گروه گزارش/
همان گونه که پیش تر آمد ( این جا ) ؛ مدیر صدای معلم گفت و گویی را با معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش پیرامون مسائل و موضوعاتی مانند تشکیلات دانش آموزی شامل شوراهای دانش آموزی ، سازمان دانش آموزی ، مجلس دانش آموزی و... انجام داد .
بخش پایانی این گفت و گو را می خوانید
متاسفانه و علی رغم گذشت حدود 3 ماه از پایان فعالیت کار گروه مربوطه هنوز طرح نهایی در دفتر وزیر آموزش و پرورش مانده و به هیات دولت و سپس مجلس ارسال نگردیده است .
« صدای معلم » از وزیر آموزش و پرورش انتظار دارد تا سریعا نسبت به ارسال و نیز پی گیری های بعدی در تصویب نهایی طرح سازمان نظام معلمی اقدامات لازم و جدی را به عمل آورد
آن چیزی که کار را به شدت غیر کارشناسی نشان می دهد خود محتوای آزمون است مثلاً بزرگترین ضعف این آزمون ها تعداد زیاد عبارات یا گویه های آزمون است/ آیا آستانه تحمل دانش آموز 5 ساعت می باشد ؟ آیا دانش آموز خسته نمی شود که باعث شود با بی حوصلگی جواب دهد که اعتبار آزمون را زیر سؤال ببرد/ چرا از مشاوران به عنوان مجریان طرح در این ماجرا مورد مشورت قرار نگرفته اند و این آزمون با تعجیل عملیاتی شده است ....
گروه رسانه/
مجوز افزایش حداکثر امتیازات مواد (65) ، (66)، (68) و (71) فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری تا پنجاه درصد در دستگاه های اجرایی (تصویب نامه شماره ه مورخ 21 / 12 / 1395 هیأت وزیران) سازمان اداری و استخدامی کشور
هیئت وزیران در جلسه 18 / 12 / 1395 به پیشنهاد شماره 1040426 مورخ 27 / 11 / 1395 سازمان اداری و استخدامی کشور و به استناد بند (الف) ماده (50) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران -مصوب 1389- تصویب کرد:
1- سقف حداکثر امتیازات مواد (65)، (66)، (68) و (71) قانون مدیریت خدمات کشوری پنجاه درصد افزایش مییابد.
2- افزایش امتیازات و فوقالعادههای مواد فوق در دستگاههای اجرایی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری، موکول به طی مراحل پیش بینی شده در قانون مذکور و آییننامههای اجرایی مربوط و در سقف اعتبارات مصوب مربوط است.
3- در آن دسته از دستگاههای اجرایی که با تصویب مجلس شورای اسلامی یا هیئت وزیران از افزایشهای موضوع بند (الف) ماده (50) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران برخوردار شدهاند، افزایشهای موضوع این تصویبنامه پس از کسر افزایشهای قبلی قابل اعمال است.
اسحاق جهانگیری- معاون اول رییسجمهور
گروه گزارش/
همان گونه که پیش تر آمد ( این جا ) ؛ مدیر صدای معلم گفت و گویی را با معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش پیرامون مسائل و موضوعاتی مانند تشکیلات دانش آموزی شامل شوراهای دانش آموزی ، سازمان دانش آموزی ، مجلس دانش آموزی و... انجام داد .
بخش دوم این گفت و گو را می خوانید
هر لحظه ممکن بود انفجاری رخ دهد/ افرادی که نقدپذیر باشند و در مقابل افرادی که شیوه های صحیح نقد را بدانند زیاد نیستند. این در حالی است که نقد پذیری و به کارگیری شیوه های درست نقد از بزرگ ترین عوامل توسعه کشورها است/ افراد با دقت به حرف های طرف مقابل گوش می دهند و بعد با متانت جواب او را می دهند. طرف دیگر هم با آرامش صبر می کند تا حرف های مخاطبش به پایان برسد و سپس مجدداً پاسخ دهد/ فرهنگ نقد تجربه ای طولانی و تمرین زیاد در گوش کردن، فکر کردن و پاسخ دادن می خواهد/ به نظر نمی رسد بتوان نام آنها را نقد گذاشت و بیشتر به همان پرتاب گلوله آتش شبیه است/ برخی از مدیران عزیز آموزش و پرورش دولت یازدهم که شاید براساس ملاحظات سیاسی و جناحی حکم مدیریت گرفتند/ اگر ما نقدهاى ديگران را برنتابيم، بايد مطمئن باشيم كه خودمان از پويايى لازم برخوردار نخواهيم شد و اگر در جامعه اى برنتابيدن نقد ديگران تبديل به فرهنگ آن جامعه شده باشد، آن جامعه كارش به تحجر و پسرفت مى كشد/ مدير نقدناپذير ويژگى هاى مشخصى دارد. او پله هاى ارتقاى مقام را به طور تدريجى نمى پيمايد و براساس شايستگى و تخصص انتخاب نمى شود/ در كشورهاى پيشرفته اين قبيل مديران به سرعت بركنار مى شوند/ در ابتدا هر كس بايد از خودش شروع كند و هم تحملش را مقابل نقد افزايش دهد و هم بياموزد كه چگونه به شكل صحيح نقد كند/ در جامعه ما چندان روحيه نقدپذيرى و فرهنگ نقد وجود ندارد/ بسيارى احساس مى كنند كسى كه آنها را نقد مى كند، منزلت شان را پائين مى آورد و در نتيجه بلافاصله در مقابل نقد موضع مى گيرند/ كسى كه نقد مى كند بايد نشان دهد كه به دليل تخريب و تضعيف طرف ديگر نقد نمى كند بلكه نيت او خيرخواهانه است/ نقدهاى تخريبى و غيرمنصفانه در جامعه نوعى هراس زدگى نسبت به نقد به وجود آورده است/ آموختن شیوه های نقد صحیح و انتقاد پذیری هم از جمله مواردی است که به توسعه جامعه می انجامد
متاسفانه تاکنون در نشست های رسانه ای دولت ها ، رسانه های معلمی حضوری نداشته اند/ اگر چه حضور فرهنگیان و معلمان در حوزه رسانه کم رنگ است اما حضور رسانه های مستقل معلمی می تواند عاملی برای تشویق و ترغیب این جمعیت فرهیخته و گسترده برای حضور در رسانه و افکار عمومی و دیده شدن آنان و مشکلات آموزش و پرورش توسط جامعه باشد/ « صدای معلم » انتظار دارد تا دولت دوازدهم با رویکرد فرهنگی ، فایلی برای حضور نمایندگان رسانه های مستقل معلمی باز کند
برای پست های مدیریت حرفه ای، افراد باید از مسیر ارتقای شغلی عبور كنند و در واقع 3 معیار كلی وظایف، نقش ها و مهارت های مدیریتی متناسب با پست مورد تصدی در انتخاب افراد نقش دارد/ استفاده از نیروهای بومی اگر ده درصد مشکل داشته باشد ولی 90% سود دارد/ اصل باید براساس شایسته سالاری باشد چه بومی و چه غیر بومی ....
عيد بر تمامي اعضاي خانواده ، همکاران فرهنگي فرهيخته ، شهروندان عزيز ، هم ميهنان گرامي و تمامي هم ولايتي هاي دهکده کوچک جهاني مبارک باد.
بر اساس سنت قديمي و با بهره گيري از تکنولوژي امروزي ، براي تبريک نوروز 96 ، ترکيبي از عکس ، متن و موسيقي تهيه نمودم و به رسم ادب و احترام آن را از طريق فضاي مجازي تلگرام با برخي اقوام ، دوستان ، همکاران ، بزرگان و انديشمندان به اشتراک گذاشتم .
در فضاي مجازي و حقيقي ، بازخوردهاي بسيار متفاوت و شگفت انگيز دريافت نمودم .
مهمترين بازخورد اين تبريک نوروزي، هديه اي از دوستي متفکر و قديمي بود که گنجينه اي ارزشمند به حقير به عنوان عيدي اعطا فرمودند که جا دارد مجددآ ، تمام قد در مقابل آن انديشمند سر تعظيم فرود آورم :
بهترين کتابي که تاکنون ترجمه کرده ام ( مترجم )
انتخاب زندگي دلخواه و صميمي ماندن با ديگران
نظريه انتخاب
روان شناسي نوين آزادي شخصي
دکتر ويليام گلاسر
مترجم : مهرداد فيروز بخت
موسسه خدمات فرهنگي رسا
اين کتاب درباره اهميت روابط خوب است . در اين کتاب مي خواهم بگويم به جز بيماري ، فقر و کهنسالي ، ساير مشکلات مهم بشري مثل خشونت ، بزهکاري ، بد رفتاري با کودکان ، بد رفتاري با همسر ، اعتياد به الکل و مواد مخدر ، روابط جنسي پيش از موعد و عاري از عشق و ناراحتي هاي هيجاني معلول روابط غير رضايت بخش هستند . کل کتاب ، بيان اين قضيه است و راه بهتر کنار آمدن با يکديگر را نشان مي دهد.
من روي چهار نوع رابطه که همگي بايد بهبود يابند تمرکز مي کنم .
اين چهار رابطه عبارتند از رابطه زن و شوهر ، رابطه والد و فرزند ، رابطه معلم و شاگرد و رابطه مدير و کارمند . به نظر من اگر اين روابط را بهبود نبخشيم ، در کاهش مشکلات اشاره شده توفيق چنداني نخواهيم داشت . ابتدا ، چنين ادعايي را ادعاي گستاخانه اي مي ديدم ولي پيش از آن که کتاب حاضر زير چاپ برود ، به تحقيقات جديدي دست يافتم که نظرم را مبني بر اين که نوجوانان براي پرهيز از رفتار هاي خود مخرب ، به روابط والد و فرزندي و معلم و شاگردي خوب احتياج دارند ، تأئيد مي کردند...
ويليام گلاسر
بله درست تشخيص داده ايد مطالب ، از روي جلد و پشت جلد کتاب مي باشند .
اين کتاب 432 صفحه اي ( به قيمت 18 هزار تومان ) داراي سه بخش مي باشد .
بخش اول : نظريه ( به نظر نگارنده ، روانشناسان و صاحب نظران ، مي توانند به نقد اين نظريه بپردازند)
بخش دوم : عمل
بخش سوم : کاربرد
گلاسر دربخش هاي اول و دوم اين کتاب ، عمدتأ به عنوان يک روانشناس تلاش مي کند به مراجعين خود ( همسران ، والدين ، معلمان و شاگردان ، مديران و کارمندان ) کمک کند تا زندگي دلخواه و بهتر را انتخاب کنند .
مطالعه اين بخش ها ، براي همه همسران ، والدين ، معلمان ، شاگردان ، کارمندان و مديران و... مفيد مي باشد.
گلاسر در بخش سوم اين کتاب ( فصل هاي 12 و 13 ) به عنوان يک مصلح اجتماعي ( نه به عنوان يک روانپزشک در خدمت مراجعينش ) ظاهر مي شود و بحث اجتماع کيفي را مطرح مي کند .
موسسه ي ويليام گلاسر يک بنياد غير انتفاعي و خيريه است .
" در اواخر زمستان 1997 قرار شد نظراتم در باره مدرسه کيفي را با مردم ناحيه ي کورنينگ در ميان بگذارم ."
" من در حالي که توجه اهالي کورنينگ ( 1 ) را جلب کرده بودم به آنها گفتم مي توانيد پيشگام تعليم اين مفهوم جديد به مردم ناحيه خود باشند تا آنها نيز اين مفهوم را در زندگي شخصي خود به کار ببندند ."
" من در مباحث مختلف اين کتاب گفتم که اگر جامعه از کنترل بيروني به نظريه انتخاب رو آورد ، خيلي بهتر مي شود . به همين دليل هم اجتماع کيفي را که اجتماعي کاملأ متعهد به نظريه انتخاب است تجسم کرده ام ."
" همين آرمان بود که تشويقم کرد اجتماع را قانع کنم از نظريه انتخاب استفاده کند. اگر مي توانستم به مردم از جمله به آدم هاي متنفذ اجتماع نشان بدهم و بگويم که ياد گرفتن اين مطلب چقدر ارزشمند و سودمند است ، ديگر اجتماع مجبور نبود وقت و پول زيادي صرف ياد گرفتن طرز استفاده از آن کند."
" دنيا به چيزي بيش از کلمات و کتاب ها احتياج دارد، دنيا به يک اجتماع الگو و نمونه نياز دارد ، اميدوارم کورنينگ اين اجتماع نمونه باشد. به شما اطمينان مي دهيم که از هيچ تلاشي براي توفيق شما فرو گذار نخواهيم کرد."
" ما مي توانيم به پرستاران ، مشاوران و گاهي پزشکان عمومي آموزش بدهيم گروهاي مطالعاتي تشکيل بدهند، تا نظريه انتخاب در طرح سلامتي جا بگيرد ."
در اجتماع کيفي ، بايد به تمام افسران پليس و دست اندر کاران امور تأديبي ، فرصتي جهت آشنا شدن با اين ايده داده شود تا اين ايده را در کارشان مورد استفاده قرار دهند و آنها را به کساني که با آنها سرو کاردارند ياد بدهند."
" مجرمين و آزادشدگان متأهل مي توانند اين کتاب را با همسرشان بخوانند و همسرشان را به گروه هاي مباحثه ي خود بياورند."
"قضات در اجتماع کيفي مي فهمند که راه جديدي براي صدور رأي دارند، ما مي توانيم به زندانيان و نوجوانان بزهکار در مراکز اصلاحي فرصتي بدهيم تا اين کتاب را بخوانند ."
گلاسر براي اولين گروه شرکت کنندگان در مجمع عمومي ̗شهر کورنينگ چه افرادي را به کميته برگزار کننده جلسه اجتماع کيفي آن شهر ،پيشنهاد داد ؟
1. کساني که جزئي از ساختار قدرت سياسي هستند : شهردار ، اعضاي شوراي شهر ، مدير شهر ، صاحب منصبان محلي و مرکزي و رهبران احزاب سياسي
2. کساني که جزئي از ساختار اجرايي نيروي کار و تجارت هستند مثل : نمايندگان اتحاديه هاي کارگري ، شرکت هاي رفاهي ، بخش تجارت خصوصي ، بانک ها ، شرکت هاي بيمه ، مشاوران املاک و و کتابفروشان .
3. متوليان و خبرنگاران روزنامه ها ، راديو و تلويزيون .
4. رهبران ديني .
5. قضات دادگاه هاي نوجوانان ، برزگسالان و خانواده ها و مسئولان مراکز اصلاحي و زندان ها .
6. نمايندگان موسسات خدمات اجتماعي ، رفاهي و خيريه ، بنياد هاي خيريه ، سازمان پارک ها و مسئولان امور تفريحي .
7. تمامي مسئولان تربيتي در تمام مقاطع از پيش دبستاني تا کالج و در هر دو شکل دولتي و خصوصي آن و رهبران دانش آموزان در مقطع متوسطه و دبيرستان .
8. نمايندگان محافل پزشکي و مشاوره از جمله مجريان سازمان هاي مراقبت کنترل شده يا سازمان هاي حفظ سلامتي ، پزشکان ، پرستاران ، کاردرمانگر ها و ارتوپدها ، مشاوران ، روان شناسان و مدکاران اجتماعي که به صورت دولتي يا خصوصي کار مي کنند .
9. نمايندگان ادارات پليس و آتش نشاني .
10. شهروندان علاقه مندي که درگير کارهاي اجتماعي مثل کارهاي هنري هستند و فعالان امور باغ ها و محيط و طرفداران آزادي هاي مدني .
11. نمايندگان گرو هاي زنان ، گروه هاي حقوق مدني ، گروه هاي نژادي و قومي ، گروه هاي مربوط به شهروندان رده بالا و سازمان هاي ديگر .
12. نمايندگان باشگاه خدماتي و انجمن زنان دانشگاهي آمريکا .
13. شکاکان سنتي ، پير هاي غُر غُرو ، هميشه مخالفان ، آيه ي يأس خوان ها و کارشکنان .
14. و خلاصه هرکس ديگريکه فکرش را بکنيد .
" اگر کورنينک کار را خوب شروع کند ، به هر گروهي که مي خواهد اين فرآيند را شروع کند توصيه مي کنم به کورنينک بيآيند و با مردم اين شهر صحبت کند . "
" در اولين نشست مان در کورنينک ، طرحي را تدوين مي کنيم تا عده زيادي از مردم متقاعد شوند اين کتاب را بخوانند. "
"رهبران اوليه اين گروه کتابخواني حتمأ نبايد متخصص باشند . آنها فقط بايد حس شوخ طبعي و قدري مهارت در زمينه مردم آميزي داشته باشند . "
"مرحله مهم کار ، تشکيل گروه هاي کتابخوان غير اختصاصي است که در آن هرکس کاربرد نظريه انتخاب در زندگي خويش را ياد مي گيرد . "
" بخش ديگر اجراي اين برنامه هم معرفي نظريه انتخاب به متخصصاني چون روانپزشکان ، روانشناسان ، مددکاران اجتماعي ، مشاوران ازدواج ، مشاوران برنامه هاي کمک به کارمندان ، مشاوران سوء مصرف مواد مخدر و کشيش هاي مشاور است که به نظريه انتخاب علاقه مندند ولي در گروهاي اختصاصي و غير اختصاصي عضويت ندارند. "
" اين برنامه بيشترين تأثير را روي زندگي فردي افراد دارد . هر فرد و خانواده اي که نظريه انتخاب را ياد مي گيرد ، شانس خوشبخت تر شدن خويش را افزايش مي دهد ."
" اين موسسه يک موسسه مردمي است که با حق عضويت ها و کمک هاي مالي اعضايش اداره مي شود ، موسسه براي مدارسي که مي خواهند به عنوان مدرسه کيفي شناخته شوند برنامه هاي جديدي داردکه حاصل ده سال تجربه است . معلم گواهي نامه تخصصي معلم̗ مدرسه کيفي را اخذ مي کند .
مدير به عنوان مدير ˏمدرسه کيفي ، گواهي نامه تخصصي دريافت مي کند و... "مطالعه ي گروهي و دسته جمعي اين کتاب به خصوص بخش آخر آن براي همه مصلحان اجتماعي ، نهادهاي مدني و تشکل هاي مردم نهاد ، رسانه ها و گروهاي کتاب خوان ، نهاد هاي قضايي ، مسئولين نهادهاي تصميم ساز و تصم گير ( شوراهاي شهر روستا ، شوراهاي مدارس، انجمن اوليا و مربيان مدارس ، مناطق شهرستان ها و سراسر کشور ، پارلمان دانش آموزي ، نمايندگان عضو کميسيون هاي تخصصي مجلس شوراي اسلامي ) نهادهاي اجرايي ( استانداري ها ،فرمانداري ها ، شهرداري ها ، دهداري ها ، ادارات کل آموزش و پرورش استان ها ، نيروهاي انتظامي ، مراکز مبارزه با مفاسد اجتماعي مانند اعتياد و بزهکاري و... ) ضروري مي باشد.
بدين وسيله همه ي شما عزيزان را به مطالعه اين کتاب ارزشمند و کاربردي دعوت مي کنم . اميد است اين عيدي حقير مورد پذيرش شما سروران گرامي باشد !
اميد است با حضور گسترده در انتخابات شوراهاي شهر روستا در ارديبهشت سال جاري ، شاهد رشد و بالندگي مکانيزم هاي چون موسسه گلاسر در سرتاسر کشور پهناور ايران باشيم .
توضيحات :
( 1 ) : کورنينگ يکي از 62 شهر، از ايالتˏ نيو يورک مي باشد که طبق سرشماري سال 2010 بعد از شهر واترويت ، کم جمعيت ترين شهر اين ايالت مي باشد .
بعد از مطالعه اين کتاب مي توانيد به آدرس هاي اينترنتي ذيل هم مراجعه فرماييد :
1. https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AA%D8%A6%D9%88%D8%B1%DB%8C_%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8
2.https://motamem.org/%D8%AA%D8%A6%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8-%D9%88-%D9%88%DB%8C%D9%84%DB%8C%D8%A7%D9%85-%DA%AF%D9%84%D8%A7%D8%B3%D8%B1
3. http://www.rmazroey.ir/?p=1038
4.http://psychology.blog.ir/post/%D9%86%D8%B8%D8%B1%DB%8C%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8-
در ایران شوراها به عنوان یکی از نهادهای نظارتی بر عملکرد بخش عمومی، فلسفه وجودی پیدا میکند/ در اکثر شهرها به ویژه در شهرهای کوچک و متوسط شوراهای شهر آن چنان که باید نتوانسته اند در مدیریت شهری موفق باشند/ اعضای شوراها به جای منفعت شخصی به فکر منفعت عمومی شهر باشند/ شهرداران انتخابی شورا نـسبت بـه شهرداران قبل از تشکیل شورا ضعیف تر بوده اند/ از دید شهروندان، بین قبل و بعد از تشکیل شورا در زمینۀ انتخاب شهردار تفاوت مـعناداری وجـود ندارد/ از جمله مسائل دیگر نـداشتن تخصص اعضای شوراهاست. چگونه می توان از افرادی که خود تخصصی در زمینۀ مدیریت شهری و آشـنایی بـا قـوانین و مقرارت شهرداری ندارند انتظار داشت در زمینۀ انتخاب شهردار و مدیر شهر موفق عمل کنند/ کم تجربگی شوراها، دخالت سازمان ها و نهادهای دیگر در انتخاب شهردار، اختلافات داخلی مـبتنی بر قومیت گرایی، نگرش فرد گرایانۀ اعضای شوراها و ارجح دانستن منافع فردی بر منافع جمعی از دیـگر موارد قابل ذکر در ایـن مـورد است/ در زمینۀ تصویب برخی از امور شهرداری بین قبل و بعد از تشکیل شورا تفاوت معناداری وجود دارد/ در زمینۀ نظارت بر امور شهرداری از دید کـارکنان شـهرداری بین قبل و بعد از تشکیل شورا تفاوت معناداری وجود ندارد/ در زمـینۀ نـظارت بـر امور شهرداری از دید شهروندان بین قبل و بعد از تشکیل شورا تفاوت معناداری وجـود دارد/ مهم ترین عنصر ورود اعضای شورای اسـلامی شـهر تهران، گرایش ها و تعلّقات سیاسی است نه تجربه و کارآمدی اجرایی و غفلت از این مهم از سوی شورا زمینه ساز نهایی ناکامی شورا می شود/ نتایج تحقیق نشان میدهد که تمرکزگرایی، رانتی بودن سیستم و مبهم بودن جایگاه حقوقی موجب عملکرد نامطلوب شوراها در ایران شده است/ شوراها نهادهایی دموکراتیک و مردمی برای حرکت به سوی تشکیل یک جامعه دموکراتیک هستند/ "برای ایجاد یک جامعهیِ دموکراتیک همان قدر که وجود ساختاری دموکراتیک تعیین کننده است، اهمیت وجود شهروندانی دموکراتمنش که فرهنگ تساهل، تسامح و تحمل عقاید دیگر را در درون خود نهادینه کرده باشند نیز احساس میشود "/ وقتی که افراد آموزش ندیده ، غیرفرهیخته و مستبد در ساختاری دموکراتیک قرار می گیرند به علت غلبه " نرم ها و هنجارها " که الگوی مستبدانه دارند ساختار دموکراتیک را نیز تحت تاثیر قرار داده و حتی می توانند آن را به " ضد خود " تبدیل کنند/ ساختار دموکراتیک در غیاب شهروندان آزاد ، پرسش گر و منتقد عملا خنثی و بی اثر شده و به محلی برای رانت خواری ، فساد جمعی و ... تبدیل می شود/ نمونه روشن این وضعیت را می توان در پرونده شهرداری تهران در ارتباط با موضوع "املاک نجومی و واگذاری چند هزار میلیاردی املاک به بعضی مدیران ارشد شهری و برخی اعضای شورای شهر تهران" مشاهده کرد/ معلوم نبود اگر برخی « رسانه های مستقل و آزاد » نبودند و مساله را پی گیری نمی کردند چه وضعیتی برای جامعه متصور بود و آیا این فساد سیستماتیک رمز گشایی می شد...