انسان براي زندگي در دنياي پرچالش و پرتحول امروز نيازمند مهارت هاي فکري سطح بالاست. از جمله ي اين مهارت ها تفکر نقاد است که به تعبيري فرآيند تفکر درباره ي تفکر و ارزيابي هشيارانه ي فرد از افکار خود است. چنين مهارتي تنها از طريق آموزش و تمرين قابل دستيابي است/ تدريس براي تفکر نقاد، پيش از هر چيز، عبارت است از ايجاد محيط مساعد براي تفکر نقاد در کلاس و مدرسه يعني تبديل کردن محيط کلاس درس و مدرسه به يک اجتماع کوچک نقاد/ معلم در اين شيوه بيشتر پرسشگر است تا واعظ/ معلمانِ پاي بند به تفکر نقاد تشخيص مي دهند که قصد اوليه ي تعليم و تربيت آموزش دادن نحوه ي يادگيري به دانش آموزان است/ معلمي که چگونه يادگرفتن و چگونه فکر کردن درباره ي بسياري از موضوع هاي اساسي را به دانش آموزان ياد مي دهد دانشي را در اختيار آنان مي گذارد که بقيه ي عمرشان مي توانند از آن بهره ببرند/ معلمي که به آزادي فردي و تفکر شخصي معتقد است پاسخ اين پرسش ها را همچون لقمه ي جويده شده در دهان دانش آموزان نمي گذارد/ معلمِ پاي بند به تدريس براي تفکر نقاد تشخيص مي دهد که کودک دو منبع باور دارد: باورهايي که در نتيجه ي تجربه ي شخصي، تفکر درون ذهني و تعامل با همسالان و محيط پيدا مي کند، و باورهايي که از طريق آموزش بزرگ سالان به دست مي آورد/ مردم بسياري از چيزها را از سرِ خودمحوري و به دلايل غير منطقي باور مي کنند: چون ديگران آن باور را دارند، چون اميال خاصي به وسيله ي آن باور توجيه مي شود، چون با آن باور بيشتر احساس آسودگي مي کنند، چون به خاطر آن باور مورد تشويق قرار مي گيرند، چون هويت خود را به آن باور وابسته مي دانند، چون ديگران به خاطر عمل نکردن مطابق آن باور طردشان مي کنند، چون آن باور به توجيه احساس علاقه يا نفرت نسبت به ديگران کمک مي کند/ دانش آموزان ابزار اکتشاف تناقض ها، رفتارهاي دوگانه و دورويي ها را در اختيار ندارند. آنها مهارت هاي تفکر نقاد را، اگر اصلاً داشته باشند، همچون سلاحي براي محافظت از خود، و پرده برداشتن از تناقض هاي «ديگري» - يا به عبارتي «دشمن» - به کار مي گيرند. وقتي که آنها مهارت هاي تفکر نقاد را با اين تفکر دوگانه تلفيق مي کنند، متفکران نقادي مي شوند که منفعت طلب اند نه منصف/ پرسشگري سقراطي معلمان را ملزم مي کند به جدي گرفتن آنچه دانش آموزان مي گويند و مي انديشند/ مبناي پرسشگري سقراطي اين ايده است که هر تفکري يک منطق يا ساختار دارد و هر تک گزاره فقط تا حدودي تفکر نهفته در خود را آشکار مي کند/ بعضي افراد به اشتباه بر اين باورند که برگزاري بحث سقراطي مانند به راه انداختن يک هياهوي پر هرج و مرج است/ پرسشگري سقراطي راهي براي کمک به دانش آموزان در خوداصلاح گر شدن به جاي تکيه کردن به اصلاح گري معلم پيش پا مي گذارد...
بين تفکر انتقادي و پرسش گري سقراطي، ارتباط ويژه اي است زيرا هر دو داراي يک نتيجه نهايي هستند/ تفکر انتقادي منجر به نگاه همه جانبه به عملکرد تفکر مي شود و پرسش گري سقراطي با ايجاد پرسش هاي اساسي، کيفيت اين نگاه همه جانبه را مي افزايد
وقتی در این روزهای لنترانی، به قول سعدیِ جانم چنان كه افتد و دانی، صفهایی طولانی از مردمان عالی و دانی را دیدم كه به پروایی صادق یا كاذب زنجیرهی انسانیِ ثبتنام را به سلسله كشیدهاند، جایجای به حكایات و اشارات گلستان ره كشیدم/ "مُشك آن است كه خود ببوید؛ نه آن كه عطّار بگوید"/ یاد آن عبارت افتادم كه شكوه میكرد از طبلهای غازی، بلندآواز و میانتهی/ "خردمندی را كه در زمرهی اجلاف سخن ببندد شگفت مدار، كه آواز بربط با دُهُل برنیاید و بوی عبیر از گندسیر فرو مانَد"/ مرا با كسانی كه سعدی را بعد از هشت قرن بنای نبش قبر دارند تا بر اعتقاداتِ نشنیده از او و بافته بر او طعن و تعریض آورند، كاری نیست؛ چرا كه بیثمرتر از این، كاری نیست/ آیا خبرشان هست كه هم در رفتار مردمان جلافت آمده است و هم در گفتارشان سخافت/ اگر شأن سخن به قهقرا نگراییده، محتوای این فضاهای مجازی را چگونه باید توجیه كرد/ كاش مردمان ما دوباره گلستان به دست گیرند و هشت باب بهشتش را سیر كنند/ سیرت پادشاهان» را بخوانند تا قدر «اخلاق درویشان» را بدانند و آنگاه به «فضیلت قناعت» پی ببرند و «فواید خاموشی» را بچشند/ اینگونه است كه «تأثیر تربیت» را میبینند و «آداب صحبت» را میفهمند. آیا این همه، دشوار و نشدنی است و آیا تاریخ مصرفش منقضی است
گروه رسانه/
بخش اندیشکده آموزش و پرورش در سایت خبری – تحلیلی عصر ایران راه اندازی شد.
عصر ایران چنین نوشت :
" اصلاح نظام آموزشی کشور از پیش دبستانی تا دانشگاه، یکی از دغدغه های دیرین عصر ایران است و تا کنون، مقالات و یادداشت های منتقدانه زیادی نیز در این باره در سایت منتشر شده است.
برای نظام مندسازی و پیگیری جدی این موضوع با استفاده از توان کارشناسی دلسوزان کشور و نیز تبدیل آن به یک مطالبه عمومی اندیشکده آموزش و پرورش عصر ایران راه اندازی می شود.
این اندیشکده با مطالعات و برنامه ریزی های انجام شده، با اتکا به خرد جمعی صاحب نظران به ویژه پژوهشگران علوم تربیتی و جامعه شناسی و با اعتقاد به نقش استراتژیک و زیربنایی آموزش و پرورش در توسعه همه جانبه کشور، مهم ترین مسائل و چالش های نظام آموزشی و مدارس ایران را مورد مطالعه و چاره اندیشی قرار خواهد داد.
به همین منظور به زودی صفحه ای در سایت عصر ایران ایجاد خواهد شد تا پل ارتباط میان نخبگان، فرهنگیان، فعالان و نهادهای مردمی(سمن ها)، دانشجویان، خانواده ها و نیز دانش آموزان علاقه مند با این اندیشکده باشد.
مدیریت اندیشکده آموزش و پرورش عصر ایران را نیز آقای مرتضی نظری، پژوهشگر آموزش و پرورش و توسعه انسانی برعهده خواهند داشت.
اندیشکده آموزش و پرورش عصر ایران، از همه علاقه مندان دعوت می کند تعلیم و تربیت را به منزله دغدغه ای ملی و توسعه ای دانسته و در این مسیر یاریگر ما باشند."
همچنین صفحه اختصاصی " آموزش " با مدیریت خانم " اعظم پویان " در روزنامه شرق شروع به کار کرد .
در چند سال اخیر تعداد رسانه هایی که در حوزه آموزش و پرورش فعال شده اند رو به فرونی یافته است که این می تواند نویدی برای طرح بیشتر ، واقعی تر و بهتر مسائل این وزارتخانه مادر در حوزه جامعه و افکار عمومی باشد .
« صدای معلم » برای این دو رسانه آرزوی موفقیت می کند .
پایان پیام/
تفکر انتقادی و متفاوت طبعا مستلزم تفکر روشن می باشد/ ضرورت یادگیری و آموزش مهارت تفکر انتقادی که فلسفه تحلیلی بر آن تاکید می ورزد، به ویژه در حوزه آموزش و پرورش، از ضرورت های زندگی خلاق و سازنده است/ متون درسی و منشور تعلیم و تربیت می بایستی به رشد و ترقی سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مدنیت دموکراتیک و آزادی و اراده محور دانش آموزان و دانش پژوهان منجر گردد/ در امر تثبیت دموکراسی به معنای حقیقی آن می بایستی اخلاق و سیاست و همچنین آموزش زبان واقعی سیاست و نه سیاسی کاری و ماکیاولیسم عملی شود/ متون درسی نباید به عنوان متون مقدس و خط قرمز و لولوخورخوره تلقی گردد، بلکه باید همواره مورد بازخوانی و نوسازی واقع گردد/ ایستی محصلان همواره با تعدد و تنوع و تضاء آراء و افکار و گرایش و روش ها آشنا شوند و با آنها خو بگیرند. وجود اختلاف و تفاوت ضروری و طبیعی رشدآفرین امری عادی و نه تابو تلقی گردد/ مساله محدودیت ها و واقعیت ها با گفتمان آزادی و مسئولیت پذیری اجتماعی ترکیب شود/ معلمان و اساتید به عنوان روشنفکران و روشنگران تحول آفرین قلمداد شوند و بایستی جایگاه اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و مدنی قابل توجهی بیابند و طبعا بایستی از شجاعت اخلاقی و نقادی همه جانبه در همه زمینه ها برخوردار باشند
امروز ایران عضو ناظر ولی بدون حق راًی در سازمان جهانی تجارت،(wto) می باشد که از 196 کشورجهان ،159 کشور عضو رسمی دارد و 29 کشور متقاضی عضویت در آن سازمان جهانی هستند/ طی چند سال آینده ناگزیر همه کشورها باید برای پویایی درازمدت اقتصاد و تجارت خود به عضویت آن سازمان درآیند/ مجلس طی مصوبه ای تمامی شرکت های وابسته به اُرگان و نهاد های خاص را ملزم به پرداخت مالیات و... به خزانه دولت نمود، ولی متاسفانه به نظر می رسد هنوز محقق نشده است/ زمانش فرارسیده تا بیش از پیش حرمت این پیام آسمانی را ارج نهیم و رخصت دهیم اصحاب رسانه به ویژه خبرنگاران ،رسالت حرفه ای خود را با نگاهی تیزبینانه تر از همیشه در مواجهه با هرگونه فساد آشکار و پنهان در جامعه ؛ هرچه مسئولانه و شفاف تربه منصه ظهور برسانند...
گروه گزارش/
همان گونه که پیش تر آمد ( این جا ) ؛ مدیر صدای معلم گفت و گویی را با معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش پیرامون مسائل و موضوعاتی مانند تشکیلات دانش آموزی شامل شوراهای دانش آموزی ، سازمان دانش آموزی ، مجلس دانش آموزی و... انجام داد .
بخش پایانی این گفت و گو را می خوانید
متاسفانه و علی رغم گذشت حدود 3 ماه از پایان فعالیت کار گروه مربوطه هنوز طرح نهایی در دفتر وزیر آموزش و پرورش مانده و به هیات دولت و سپس مجلس ارسال نگردیده است .
« صدای معلم » از وزیر آموزش و پرورش انتظار دارد تا سریعا نسبت به ارسال و نیز پی گیری های بعدی در تصویب نهایی طرح سازمان نظام معلمی اقدامات لازم و جدی را به عمل آورد
آن چیزی که کار را به شدت غیر کارشناسی نشان می دهد خود محتوای آزمون است مثلاً بزرگترین ضعف این آزمون ها تعداد زیاد عبارات یا گویه های آزمون است/ آیا آستانه تحمل دانش آموز 5 ساعت می باشد ؟ آیا دانش آموز خسته نمی شود که باعث شود با بی حوصلگی جواب دهد که اعتبار آزمون را زیر سؤال ببرد/ چرا از مشاوران به عنوان مجریان طرح در این ماجرا مورد مشورت قرار نگرفته اند و این آزمون با تعجیل عملیاتی شده است ....
گروه رسانه/
مجوز افزایش حداکثر امتیازات مواد (65) ، (66)، (68) و (71) فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری تا پنجاه درصد در دستگاه های اجرایی (تصویب نامه شماره ه مورخ 21 / 12 / 1395 هیأت وزیران) سازمان اداری و استخدامی کشور
هیئت وزیران در جلسه 18 / 12 / 1395 به پیشنهاد شماره 1040426 مورخ 27 / 11 / 1395 سازمان اداری و استخدامی کشور و به استناد بند (الف) ماده (50) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران -مصوب 1389- تصویب کرد:
1- سقف حداکثر امتیازات مواد (65)، (66)، (68) و (71) قانون مدیریت خدمات کشوری پنجاه درصد افزایش مییابد.
2- افزایش امتیازات و فوقالعادههای مواد فوق در دستگاههای اجرایی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری، موکول به طی مراحل پیش بینی شده در قانون مذکور و آییننامههای اجرایی مربوط و در سقف اعتبارات مصوب مربوط است.
3- در آن دسته از دستگاههای اجرایی که با تصویب مجلس شورای اسلامی یا هیئت وزیران از افزایشهای موضوع بند (الف) ماده (50) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران برخوردار شدهاند، افزایشهای موضوع این تصویبنامه پس از کسر افزایشهای قبلی قابل اعمال است.
اسحاق جهانگیری- معاون اول رییسجمهور