صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

یادداشت

  • «با حرف و دستورالعمل و تشکیل ستاد نمی‌توان جلوی مهاجرت را گرفت و دولت باید به فکر اقدامات عملی و افزایش سطح رضایت عمومی جامعه و افزایش امید به آینده باشد»
  • حسین معافی/ تحلیل‌گر مسائل اجتماعی

زلزله ناامیدی و سونامی مهاجرت

چندی پیش رهبر معظم انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران کنگره شهدای جامعه عشایری کشور فرمودند که هر کس مردم را ناامید کند، برای دشمن کار می‌کند. رهبر انقلاب، تضعیف ایمان دینی، تضعیف امید و خوش‌بینی به آینده کشور را از جمله مؤلفه‌های جنگ نرم علیه ملت دانستند و خاطرنشان کردند: القای بی‌آینده‌گی، بن‌بست و اینکه مسئولان اداره کشور را بلد نیستند از جمله کارهای بدخواهان ایران است و امروز هر کس مردم را…
  • «چون برگزاری مصاحبه با کیفیت کنونی و با این ترکیب مصاحبه گران و با این برنامه ریزی رفع تکلیفی در بخش ستادی به دلیل اینکه کار در دست کاردان نیست ؛ آسیب های آن به مراتب بیشتر خواهد بود»
  • محمدرضا شهریاری

معیار انتخاب مصاحبه گران گزینش " معلم " در آموزش و پرورش چیست؟

در دو دوره پذیرفته شدگان در آزمون استخدامی آموزش و پرورش و متقاضیان ورود به آموزش و پرورش در طرح خرید خدمات آموزشی به عنوان مصاحبه گر انجام وظیفه نمودم و با اشکالات اساسی در این زمینه مواجه شدم که از جمله این موارد سطح پایین مصاحبه گران در مقایسه با مصاحبه شوندگان بود . متاسفانه علی رغم اهمیت موضوع مصاحبه در گزینش بهترین ها برای ورود به سیستم آموزش و پرورش،…
  • «چرا مدیران و معاونان مدارس ما به جای پرداختن به بحث آموزشی و پرورشی دانش آموزان، به دنبال رفع مشکلات و نیازهای فیزیکی مدارس از دستگیره درب تا ایزوگام پشت بام اند؟ مشکل را باید در کجا جست و جو کرد؟»
  • حسین صالحی / رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز و مدرسه یار شهرستان ابهر

اولویت نخست باید توجه به مدارس تخریبی و نوسازی و بازسازی مراکز آموزشی باشد

  عمر عمده ی مراکز آموزشی ما بالای چهل سال است . ساخت و توسعه مراکز آموزشی و پرورشی باید سرلوحه اولیای امور قرار گیرد.گام های لرزان و اقدامات ناکافی برای استانداردسازی، ایمن سازی، مقاوم سازی و بهسازی مدارس، درصورت عدم اهتمام ویژه ، سالهای پیش رو را برای دانش آموزان پرمخاطره خواهد کرد. آگاهان ساختمانی حتما خواهند گفت که: ساختمان تخریبی به چه معناست؟ چند درصد از مدارس کشور تخریبی هستند؟…
  • «این روزها بسیاری از افراد و گروه‌ها از « گذار دموکراتیک » در ایران سخن می‌گویند اما با این فرهنگ « گذار به جهنم » رخ ندهد، خودش معجزه‌ای است!»
  • احمد زیدآبادی/ روزنامه نگار

توهم " گذار دموکراتیک " در ایران ؟!

یکی از پایه‌های اجتماعی دموکراسی در یک کشور، مدارای شهروندان نسبت به عقاید و سبک زندگی همدیگر است. به نظرم این روزها تنها چیزی که در تعاملات اجتماعی ایرانیان دیده نمی‌شود، همانا رواداری و مداراست. کافی است به پارک کنار منزل‌تان سری بزنید. آیا اتفاقی مانند آنچه در زیر می‌آید، امرِ نادری است؟ در مقابل دیدگانِ پیرمردی با ظاهرِ مذهبی، سگِ خانگی یک خانم، روی چمن‌های پارک ادرار و مدفوع می‌کند. پیرمرد…
  • « به راستی نام «استثنایی » بار روانی و عاطفی بسیاری برای ذینفعان دارد که طبیعتاً بر عملکرد و کارایی این مجموعه تاثیر منفی دارد»
  • علیرضا محسنی/ دانشجوی دکتری روان‌شناسی دانشگاه اصفهان

نکته ای قابل تامل در مورد سازمان آموزش و پرورش استثنایی

یکی از دوستانم که آموزگار است برایم تعریف می‌کرد که چند سال قبل آموزگار پایه چهارمِ یک مدرسه در اطراف اصفهان بودم و در آن سال دانش‌آموزی داشتم به نام « هیبت ».. اولین روزی که وارد کلاس شدم، وقتی نام ایشان را صدا زدم، متوجه فضای خاص همکلاسی‌ها نسبت به این دانش‌آموز شدم. این دانش‌آموز از قضا از نظر توانمندی‌های شناختی در سطح خوبی بود اما به خاطر نامی که والدینش…
  • «نظام آموزش عالی ما به شدت تحت تأثیر متغیرهای خرد و کلان جهش های ناپایدارهای اقتصادی و اجتماعی جامعه قرار گرفته است. به گونه ای که از وضعیت آموزش عالی "بازاری" در چند سال اخیر، امروزه به آموزش عالی "معیشتی" بدل شده است»
  • بیت الله محمودی/ عضو هیأت علمی دانشگاه شهرکرد

کنکاشی در انگیزه ورود به دوره دکتری در دانشگاه های ایران

   خردادماه که معمولا فصل برگزاری جلسات مصاحبه پذیرش داوطلبین دوره دکتری در دانشگاه های کشور است؛ حداقل برای یک بار در سال به طور جدی مسئله پذیرش دانشجوی دکتری و کمیت و کیفیت تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی برای اغلب استادان از ذهن ها می گذرد. اگر چه اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ جنب و جوشی فراگیر در اکثر گروه ها، دانشکده ها و دانشگاه های کشور برای راه…
  • «پشت نقاب ظاهر فریب دفاع از عدالت آموزشی ، تقسیم و توزیع فرصت های برابر آموزشی، مردمی سازی مدارس ، بالابردن سطح مشارکت مردم چیزی جز به مسلخ بردن آموزش و پرورش دولتی عاید مردم نشده است»
  • ابراهیم سحرخیز

فراموش شدگان مدارس عادی دولتی !

  بر سردرب آجری مدرسه روی تابلوی محقری از جنس حلبی ، زیر بیت معروف « توانا بود هرکه دانا بود ز دانش دل پیر برنا بود » با خطی خوش درج شده بود : « مدرسه راهنمایی ظفر». مدرسه ای نام آشنا با ۹ کلاس درس ، نشسته بر دل شهر ، در محله ای نسبتا اعیان نشین موسوم به ذوالریاستین ! هنوز بام گلان سنگی مدرسه بر پشت بام کاه…
  • « اصلي ترين درسي که مي توان از روش و منش دکتر علی شریعتی فراگرفت، همين گستاخی و بي باكی اوست »
  • علی افشار سمیرمی

چرا شریعتی متهم است؟ ( به بهانه 29 خرداد، سالگرد درگذشت دکتر علی شریعتی) مطلب ویژه

   علي شريعتي هر كه باشد و هر چه كرده باشد، تبيين و تحليل آثار و افكار او به عنوان یک معلم و كسي كه در تاريخ فرهنگي اين ملك ردپائي از خود برجاي نهاده است، ضرورت دارد. ماهيت كار و فكر شريعتي نظير اغلب در گذشتگان معروف، متاسفانه دستخوش تحريف گشته است.مظلوميت بعد از مرگ و تا الان شريعتي ، اقامه فرهنگ سكوت در برابر آثار و افكار او ، ابزاري…
  • «حکومت با تأسیس و بالا بردن تب مدارس خاص بی‌طرفی خود را نقض کرده و نقض این بی‌طرفی و نتیجتاً خالی شدن مدارس دولتی از استعدادهای برتر، منجر به تشدید چرخه فلاکت فرهنگی خواهد شد»
  • رضا قاسم پور/ خبرنگار صدای معلم

سمپاد یا مدارس خاص ایجاد کننده آموزش طبقاتی ؟ مطلب ویژه

جستارگشایی پنجشنبه و جمعه شهیدستان میزبان آزمون سمپاد (تیزهوشان) می باشد ؛ با توجه به حساسیت های خاص این آزمون در حد امکان تمام شرایط را برای برگزاری بی حاشیه آزمون فراهم کرده ایم. از ساعت ۷ تا ۱۱ غلغله ای در حوالی مدرسه برپاست. خانواده ها به صورت فشرده دور بچه های پایه ششمی خود حلقه زده اند. صحنه های بی بدیلی رد و بدل می شود. برای فروکش کردن فشار…
  • «به نظر می رسد توجه به مهم‌ترین رکن آموزش و پرورشِ باکیفیت یعنی معلمانِ باکفایت، هنوز به مطالبه‌ای عمومی در جامعه ما تبدیل نشده؛ به همین دلیل است که مسائل و مشکلات آموزش و پرورش حل ناشده باقی مانده و حتی هر روز بر آن نیز افزوده می‌شود»
  • علیرضا هاشمی

معلم ایرانی و نقشه راهی برای کنش گری دموکراتیک

  اگر مساله معلمان را سه گانه توصیف، تبیین مسائل و مشکلات آموزش و پرورش و تجویز راه حل‌هایی برای برون رفت از وضع موجودِ نامطلوب به سوی وضع مطلوبِ ناموجود بدانیم، آنگاه به خطیر بودن این مساله و اهمیت نقش اندیشه در این پروژه پی خواهیم برد. به زبان دیگر مجموعه‌ای از معلمان خواستار تغییراتی هستند که در گام اول مربوط به وضعیت آموزش و پرورش و در گام بعد معطوف…
  • «کشتی نساز ای نوح، باران نخواهد آمد»
  • رضا قاسم پور/ خبرنگار صدای معلم

خاطرات یک روز مدیر مدرسه

در گرگ و میش سحری پس از صرف دو پیمانه ای که در قنوت و سجودش فکر و خیال به هزار و یک جا سرک می کشد قدم زنان راهی نانوایی محله می شوم . کله سحر غلغله در نانوایی ها برپاست ؛ از خیر نان لواش گذشته برای بربری نوبت می گیرم . صفِ بی قواره ایست که بوی قحطی می دهد. بی خیال صف شده و دو عدد بربری خشخاشی…
  • «آنچه بدیهی به نظر می رسد این نکته است که افرادی مانند تبریزیان و رائفی پور در جوامع عقل مدار نه تنها جدی گرفته نمی شوند، بلکه در صورت داشتن تریبون هم مخاطب چندانی نخواهند داشت»
  • فرهاد قنبری/ معلم

چرا امثال رائفی پور ، تبریزیان و... مخاطب دارند؟

گاهی متعجب می شویم که چرا افرادی مانند اکبر رائفی پور، حسن عباسی، شیخ عباس تبریزیان و برخی مداحان با اینکه سخنانی اغلب غیرمنطقی، عقل ستیزانه، ضدعلمی، بهت آور و ساده لوحانه بر زبان می آورند اما طرفدارانی دارند و همیشه گوش هایی آماده شنیدن سخنان محیر العقول آنهاست و در مقابل اساتید برجسته فلسفه و اندیشمندان کشور اغلب مهجور و ناشناخته اند و گوشی بدهکار سخنانشان نیست!! آنچه بدیهی به نظر…
  • «بسیاری از مدیران و تصمیم گیرندگان کشور ما دچار همین مشکل «ساده‌سازی افراطی» می‌شوند و به‌زعم خود برای حل یک مساله بزرگ و پیچیده راه حل ساده و قطعی پیدا می‌کنند!»
  • دکتر محمدرضا سرگلزایی/ معلم و روان پزشک

"ساده‌ سازی افراطی " و "توهم حل مساله "؟!

در جلساتی که شرکت می‌کنم با دقت به گفت و گوها گوش می‌دهم. وقتی صحبت از مشکلات کلان و مسائل اجتماعی می‌شود، اغلب ما دچار یک مشکل بزرگ می‌شویم؛ «ساده‌سازی افراطی». منظور من از ساده‌سازی افراطی تلاش برای پیدا کردن یک «مدل خطی» برای مشکلات است. ذهن ما در برخورد با مسائل پیچیده دچار خستگی و سردرگمی می‌شود بنابراین ما تمایل داریم آن مسائل پیچیده را به شکل افراطی ساده کنیم تا…
  • « اگر تا این حد به همراهی رسانه ها علاقه مند هستید ؛ چرا در سفر خود به اصفهان نشست رسانه ای برگزار نکردید ؟ »
  • نرگس کارگری/ خبرنگار صدای معلم

خانم حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ... لطفا کلاه خود را قاضی کنید ! مطلب ویژه

« رضوان حکیم زاده » معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در جمع مدیران و آموزگاران ابتدایی شهرستان سمیرم خاطر نشان کرد: در کشور ما متاسفانه به دلیل کارشکنی های وزارت بهداشت در آن دوره و هم چنین عدم همراهی رسانه ها، نتوانستیم مدارس را بازگشایی کنیم و مدت زمان تعطیلی آن ها خیلی زیاد شد ». مشکل مغلطه ی انگیزه مند، تشخیص مغلطه بودن آن نیست، بلکه تشخیص نمونه های…
  • « بیست سال گذشت ... وظیفه ی شهرداری و شورای شهر را برای ما معلمان تعریف و تبیین کنید ! »
  • حمزه‌علی نصیری

تبعیض و تبانی عریان دیوار به دیوار " پروژه کوثر فرهنگیان " ؛ آیا کسی نمی بیند ؟! مطلب ویژه

گروه استان ها و شهرستان ها/ تاکنون دو یادداشت در موضوع پروژه ی « شهرک کوثر فرهنگیان پاکدشت » در صدای معلم منتشر گردیده است . ( این جا ) و ( این جا ) ؛ اما تاکنون هیچ نهاد و مرجعی در مورد این مطالبه ی قانونی صدها معلم پاسخ گو نبوده است و این در حالی است که 20 سال از این ماجرا می گذرد . آن چه مهم و…
  • «مدیریت های لرزان ، توان ارائه برنامه ها ی بلند مدت و میان مدت و کوتاه مدت را نخواهند داشت . وضعیت تنها به روزمرگی خواهد گذشت»
  • حسین صالحی/ رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز و مدرسه یار شهرستان ابهر

آیا عدم ثبات مدیریتی در یک نهاد فرهنگ ساز مانند " آموزش و پرورش " آفت نیست؟

إنَّ اللَّهَ يأمُرُ بِالعَدلِ و الإحسانِ « خداوند به عدل و احسان فرمان مي ‏دهد »نحل ، آيه ۹۰ همان عدل و عدالتی که در همه تاریخ آرزو و خواست تمام انسان ها بوده است و بر اثر عدم تحقق آن خداوند پیامبران را برای هدایت انسان مبعوث ساخته است. بی تردید آموزش و پرورش، عامل توسعه و کلید رشد و ترقی هر کشوری است. جوامع پیشرفته، تنها از طریق تربیت نیروی…
  • «کاتوزیان ایران را یک جامعه‌ی کوتاه‌ مدت می‌داند»
  • حامد جلالی

علت اصلی پیشرفت یک جامعه جغرافیا یا وجود منابع نیست! عقلانیت است .... مطلب ویژه

این روزها آن‌قدر عزا بر سرمان ریخته که فرصت زاری نداریم! این جمله‌ی مرحوم هوشنگ گلشیری است. جمله‌ی تلخی که در چند سال اخیر همواره به‌کار می‌آید. همیشه فکر می‌کردیم این‌بار آخر خط است! مگر از آبان بدتر هم می‌شد؟ هواپیمای اوکراینی! فکر می‌کردیم هواپیمای اوکراینی دیگر غول آخر است و مصیبتی بعد از آن نخواهد بود. متروپل فرو پاشید تا بار دیگر فساد سیستماتیک، خودی نشان داده باشد. و البته احتمالا…
  • نجفی عضو شورای شهر زنجان و نماینده شورای عالی استان ها :
  • رضا قاسم پور/ خبرنگار صدای معلم

جایگاه شورای شهر دقیقا کجاست ؟

جستارگشایی نهایت برد شوراهای اسلامی شهر و روستا انتخاب در منطقه، بخش، شهر، شهرستان، استان و الحاق به شورای عالی استان‌هاست. بزرگترین مزیت شورای عالی استان‌ها این است که همانند هیات دولت می‌توانند لوایح مدنظر خود را جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه نمایند که البته این امتیاز کمی نیست. شورای عالی استان‌ها می‌توانند نقش مهمی در هدف‌گذاری، برنامه‌نویسی و تبدیل اهداف خود به برنامه در قالب مکانیزم ارائه لایحه به…
  • «در این سال‌های اخیر، روزنامه اطلاعات محل انتشارِ اندیشه هایِ پویا و تضاربِ آرای گوناگون "نبود". مقالات فاخری منتشر "نشد" که در حوزه اندیشۀ نسل جوان، موج ایجاد کند»
  • محمدرضا اسلامی

روزنامه اطلاعات ، مرحوم دعایی و مساله توسعه ؟

روزنامه اطلاعات قدیمی ترین روزنامه ایران است. تاریخ تولدِ اطلاعات قبل از تاریخ تولدِ پدربزرگ بسیاری از ماست. 96 سال پیش، این روزنامه زمانی شروع به انتشار کرد که «کشور قطر» یا امارات هنوز حتی شکل نگرفته بودند. شان و جایگاهِ این روزنامه در «منطقه خاورمیانه» باید بالاتر از جایگاه شبکه الجزیره و... می بود. زمانی که ایرانیان به فکر انتشار روزنامه افتاده بودند هنوز بسیاری از کشورهای عربی درکی از مفهومِ…
  • «فقدان سازمان نظام معلمی و عدم شکل گیری نهادهای صنفی مستقل ، غیر سیاسی و قانونی که واسطه بدنه معلمان و حکومت و دولت باشند نقش مهمی در نافرجامی اعتراضات صنفی دارد»
  • سیدهادی عظیمی/ معلم و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی

اعتراضات معلمان برای رتبه بندی ؛ به مثابه ی تجربه مطلب ویژه

در طول یک سال گذشته اعتراضات مربوط به رتبه بندی در میان معلمان اوج گرفت و منجر به تصویب قانون رتبه بندی شد . هرچند علی رغم تصویب رتبه بندی خبرهای ضد و نقیضی در مورد اجرای آن به گوش می رسد . بدنه جامعه معلمان ناامید شده است و بخشی از فعالان اعتراضات اخیر بازداشت شده اند یا پرونده آن ها در محاکم قضائی و اداری در حال بررسی است .…
  • « اصل کار در حاشیه ! »
  • علی افشار سمیرمی

تغییر مدیر آموزش و پرورش به روش " سرزده " این بار در سمیرم ! مطلب ویژه

گروه استان ها و شهرستان ها/ روز گذشته ( چهارشنبه ) گزارشی در صدای معلم با عنوان « تغییر مدیر آموزش و پرورش سرعین به روش " سر زده " ؟! » منتشر گردید . ( این جا ) این رسانه تاکید کرده بود : « « صدای معلم » در گزارش ها و یادداشت های متعدد خود همواره این پرسش اساسی را مطرح کرده است که منطق این گونه تغییرات می…
  • «ایمان و امان به سرعت برق می رفت که مومنین رسیدند...! »
  • علی مرادی مراغه ای

وضعیت مدارس دخترانه قبل از انقلاب مشروطه در ایران

قبل از انقلاب مشروطه، هيچ مدرسه دخترانه در ايران وجود نداشت . در اواخر دوران ناصرالدين شاه، زنان مروج امريكايی يك مدرسه دخترانه در تهران داير كردند كه دختران مسلمان، حق ورود به آن را نداشتند. بعدا نیز زنان فرانسوی، مدرسه دخترانه ای در دروازه قزوين تهران احداث كردند كه به «ژاندارك» معروف شد و برای تحصیل دختران ارمنی ایرانی تأسیس شده بود... وقتی شرایط تحصیل دختران در تهران این چنین ممنوع…
  • «بدِ ماجرا آن‌جاست که این دانشجویان قرار است معلم شوند. تربیت کننده‌ی نسل بعدی جامعه ! »
  • محمدرضا درویش خضری / دبیر اسبق انجمن علمی برق - دبیر دبیران اسبق دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

افول روحیه‌ی مطالبه‌گری و حس پرسشگری دانشجو معلمان در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ؛ چه کسی پاسخ گوست ؟ مطلب ویژه

چهار سال پیش دانشگاه تقریبا جو فعال و پویایی داشت . تکاپویی که بین فعالین دانشجویی دیده می شد وصف نشدنی بود؛ شاید تعداد انجمن‌های فعال به بیش از 15 انجمن می رسید و حمایت فقط حمایت از خواص نبود؛ هرچند باز هم به خواص و نور چشمی‌ها توجه بیشتری می‌شد ولی درگوشه رینگ توجه‌ای هم به فعالین بی‌چشم‌داشتِ دانشجویی می‌شد. در آن سال‌ها بدنه علمی- فرهنگی دانشگاه تقریبا جان گرفته بود…
  • «گفت و گوی عبرت انگیز حاج سیاح و ناصرالدین شاه»
  • علی مرادی مراغه ای

ناصرالدین شاه و مساله آزادی و سواد و تربیت صحیح !

شاید کمتر کسی می ‌داند که حاج سیاح نخستین ایرانی است که در دوران مدرن، جهان را حسابی گشته ، با بسیاری از بزرگان قرن 19مانند تزار روس، گاریبالدی، امپراطور بلژیک و رئیس جمهوری آمریکا دیدار و گفت و گو کرده و نخستین ایرانی است که عبارت حقوق بشر را به معنای امروزی آن به کار برده... او در سال 1276هجری قمری از مسیر زنجان و تبریز و مرز قفقاز سفر خود…
  • «دوستان منتقد و قلم به دستی که مدام در ستایش نقادی و آزادی بیان سخن می گویند اما در رفتار خود در جامعه و در مواجهه با کوچک ترین انتقادی از کوره دررفته و به فحش های چارواداری و تهدید با چماق و چاقو متوسل می شوند»
  • فرهاد قنبری/ معلم

رفتارهای عمومی ما و ایرانیانی که خود را با سوئیس و دانمارک مقایسه می کنند ؟!

۱- همکارانی می شناسم که حتی محض رضای خدا هم شده یک روز به موقع سرکلاس درس حاضر نمی شوند و حتی یک دانش آموز هم از شیوه تدریس آنها رضایت ندارد اما در دفتر مدرسه چنان از نظام سیاسی و جامعه و والدین و نظام آموزشی طلبکارند که اگر کسی نشناسد فکر می کند استعداد و نبوغی در حد نیوتون و هگلی داشته که توسط این دانش آموزان نادان و نظام آموزشی…
  • «اینها نمونه های نازلی از دلسوزی معلمانی هستند که با اینکه خود مغروق مشکلات معیشتی و منزلتی هستند ولی با قامتی استوار و عزمی آهنین چون اسلاف خود "صمد بهرنگی" در خدمت بی منت به دانش آموزان دوست داشتنی و مستعد مملکت بال بال زنان پرچم تعلیم و تربیت را برافراشته و نمی گذارند فشار مشکلات اخلال در آموزش و نقصان در فرآیند پرورش آینده سازان مام میهن ایجاد کند»
  • رضا قاسم پور/ خبرنگار صدای معلم

گزارشی از دبستان شهید کهن ترابی کرج

امروز ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ به دعوت خانم جنانی مدیر انرژیک « دبستان شهید کهن ترابی»  محمودآباد کرج در معیت تعدادی از خیرین در صبحانه کاری این مدرسه حاضر می شویم. با اینکه خانم مدیر شهریور بازنشست می شوند ولی تا واپسین ثانیه های خدمت در برابر دانش آموزان دوست داشتنی، مظلوم و محروم منطقه سیاهکلان خبردار ایستاده است. تا هرآنچه در چنته دارد برای بهبودی امور رو نماید.  تزئین هنرمندانه محیط آموزشی…
  • «ضرب الاجل یک هفته ای برای اجرای برخی قوانین در خصوص سایر دستگاهها و عدم تعجیل برای رتبه بندی معلمان نشان از وقت کشی و تعویق اجرای رتبه بندی دارد ! »
  • رامین کریمی نیا / مسئول کارگروه پیگیری رتبه بندی سازمان معلمان ایران

ادامه بی قانونی بر علیه معلمان ؟

گروه تشکل ها/ « علاوه‌بر معطل ماندن اجرای برخی بندهای سند تحول به مدت ۱۱ سال و همچنین عدم اجرای مواردی از قانون مدیریت خدمات کشوری؛ و همچنین تلفیق رتبه بندی و فوق العاده ویژه (که هر کدام قانونی جداگانه دارند) همچنین عدم اجرای فوق العاده ویژه به میزان ۵۰ درصد؛ و به خصوص عدم اجرای تبصره سه ماده ۲۹ قانون ۵ ساله توسعه ششم ؛ عدم اجرای رفاهیات‌ و.... مواردی که…
  • «ای کاش همان طور که فرمولی برای اندازه‌گیری میزان تحمل یک سازه و فَتیگ وجود داشت، یک فرمولی هم برای اندازه گیری میزان تحمل هر انسانی بود »
  • علی حدادیان / مدرس فیزیک دانشگاه

فتیگ Fatigue (خستگی سازه) ؛ رابطه بین علمِ عمران و علمِ روانشناسی

در علم مهندسی عمران درسی به نام  « استاتیک » یا ایستایی وجود دارد و مفهومش در علمِ شیرینِ فیزیک این است که برای ایستادن و نیفتادن یک سازه یا بنا باید مجموع برآیند نیروهای وارده بر آن سازه در سه راستای x و y و z برابر صفر باشد. این درس را سال ها من در دانشگاه تدریس کرده ام و پیش نیاز درس « مقاومت مصالح » و آن هم…
  • «در جامعه ی ایرانی چنانچه گفته شد از بدو تولد "تظاهر" کردن بر جانِ آدمی تحمیل می شود»
  • ابوذر شریعتی

برون داد یک فرهنگِ بیمار و یک تاریخِ مشحون از بی‌خردی و دیگری‌ ستیز چه خواهد بود ؟

اگر دقت کرده باشید؛ هر خانواده‌ای آرزویش این است که فرزندش کارمند شود و حقوق و بیمه‌ی ناچیزی داشته باشد . خودِ او هم تمام دغدغه‌ش این که فقط و فقط خودش را به پشت میزی بکشاند و تمام! حالا شده با تقلب و ریاکاری و ... به همین جهت است که عموم خانواده‌‌ها تمام تاکیدشان به فرزندانشان این است که به تو چه که مردم گشنه‌‌اند یا فساد همه جا را…
  • «می‌خواهم در پاسخ به سوالی که خواهند پرسید: زمان سوختن دوستانت در آتش جنگل، چه می‌کردی؟ بگویم: به قدر توان کوشیدم»
  • رضا قاسم پور

اگر صدای معلم‌ نبود .... مطلب ویژه

با اینکه چهار دهه در کنار شغل معلمی دست به قلم بوده و بی توقف و دو زبانه (ترکی و فارسی، نثر _ نظم) برای تعالی فرهنگ و ارتقا دستگاه تعلیم و تربیت قلم زده ام ولی از شما چه پنهان، هر از گاهی به انرژی جوشان، ایثار معلمی، مداومت و احاطه دوست نجیب و شفیقم آقای علی پورسلیمان در اداره تریبون تخصصی « صدای معلم » غبطه می خورم. یک معلم…
  • «هنوز آیین‌نامه آن در دولت تصویب نشده و در اجرای آن اختلافات جدی وجود دارد تا جایی که خبری مبنی بر انجام آزمون توسط سازمان سنجش را مطرح کرده‌اند و این نشان از عدم توافق و عدم عزم جدی بر اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان در دولت دارد»
  • حسین معافی/ فعال فرهنگی

رتبه­ بندی معلمان در خوان هشتم ! قانونی که اجرا نمی ­شود!

بعد از سال‌ها کش‌ و قوس بالاخره قانون نظام رتبه‌بندی معلمان در اسفندماه 1400 توسط مجلس و شورای نگهبان تأیید و به قانون تبدیل شد و به این سریال تکراری ناامیدکننده پایان دادند. در ماه‌های گذشته، هم دولت و مسئولین وزارتخانه آموزش‌ و پرورش و هم اعضای کمیسیون آموزش مجلس از اجرای قریب‌ الوقوع رتبه‌بندی خبر می‌دادند و هر یک وعده‌هایی از اجرایی‌ شدن آن در هفته معلم و پایان خردادماه  را…
  • «بر آنم تا در کارگاه «زندگی با حافظ» به کمک او این فضیحت ها را بکاویم، شاید همت کنیم و بتوانیم پلیدی این عادت های شوم فرهنگی و این رذیلت های میراثی را دست کم در خودمان کم کنیم»
  • عرفان نظرآهاری

سن ریا و فریب و تزویر و مجیز گویی و سالوس و تملق هم پایین آمده است!

نویسنده ای از دوستان تعریف می کرد که او را به دبستان پسرانه ای دعوت کرده بودند. می گفت که پسر بچه ها دورش را گرفته بودند و استاد استاد می کردند. بچه ها می گفتند: ما همه کتابهایتان را خوانده ایم. آقا شما بهترین نویسنده دنیاید! استاد فقط یک امضا! استاد ! آرزویمان این است بزرگ که شدیم، نویسنده شویم! ساعتی بعد این دوست نویسنده اتفاقی در راهرو پشت سر همان…
  • « با چنین معلمانی که خود را رهاشده در مقابل مشکلات جامعه می‌دانند، نمی‌توان به توسعه رسید»
  • مزبان حبیبی

نارضایتی فراگیر معلمان و نمایش عدالت ! مطلب ویژه

  آنچه انسان را بیش از بی‌عدالتی آزار می‌دهد، داعیه داری اجرای عدالت توسط همان کسانی است که خود از بانیان بی‌عدالتی هستند. حال‌ و روز معلمان در ایران به‌هیچ‌ عنوان رضایت‌بخش نیست و صدای فروریختن آوارهای سیستم آموزشی به گوش می‌رسد چندان‌که عنقریب است تا راه نفس کشیدنمان را ببندد. باید معلم باشی تا بدانی سیگار کشیدن دانش‌آموز چه عذابی دارد. باید معلم باشی تا بدانی ترک تحصیل دانش‌آموز چه عذابی…
  • «همه در ناکارآمدی مزمن و بی کفایتی مسئولان و بن بست کنونی کشور مقصر و سهیم اند مگر آن که خلاف آن به اثبات برسد !»
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

حکایت کهنه ی " عبدالباقی ها " ... متروپل های مهیب تری در راهند ؟! مطلب ویژه

« یادگیری مشارکتی یک روش یادگیری نیست بلکه یک روش زندگیست . یک اصل در میان اصول یادگیری مشارکتی وجود دارد به نام اصل سرنشینان یک کشتی مشترک. توضیح آن این گونه است: دانش آموزان در جریان یادگیری های مشارکتی به یک باور راستین دست پیدا می کنند که همگی سر نشینان یک کشتی هستند، یا با هم به ساحل نجات می رسند یا همگی با هم غرق می شوند. » (…
  • قابل توجه مدیران و مسئولان کشورم ؛
  • محسن اعلا

حکایت پیرزن و سلطان سنجر

خواستم از بی عدالتی در جامعه و سیاست زدگی آن بنویسم . خواستم از فشار اقتصادی بگویم . خواستم از حقوق ناچیز معلمی گله سر دهم . خواستم از هزاران رنج و مشقتی که به شدت پا بر گلوی اقشار متعدد جامعه گذاشته و در صدد نابودی آنهاست، بنگارم ؛ دیدم شاعران بزرگ و سترگ ما در پهنه ی ادبیات تعلیمی ، عرفانی و اجتماعی و سیاسی به بهترین وجهی به این…
  • «واقعیت این است که بخش بزرگی از جامعه چه از لحاظ زیست محیطی و بحران های اجتماعی متعدد و چه از لحاظ سیاسی و اقتصادی هیچ چشم انداز روشنی پیش روی خود نمی بینند و مهاجرت و رفتن از ایران را بهترین تصمیم ممکن می داند»
  • فرهاد قنبری

سیاست های تشویق افزایش جمعیت و فرزندآوری و یک پرسش بزرگ بی پاسخ ؟!

  در سال های اخیر شعارهایی مبنی بر افزایش جمعیت و ترغیب خانواده ها به زاد و ولد بیشتر با توجیهات مختلف از قبیل کاهش نیروی جوان در آینده، کمبود متخصص، افسردگی کودکان در خانواده های تک فرزندی و امثالهم به گوش می رسد. حال به خبری که از چند روز پیش در خروجی خبرگزاری ها مشاهده می شود نگاه کنیم: «نماینده وزارت فرهنگ عمان در نمایشگاه کتاب: امسال اکثر کسانی که…
  • «سوال اینجا است که دانشگاه مأموریت گرایی با نام و قدمت تربیت دبیر فنی شهید رجایی که چرایی و چگونگی تاسیس یا قوام و دوام آن از همان ابتدا بر این انگاره استوار شده است تا به داد هنرستان های آموزش و پرورش برسد چرا امروز خود را به خواب و بی خیالی زده است؟!»
  • ابراهیم سحرخیز

ماموریت اصلی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی چیست؟!

ماموریت و اولویت اصلی هر دو دانشگاه راهبردی وابسته به وزارت آموزش وپرورش یعنی فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی ، تامین و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز آن وزارتخانه با توجه به هشت عنوان شغلی درج شده در ذیل طبقه بندی مشاغل معلمان منطبق با آخرین استانداردهای مورد انتظار بخش آموزش است. در خبرها آمده بود سرپرست جدید دانشگاه فرهنگیان برای تامین و تربیت هنر آموز مورد نیاز آموزش و پرورش…
  • «باید تعارف و تحسین های اغراق آمیز را کنار بگذاریم و بپذیریم جماعتی در این کشور زندگی می کنند که نه تنها نادان هستند، بلکه در مقابل دانستن جانانه مقاومت می کنند»
  • احسان محمدی

داشتم داشتم، حساب نیست، دارم دارم حساب است ! مطلب ویژه

مگر یونان باستان روی تاریخ کم اثر گذاشت؟ سقراط، افلاطون، ارسطو، تالس، فیثاغورس، اقلیدس، بقراط و ... در فلسفه و سیاست و طب و هنر و ریاضی و ... شاهکار آفرینش بودند. اما یونان چند سال پیش به درجه ای از فلاکت رسید که برای بقا حتی برخی پیشنهاد دادند بخشی از خاکش را به کشور همسایه بفروشد! مصر هم تمدنی شگفت انگیز دارد اما این روزها گرفتار چند دستگی سیاسی، فساد…
  • «با هر مدرسه ای که ساخته و تجهیز شود به قطع موقعیت و فرصتی از نابه هنجاری ها گرفته می شود که برای از بین بردن انسان و انسانیت خیز برداشته است»
  • حسین صالحی / رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز و مدرسه یار شهرستان ابهر

مادر تمامی مجامع خیری، مدرسه سازی و مدرسه یاری است

إنَّ اللَّهَ يأمُرُ بِالعَدلِ و الإحسانِ( خداوند به عدل و احسان فرمان مي ‏دهد )نحل ، آيه ۹۰ به نظر من نزدیک ترین آیه ای که می توان از طریق آن به موضوع فعالیت های نیکوکارانه و یا انفاق اشاره نمود آیه ای است از قرآن کریم که در ابتدا بدان اشاره کردم زیرا که نیکوکاری و انفاق در عمل با کمک به پر کردن شکاف ها و نزدیک کردن نرخ برخورداری…
  • «درنگی بر فهم و مفهوم دموکراسی در جامعه ی خام و غیرشفاف ایران »
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

قوه ی عدلیه ؛ هیات منصفه در دادگاه های مطبوعات و " مساله دموکراسی " مطلب ویژه

« سقفِ آزادی رابطه ی مستقیم با قامتِ فکری مردمان دارد. در جامعه ای که قامتِ تفکر و همت مردم کوتاه باشد، سقفِ آزادی هم به همان نسبت کوتاه می شود. وقتی سقف کوتاه باشد، آدم های بزرگ سرشان آن قدر به سقف می خورد که حذف می شوند، آدم های کوتوله اما راحت جولان می دهند. مردمِ عوام هم برای بقا آن قدر سرشان را خم می کنند که کوتوله می…
صفحه1 از150

نظرسنجی

با توجه به رتبه بندی پیشین معلمان به « پایه، ارشد، خبره و عالی حرفه ای » ؛ آیا در فراخوان جدید وزارت آموزش و پرورش برای رتبه بندی شرکت می کنید ؟

بلی - 28.7%
خیر - 71.3%

مجموع آرا: 230

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

Ghalamchi

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

شبکه مطالعات سیاست گذاری عمومی

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

 سامانه فیش حقوقی معلمان

سامانه فیش حقوقی معلمان بازنشسته

سامانه مراکز رفاهی

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور