صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

یادداشت

  • « شاهنامه به عنوان یک ابزار هویتی عمل می‌کند که افراد را به گذشته‌های مشترک شان پیوند می‌دهد و احساس تعلق جمعی را تقویت می‌کند »
  • زهرا نجاتی / معلم جامعه‌شناسی متوسطه دوم

شاهنامه؛ هویت‌ساز فرهنگ و جامعه ایرانی

   شاهنامه نه تنها یک اثر ادبی و تاریخی بلکه یک نماد اجتماعی و فرهنگی است که نقش مهمی در شکل‌گیری، حفظ و تقویت هویت جمعی ایرانیان ایفا می‌کند. این اثر به عنوان یک روایت ملی، پیوندهای عمیق میان نسل‌ها و گروه‌های مختلف جامعه را برقرار می‌سازد و ارزش‌ها، باورها و هنجارهای فرهنگی را منتقل می‌کند. در واقع، شاهنامه به عنوان یک سند فرهنگی، نشان‌دهنده‌ی تاریخچه‌ی اجتماعی، سیاسی و اخلاقی جامعه ایرانی…
  • « بسیاری از مسئولینی که شعار حذف سمپاد سر می دهند فرزندانشان در سمپاد تحصیل کرده اند و یا اینکه در آزمون سمپاد شرکت کرده ولی قبول نشده اند ! »
  • ابوالفضل شاه بیگ/ رئیس پیشین اداره استعدادهای درخشان استان البرز

مدارس سمپاد و کلیشه تکراری عدالت آموزشی ؟

   معمولا در ایران دولت‌هایی که مستقر می‌شوند در حوزه آموزش پرورش و عدالت آموزشی در ابتدا سخنرانی های جذاب و عدالت محور سر می‌دهند و وقتی از عدالت آموزشی صحبت می شود فورا سراغ مدارس سمپاد می روند و اینکه این مدراس با عدالت آموزشی فاصله زیادی دارند را سرلوحه کار خود قرار می‌دهند و برای اجرای عدالت آموزشی از میان صدها راهکار و راهبردی که به استعانت از نظام های…
  • « راستی همه ما در هر نقشی که هستیم، در این وادی که نام آن را به اشتباه مدرسه گذاشته اند دچار کوری خودخواسته نیستیم؟ و آیا در سایه همین کوری بیش از یک قرن نظام آموزشی ما در جا نمی زند؟ »
  • مینو امامی

هویت گم شده " مدرسه ایرانی " در پرتو " خط قرمز بی کفایتی ها " ؟!

تعطیلات تابستان که از موجبات مخالفت عده ای با افزایش رفاه و همسان سازی حقوق معلمان با دریافتی آنان شمرده می شود، فقط برای بازیابی قوای جسمی و آرامش روح و روان معلمان و دانش آموزان، پیش بینی نشده است بلکه به عنوان فرصتی مغتنم برای بازسازی مدارس نیز لحاظ شده است. اگر در جامعه ناترازی انرژی است در آموزش و پرورش شدیدا ناترازی هوای پاک، تفکری نو، طرحی نو، راهی نو و…
  • « در دوران پساکرونا به دلایل ضعف شدید زیرساخت ها ،عدم پلتفرم های مختص آموزش ، تعطیلی های غیر لازم علیرغم هشدارهای یونیسف ؛ بی سوادی پنهان در بین دانش آموزان رقم خورده است »
  • الهه ترک / معلم

نتایج کنکور گواه دیگری بر این که آموزش در ایران کاملا لوث شده است ! مطلب ویژه

   با انتشار اسامی پذیرفته شدگان کنکور سراسری موجی از واکنش های مختلف مردم و صاحبان امر تعلیم و تربیت در این زمینه مشاهده گردید. پیش از این نیز  آمار فاجعه بار و پر سروصدای  نمرات نهایی خردادماه دانش آموزان در فضای مجازی دست به دست گشته بود . همچنین  طبق آمار دیگری که بر اساس آزمون تیمز و پرلز اعلام شده بود؛ « ۴۰درصد دانش آموزان ابتدایی ایران از مهارت های…
  • فردوسی مطلع شاهنامه را با « خِرد » آغاز می کند و اساسا شهرت و آوازه ی فردوسی در همین عنصر « خردگرایی » او نهفته که میراث و درسی ابدی و ماندگار برای همه ایرانی ها و بل بشریت است
  • علی پورسلیمان/ روزنامه نگار و مدیر صدای معلم

" زینب موسوی " نماد و امپراتور " خردستیزی " ؛ " بی اخلاقی " و " دیده شدن به هر قیمتی " مطلب ویژه

به نام خداوند جان و خرد کز این برتر اندیشه بر نگذرد توانا بود هر که دانا بود ز دانش دل پیر برنا بود از این پرده برتر سخن‌گاه نیست ز هستی مر اندیشه را راه نیست *** « پس شاید بزرگ‌ترین مسئولیت ما در برابر تاریخ این است: سکوت کنیم، بیندیشیم، و جرأت کنیم در میان غوغا صدای خود را نگه داریم. زیرا جامعه‌ای که فرد در آن نمی‌اندیشد، محکوم است دوباره…
  • « در چند دهه اخیر در نظام آموزشی ما چه کوتاهی هایی شده است که یک بلاگر طنز پرداز تحصیل کرده و دانشگاه دیده ایرانی پارسی زبان نمی تواند بین فردوسی بزرگ و ملانصرالدینِ افسانه ای تفاوتی و تمایزی احساس کند؟ »
  • سیدکاظم موسوی جراحی

همه تقصیرها به گردن "امپراتور " نیست! مطلب ویژه

  به دنبال انتشار کلیپ (2) وهن آلود و مثلا طنزِ یک بلاگر مشهور که در آن بی شرمانه به یکی از مهمترین شخصیت های مورد احترام ایرانیان و پارسی زبانان منطقه* بی پروا اهانت می شود در بین محافل روشنفکری و ادبی و همچنین ایران دوستانِ دلسوز در فضای مجازی ؛ موجی از خشم و انزجار همراه با واکنش های منفی و انتقادی نسبت به این پرده دریِ فرهنگی به وجود آمده…
  • « وقتی زینب موسوی در ویدئویی به شاهنامه توهین می‌کند و بی‌پروا ریشه‌های فرهنگی ما را هدف می‌گیرد، جامعه خشمگین می‌شود؛ اما نسلی که شاهنامه نخوانده، چطور می‌تواند از چیزی دفاع کند که نمی‌شناسد؟ »
  • شیدا حصاری/ گروه اجتماعی چندثانیه

قصه‌ی یک اهانت ... در مدرسه‌های ما فردوسی و شاهنامه دیگر نفس نمی‌کشند ! مطلب ویژه

قصه‌ی اهانت به فردوسی و شاهنامه و جدی گرفتن آن مقدس‌گرایی نیست، بلکه زنده نگه داشتن فرهنگ است. پاسداشت زبانی است که سال‌هاست از معرض هر گزندی دور مانده چون روزگاری دور مردی ۳۰ سال از عمر خود را گذاشت تا ده‌ها هزار بیت شعر به فارسی‌ترین زبان بنویسد! اما ما چه کردیم؟  چطور می‌شود در کشوری که فردوسی و سعدی و حافظ دارد، دانش‌آموزان دبیرستانی حتی خواندن یک بیت شاهنامه را درست…
  • « توسعه فراگیرسازی در ایران نیازمند اصلاحات گسترده در زمینه قوانین، نگرش‌های فرهنگی، سیاست‌گذاری اقتصادی و تقویت نهادهای مدنی است »
  • محسن غفوریان/ مدرس دانشگاه فرهنگیان تهران - پردیس شهید چمران

نگاهی بر دلایل عدم توسعه فراگیرسازی آموزش و پرورش

  دلایل عدم توسعه فراگیرسازی آموزش و پرورش (توانمندسازی و گنجاندن همه افراد جامعه، به‌ویژه اقشار آسیب‌پذیر و دارای نیازهای خاص) در ایران: فراگیرسازی آموزش و پرورش به معنای ایجاد نظام آموزشی است که تمامی کودکان، بدون توجه به تفاوت‌های فردی، جسمی، ذهنی، فرهنگی، زبانی و اجتماعی، فرصت برابر برای دسترسی، یادگیری و پیشرفت داشته باشند و محیط آموزشی متناسب با نیازهای متنوع آنان فراهم شود. 1- ساختاری و نهادی نبود سیاست‌گذاری…
  • « در همان سادگی‌ها بود که معنا پیدا کردیم، بزرگ شدیم و یاد گرفتیم چگونه زندگی کنیم »
  • زهرا نجاتی

قصه ی لباسی به اندازه ی یک زندگی

   یاد روزهای قدیم که فقط یک لباس داشتیم، نه کمتر و نه بیشتر... شب‌ها با دقت و حوصله می‌شستیمش، دل به نیمه‌های شب می‌بستیم که زودتر خشک شود. هر قطرهٔ نم روی آن پارچه، قصه‌ای بود از انتظار، صبر و امید... صبح که می‌شد و لباس هنوز کمی نمناک بود، با لبخندی پر از شور و دلی پر از ماجراجویی می‌پوشیدیمش. هر تکهٔ آن لباس، گرمایی داشت که سردی هوا را…
  • « شاید تلخ‌ترین واقعیت مدارس ایران نه تنها رشد در کلاس‌هایی بدون میز و صندلی، کتابخانه یا فضای سبز باشد، بلکه فراموشی هویت و اصالت نسل آینده است »
  • علی زینلی/ معلم - شهرستان خمیر

قول تکراری روسای آموزش‌ و پرورش کشور در تهران: بی کیفیتی مدارس مان را درست می کنیم ! مطلب ویژه

   سی و هشت سال است که هر چه رئیس در آموزش و پرورش کشور داریم با حضور در پایتخت و شرکت در جلسه روسا ، مسائل و دغدغه های آموزش و پرورش را مطرح می کنند. نشست امسال به نقل از وزیر آموزش و پرورش بیش از 1200 مخاطب حضوری و غیرحضوری داشته است و در روزهای ۲۷ و ۲۸ مردادماه در اردوگاه شهید باهنر تهران و مراکز استان‌های سراسر کشور…
  • « چگونه سیستمی که خود را متولی تربیت می‌داند، در برابر چنین رفتارهایی تا این حد منفعل است و از ابزارهای بازدارندهٔ مؤثر استفاده نمی‌کند ؟ »
  • کاظم مظفری/ بوشهر

تحلیلی بر مشکلات مدیریتی آموزش و پرورش : از مقیاس شهرستان جم تا چشم‌انداز ملی مطلب ویژه

  مقدمه چندی پیش یکی از دوستان پیشنهاد کرد یادداشتی دربارهٔ مشکلات آموزش‌ و پرورش شهرستان بنویسم. این نوشته در پاسخ به همان دغدغه و بر اساس تجربیات شخصی‌ام به تحریر درآمده است تا شاید زمینه‌ای برای تحلیل مسائل کلان‌تر باشد. تمرکز من در اینجا بیشتر بر شناسایی کاستی‌ها و ارائهٔ برخی راه‌حل‌های ممکن است؛ زیرا معتقدم شناخت دقیق چالش‌ها، خود بخش بزرگی از راه‌ حل است.   بخش اول: تصویری از…
  • متاسفانه " رسانه " در ایران رکن چهارم دموکراسی نیست . خبرنگار به معنای واقعی باید تجسم و نماد مسئولیت پذیری باشد وگرنه میرزابنویسی بیش نخواهد بود »
  • علی پورسلیمان/ روزنامه نگار و مدیر صدای معلم

رسانه ، خبرنگار ، تفکر انتقادی و آموزش و پرورش ... و چرا جامعه ایران هم چنان در جا می زند ؟ مطلب ویژه

نوشتن و پی گیری روال معمول آن هم پس از رفتن پدری که مسئولیت پذیری ، پشتکار و اعتماد به نفس را مرهون و مدیون او هستم ؛ کاری سخت و طاقت فرساست .
  • « تعلیم و تربیت محدود به فرد نیست و نقش مهمی در توسعه فرهنگ عمومی و سلامت اجتماعی ایفا می‌کند »
  • زهرا نجاتی/ دبیر علوم اجتماعی از دلفان لرستان

پایان " مشاجره " مبنایی برای ارتقای رفتار جمعی

   چندی پیش، سوره اعراف آیه ۱۹۹ را خواندم که نوشته بود : « بخشش پیش گیر و گذشت داشته باش و از نادان روی بگردان » از دیدگاه اجتماعی ، این نوشته دستورالعملی عملی برای تعامل مطلوب اجتماعی است از جمله: عفو و گذشت، که باعث تلطیف روابط و کاهش تنش‌های میان افراد جامعه می‌شود و همدلی و مهربانی را گسترش می‌دهد، قدرت حل تعارضات و افزایش سرمایه اجتماعی را به…
  • « امروز، ما همه چیزِ فرهنگ خود را به طور سطحی و شگفت انگیز تغییر داده ایم »
  • مینو امامی

قبرستان هم شاخص فرهنگ است !

  هر قبرستانی که می روید غیر از سیمان، بتن و خاک و شن، خبری نیست. البته سگ های ولگرد و گدایان نیز پرسه می زنند. حتی در جایی که با افتخار بهشت زهرایش نامیده اند. گلزار شهدا نیز چنین است و پیشوند گلزار بیشتر به خاطر مرتبه والای شهداست و گر نه از گل خبری نیست. یعنی گل خود شهدا هستند که آنجا را تبدیل به گلزار کرده اند. هر کس…
  • خطا کردن می‌تواند فرصتی برای تفکر انتقادی و پیدا کردن راه‌ حل‌های جدید باشد
  • مینو امامی

خطا کردن امروز کودکان فرصتی برای رشد و ظهور فردایی که ما قادر به ساختن آن نبوده ایم !

  وقتی از خطا کردن سخن گفته می شود دامنه آن گسترده نیست و در حد توان و درک یک کودک است. پس یک کودک چه نوع خطاهایی را مجاز است انجام دهد؟ کودک می‌تواند در زمینه‌های مختلفی چون اشتباه در انجام تکالیف مدرسه، ناتوانی در درک مفاهیم، داشتن مشکلاتی در مهارت‌های حرکتی یا حتی خطاهای اجتماعی داشته باشد. در واقع این خطاها بخشی طبیعی از فرآیند یادگیری است چرا که کودک…
  • ما مدرسه را ساختیم تا «زندگی کردن» را یاد بدهد، اما ندانسته، تبدیلش کردیم به «میدان رقابت»
  • محمد راعی/ معلم

" تنوع مدارس " نشانه ی پیشرفت نظام آموزشی و یا سقوط آزاد برای " بازتولید نابرابری " و نابودی " احساس تعلق مشترک " ؟ مطلب ویژه

   زمانی نه‌چندان دور، در محله‌های قدیمی، همه بچه‌ها به یک مدرسه می‌رفتند. کنار هم، با تفاوت‌هایی که داشتند، رشد می‌کردند. مدرسه، صرفاً یک نهاد آموزشی نبود؛ جایی بود برای تجربه همزیستی، درک تفاوت‌ها، و آموختن زندگی. اما امروز، مدرسه دیگر فقط « یک » مدرسه نیست. ما حالا با انواع و اقسام مدارس مواجهیم: نمونه‌ دولتی، تیزهوشان، هیئت امنایی، غیرانتفاعی، شاهد، و... در نگاه اول، این تنوع می‌تواند نشانه‌ای از پیشرفت…
  • « من زخمی ام، من خسته ام . من تنها برای او می نویسم . برای پدرم »
  • زهرا نجاتی

می نویسم برای پدری که حضور ندارد اما تا ابد در قلبم جاری است !

شهر ، خانه ،جهانمچقدر خالی شده از توکوچ تو سنگین است.از تمام ییلاق جان جهانم.از  عمق روحی که به تو وصل است.پدرم..!ماه کم نور استیا خورشید سرد استنمی دانمهمه این هابعد از سفر تواتفاق افتاده است.تنم می لرزدپشت من نه کوه است نه ماه است ،نه تو....پدرمدیگر نه صدای پای تو می آیدنه بهار دلم رنگارنگ است.انگارپاییزدر چشم و جانم لمیده است.شرحِ حال من این گونه است!زمستان سردیست سخت و زمخت و استخوان سوز بلکه بی…
  • « مدیریت موفق، بیش از هر چیز به مهارت، بینش، و ظرفیت‌های فردی وابسته است، نه به جنسیت »
  • دکتر معصومه بیات/ فعال فرهنگی و آموزشی

ظرفیت‌های مغفول؛ نگاهی به مدیریت زنان در آموزش و پرورش شهر تهران

  در سال‌های اخیر، مشارکت زنان در عرصه‌های مدیریتی آموزش و پرورش رشد قابل‌ توجهی داشته، اما در کلان‌شهری مانند تهران، این حضور هنوز با ظرفیت‌های واقعی بانوان متخصص، توانمند و مجرب در این حوزه متناسب نیست. آموزش و پرورش، به‌ویژه در بخش ابتدایی و متوسطه اول، بستری است که زنان در آن نقش کلیدی و بی‌بدیلی ایفا می‌کنند. بیش از ۷۰ درصد از نیروهای آموزشی در مدارس ابتدایی را بانوان تشکیل…
  • « ماهیت نظام آموزش و تعلیم و تربیت در ایران به گونه ای تاسف بار با رویکردهای عدالت محور در دست یابی به امکان ارتقای تحصیل در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی بیگانه است »
  • مهدی جایمند/ معاون سابق مدیرکل آموزش و پرورش مازندران و مدیر آموزش و پرورش بابل

کنکور سراسری نشانه ای از " حکمرانی بد " ؟!

   کنکور سراسری ۱۴۰۴ به فرجام رسید و این درحالی است که بار دیگر این مسئله میلیون ها خانواده و دانش آموز ایرانی را در التهابات مزمن و بدخیم سالیان دور و نزدیک خود فرو برده است. حجم و ارتفاع مصائب و مسائل این آزمون آن قدر فراخ است که  گشودن پرونده آن مثنوی هفتاد من کاغذ خواهد بود. از جمله مسائل اساسی در این ارتباط نقش و تاثیر معدل در آزمون…
  • « در بستری از بی‌ثباتی سیاسی، سلطه‌ی استبداد، شکست‌های تاریخی و غیبت عقلانیت ، ادبیات به مأمن ذهن و عرفان به پناهگاه جان بدل شده است »
  • محمد راعی/ معلم

جامعه‌ای که جامعه نشد، شاعر شد مطلب ویژه

  در یکی از سالن‌های شلوغ دانشکده انسانی دانشگاه گیلان ، نشستی در حوزه‌ی جامعه‌شناسی برگزار شده بود. مجری برنامه که ظاهراً ذوق ادبی هم داشت، با خواندن چند بیت از حافظ شروع کرد؛ لحنی آرام، واژه‌هایی آشنا، و حضاری که بی‌آنکه تعارف کنند، با شعر همراه شدند. هنوز طنین آخرین مصرع در فضا بود که استاد سخنران پشت تریبون رفت و در نخستین جمله، فضای نشست را دگرگون کرد. گفت: «ما…
  • حکمرانی خوب (Good Governance) به معنای مدیریت مؤثر و کارآمد منابع و خدمات عمومی است که شامل شفافیت، پاسخ گویی، مشارکت و عدالت اجتماعی می‌باشد
  • دکتر رضا مقدسی

چالش های حکمرانی در ایران و نقش آموزش و معلمان

 این نوشته قبل از جنگ تحمیلی 12 روزه علیه ایران عزیز به رشته تحریر در آمده است.
  • « تفکر انتقادی، آن گوهر خاموش‌شده در دل کتاب‌های درسی، اکنون می‌تواند از میان ما برخیزد »
  • دکتر طهماسب کاوسی

در روشنای اضطراب؛ پیشنهادی برای بیداری جمعی مطلب ویژه

  در روزگاری که انسان‌ها در پناه دیوارهای بلند فردیت، از یکدیگر فاصله گرفته‌اند و واژه‌ها در هیاهوی بی‌حاصل رسانه‌ها گم شده‌اند، بیایید صدایی تازه بیافرینیم؛ صدایی که نه از جنس شعار، بلکه از ژرفای دل‌های مضطرب برخیزد. دل‌هایی که هم‌زمان برای یک سرزمین می‌تپند، برای نامی که هنوز می‌تواند ما را گرد هم آورد: ایران. در زمانی که تحلیل‌گران از واپاشی اجتماعی و بی‌تفاوتی سخن می‌گویند، ما می‌توانیم بازگشت شکوهمند میهن…
  • « مردم شهر دلشان به حال او می سوخت و به بهانه های گوناگون کمکش می کردند تا او هم مانندِ دیگران راحت زندگی کند »
  • ودود فتحعلی زاده ملاباشی ( شاهین )/ دبیر زبان و ادبیات پارسی

پرندگان ماهی خوار و اندیشه های عطاء الله !

شهری آرام در کنار دریا مامنِ زنان و مردان هنرمندی بود ، آنها دیر زمانی در کنار هم به راحتی می زیستند. لیلا گلیم می بافت ، شبنم خانم با چوب نی هایی که از برکه ی کنار دریا جمع می کرد ، کلاه لبه دار برای گردش گرها می بافت و با درآمد آن آسوده در کنار شوهر و فرزندانش به سر می بُرد چرا که شوهرش هم پشم گوسفند های…
  • « آموزش و پرورش دغدغه تجزیه و تحلیل و بررسی دلایل مؤثر بر ترک تحصیل یا بازماندگی از تحصیل دانش آموزان را ندارد »
  • مینو امامی

بررسی دلایل و نتایج افزایش ترک تحصیل و بازماندگی از تحصیل پسران نسبت به دختران

پیش گفتار استراتژی هر دولت برخاسته از سطح دانش، خرد، مهارت، افق دید، اعتقاد و باور اجتماعی رئیس دولت است. اولویت‌بندی بودجه تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله شرایط اقتصادی، تحولات اجتماعی و سیاسی برای دولت ها متفاوت است. اما بیشتر بودن بودجه یک وزارتخانه نیز هیچ تضمینی برای کارکرد برجسته یا کارآیی برتر شمرده نمی شود. هر وزارتخانه به عنوان جزئی از کل سیستم و در ضمن به تنهایی و به…
  • درود بر قامت استواری که چراغ دانایی را فروزان نگاه داشت ؛
  • نرگس کارگری

سپاس‌نامه‌ای به پاس یک عمر مجاهدت فرهنگی در عرصه ی آموزش و پرورش ایران مطلب ویژه

جناب آقای علی پورسلیمان پایان فصل رسمی خدمت‌تان را نه پایان راه، که آغازی بر تداوم تأثیری می‌دانم که از قلبی به وسعت آموزش و قلمی به صلابت ایثار جاری ساخته‌اید. سال‌هاست که نام شما در آموزش و پرورش این مرز و بوم، با « صداقت » و  « مجاهدت فرهنگی » هم‌معناست و شخصیت یافته است. هزینه‌کردن از جان و مال برای نگه‌داشت رسانه اثرگذار « صدای معلم » ، روایتی…
  • « آیا کسی صدای زنگ خطر را می‌شنود؟ یا همچنان قرار است آموزش‌ و پرورش قربانی آزمون‌ و خطا، سیاست‌بازی و تظاهر باشد؟ »
  • علی جودکی

تاملی بر یادداشت " به پایان آمد این دفتر معلمی " نوشته علی پورسلیمان مدیر صدای معلم مطلب ویژه

همکار گرامی، آقای پورسلیمان عزیز وقتی قلم برداشتید و از «به پایان آمد این دفتر معلمی» نوشتید ( این جا ) ؛ گویی از دردی مشترک سخن گفتید؛ زخمی عمیق که سال‌هاست بر پیکر رنجور میلیون‌ها معلم شاغل و بازنشسته در این سرزمین نشسته است. بغضی که هر روز گلویمان را می‌فشرد و فریادی است که سال‌ها در سینه‌مان خفه شده است. با خواندن هر جمله از نوشته‌تان، گویی از اعماق روح…
  • « او با این عمل نشان داد که با کمک قدرت تشخیص و آگاهی ایستاده بر فراز کینه و نفرت و تعصب، چگونه می‌توان هم دادخواه پدر و مادرش باشد، هم برای تحول جامعه‌ی ایران تلاش نمود و هم به هنگام، علیه متجاوزان به ملک ایران‌زمین، مدافع حق ایرانیان و ایران بود »
  • بهروز مرادی/ جامعه شناس

کلاس آموزشی " وطن دوستی " پرستو فروهر برای بیگانه‌پرستان !

  پرستو فروهر ؛ به همراه گروهی از شهروندان آلمانی-ایرانی، با طرح شکایت کیفری از فریدریش مرتس، صدراعظم آلمان، خواستار تحقیقات قانونی درباره‌ی اظهارات وی در حمایت از حمله‌ی اسرائیل به ایران شدند. درحالی‌ که اپوزیسیونِ بیگانه‌پرست در جنگ ١٢ روزه در کنار رژیم انسان‌کُش اسرائیل علیه ایرانیان و ایران از رنج‌دادن به ملت ایران استقبال نمود و اکنون از به خیابان نیامدنِ مردم و سرنگون نکردن نظام و نرساندن آن فاشیست‌های دیکتاتور…
  • « عدالت آموزشی بدون عدالت در توزیع معلم، محقق نمی‌شود و تا وقتی آموزش در حاشیه بماند، هیچ‌ مرکزی آباد نخواهد شد »
  • محمد راعی/ معلم

فرار معلمان به مرکز و طنز تلخ توسعه‌ی پایدار آموزشی ؟ مطلب ویژه

   یکی از مسائل مهم و کمتر مورد توجه در نظام آموزشی کشور، تمرکز شدید نیروی انسانی در مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ است؛ روندی که در سال‌های اخیر شدت گرفته و باعث تضعیف تدریجی کیفیت آموزشی در مناطق پیرامونی شده است. این مسئله نه صرفاً یک اتفاق طبیعی، بلکه نتیجه‌ی مستقیم سیاست‌های منابع انسانی، ساختارهای تمرکزگرا و نبود مشوق‌های کافی برای معلمان است. در بسیاری از شهرستان‌ها و مناطق حاشیه‌ای، مشاهده…
  • « فقط باید اراده ای برای اصلاح امور و ایجاد تغییرات ضروری داشته باشیم »
  • مینو امامی

" ناترازی آموزشی " و انواع آن در نظام آموزشی ایران !

« خردمندان و دانشمندان سرزمینم: آزادی زمین های کشور با سپاه من و تربیت نسل های آینده با شما. اگر سخن شما مردم را آگاهی بخشد دیگر نیازی به شمشیر نادرها نیست » .(نادر شاه افشار) ناترازی یعنی عدم تعادل یا نابرابری میان مفاهیمی مانند عرضه و تقاضا، منابع و مصارف، یا تولید و مصرف در حوزه‌های مختلف اقتصادی، انرژی و یا مسائل اجتماعی. برای مثال: ناترازی انرژی برق به این معناست که…
  • « ما می‌نویسیم نه چون می‌دانیم آینده چه خواهد شد، بلکه چون می‌دانیم اگر آینده آمد و ما آماده نبودیم، شکست واقعی آن‌جاست »
  • سهند ایرانمهر

چرا باید نقد کرد ؟ و چرا باید همچنان نوشت ؟

   هر بار که درباره ی راه‌های عقلانی و تدریجی برای عبور از انسداد سیاسی و اجتماعی می‌نویسم، بخشی از مخاطبان با واکنشی تلخ پاسخ می‌دهند. آنها می‌گویند خوش‌خیالم، ساده‌لوحم، توجیه‌گرم، یا مأمورم به امیدبخشی کاذب. می‌گویند که چیزی تغییر نمی‌کند، ساختار اصلاح‌پذیر نیست، و نوشتن صرفاً اتلاف وقت است. اما من باز هم می‌نویسم. نه از سر خوش‌باوری، نه به قصد تطهیر وضع موجود بلکه چون می‌دانم اگر ننویسیم، اگر راهی…
  • به قلم‌هایی که حقیقت را بی‌واهمه می‌نویسند و صدای بی‌صدایان می‌شوند ؛
  • زهرا نجاتی/ دبیر علوم اجتماعی شهرستان دلفان استان لرستان

به مناسبت 14 تیر " روز قلم " : چراغ امید در تاریکی ظلم و تبعیض مطلب ویژه

« صدای معلم » ؛ « روز قلم » را به همه معلمان اندیشه ورز و قلم به دست تبریک می گوید .
  • « قدرت عنادورزی و یک دندگی را به عینه در ذات این حیوان مشاهده کردم ! »
  • اسماعیل امن زاده/ مدرس شیمی

عنادورزی خَر ! مطلب ویژه

  ساعت ۲۰ در جمع دوستانه کنار استخر نشسته بودیم که مربی شنا با خنده تلخی به یکی از شاگردان در حال شنای خود اشاره کرد و گفت: من مانده ام از دست این آدم چه کار کنم!؟ هرچه به او اشاره می کنم که برای یادگیری اولیه باید عرض استخر را شنا کند با عناد ورزی طول استخر را شنا می کند و هر بار هم نفس کم می آورد ؛ من…
  • « نقش روابط عمومی، بازگویی موفقیت‌ها نیست؛ بلکه بازسازی اعتماد است »
  • میلاد رفیعیان / رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش لرستان

ضرورت تغییر راهبردی ماموریت روابط عمومی های آموزش و پرورش از " اطلاع‌رسانی " به " اعتمادسازی " مطلب ویژه

   در روزگاری که مدرسه دیگر تنها جای یادگیری نیست، بلکه فضای پیچیده‌ای از تعاملات روانی، اجتماعی، خانوادگی و رسانه‌ای است، روابط عمومی آموزش‌ و پرورش باید از یک بخش خدماتی به یک نهاد راهبردی ارتقاء یابد. ما دیگر نمی‌توانیم با الگوهای روابط عمومی دهه ۸۰، بحران‌های تربیتی دهه ۱۴۰۰ را مدیریت کنیم. مدرسه در معرض قضاوت روزانه افکار عمومی است؛ و این قضاوت، اغلب نه از طریق معلم یا مدیر، بلکه…
  • « تاریخ باید ما را به تفکر و بازاندیشی برساند، نه تکرار نقش‌های کهنه‌ی قهرمان و دشمن »
  • محمد راعی/ معلم

وقتی " افسانه " ها ابزار تحریف حقیقت و پنهان‌سازی خشونت می شوند !

  در دنیای امروز، انسان بیش از هر زمان دیگری در محاصره‌ی روایت‌ها و داستان‌هایی‌ست که درباره‌ی خودش و جهان اطرافش می‌سازد. یووال نوح هراری فیلسوف یهودی در فصل هفدهم کتاب خود ۲۱ درس برای قرن ۲۱، بر این ویژگی بنیادین انسان، یعنی داستان‌ساز بودن، تأکید می‌کند. او هشدار می‌دهد که این ظرفیت روایت سازی ، هر چند در ایجاد معنا و انسجام هویت جمعی مؤثر است، اما در عین حال می‌تواند به…
  • « دوام و قوام این همبستگی بستگی به تغییر در بعضی نگاه ها و سیاست ها دارد و تمرکز صرف به شعارهای سطحی و موزیک و سرودهای ملی و میهنی و تبلیغات پرسروصدا و کم محتوا و مقطعی صدا وسیما؛ همه راه حل نیست !
  • سیدکاظم موسوی جراحی

وطن برای چهار فصل سال وطن است!

  جنگ تحمیلی 12 روزه بین کشور بزرگ و صاحب نام و باستانی ایران با کشور دست ساز و تازه تاسیس60-70ساله اسرائیل با همه زیان هایی که به بار آورد؛ حاوی درس های مهمی بود که اگر آموخته نشود باز هم قابل تکرار است . دشمن اگر چه به همت ارتش و سپاه ، پاسخ درخور و دندان شکنی گرفت اما متاسفانه به خاطر بعضی سهل انگاری ها ی مزمن داخلی هزینه…
  • « این نگاه، به ظاهر امیدبخش است، ولی پشتش یک ترس بزرگ، یک فرار از واقعیت، یک فرار از مسئولیت، و یک سهل‌انگاری تاریخی وجود دارد »
  • ناهید زمانیان

ما ققنوس نیستیم! مطلب ویژه

  آمریکا بعد از بمباران اتمی ژاپن، این کشور را تصرف کرد. تا پیش از این، مردم ژاپن فکر می‌کردند امپراطور شبیه انسان‌های معمولی نیست؛ یعنی نه‌تنها در امور روزانه، بلکه در ارتباطاتش با اطرافیان به شکلی خدای‌گونه رفتار می‌کند. حالا آمریکا به کاخ وارد شده بود. امپراطور تسلیم شده بود اما ژنرال مک‌آرتور او را وادار کرد تا نامه‌ی تسلیم خود را از رادیو بخواند تا هیبت مقدس‌گونه‌اش را در میان…
  • صدای معلم 11 آبان 1394 : شاید بهتر باشد مسئولان این وزارتخانه در مورد پیامدها و نتایج کار خود کمی تامل کنند
  • علی پورسلیمان/ روزنامه نگار و مدیر صدای معلم

درس های جنگ اسرائیل علیه ایران از نگاه یک " معلم " مطلب ویژه

« در این جنگ ‎ مشخص شد وقتی ‎چیزباختگان جامعه‌ای به دلیل بحران اقتصادی و انواع کردارهای برآمده از حکمرانی بد، افزوده می‌شوند و میلیون‌ها نفر ‎زخم خورده از کردارهای حاکمان می‌شوند، ظرفیت و آمادگی برای ‎جاسوسی و ‎ خیانت افزایش می‌یابد.  خیانت محصول و نتیجه فرایندی اجتماعی و طولانی است. در این جنگ ‎مشخص شد مردم ایران از خواننده لس‌آنجلسی محروم از دیدار میهن تا فیلسوف مسلمان رانده شده از وطن،…
  • « تعطیل کردن مدارس با هر بهانه ای لاپوشانی کردن عجز و ناتوانی دولت و وزارت آموزش و پرورش در حل و فصل مشکلات در حیطه های مختلف کشور است »
  • مینو امامی

9 ماه بودن یک سال تحصیلی فقط یک حرف مفت است ! مطلب ویژه

تنها یک ماه بعد از شروع فعالیت ام در سایت « صدای معلم » بر اساس اعتقاد و باور قلبی و عملی خود، با نگاشتن یادداشت « زنگ کلاس زده شد ؛ معلمم کجایی ؟ » ( این جا ) به باد مذمت و شماتت رسانه ای توسط همکاران معترض قرار گرفتم. به جز یکی دو نفر، مابقی مرا متهم کردند که چون طی مدت خدمت خود مدیر یا ناظم بوده ام نگاه…
  • « اما ایران، هنوز ایستاده است »
  • طهماسب کاوسی

و آنان که تماشاگرند مطلب ویژه

و مباد آن روز که باز، ایران، در آتش و آهن غلتد و ما، چونان اشباح بی‌خاطره، در کناری بایستیم و نظاره‌گر رژه‌ی دشمن باشیم بی‌آن‌که تیری بیندازیم، یا حتی دلی بلرزد. مباد که باز، نامِ «ایرانی» را به دوش کشیم و ندانیم که این نام، با جوهرِ خونِ هزاران شهید بر صفحه‌ی تاریخ نوشته شده، نه با مرکبِ تسلیم و مهرِ سازش. یادمان نرود: روزی ارتش متفقین آمد، و بر خاک…
  • « غرض آلود کردن یا هدایت جهت دار آموزش و یا پر کردن محتوای آن با هر نادرستی، آن را به سلاح مخربی تبدیل می سازد که هر چند صدای انفجار ندارد اما بی رحم و موذیانه به تخریب همه زیرساخت ها دست می زند »
  • مینو امامی

در حاشیه ی جاسوسی برخی از ایرانیان ؟

جنگ یعنی آتش و خاصیت اصلی آتش یعنی سرایت پذیری. هیچ جنگی مابین دو قوم، ملت یا کشور به سرانجام نمی رسد. منافع مشترک یا متضاد هر یک از کشورها با کشورهای در حال جنگ، آنان را نیز درگیر جنگ می کند. احتمال وقوع جنگ جهانی سوم چند درصد است؟ تضمینی برای جلوگیری از این فاجعه قرن وجود دارد؟ نتایج رفتار افراد در هر بعدی برگشت پذیر نیست. ما ایرانیان با فرهنگ…
صفحه1 از169

نظرسنجی

آیا در مدرسه شما ماهی یک بار جلسه شورای معلمان تشکیل می شود ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور