انتصاب سرپرست آموزش و پرورش ناحیه ۴ تبریز که به یقین طی چند روز آینده حکم ریاستش توسط پاشایی ابلاغ خواهد شد بهانه ای شد برای نگاشتن این مقاله.
با سر کار آمدن دولت روحانی در سال ۹۲ یکی از نمایندگان وقت تبریز در مجلس ، از فرصت استفاده کرد و با کیش و مات کردن دیگر نمایندگان تبریز یک تنه پشت پاشایی ایستاد و به منظور تحکیم تیم تبلیغاتی خود ، سکان تعلیم و تربیت استان را در اختیار فردی گذاشت که نسبت به خیلی از معلمان کمترین رزومه و ضعیف ترین عملکرد را داشت.
این مدیر استانی در کنار سایر ناکارآمدی هایش در این ۶ سال در انتصابهایش نیز چنان در گرداب دوستان و قوم و قبیله هشترودی خود گرفتار شده که عملکردش در این حوزه برای صاحب نظران و دلسوزان نظام آموزشی ، قابل قبول و قابل دفاع نیست. مثال های زیادی می توان آورد که پاشائی فقط دوستان و فامیل های خود را از این پست به آن پست جابه جا می کند که از حوصله این بحث خارج است.
پاشایی در مدت تصدی این مسئولیت خطیر ، غیر از آشنایان و دوستان ، بر هیچ کدام از ۶۰ هزار معلم استان اعتماد نکرده و فرصت عرض اندام و ابراز وجود نداده است و نتوانست و نخواست چند نفر افراد مستعد ، توانمند و صاحب ایده و اندیشه را شناسایی نماید و در اداره امور مشارکت دهد.
پاشایی در این مدت ٬ بی محابا و بدون پاسخ گویی و قانع کردن صاحب نظران و منتقدان ، هر کسی را خواسته (از اعضای خانواده خود گرفته تا دورترین دوست خود) مانند مهره های شطرنج در پست های محتلف جابه جا می کند ، ارتقا می دهد و هر مدیری را که برخلاف میلش بوده با بهانه های پوچ به راحتی عزل می کند و متاسفانه کسی هم جلودارش نیست.
این رویکرد مدیر کل آموزش و پرورش استان باعث شده این سازمان مهم و وسیع دچار روزمرگی شده و نشانی از خلاقیت ، ابتکار عمل و برنامه ریزی علمی در آن به چشم نمی خورد. برای این شیوه مدیریت بسته و استبدادی جعفر پاشایی دلایلی می توان بیان نمود که به چند مورد اشاره می شود:
۱- به این واقعیت تلخ باید اعتراف نمود که این دولت در بُعد نظارت ، بسیار ضعیف عمل می کند و استراتژی مشخصی در زمینه نظارت بر عملکرد مدیران و پاسخگو نمودن آنان ندارد ؛ پاشایی هم با سوء استفاده از این خلا نظارتی ، از همه فرصت ها برای اهداف انتخاباتی آتی خود به خوبی سرمایه گذاری می نماید.
۲- پاشایی به شدت شکاک و بدبین است و همیشه بر این احساس است که اگر فردی خارج از دایره دوستان و فامیل وارد سیستم شود بر علیه وی توطئه کرده و جایگاهش را تصرف خواهد نمود لذا هیچ وقت بر غیر خودی ها اعتماد نمی کند.
۳- جعفر پاشایی برای حفظ مقام خود ، همیشه نقشه های بکر برای راضی نگه داشتن مدیران مافوق خود دارد و یکی از نقشه های تاثیرگذارش آمارسازی ها و بزرگ نمایی عملکردش می باشد ؛ ترس پاشایی از این است که با ورود غیر خودی ها به مجموعه ، دستش خوانده شود و موقعیتش به خطر بیافتد.
۴- مسائل مالی آموزش و پرورش استان به خصوص در مناقصه ها ، قراردادها ، درآمدها از محل باشگاه فرهنگیان ، خانه های معلم ، اردوگاه ها ، سالن های ورزشی ، درمانگاه های فرهنگیان و .... غیر شفاف و مبهم است به همین خاطر برای افرادی خارج از حلقه فامیل و دوستان بر کسی اطمینان ندارد و همیشه سعی در سری نگه داشتن اطلاعات مربوطه بوده است.
۵- با توجه به اینکه سبک مدیریت پاشایی ٬ مستبدانه و غیر مشارکتی است لذا اصلا دوست ندارد فردی وارد حوزه مدیریتی ایشان شود که مبتکر ،خلاق ، صاحب ایده و با برنامه است و تا از مطیع و سر به زیر بودن فردی اطمینان حاصل نکند هر چقدر توانمند و شایسته هم باشد هرگز به او اجازه و فرصت همکاری نمی دهد ؛ برای همین است که تیم مدیریتی ایشان هیچ گونه خلاقیت و ابتکار عمل از خود نشان نمی دهند و فقط مجری محض دستورات درست و نادرست پاشایی هستند.
۶- با توجه به شخصیت خود شیفته ای که دارد ، پاشایی کوچک ترین نقدی را تحمل نمی کند و معمولا علاقه مند است که با تیمی کار کند که مدام به تعریف و تمجید از وی می پردازند. این روحیه وی باعث شده که از تربیت مدیر برای آینده که مدیریت جانشین پروری یکی از شیوه های مرسوم آن است غافل باشد و هم اکنون شرایط به گونه ای شده که با بازنشسته شدن یک مدیر فردی مناسب برای جانشینی وی پیدا نمی شود. متاسفانه در سال های پیش رو آموزش و پرورش به خصوص در سطح مناطق و مدارس با بحران مدیران شایسته و کار بلد مواجه خواهد شد.
به امید روزی که اولا مسئولان امر در انتخاب مدیران در هر سطح ، دقت کافی داشته باشند و افرادی را در مسئولیت ها بگمارند که از حداکثر شاخص های شایستگی و توانمندی برخوردار باشند نه از حداقل ها.
ثانیا بعد از انتصاب مدیران ، نظارتی دقیق و سیستماتیک بر عملکرد منتصب های خود داشته باشند نه نظارت ظاهری و سلیقه ای و مردم فریبانه و سیستمی حاکم شود که مدیران را مجبور کند تاوان آسیب های مادی و معنوی وارده بر جامعه که ناشی از بی مسئولیتی هایشان است را بپردازند.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
سال ۹۷ با همه سختیهایش در زندگی و معیشت مردم ایران گذشت.
در آغاز سال جدید برای یکدیگر آرزوی سالی همراه با تندرستی، گشایش بیشتر در کار و معیشت و تولید و گرهگشایی از مشکلات و بن بستها نمودیم.
اما شوربختانه، حوادث سیلهای اخیر کشور و گستردگی خسارتها، حجم ویرانی تأسیسات و زیرساختهای شهری، نابودی خانهها و مزارع و حجم دردها و آلام هموطنان گرفتار در سیل، سال پیشرو را به سالی سختتر از سال قبل تبدیل نموده است چرا که بازسازی خرابیها و رفع مشکلات آسیبدیدگان، هم زمانبر است و هم بودجه بسیار عظیمی میطلبد که احتمالا از عهده بودجه سال ۹۸ برنخواهد آمد و تأثیر آن روی اقتصاد، در سطح کلان، باعث افزایش هزینههای دولت و در نتیجه تشدید کسری بودجه خواهدشد.
احتمالا سال ۹۸ از نظر اقتصادی یکی از سختترین سالهایی است که همه ما در زندگی تجربه خواهیم کرد:
استمرار فشار سنگین تحریمها در سال ۹۸ در کنار ناکارآمدیهای مشهود نظام تدبیر و حکمرانی ما، اقتصاد بیمار ایران را بیش از پیش با چالشهای جدی مواجه خواهد کرد و تصویری عمیقا نگران کننده، نامطمئنتر و منفی برای رشد اقتصادی، توسعه کسب و کار و تولید پیش روی ما گشوده است.
مسائلی مانند کاهش شدید درآمدهای نفتی، رکود اقتصادی فراگیر و کوچک شدن اقتصاد ایران، تورمهای قابل توجه، کسری بودجه سنگین، کاهش بیشتر قدرت خرید مردم و کوچکتر شدن سفره خانوادهها، افزایش بیکاری و ...، همه و همه این شرایط، سال ۹۸ را سالی با چشماندازی متفاوتتر از سالیان گذشته نموده است که میتواند منشأ افزایش نارضایتی عمومی، تأثیرات عمیق اجتماعی و رشد نابه سامانیهایی در سطح جامعه شود که برای برون رفت از مخاطرات آن، تدبیری فوری، متفاوت و حکیمانهتری میطلبد و آن اصلاح «نظام تدبیر و تصمیم » است!
اما راهکار تحقق این امر مهم چیست؟
«نظام تدبیر و مدیریتی» ما باید با انجام «اصلاحات» بنیادین، لازم و ضروری در قوانین، سیستم حقوقی و تصمیم سازی و نیز تغییر و اصلاح نگرش خود نسبت به «توسعه و دموکراسی»، از خود کارآمدی بیشتری برای ایجاد اجماع ملی و همدلی همه گروه ها، سلایق، اقوام و اقشار جامعه به منظور حل و غلبه بر «چالش»های بزرگ و روزافزون داخلی و بین المللی کشور نشان دهد (1) و بر پایه علم و تخصص و تجارب ارزنده و ظرفیت بالای «همه نخبگان و دلسوزان کشور با هر سلیقه و گرایشی»، به «نجات ایران» و خروج از بحرانهای فزاینده آن بیندیشد که ثمرات اتخاذ چنین روشی، افزایش «اعتماد» مردم به حاکمیت، تقویت «سرمایه اجتماعی» و در نتیجه بالا رفتن «مشروعیت» نظام و تقویت «پایگاه اجتماعی» آن خواهد بود.
بدون تردید این شرایط، شرایط سختی است اما همه باید بخواهیم که بین گزینه درجا زدن، ناامیدی، غرزدن و تکرار رفتارهای گذشته و گزینه سختجانی، قوی ماندن، مبارزه کردن و هوشمندانه به دنبال زیست متفاوت بودن، دومی را انتخاب کنیم.
این دومینوی سیل و مشکلات در گوشه گوشه کشور در این روزها، همه ما را هم نسبت به شرایط سال ۹۸ نگرانتر کرده و هم نسبت به انتخاب گزینه دوم مصممتر، چرا که ما مجبوریم که سختجانی کنیم، زنده بمانیم، برای حفظ شادی و امیدهایمان بجنگیم و هوشمندانه خود را برای فردایی که بالاخره روزهای آفتابی سرزمینمان در آن پدیدار میشود، مهیا کنیم.
و این مستلزم تغییر در سیاستها و رفتارهای هم مسئولان و هم مردم است که کاملا متفاوت رفتار کنیم.
و آن چه مهم است این که با همدلی بیشتر، افکار و امکاناتمان را برای حل مشکلات و غلبه بر سختیهای پیشرو بسیج کرده و «سیل» را (علیرغم وجود خطاهای چند دهه انسانی-مدیریتی فاحش و قابل نقد جدی که در زمان مناسب خود حتما باید به آنها پرداخت) به ابزاری برای تسویه حسابهای شخصی یا سیاسی و جناحی و قومی مبدل نکنیم./
*پی نوشت:
1- از جمله جدی ترین چالش های «نظام تدبیر و حکمرانی» می توان به اختصار به این موارد اشاره کرد:
1- باورنداشتن به توسعه و دموکراسی و سرنوشت مبهم آنها
2- درگیرشدن به مسائل روزمره و واهی
3- فقدان یا ضعف آینده نگری و آینده پژوهی 4- تصمیم نگرفتن یا دیرتصمیم گرفتن
5- آرمانی اندیشیدن
6- استفاده نکردن از فرصت های طلایی و ناگهانی
7- فقدان دیپلماسی اقتصادی
8-باورنداشتن به بخش خصوصی و سایر مسائلی که با تبعات و پیامدهای آن مواجه ایم و برای هرکدام نمونه ها و مصداق های فراوانی وجود دارد که بیان آنها از حوصله این مختصر خارج است.
* مدیر کانال فرهنگ و توسعه - فعال فرهنگی، اجتماعی - عضو سازمان معلمان ایران شعبه خوزستان
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه گزارش/
یکشنبه یازدهم فروردین مدیر صدای معلم و تعدادی از معلمان با « امین رفیعی » فرماندار بناب دیدار و گفت و گو کردند .
ایشان در این گفت و گو که صبح ساعت 9 انجام شد صمیمانه به پرسش های حاضران پاسخ گفت .
در ابتدا « اردشیر کاظمی » یکی از معلمان بناب ضمن اشاره به مشکلات و مسائل آموزش و پرورش این شهرستان ، اعلام نمود پی گیری های انجام شده متاسفانه نتایج چندان مطلوبی در برنداشته است .
وی افزود : مسئولان آموزش و پرورش به جای پاسخ گویی ، علیه معلمان شکایت کرده و حتی خود مدیر قبلی آموزش و پرورش در این زمینه پیش قدم بوده است .
کاظمی ضمن اشاره به واگذاری برخی مدارس به اشخاص خارج از آموزش و پرورش ، به نامه های همکاران و انعکاس آن ها در صدای معلم اشاره و اعلام نمود تاکنون هیچ گونه پاسخی از سوی مسئولان مربوطه ارائه نگردیده است .
این معلم بنابی به آخرین مورد در خصوص شکایت از مدیر صدای معلم اشاره و در ادامه ، این گونه روش ها را مغایر با شفاف سازی و تنویر افکار عمومی دانست و خواهان اقدام علنی مسئولان در این زمینه شد .
در ادامه ، مدیر صدای معلم ضمن تایید سخنان کاظمی به مدارک و مستندات منتشر شده در رسانه صدای معلم در مورد واگذاری های مدارس اشاره ، و از انفعال و بی کفایتی مسئولان اداره آموزش و پرورش و نیز مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی انتقاد نمود .
« علی پورسلیمان » در ادامه از بی توجهی و بی اعتنایی مسئولان نسبت به « منشور حقوق شهروندی » انتقاد و طرح شکایت علیه معلمان منتقد و رسانه های مستقل را ابزاری برای فرار از پاسخ گویی و توجیه ناکارآمدی این مسئولان و ایجاد فضای رعب و وحشت دانست .
مدیر صدای معلم در ادامه تاکید کرد هر مسئولی که پاسخ گو نیست و در حوزه مدیریت خویش ناکارآمد است باید عرصه را به نفع نیروهای دارای برنامه و دلسوز خالی کند و این تعارف بردار نیست .
پورسلیمان در ادامه ضمن انتقاد از مشی این مسئولان تاکید کرد که این گونه روش ها در دنیای جدید بی معنا هستند و هر مدیری در برابر اختیارات و مسئولیت های که دارد باید پاسخ گو باشد .
مدیر صدای معلم از امین رفیعی به عنوان رئیس شورای آموزش و پرورش بناب و فرماندار خواست تا در این زمینه پی گیر بوده و از حقوق آموزش و پرورش و معلمان و دانش آموزان دفاع منطقی و قانونی کند .
سپس فرماندار بناب ضمن استقبال از نقطه نظرات و پیشنهادات و انتقادات حاضران به مشکلات موجود در ساختار نوسازی مدارس و مشکلات قانونی اشاره کرده و انتقادات را وارد دانست .
رئیس شورای آموزش و پرورش بناب ضمن دفاع از جایگاه قانونی و بی بدیل رسانه ها تاکید کرد کاری که رسانه های جمعی می کنند ارزشمند بوده و همه مسئولان باید قدر آن ها را بدانند .
رفیعی ضمن اشاره به ظرفیت پایین تعدادی از مسئولان برای شنیدن و پذیرش انتقاد افزود این مجموعه که انتقاد می کند نفع شخصی نداشته و این کار تلاشی برای افزایش کارآمدی است .
فرماندار بناب از پی گیری های خویش برای اجرای مواد و مفاد قانونی خبر داد و تاکید کرد که مسئولان باید از انتقاد استقبال کرده و ضمن سعه صدر از شکایت خودداری کنند .
پایان گزارش/
گروه گزارش/
امروز یکشنبه یازدهم فروردین ماه مدیر صدای معلم به همراه تعدادی از معلمان با حجت الاسلام شیخ مصطفی باقری بنابی امام جمعه بناب دیدار و گفت و گو کردند .
در ابتدا « اردشیر کاظمی » ضمن تبریک نوروز و تشکر از آقای باقری در جهت وقتی که به معلمان اختصاص داده اند از دخالت عوامل و افراد خارج از آموزش و پرورش در امور این نهاد انتقاد کرد .
این معلم بنابی ضمن استناد به سخنان اخیر امام جمعه که در خطبه های نماز جمعه خواهان جایگزینی مدیران با کفایت به جای مدیران نالایق شده بود از انفعال مسئولان آموزش و پرورش انتقاد کرد .
کاظمی از « صدای معلم » به عنوان رسانه ای در سطح ملی نام برد که بدون چشم داشت و با حدااقل امکانات و با حمایت معلمان فعالیت می کند و هیچ گونه حمایتی از سوی آموزش و پرورش در مورد این رسانه مقبول معلمان صورت نمی گیرد .
کاظمی از کارشکنی های برخی افراد و مسئولان در فعالیت این رسانه انتقاد کرد .
سپس مدیر صدای معلم ضمن تبریک سال نو و اظهار تاسف در مورد وقایع اخیر بر اثر سیل گفت :
ما این جا آمده ایم تا حافظ حقوق معلمان و دانش آموزان کشور و به خصوص شهر بناب باشیم .
برای ما غیرقابل قبول است که برخی عناصر فرصت طلب که فقط به دنبال منافع شخصی خویش هستند نهاد آموزش را ابزار خود کرده اند .
نمی توانیم بپذیریم که برخی از نمایندگان مجلس به نام " مشورت " و دلسوزی برای این مجموعه در جزئی ترین امور آموزش و پرورش دخالت می کنند و متاسفانه شاهد ضعف مدیریت و بی کفایتی مدیران و مسئولان آموزش و پرورش هستیم که جز به میز خود به چیز دیگری نمی اندیشند .
مدیر صدای معلم در ادامه ضمن اشاره به وقایعی مانند مدرسه شین آباد و دانش آموزان و معلمانی که در این وقایع جان باخته و یا دچار ضایعه شده اند تصریح کرد :
در برابر انفعال و بی برنامگی مسئولان آموزش و پرورش شاهد هستیم که در سراسر کشور و در این شهرستان تعداد قابل توجهی از دانش آموزان در مدارسی درس می خوانند که غیرمقاوم و تخریبی هستند و هر آن بیم حادثه می رود .
پورسلیمان خطاب به امام جمعه بناب گفت :
من برای اتمام حجت با شما و سایر مسئولان به این شهرستان آمده ام .
شما یک مقام قانونی هستید و جایگاه مردمی دارید .
محل رجوع مردم هستید . تریبون نماز جمعه در اختیار شما است .
باید مبارزه با ظلم ، فساد و رانت و تبعیض دراین تریبون شنیده شود .
باید همه بدانند که ممکن است چه بلایی بر سر آموزش و پرورش ، معلمان و دانش آموزان بناب بیآید .
به هر حال جنابعالی مسئولیت هایی پذیرفتید بنابر این حداقل باید نظارت داشته باشید .
پورسلیمان در ادامه ضمن ابراز تاسف از نقد ناپذیری برخی از مسئولان تصریح کرد که اگر معلمی و یا رسانه ای از مسئولان انتقاد کند باید به جای تشکر از آن ها شکایت شود ؟
معلمان باید احساس امنیت کنند و شما میتوانید در این زمینه نقش مهمی ایفا کنید .
مدیر صدای معلم در پایان ضمن تشکر از سعه صدر و روحیه نقدپذیری آقای باقری گفت : مردم و جامعه دیگر از حرف و شعار خسته شده اند .
مردم ما تشنه صداقت هستند .
آن ها بی صبرانه می خواهند که تبعیض برچیده شده و قول و عمل مسئولان یکی باشد .
در ادامه حجت الاسلام و المسلمین باقری امام جمعه بناب ضمن تبریک نوروز از حضور معلمان و احساس مسئولیت آن ها تشکر کرد و برای آن ها آرزوی خیر نمود .
باقری در ادامه گفت :
متاسفانه به آموزش و پرورش توجهی نمی شود .
ما در این نهاد سرمایه گذاری نکردیم .
باقری در ادامه ضمن اشاره به مظلومیت مضاعف آموزش و پرورش و معلمان تصریح کرد :
این قشر را باید غنی نگه دارند تا به فکر اشنغال در امور دیگر نباشند.
این نهاد باید " نخبه " تربیت کند نه این که جلوی دست و پاها رها شوند .
معلم باید مستقل باشد و امکانات لازم در اختیار او قرار گیرد .
نماینده ولی فقیه در شهرستان بناب در ادامه گفت که تمام فکر معلمان باید در اختیار آموزش و پرورش باشد و نباید این قشر را مایوس کنیم .
باقری تاکید کرد : مدافع آموزش و پرورش و معلمان هستیم . در خطبه های نماز جمعه و در وقت خودش از این قشر تجمید و ستایش کردیم و خواهیم کرد.
دغدغه های آموزش و پرورش سراسری و انباشته شده است و از اول هر کس آمده فقط شعار داده است .
باقری با تاکید بر نقش مهم معلمان عنوان کرد که ما هم در همان مسیر هستیم .
ایشان تاکید کرد که ان شاء الله از شما حمایت خواهیم کرد .
از معلمان حمایت کرده و از این به بعد هم دریغ نخواهیم کرد .
ما خدمتگزار معلمان هستیم .
امام جمعه بناب در پایاند افزود : شان و جایگاه معلمان باید حفظ شود و این را از ته قلبم می گویم .
پایان گزارش/
گروه گزارش/
چهارشنبه 22 اسفند ماه نشست خبری معاونان وزیر آموزش و پرورش و رؤسای سازمانها در اردوگاه منظریه تهران ( شهید باهنر ) – سالن شهید فهمیده برگزار گردید .
این نشست خبری به صورت پرسش و پاسخ میان مسئولان وزارت آموزش و پرورش و خبرنگاران برگزار گردید .
در این نشست صدای معلم گفت و گویی را با « علی عسکری » معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش در مورد تحصن ( اعتصاب معلمان ) ، فعال شدن هیات های تخلفات اداری وزارت آموزش و پرورش و غلبه فرهنگ امنیتی بر امنیت فرهنگی در وزارت سید محمد بطحایی انجام داد .
بخش پایانی این گفت و گو را می خوانیم .
گروه اخبار/
رئیس فراکسیون شفافسازی و سالم سازی اقتصاد و انضباط مالی مجلس، گفت: سازمان امور اداری و استخدامی در راه اندازی سامانه حقوق و مزایای مدیران با گذشت یک سال هنوز نتوانسته این سامانه را در اختیار عموم قرار دهند زیرا برخی نهادها و دستگاهها همکاری نداشتند .
گروه گزارش/
دخالت نمایندگان مجلس در امور داخلی آموزش و پرورش به ویژه عزل و نصب ها موضوع تازه ای نیست هر چند به قول مرتضی تمجیدی این نمایندگان آن را دخالت ندانسته و آن را " مشورت " و یا " احساس مسئولیت " تلقی می کنند .
شدت دخالت نمایندگان مجلس به حدی رسید که « مرتضی نظری » رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش با اشاره آن ها و انفعال سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش و بدون کم ترین مقاومتی به بهانه کوچک سازی و یا چابک سازی سازمانی حذف گردید .
با این حال مدیر کل سابق آموزش و پرورش زنجان آن را بدون راه حل نمی داند .
تمجیدی معتقد است اگر فرهنگیان ما احساس مسئولیت میکردند و در صحنه بودند اتفاقات اخیر رخ نمیداد. تصمیمگیران اصلی آموزش و پرورش باید نهادهای و مراجع و جریانهای فرهنگی باشند. اگر کانون صنفی فعال و قوی داشته باشیم و شوراهای معلمان قوی باشند دیگر شاهد دخالت عناصر خارجی نیستیم. بیتفاوتیها و ضعف در بین فرهنگیان باعث میشود که افراد دیگر این جسارت را پیدا کنند و وارد فاز دخالت شوند.
وی بزرگترین مسئله فرهنگیان را نه معیشت نیست بلکه انفعال و بی تفاوتی معلمان می داند .
مرتضی تمجیدی نخستین گفت و گو ( مصاحبه ) با رسانه ها را با صدای معلم در تاریخ 1392/11/27 انجام داد . ( 1 )
متن کامل گفت و گو را می خوانیم .
گروه اخبار/
رییسجمهوری در پیام نوروزی به مناسبت حلول سال ۱۳۹۸ هجری شمسی، با ارائه فهرستی از کامیابیهای سال گذشته و ناکامیها و مشکلاتی که مردم با آن مواجه بودند، سال جدید را سال تصمیمگیریهای نو، انسجام ملی و تلاش مضاعف خواند و تاکید کرد: تردید نکنید با تلاش مضاعف، به پیروزی میرسیم و از مشکلات عبور خواهیم کرد.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی با بیان اینکه" اساس نابسامانیها و مشکلات ما، از سوی بدخواهان، از بیرون مرز ایران وارد سرزمین ما شده است"، اظهارداشت: امروز میدان نبردی است که آحاد مردم در این میدان باید حضور داشته باشند و غیبت حتی یک نفر هم میتواند خسارت بار باشد.
رئیس جمهور سال جدید را سال مهار تورم، متعادل کردن قیمت ارز و سال دوستی بیشتر با همه همسایگان برشمرد و تصریح کرد: دولت برنامههای جدید خودش را در اوایل سال نو اعلام خواهد کرد.
متن کامل پیام نوروزی دکتر روحانی به این شرح است:
گروه اخبار/
حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی در پیامی بهمناسبت آغاز سال ۱۳۹۸، سال جدید را سال «رونق تولید» نامگذاری کردند.
گروه گزارش/
بر اساس ابلاغیه ای که شعبه 101 کیفری دادگاه کیفری دو شهر بناب برای علی پورسلیمان مدیر صدای معلم ارسال کرده است خواسته شده تا امروز 28 اسفند ماه ساعت 9 صبح در آن جا حضور پیدا کند .
این ابلاغ در راستای شکایت قبلی روحانی بنابی " مهدی بهرامی اقدم " صورت گرفته است .
« مهدی بهرامی اقدم » روحانی و موسس مدرسه قرآن و عترت بناب از مدیر صدای معلم به اتهام " نشر اکاذیب در فضای مجازی " شکایت کرده است .
این شکایت به خاطر گزارش صدای معلم در مورد عملکرد اداره آموزش و پرورش بناب و عملکرد مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی بوده است . ( این جا )
پیش از این شکایت هیچ گونه پاسخ و یا جوابیه ای مطابق ماده 23 قانون مطبوعات برای صدای معلم ارسال نشده است .
نخستین احضار مدیر صدای معلم بر اساس نیابت قضایی بود که در شعبه چهارم بازپرسی ناحیه 31 ( جرایم رایانه ای و فن آوری اطلاعات تهران ) صورت گرفت .
پس از ایراد مدیر صدای معلم در مورد صالح نبودن مرجع رسیدگی کننده این پرونده به شعبه چهارم بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه انتقال یافت .
در این شعبه پورسلیمان اظهار داشت :
" همان گونه که در دادسرای فرهنگ و رسانه خدمت بازپرس محترم شعبه چهارم بازپرسی عرض کردم و مکتوب نیز گردیده است ؛ « صدای معلم » یک ر سانه رسمی دارای مجوز به شماره ثبت 78039 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است . پرسش این است که آیا دادگستری بناب وفق قانون و مقررات عمل کرده است ؟
به این لحاظ دادگاه بناب فاقد صلاحیت ذاتی برای رسیدگی به این پرونده می باشد .
رسیدگی به چنین پرونده هایی مطابق قانون فقط در صلاحیت دادسرای فرهنگ و رسانه می باشد .
از سوی دیگر ، همان گونه که قبلا نیز مکتوب گردیده است ؛ از آن جا که محل فعالیت این رسانه و نیز محل سکونت این جانب در تهران بوده است مطابق قانون چنان چه شاکی محترم جناب آقای مهدی بهرامی اقدم ادعا و یا شکایتی علیه بنده به عنوان صاحب امتیاز و مدیر مسئول صدای معلم دارد می تواند در دادسراهای تهران اقامه دعوی نماید .
بنابراین دادگاه بناب فاقد صلاحیت محلی برای رسیدگی می باشد . "
همچنین بیان و مکتوب گردید :
" در قرار نیات قضایی که توسط دادیار محترم شعبه دوم دادسرای عمومی و انقلاب بناب جناب آقای احمد بیرامیان به تاریخ 12 / 8 / 1397 صادر گردیده است شاکی علاوه بر آقای مهدی بهرامی اقدم ، اداره آموزش و پرورش بناب نیز قید گردیده است و این در حالی است که تاکنون احضاریه و با ابلاغیه ای دال بر شکایت اداره آموزش و پرورش به بنده ابلاغ نگردیده است و از این لحاظ پرونده دارای نقص می باشد . "
در تصویر زیر شکایت شاکی آقای مهدی بهرامی اقدم و اداره آموزش و پرورش بناب ذکر گردیده است :
به بازپرس تاکید و در پرونده مکتوب شد :
" شکایت آقای مهدی بهرامی اقدم مربوط به گزارش صدای معلم به تاریخ دوشنبه 19 شهریور ماه 1397 است .
در این نامه هیج اسمی از ایشان به میان نیامده و طرف خطاب نیستند و روی سخن نویسندگان با مسئولین آموزش و پرورش می باشد که چنین قراردادهایی را با اشخاص حقیقی منعقد کرده اند و چون ایشان هیچ سمت رسمی در آموزش و پرورش و نهاد دیگری ندارند هیچ گونه مسئولیتی متوجه ایشان نشده است ؛ بنابراین نمی توانند در مقام شاکی قرار گیرند چون در نامه فقط به بخش خصوصی و موسسین مدارس غیر دولتی اشاره شده است .
لذا زمانی که ایشان هیچ سمت و موقعیت رسمی و حقوقی در آموزش و پرورش ندارند چگونه می توانند طرف خطاب قرار گیرند؟ "
بر این اساس پرونده مذکور مجددا به بناب برگشت خورد .
در کمال ناباوری مجددا ابلاغیه ای برای مدیر مسئول صدای معلم درست در آخرین روز کاری سال صادر گردید.
این ابلاغیه در 27 اسفند ماه بدون آن که حتی پیامکی برای متشاکی ارسال گردد و یا به رویت و امضای ابلاغ شونده برسد ؛ تحویل منزل شده است و تاریخ حضور نیز کم تر از 24 ساعت در شهرستان دوری مانند بناب بوده است .
پرسش این است که آیا دادگستری بناب وفق قانون و مقررات عمل کرده است ؟
هدف طراحان این سناریو چیست ؟
موضع وزیر آموزش و پرورش و سایر مسئولان در این موارد فقط سکوت و انفعال بوده است .
« صدای معلم » بارها نسبت به گسترش فضای تهدید و شکایت علیه منتقدان و رسانه های مستقل انتقاد کرده است .
پایان گزارش/