گروه اخبار/
سالهاست روز 15 اسفند را به عنوان روز درختکاری میشناسیم. روزی سبز که پیوند میان انسانها و طبیعت محکمتر میشود. درختان همواره در کنار انسانها بودهاند و کاری جز خدمت نکردهاند . چه خوب است کمی به آنها توجه کنیم و نهالهای تازهای بکاریم تا روزی درخت شوند . ما میکاریم تا آیندگان از این سبزهای زیبا استفاده کنند، همانگونه که گذشتگان کاشتند و ما بهره جستیم. اما نقش کودکان و نوجوانان در روز درختکاری چيست؟ رابطه آنها با محیط زیست و حفظ آن چطور است؟
ژما جواهری پور، مشاور معاونت آموزش و پرورش سازمان حفاظت محیط زیست و دبیر قطب کشوری محیط زیست و توسعه پایدار در گفت و گو با «قانون بچهها» به این سوالات پاسخ داده است و از آموزشهایی خبر دادهاست که دانشآموزان در طول سال تحصیلی دریافت خواهند کرد تا محیط زیست را دوست بدارند و آن را حفظ کنند.
* چه رابطهای بین کودکان و نوجوانان و محیط زیست میتواند وجود داشته باشد و چگونه میتوان بین آنها تعامل برقرار کرد؟
بحث کودک و محیط زیست از چند جهت میتواند با یکدیگر ارتباط داشته باشد. از یک سو بحث سلامت محیط زیست و تاثیر آن در رشد سالم نسل آینده مطرح است چراکه عوارض معضلات محیط زیستی تاثیرات طولانی مدتتری بر کودکان و نوجوانان خواهد داشت.
از دیگر سو، کودکان و نوجوانان در آینده میخواهند در اقتصاد و تکنولوژی نقشآفرین باشند و دنیای آینده، دنیایی است که به دنبال تکنولوژی و شیوههایی است که همراستا با اقتصاد سبز گام برمیدارد و این زمینه باید برای کودکان فراهم شود چراکه سیاره زمین بیش از این گنجایش آلودگی و تغییر اقلیم ندارد. به همین دلیل است که 190 کشور در پاریس گردهم آمدند و به این نتیجه رسیدند که اجازه ندهند زمین بیش از 2 درجه دیگر گرمتر شود.
همچنین ما وظیفه داریم به نسل آینده آموزش دهیم که چگونه باید از عناصر طبیعی و محیط زیست حفاظت کند و وظیفه سیستم آموزش است که این مهم را به عنوان آموزش مهارت زندگی به نسل آینده منتقل کند.
* با توجه به آنکه بخش زیادی از پژوهشهای آموزش محور در حوزه محیط زیست در قطب کشوری محیط زیست و توسعه پایدار انجام میشود و شما نیز بر آموزش حفظ محیط زیست به کودکان و نوجوانان تاکید دارید، این آموزش چگونه امکانپذیر خواهد بود؟ آیا روشها و تکنیکهای خاصی دارد؟
دردو سند بالادستی وزارت آموزش و پرورش که یکی از آنها سند برنامه ملی درسی است که بر اساس آن تالیفات و برنامههای درسی نوشته میشود و دیگری سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش است که بر اساس آن رویکرد آموزش و پرورش در برنامههای توسعه 5 ساله در نظر گرفته می شود، بر آموزش محیط زیست تاکید شده و باید زمینههای آموزش آن فراهم شود.
از آنجایی که محیط زیست آزمایشگاهی قابل لمس است و بچهها میتوانند آب، خاک، هوا، تنوع زیستی، انرژی و سلامت غذایی را درک کنند و هر روز با آن زندگی میکنند، میتوان از ابزارهای آموزشی ساده برای همه ردههای آموزشی استفاده کرد.
اما اینکه چطور این آموزشها داده می شود؛به تفکیک حوزههای وظایفی که وزارت آموزش و پرورش دارد، در حوزههای مختلف ورود پیدا کرده است. گام نخست، کتاب درسی است، چراکه آموزش رسمی کشور در این قالب ارائه میشود و متولی آن سازمان پژوهش و برنامهريزي درسی است که یکی از معاونتهای وزارت آموزش و پرورش است.در دروسی که امکان ورود مطالب محیطزیستی هست، این مطالب وارد شده است، مانند حفاظت از خاک، کاهش مصرف آب، عدم اتلاف انرژی و آشنایی با تنوع زیستی در دوره ابتدایی، مباحث گستردهتر درخصوص مسئولیتهای اجتماعی در قبال حفظ محیط زیست در دوره متوسطه اول و مبحث ماکد انسان و محیط زیست به صورت کتاب مستقل برای متوسطه دوم و کلاس یازدهم پیشبینی شده است. البته دفتر تکنولوژی آموزشی نیز در قالب مجلات رشد به بیان نکات و مقالات محیط زیستی اقدام کرده است. در حوزه آموزش ابتدایی علاوه بر کتب درسی زنگ و اردوهایی دارند که در حوزه محیط زیست کارهای فوقبرنامه انجام میدهند، همانند برگزاری کارگاه های مختلف آشنایی با تنوع زیستی و کاشت درخت که به فراخور برنامههایی که دارند، مدارس در این حوزه شرکت میکنند. در حوزه متوسطه اول و دوم نیز مراکزی به نام پژوهشسرای دانشآموزی داریم که دانشآموزان میتوانند اوقات فراغت خود را در این پژوهشسراها بگذرانند. حدود 630 پژوهشسرا در سراسر کشور هستند.
معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش نیز حدود 300 اردوگاه دانشآموزی در اختیار دارد که به واسطه فضای مرتبط به بوم، اقلیم و طبیعت استان، آموزشهایی درخصوص بحث زندگی در طبیعت ارائه میدهند.
هرباریوم - بانکهای نگهداری گیاهان - مجازی نیز از دیگر برنامههایی است که در دست داریم و هر دانشآموز همانند محققی کوچک به سراغ پوشش گیاهی منطقه خود میرود. حتي ممکن است نمونه گیاهی جدیدی توسط دانشآموز کشف شود.
15 اسفند، روز خاصی در حوزه محیط زیست محسوب میشود چرا که روز درختکاری است و به تبع آن شاهد برنامههای معتدد در حوزه درختکاری هستیم. در حوزه دانشآموزی چه برنامههایی برای این روز تعریف شده است؟
برنامه درختکاری با دانشآموزان داریم. در عین حال در پی آن هستیم که نهالکاری فقط به صورت کاری نمادین انجام نشود بلکه از یک سو درصدد آن هستیم كه آموزشهایی درخصوص درختکاری و حفظ منابع طبیعی و محیط زیست داده شود و از دیگر سو قصد داریم درختکاری را از کاری نمادین به مسئولیتپذیری دانشآموزان نسبت به درخت تبدیل کنیم. اگر دانشآموز درخت را بکارد، از آن نگهداری کند و شاهد رشد آن باشد قطعا در حفظ آن نیز کوشاتر خواهد بود.
* امکان ایجاد شرایط نگهداری و رشد درختکان توسط دانشآموزان چگونه رقم خواهد خورد؟
سعی داریم در فضاهای نزدیک به مدارس درختکاریها انجام شود. در عین حال پیشنهاد اولیه ما این است که دانشآموزان با پوشش گیاهی خاص مناطق خود آشنا شوند و در صدد کاشت درختان خاص منطقه بر آیند و به طور مثال در شهرهای زاگرسنشین، دانشآموزان با درخت بلوط آشنا شوند و نحوه نگاهداری از آن را آموزش ببینند. در عین حال سعی داریم تا جایی که امکان دارد، نهال را در اختیار دانشآموزان قرار دهیم تا در حیاط خانه یا مدرسهشان بکارند و در روند رشد و نگهداری آن قرار گیرند و احساس تعلق خاطر به آن داشته باشند. در عین حال به فراخور استانها و اقلیمی که دارند، کتابی منتشر خواهد شد که اطلاعات کاشت و نگهداری بذر درختان و تبدیل شدن آن به درختی بالغ را عنوان خواهد کرد.
* نقش والدین در آموزش حفظ محیط زیست به کودکان و نوجوانان چيست؟
یکی از برنامههای ما راهاندازی انجمن اولیا و مربیان سبز یا اولیای دوستدار طبیعت است. برای شروع این کار در یکی از استانها برای مربیان انجمن اولیا و مربیان کلاس ضمن خدمت برگزار کردیم تا این آموزشها را به اولیا و مربیان منتقل کنند. در عین حال در کتابچه مرکز اولیا و مربیان، آموزش در حوزه حفظ محیط زیست از جمله کلاسهایی است که مدارس میتوانند برگزار کنند.
روزنامه قانون
روز درختکاری ، روزی جهانی و فرامرزی است که رنگ و لعاب نژاد و دین و سیاست را به خود نمی گیرد/ اگر درخت نبود، قلم و کاغذ هم در میان نبود تا آدمی دانش و تجربه اش را به یادگار بگذارد. اگر درخت نبود، تار و نی هم در میان نبود تا آدمی دلتنگی هایش را جار بزند/ اگر درخت نبود، آدمی تنهاتر از این می شد که هست/ درخت،حلقه وصل دنيا و بهشت است. نشان به آن نشان كه پس از خلقت انسان و در پي حرمت شكني او در سايه سار آن درخت ممنوعه،ما نسل اندر نسل در هرم يك هبوط ناخواسته سوخته ايم و ساخته ايم/ ما با درخت و براي درخت زنده ايم/ ما اين سرودهاي سبز را قطع مي كنيم و از آنها كاغذ مي سازيم تا تهي بودنمان را در آن به ثبت رسانيم/ درختان ،بخشنده اند و خواستار آرامش.با همان دستها كه به نشانه دعا به سمت آسمان گرفته اند،خداخدا مي كنند كه آسمان دل اين خلق بي شمار نيز هماره آبي بماند و از آنها هر چه كه مي خواهند بسازند اما دسته تبر نسازند.به درخت هميشه سلامي دوباره بايد داد. پس ديگر بار «سلام بر درخت كه تا زنده است،از او قنداق تفنگي نمي توان ساخت.»/ اکنون که دیگران کاشتند و ما خوردیم، ما نیز باید بکاریم تا دیگران بخورند
گروه گزارش/ همایش ملی " مدرسه ایرانی معماری ایرانی با الگوی اسلامی در تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش " امروز شنبه چهاردهم اسفند ماه در سالن علامه امینی دانشگاه تهران برگزار گردید .
در این نشست که با شرکت مدیران کل و کارشناسان سازمان نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس سراسر کشور و اصحاب رسانه ها برگزار گردید رئیس سازمان نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس کشور ، وزیر آموزش و پرورش ، معاون نظام مهندسی و اجرای ساختمان وزارت مسکن و شهرسازی ، رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات پارسی و برخی دیگر به ارائه دیدگاه های خود پرداختند .
نمایشگاه مدرسه ایرانی از امروز به مدت 5 روز در این مکان دایر خواهد بود .
آن چه در زیر می آید متن کامل سخنان دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش در نشست امروز است
کارگردان فیلم معناگرای فروشنده در سال 2012 نیز با خلق فیلم جدایی نادر از سیمین،اولین اسکار تاریخ سینمای ایران را به ارمغان آورده بود/ پیام ملت فهیم و آگاه ایران در اوج دردمندی،هم چنان ؛ آشتی،مدارا، نوع دوستی و همگرایی در پهنه ی جهانی است و با تروریسم میانه ای ندارد/ اصغر فرهادی بار دیگربه جهانیان ثابت کرد که کشور نگارنده ی اولین منشور حقوق بشر جهان، همواره در عرصه فرهنگ، پیام آور و پیشتاز صلح و دوستی بوده و تولید و تبلیغ فرهنگی را یگانه عامل هم گرایی و آشتی جهانی در گرماگرم خشونت و ترور می داند
برنده اسکار ، فروشنده و اصغر فرهادی نام آشناترین واژه ی امروز در فضای مجازی و حقیقی است هرچند در ظن برخی تنگ نظران او کارگران سیاه نمایی های ایران است؛ ولی باور عموم براین است که مردم ما فرهنگ را می شناسند و حس زیبایی با روح آنان عجین است/ آنچه این روزها بیش از پیش در نگاه مردم خودنمایی می کند بازگشت به خویشتن خویش است/ تکانه های فرهنگ به ابتذال کشیده ی به اصطلاح مدرن ،درد امروز بشریت است/ در شکواییه های هنری بیراه نیست اگر ملتی درد خویش را در واگویه های ملتی دیگر بجوید و در این همزاد پنداری به درد مشترک برسند/ او با زبان فیلم خود توانست مرزبندی های نژادی ،زبانی و فرهنگی را در هم بشکند و تا فراسوی مرزها پیش رود و آنان که از درک زبان مشترک ملت ها عاجزند؛ آگاه نیستند
در فوریه سال1952 دانشجویان دانشگاه شهر داکا پایتخت امروزی کشور بنگلادش(پاکستان شرقی) تظاهرات مسالمت آمیزی برای ملی کردن زبان بنگالی به عنوان دومین زبان پاکستان در کنار زبان اردو به راه انداختند. اما عده ای از آنها کشته شدند. بعد از استقلال بنگلادش این روز از سوی یونسکو در 17 نوامبر سال 1999 به عنوان" روز جهانی زبان مادری" نامگذاری شد/ زبان یکی از نمادهای بارز فرهنگ و هویت انسان است و به مثابه ظرفی است که تفکر در آن جاری می شود/ یادگیری کودک در سال های اولیه با استفاده از زبان مادری بهتر و موثرتر است و کودک نگرشی مثبت به آموزش و یادگیری پیدا می کند/ استفاده از زبان مادری باعث می شود کودک تجارب گذشته خود را با فرآیند یادگیری از طریق مدرسه پیوند دهد/ وقتی کودک زبانی که با آن آموزش می بیند را بفهمد و درک کند مهارت های خواندن و نوشتن را سریع تر یاد می گیرد که این امر خود منجر به هیجان می شود/ یکی از این برنامه های آموزشی که در بسیاری از کشورهای دنیا به کار گرفته شده و نتایج موفقیت آمیزی داشته است "برنامه آموزش دو زبانه انتقالی" می باشد/ تایج مطالعات صورت گرفته در کشورهای مالی، پرو، گینه نو و آمریکا نشان می دهد که کودکانی که این برنامه آموزشی را تجربه کرده اند موفق تر از کودکانی هستند که از طریق زبان دوم آموزش دیده اند
با تغییر ساختار به نظام 6 – 3 – 3 و از زمانی که پایه ششم به نظام آموزشی اضافه شد، عملا این فرصت از بین رفته است/ این همه اعتراض و انتقاد معلمان نسبت به برخی موضوعات مانند نبود تناسب میان حجم کتاب های درسی و ساعات اختصاص یافته ناشی از چیست/ در آذر سال 1395 جمعی از دبیران ریاضی کشور با ارسال نامه ای به صدای معلم، عنوان کردند که زمان اختصاص یافته به کتاب های مذکور ریاضی یک تجربی و ریاضی، هندسه یک، ریاضی و آمار رشته انسانی و ریاضی فنی، کافی نبوده و باعث می شود مطالب یا ناقص تدریس شود و یا مقدار مشخص شده برای هر نیم سال به اتمام نرسد/ برای افزایش درجه کارایی و اثربخشی این کتاب ها چاره ای جز دخالت دادن و مشارکت واقعی و غیر شعاری معلمان به عنوان بازیگر اصلی صحنه تعلیم و تربیت نداریم/ ایجاد آمادگی و زمینه سازی در استان ها به منظور واگذاری تدریجی اختیارات و مسوولیت های تنظیم روزشمار تحصیلی در درازمدت باید در دستور کار مسوولان مربوط قرار گیرد/ مهمترین فعالیت یک معلم در جریان آموزش تدریس کتاب و به پایان رساندن آن بر اساس تقویم آموزشی است/ نتیجه نظرسنجی ها از گروه های ریاضی سراسر کشور که حدود دو هزار دبیر ریاضی در آن شرکت کرده اند، نشان می دهد تا اواسط آذر ماه سال جاری از کتاب 179 صفحه ای ریاضی 1، تنها 55 صفحه آن تدریس شده و در سایر کتاب ها به همین منوال بوده است/ در نامه دیگری که بیش از یک هزار معلم شیمی برای صدای معلم ارسال کردند به موارد دیگری از نقص کتاب های درسی اشاره شده است/ میانگین جهانی برای یک روز آموزشی 311 دقیقه است اما پژوهش ها و تحقیقات نشان می دهد که حجم زمان واقعی آموزش در ایران نسبت به سایر کشورهای پیشرفته دنیا کمتر است/ انتشار سالانه 124 میلیون جلد کتاب درسی در 980 عنوان درسی و برای حدود 13 میلیون دانش آموز و صرف صدها میلیارد تومان هزینه ای که برای دولت دارد، نظام آموزشی را ما را به کدام شاخص آموزشی استاندارد نزدیک کرده است/ دانش آموزان حتی مهارت هایی چون گفت و گو و تفکر انتقادی، هنر شاد بودن، مدیریت خشم و در مجموع مهارت های باهم زیستن را در مدارس فرا نمی گیرند و برون داد این نظام آموزشی کنکور زدگی و هیجان کاذب توام با توهم برای آینده ای مبهم است/ دامنه نرمال رتبه بهره هوشی بین 90 تا 109 است/ با وجود کثرت این همه موضوعات درسی در نظام آموزشی ، رتبه بهره هوشی ایران در جهان 84 است/ بند سه و چهار از سیاست های تولید مواد و رسانه های یادگیری در برنامه درسی ملی باید بیش از پیش مورد توجه عملی و نظر مسوولان و برنامه ریزان قرار گیرد....
از زمانی که دانش آموز بودم این کار را شروع کردم و اکنون هم به صورت حرفه ای به آن می پردازم/ از هنر خوب استقبال می شود اما روی آن سرمایه گذاری نمی شود/ استقبالی که از هنر در این منطقه شده است در هیج منطقه ای مشاهده نکرده ام و این موجب امیدواری و تلاش بیشتر است/ در این مدت با حمایت مسئولان اداره هنر " نقالی " را در این کانون راه اندازی کرده ایم و بنده از این جهت از آن ها تشکر می کنم/ در موضوع " خشونت " که مورد پرسش رئیس محترم جمهور بود بخشی به نام " خشونت های پنهان علیه دختران " را نوشتم/ جامعه به پسران آزادی بیشتری می دهد/ زمانی که ما به خانواده ها در مورد فعالیت های کانون و مشخصا تئاتر تلفن می زدیم جبهه می گرفتند و با ما مقابله می کردند و حتی می گفتند "آیا دوست دارید که دختر شما هم به چنین کلاس هایی برود/ آن ها دست ما را باز گذاشته اند و استقبال می کنند اما خانواده ها به شدت مقاومت می کنند/ پدر یکی از دانش آموزان می گفت که بچه ما درس دارد !ریاضی دارد ! فیزیک دارد ! می خواهد پزشک شود !تئاتر به چه درد او می خورد ؟آیا شعر به دردش می خورد ؟/باید در این زمینه " فرهنگ سازی " شود/ فقط مسابقه گذاشتن کافی نیست . باید شرایطی در مدرسه فراهم شود که یک مربی فنی از ابتدای سال با بچه ها کار کند/ وقتی که در مدارس آموزش لازم داده نمی شود کاری که ارائه می شود ضعیف خواهد بود/ الان در دنیا این گونه امور جا افتاده است و حتی می تواند به دروس دیگرشان هم کمک کند/ وقتی روحیه دانش آموزان شاد باشد انگیزه پیدا می کنند ضمن آن که خود مسابقه هم انگیزه بخش است
کودکان دو زبانه در کشور ما درصد قابل توجهی از کل دانشآموزان را تشکیل میدهند كه در ابتدای ورود به مدرسه خود را با زبان فارسی مواجهه میبینند/ در دوره ابتدایی دانشآموزان پایه اول به لحاظ آموزشی آسیبپذیرترین قشرهای دو زبانه هستند، لذا بايد برنامهریزی مناسبی در دوره پیشدبستانی لحاظ شود و برنامههای خاصی برای کودکان دو زبانه ارائه شود/ بیش از یک زبان دانستن کودکان، یک مزیت است و کودکان دو زبانه از نمرات هوش کلامی و غیرکلامی بالاتری برخوردارند و از انعطافپذیری شناختی بیشتری بهره دارند/ بسیاری از کودکان دوزبانه در مدرسه عملکرد خوبی ندارند و مشکلات آنها به جهت تقابل فرهنگی است و اکثرا اطلاعات کمی در مورد زبان اولیه خود دارند، به طوری که دستور زبان و خزانه واژگان ضعیفی دارند/ اگر مربیان مراکز پیشدبستانی این مناطق از روشهای مبتنی بر حقایق زبانی و اصول یادگیری و تدریس زبان دوم بهره بگیرند، مسلما ضریب موفقیت برنامههای پیش دبستانی در این مناطق افزایش یافته و از افت تحصیلی فعلی در مقطع ابتدایی به نحو چشم گیری کاسته خواهد شد
گروه گزارش/
به گزارش صدای معلم ؛ شانزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست امروز ششم اسفند ماه ساعت 10 صبح در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی و با حضور و سخنرانی معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ، محمدجواد ظریف ، وزیر امور خارجه ؛ حجت الاسلام مجید انصاری ، معاون حقوقی رئیس جمهور آغاز به کار کرد .
در این مراسم ، سولهایم معاون دبیر کل سازمان ملل و رئیس برنامه محیط زیست سازمان ملل ، گالتی وزیر محیط زیست ایتالیا ، دانیل کالخا مدیر کل محیط زیست اتحادیه اروپا ؛ یوخن فلاس بارت ، قائم مقام وزیر محیط زیست آلمان ؛ کوبایاشی سفیر کبیر ژاپن سخنرانی کردند .
هچنین تعدادی از نمایندگان مجلس ، جمعی از هنرمندان، تعدادی از مسئولان دستگاه های اجرایی، مدیران و صاحبان صنایع، شرکت ها، تعدادی از تشکل های محیط زیستی در این نشست بیی المللی حضور داشتند .
این نمایشگاه با شعار «اقتصاد سبز، اقتصاد مقاومتی» با حضور 300 شرکت داخلی و 20 شرکت خارجی از کشورهای آلمان، کره جنوبی، انگلستان، هلند، ایتالیا، دانمارک، چین، سوئد، فنلاند، نیوزلند، فرانسه، ژاپن، روسیه، نروژ و اتریش به مدت 4 روز و از تاریخ امروز ششم اسفندماه تا دوشنبه هفته جاری در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برپا است.
در این نمایشگاه آخرین دستاوردها در عرصه حفاظت محیط زیست، تامین، تجهیز و نصب تجهیزات زیست محیطی، انرژی های پاک، بازیافت، تصفیه و بهینه سازی مصرف انرژی، پایش آلودگی هوا، آب و پساب و تجهیزات آزمایشگاه های معتمد داخلی و خارجی ارائه می شود.
در مراسم امروز از مسئولان وزارت آموزش و پرورش کسی حضور نداشت .
مشروح این گزارش به زودی در صدای معلم منتشر می شود.
پایان پیام /