این ناهنجاری در همه جوامع اعم از پیشرفته و عقبمانده وجود دارد/ در جوامع غربی با اینکه روابط جنسی بین دو فرد بالای 18سال، به شرط رضایت طرفین، خارج از قرارداد ازدواج، پذیرفته شده است، اما روابط جنسی بین یک بزرگسال (بالای 18 سال) و یک کودک (زیر 18 سال) مجازاتهای شدید در پی دارد/ بر اساس تحقیقاتی که در کشورهای غربی صورت گرفته، بین نیم (5دهم درصد) تا 5 درصد مردان بزرگسال به درجات متفاوت تمایلات پِدِفیلیایی (سکس با کودکان) دارند/ پاپ فرانسیس رهبر کاتولیکهای جهان در سال 2014 اعتراف کرد که حدود 2 درصد روحانیون کاتولیک پدفایل هستند. آیا این 2 درصد قابل تعمیم به گروههای اجتماعی دیگر است/ واکنش مردم عادی پارسآباد و اردبیل و سراسر کشور به این حادثه سرمایه ارجمندی است که باید در جهت اصلاح قوانین حمایتی از کودکان، آگاه کردن خانوادهها و آموزش کودکان از آن استفاده کرد/ وقتی میگوییم آموزش کودکان، منظور الگوبرداری از شیوههای آموزشی کشورهای دیگر نیست. به یونسکو و 2030 هم ربطی ندارد. آموزش جنسی کودکان باید متناسب با فرهنگ دینی و عرف جامعه ایرانی انجام شود/ . کودک باید یاد بگیرد که از بدن خود محافظت کند و در صورت برخورد با رفتارها و گفتارهای مشکوک واکنش نشان دهد و فریاد بزند. کودک باید یاد بگیرد که هیچکس جز پدر و مادر حق ندارند بعضی مناطق بدن او را لمس کنند/ وجود پدفایلها را نه میتوان انکارکرد و نه میتوان پدفایلها را از جامعه حذف کرد/ پدفایلها نباید بعد از پایان محکومیتِ زندان یا شلاق به حال خود رها شوند. تکرار جرم در مورد پدفایلها صددرصد قابل پیشبینی است
گروه اخبار/ رئیس کمیته تولید محتوی معاونت اطلاع رسانی و تبلیغات ستاد مرکزی دکتر روحانی، به آقای جهانگیری توصیه کرد که «در تیم اطلاعرسانی خانهتکانی شود»؛ او گفت: «ایام انتخابات تمام شده و باید به ایران فکر کرد. ایران متعلق به همه ایرانیان است، چه طرفداران آقای روحانی، چه طرفداران آقای رئیسی، چه اصلاحطلب و چه اصولگرا. مهم این است که ایران را بسازیم.»
مدیر موفق کسی است که قبل از اجرای کار زمینه را برای آن آماده کند ، برای زمینه سازی توجه به موارد زیر ضروری است :
تغییر دادن عادت های قدیمی ، حاکم کردن تفکر سیستمیک ( توجه به کل نه به جزء ) صبور بودن ، به منافع درازمدت اندیشیدن ، ازبین بردن ترس به عنوان منابع تغییر ، حمایت کامل و جدی رهبر مدرسه و منطقه آموزشی ، تهیه برنامه استراتژیک و راهبردی درمدرسه ، گسترش رویکرد مشارکتی در مدرسه و جایگزین کردن برنامه محوری به جای موضوع محوری .
علاوه بر موارد فوق می بایست به نکات کلیدی دیگری در فرآیند حرکت مدیریت کیفیت جامع توجه نمود از آن جمله می توان به مشارکت مدیر مدرسه به عنوان یکی از مهمترین عوامل دست اندر کار حرکت ، بالابردن و گسترش آگاهی کلیه کارکنان از موضوع ، ایجاد تغییر در نگرش کارکنان و بالا بردن مهارت های آن ها اشاره کرد پس از زمینه سازی نوبت به تهیه برنامه ی اجرایی بهبود مدرسه می رسد .
ابتدا به مطالعه موقعیتی که در آن قرار داریم می پردازیم . در این مرحله ترسیم چشم انداز - ماموریت رسالت مدرسه ، چالش ها و نهایتا" موقعیتی که می خواهیم به آن برسیم را مورد توجه قرار می دهیم ؛ به عبارت دیگر وضعیت موجود مدرسه و وضعیت مطلوب مدرسه شناسایی می گردد .
در مرحله دوم از طریق ابزارهای مختلف به شناسایی مشکلات پرداخته و فاصله ی بین وضعیت موجود و مطلوب را مشخص می نماییم . در مرحله سوم به شناسایی ، انتخاب و تحلیل فرآیندهای مدرسه برای بهبود و ارتقای فرایندها می پردازیم ، در ادامه استراتژی های بهبود مدرسه را تعیین می کنیم . درمرحله پنجم برای بهبود مدرسه برنامه ریزی می کنیم ، این برنامه ریزی شامل زمان بندی پروژه ها و فعالیت ها ، اولویت گذاری ، سازماندهی و بسیج منابع و امکانات برای هرچه بهتر انجام شدن برنامه ها و... است .
در مراحل بعدی به اجرا برنامه های اجرایی و تفصیلی ، ارزیابی در حین اجرای برنامه ها و نهایتا" اقدام برای برنامه ریزی مجدد و دوره ی بعدی می پردازیم .
ویژگی های مدیر مدرسه کیفی جامع
پس از مشخص کردن هدف های میاني و سالانه مدرسه نوبت به سازماندهی می رسد برای اینکار کمیته ای تحت عنوان کمیته مدیریت کیفیت جامع در مدرسه تشکیل می شود که وظیفه ی آن هدایت و اشاعه ی مدیریت کیفیت جامع است . مدیر مدرسه به عنوان متولی اصلی فرآیند بهبود در مدرسه می بایست به عنوان رییس این کمیته شخصا" فعالیت را در دست گیرد .
مدیر مدرسه باید دارای ویژگی های زیر باشد :
1- تلاش ، فداکاری و وقت گذاری برای کار
2- تلاش مستمر در جهت افزایش هوش و ذکاوت خود داشتن
3- بخشندگی نسبت به دیگران و سخت گیری نسبت به خود داشتن
4- با غلبه برنفس خود ، فاتح دیگران شدن
5- نمونه بودن در فضیلت و عادت های پسندیده داشتن
6- روحیه ی مشارکت داشتن
7- برای اندیشه دیگران ارزش قائل شدن
8- دادن آزادی خطر پذیری به نیروهای کار اندیشگر و اندیشمند
9- نظارت هوشمندانه داشتن
10- احساس فداکاری شدید داشتن
11- حضور بیشتر در کنار کارکنان داشتن
12- شخصیت دادن به کارکنان
13- کمک به دیگران تا خودشان کار را انجام دهند
14- تشویق همکاران به استفاده از فکر خودشان
15- توانایی سرمایه گذاری در انتقال فن آوری اطلاعات
16- روحیه نوآوری داشتن و تغییرات منطقی را پذیرفتن
17- اندیشه های کارکنان را بارور ساختن و مشارکت دادن آنها در برنامه ریزی
18- به ارتقای مستمر کیفیت اندیشیدن
19- بینشی مبتنی بر جامعیت کار داشتن
منابع و ماخذ :
1- عزتخواه ، نوروزی ، مدیریت مراکز پیش دبستانی ، 1375
2- علاقه بند ، علی ، مقدمات مدیریت آموزشی ، 1374
3- صافی ، احمد ، سازمان و مدیریت در آموزش وپرورش ، 1379
4- تورانی ، حیدر ، مدیریت فرآیندمدار در مدرسه ، 1382
5- شوجی ، شیبا ، رویکرد نوین مدیریت کیفیت در آمریکا ،
مترجم دکتر اقدسی ، محمد ، 1380
6- تورانی ، حیدر، کیفیت بخشی آموزش وپرورش ، 1380
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
از آنجا که هدف فناوري آموزشي تسهيل يادگيري و بهبود عملکرد است در اين راستا « شبيه سازي هاي آموزشي » مي توانند به عنوان تکنيک و يا رسانه اي موجب تحقق اين هدف شوند/ همچنان كه كاربرد نرم افزارها پيچيده تر مي شود معلمان فرصت هاي بيشتري پيدا مي كنند كه دانش آموزان را واقع گرايانه تر كنند تا آنچه را كه در آموزش ياد گرفته اند به كار ببرند/ نرم افزارهاي شبیه ساز محیط هایی را براي یادگیرنده فراهم می آورند که بیشترین شباهت را به محیط واقعی داشته و در عین حال به اندازه رویارویی با محیط واقعی هزینه بر و داراي خطر نیستند/ این تكنيك همچون آينه، واقعيات را همانندسازي مي كند ،افزون بر اين احتمال وارد آوردن صدمه يا آسيب به شركت كنندگان وجود ندارد
یکی از بنیانگذاران ادبیّات کودک در ایران ، جبّار باغچه بان بود که در سال 1300 داستان ها و اشعار کودکانه ای خلق کرد/ از سال 1391 با پیشنهاد شورای عالی انقلاب فرهنگی ، روز درگذشت مهدی آذریزدی ( 18 تیرماه ) در تقویم به نام « روز ادبیات کودک و نوجوان » نامگذاری شده است . افسوس تا او زنده بود با این نامگذاری از او تقدیر نشد/ امروزه ادبیّات کودک و نوجوان یک شاخه تخصصی از ادبیّات است که علاوه بر جنبه ی سرگرمی ، به جنبه های آموزشی و خلاقیت نیز توجه دارد/ یکی از هدف های کتاب های درسی و غیردرسی ، آموزش درست اندیشی است . کودکان باید تفکّر درست و شیوه های خلاقیت را بیاموزند/ در دنیای کودکان پاکی و صداقت حرف اوّل را می زند . دنیای کودک مرز نمی شناسد/ همه کودکان حق دارند از شادی ، امید ، صلح و دوستی بگویند و بشنوند/ آموزش مفاهیمی چون دوستی ، همیاری ، حفظ محیط زیست و.... از کودکی آغاز می شود / رسالت ادبیّات کودکان فراهم کردن زمینه پویایی و نوع دوستی در کودکان است
آیا می توان تاریخ یک کشور را به دلخواه و با فرمان و اراده ی عده ای قیچی کرد و بخشی از آن را به دور ریخت/ آیا او حق ندارد از خود بپرسد که چگونه است که" کوروش " سردار ، پادشاه ، و به تصریح مفسرین بزرگ قرآن و تورات در ایران و جهان ، پیامبر یا مصلح بزرگ بشر ، در کشور خود بیگانه است و جایگاهی ندارد/ این فرمان در بیش از دو هزار و پانصد سال پیش آن چنان شایستگی ها داشته و دارد که بزرگترین کشور دموکراسی در مغرب زمین را تشویق به ساخت تندیسی از آن ساخته است/ نسل حاضر و دانش آموزان ما فرهنگیان حق دارند تا از ما پرسش کنند که چرا در سرزمین و در خانه ی کوروش نه نامی و نه یادبودی ،نه کوچه ای یا بیغوله ای ،نه مدرسه یا دانشگاهی ،نه خیابان یا یادمانی به نام او وجود ندارد!! و اسم و رسم او در این سرزمین غایب است/ هیچ مرجعی مجوز دخل و تصرف و دستبرد به تاریخ را به ما نداده است/ تربیت نسل امروزی که بتواند یک عنصر مستقل ، آگاه ، موثر و مسئول و متعهد به حقوق خود و دیگران باشد نیازمند شفافیت و صداقت و اعتماد به او است/ به رسمیت شناختن موجودیت یک انسان به معنای عدم نقد و پالایش و پیرایش و ویرایش معایب و نواقص و قصورات او در طول تاریخ گذشته و حال نیست/ هنگامی خود انتقادی و خود ترمیمی و خود اصلاح گری بروز می یابد که موجودیت یک تن یا یک قوم را به رسمیت شناخته باشیم/ در جهان پر از پریشانی و آشوب و تهدید و ابر بحران های زیست محیطی ، اشتغال ، خشکسالی و تنش آبی ، فقر و مواد مخدر ، جوانان را سرگشته ، توام با شخصیت متعارض و دوگانه و در تعلیق رها نسازیم
نامگذاری " روز قلم " یادآور این است که نیاکان ما نیز به اصحاب قلم ارج می نهادند/ نوشتن وسیله ای ارتباطی است که انسان ها را به یکدیگر پیوند می دهد/ نوشتن تبلور احساس و نماینده ی تفکّر آدمی است . با نوشتن احساسات و دیدگاه های خود را بیان می کنیم و با این کار بخشی از هویّت خود را به نمایش می گذاریم/ اگر نوشتن نبود بخش عمده ای از تاریخ ملت ها ، به فراموشی سپرده می شد / در ارتباط نوشتاری ، اشخاص فراتر از مکان و زمان ، اندیشه های خود را با دیگران به اشتراک می گذارند و از تجارب ، دانش و فرهنگ یکدیگر بهره مند می شوند/ برخی از دانشجویان و حتی فارغ التحصیلان قادر نیستند دو سطر رزومه یا تقاضای شغل را بدون اشکال نگارشی ارائه دهند/ در جامعه ای که اغلب کاربران فضای مجازی به دستگاه های فعال کپی مبدل گشته اند و کمتر کسی زحمت دو سطر متن تولیدی را به خود می دهد ، انگیزه برای نوشتن می میرد و خلاقیت ها پژمرده می گردند/ بزرگداشت روز قلم نه با شعارهای جذاب بلکه با ارج نهادن به نوشتن ، عملی می شود . این روز فرصتی برای تکریم از کسانی است که قلم و زبان را در راه نشر علم ، حفظ ارزش های انسانی و دفاع از آزادی به کار گرفته اند نه آنانی که قلم را به نانی و نامی فروخته اند/ چه بسیار قلم ها که به خاطر دفاع از آزادی ، شکسته شد و چه بسیار روزنامه ها که به دلیل تحلیلی انتقادی توقیف گشته اند...
« احمد عابدینی » معاون شورای عالی آموزش و پرورش و مسئول کار گروه سازمان نظام معلمی در گفت و گو با صدای معلم ضمن تشکر از حس مسئولیت شناسی و حضور موثر و مستمر اعضای این کارگروه آن را فعال ترین و پویاترین کار گروه در میان کارگروه های هشت گانه برشمرد/ علی رغم این که کار کارگروه سازمان نظام معلمی حدود 6 ماه است که پایان یافته است اما هیچ خبری از تعیین وضعیت و یا آینده طرح سازمان نظام معلمی در دست نیست/ شورای عالی آموزش و پرورش با تغییر نام کارگروه ارزشیابی به کارگروه " تدوين سنجش صلاحيت ها و رتبه بندي معلمان " عملا اقدام به حذف سازمان نظام معلمی کرده است/ شورای عالی آموزش و پرورش تحت عنوان این کارگروه عملا در نقش " سازمان نظام معلمی " ظاهر شده است و خود با تدوین ساختار سنجش ( 2 ) و تعریف معیار برای صلاحیت های معلمی و رتبه بندی اقدام کرده است/ در بخش " اهداف " که مورد اجماع و توافق اعضای کار گروه سازمان نظام معلمی قرار گرفت چنین آمده است : 2- " سنجش هدف مند صلاحیت های تخصصی و حرفه ای معلمان "/ وزیر آموزش و پرورش باید به این پرسش اساسی پاسخ دهد که آیا شورای عالی آموزش و پرورش صلاحیت ورود به این مباحث را داشته است/ مگر نه این است که این وظیفه بر عهده سازمان نظام معلمی گذاشته شده است/ آیا آقایان با تشکیل سازمان نظام معلمی با " رویکرد غیردولتی و دارای شخصیت حقوقی مستقل " مشکلی دارند/ برخی از معلمان که از قضیه بی خبرند با نیت کمک و مشارکت در این مباحث شرکت کرده اند غافل از آن که این پروسه از اساس غلط بوده و حتی مسیر غیرقانونی می باشد/ این هم به نوعی از مظاهر پوپولیسم است که این بار توسط افراد به اصطلاح " اصلاح طلب " عرضه می شود/پاسخ دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش چنین بود :" من به عنوان یک شخص موافق این تشکیل نظام معلمی هستم. اقداماتی را هم انجام داده ایم. اما هم چنان که می دانیم شورا است. شورا نظر افراد مختلف است و من به عنوان دبیر کل پی گیر مصوبات شورا هستم . دو سه بار ما بحث را به صحن علنی بردیم اما در شورا رای نیاورد یا وزیر وقت موافقت نکرد و یا کارشناسانش و اعضایی که بودند موافقت نکردند."/ ایشان نه حاضر می شود طرح مصوب کارگروه سازمان نظام معلمی را در موعد مقرر برای هیات دولت ارسال کند و ازسوی دیگر با دور زدن که شرحش در بالا رفت به نوعی آن را استحاله و نابود کرده است/ برداشت من از عملکرد این آقایان آن است که این افراد فارغ ار برچسب و یا لیبل سیاسی اساسا اعتقادی به سازمان نظام معلمی ندارند و یا سازمان نظام معلمی می خواهند که کاملا در کنترل آن ها باشد ...
بحران وابستگی آموزش و پرورش ما به جناح های سیاسی حاکم بر کشور باعث شده است سیستم آموزشی ما در هر دوره وام دار حزب و جناح خاصی باشد/ چه میزان هزینه صرف تربیت یک مدیر می شود که در یک چشم به هم زدن در مناسبات جناحی حذف می شود/ آموزش و پرورش مدیران متخصص را می طلبد و لازمه این تخصص نگاه فراجناحی و غیر سیاسی به آموزش و پرورش است ، نگاهی که تعلیم و تربیت را مادر همه فرآیندهای اجتماعی بداند نه سر بار آنها/ در آموزش و پرورش های مترقی دنیا انتخاب مدیر آموزشگاه یکی از سخت ترین گزینش های نظام آموزشی است/ در نظام آموزشی ما اگر فردی یک سال برابر فرم های انتخاب معلم نمونه به عنوان معلم نمونه دست یافته باشد در سال دیگر ممکن است با پیشنهادهای مدیریت روبه رو شود/ زمانی مدیریت در مدارس معنی و مفهوم واقعی خود را پیدا می کندکه وضعیت فیزیکی مدارس ما مطلوب و متفاوت از منازل مسکونی دانش آموزان باشد/ تامین سرانه های دانش آموزی و امکانات و تجهیزات مورد نیاز به مثابه ی ریل گذاری برای لوکوموتیو آموزش و پرورش است که می تواند آن را به سر منزل مقصود برساند
باید این فرهنگ در میان خانواده ها نهادینه شود که کنکور و دانشگاه،کعبه آمال و غایت آرزوهای یک جوان نیست و گزینه ها و انتخاب های دیگری هم برای اشتغال و نقش آفرینی در جامعه پیش روی آنان قرار دارد/ واقعیت این است که محدودیت های نرم افزاری و سخت افزاری آموزش عالی،امکان برچیدن بساط کنکور در آینده ای نزدیک را با تردید جدی مواجه ساخته است/ ده توصیه کاربردی که در حین آزمون کنکور برای فرزندان عزیز فرهنگی و دیگر جوانان، مفید خواهدبود