گروه تشکل ها/
شنبه چهاردهم اردیبهشت مراسم دیدار حسن روحانی با جمعی از فرهنگیان و وزیر آموزش و پرورش و مدیران ستادی در مرکز همایشهای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران (سالن اجلاس سران) برگزار گردید .
« صدای معلم » نقدی بر این دیدار نوشت و از فقدان پرسش و پاسخ و فضای نقادی و گفت و گو با حضور خبرنگاران انتقاد کرد .
در بخشی از این گزارش آمده بود : ( این جا )
"اساسا چرا در تاریخ آموزش و پرورش ما پس از انقلاب نباید رئیس جمهور که منتخب مستقیم مردم است حداقل در حوزه آموزش با خبرنگاران آن گفت و گوئی داشته باشد ؟
... نخست آن که رئیس جمهور حوزه نقد را ظاهرا در آیتم دانش آموز خلاصه می کند .
اما در مورد معلمان و حق نقد و نظر آنان حرفی نمی زند .
لابد آقای روحانی از فضای امنیتی ایجاد شده در زمان وزیر منتخبش اطلاعی ندارد و یا برای او خیلی اهمیت ندارد .
معلمی که از نقد و هزینه هایش بترسد و یا نقادی را بلد نباشد چگونه می خواهد آن را در " میدان کلاس " به بحث و بررسی بگذارد ؟
آیا رئیس جمهور تاکنون از وزیرش پرسیده است که چقدر از مفاد منشور حقوق شهروندی در زمان وزارتش اجرا و عملیاتی شده است ؟
« مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران » به مناسبت دیدار اخیر ریاست جمهوری و فرهنگیان در هفته معلم بیانیه ای صادر کرده است .
متن کامل این بیانیه که در اختیار صدای معلم قرار گرفته است به شرح زیر است .
مطابق اعلام قبلی امروز شنبه از خبرنگاران حوزه " آموزش " در رسانه ها دعوت شده بود تا در این مراسم حضور پیدا کنند .
عنوان مراسم ، " آیین نکوداشت یکصدمین سال تربیت معلم " بود .مرز میان تفکر انتقادی و تربیت سیاسی در معنای جهانی و علمی آن باید با سیاسی کاری و نگاه ابزاری به درستی تعریف ، تبیین و تفکیک شود
نخستین پرسش این است که این موضوع چه ارتباط مشخصی با روز و هفته معلم دارد ؟
می شود در نشست دیگری در این مورد صحبت کرد ضمن آن که چند روز قبل هم رئیس دانشگاه فرهنگیان در نشست جداگانه ای در این مورد با خبرنگاران صحبت کرده بود .
آیا روز معلم فقط در تربیت معلم آن هم در فرم و محتوای کنونی خلاصه می شود ؟
موضوع بعد دعوت از خبرنگاران در حوزه آموزش در این گونه نشست ها است .
اصولا حضور و هدایت رسانه ها در این گونه نشست های برون سازمانی در ارتباط با حوزه آموزش و پرورش از کانال " بخش سیاسی " تعریف و تبیین می شود .
تازه در این گونه نشست ها هیچ گونه پرسش و پاسخ و یا گفت و گویی هم صورت نمی گیرد .
پرسش این است خبرنگار حوزه سیاسی چقدر از آموزش و مسائل معلمان و موضوعات تخصصی آن سردرمی آورد ؟
خبرگزاری ایرنا بر همین اساس تیترش را این گونه انتخاب کرده است :
" جنگ امروز آمریکا جنگ با امید است "
اگر قرار است یک و یا چند رسانه یک گزارش با شکل و محتوای یکسان تهیه و به افکار عمومی عرضه کنند دیگر دعوت از سایر خبرنگاران چه محمل و چه مفهومی دارد ؟
اساسا چرا در تاریخ آموزش و پرورش ما پس از انقلاب نباید رئیس جمهور که منتخب مستقیم مردم است حداقل در حوزه آموزش با خبرنگاران آن گفت و گوئی داشته باشد ؟
روحانی در نشست شنبه چهاردهم اردیبهشت ماه می گوید : ( این جا )
" تمام دانش آموزان باید صاحب نظر باشند، نظر بدهند، نقد کنند و انتقاد کنند. در دانشگاه ها هم همین گونه شده اند.
سیر آموزش ما نیاز به اصلاح دارد؛ هم در دانشگاه و هم در آموزش و پرورش. شما به مدل هایی که در دنیا وجود دارد، نگاه کنید؛ هم در شرق و هم غرب. بچه ها باید وارد بحث شوند، نقد کنند، مقاله نوشته، کنفرانس بدهند و تبیین کنند. درخصوص یک موضوع مسئله چند کتاب بخوانند... "
نخست آن که رئیس جمهور حوزه نقد را ظاهرا در آیتم دانش آموز خلاصه می کند .
اما در مورد معلمان و حق نقد و نظر آنان حرفی نمی زند .
لابد آقای روحانی از فضای امنیتی ایجاد شده در زمان وزیر منتخبش اطلاعی ندارد و یا برای او خیلی اهمیت ندارد .
معلمی که از نقد و هزینه هایش بترسد و یا نقادی را بلد نباشد چگونه می خواهد آن را در " میدان کلاس " به بحث و بررسی بگذارد ؟
آیا رئیس جمهور تاکنون از وزیرش پرسیده است که چقدر از مفاد منشور حقوق شهروندی در زمان وزارتش اجرا و عملیاتی شده است ؟
تحلیل محتوای سخنان روحانی به مناسبت روز معلم نشان می دهند که ایشان بیشتر تمایل دارد در حوزه " تکالیف " سخنرانی کند و علاقه ای برای وورد به موضوع " حقوق " ندارد .
استفاده کردن دائمی از قیودی مانند " باید " در حالی که دولت اکثرا در حوزه اختیاراتش به مسئولیت های خویش عمل نکرده است نشان از چه می تواند باشد ؟
چرا رئیس دولت در حوزه پاسخ گوئی به مطالبات معلمان حرفی نمی زند ؟
آیا کارکنان و کارمندان حوزه کار آقای رئیس جمهور در دفتر ریاست جمهوری هم مانند معلمان مطالبات و حقوق قانونی و معوقاتشان را دریافت می کنند ؟
جالب است که آقای روحانی در مورد قصور در پرداخت مطالبات قانونی نه حرفی می زند و نه عذرخواهی می کند .
آیا نباید در این نشست ها رسانه ها و خبرنگاران بایستند و پرسش های افکار عمومی را مستقیم و شفاف مطرح کنند ؟ اساسا چرا در تاریخ آموزش و پرورش ما پس از انقلاب نباید رئیس جمهور که منتخب مستقیم مردم است حداقل در حوزه آموزش با خبرنگاران آن گفت و گوئی داشته باشد ؟
روحانی می گوید :
" حوادث داخل کشور به ما آموخت که معلمین و مدارس یک وظیفه بزرگی در برابر حوادث طبیعی غیرمترقبه کشور دارند.
روحانی با طرح این سوال که این شرایط چه به ما می گوید، گفت: اولا در سیل و زلزله معلم باید کنار مردم باشد، این را به وزیر گفتم و در دولت هم گفتم هرکجا که سیل و زلزله ای و یا هر حادثه غیرمترقبه رخ می دهد و مردم در چادر قرار می گیرند، یک چادر باید متعلق به آموزش و پرورش باشد و باید معلمان به نوبت به آنجا سر بزنند. "
آیا معلمان خود در این زمینه و مسائل مرتبط با آن آموزش دیده اند ؟
رئیس جمهور که موضوع مراسمش در مورد تربیت معلم است آیا می داند که چقدر از محتوای درسی دانشگاه فرهنگیان در مورد محیط زیست و آموزش های مرتبط با آن است ؟
آیا از محتوای آموزش ضمن خدمت معلمان اطلاعی دارد ؟
مطابق آن چه خبرگزاری ایرنا منتشر کرده است بیش از نیمی از محتوای سخنان رئیس جمهور به مسائل و موضوعاتی خارج از حوزه آموزش و پرورش مرتبط است .
بیان این مسائل در بزرگداشت روز معلم چه ارتبای با حوزه آموزش و معلمان دارد ؟ رئیس جمهور که موضوع مراسمش در مورد تربیت معلم است آیا می داند که چقدر از محتوای درسی دانشگاه فرهنگیان در مورد محیط زیست و آموزش های مرتبط با آن است ؟
البته این وضعیت منحصر به آقای رئیس جمهور نیست و در ادبیات سایر مسئولان هم تا حد زیادی نهادینه شده است .
تجارب نشان می دهند افرادی که در یک نشست خارج از موضوع صحبت می کنند نخستین فرضیه ای که مطرح می شود این است که فرد گوینده شناخت چندانی از موضوع ندارد و این تربیون را فرصتی برای ارائه حرف هایش به جامعه ای مفروض در نظر گرفته است .
مرز میان تفکر انتقادی و تربیت سیاسی در معنای جهانی و علمی آن باید با سیاسی کاری و نگاه ابزاری به درستی تعریف ، تبیین و تفکیک شود .
هر چند این واقعیت را هم نباید از نظر دور داشت که در این 4 دهه آموزش و پرورش و معلمان اولویت و دغدغه هیچ دولتی نبوده است .
فرآیند انتخاب وزیر آموزش و پرورش در این 40 سال خود گویای شناخت و تحلیل آنان از مساله " آموزش " است .
بارها گفته ام " قد رسانه " در حوزه آموزش کوتاه است . لابد آقای روحانی از فضای امنیتی ایجاد شده در زمان وزیر منتخبش اطلاعی ندارد و با برای او خیلی اهمیت ندارد .
نه معلمان در مقیاس زیاد رسانه و کارکردهای آن را می شناسند و علاقه ای به شناخت و دانستن آن ضمن آن که خبرنگاران حرفه ای و دغدغه مند و دلسوز هم در این حوزه کم تر علاقه ای به فعالیت و وقت گذاشتن دارند چون آموزش در کشور ما موضوع راهبردی و جذابی نیست .
پیش خود فکر می کردم با خبرنگارانی که فعلا در حوزه آموزش داریم و فقری که به لحاظ " سواد رسانه ای " مشاهده می شود اگر به فرض محال قرار بود پرسشی از رئیس جمهور مطرح شود سطح پرسش ها چگونه بود و جامعه و نخبگان آن با این پرسش ها چه قضاوتی می توانست در مورد واقعیت های این وزارتخانه و چالش های آن داشته باشد ...
مسئولان آموزش و پرورش هم رسانه ها را اکثرا کنترل شده می خواهند و نگاه آنان به کارکرد رسانه ابزاری و حتی تحقیرآمیز است .
در آخرین مورد رسانه ها و خبرنگاران به نشست وزیر آموزش و پرورش و شورای معاونین با منتخبان شورای عالی آموزش و پرورش دعوت نمی شوند ، در نشست منتخبان صندوق ذخیره فرهنگیان حضور ندارند ، غایب همیشگی نشست های روسای مدیران کل آموزش و پرورش و روسای سازمان و ... هستند اما هنگام عزیمت سیدمحمد بطحایی وزیر چکمه پوش در سیل گلستان از خبرنگاران دعوت می شود تا این صحنه ها پوشش خبری داده شوند .
گروه استان ها و شهرستان ها/
به مناسبت فرارسیدن روز معلم ؛ « انجمن اسلامی معلمان شهرستان های تهران » بیانیه ای صادر کرد .
در این بیانیه آمده است :
" بی تردید بخش وسیعی از مشکلات موجود در این زمینه ، ناشی از سوء مدیریت در سال های گذشته و فقدان مدیریت منسجم و کارآمد می باشد .
این تشکل تصریح می کند :
" انجمن اسلامی معلمان شهرستان های تهران بر توجه ویژه مسئولان به موج روز افزون خشونت در جامعه تاکید می نماید و مهم ترین نهاد موثر در کاهش خشونت در جامعه را آموزش و پرورش می داند و خواستار توجه ویژه ، غیر شعاری و تخصصی به آموزش و پرورش می باشد .
متن کامل این بیانیه که در اختیار صدای معلم قرار گرفته است را می خوانیم .
به حد کافی و وافي به اهمیت آموزش در جوامع و نقش معلمان در تربیت نسلی آگاه، متعهد و اندیشمند پرداخته شده است و در بخش کثیری از پژوهش های داخلی و خارجی بر این جنبه موفقیت در توسعه، حکم تایید زده شده است. بنابراین جهان در نقطه کنونی خود آگاه به تاثیرگذاری معلمان و آموزش هاي وي در زمینه های مختلف پیشرفت و توسعه است. حال در این شرایط برخی از جوامع توانستند با برنامه ریزی جامع به اهداف و آرمان های خود دست پیدا کنند و برخی دیگر به دلیل عدم اولویت به آموزش و پرورش از مسیر دستیابی به توسعه و رفاه جا ماندند. به عنوان یک معلم بايد يادآوري كنم آنچه در این وااسفای ناکارآمدی نظام آموزشی و عدم حمایت از حقوق معلمان، ذهن را بيش از پيش می آزارد، حضور معلمان حق طلبی است که متاسفانه تنها به جرم فعالیت های صنفی در زندان به سر می برند و سال های ارزشمندی از عمرشان به هدر رفته است
بی شک روز دوازدهم اردیبهشت ماه و گرامیداشت مقام معلم می تواند فرصت بسیار مغتنمی برای مسئولان امر باشد که از نتایج تحلیلِ کرده ها و نکرده های خود در این حوزه مطلع شوند و پیگیر تداوم نقاط قوت و حذف ضعف ها و کاستی ها باشند. آنچه در این یادداشت گفتنی است، پرداختن به حق و حقوق اعتراضات معلمان است که با مهارت هاي شغلي خود دست به ساختن آینده هر کشوری می توانند بزنند و اعتراض و اعتصابات آنها در مسير حرفه اي شان، امري پذيرفتني و چارچوب دار خواهد بود.
چند وقتی است در سخنرانی های حکومتی و دولتی که مربوط به آموزش و پرورش است از تفکر انتقادی، رفتار مطالبه گری و کردار پرسشگری در بین دانش آموزان بسیار سخن به میان می آید و آنچنان رگ غیرت برآمده از این نوع تربیت در مدارس و نظام آموزشی صحبت می شود که گمان می رود، مه و خورشید و فلک در کارند تا خروجی نظام آموزشی، فارغ التحصیلانی باشند که در کنار آموزه های علمی و مهارت های تجربی دارای روحیه پرسشگری و مطالبه گری باشند. فارغ از اینکه در همین کش و قوس های تربیتی، معلمانی دستگیر و روانه زندان می شوند که قانونا و حقا به دنبال مطالبات معیشتی و تحولی هستند.
باید پرسید در کدام قاموس و قانونی در دنیای امروز معلم را به جرم حق طلبی دستگیر می کنند و چندین بند متفرقه در حکم های قضایی شان به اجرا گذاشته مي شود؟ اعتراض، اعتصاب، راهپیمایی، بیانیه نویسی، بیانیه خوانی و...از ابتدایی ترین و محق ترین اموری است که هر صنفی از جامعه می تواند داشته باشد تا از ورای آن بخشی از مشکلات موجود در آن حرفه و شغل را اعلام کند و از دولت در حل مسائل کمک بخواهد.
از طرف دیگر در هر کشوری رعایت قوانین و باید و نبایدهای دولتی از طرف مردم خط قرمز مشخص شده ای است که برای برقراری امنیت و آسایش لازمه ی جوامع است. اما اینکه هر تجمع، تحصن، گردهمایی و نشستی را نشانی از برهم زدن امنیت خواند و با برگزار کنندگان آن برخورد امنیتی و دور از شان اجتماعی داشت، تصمیم تلخ و نادرستی است که متاسفانه با برخی از معلمان در سال های اخیر اتفاق افتاده است.
وقتی معلم نتواند مطالبه گر حقوق خود و پرسشگر چرایی عدم کارایی نظام آموزشی باشد از وی نمی توان انتظار تربیت دانش آموزان مطالبه گر و پرسشگر داشت. دانش آموزی که شاهد دستگیری بی دلیل معلم خود (در چارچوب ذهنی یک دانش آموز) بوده و از وی جز آموزش و خیرخواهی چیزی به یاد نمی آورد، نه تنها امین پیشرفت و توسعه کشورش نخواهد بود، بلکه بدون شک با دیدن برخورد قهرآمیز با سرمایه اجتماعی جامعه، در مسیر دور شدن از آرمان های کشور می افتد.
به عنوان یک معلم بايد يادآوري كنم آنچه در این وااسفای ناکارآمدی نظام آموزشی و عدم حمایت از حقوق معلمان، ذهن را بيش از پيش می آزارد، حضور معلمان حق طلبی است که متاسفانه تنها به جرم فعالیت های صنفی در زندان به سر می برند و سال های ارزشمندی از عمرشان به هدر رفته است. سال هایی که می توانستیم با حضور آنان در مسیربالندگی ، دانش آموزان بهتری تربیت کنیم. چه خوب خواهد بود كه بخشي از عفو ها و تخفيف هايي كه در مناسبت هاي مختلف مذهبي و ملي شامل حال زندانيان مي شود، به معلمان آزادمنشي تعلق بگيرد كه به سبب حمايت از حق و حقوق صنفي معلمان و همكاران خود در بند هستند.
روزنامه مردم سالاری
گروه اخبار/
به گزارش مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی آموزشوپرورش، حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در آستانه روز معلم در دیدار هزاران نفر از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور با تجلیل از معلمان، به بیان تذکرات و توصیههای مهمی درباره مسائل مختلف آموزشوپرورش از جمله تکریم و معیشت معلمان پرداختند و با تأکید بر لزوم اجرای سند بسیار مهم تحول در آموزشوپرورش، گفتند: معلمان، پرورشدهنده مهمترین سرمایه یک ملت یعنی سرمایه انسانی، پایه ریزان تمدن نوین، جهادگران میدان کارزار مبارزه با جهل و بیسوادی، و سازندگان هویت و فرهنگ یک ملت هستند.
احساس احترام به قشر شریف و محترم معلم یک باور حقیقی و برخاسته از نقش تمدن ساز معلمان است
حضرت آیتالله خامنهای در این دیدار با تبریک روز معلم به همه معلمان کشور، یاد آیتالله شهید مطهری را گرامی داشتند و گفتند: شهید مطهریِ عزیز به معنای واقعی، یک معلم دلسوز بود که بافکر و بیان قوی، رسوخ اندیشههای عمیق اسلامی را در ذهن جوانان دنبال میکرد و شهادت او در این راه، بهمنزله امضای قطعی خداوند متعال بر کارنامه آن بزرگوار بود.
رهبر انقلاب اسلامی، نقش معلم و آموزشوپرورش را یک نقش اساسی برشمردند و خاطرنشان کردند: مهمترین سرمایه برای یک ملت، سرمایه انسانی است، زیرا کشور بدون سرمایه انسانی مانند برخی از کشورهای پولداری است که ثروت آنها بهصورت سفاهت آمیز در اختیار دستهای خائن به بشریت قرار میگیرد، همچنان که در دوران طاغوت نیز ایران بر روی دریای نفت بود اما بیگانگان بر این منابع مسلط شدند و با آن، تمدن و کارخانههای خود را ساختند و از نفت ما برای پیروزی در جنگهای خود استفاده کردند.
ایشان، احساس احترام خود به قشر شریف و محترم معلم را یک باور حقیقی و برخاسته از نقش تمدن ساز معلمان خواندند و افزودند: معلمان، پایه ریزان تمدن نوین، و جهادگرانِ در میدان کارزار با جهل و بیسوادی هستند که برای جامعه و نسلِ جوان آن، هویتسازی فرهنگی میکنند.
غربیها انتظار دارند معلمان ما در کلاس درس خود برای آنها سرباز تربیت کنند
حضرت آیتالله خامنهای، هویت قوی، فرهنگ غنی و فکر و اندیشه صحیح را پایههای اصلیِ ساخت تمدن دانستند و از همین زاویه در خصوص سند ۲۰۳۰و علت اصرارهای آشکار و پنهان بیگانگان برای تحکیم آن بر مناسبات کشورها ازجمله کشورهای اسلامی و ایران، نکات مهمی خطاب به مسئولان گوشزد کردند.
رهبر انقلاب اسلامی گفتند: جان کلام در سند ۲۰۳۰که فصل مهمی از آن به آموزشوپرورش اختصاص دارد، این است که نظام آموزشی باید جوری تنظیم شود که فلسفه، سبک زندگی و مفهوم حیات، بر اساس مبانی غربی به کودکان و نوجوانان آموزش داده شود.
ایشان در تبیین این واقعیت افزودند: غربیها انتظار دارند معلمانِ متدین ما که علاقهمند به آینده کشور هستند، در کلاس درس خود برای آنها سرباز تربیت کنند، تا دانشآموز ما سرباز و رعیت همان وحشیهای کراواتزده ظاهرسازی شود که بهراحتی آدم میکشند و به آدمکشها کمک میکنند.
آموزش و پرورش با نقطه مطلوب فاصله دارد که باکار و تلاش، نواقص و معایب را برطرف کرد
حضرت آیتالله خامنهای در ادامه، خدمات معلمان در طول سالهای پس از انقلاب را خدماتی بزرگ و ثمربخش برشمردند و با انتقاد از کسانی که غیرمنصفانه و با اغراض سیاسی، درصدد بیقدر و قیمت کردن آموزشوپرورش هستند، گفتند: البته آموزشوپرورش با نقطه مطلوب فاصله دارد که باید باکار و تلاش، نواقص و معایب را برطرف کرد اما وضعیت امروز آموزشوپرورش با وضع اسفبار آن در قبل از انقلاب قابلمقایسه نیست.
کارهای بزرگ آموزشوپرورش پس از انقلاب؛ دانشمندان در رتبههای برتر دنیا، هزاران دانشآموز و معلم شهید، اردوهای جهادی و دلدادگان به معنویات و اهل دعا، توسل و پیادهروی اربعین که در همین آموزشوپرورش تربیتشدهاند
رهبر انقلاب اسلامی بابیان نمونههایی از کارهای بزرگ آموزشوپرورش در سالهای پس از انقلاب، خاطرنشان کردند: «دانشمندانی که کشور را در شاخههای مختلف علمی همچون فناوری نانو جزو رتبههای برتر دنیا قرار دادهاند»، «هزاران دانشآموز و معلم شهید، و نسل سوم و چهارم انقلاب که باوجود زمینههای گوناگون برای مفاسد اخلاقی در دنیای امروز، باانگیزه مجاهدت، محکم و استوار در مقابل دشمن میایستد و برای اعزام به دفاع از حرم اصرار میکند»، «جوانان فعال در اردوهای جهادی و دلدادگان به معنویات و اهل دعا، توسل و پیادهروی اربعین» در همین آموزشوپرورش تربیتشدهاند، بنابراین نباید آموزشوپرورش دوره انقلاب را دستکم گرفت.
رهبر انقلاب در تبیین وضع مطلوب آموزشوپرورش تأکید کردند: آموزشوپرورش باید انسانهایی «دانا، توانا، خردمند، پرهیزکار، پاکدامن، کارآمد، شجاع، هوشیار و اهل اقدام» تربیت کند که اگر چنین شود، همان آرزویی که بارها بیان کردهام محقق میشود و ایران عزیز به جایگاهی میرسد که تا پنج دهه بعد، هرکسی در هر جای جهان بخواهد از مرزهای جدید علم آگاه شود باید زبان فارسی یاد بگیرد.
ایشان رسیدن آموزشوپرورش به وضع مطلوب و تربیت جوانانی با ویژگیهای یادشده را پایه اصلی «ایران سربلند فردا» و «اساس ایجاد تمدن نوین اسلامی» خواندند.
باید با جدیت، تحقق سند تحول را پیگیری کرد که این امر، روحیه انقلابی میخواهد
حضرت آیتالله خامنهای در بیان چند تذکر، «سند تحول آموزشوپرورش» را سندی بسیار خوب برشمردند و گفتند: این سند نوعی ریلگذاری است و میتواند این بخش مهم از کشور را به سرمنزل مقصود برساند.
رهبر انقلاب ابلاغ این سند را لازم اما ناکافی دانستند و با اشاره بهضرورت آشنایی و آگاهی بدنه آموزشوپرورش با این سند تأکید کردند: باید با جدیت، تحقق سند تحول را پیگیری کرد که این امر، روحیه انقلابی میخواهد.
حضرت آیتالله خامنهای با انتقاد شدید از کسانی که با قلم یا بیان یا اَشکال دیگر درصدد تضعیف روحیه انقلابی در میان مردم و جوانان هستند، افزودند: روحیه انقلابی بهمنزله جان و روح این ملت است و خداوند از کسانی که در این مسئله تشکیک و آن را تضعیف کنند، نخواهد گذشت.
ایشان با یادآوری نجات ایران از زیر پای حکومت دستنشانده بیگانگان تأکید کردند: مؤسس رژیم پهلوی را انگلیسیها آوردند و وقتی او را نخواستند، به او دستور ترک کشور دادند و رضاخان هم در اوج بیغیرتی و ذلت و خفت، این دستور را پذیرفت. آیا برای یک ملت، ننگ و سرافکندگی بیشتر از این امکانپذیر است که رئیس کشورش را بیگانگان بیاورند و هر وقت نخواستند با تحقیر او را بردارند؟
ایشان افزودند: محمدرضا پهلوی را هم انگلیسیها و آمریکاییها روی کار آوردند و او هم در مقابل، کشور را به خدمت آنها درآورد اما انقلاب، ایران عزیز را از زیر پای این انسانهای حقیر و پست و ظالم بیرون کشید. حالا اگر کسی این روحیه انقلابی را تضعیف کند، آیا خدا او را میبخشد؟
تحول در آموزشوپرورش را درگرو روحیه انقلابی است
حضرت آیتالله خامنهای تحول در آموزشوپرورش را درگرو روحیه انقلابی خواندند و افزودند: باید بدون ترس و محافظه کاری، به تشخیص و تصمیم رسید و اقدام لازم را نه نمایشی و تشریفاتی، بلکه واقعی و حقیقی انجام داد.
ایشان در همین زمینه افزودند: البته تصمیم و اقدام انقلابی به معنای بی توجهی به نقد عالمانه نیست چرا که استقبال از نقد عالمانه، جزو روحیه انقلابی است.
رهبر انقلاب در ادامه تذکرات در زمینه آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی را بسیار مهم و قلب این وزارتخانه دانستند و افزودند: متون آموزشی که این سازمان تولید میکند، باید منطبق با سند تحول باشد.
ایشان با انتقاد از در نظر گرفته شدن مهلتی ۱۲ساله برای تطبیق متون درسی با سند تحول گفتند: باید با سرعت و جدیت و در زمانی کوتاه این کار را انجام داد، چرا که امروزه هر «ساعت» در پیشرفت جامعه مهم است.
حضرت آیتالله خامنهای «گنجانده شدن مناسب و صحیح و ظریف پیامها و معارف انقلاب در همه متون آموزشی و پرورشی» را ضروری خواندند و خاطرنشان کردند: سازمان پژوهشی و برنامه ریزی باید از لحاظ انسانهای دانا، آگاه، خوشفکر، متدین و انقلابی غنی شود.
افزایش بیشتر دانشجویان و ارتقای کیفیت دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی
تذکر دیگر حضرت آیتالله خامنهای به مسئولان آموزش و پرورش «افزایش بیشتر دانشجویان و ارتقای کیفیت دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی» بود.
ایشان خاطرنشان کردند: در این مراکز باید معلمانی تربیت شوند که به معنای حقیقی کلمه، معلم و تعلیم دهنده دین و تقوا و انقلاب باشند.
تاکید بر تقویت «مدارس استعدادهای درخشان» و «نخبه پروری در کشور»
رهبر انقلاب، «مدارس استعدادهای درخشان» و «نخبه پروری در کشور» را بسیار مهم برشمردند و با تأکید بر تقویت هرچه بیشتر این مدارس گفتند: جایگاه ایران در المپیادهای جهانی باید حفظ شود و تنزل رتبههای کشور در برخی المپیادها از جمله ریاضی، فیزیک، شیمی و رایانه جبران شود و کشور و ملت به المپیادیهای جوانی که رتبههای جهانی کسب میکنند، افتخار کند.
حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به توصیه مکررشان درباره «نشاط و سرزندگی» در محیطهای دانش آموزی گفتند: البته برخی از این موضوع برداشت ناصحیح و سطحی میکنند، نشاط و سرزندگی یعنی برنامههای ورزشی یا فوق برنامههای جذاب بهگونهای باشد که جوان، با انگیزه، پرانرژی و پرامید به درس و کار مشغول باشد.
ایشان با انتقاد از برخی برنامهها در بعضی مدارس به بهانه نشاط و سرزندگی افزودند: گاهی اوقات فشارهای درسی در مدارس و در آموزشگاههایی که به دنبال قبولی بیشتر در کنکور یا به دست آوردن رتبههای بالا هستند، جوان را پژمرده و افسرده میکند که باید برای حل این مسائل فکر و تدبیر و اقدام کرد.
فکر و تصمیم دقیق کارشناسی درباره کنکور
توصیه دیگر رهبر انقلاب به مسئولان آموزش و پرورش، فکر و تصمیم دقیق کارشناسی درباره کنکور بود.
ایشان گفتند: دانشگاهها می گویند در سالهای اخیر صندلی خالی هم داشتهاند، لازم است کارشناسان با بررسی عمیق درباره «بودن یا نبودن کنکور، ادامه آن به شکل فعلی یا تغییر آن»، تصمیم گیری کنند و مسئولان مربوط این تصمیمات را اجرا کنند.
حضرت آیتالله خامنهای «معاونت پرورشی» را از بخشهای بسیار مهم آموزش و پرورش برشمردند و با ابراز خرسندی از اقداماتی که در این زمینه انجام شده است، افزودند: البته در ساختار، نیروی انسانی پرانگیزه و منابع مالی نقصهایی وجود دارد که وزیر محترم باید دنبال کند تا معاونت پرورشی به معنای حقیقی آن محقق شود.
حضرت آیتالله خامنهای سپس به دو نکته مهم درباره معیشت معلمان و وضع دانش آموزان سیل زده پرداختند.
معلمان محترم، شریف و آبرودار هستند و عزت نفس آنان در مسئله معیشت باید محفوظ بماند
ایشان تأکید کردند: معلمان محترم، شریف و آبرودار هستند و عزت نفس آنان در مسئله معیشت باید محفوظ بماند.
رهبر انقلاب با اشاره به سوءاستفاده برخی عناصر سیاسی یا بیگانگان از مسائل معیشتی معلمان گفتند: آنها میخواهند از این نقطه ضعف برای مقاصد خود بهره برداری کنند اما قطع نظر از این سوءاستفاده، باید درباره درآمد معلمان بهگونهای عمل کرد که عزت نفس آنان حفظ شود.
باید درباره درآمد معلمان بهگونهای عمل کرد که عزت نفس آنان حفظ شود
ایشان درباره دانش آموزان مناطق سیل زده نیز گفتند: این دانش آموزان حتی تا هنگامی که مدارس آنها با همت دولت و مردم و کمکهای قابل تقدیر خیرین مدرسه ساز تعمیر و ساخته شود نباید از درس و تحصیل عقب بمانند.
حضرت آیتالله خامنهای در ادامه سخنانشان، باطل کردن معارضه دروغین «علم و دین» را از افتخارات دستگاههای علمی، آموزشی و پژوهشی کشور برشمردند و افزودند: قدرتمندان مادی دنیا چندین قرن برای القای تعارض دین با علم تلاش کردند اما در جمهوری اسلامی پرچم دین از همه جای دنیا برافراشتهتر است و کشور از لحاظ علمی نیز جزو کشورهای پیشرفته محسوب میشود.
رهبر انقلاب فعالیت هزاران محقق، متفکر و دانشمند عمدتاً جوان و غالباً متدین در کشور را یادآوری کردند و افزودند: این نخبگان عزیز با هویت «ایرانیِ سربلند» و هویت دینی و اسلامی مشغول تحقیق و نوآوری و ابتکار و پیشرفت علمی هستند که این حرکت نشاط انگیز باید همچنان با قدرت ادامه داشته باشد.
مهارت آموزی باید از مدارس و دبیرستانها شروع و پیگیری شود
حضرت آیتالله خامنهای برخورداری نوجوانان و جوانان ایرانی از مهارت تبدیل علم به عمل را بسیار مهم و پربرکت خواندند و گفتند: مهارت آموزی باید از مدارس و دبیرستانها شروع و پیگیری شود.
رهبر انقلاب در آخرین بخش سخنانشان به آرایش جنگی دشمن و تهاجم آنان در زمینههای اقتصادی، سیاسی، نفوذ اطلاعاتی و ضربه زدن بوسیله فضای مجازی اشاره کردند و افزودند: آمریکا و صهیونیزم در همه ابعاد در حال برنامه ریزی و اقدام هستند البته این مختص دولت فعلی آمریکا نیست، قبلیها هم همین کارها را با دستکش مخملین انجام میدادند اما کمکی که رئیس جمهور فعلی آمریکا به ما کرده این است که این دستکش را درآورده و همه آن چدن پنهان در زیر دستکش آمریکاییها را میبینند.
ایشان تأکید کردند: در مقابل آرایش جنگی دشمن علیه ملت ایران، ملت هم باید آرایش جنگی بگیرد و همه مسئولان، آحاد ملت و افراد توانا و نخبه در هر زمینهای مشغول کارند با احساس مسئولیت و آمادگی وارد میدان شوند.
ایشان افزودند: دشمن علی الظاهر در زمینه نظامی آرایش جنگی ندارد که البته نظامیان ما حواسشان جمع است.
حضرت آیتالله خامنهای، حفظ وحدت را به ویژه در شرایط فعلی، بسیار لازم خواندند و تأکید کردند: همه مراقب باشند به خاطر اختلاف سلیقههای کوچک مقابل هم قرار نگیرند چرا که اقتدار ملت در گرو اتحاد آحاد مردم، گروههای اجتماعی، اقوام مختلف و وحدت متقابل مسئولان و مردم است.
ایشان افزودند: به فضل الهی توطئهها و تدابیر دشمن با وجود همه تبلیغات وسیع برای مشغول کردن ذهنها و مخلوط کردن صحنه، به ضرر خود او تمام میشود.
رهبر انقلاب تأکید کردند: بدون تردید جوانان عزیز ایران سرافراز، شکست آمریکا و به زانو درآمدن صهیونیزم و عزت و عظمت نهایی ملت ایران را مشاهده خواهند کرد.
پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، سید محمد بطحایی وزیر آموزشوپرورش گزارشی از اقدامات و برنامههای این وزارتخانه در خصوص عملیاتی کردن سند تحول، تعمیق و معرفی سند تحول در بدنه آموزشوپرورش، توسعه عدالت آموزشی، اولویت دادن به افزایش کیفیت مدارس دولتی و جلوگیری از طبقاتی شدن آموزشوپرورش، و تلاش برای توسعه کمّی و کیفی دانشگاههای تربیت معلم بیان کرد .
پایان پیام/
گروه گزارش/
سرانجام مرحله دوم انتخابات شوراي عالي آموزش و پرورش براي انتخاب سه نماينده از میان منتخبین معلمان پس از نشست دو روزه دیروز (سه شنبه) در اردوگاه منظریه ( شهید باهنر تهران ) بدون حضور و یا دعوت از رسانه ها برگزار شد .
در این مورد صدای معلم نوشت . ( این جا )
" مواضع سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش نسبت به رسانه ها شفاف نیست .
در بازدید بطحایی به همراه هیات همراه از مناطق و مدارس سیل زده در استان گلستان وزارت آموزش و پرورش از رسانه ها خواسته بود تا این بازدید پوشش رسانه ای داده شود . ( این جا ) "
در اولين دوره اين انتخابات ١٦٣ نفر انتخاب شدند .
اين ١٦٣ نفر در يك انتخابات داخلي سه عضو اصلي را انتخاب کردند .
افراد منتخب عبارتند از :
١- جواد نوبختي از استان اذر بايجان شرقي عضو فراكسيون مجمع فرهنگيان ايران اسلامي با كسب ٧٧ راي
٢- حبيب اله گودرزي از استان اصفهان عضو فراكسيون مجمع فرهنگيان ايران اسلامي با كسب ٨٥ راي
٣- مريم رنگ اميز طوسي از استان خراسان رضوي با كسب ٧٠ راي
« صدای معلم » در مورد برگزاری این انتخابات نوشت :
"با این حال و تاکنون و با توجه به جمعیت فرهنگیان کشور میزان مشارکت کم تر از 10 درصد بوده است ؛ پرسش صدای معلم این است حواله دادن این میزان به عواملی مانند درخواست فرهنگیان و مشکلات سخت افزاری و نرم افرازی تا چه حد منطقی و واقع بینانه است ؟
« صدای معلم » در مورد این انتخابات مانند انتخابات صندوق ذخیره فرهنگیان نظر خویش را اعلام کرده است . ( این جا )
زمانی که شورای معلمان و نماینده معلمان در ساختار نظام آموزشی جایگاهی ندارند ، معلمان در منطقه و یا ناحیه آموزشی خود مطابق ماده 5 آیین نامه گروه های آموزشی و تربیتی حتی حق انتخاب سر گروه خود را ندارند و توسط مدیر اداره منصوب می شوند و نیز در شورای معاونین منطقه حتی به اندازه " یک رای " ارزش و جایگاه ندارند ؛ این گونه اقدامات نمی تواند « مساله مشارکت » را در ارکان و اضلاع آموزش حل کند ضمن آن که از نظر ما اعتماد و سرمایه اجتماعی در حال حاضر وضعیت مطلوبی ندارد و پر رنگ شدن فضای امنیتی در زمان وزارت سید محمد بطحایی شکاف " اداره و مدرسه " و یا " صف و ستاد " را به حداکثر خودش رسانده است .
این پیامی است که باید توسط سیدمحمد بطحایی شنیده شود .
« صدای معلم » وزیر آموزش و پرورش را به تامل جدی در این موارد فرا می خواند . "
این رسانه همچنان بر این باور است :
" اگر وزیر آموزش و پرورش با معلمان صادق است و واقعا می خواهد به معلمان و مدرسه خدمت کند دست از این شعارها برداشته همزمان با حضور معلمان در شورای عالی آموزش و پرورش ترتیب حضور معلمان در ادارات و تصمیم گیری در موارد درگیر با معلمان و تشکیل سازمان نظام معلمی یا پارلمان معلمان را پیگیری کند . "
دکتر مهران صولتی که خود از منتخبین و شرکت کنندگان در نشست دو روزه تهران بوده است نقدی بر این انتخابات نوشته است .
گروه گزارش/
انتصاب حجت الاسلام علی ذوعلم به عنوان رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی واکنش هایی را در پی داشت .
در نشست رسانه ای حجت الاسلام و السلمین علی ذوعلم در 24 بهمن 1397 ( این جا ) ؛ صدای معلم پرسش هایی را از ایشان مطرح کرد .
نخستین پرسش این بود :
" آقای ذوعلم
از سال 1390 تا آذر 1397 رییس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بودید. از این سمت استعفا دادید و قرار بود فقط کار مطالعاتی کنید ."
اما ذوعلم پاسخ شفاف و یا قانع کننده ای در مورد این پرسش به صدای معلم ارائه نکرد .
اقدام ایشان در حذف پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش نیز با انتقاداتی همراه بود . ( این جا )
انتصاب حجت الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور به عنوان معاون تالیف سازمان پژوهش وبرنامه ریزی آموزشی موجب طرح پرسش هایی در افکار عمومی فرهنگیان شده است .
علیرضا صادقی ، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی مطلبی را در انتقاد از این تصمیمات به رشته تحریر درآورد . ( این جا )
در بخشی آمده است :
" در تاریخ علم برنامه درسی، دوره ای وجود دارد که جوزف شوآب از آن به عنوان مرگ رشته برنامه درسی یاد می کند. دلیل این امر هم حضور نامتخصصان رشته، در جایگاه سیاست گذاری، تهیه و تولید برنامه درسی است.
مرگ عمل برنامه درسی در ایران، با همان تعبیری که شوآب از آن یاد می کند، در دوره های مختلف حیات سازمان پژوهش رخ داده است. اما برهه حاضر، برهه کاملا ویژه ایست که نه رشته تخصصی رئیس و نه معاون ایشان، برنامه درسی و یا دست کم حوزه های نزدیک به برنامه درسی نیست ( همان طور که اطلاع دارید، حجه الاسلام حمید محمدی، دبیر توسعه فعالیت های قرآنی، اخیرا به عنوان معاون تالیف سازمان پژوهش انتخاب شده اند).
اگر در دوره های گذشته این اتفاقات رخ داده است و البته در جای خود قابل بررسی است، اما در این دوران که استادان متخصص، دانشگاه های پیشرو در خصوص تربیت متخصصان رشته وجود دارد، استفاده از یک فرد غیر مرتبط و غیر متخصص با برنامه درسی چه منطقی می تواند داشته باشد؟ اگر این اقدام مصداق مرگ عمل برنامه درسی در ایران نیست، پس مصداق چیست؟"
حجت الاسلام علی ذوعلم در همان نشست رسانه ای در حضور اصحاب رسانه به صدای معلم می گوید :
" تلقی بنده این است که سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در این زمینه مسئول است . ما خودمان را پاسخ گو بدانیم .ما در جهت رسیدن به پاسخ گویی بیشتر و مشارکت بیشتر و رفع کاستی های کنونی آموزش و پرورش خودمان را مسئول می دانیم ... "
تاکنون آقای ذوعلم و سازمان متبوع ایشان در مورد مطالب مطروحه به صدای معلم پاسخ گو نبوده است .
پایان گزارش/
گروه استان ها و شهرستان ها/
حکایت دخالت نمایندگان مجلس به نام مشورت و ... در امور داخلی آموزش و پرورش در حالی که در قانون اساسی اصل تفکیک قوا به رسمیت شناخته شده است متاسفانه به یک " روند " عادی تبدیل شده است .
دخالت نمایندگان مجلس در امور آموزش و پرورش به ویژه موضوع عزل و نصب ها موجب واکنش رئیس سابق مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش و در نهایت در سایه ضعف و انفعال وزیر آموزش و پرورش موجب برکناری وی شد .
حتی مرتضی تمجیدی مدیر کل سابق آموزش و پرورش زنجان در گفت و گوی اخیر خویش از این مساله انتقاد کرده است .
نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان شهرستان هریس استان آذربایجان شرقی برای صدای معلم ارسال گردیده است .
این رسانه در جهت تنویر افکار عمومی آمادگی خود را برای توضیح و انتشار پاسخ نماینده و مسئولان آموزش و پرورش اعلام می کند .
در آموزه های سقراط بزرگترین فیلسوف و معلم بشریت ،می بینیم که انسانها را به بزرگ داشتن خودشان و دیگران دعوت می کرد؛ زیرا معتقد بود که آدمی صرفا یک پاره گوشت نیست ،بلکه در او اخگری به نام عقل وجود دارد و آنجا که می گوید :"نفس خود را تیمار بدار "دعوت به صداقت فکری و عقلی است" و یا تذکر به این نکته ، "خود را بشناس "غرض متذکر ساختن ما به نارسائی های فکری و عقلی است !
جناب بطحائی !
متاسفانه آنچه را که امروز جامعه فرهنگیان شاهد آن بوده و هستند ،عدم صداقت فکری جنابعالی و توجه نکردن به نارسائی های فکری و عقلی خود در حوزه آموزش و پرورش است که پیامدهای سنگین و مصیبت باری را برای تعلیم و تربیت به بار آورده است !
پیامد های ناگواری همچون :
1- از بین رفتن ساختار و منزلت و شان وزیر و وزارت تعلیم و تربیت ، از دست رفتن حرمت آموزش و پرورش ، لگدمال شدن وجدان کاری ، اخلاق حرفه ای ، تقوا و ایمان فردی و..
2- با نهایت تاسف و تاثر باید بگوئیم که جنابعالی "هم خود و هم دیگران" را قربانی کردید! روش مدیریت شما "طوق اسارت و بردگی "را بر گردن آموزش و پرورش انداخته و به نوعی سبک مدیریتی غیر مستقل ، لابی گرایانه و غیر علمی فرمانبر و سرسپرده، ترسو ،ضعیف و ناتوان را نهادینه کردید !
3-در تعامل با برخی از نمایندگان محترم مجلس ، مدیریت آموزش و پرورش را واگذار کردید تا به عنوان ابزار و ماشین کسب قدرت و جمع آوری رای و ستادهای تبلیغاتی آنان در آینده عمل کند !
4- فقدان برنامه مدون و مشخص و حرکت بر مبنای فرد محوری و بزرگ انگاری خویش و کوچک نگری همکاران خود در سطوح پائین تر آموزش و پرورش از شاخصه های مهم این دوران است که این نهاد تربیتی را در مسیر انحطاط درونی و استضعاف ،از هم پاشیدگی و گسیختگی و سردرگمی قرار داده است !
5- مهمترین هدف آموزش و پرورش ، توسعه و شکوفایی ، بازسازی و ترویج خلاقیت ، آفرینندگی ، پرورش دانش آموزان مستعد و خلاق و شهروند قانون گرا و نیز تربیت معلمان تحول خواه و اندیشمند، شجاع ،مستقل و ....است در حالی که طی دوران ریاست و وزارت حضرتعالی در آموزش و پرورش افت شدید کیفی آموزش و پرورش ،ایجاد بی ثباتی مدیریتی ،ترویج فرهنگ تملق ،تمکین و تعظیم ،فرمانبری ،عدم اعتماد به مدیران و ... در بسیاری از مناطق اشاعه یافت !
بر این اساس می توان چنین استنباط نمود که ناتوانی شما در این منصب و تعامل جنابعالی با نمایندگان برخی استانها از جمله نمایندگان لرستان ،مسبب اصلی بحران ها و بی ثباتی های آموزش و پرورش این مناطق می باشد؛ چرا که "دلبستگی شما به صندلی وزارت و چشم طمع و هوس بازی قدرت در نفس لوامه برخی وکلا "مهار نشدنی است و لذا نه دانش آموزان مدارس "کپر نشین " و نه "مدیران کل مظلوم "مقصر هستند که شما هر ساله و در آغاز سال نوی خورشیدی برخی از آنان رادر پیش "پای نمایندگان "قربانی می کنید !
از آنجا که ناتوانی شما در مدیریت آموزش و پرورش بر همگان و جامعه فرهنگی کشور اعم از نیروهای ستادی در ساختار وزارت تا مناطق و نیز فرهنگیان حوزه صف و آموزش واضح و آشکار است و صرفا در پی رفع "مطالبات نمایندگان و دغدغه آنها "اتخاذ تصمیم نموده و نه بر مبنای شرح وظایف این حوزه ،تنها راه علاج بیماری مزمن مدیریتی آموزش و پرورش را "استعفا و یا عزل وزیر محترم "می دانیم ولاغیر !
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه تشکل ها/
« سیدمحمد بطحایی » در سفری که به استان فارس داشت با برخی تشکل های سیاسی فرهنگیان دیدار کرد .
خبری از مدیر کل آموزش و پرورش استان فارس به نقل از روابط عمومی آن اداره در صدای معلم منتشر گردید ( این جا ).
در این دیدار « علی عسکر نجفی » از فرهنگ امنیتی در آموزش و پرورش انتقاد کرده بود .
صدای معلم نوشت :
" سیدمحمد بطحایی در دومین سفر به مناطق سیل زده به استان فارس رفته است .
همچنین به همراه مدیر کل آموزش و پرورش فارس دیداری با نمایندگان تشکل های صنفی و سیاسی فرهنگیان استان داشته است .
« صدای معلم » در گزارش های متعدد خود از شکایت علیه معلمان منتقد و رسانه های مستقل در زمان وزارت بطحایی انتقاد کرده است .
همچنین این رسانه تاکنون از احضار و پرونده سازی برای فعالان صنفی در هیات های تخفات اداری انتقاد کرده است .
تاکنون تشکل های سیاسی فرهنگیان موضع مشخصی در برابر این وضعیت نداشته اند .
بطحایی تاکنون در این موارد سکوت کرده است .
کانال صنفی معلمان که اخبار کانون های صنفی را منتشر می کند گزارش داده بود که کانون های صنفی را را به این نشست دعوت نکرده اند .
« غفار جلالی » از کنشگران مدنی این استان متن زیر را برای صدای معلم ارسال کرده است .