گروه استان ها و شهرستان ها/
موضوع " حذف پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش " و تبدیل آن به معاونت پژوهشی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی واکنش هایی را برانگیخته است .
دیروز حجت الاسلام علی ذوعلم در پاسخ به پرسش و انتقادات خبرنگاران در مورد حذف پژوهشگاه گفت :
" حذف و انحلال پژوهشگاه، هرگز، ادغام و ارتقا، بله. در حقیقت حذف و انحلال مدنظر نیست. اهدافی از جمله تقویت و حمایت از بدنه پژوهشی وزارتخانه را دنبال میکنیم."
اما منتقدان نظر دیگری دارند .
نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان تهرانی برای صدای معلم ارسال گردیده است .
بدون شک آموزش و پرورش گسترده ترین نهادی است که جمع کثیری از اعضای جامعه را به طور مستقیم و غیر مستقیم تحت پوشش دارد.این نهاد بزرگ و گسترده از صدارت اولین وزیر پس از انقلاب تاکنون دستخوش تغییرات کوچک و بزرگ فراوانی بوده است.تغییراتی که حتی کوچکترین آنها در روند زندگی اجتماعی و حتی شخصی افراد جامعه تاثیر گذار بوده است.
این گستردگی و این میزان از تاثیر ،باعث شده است تا تغییرات این وزارتخانه توسط گروه زیادی از جامعه نیز پی گیری و رصد شود.تغییراتی که گاه باعث ناامیدی و گاهی نیز موجی از شادمانی و امید را در دل مخاطبین و به ویژه جامعه فرهنگی ایجاد می نماید.
دیر زمانی بود انتخاب وزیر آموزش و پرورش در درون یک حلقه بسته اتفاق می افتاد و این حلقه آنقدر تنگ بود که با جابه جاشدن وزیر، هیچ کس انتظار اتفاق جدیدی را نداشت چرا که در بهترین وضعیت، وزیر بعدی ادامه دهنده راه و منش وزیر قبلی بود و هیچ اتفاق مثبتی برای جامعه فرهنگی متصور نبود.
وزیر آموزش و پرورش برای ایجاد تغییر و برآورده نمودن بخشی از انتظارات فرهنگیان، نیازمند توانمندی های خاص فردی و اجتماعی و سیاسی است .
وزیرآموزش و پرورش در بحث توانمندی های شخصی و شخصیتی می بایست از چنان کاریزمایی برخوردار باشد که سخن او در مجموعه دولت و در بین جامعه فرهنگی شنیده و پذیرش شود .از لحاظ سیاسی نیز باید از چنان وزانتی برخوردار باشد که از قدرت چانه زنی بالایی برای به کرسی نشاندن حرف خود برخوردار باشد.ضمن تقدیر از تلاشهای وزرای محترم قبلی ،در شرایط کنونی و با انتخاب دکتر سید جواد حسینی به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش موجی از امید در دل فرهنگیان ایجاد شده است.
رزومه و سوابق ایشان نشان می دهد فردی توانمند و با پشتوانه اجرایی و سیاسی قابل قبول و قوی می باشد .
پس از سالها ، اینک فردی به کرسی وزارت نزدیک شده که از حلقه بسته مدیریتی سالهای گذشته بیرون بوده است.
لذا انتظار می رود برنامه های مورد نظر او نیز بتواند همسو با انتظارات جامعه بزرگ فرهنگی کشور باشد و باعث رضایتمندی بیشتر این قشر نجیب و فرهنگی گردد.
معرفی ایشان را به سرپرستی وزارت آموزش و پرورش اقدامی ارزشمند تلقی می کنیم و امیدواریم شرایط به گونه ای رقم بخورد که مجالی برای دکتر سید جواد حسینی در راس وزارتخانه ایجاد شود تا بتواند با تزریق ایده های نو و کاربردی بار دیگر اعتماد و امید را به فرهنگیان عزیز باز گرداند.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه استان ها و شهرستان ها/
نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان استان البرز برای صدای معلم ارسال گردیده است .
این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
گروه اخبار/
حمیدرضا حاجی بابایی با اشاره به فاصله بین فرهنگ عمومی و فرهنگ رسمی در جامعه گفت: باید واقعبینانه برنامهریزی کنیم البته برنامهریزی آرمانگرایانه خوب است اما آرمانگرایانه را باید به عنوان هدف کلی قرار دهیم و واقعبینانه را بر اساس آرمانها و اهداف متوسط و کوتاه مدت قرار دهیم و بر اساس آرمانهای کوتاه مدت به سمت آرمانهای بلند مدت حرکت کنیم. مسائل گوناگون مثل اقتصاد در این زمینه تاثیرگذار است به عنوان مثال فردی در جامعه شغل ندارد و خانوادهاش از نظر معیشتی مشکل دارند بنابراین به یک نوعی در برابر مسئول موضع میگیرد.
باید برای مردم شغل و رفاه عمومی ایجاد کرد
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس افزود: گاهی اوقات ناشیانه مواضع را بر روی مسائلی متمرکز میکنیم که هیچ ارتباطی با مسائل روز ندارد و جناحهای سیاسی نیز کمک میکنند؛ به عنوان مثال در زمان انتخابات برخی از آیات قرآن خرج میکنند، اما در عمل این گونه که گفتند نیست؛ این حرکات باعث میشود که از حرف و اهداف اصلی دور و حرفهای حاشیهای زده شود. بازار سیاست نیز همینگونه است، در زمان انتخابات هر کسی از چیزی حرف میزند مثلا برخی در مورد فرهنگ میگویند فرهنگ را رها میکنند و برخی آن را سفت میگیرند درحالیکه باید گفت فرهنگ جای خود را دارد؛ اگر میخواهید کاری انجام دهید، بگویید چگونه برای مردم شغل و معیشت و رفاه عمومی ایجاد میکنید.
سیاست و اقتصاد در فاصله فرهنگ عمومی و رسمی تاثیر دارد
رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این فاصله بین فرهنگ عمومی و فرهنگ رسمی به سیاست، اقتصاد، نوع نگاه به جامعه، جهان بینی، انسان شناسی و به جامعه شناسی برمیگردد و مسائل گوناگونی وجود دارد در نتیجه بین تعلیم و تربیت رسمی با تعلیم و تربیت عمومی کاملا یک گپی وجود دارد.
به مدیری که مسلمانی را اعمال میکند نیاز داریم
حاجی بابایی در پاسخ به اینکه نهادهای متولی چطور میتوانند این فاصله فرهنگها را کاهش بدهند، با بیان اینکه در دستگاههای متولی چند اشکال وجود دارد، تصریح کرد: به مدیری نیاز داریم که اعتقاد به فکرهایی که گفتیم داشته باشد یعنی نه تنها به یک مدیر مسلمان بلکه به مدیری که مسلمانی را اعمال میکند نیاز داریم. زمانی حرف وزیر یا هر مسئولی خریدار دارد که خود او به آنچه که میگوید عمل کند و اگر عمل نکند، سرمایه اجتماعی وی کاهش پیدا میکند در نتیجه به تدریج ضریب نفوذ حرفش کاهش مییابد.
آموزش و پرورش اولویت دولتها نیست
وی در مورد اینکه چه دستگاههایی میتوانند فاصله بین فرهنگ عمومی و فرهنگ رسمی جامعه را کم کنند اظهار کرد: زیرساخت تمام این موارد آموزش و پرورش است به گونهای که برای این نهاد در این چهل سال بسیار زحمت کشیده شده اما هیچ زمانی آموزش و پرورش اولویت دولتها نبوده است. یک جایی یک وزیر خارجه استعفا میدهد، تمام مسئولان کشور درخواست برگشت وی را میکنند اما یک وزیر آموزش و پرورش استعفا میدهد، میگویند: به سلامت! بنابراین چه توقعی از این آموزش و پرورش دارید، شاید هم به او گفتند که تشریف ببر.
این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: نمیگویم وزیر خارجه مهم نیست اما ثابت شده که برای مسئولان کشور وزارت خارجه مهمتر از وزارت آموزش و پرورش است./
خبرگزاری خانه ملت
گروه گزارش/
بازار اظهار نظر در مورد صلاحیت و یا عدم صلاحیت گزینه دولت برای وزارت آموزش و پرورش داغ است .
از سوی دیگر با نزدیک شدن به انتخابات مجلس در اسفند ماه نمایندگان مجلس سعی می کنند تا می توانند " صدای معلمان " باشند و حتی بر تنور مطالبات آنان بدمند .
جبار کوچکینژاد نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در یک برنامه تلویزیونی درباره چالشهای پیش روی وزیر جدید آموزش و پرورش اظهار کرده است .
او گفته است :
" در چند ماه آینده انتخابات مجلس را داریم و دولت به شدت نسبت به آموزش و پرورش طمع دارد و آن را به عنوان نهادی که بین فرهنگیان و خانوادهها دارای نفوذ بسیار است در جهت تامین امیال احزاب فعال در دولت و احزاب خارج از دولت مهم میداند درحالی که دولت باید آموزش و پرورش را در جهت خواستههای برحق مردم و در جهت اسناد بالادستی هدایت کند و همین نگاهها باعث میشود که تحولات سریع در آموزش و پرورش رخ دهد و با تغییر یک وزیر حتی مدیران مدارس هم تغییر میکنند که این آسیبهای جدی به همراه دارد."
« صدای معلم » پیش تر در گزارشی نوشت : ( این جا )
" پس از کنار گذاشتن « نجات بهرامی » معاون مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش ؛« مرتضی نظری » رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی در مورد دخالت نمایندگان مجلس در توئیتی نوشت : ( این جا )
" دخالت برخی نمایندگان مجلس در امور داخلی استان ها و شهرستان ها به حد غیرقابل تحمل رسیده . مدیران تحول گرای آموزش و پرورش تحت فشار انتصابات قومی و قبیله ای هستند .آموزش و پرورش سازمان رای کسی نیست . "
این موضوع واکنش تند « جبار کوچکی نژاد » نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس را در پی داشت که خواهان عزل مرتضی نظری توسط وزیر آموزش و پرورش گردیده بود .
سرانجام این درخواست نماینده مجلس اجابت گردید و در قالب ادغام دوایر سازمانی و کوچک سازی ساختار ، نظری کنار گذاشته شد .
حکایت دخالت ها و حتی درخواست های غیرمعقول و شخصی نمایندگان مجلس که قانونا باید حافظ منافع عموم و مصالح کشور باشند به یک معضل بزرگ تبدیل شده است و جایگاه نمایندگان و نمایندگی مجلس را به ابتذال کشانده است .
مطابق توصیه نامه زیر جبار كوچكي نژاد درخواست انتقال " اعظم كوچكي نژاد " را به دانشگاه فرهنگيان كرده است. ( این جا )
« صدای معلم » پیش تر نیز نشست تشکل های فرهنگیان را با کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مورد تشکیل سازمان نظام معلمی مورد نقد قرار داد . ( این جا )
به این نمایندگان پیشنهاد می شود گزارش صدای معلم را در مورد جعبه سیاه انتصاب مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان مورد پی گیری قرار داده و به افکار عمومی گزارش دهند . ( این جا )
این رسانه با نزدیک شدن انتخابات رفتار نمایندگان مجلس را در 4 سال گذشته در بوته نقد و نظر کارشناسی قرار خواهد داد .
از همه فرهنگیان دعوت می کنیم در این مطالبه گری همراه ما باشند .
گروه اخبار/
تجمعاتی در مشهد علیه « سیدجواد حسینی » سرپرست وزارت آموزش و پرورش برگزار شده است .
معترضان سرپرست وزارت آموزش و پرورش را متهم به به عاملیت سند 2030 می کنند در حالی که حسینی در ابتدای ورود و در جمع شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش اظهار داشته بود :
" سند تحول بنیادین اصلیترین اولویت آموزش و پرورش است لذا برای اجرای کامل آن تمام تلاشم را به کار خواهم گرفت.
حسینی بر تقدم تربیت بر تعلیم تاکید و تصریح کرده است: سه واژه سند، تحول و بنیادین در سند بالادستی مفاهیم گوناگون و گستردهای دارد.
همچنین در این رابطه تسنیم نوشت :
سرپرست وزارت آموزش و پرورش در حاشیه مراسم خاکسپاری دکتر محمدرضا حافظی با آیتالله امامی کاشانی دیدار کرد.
در این دیدار آیتالله امامی کاشانی با تأکید بر توسعه مدارس معارف اسلامی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش یکی از مهمترین مکانهایی است که میتوان از آن برای بسط و گسترش معارف اسلامی استفاده کرد.
در ادامه حسینی با اشاره به سیاستهای مهم آموزش و پرورش گفت: توسعه ارزشهای دینی و باورهای علوم و معارف اسلامی از سیاستهای مهم آموزش و پرورش است.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: با توجه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید توسعه مشارکت دستگاهها و نهادها با آموزش و پرورش در راستای سند تحول انجام گیرد.
وی با بیان اینکه که در دوران خدمت خود در آموزش و پرورش طرحهای متعددی در جهت توسعه معارف اسلامی اجرا کرده است، گفت: انشالله در برنامهها و سیاستهای وزارت آموزش و پرورش توجه ویژهای به قرآن، نماز و عترت خواهیم داشت .
در برنامه کاندیداهای وزارت آموزش و پرورش به طور سنتی چند کُد گنجانده می شود:
"اجرای سند تحول، تربیت دینی و نماز، تلاش برای بودجه و حقوق معلمان، درآمدزایی از راه های جدید، تعریف و تمجید اغراقآمیز از معلمان، توسعه مشارکت های مردمی" هر یک از این کدها مخاطبان خاص دارد. اما در مجموع کسی "برنامه" را جدی نمی گیرد.
وزرای آموزش و پرورش برای جلب حمایت روحانیون بلندپایه قم و نمایندگان اصولگرا ، شعار توجه ویژه به آموزشهای مذهبی، برگزاری نماز و آیینهای مذهبی در مدارس را می دهند، برای جلب حمایت مقامات سیاسی و شورایعالی انقلاب فرهنگی وعده اجرای سند تحول بنیادین را مطرح می کنند. برای دلربایی از معلمان از کافی نبودن بودجه وزارت و سختی معیشت کارکنان می نالند و برای خوش آمد رییس جمهور قول درآمدزایی از ظرفیت های کشف نشده آموزش و پرورش را می دهند و برای خوش آمد خانواده ها ممنوعیت اخذ پول در مدارس دولتی و کنترل شهریه مدارس غیردولتی را پیش میکشند. شرایط امروز کشور بهتر از سال 92 نیست. بنابراین اگر وزیر آموزش و پرورش وعده رفاه و افزایش حقوق و بودجه دولتی بدهد باید محل تامین اعتبارات آن را واضح و شفاف بگوید
با آمدن یک وزیر جدید در آموزش و پرورش دو اتفاق می افتد:
1- آرایش جدید تیم ستادی و مدیرکل ها. 2- تغییرات ساختار اداری از طریق حذف و اضافه و ادغام دوایر ستاد وزارتخانه که وسوسه اغلب وزیران است. در عزل و نصب مدیران اداری، نمایندگان مجلس، گروه بندی های اداری، احزاب سیاسی، تشکل های معلمان، مقامات بانفوذ استانی و نیز علایق قومی و زبانی و استانی وزیر در عزل و نصب ها دخالت دارند. مدیران ستادی و مدیرکلها سعی می کنند نظر وزیر احتمالی را به خود جلب کنند. افراد معزول در دوره وزیر قبلی هم به جنب و جوش افتادهاند. وزیر در عزل و نصب ریاست سازمان پژوهش و تالیف کتابهای درسی، اعضای هیات مرکزی گزینش، هیاتهای تخلفات اداری، معاون پرورشی، مدیرکل حراست، رییس دانشگاه فرهنگیان و... اختیارات محدودی دارد. اما بخشهای اداری و مالی و عمرانی در اختیار دولت و وزیر است. تازه در این بخش هم مدیران محتاط دولتی متوجه مراکز قدرت و نفوذ خارج از دولت هستند.
سیاست دولت روحانی همان پنج اصلی است که علی اصغر فانی وزیر اسبق دنبال پیاده کردن آن بود:
1- ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی (خرید خدمات آموزشی به جای استخدام رسمی )، 2- توسعه مشارکت های مردم (تقویت مدارس غیردولتی و جذب کمک مالی در مدارس دولتی ) 3- ارتقای مدیریت آموزشگاهی (طرح تعالی مدیریت مدارس) 4- عملیاتی کردن بودجه (تخصیص اعتبار برمبنای عملکرد و نتیجه ) 5- تمرکز زدایی ( تفویض اختیار به مدیران استانی و مناطق و مدارس).
اجرای این سیاستها در آموزش و پرورش با مقاومت نمایندگان اصولگرا و بخش عمده ای از معلمان مواجه شد و بعد از عزل فانی به حال تعلیق درآمد.
وزیر و مجموعه مدیران ترجیح می دهند به جای این حرفهای دردسرساز همصدا با منتقدان از تریبونها خواهان افزایش بودجه و افزایش حقوق کارکنان شوند و برای خود محبوبیت بخرند.
رییس جمهور در 13 خرداد 92 در مصاحبه با سایت آفتاب گفت: "رشد اقتصادی کشور منفی شده و اصلاً پول کافی برای برآوردن نیازهای اولیه مثل دارو هم وجود ندارد، چه رسد به آموزش و پرورش ... باید رشد اقتصادی ایجاد کنیم، بنبستها را بشکنیم، و با راهانداختن چرخ اقتصاد داخلی، چندمحصولی شدن و باز کردن راهها برای صادرات دوباره نفت ... به وضعیت آموزش و پرورش هم برسیم... نجات آموزش و پرورش در گرو نجات اقتصادی کشور است و هر برنامهای که فقط دنبال دادن اعتبارات بیشتر بدون نجات اقتصادی کشور باشد ظاهرسازی است.... بدون تغییر نگرش ما به تعامل با جهان، گشودن بنبستها ... نمیتوانیم این مسائل را حل کنیم."
شرایط امروز کشور بهتر از سال 92 نیست. بنابراین اگر وزیر آموزش و پرورش وعده رفاه و افزایش حقوق و بودجه دولتی بدهد باید محل تامین اعتبارات آن را واضح و شفاف بگوید.
در حوزه نرم افزاری هم وزیر با محدودیت مواجه است. هر حرکت وزیر به سمت اجرای آموزه های مدرن تربیتی با برچسب "اجرای سند 2030 " و ساسی مانکن و... خنثی می شود. کار وزیر جدید اداره روزمره وزارتخانه در 2 سال باقیمانده از عمر دولت است که با توجه به تنگناهای دولت کار آسانی نیست. حقوق معلمان متناسب با تورم افزایش نخواهد یافت و سفره معلمان مثل اقشار دیگر کوچکتر خواهد شد. در حوزه تالیف کتابهای درسی و برنامه ریزی تربیتی، سیاست اشباع دینی از سوی اصولگرایان داخل آموزش و پرورش پیگیری میشود. اصولگرایان داخل و خارج از آموزش و پرورش بر بستر نارضایتی کارکنان سیاست تهاجمی تری نسبت به دولت در پیش می گیرند.
دفاع از سیاست دولت برای اصلاح طلبان مشکل تر می شود. مدیران معتدل برای تضمین آینده خود تظاهر بیشتری به اصولگرایی خواهند کرد. دخالت و نفوذ نهادها و دستگاه ها و افراد خارج از آموزش و پرورش به خصوص بعد از انتخابات مجلس افزایش خواهد یافت.
کانال آموزگاران اندیشمند
گروه تشکل ها/
همان گونه که پیش تر نیز آمد ( این جا ) ؛ نشست تشکل های فرهنگیان با علی ربیعی سخنگوی دولت و سیدجواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش چهارشنبه 22 خرداد در محل وزارت آموزش و پرورش برگزار گردید .
در این نشست فقط از 4 رسانه ایرنا ، ایلنا ، ایسنا و خبرآنلاین برای تهیه خبر و گزارش دعوت شده بود .
پرتال وزارت آموزش و پرورش فقط سخنان سخنگوی دولت و سرپرست وزارت آموزش و پرورش را منتشر کرد و خبری از اظهار نظر مدعوین و نمایندگان تشکل ها نبود .
مطابق معمول ، حتی خود تشکل های شرکت کننده نیز گزارش جامع و شفافی در این مورد به افکار عمومی ارائه نکردند .
« زهرا علی اکبری » کارشناس روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در این مورد به اظهار نظر پرداخته است .
پیشنهاد « صدای معلم » به دوستان روابط عمومی این است که متن گفت و گوهای انجام شده به صورت کامل منتشر شود تا معلمان خود در این مورد قضاوت کنند .
انتخاب وزیر آموزش و پرورش برای معلمان ، دانش آموزان و به طور کلی جامعه بسیار مهم می باشد، چرا که با انتخاب درست وزیری توانمند و عمل گرا نه تنها دغدغه های معلمان شاغل و درگیر با سیستم آموزشی با جمعیت نزدیک به یک میلیون نفر، بلکه جمعیت چهارده میلیونی دانش آموزان که با احتساب خانواده هایشان جمعیت قابل توجهی از کشور را تشکیل می دهند، رفع یا به حداقل خواهد رسید. حال باید دید تا چه حد رئیس جمهور و مجلس خود را مقید به تعیین وزیری توانمند و متعهد به رفع مشکلات عدیده و انباشت شده سالیان گذشته میدانند و اصولا ملاک انتخاب وزیر از نظر آنان چیست؟
در انتخاب وزیر طبق قانون و عرف به انتخاب رییس دولت از میان چند نفر رزومه کاری و مصاحبه گرفته می شود و در نهایت یک نفر برای گرفتن رای اعتماد به مجلس معرفی می شود. در مجلس نیز نمایندگان بر روی برنامه کاری وزیر پیشنهادی بحث نموده و نسبت به تایید یا رد وی نظر می دهند.
اما اگر انتخاب وزیران به درستی انجام می گیرد، چرا به عنوان مثال آقای فانی چند نوبت مورد استیضاح قرار می گیرد و کارت زرد دریافت می کند و در نهایت مجبور به استعفا می شود؟ مگر نه اینکه رزومه کاری و برنامه ایشان مورد تایید دولت و مجلس بوده است، پس دلیل این همه استیضاح و نهایتا اجبار به استعفا چیست؟ آیا دولت و مجلس در انتخاب وزیر اشتباه کرده اند؟
چرا جناب دانش آشتیانی کمتر از یک سال بر مسند این وزارت قرار می گیرد و اگر برنامه های نامبرده مورد تایید است، چرا امکان ادامه کار در دولت دوازدهم را پیدا نمی کند؟ آیا یک وزیر در وزارت خانه مهمی که تقریبا با کل جامعه سروکار دارد در کمتر از یک سال می تواند بر روی اجرای برنامه های آموزشی، فرهنگی و... تمرکز کند؟ آیا انتخاب وزیر برای این زمان کوتاه نشان دهنده انتخاب نادرست دولت و مجلس است یا سیاسی کاری دولت و مجلس باعث عمر کوتاه این وزیر شد؟
در دولت دوازدهم، جناب بطحایی معاون این وزارتخانه که سابقه سرپرستی را در کارنامه داشت، با وجود انتقادات کارشناسان بر مسند وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت و سعی نمود برای بهبود وضعیت آموزش و پرورش شعارهایی داشته باشد. ایشان در شروع کار خود، تحول در آموزش و پرورش بر اساس سند تحول بنیادین، تربیت نسلی متدین، اخلاقی، کارآفرین و همچنین پیگیری و ارتقاء معیشت و منزلت یک میلیون و هفتصد هزار فرهنگی شاغل و بازنشسته را از اهداف و برنامه های خود عنوان نمود. رفته رفته مشخص شد موضوعات مطرح شده باز هم رنگ تعبیر به خود نخواهد دید، چرا که در بحث معیشت معلمان نه تنها نتوانست تا روز آخر کاری برای منزلت و رفاه معلمان انجام دهد، بلکه با وعده های پوچ باعث اعتراض و رنجش خاطر هر چه بیشتر معلمان شد.
در بحث تربیت نسلی متدین و اخلاقی و کارآفرین نیز در عمل نتیجه ای دیده نشد. هر چند انباشت مشکلاتِ سالیانِ سال را نمی شود به حساب ایشان نوشت اما این وزیر با آهنگ ساسی، کلیپهای رقصی که هر از چند گاه از مدارس در فضای مجازی قرار گرفت مواجه شده و تماشاگر و شعار دهنده ای بیش نبود. همچنین در بحث کارآفرینی و مهارت آموزی همه نیک می دانیم دستاوردی وجود ندارد و این واژه نیز درحد شعار باقی مانده است.
شعار سوم ایشان تحول در آموزش و پرورش براساس سند تحول بود که جناب بطحایی وقتی در دو موضوع مذکور ناتوان و درمانده شد، عملا تمام تلاش خود را معطوف به این موضوع نمود و برنامه هایی را دنبال نمود که بیشتر این برنامه ها نافرجام یا نیمه تمام باقی ماند؛ برنامه هایی مثل حذف آزمون ورودی پایه هفتم، مدرسه محوری و تفویض اختیار به مدارس، مبارزه با مافیای کنکور و کتب کمک آموزشی، انتخابات هیئت مدیره صندوق ذخیره و شورای عالی آموزش و پرورش، حذف مشق شب و ...
در نهایت، موضوعات و مشکلات مهم این وزارتخانه همچنان پابرجاست؛ مشکلاتی که برطرف شدنشان نیاز به عزم جدی دولت و مجلس دارد، از قبیل:
* کمبود معلم و کمبود فضای آموزشی در نتیجه تراکم بالای دانش آموزان در کلاسهای درس، افت کیفیت آموزشی و فشار مضاعف بر معلمان
* مدارس تخریبی و ناایمن
* عدم وجود سیستم گرمایش و سرمایش استاندارد در مدارس
* تجهیزات فرسوده مدارس
* سرانه ناچیز مدارس
* بودجه ناکافی برای تعمیرات ضروری مدارس
* دخالت بیش از حد نمایندگان در عزل و نصب مدیران
و ...
اما از نتیجه کار این وزیر که بگذریم، اعلام دلیل استعفای ایشان مبنی بر کاندید مجلس شورای اسلامی شدن تا چه حد منطقی، واقعی و قابل قبول است؟
آیا ناتوانی از تحقق شعارهای داده شده باعث استعفا شده است یا موضوعات دیگری در میان است؟
آیا جناب بطحایی وقتی در مسند یک وزارتخانه نمی تواند تحول مثبتی ایجاد کند، با پوشیدن ردای نمایندگی (به فرض توفیق) توانش بیشتر از یک وزیر خواهد بود؟
در حال حاضر دولت، جناب سیدجواد حسینی را به عنوان سرپرست منصوب نموده است جا دارد اگر ایشان را فردی کارآمد و با توان رفع مشکلات میدانند به مجلس معرفی نمایند و مجلس نیز بدون سهم خواهی و سیاسی کاری ایشان را به عنوان وزیر انتخاب نمایند و برای رفع مشکلات در کنار وزیر باشند. دردهای سیستم آموزش و پرورش روشن است و نیاز به واکاوی آن چنانی ندارد ؛ آنچه نیاز است صداقت و اقدامات عاجل دولت ،مجلس و شخص وزیر است.
در نهایت به نظر می رسد دولت ها و مجلس ها در برگزیدن وزیری توانمند اشتباهات پیاپی را مرتکب شده اند و البته وزیران انتخاب شده فارغ از میزان شایستگی، وقتی عدم همکاری و همراهی دولت و مجلس را در رفع مشکلات عدیده این وزارتخانه می بینند، عطایش را به لقایش ترجیح می بخشند و استعفا را بهترین گزینه ممکن می دانند. در این بین مطالبات انباشت شده با ورود وزیر جدید وارد چرخه جدید تشکیل کارگروه و کمیته ها با عناوین مختلف می شود و عملا مطالبات و کمبودها روز به روز بیشتر و نارضایتی فرهنگیان و جامعه دانش آموزی بیش از پیش افزایش می یابد.
یکی از مشکلات اساسی وزارت آموزش و پرورش عدم اختصاص بودجه کافی و متناسب با اهمیت و گستردگی حوزه کاری است، شاید در این بین دولت ها به زعم خود با عدم همکاری با وزیر و تغییر یا استعفای سکانداران این وزارت خانه، وقفه ای در اختصاص بودجه مکفی به این وزارت خانه ایجاد کنند که این موضوع اشتباهی بزرگ است، چرا که هزینه در سیستم آموزشی سرمایه گذاری برای آینده کشور است و خلاف آن عملی است نابخشودنی....
در پایان، معلمان و جامعه از دولت و مجلس انتظار دارند به دور از سیاسی کاری وزیری توانمند از بدنه آموزش و پرورش انتخاب نمایند و برای رفع مشکلات در کنار وزیر انتخابی باشند تا قدری از مشکلات و موانع سیستم آموزش و پرورش کاسته شود که در غیر این صورت، آینده سیستم آموزشی با مخاطرات عدیده روبه رو خواهد شد و راه به سرمنزل مقصود نخواهد برد.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت داریداین آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید">
گروه استان ها و شهرستان ها/
نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان استان خراسان جنوبی برای صدای معلم ارسال گردیده است .
این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .