بنابه وظیفه شهروندی، لازم میدانم تا دلیل شما برای مخالفت با طرح معیشتی مجلس را به چالش کشیده و نکاتی را یادآوری نمایم. ظاهراً دلیل مخالفت یکی از این اقتصادخواندهها با این طرح، چنین بودهاست؛ - با توجه به شرایط فعلی که دولت کسری بودجه دارد، اجرای چنین طرحهایی کار سخت و دشواری است و مشکلات حوزه اقتصاد را تشدید میکند. بنابراین من موافق این طرح نیستم. به دلایل مختلف، من بر…
« باید تبدیل شدن صندوق ذخیره فرهنگیان به یک شرکت سهامی به صورت یک مطالبه ملی فرهنگیان درآید »
بعد از مسایل و مشکلاتی که در مورد اختلاس در بانک سرمایه پیش آمد ؛ بحث های زیادی در بین فرهنگیان مطرح شد که نسبت ما با صندوق ذخیره فرهنگیان چیست، آیا سپرده های ما در این اختلاس ها به یغما رفته است؟ پرسش هایی از این دست توجه عموم معلمان را به صندوق ذخیره فرهنگیان جلب کرد، و این قشر تلاش کردند که از ماهیت صندوق بیشتر سر در بیاورند. برای…
" مهم تر از پرداختن به مزايا و معايب فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری يا رتبه بندي معلمان ، توجه به اقتصاد آموزش و پرورش و نگاه علمی به آن است . آموزش و پرورش ( دولت ) طبق ماده 63 قانون برنامه ششم توسعه به وظيفه قانوني خود عمل کند و هرچه سريع تر لايحه کامل نظام رتبه بندي معلمان و نهاد سنجش رتبه بندي (سازمان نظام معلمی ) را به مجلس دهم ارائه دهد تا به تبعيض چندين دهه اي به معلمان و جامعه خاتمه دهد . رسانه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسي و نهادهاي مدني به عنوان حلقه واسط بين مردم و مسئولين به وظيفه خود براي ايجاد عزم ملي جهت اصلاح ساختار آموزش و پرورش عمل کنند "
در تار نماي پايگاه اطلاع رساني دولت شنبه 10 اسفند 98 آمده است : توسط معاونت برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش صورت گرفت؛ ابلاغ افزایش امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری موضوعات : وزارتخانه ها آموزش و پرورش شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۱ معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش بخشنامه افزایش تا سقف ۵۰ درصدی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری را ابلاغ…
صدای معلم در اول اسفند 1398 : " با توجه به آن که در این بخشنامه تصریح شده است : منابع مورد نیاز برای اجرای این بخشنامه در سال ۱۳۹۹ از محل اعتبارات هزینهای مصوب دستگاههای اجرایی، با تأکید بر صرفهجویی در هزینهها و درآمدهای حاصل از فروش اموال و داراییهای منقول و غیرمنقول مازاد، با رعایت قوانین و مقررات مربوطه و همچنین سایر موارد پیشنهادی دستگاههای اجرایی با تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور تأمین میشود ؛ اجرای این بخشنامه با توجه به وضعیتی که وزارت آموزش و پرورش در بخش تامین منابع و اعتبارات دارد عملا بلاموضوع است . " اگر با تصويب نظام رتبه بندي معلمان در مجلس شوراي اسلامي به عنوان يک مصوبه مستقل و قانون دائمي ، موانع قانوني اجراي همزمان رتبه بندي و فصل دهم قانون مديريت خدمات کشوري برطرف مي شد ؛ مشکلات تأمين منابع مالي هنوز خود نمايي مي کرد!
در تارنماي پايگاه اطلاع رساني دولت شنبه 10 اسفند 98 آمده است : توسط معاونت برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش صورت گرفت؛ ابلاغ افزایش امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری موضوعات : وزارتخانه ها آموزش و پرورش شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۱ معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش بخشنامه افزایش تا سقف ۵۰ درصدی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری را ابلاغ کرد.…
" در همه دستگاه هاي اجرايي کليه کارشناسان و رتبه هاي بالاتر از کارشناسي ، حتي کادر اداري آموزش و پرورش از فوق العاده ويژه (بند دهم ماده 68 از فصل دهم قانون مديريت خدمات کشوري ) بهره مند هستند ولي مشمولان طرح طبقه بندي معلمان ( آموزگاران ، دبيران ، هنر آموزان ، مربيان امور تربيتي ، مشاوران ، مراقبان بهداشت ، مديران ، معاونان و.. ) از فوق العاده ويژه بي بهره اند . اجراي رتبه بندي در سال 94 که ماده 63 قانون برنامه ششم توسعه هنوز تصويب نشده بود در قالب فصل دهم قانون خدمات کشوري قابل قبول است ولي در حال ِ حاضر ، اجراي رتبه بندي بدون ارائه لايحه از سوي دولت به مجلس ( در قالب فصل دهم قانون خدمات کشوري ) ، هم غير قانوني است و هم موجبات اجحاف به معلمان را فراهم کرده است . چالش امروز ِ معلمان همين بي توجهي امثال الهيار به آينده است . اگر معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش و ... مطابق متن مصرح در ماده 63 قانون برنامه ششم توسعه عمل مي کردند و لايحه رتبه بندي را به مجلس ارائه مي کردند . در حال ِ حاضر معلمان و جامعه با چالش ِ حذف رتبه بندي مواجهه نمي شدند ! "
در تارنماي پايگاه اطلاع رساني دولت شنبه 10 اسفند 98 آمده است : توسط معاونت برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش صورت گرفت؛ ابلاغ افزایش امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری موضوعات : وزارتخانه ها آموزش و پرورش شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۱ معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش بخشنامه افزایش تا سقف ۵۰ درصدی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری را ابلاغ کرد.…
" مطابق احکام تبصره ( 20 ) ماده واحده ، تمامی دستگاه های اجرایی موضوع ماده ( 5 ) قانون مدیریت خدمات کشوری مکلف بوده اند در سال 1397 نسبت به استقرار یا تکمیل سامانه حسابداری قیمت تمام شده اقدام نمایند . لیکن تعداد 2584 دستگاه اجرایی تاکنون هیچ اقدامی نکرده اند . همچنین در سال 1397 از تعداد 902 دستگاه اجرایی که مکلف به اجرای بودجه ریزی بر مبای عملکرد بوده اند ، 75 % آن ها اقدامی انجام نداده و 25 % مابقی علی رغم مبادله تفاهم نامه عملکردی با واحد مجری ، نظام بودجه ریزی بر مبنای عملکرد را ناقص و بعضا تعداد اندکی از پودمان های آن را اجرا کرده اند .... این رقم که فقط ۲۰۰ میلیون دلار کمتر از رقم درخواستی ایران برای وام ۵ میلیارد دلاری مبارزه با کرونا از بانک جهانی است، در اختیار ۷۱۳ نفر قرار گرفته است! "
گروه اخبار/ " طبق قوانین و مقررات حاکم از جمله ماده ( 74 ) قانون مدیریت خدمات کشوری و بند 3 مصوبه مورخ 23 / 4 / 1395 شورای حقوق و دستمزد ، سقف خالص پرداختی ماهیانه به مدیران و کارکنان مشمول قانون فوق الذکر ، بیست و سه میلیون و پانصد و هشتاد و سه هزار ( 000 / 583 / 23 ) تومان می باشد . در بررسی حقوق و…
" پیششرطِ فروش اوراق در حد کسری یا رقمی حول و حوش ۱۰۰ هزار میلیارد تومان، اعتماد اجتماعی است. تاثیر جذب منابع از طریق فروش اوراق نیز تشدید رکود است "
اقتصاد ایران در سال جاری یکی از بدترین شرایط خود را تجربه خواهد کرد. علاوه بر کاهش صادرات نفت به زیر ۵۰۰ هزار بشکه در روز و تاثیر جدی آن بر درآمدهای دولت، سه اتفاق دیگر، رخ داده است که وضع دخل و خرج دولت را بدتر میکند. اول، کاهش شدید قیمت جهانی نفت است که دو علت دارد: الف. عدم هماهنگی میان اوپک و روسیه بر سر تولید و تاثیر آن…
" سخنان معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در مورد ماده 63 قانون برنامه ششم توسعه متناقض است "
در تارنماي پايگاه اطلاع رساني دولت شنبه 10 اسفند 98 آمده است : توسط معاونت برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش صورت گرفت؛ ابلاغ افزایش امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری موضوعات : وزارتخانه ها آموزش و پرورش شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۱ معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش بخشنامه افزایش تا سقف ۵۰ درصدی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری را ابلاغ کرد.…
" اجراي کامل فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری ، رتبه بندي معلمان و... بدون ِ نگاه علمي به اقتصاد آموزش و پرورش ابتر مي ماند "
در تار نماي پايگاه اطلاع رساني دولت شنبه 10 اسفند 98 آمده است : توسط معاونت برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش صورت گرفت؛ ابلاغ افزایش امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری موضوعات : وزارتخانه ها آموزش و پرورش شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۱ معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش بخشنامه افزایش تا سقف ۵۰ درصدی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری را ابلاغ…
من از ابتدا تصویر روشنی در مورد کرونا داشتم و این به دلیل مطالعه درباره آن نبود، بلکه به علت مشاهده آثارش روی کشور چین بود. به نظرم این بیماری روی بخش کشاورزی اثر محسوسی ندارد و روی صنایع سنگین هم در صورتی که به صورت یک اپیدمی گسترده در میان کارگران و طبقات شهری گسترش پیدا نکند، تنها نقطه بسیار تاثیرگذارش روی بخش خدمات خواهد بود. این بخش حدود ۵۵ درصد…
بهجای طرحهایی مانند پلکانی، تلفیقی، درصدی و یا ... ، بهتر است شیوهای برای حذف بیعدالتیهای حقوقی، انتخاب کنیم. در شیوه افزایش درصدی حقوقها در این سالها، ۱۵ درصد حقوق برخی نهادها از تمام حقوق یک معلم بیشتر بوده است و این موضوع باعث عمیقتر شدن شکاف حقوقی بوده و باعث ایجاد نارضایتی شدید شغلی بسیاری از حقوق بگیران شدهاست. به این مثال توجه کنید:فرض کنید دو نفر با حقوق ۳ و…
" وقتی با دور زدن تحریم ها 35/5 میلیارد ارز می توان تامین کرد ، پیوستن به FATF و شفافیت چه فایده ای دارد؟ "
گروه ویژه اقدام مالی در هر جلسه FATF ، لیستی از کشورهایی که مقررات مالی و پولشویی نگران کنندهای دارند را منتشر میکند و در آن از اعضای خود و دیگر کشور ها میخواهد که در فعالیتهای اقتصادی خود و روابط مالی دو جانبه حداکثر دقت را به منظور جلوگیری از فعالیتهای تروریستی و پولشویی به خرج دهند. در لیست منتشر شده تا سال ۲۰۱۵ کشورهای ایران و کره شمالی به عنوان…
" پس از اصلاح ِ ساختار آموزش و پرورش و افزايش سهم آموزش و پرورش در توليد ناخالص داخلي و افزايش ِ نقش موثر ِ نيروي انساني ( خروجي از آموزش و پرورش ) در توليد ارزش افزوده در فرآيندهاي صنعتي ، خدماتي و ... شرايط براي افزايش سهم آموزش و پرورش از توليد ناخالص داخلي فراهم مي شود "
جهت بررسي لايحه بودجه 1399 به گفت و گوي مجازي ذيل مي پردازيم . قبل از هر چيز براي درک بهتر مطالب چند اصطلاح به کار رفته در بودجه را تعريف نموده نگاه کلي به لايحه بودجه 99 داشته نيم نگاهي هم به جدول شماره هفت ِ ماده واحده اين لايحه در بخش آموزش و پرورش مي اندازيم . اميداست تا تحليلگران اقتصادي و اساتيد فن به بخش آموزش و پرورش در…
جهت بررسي لايحه بودجه 1399 به گفت و گوي مجازي ذيل مي پردازيم . قبل از هر چيز براي درک بهتر مطالب چند اصطلاح به کار رفته در بودجه را تعريف نموده نگاه کلي به لايحه بودجه 99 داشته نيم نگاهي هم به جدول شماره هفت ِ ماده واحده اين لايحه در بخش آموزش و پرورش مي اندازيم . اميداست تا تحليلگران اقتصادي و اساتيد فن به بخش آموزش و پرورش در…
" در صفحه 150 ماده واحده و جداول کلان لايحه بودجه 1398 در رديف ِ " وزارت آموزش و پرورش – ادارات کل آموزش و پرورش استانها " با عدد 424990898 ميليون ريال ( 42 هزار ميليارد تومان ) مواجهه مي شويم و به سهولت ، نمودار شماره 3 ترسيم مي شود که نشان مي دهد 93% کل بودجه آموزش و پرورش سهم حقوق و دستمزد و... مي شود و سهم اصلاح ساختار و ارتقاي کيفيت آموزش و پرورش و ... فقط 7% از بودجه کل آموزش و پروش بوده است"
جهت بررسي لايحه بودجه 1399 به گفت و گوي مجازي ذيل مي پردازيم . قبل از هر چيز براي درک بهتر مطالب چند اصطلاح به کار رفته در بودجه را تعريف نموده نگاه کلي به لايحه بودجه 99 داشته نيم نگاهي هم به جدول شماره هفت ِ ماده واحده اين لايحه در بخش آموزش و پرورش مي اندازيم . اميداست تا تحليلگران اقتصادي و اساتيد فن به بخش آموزش و پرورش در…
گروه رسانه/ به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ وزارت آموزشوپرورش مدتهاست با کسری شدید و پایدار بودجه دستوپنجه نرم میکند، این عدم تعادل بودجهای در وزارت آموزش و پرورش باعث حفظ حداقل حقوق معلمان، کاهش شدیدتر اعتبارات کیفیتبخشی و کاهش اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای شده است و این امر در نهایت کاهش کارایی و اثربخشی وزارت آموزش و پرورش را رقم زده است. رقم بودجه پیشنهادی وزارت آموزشوپرورش در سال 99 نیز از 57…
" برخي از تحليل گران همسو با عوام ، راهکار افزايش بودجه يا حمايت از بودجه سمي ، بدون توجه به منابع واقعي را پيشنهاد مي کنند ! دولت فربه شده و نانخور بسیار دارد، شرکتهای دولتی زیان میدهند (و بخش بزرگی از درآمدها را هم میبلعند)، بسیاری از نهادهای پردرآمد اساسا مالیات نمیدهند، خصولتیهای پر قدرت از مالیات میگریزند، «اقتصاد سایه» گسترده ما هم که بنا بر تعریف از دسترس مالیاتستانان خارج است. اگر فساد فراگیرکشورمان (رتبه ۱۳۸ در میان ۱۸۰ کشور) را نیز به این مشکلات اضافه کنیم، در مییابیم که چرا مخارج دولت زیاد است و دریافتهای مالیاتی آن اندک. وقتي مردم درآمدشان افزايش مي يابد ( افزايش حقوق يا دريافت يارانه ) بسيار خوشحال مي شوند ( ايجاد سراب پولي ) و تصور مي کنند که در سال آينده ، مشکلات مالي کمتري دارند ولي در پايان سال متوجه مي شوند که سال مالي بدتري را تجربه کرده اند ؛ زيرا تورم ، بر افزايش درآمدها پيشي مي گيرد !"
جهت بررسي لايحه بودجه 1399 به گفت و گوي مجازي ذيل مي پردازيم . قبل از هر چيز براي درک بهتر مطالب چند اصطلاح به کار رفته در بودجه را تعريف نموده نگاه کلي به لايحه بودجه 99 داشته نيم نگاهي هم به جدول شماره هفت ِ ماده واحده اين لايحه در بخش آموزش و پرورش مي اندازيم . اميداست تا تحليلگران اقتصادي و اساتيد فن به بخش آموزش و پرورش در…
" نکته مهم درباره افزایش سهم مالیات، این است که این افزایش، عمدتاً بر مالیاتی است که مردم باید بپردازند : « ۲۷ درصد از کل درآمدهای مالیاتی را بخش خصوصی باید بپردازد که سهم آن از کل اقتصاد ایران، کمتر از ۱۵ درصد برآورد می شود. سهم پیش بینی شده برای شرکت های دولتی کمتر از ۶/۵ درصد است در حالی که بیش از ۷۰ درصد اقتصاد کشور را در دست دارند. آستان قدس، ستاد اجرایی فرمان امام و بنیادها و نهادهای انقلاب که طبق مطالعات وزارت اقتصاد حدود ۱۰ درصد از اقتصاد کشور را در دست دارند سهم شان از کل مالیات کشور ۸ هزارم درصد است.» حال پرسش مهم این است که اگر قرار است در سال آینده، به خاطر شرایط تحریمی، بودجه ای ریاضتی نوشته شود، چرا حاکمیت خود را کنار می کشد و بار سنگین آن را بردوش مردم به ویژه کم درآمدترین آن هامی گذارد؟ چرا برخی نهادهای خاص، همچنان از مالیات معاف هستند؟ چرا هیچ یک در مقابل نهادهای نظارتی رسمی پاسخگو نبوده و شفافیت مالی ندارند؟ "
گروه تشکل ها/ جمعی از فرهنگیان و کنشگران حوزه آموزش در بیانیه ای نسبت به اعداد و ارقام پیشنهاد شده برای آموزش و پرورش در بودجه سال 99 اعتراض کردند . متن کامل این بیانیه به شرح زیر است .
" بهای تمام شده تصمیمات اتخاذی از سوی نهادهای تصمیمگیر چقدر است؟ لایحه بودجه ۹۹ که بر مبنای عملکرد دستگاهها تنظیم شده، به این سوال پاسخ میدهد "
روزنامه ی دنیای اقتصاد نوشت : دو هفته از ارائه لایحه بودجه ۹۹ به مجلس میگذرد. در روزهای پس از رونمایی از لایحه بودجه سال بعد، گزارشات بسیاری در مورد اعداد و ارقام دستگاههای اجرایی و وزارتخانهها منتشر شده است. یکی از بخشهای جالب بودجه، تفکیک اعتبارات هزینهای به دستگاهها و برنامههای محول بر آنها است. در پیوست شماره ۴ لایحه بودجه ۹۹، برنامههایی که هر دستگاه اجرایی عهدهدار آن است به…
" دولت از مجموع واگذاری داراییهای مالی به میزان 7/ 124 هزار میلیارد تومان حساب باز کرده است. دو سوم از منابع این فصل، از فروش و واگذاری انواع اوراق مالی و اسلامی به دست میآید که معادل 80 هزار میلیارد تومان بوده است. البته طبق برنامه ششم توسعه سقف مجاز دولت برای انتشار اوراق معادل 50 هزار میلیارد تومان بوده که لایحه بودجه 99، از این سقف به میزان 30 هزار میلیارد تومان سبقت گرفته است . اگر در سال آینده روزی ۱۰۰ هزار بشکه نفت در روز کمتر فروش برود، در کل سال ۸/ ۱ میلیارد دلار کسری برای کشور و ۲/ ۱ میلیارد دلار از منابع عمومی دولت با کسری مواجه میشود که حداقل معادل ۳/ ۶ هزار میلیارد تومان است. بیایید با هم به یونان سلام بگوییم ! "
جهت بررسي لايحه بودجه 1399 به گفت و گوي مجازي ذيل مي پردازيم . قبل از هر چيز براي درک بهتر مطالب چند اصطلاح به کار رفته در بودجه را تعريف نموده ، نگاه کلي به لايحه بودجه 99 داشته و نيم نگاهي هم به جدول شماره هفت ِ ماده واحده اين لايحه در بخش آموزش و پرورش مي اندازيم . اميداست تا تحليلگران اقتصادي و اساتيد فن به بخش آموزش و…
ژما جواهری پور کارشناس اقتصاد در حانه تشکل ها مطرح کرد ؛
گروه تشکل ها/ همان گونه که پیش تر نیز آمد ( این جا ) ؛ همایش چالش ها و بررسی راهکارها و فرصتهای برون رفت از وضعیت کنونی بنگاههای اقتصادی فرهنگیان روز دوشنبه 20 آبان 1398 در " خانه تشکل ها " برگزار گردید . در ابتدای این نشست « ژما جواهری پور »کارشناس اقتصاد و عضو کارگروه اقتصادی در اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران دیدگاه های خود را…
" در برنامه پنجم گفتند که چون معلم ها خودشان صندوق دارند این سهم را واریز نمی کنیم و دولت هم خودش را مکلف به پرداخت نکرد. در دولت گذشته، آقای فانی وزیر اسبق آموزش و پرورش اعلام کرد از دولت شکایت کنید. ما هم در دیوان عدالت اداری شکایت را مطرح کردیم و ثابت کردیم که موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان خصوصی است و دیوان عدالت اداری هم پذیرفت و توانستیم علیه دولت رای بگیریم. دولت مجبور به پرداخت تعهدات مغفول مانده در برنامه پنجم شد که مبلغ آن ۶۳۴ میلیارد تومان است که در مرحله تجدید نظر است. اگر این مرحله تایید شود سازمان برنامه و بودجه ملزم به پرداخت این پول است. معلم ها سهم خودشان را پرداخت کرده اند اما دولت در برنامه ششم سهم خودش را نداده است ! "
بر خروجي تار نماي خانه ملت مورخ 23 آبان 1397 آمده است ( 1 ) : "نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت تاسیس بانک فرهنگیان تنها راه جلوگیری از بروز مجدد تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان است." جهت بررسي نظر اين نماينده محترم (نايب رئيس کميسيون مجلس شوراي اسلامي ) گفت و گوي مجازي ذيل را دنبال مي کنيم . توضيح : چند ماه پيش ( احتمالأ حوالي روز ملي بزرگداشت…
نخستین پرسش « صدای معلم » از آقای مدیر کل آن است که چگونه می تواند قانون مند و متقن بودن صندوق ذخیره فرهنگیان را اثبات نماید ؟ اگر این گونه باشد دلیل بروز تخلفات متعدد در اين صندوق چیست ؟ بدون تردید ساختار این صندوق تو در تو و پیچیده می باشد و شفافیت در این موسسه اقتصادی تعریف و تبیین نشده است . حتی انتخاب 3 نفر از میان فرهنگیان و قرار گرفتن آن ها در هیات امنا و بازرسی نتوانسته است این وضعیت را اصلاح و تعدیل نماید چه حتی بر پرسش ها و ابهامات نیز افزوده است . آیا مدیر کل محترم آموزش و پرورش اطلاع دارد که سهم دولت به صندوق ذخيره فرهنگيان طي شش سال ( 1390 لغايت 1395 ) اجراي برنامه پنجم توسعه پرداخت نشده است و اگر می دانسته چرا افکار عمومی را در جریان نگذاشته است ؟
گروه گزارش/ امروز سه شنبه 30 مهر پرتال اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی نوشت : " ظهر امروز مسئولان صندوق ذخیره فرهنگیان با مدیرکل آموزش و پرورش استان دیدار و گفت و گو کردند. ابراهیم محمدی، مدیرکل آموزش و پرورش استان در این دیدار اظهار داشت: اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان قانونمند و متقن است. وی با بیان اینکه باید در خصوص مزایای صندوق ذخیره فرهنگیان بیش از پیش اطلاع…
مسئولين تنظيم کننده برنامه پنجم توسعه بايد پاسخگو باشند !
در خروجي تار نماي خانه ملت مورخ 23 آبان 1397 آمده است ( 1 ) : "نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاسیس بانک فرهنگیان تنها راه جلوگیری از بروز مجدد تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان است" ؛ جهت بررسي نظر اين نماينده محترم (نايب رئيس کميسيون مجلس شوراي اسلامي ) گفت و گوي مجازي ذيل را دنبال مي کنيم . توضيح : چند ماه پيش ( احتمالأ حوالي…
" وضعیت معلمان هم که نماد طبقه متوسط و پایینتر هستند وخیم تر از قبل شده و تعریفی ندارد و مدتهاست سیر نزولی به سمت زیر خط فقر را شروع کرده است . نرخ تورم سالانه از ۵۰ درصد در ژوئن به ۴۰ درصد در ماه گذشته کاهش و ارزش ریال در برابر دلار ۲۰ درصد بالا رفت "
رامین مستقیم و ملیسا اتحاد – لسآنجلس تایمز مترجم: علیرضا طالبزاده
وضعیت معیشتی و زندگی روزمره مردم طبقه متوسط ایران حال خوشی ندارد. وضعیت معلمان هم که نماد طبقه متوسط و پایینتر هستند وخیم تر از قبل شده و تعریفی ندارد و مدتهاست سیر نزولی به سمت زیر خط فقر را شروع کرده است. هر روز که می گذرد انواع و اقسام متعددی از تبعیضها و بحرانها و معضلات اجتماعی در جامعه خود را به وضوح نشان می دهد و بوی بهبودی از…
" آموزش و پرورش تنها یک نوع کالای سرمایه ای دارد و آن ساختمان و زمین مدارس و ادارات و اردوگاه ها و در یک کلام املاک و مستغلات است. این راه وسوسه کننده است اما قطعا اقتصاددانی در قد و قواره طیب نیا حتما می داند که مدرسه فروشی خیانت به نسل های آینده و زدن به سیم آخر است "
آقای حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در توئیتی نوشت : " از اندیشمند فرهیخته جناب آقای دکتر علی طیب نیا تقاضا کردم به عنوان رییس کمیته اقتصادی آموزش و پرورش ، مشاور بنده و همراه فرهنگیان باشند و این کمیته را با حضور اقتصاد دانهای جوان تشکیل دهند ، مطمئنم اقتصاد آموزش و پرورش با حضور ایشان تحول واقعی را تجربه خواهد کرد. طبیب اقتصاد " طیب نیا دیدگاهی نزدیک به…
" پس از گذشت 4 سال از آن گفت و گو لازم است حاجی بابایی به این پرسش صدای معلم پاسخ دهد که چرا دیگر و بر خلاف سابق این گونه افزایش ها را به ظرفیت های اجرا نشده قانون مدیریت خدمات کشوری طرح و ربط نمی دهد ؟!"
گروه گزارش/ به تازگی حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس دهم مطالبی را در مورد رتبه بندی معلمان بیان کرده است . حاجی بابایی به خبرگزاری ملت درباره مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی مبنی بر پرداخت ۱۰۰درصدی اعتبار لازم برای نظام رتبهبندی معلمان می گوید: مصوبات مجلس در بودجه سنواتی همچون اعتبار 2 هزار میلیارد تومانی برای نظام رتبهبندی معلمان در صورتی قابل تخصیص است که تمام درآمدهای دولت در طول…
" بدون ايجاد عزم ملي و فراهم نمودن شرايط حضور ِ فعال و موثر ِ نخبگان در فرآيندهاي تصميم سازي و تصميم گيري (تدوين آئين نامه ها و اساسنامه ها ، تاسيس واحد هاي آموزشي ، حضور ِ موثر و فرا گير در هيأت امناي يا انجمن اوليا و مربيان مدارس و مراکز آموزشي و ... ) اصلاح ساختار آموزش و پرورش امکان پذير نيست ! تجربيات تاريخي گواه اين مهم است ! "
در رابطه با مطالبات به حق معلمان ( کسب منزلت و معيشت از دست رفته ) که در هفته گرامي داشت مقام معلم ، همه ساله پر رنگ تر و رسانه اي تر مي شود ، کارشناسان اعتقاد دارند : تا ساختار آموزش و پرورش اصلاح نشود ( سهم آموزش و پرورش در توليد ناخالص داخلي افزايش نيابد ! ) افزايش بودجه سمي و بهمن گونه چاره ساز نمي باشد ! …
" اقتصاد ایران به درمان اساسی نیاز دارد. تعامل سازنده با اقتصاد جهانی در عرصه سیاست خارجی و ابتنای سیاست داخلی بر الگوی حامیپیروی فراگیر، کلید گشایش درها به روی اقتصاد ایران و نوشداروی درمان بیماری از پای درآورنده است. در یک نگاه دیالکتیکی، سیاست خارجی و داخلی، دو روی سکه واحدی به نام نوع نظام حکمرانی است"
علی دینی ترکمانی / استاد دانشگاه و پژوهشگر اقتصاد ایران
دادههای مرکز آمار ایران نشان میدهد خالص رشد منفی و مثبت سالهای ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۷، چهار درصد است. در نه ماه اول سال گذشته، نرخ رشد کلی اقتصادی، منفی ۳/۷ درصد و میزان رشد بخش صنعت منفی ۷/۹ درصد بوده است. با توجه به انقباض اقتصادی ناشی از تحریم نفت و کاهش درآمدهای صادراتی نفتی، انتظار میرود که در سال جاری نیز رشد اقتصادی منفی شود. اگر میزان آن حدود ۴…
به جاي تمرکز بر بودجه سمي بايد پس از اصلاح ساختار آموزش و پرورش ، ابتدا سهم ِ آموزش و پرورش در توليد ناخالص داخلي افزايش يابد تا سهم ِ آموزش و پرورش از توليد ناخالص داخلي افزايش يابد !
در رابطه با مطالبات به حق معلمان ( کسب منزلت و معيشت از دست رفته ) که در هفته گرامي داشت مقام معظم ِ معلم ، همه ساله پر رنگ تر و رسانه اي تر مي شود ، کارشناسان اعتقاد دارند : تا ساختار آموزش و پرورش اصلاح نشود ( سهم آموزش و پرورش در توليد ناخالص داخلي افزايش نيابد ! ) افزايش بودجه سمي و بهمن گونه چاره ساز نمي…
" ادامه چهار دهه ای شرایط بحرانی تورم با حاکمیت انواع متعدد آن در جامعه ، ثبات اقتصادی ایران را در مخاطره جدّی قرار داده است. تحمل بحران ، خود به وخامت اوضاع اقتصادی می افزاید و سایر بخش ها را نیز تحت تأثیر ناخوشایند خود قرار می دهد. فرهنگ و آموزش و حتی جامعه سه مقوله ای است که در این گریزگاه بلاتکلیفی ، سخت آسیب می بینند و به تزلزل محکوم می گردند "
ما امروز در جامعۀ خود به جای بهبود اوضاع بحران اقتصادی در دو وضعیت تورم رکودی و تورم تقاضایی ، و تلاش برای ایجاد تعادل و توازن در سیاست های انبساطی و انقباضی پولی ، سعی در واردات کالاهای متعدد اعم از ضروری و غیر ضروری داریم و مثلا برای تسلط بر بازار خودرو ، از روسیه قرار است اتومبیل وارد کنیم ! (با نهایی شدن همکاریهای خودرویی دو کشور ، ورود…
" از چالش هاي آموزش و پرورش توزيع نامتقارن و ناکارآمد ابر بودجه سنواتي آن مي باشد "
در رابطه با مطالبات به حق معلمان ( کسب منزلت و معيشت از دست رفته ) که در هفته گرامي داشت مقام معلم ، همه ساله پر رنگ تر و رسانه اي تر مي شود ، کارشناسان اعتقاد دارند : تا ساختار آموزش و پرورش اصلاح نشود ( سهم آموزش و پرورش در توليد ناخالص داخلي افزايش نيابد ) افزايش بودجه سمي و بهمن گونه چاره ساز نمي باشد ! …
" بودجه عملکرد 1396 و مصوب 1397 آموزش و پرورش حدود 300% و لايحه بودجه 1398 آموزش و پرورش بيش از 200% بزرگتر از بودجه ي موارد مشابه ي وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکي است "
در رابطه با مطالبات به حق معلمان ( کسب منزلت و معيشت از دست رفته ) که در هفته گرامي داشت مقام ِ معلم ، همه ساله پر رنگ تر و رسانه اي تر مي شود ، کارشناسان اعتقاد دارند : تا ساختار آموزش و پرورش اصلاح نشود ( سهم آموزش و پرورش در توليد ناخالص داخلي افزايش نيابد ! ) افزايش بودجه سمي و بهمن گونه چاره ساز نمي باشد…
تا ساختار آموزش و پرورش اصلاح نشود ( سهم آموزش و پرورش در توليد ناخالص داخلي افزايش نيابد ) افزايش بودجه سمي و بهمن گونه چاره ساز نمي باشد !
در رابطه با مطالبات به حق معلمان ( کسب منزلت و معيشت از دست رفته ) که در هفته گرامي داشت مقام ِ معلم ، همه ساله پر رنگ تر و رسانه اي تر مي شود ، کارشناسان اعتقاد دارند : تا ساختار آموزش و پرورش اصلاح نشود ( سهم آموزش و پرورش در توليد ناخالص داخلي افزايش نيابد ) افزايش بودجه سمي و بهمن گونه چاره ساز نمي باشد !…
بنا به گفتۀ مسئولان و کارشناسان اقتصادی عمده دلایل افزایش تورم در جامعه ، افزایش نرخ ارز ، افزایش واردات ، کاهش سطح تولید ، افزایش نرخ نفت و پرداخت نقدی یارانه است که ردّ پای کارگران و فرهنگیان در آن اصلا دیده نمی شود و عدم برقراری همترازی حقوق فرهنگیان با سایر سازمانها که از مطالبات اصلی آنان می باشد با بهانه های گوناگون از جمله تأثیر آن بر افزایش تورم ، تا به امروز به ثمر نرسیده است و شاید هم اصلا اراده و قصدی برای تحقق آن وجود ندارد
داستان من بدو آهو بدو ، زندگی زیر خط فقری بدو ، حکایت اصلی ماست. دولت ها سال ها تلاش کردند تا افزایش نرخ تورم را به افزایش حقوق فرهنگیان و کارگران وصل کنند و نوعی عذاب وجدان به آنان تزریق کنند. آنان هرگز به افزایش حقوق و مزایای سایر بخش ها و تأثیر آن بر این مهم اشاره ای نکرده اند. برای همین افزایش قطره ای حقوق آنان ، اول هر…
"برای مقابله با این معضل، چه معضل فساد اقتصادی و اداری ِ و چه معضل فساد دروغ و شایعه، یکی از اصلی ترین راهکارها اعمال شفافیت است. شفافیت یکی از اصول هشتگانه حکمروایی خوب و به معنی جریان آزاد اطلاعات و قابلیت دسترسی سهل و آسان به آن برای همگان است. همچنین شفافیت را می توان آگاهی افراد جامعه از چگونگی اتخاذ و اجرای تصمیمات دانست. در چنین شرایطی، رسانه های گروهی و شهروندان و ذینفعان به راحتی قادر به تجزیه و تحلیل و نقد سیاست های اتخاذ شده در نظام تصمیم گیری و اجرایی کشور خواهند بود . "
بر خروجي تار نماي خانه ملت مورخ 23 آبان 1397 آمده است ( 1 ) : "نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاسیس بانک فرهنگیان تنها راه جلوگیری از بروز مجدد تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان است." جهت بررسي نظر اين نماينده محترم (نايب رئيس کميسيون مجلس شوراي اسلامي ) گفت و گوي مجازي ذيل را دنبال مي کنيم . خلاصه قسمت هاي قبل : بدون تغيير ساختار ِ…
" مرکز پژوهشهای مجلس گفتهاند که دولت در لایحه خود، کاهش فروش نفت را به صورت بسیار خوشبینانه در نظر گرفته است و بودجه کسری ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی دارد. این رقم برابر با یک پنجم بودجه عمومی است. دولت همین حالا هم با کسری بودجهای تاریخی دست و پنجه نرم میکند و افزایش کسری میتواند به افزایش تورم دامن بزند "
لایحه بودجه ۱۳۹۸ ایران، بعد از تغییرات بحث برانگیز مجلس تصویب شد؛ اما هنوز اختلاف بر سر افزایش حقوقها ادامه دارد. بودجه سال آینده ایران نسبت به امسال ۴۳ درصد افزایش یافته است که بالاترین رشد رقم بودجه سالانه در حدود ۲۰ سال اخیر است. بحث برانگیزترین بخش بودجه تصویب شده افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق همه کارکنان و بازنشستگان دستگاههای دولتی است که البته به دولت اختیار داده داده علاوه بر…
صدای معلم برای نخستین بار منتشر می کند : از سال ِ تاسيس صندوق ذخيره فرهنگيان (طبق قانون دوم توسعه ) تا سال ِ 1377 ژن فرهنگيان برتر بود ولي از 1377 به بعد ، ژن ديگر کارکنان دولت برتر شد ! کليه فرهنگيان که عضو صندوق ذخيره فرهنگيان نمي باشند از دريافت ِ سهم دولت ، خود به خود محروم مي شوند !
بر خروجي تار نماي خانه ملت مورخ 23 آبان 1397 آمده است ( 1 ) : "نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاسیس بانک فرهنگیان تنها راه جلوگیری از بروز مجدد تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان است." جهت بررسي نظر اين نماينده محترم (نايب رئيس کميسيون مجلس شوراي اسلامي ) گفت و گوي مجازي ذيل را دنبال مي کنيم . خلاصه قسمت هاي قبل : بدون تغيير ساختار…
" سفته باران و در رأس آن ، ده بانک بی مسئولیت ، که این بازی سود سپرده را راه انداخته اند و اقتصاد مملکت را به مسخره گرفته اند و نه تنها اقتصاد بلکه زندگی ٩٠ درصد مردم را به مسخره گرفته اند ، برنده نخواهند بود "
بیزینسی در کشور شکل گرفته که سود یک عده از محل زیان دیگری پرداخت می شود . بیزینس های گلدکوئیستی بر همین اساس استوارند در گلدکوئیست ، سود یک عده از محل زیان دیگری پرداخت می شود . بانکها ، سودی که به سپرده گذار پرداخت می کنند از محل زیان وام گیرنده است . شرکتهای بیمه ای در بخش ثالث و بیمه تکمیل درمان ، زیان می دهند اما در…
" بیش از دوسوم از کل بودجه پیشنهادی 1700 هزار میلیارد تومانی دولت در سال 1398متعلق به شرکتهای دولتی است که برخی از کارشناسان معتقدند بسیاری از این شرکتها زیان ده بوده و فاقد شفافیت لازم برای نمایندگان مجلس می باشد "
بی تردید آموزش و پرورش یکی از محورهای تاثیر گذار بر رشد و توسعه اقتصادی کشورهاست. یافته های پژوهشی نشان می دهند پایین بودن هزینه های آموزشی و در نتیجه نادیده گرفتن تاثیر آموزش و تربیت نیروی انسانی ماهر، در کشورهای در حال توسعه یکی از مهم ترین عوامل پایین بودن رشد اقتصادی است. شولتز (1968) یکی از دانشمندان به نام اقتصاد آموزش و پرورش ، با ارزش ترین سرمایه گذاری…