلمان و فرهنگیان کسر و…
  • « براي دست يابي به حداکثر اثر بخشي در اصلاح ساختار اقتصادي نياز به تعامل در داخل کشور و در امتداد آن تعامل با جهان و پرهيز از تنش آفريني است »
  • سعید شهسوار زاده/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

تحلیلی بر لایحه بودجه 1400 : عزم جدي براي اصلاح ساختار اقتصادی وجود ندارد ! مطلب ویژه

لايحه بودجه سنواتي سال 1400 در قالب ماده واحده- تقديم به مجلس شد. ( 1 ) به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم ( 2 ) ، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز، (چهارشنبه 12 آذر) قوه مقننه و در نطق پیش از دستور خود، با بیان اینکه کسری بودجه ام المصائب اقتصاد کشور است، گقت: مجلس مُصر به اصلاح ساختار بودجه است. وی ادامه داد: آنچه…
  • « صندوق ذخیره فرهنگیان، هلدینگ اقتصادی بزرگی است با صاحبان بی شمار و به نام معلمان، ولی در اصل صاحبان واقعی این صندوق، هیات مدیره ها و مدیران عامل شرکت‌های زیرمجموعه آن هستند که از واریزی های مداوم و مستمر حق عضویت های معلمان، هم کسب تجربه مدیریتی اقتصادی می کنند و هم حقوق های آن چنانی دریافت می کنند »
  • کامران رحیمی

صندوق ذخیره فرهنگیان ؛ یک بنگاه اقتصادی برای فرهنگیان ؟!

  اقتصاد سیاسی شاخه‌ای است از علوم اجتماعی که قوانین مربوط به تولید و توزیع درآمد و ثروت و اثرات آن را در مراحل مختلف رشد و توسعه جامعهٔ بشری مورد بررسی قرار می‌دهد. اغلب مباحثی که امروزه در علم اقتصاد مورد بررسی می گیرند دارای تبعات اجتماعی و سیاسی هستند.در جامعه سیاست زده ما تقریبا همه‌ی پدیده های اجتماعی و اقتصادی به نوعی به سیاست گره می‌خورند .شاید از عمده ترین…
  • تبعيض سه گانه به فرهنگيان در مقايسه با ساير کارکنان دولت!
  • سعید شهسوارزاده/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

صندوق ذخیره فرهنگیان یک بخش خصوصی است ( 5 ) مطلب ویژه

سخني با نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي و ديگر مسئولين در باره رفع تبعيض سه گانه نسبت اعضاي صندوق ذخيره فرهنگيان ؛ تسنيم  ( 1 )  ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ نوشت : سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس گفت: اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان برای جلوگیری از تضییع حقوق معلمان اصلاح می شود. حجت الاسلام فلاحی بیان داشت: مدیران صندوق ذخیره فرهنگیان عنوان می کنند که این صندوق خصوصی است در حالی که طبق قانون اساسی…
  • « علت عمده تأثير گذاري تحريم هاي آمريکا در ايران ، بيماري اقتصاد ايران است »
  • سعید شهسوار زاده/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

تحلیلی بر لایحه بودجه 1400 ( بخش نخست ) مطلب ویژه

بخش نخست ، مقدمه : لايحه بودجه سنواتي سال 1400 در قالب ماده واحده- تقديم به مجلس شد. ( 1 ) به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم ( 2 ) ، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی چهارشنبه 12 آذر قوه مقننه و در نطق پیش از دستور خود، با بیان اینکه کسری بودجه ام المصائب اقتصاد کشور است، گقت: مجلس مُصر به اصلاح ساختار بودجه است.…
  • « عليرغم آنکه بودجه ِ بخش ِ ادارات آموزش و پرورش استان ها در لايحه بودجه 1400 نسبت به قانون ِ مصوب بودجه 1399 حدود 68% افزايش داشته است . همچنين لايحه بودجه 1400نسبت به عملکرد بودجه 1398 حدود 93% افزايش داشته اند ( اين افزايش ها ارقام معناداري مي باشند) ولي در عملکرد بودجه 1398 ، قانون بودجه مصوب 1399 ولايحه بودجه 1400 به ترتيب 87% ، 80% و 83% کل بودجه به ادارات کل آموزش و پرورش اختصاص يافته است که اين درصدها تغييرات معناداري ندارند»
  • سعید شهسوار زاده/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

نگاهي اجمالي به لايحه بودجه 1400 و برشی بر بودجه آموزش و پرورش‎ مطلب ویژه

*** منبع : دنياي اقتصاد: بررسی دخل و خرج دولت در سال آینده نشان می دهد ، زیر و بم بودجه ۱۴۰۰ منبع : لايحه بودجه سال 1400 کل کشور ماده واحده و جداول کلان منابع و مصارف بودجه   نتايج جدول شماره 7 بودجه دستگاه هاي اجرايي در سال 1400 صفحات  146 و 147 : بودجه ِ بخش ِ ادارات آموزش و پرورش استان ها  در لايحه بودجه 1400 نسبت به…
  • « دور شدن از مدرسه برای پسرانی که در خانواده‌های فقیر زندگی می‌کنند، باعث جذب زودهنگام آنها به بازار کار می‌شود و برای دختران نیز ریسک کودک‌ همسری افزایش می‌یابد »
  • پرویز گیلانی

چالش آینده : تله فقر مطلق و تشدید نابرابری در حوزه آموزش مطلب ویژه

جامعه ایران در حال گذراندن یکی از سخت‌ترین دوران چند دهه گذشته است. در حالی‌که دولت به دلیل تحریم و کاهش شدید درآمدهای نفتی قادر به ایفای بخش زیادی از تعهدات خود نیست، شیوع ویروس کرونا فشار زیادی به زندگی مردم وارد آورده است. در این شرایط دو موضوع برای اقتصاددانان نگران کننده است؛ یکی گرفتار شدن بخش زیادی از جامعه در تله فقر مطلق و دیگری تشدید نابرابری در حوزه آموزش…
  • « سازمان برنامه و بودجه پس از مبادله موافقت‌نامه شرح عملیات - در قالب ماده (17) از مواد هزینه - اعتبار مصوب را تخصیص و در اختیار وزارت آموزش‌ و پرورش قراردهد »
  • سعید شهسوار زاده/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

هيات دولت در سال 1374 صندوق ذخيره فرهنگيان را به وضوح " بخش خصوصي " تلقي نموده است مطلب ویژه

سخني با نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي و ديگر مسئولين در باره رفع تبعيض سه گانه نسبت اعضاي صندوق ذخيره فرهنگيان ؛ تسنيم  ( 1 )  ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ نوشت : سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس گفت: اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان برای جلوگیری از تضییع حقوق معلمان اصلاح می شود. حجت الاسلام فلاحی بیان داشت: مدیران صندوق ذخیره فرهنگیان عنوان می کنند که این صندوق خصوصی است در حالی که طبق قانون اساسی…
  • « توزیع بودجه در ایران قبل از آن که مبتنی بر شاخص های عدالت سازمانی (توزیعی ، رویه ای و تعاملی ) یا بر پایه اهداف و عملیات باشد بر پایه چانه زنی ،خشت آغازین مقدر شده یا روابط نسبی و سببی است »
  • ابراهیم سحرخیز

اما و اگرهای بودجه در آموزش و پرورش ؟

فقرزدایی و کاهش نابرابری ها در جهان تنها با توجه کشورها به عدالت آموزشی و دسترسی آسان مردم به امکانات برابر و مورد نیاز آموزشی محقق می گردد.با گذشت چهل سال از حیات انقلاب اسلامی مردم ایران ، به رغم تاکید و تصریح بر دسترسی به آموزش و پرورش رایگان تا پایان دوره متوسطه در قانون اساسی ، آموزش در ایران از یک حق مسلم اجتماعی و شهروندی به کالایی سود آور…
  • « در برنامه پنجم توسعه و در زمان وزارت علي احمدي فرهنگيان ِ عضو صندوق ذخيره فرهنگيان مورد تبعيض مضاعف نسبت به ديگر کارکنان دولت قرار گرفتند . در اين برنامه ، صندوق ذخيره فرهنگيان به کلي فراموش شد و به فرهنگيان عضو بي حرمتي شد ! »
  • سعید شهسوار زاده/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

اشاره ي قانونگذار به " سهم الشرکه " در تبصره 63 قانون برنامه دوم توسعه مهم ترین دلیل برای خصوصی بودن " صندوق ذخیره فرهنگیان " است مطلب ویژه

سخني با نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي و ديگر مسئولين در باره رفع تبعيض سه گانه نسبت اعضاي صندوق ذخيره فرهنگيان ؛ تسنيم  ( 1 )  ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ نوشت : سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس گفت: اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان برای جلوگیری از تضییع حقوق معلمان اصلاح می شود. حجت الاسلام فلاحی بیان داشت: مدیران صندوق ذخیره فرهنگیان عنوان می کنند که این صندوق خصوصی است در حالی که طبق قانون اساسی…
  • سخني با نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي و ديگر مسئولين در باره رفع تبعيض سه گانه نسبت اعضاي صندوق ذخيره فرهنگيان
  • سعید شهسوار زاده/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

اصل هشتاد و پنجم قانون اساسي فقط به تصویب‏ دائمی‏ اساسنامه‏ سازمان ها، شرکت ها، مؤسسات‏ دولتی‏ یا وابسته‏ به‏ دولت اشاره مي کند نه به تغيير اساسنامه يک موسسه خصوصي مثل صندوق ذخيره فرهنگيان ! مطلب ویژه

تسنيم  ( 1 )  ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ نوشت : سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس گفت: اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان برای جلوگیری از تضییع حقوق معلمان اصلاح می شود. حجت الاسلام فلاحی بیان داشت: مدیران صندوق ذخیره فرهنگیان عنوان می کنند که این صندوق خصوصی است در حالی که طبق قانون اساسی این صندوق از اموال عمومی غیردولتی محسوب می‌شود و دیوان محاسبات می‌تواند به اموال این صندوق ورود کند. باتوجه به موارد ذيل:…
  • سخني با نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و ديگر مسئولين در باره رفع تبعيض سه گانه نسبت به اعضاي صندوق ذخيره فرهنگيان : کدام اصل از قانون اساسي در مورد اموال يک موسسه خصوصي به مجلس اجازه مي دهد که اموال آن را عمومي اعلام کند ؟ و يا به دیوان محاسبات اجازه مي دهد که به اموال يک موسسه خصوصي ورود کند؟
  • سعید شهسوار زاده/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

« صندوق ذخيره فرهنگيان طبق قانون يک موسسه خصوصي است » مطلب ویژه

خبرگزاري تسنيم  ( 1 )  در تاريخ ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۷    اخبار سیاسی    اخبار مجلس و دولت ایران  نوشت : سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس گفت: اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان برای جلوگیری از تضییع حقوق معلمان اصلاح می شود. حجت الاسلام فلاحی بیان داشت: مدیران صندوق ذخیره فرهنگیان عنوان می کنند که این صندوق خصوصی است در حالی که طبق قانون اساسی این صندوق از اموال عمومی غیردولتی محسوب می‌شود…
  • پرسش هایی از اقتصاد دانان مجلس شورای اسلامی در مورد عوامل تورم ؛ چه شد آن قول‌های اقتصادی مجلسیان قبل از انتخاب ؟!
  • مزبان حبیبی

« طرح معیشتی مجلس » و چند سوال ؟

بنابه وظیفه شهروندی، لازم می‌دانم تا دلیل شما برای مخالفت با طرح معیشتی مجلس را به چالش کشیده و نکاتی را یادآوری نمایم. ظاهراً دلیل مخالفت یکی از این اقتصادخوانده‌ها با این طرح، چنین بوده‌است؛ - با توجه به شرایط فعلی که دولت کسری بودجه دارد، اجرای چنین طرح‌هایی کار سخت و دشواری است و مشکلات حوزه اقتصاد را تشدید می‌کند. بنابراین من موافق این طرح نیستم. به دلایل مختلف، من بر…
  • « باید تبدیل شدن صندوق ذخیره فرهنگیان به یک شرکت سهامی به صورت یک مطالبه ملی فرهنگیان درآید »
  • کامران رحیمی/ فعال فرهنگی و اجتماعی

نسبت " فرهنگیان " با صندوق ذخیره فرهنگیان چیست ؟!

بعد از مسایل و مشکلاتی که در مورد اختلاس در بانک سرمایه پیش آمد ؛ بحث های زیادی در بین فرهنگیان مطرح شد که نسبت ما با صندوق ذخیره فرهنگیان چیست، آیا سپرده های ما در این اختلاس ها به یغما رفته است؟ پرسش هایی از این دست توجه عموم معلمان را به صندوق ذخیره فرهنگیان جلب کرد، و این قشر تلاش کردند که از ماهیت صندوق بیشتر سر در بیاورند. برای…
  • " مهم تر از پرداختن به مزايا و معايب فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری يا رتبه بندي معلمان ، توجه به اقتصاد آموزش و پرورش و نگاه علمی به آن است . آموزش و پرورش ( دولت ) طبق ماده 63 قانون برنامه ششم توسعه به وظيفه قانوني خود عمل کند و هرچه سريع تر لايحه کامل نظام رتبه بندي معلمان و نهاد سنجش رتبه بندي (سازمان نظام معلمی ) را به مجلس دهم ارائه دهد تا به تبعيض چندين دهه اي به معلمان و جامعه خاتمه دهد . رسانه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسي و نهادهاي مدني به عنوان حلقه واسط بين مردم و مسئولين به وظيفه خود براي ايجاد عزم ملي جهت اصلاح ساختار آموزش و پرورش عمل کنند "
  • سعید شهسوار زاده/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

بررسی رتبه بندي معلمان و فصل دهم از قانون مدیریت خدمات کشوری ( بخش ششم و پایانی ) مطلب ویژه

در تار نماي پايگاه اطلاع رساني دولت شنبه 10 اسفند 98 آمده است : توسط معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش صورت گرفت؛ ابلاغ افزایش امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری موضوعات : وزارتخانه ها آموزش و پرورش شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۱ معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش بخشنامه افزایش تا سقف ۵۰ درصدی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری را ابلاغ…
  • صدای معلم در اول اسفند 1398 : " با توجه به آن که در این بخشنامه تصریح شده است : منابع مورد نیاز برای اجرای این بخشنامه در سال ۱۳۹۹ از محل اعتبارات هزینه‌ای مصوب دستگاه‌های اجرایی، با تأکید بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها و درآمدهای حاصل از فروش اموال و دارایی‌های منقول و غیرمنقول مازاد، با رعایت قوانین و مقررات مربوطه و هم‌چنین سایر موارد پیشنهادی دستگاه‌های اجرایی با تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور تأمین می‌شود ؛ اجرای این بخشنامه با توجه به وضعیتی که وزارت آموزش و پرورش در بخش تامین منابع و اعتبارات دارد عملا بلاموضوع است . " اگر با تصويب نظام رتبه بندي معلمان در مجلس شوراي اسلامي به عنوان يک مصوبه مستقل و قانون دائمي ، موانع قانوني اجراي همزمان رتبه بندي و فصل دهم قانون مديريت خدمات کشوري برطرف مي شد ؛ مشکلات تأمين منابع مالي هنوز خود نمايي مي کرد!
  • سعید شهسوار زاده/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

بررسی رتبه بندي معلمان و فصل دهم از قانون مدیریت خدمات کشوری ( 5 ) مطلب ویژه

در تارنماي پايگاه اطلاع رساني دولت شنبه 10 اسفند 98 آمده است : توسط معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش صورت گرفت؛ ابلاغ افزایش امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری موضوعات : وزارتخانه ها آموزش و پرورش شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۱ معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش بخشنامه افزایش تا سقف ۵۰ درصدی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری را ابلاغ کرد.…
  • " در همه دستگاه هاي اجرايي کليه کارشناسان و رتبه هاي بالاتر از کارشناسي ، حتي کادر اداري آموزش و پرورش از فوق العاده ويژه (بند دهم ماده 68 از فصل دهم قانون مديريت خدمات کشوري ) بهره مند هستند ولي مشمولان طرح طبقه بندي معلمان ( آموزگاران ، دبيران ، هنر آموزان ، مربيان امور تربيتي ، مشاوران ، مراقبان بهداشت ، مديران ، معاونان و.. ) از فوق العاده ويژه بي بهره اند . اجراي رتبه بندي در سال 94 که ماده 63 قانون برنامه ششم توسعه هنوز تصويب نشده بود در قالب فصل دهم قانون خدمات کشوري قابل قبول است ولي در حال ِ حاضر ، اجراي رتبه بندي بدون ارائه لايحه از سوي دولت به مجلس ( در قالب فصل دهم قانون خدمات کشوري ) ، هم غير قانوني است و هم موجبات اجحاف به معلمان را فراهم کرده است . چالش امروز ِ معلمان همين بي توجهي امثال الهيار به آينده است . اگر معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش و ... مطابق متن مصرح در ماده 63 قانون برنامه ششم توسعه عمل مي کردند و لايحه رتبه بندي را به مجلس ارائه مي کردند . در حال ِ حاضر معلمان و جامعه با چالش ِ حذف رتبه بندي مواجهه نمي شدند ! "
  • سعید شهسوار زاده/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

بررسی رتبه بندي معلمان و فصل دهم از قانون مدیریت خدمات کشوری ( 4 ) مطلب ویژه

در تارنماي پايگاه اطلاع رساني دولت شنبه 10 اسفند 98 آمده است : توسط معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش صورت گرفت؛ ابلاغ افزایش امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری موضوعات : وزارتخانه ها آموزش و پرورش شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۱ معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش بخشنامه افزایش تا سقف ۵۰ درصدی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری را ابلاغ کرد.…
  • " مطابق احکام تبصره ( 20 ) ماده واحده ، تمامی دستگاه های اجرایی موضوع ماده ( 5 ) قانون مدیریت خدمات کشوری مکلف بوده اند در سال 1397 نسبت به استقرار یا تکمیل سامانه حسابداری قیمت تمام شده اقدام نمایند . لیکن تعداد 2584 دستگاه اجرایی تاکنون هیچ اقدامی نکرده اند . همچنین در سال 1397 از تعداد 902 دستگاه اجرایی که مکلف به اجرای بودجه ریزی بر مبای عملکرد بوده اند ، 75 % آن ها اقدامی انجام نداده و 25 % مابقی علی رغم مبادله تفاهم نامه عملکردی با واحد مجری ، نظام بودجه ریزی بر مبنای عملکرد را ناقص و بعضا تعداد اندکی از پودمان های آن را اجرا کرده اند .... این رقم که فقط ۲۰۰ میلیون دلار کمتر از رقم درخواستی ایران برای وام ۵ میلیارد دلاری مبارزه با کرونا از بانک جهانی است، در اختیار ۷۱۳ نفر قرار گرفته است! "

جزئیاتی از گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور ! مطلب ویژه

گروه اخبار/ " طبق قوانین و مقررات حاکم از جمله ماده ( 74 ) قانون مدیریت خدمات کشوری و بند 3 مصوبه مورخ 23 / 4 / 1395 شورای حقوق و دستمزد ، سقف خالص پرداختی ماهیانه به مدیران و کارکنان مشمول قانون فوق الذکر ، بیست و سه میلیون و پانصد و هشتاد و سه هزار ( 000 / 583 / 23 ) تومان می باشد . در بررسی حقوق و…
  • " پیش‌شرط‌ِ فروش اوراق در حد کسری یا رقمی حول و حوش ۱۰۰ هزار میلیارد تومان، اعتماد اجتماعی است. تاثیر جذب منابع از طریق فروش اوراق نیز تشدید رکود است "
  • علی دینی ترکمانی

سال سخت‌تر اقتصادی

اقتصاد ایران در سال جاری یکی از بدترین شرایط خود را تجربه خواهد کرد. علاوه بر کاهش صادرات نفت به زیر ۵۰۰ هزار بشکه در روز و تاثیر جدی آن بر درآمدهای دولت، سه اتفاق دیگر، رخ داده است که وضع دخل و خرج دولت را بدتر می‌کند. اول، کاهش شدید قیمت جهانی نفت است که دو علت دارد: الف. عدم هماهنگی میان اوپک و روسیه بر سر تولید و تاثیر آن…
  • " سخنان معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در مورد ماده 63 قانون برنامه ششم توسعه متناقض است "
  • سعید شهسوار زاده/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

بررسی رتبه بندي معلمان و فصل دهم از قانون مدیریت خدمات کشوری ( 3 ) مطلب ویژه

در تارنماي پايگاه اطلاع رساني دولت شنبه 10 اسفند 98 آمده است : توسط معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش صورت گرفت؛ ابلاغ افزایش امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری موضوعات : وزارتخانه ها آموزش و پرورش شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۱ معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش بخشنامه افزایش تا سقف ۵۰ درصدی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری را ابلاغ کرد.…
  • " اجراي کامل فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری ، رتبه بندي معلمان و... بدون ِ نگاه علمي به اقتصاد آموزش و پرورش ابتر مي ماند "
  • سعید شهسوار زاده/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

بررسي رتبه بندي معلمان و فصل دهم از قانون مدیریت خدمات کشوری ( 2 ) مطلب ویژه

در تار نماي پايگاه اطلاع رساني دولت شنبه 10 اسفند 98 آمده است : توسط معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش صورت گرفت؛ ابلاغ افزایش امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری موضوعات : وزارتخانه ها آموزش و پرورش شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۱ معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش بخشنامه افزایش تا سقف ۵۰ درصدی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری را ابلاغ…
من از ابتدا تصویر روشنی در مورد کرونا داشتم و این به دلیل مطالعه درباره آن نبود، بلکه به علت مشاهده آثارش روی کشور چین بود. به نظرم این بیماری روی بخش کشاورزی اثر محسوسی ندارد و روی صنایع سنگین هم در صورتی که به صورت یک اپیدمی گسترده در میان کارگران و طبقات شهری گسترش پیدا نکند، تنها نقطه بسیار تاثیرگذارش روی بخش خدمات خواهد بود. این بخش حدود ۵۵ درصد…
  • یک پیشنهاد برای تصویب افزایش حقوق‌ها در بودجه ؛
  • مزبان حبیبی

نسخه ی ریاضیات برای مشکل شکاف حقوقی

 به‌جای طرح‌هایی مانند پلکانی، تلفیقی، درصدی و یا ... ، بهتر است شیوه‌ای برای حذف بی‌عدالتی‌های حقوقی، انتخاب کنیم. در شیوه افزایش درصدی حقوق‌ها در این سال‌ها، ۱۵ درصد حقوق برخی نهادها از تمام حقوق یک معلم بیشتر بوده‌ است و این موضوع باعث عمیق‌تر شدن شکاف حقوقی بوده و باعث ایجاد نارضایتی شدید شغلی بسیاری از حقوق‌ بگیران شده‌است. به این مثال توجه کنید:فرض کنید دو نفر با حقوق ۳ و…
  • " وقتی با دور زدن تحریم ها 35/5 میلیارد ارز می توان تامین کرد ، پیوستن به FATF و شفافیت چه فایده ای دارد؟ "
  • شیرزاد عبداللهی

چگونه ایران در لیست سیاه FATF قرار گرفت؟

گروه ویژه اقدام مالی در هر جلسه  FATF  ، لیستی از کشورهایی که مقررات مالی و پولشویی نگران کننده‌ای دارند را منتشر می‌کند و در آن از اعضای خود و دیگر کشور ها می‌خواهد که در فعالیت‌های اقتصادی خود و روابط مالی دو جانبه حداکثر دقت را به منظور جلوگیری از فعالیت‌های تروریستی و پولشویی به خرج دهند. در لیست منتشر شده تا سال ۲۰۱۵ کشورهای ایران و کره شمالی به عنوان…
  • " پس از اصلاح ِ ساختار آموزش و پرورش و افزايش سهم آموزش و پرورش در توليد ناخالص داخلي و افزايش ِ نقش موثر ِ نيروي انساني ( خروجي از آموزش و پرورش ) در توليد ارزش افزوده در فرآيندهاي صنعتي ، خدماتي و ... شرايط براي افزايش سهم آموزش و پرورش از توليد ناخالص داخلي فراهم مي شود "
  • سعید شهسوار زاده/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

تقريبأ تمامي بودجه وزارت آموزش و پرورش صرف امور جاري مي شود و اصلاح ساختار و ارتقاي فرآيند تعليم و تربيت به کلي فراموش شده است ! مطلب ویژه

جهت بررسي لايحه بودجه 1399 به گفت و گوي مجازي ذيل مي پردازيم . قبل از هر چيز براي درک بهتر مطالب چند اصطلاح به کار رفته در بودجه را تعريف نموده نگاه کلي به لايحه بودجه 99 داشته نيم نگاهي هم به جدول شماره  هفت ِ ماده واحده اين لايحه در بخش آموزش و پرورش مي اندازيم . اميداست تا تحليلگران اقتصادي و اساتيد فن به بخش آموزش و پرورش در…
  • تحلیلی بر بودجه آموزش و پرورش در سال 1399 ؛
  • سعید شهسوار زاده/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

بازي با اعداد بودجه خطرناک است ! مطلب ویژه

جهت بررسي لايحه بودجه 1399 به گفت و گوي مجازي ذيل مي پردازيم . قبل از هر چيز براي درک بهتر مطالب چند اصطلاح به کار رفته در بودجه را تعريف نموده نگاه کلي به لايحه بودجه 99 داشته نيم نگاهي هم به جدول شماره  هفت ِ ماده واحده اين لايحه در بخش آموزش و پرورش مي اندازيم . اميداست تا تحليلگران اقتصادي و اساتيد فن به بخش آموزش و پرورش در…
  • " در صفحه 150 ماده واحده و جداول کلان لايحه بودجه 1398 در رديف ِ " وزارت آموزش و پرورش – ادارات کل آموزش و پرورش استانها " با عدد 424990898 ميليون ريال ( 42 هزار ميليارد تومان ) مواجهه مي شويم و به سهولت ، نمودار شماره 3 ترسيم مي شود که نشان مي دهد 93% کل بودجه آموزش و پرورش سهم حقوق و دستمزد و... مي شود و سهم اصلاح ساختار و ارتقاي کيفيت آموزش و پرورش و ... فقط 7% از بودجه کل آموزش و پروش بوده است"
  • سعید شهسوار زاده/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

تا ساختار آموزش و پرورش اصلاح نشود ؛ 10 هزار ميليارد تومان و حتي بيشتر از آن کارساز نمي باشد ! مطلب ویژه

جهت بررسي لايحه بودجه 1399 به گفت و گوي مجازي ذيل مي پردازيم . قبل از هر چيز براي درک بهتر مطالب چند اصطلاح به کار رفته در بودجه را تعريف نموده نگاه کلي به لايحه بودجه 99 داشته نيم نگاهي هم به جدول شماره  هفت ِ ماده واحده اين لايحه در بخش آموزش و پرورش مي اندازيم . اميداست تا تحليلگران اقتصادي و اساتيد فن به بخش آموزش و پرورش در…
گروه رسانه/ به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ وزارت آموزش‌وپرورش مدت‌هاست با کسری شدید و پایدار بودجه دست‌وپنجه نرم می‌کند، این عدم تعادل بودجه‌ای در وزارت آموزش و پرورش باعث حفظ حداقل حقوق معلمان، کاهش شدیدتر اعتبارات کیفیت‌بخشی و کاهش اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای شده است و این امر در نهایت کاهش کارایی و اثر‌بخشی وزارت آموزش و پرورش را رقم زده است. رقم بودجه پیشنهادی وزارت آموزش‌وپرورش در سال 99 نیز از 57…
  • " برخي از تحليل گران همسو با عوام ، راهکار افزايش بودجه يا حمايت از بودجه سمي ، بدون توجه به منابع واقعي را پيشنهاد مي کنند ! دولت فربه شده و نان‌خور بسیار دارد، شرکت‌های دولتی زیان می‌دهند (و بخش بزرگی از درآمدها را هم می‌بلعند)، بسیاری از نهادهای پردرآمد اساسا مالیات نمی‌دهند، خصولتی‌های پر قدرت از مالیات می‌گریزند، «اقتصاد سایه» گسترده ما هم که بنا بر تعریف از دسترس مالیات‌ستانان خارج است. اگر فساد فراگیرکشورمان (رتبه ۱۳۸ در میان ۱۸۰ کشور) را نیز به این مشکلات اضافه کنیم، در می‌یابیم که چرا مخارج دولت زیاد است و دریافت‌های مالیاتی آن اندک. وقتي مردم درآمدشان افزايش مي يابد ( افزايش حقوق يا دريافت يارانه ) بسيار خوشحال مي شوند ( ايجاد سراب پولي ) و تصور مي کنند که در سال آينده ، مشکلات مالي کمتري دارند ولي در پايان سال متوجه مي شوند که سال مالي بدتري را تجربه کرده اند ؛ زيرا تورم ، بر افزايش درآمدها پيشي مي گيرد !"
  • سعید شهسوار زاده/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

بررسي لايحه بودجه 1399 ( بخش دوم ) مطلب ویژه

جهت بررسي لايحه بودجه 1399 به گفت و گوي مجازي ذيل مي پردازيم . قبل از هر چيز براي درک بهتر مطالب چند اصطلاح به کار رفته در بودجه را تعريف نموده نگاه کلي به لايحه بودجه 99 داشته نيم نگاهي هم به جدول شماره  هفت ِ ماده واحده اين لايحه در بخش آموزش و پرورش مي اندازيم . اميداست تا تحليلگران اقتصادي و اساتيد فن به بخش آموزش و پرورش در…
  • " نکته مهم درباره افزایش سهم مالیات، این است که این افزایش، عمدتاً بر مالیاتی است که مردم باید بپردازند : « ۲۷ درصد از کل درآمدهای مالیاتی را بخش خصوصی باید بپردازد که سهم آن از کل اقتصاد ایران، کمتر از ۱۵ درصد برآورد می شود. سهم پیش بینی شده برای شرکت های دولتی کمتر از ۶/۵ درصد است در حالی که بیش از ۷۰ درصد اقتصاد کشور را در دست دارند. آستان قدس، ستاد اجرایی فرمان امام و بنیادها و نهادهای انقلاب که طبق مطالعات وزارت اقتصاد حدود ۱۰ درصد از اقتصاد کشور را در دست دارند سهم شان از کل مالیات کشور ۸ هزارم درصد است.» حال پرسش مهم این است که اگر قرار است در سال آینده، به خاطر شرایط تحریمی، بودجه ای ریاضتی نوشته شود، چرا حاکمیت خود را کنار می کشد و بار سنگین آن را بردوش مردم به ویژه کم درآمدترین آن هامی گذارد؟ چرا برخی نهادهای خاص، همچنان از مالیات معاف هستند؟ چرا هیچ یک در مقابل نهادهای نظارتی رسمی پاسخگو نبوده و شفافیت مالی ندارند؟ "

بیانیه ی اعتراضی فرهنگیان و کنشگران حوزه آموزش در اعتراض به جایگاه آموزش و پرورش در لایحه بودجه ۱۳۹۹

گروه تشکل ها/ جمعی از فرهنگیان و کنشگران حوزه آموزش در بیانیه ای نسبت به اعداد و ارقام پیشنهاد شده برای آموزش و پرورش در بودجه سال 99 اعتراض کردند . متن کامل این بیانیه به شرح زیر است .
  • " بهای تمام شده تصمیمات اتخاذی از سوی نهادهای تصمیم‌گیر چقدر است؟ لایحه بودجه ۹۹ که بر مبنای عملکرد دستگاه‌ها تنظیم شده، به این سوال پاسخ می‌دهد "

نهادهای حکومتی ناکارآمد و اتلاف بودجه!

روزنامه ی دنیای اقتصاد نوشت : دو هفته از ارائه لایحه بودجه ۹۹ به مجلس می‌گذرد. در روزهای پس از رونمایی از لایحه بودجه سال بعد، گزارشات بسیاری در مورد اعداد و ارقام دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌ها منتشر شده است. یکی از بخش‌های جالب بودجه، تفکیک اعتبارات هزینه‌ای به دستگاه‌ها و برنامه‌های محول بر آنها است. در پیوست شماره ۴ لایحه بودجه ۹۹، برنامه‌هایی که هر دستگاه اجرایی عهده‌دار آن است به…
  • " دولت از مجموع واگذاری دارایی‌های مالی به میزان 7/ 124 هزار میلیارد تومان حساب باز کرده است. دو سوم از منابع این فصل، از فروش و واگذاری انواع اوراق مالی و اسلامی به دست می‌آید که معادل 80 هزار میلیارد تومان بوده است. البته طبق برنامه ششم توسعه سقف مجاز دولت برای انتشار اوراق معادل 50 هزار میلیارد تومان بوده که لایحه بودجه 99، از این سقف به میزان 30 هزار میلیارد تومان سبقت گرفته است . اگر در سال آینده روزی ۱۰۰ هزار بشکه نفت در روز کمتر فروش برود، در کل سال ۸/ ۱ میلیارد دلار کسری برای کشور و ۲/ ۱ میلیارد دلار از منابع عمومی دولت با کسری مواجه می‌شود که حداقل معادل ۳/ ۶ هزار میلیارد تومان است. بیایید با هم به یونان سلام بگوییم ! "
  • سعید شهسوار زاده/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

بررسي لايحه بودجه 1399 مطلب ویژه

جهت بررسي لايحه بودجه 1399 به گفت و گوي مجازي ذيل مي پردازيم . قبل از هر چيز براي درک بهتر مطالب چند اصطلاح به کار رفته در بودجه را تعريف نموده ، نگاه کلي به لايحه بودجه 99 داشته و نيم نگاهي هم به جدول شماره  هفت ِ ماده واحده اين لايحه در بخش آموزش و پرورش مي اندازيم . اميداست تا تحليلگران اقتصادي و اساتيد فن به بخش آموزش و…
گروه تشکل ها/ همان گونه که پیش تر نیز آمد ( این جا ) ؛ همایش چالش ها و بررسی راهکارها و فرصت‌های برون رفت از وضعیت کنونی بنگاه‌های اقتصادی فرهنگیان روز دوشنبه 20 آبان  1398 در " خانه تشکل ها " برگزار گردید . در ابتدای این نشست « ژما جواهری پور »کارشناس اقتصاد و عضو کارگروه اقتصادی در اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران دیدگاه های خود را…
  • " در برنامه پنجم گفتند که چون معلم ها خودشان صندوق دارند این سهم را واریز نمی کنیم و دولت هم خودش را مکلف به پرداخت نکرد. در دولت گذشته، آقای فانی وزیر اسبق آموزش و پرورش اعلام کرد از دولت شکایت کنید. ما هم در دیوان عدالت اداری شکایت را مطرح کردیم و ثابت کردیم که موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان خصوصی است و دیوان عدالت اداری هم پذیرفت و توانستیم علیه دولت رای بگیریم. دولت مجبور به پرداخت تعهدات مغفول مانده در برنامه پنجم شد که مبلغ آن ۶۳۴ میلیارد تومان است که در مرحله تجدید نظر است. اگر این مرحله تایید شود سازمان برنامه و بودجه ملزم به پرداخت این پول است. معلم ها سهم خودشان را پرداخت کرده اند اما دولت در برنامه ششم سهم خودش را نداده است ! "
  • سعید شهسوار زاده/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

بي مهري سازمان برنامه بودجه دولت دوازدهم نسبت به صندوق ذخيره فرهنگيان ! چرا ؟ مطلب ویژه

بر خروجي تار نماي خانه ملت مورخ 23 آبان 1397 آمده است ( 1 ) : "نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت تاسیس بانک فرهنگیان تنها راه جلوگیری از بروز مجدد تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان است." جهت بررسي نظر اين نماينده محترم (نايب رئيس کميسيون مجلس شوراي اسلامي ) گفت و گوي مجازي ذيل را دنبال مي کنيم .  توضيح : چند ماه پيش ( احتمالأ حوالي روز ملي بزرگداشت…
  • نخستین پرسش « صدای معلم » از آقای مدیر کل آن است که چگونه می تواند قانون مند و متقن بودن صندوق ذخیره فرهنگیان را اثبات نماید ؟ اگر این گونه باشد دلیل بروز تخلفات متعدد در اين صندوق چیست ؟ بدون تردید ساختار این صندوق تو در تو و پیچیده می باشد و شفافیت در این موسسه اقتصادی تعریف و تبیین نشده است . حتی انتخاب 3 نفر از میان فرهنگیان و قرار گرفتن آن ها در هیات امنا و بازرسی نتوانسته است این وضعیت را اصلاح و تعدیل نماید چه حتی بر پرسش ها و ابهامات نیز افزوده است . آیا مدیر کل محترم آموزش و پرورش اطلاع دارد که سهم دولت به صندوق ذخيره فرهنگيان طي شش سال ( 1390 لغايت 1395 ) اجراي برنامه پنجم توسعه پرداخت نشده است و اگر می دانسته چرا افکار عمومی را در جریان نگذاشته است ؟

اظهارات مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی در مورد صندوق ذخیره فرهنگیان و چند پرسش ؟! مطلب ویژه

گروه گزارش/ امروز سه شنبه 30 مهر پرتال اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی نوشت : " ظهر امروز مسئولان صندوق ذخیره فرهنگیان با مدیرکل آموزش و پرورش استان دیدار و گفت و گو کردند. ابراهیم محمدی، مدیرکل آموزش و پرورش استان در این دیدار اظهار داشت: اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان قانونمند و متقن است. وی با بیان اینکه باید در خصوص مزایای صندوق ذخیره فرهنگیان بیش از پیش اطلاع…
  • مسئولين تنظيم کننده برنامه پنجم توسعه بايد پاسخگو باشند !
  • سعید شهسوار زاده/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

لزوم اتخاذ ساختاری شفاف در ساختار پیچیده صندوق ذخیره فرهنگیان ؛ قانون موقت پرداخت سهم اعضاي صندوق ذخيره به يک قانون دائمي يا دراز مدت تبدیل شود مطلب ویژه

در خروجي تار نماي خانه ملت مورخ 23 آبان 1397  آمده است ( 1 ) :  "نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاسیس بانک فرهنگیان تنها راه جلوگیری از بروز مجدد تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان است" ؛ جهت بررسي نظر اين نماينده محترم (نايب رئيس کميسيون مجلس شوراي اسلامي ) گفت و گوي مجازي ذيل را دنبال مي کنيم .   توضيح :  چند ماه پيش ( احتمالأ حوالي…

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور