صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

در پايان سئوال مي كنم كه اگر شوراي انقلاب فرهنگي مصوبه انحلال را تأئيد مي كرد، آيا بطحائي و حكيم زاده به دخالت شورا در امور آموزش و پرورش معترض مي شدند؟

انتقاد از مواضع صدای معلم در مورد شورای عالی انقلاب فرهنگی

ابوب امیدوار/ تهران

گروه رسانه/ چندی پیش مطلبی در صدای معلم مطلبی با عنوان : 

" صدای معلم " از رییس جمهور می خواهد در جهت انحلال شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان نهاد موازی گام بردارد و در صورت لزوم ادامه موجودیت این نهاد در کنار دیگر مسایل اختلافی به همه پرسی گذاشته شود "

همه فرهنگیان از هویت و کیان آموزش و پرورش دفاع کنیم " ( این جا ) منتشر گردید .

« ابوب امیدوار » از تهران نقدی بر آن نوشته است.

انتقاد از شورای عالی انقلاب فرهنگی

صداي معلم عزيز
شوراي  عالی انقلاب فرهنگي همان مشروعيتي را در قالب نظام دارد كه مجلس دارد.اگر موضوع مخالفت با وجود چنين نهادي است كه پيش و پس از اين مي توان به آن پرداخت.

اگر منظورتان انتصابي بودن اعضاي شوراي انقلاب فرهنگي است كه مجلس نيز با وجود نظارت استصوابي وضعيت مشابهي دارد. مجلس فعلي نمايندگي مردم ايران را نمي كند. به راستي اگر نظارت استصوابي نبود چه درصدي از نمايندگاه كنوني به مجلس راه مي يافتند؟ با اين وصف آيا بطحايي كه از چنين مجلسي رأي اعتماد گرفته است، وزيرآموزش و پرورش محسوب مي شود؟ آيا حكيم زاده و زرافشان معاونان واقعي آموزش و پرورش هستند و يا اشغال كنندگان مناصب مذكور؟

به راستي اگر نظارت استصوابي و چنين تركيبي در مجلس نبود و وزير بدون ملاحظات ايدئولوژيك انتخاب مي شد، موقعيت بطحائي و امثال حكيم زاده كجا بود؟آيا نويد ادهم مي توانست دبير شوراي عالي آموزش و پرورش باشد؟

اعضاي فعلي شوراي عالي در كدام موقعيت مي توانستند قرار داشته باشند؟

حال چطور شده است كه وزير و معاونانش و اعضاي شورايعالي مشروعيت براي تصميم گيري دارند و شوراي انقلاب فرهنگي ندارد؟

در قالب نظام سياسي كنوني شوراي انقلاب فرهنگي شأن قانون گذاري دارد و طبق تقسيم كار نا نوشته خود با مجلس، مصوباتي كه پيش از اين به آن شورا تعلق داشته است،در آينده نيز توسط خود شورا تعديل خواهد شد.
تعجب از صداي معلم است كه نكته اي را مطرح مي كند كه نشان مي دهد به ساختار تصميم گيري كشور واقف نيست.كه البته از حكيم زاده بعيد نيست چرا كه به اين امور آشنائي ندارد و از سر كلاس درس به جاي كسب تجربه كارشناسي، در منصب معاون نشسته است.
اگر منظور صداي معلم اعتراض به وجود چنين نهادي است كه تنها مشمول شوراي انقلاب فرهنگي نبايد شود بلكه مجمع تشخيص و شوراي نگهبان و نظارت استصوابي و ... را نيز بايد در بر گيرد.

البته بايد بدانيد كه در همه كشورها نهاد قانون گذاري كه با رأي مردم انتخاب نمي شود نيز وجود دارد. مجلس سنا چنين وضعي دارد كه البته فرايند عضويتش با مجمع و شوراي انقلاب فرهنگب به كلي متفاوت است.

در پايان سئوال مي كنم كه اگر شوراي انقلاب فرهنگي مصوبه انحلال را تأئيد مي كرد، آيا بطحائي و حكيم زاده به دخالت شورا در امور آموزش و پرورش  معترض مي شدند؟

انتقاد از شورای عالی انقلاب فرهنگی

اگر بطحائي چنين شورائي را مشروع نمي داند چرا در جلساتش شركت مي كند؟ نكته اين است كه بطحائي خبطي ديگر را با تحريك حكيم زاده مرتكب شده است و بدون لابي با مخبر چنين مصوبه اي را گذرانده است. انگيزه او از چنين اقدامي مبهم است. او قائل به استرس و مافيا و از اين حرفها نيست. او تجربه استرس براي پذيرش در آزمونهاي ورودي را هرگز شخصا نداشته است. اينكه چرا به چنين مهلكه اي وارد شده است لبا توجه به شخصيت و مشي محافظه كارانه اش عجيب است و در آينده روشن خواهد شد.

خلاصه اينكه زاويه ورود صداي معلم به اين موضوع درست نيست.

به زعم اينجانب حتي اگر نهادي غير مشروع و غير پاسخگوئي جلوي چنين اشتباه بزرگي را بگيرد بايد مورد استقبال قرار گيرد.

اين تصميم به طبقاتي شدن آموزش و پرورش خواهد انجاميد و تنها مسير دسترسي دانش آموزان مستعد ولي بي بضاعت را به آموزش نسبتا با كيفيت سد خواهد كرد.خانواده هاي متمكن راهش را پيدا خواهند كرد كه چگونه چنين مقرراتي را دور بزنند اما فرزندان مستعدخانواده هاي كم درآمد از همين مفر تنگ و تاريك نيز محروم خواهند شد.

ما سالها است كه عادت كرده ايم به چنين اقدامات كوچك و مقطعي دل ببنديم و آرزوهاي بزرگ مثل اصلاح نهادهاي موثر را از ذهن خود دور كنيم.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

چهارشنبه, 23 اسفند 1396 21:37 خوانده شده: 1236 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +2 -10 --
احمد 1396/12/23 - 22:09
نقد آقای امیدوار بسیار اندیشمندانه ودرست است انشالله آقای بطحایی هرچه زودتردست ازلجبازی و اسرار حذف آزمون سمپادکه نقش اصلی دراین لجبازی رو خانم حکیم زاده انجام میدهدبردارد وبه نظر شورای انقلاب فرهنگی تمکین کنن وبیش ازاین مردم روسردرگم نکنن
پاسخ + 0 0 --
زنبق 1396/12/23 - 22:45
جناب چنان از قول مسئولین سخن می رانید که آدمی تصور می کند منشی مخصوص یا نگهبان در یا....... ایشان هستید. حرف حساب بنویسید و اسامی را مخدوش نسازید.
پاسخ + 0 0 --
محمد 1396/12/24 - 00:00
متاسف برای شما که کارشناس نیستی من کارشناس هستم وسرکار خانم حکیم زاده را در این مدت قبول دارم . باز هم متاسفففم
پاسخ + 0 0 --
دبیر م 1396/12/24 - 07:14
من دبیر با صدای معلم موافقم نه موضع شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد سمپاد و..
پاسخ + +8 -3 --
......... 1396/12/23 - 22:13
سلام
همکار محترم برعکس باید ممنون صدای معلم
باشید چون تا حال شهامت طرح چنین دردنامه ای
با درج نطریات معلمان در ذیل آن در جایی دیده
نشده است.
در ثانی همه مجالسی که اشاره کردید نیز شاید
جای تفکر بر وجودشان باشد اما فعلا شورای عالی
انقلاب فرهنگی بر تصمیم وزیر دست گذاشته است
پس طبیعی است که خطاب به آن سخن گفته شود.
سیاست آرام بخش رییس جمهور فعلا تصمیم نهایی
را برای بعد تعطیلات عید نوروز نگه داشته است تا
جو آرامش خود را بیابد. از نظر جامعه شناسی
ارتباطات خبر داغ با گذشت زمان سرد می شود.
یعنی جوش و خروش معترضین خاموش یا کاهش
می یابد. پس زیاد از صدای معلم دلگیر نشوید که
حریم ما معلمان است.
پاسخ + +2 -5 --
حسنی 1396/12/24 - 02:10
سلام
ممنون از نظرات بسیار ارزشمندترین، من خودم واقعا از مطالب کارشناسی و بسیار دقیقی که نوشته بودید لذت بردم. انشاالله شورای عالی انقلاب فرهنگی جلوی این مصوبه یک شبه را می گیرد
پاسخ + +2 -2 --
احمد 1396/12/24 - 08:28
در جواب کارشناس محترم آقا محمد شما از کجا فهمیدی من کارشناس نیستم و خودت و خانم حکیم زاده کارشناس هستید این نشان خودپسندی شماست ای کاش به درجه ای از آگاهی برسیم که فقط خودمون رو کارشناس ندونیم وبه کسی که ۳۰ سال با کارشناسی ارشد که در آموزشگاههای مختلف تدریس وکار اجرایی کرده است نگین کارشناس نیستی با خود رایی نمیشه مسائل آموزش وپرورش رو تحلیل کرد
پاسخ + +3 -4 --
عاشق سمپاد 1396/12/24 - 10:37
شورای انقلاب فرهنگی مثل همیشه با اقتدار باید تصمیم بگیره. وزیر باید بدونه چارچوب ومحدوده ی کاریش چقدره. پاش رو از اون حد حق نداره فراتر بگذاره. چون مصوبه ی شروع کار سمپاد درسال 67 با امضای رهبری وشورای عالی انقلاب فرهنگی بوده الانم تصمیم گیری نهایی فقط در همونجا باید انجام باشه. تازه همینم فقط ضمانت اجرایش سه سال خواهدبود. چون با تغییر دولت در سال 1400 و به روی کار امدن گروه جدید تصمیمات متفاوتی هم ممکنه اتخاذ کنند.(رئیس جمهور ریس شورای عالی انقلاب فرهنگیه)
پاسخ + 0 0 --
معلم 1396/12/24 - 12:36
چند سوال ازهمکارخوب عاشق سمپاد:
1- اگرشورای انقلاب فرهنگی باحذف مدارس سمپادموافقتپ کندآیاجنابعالی بازهم ازاین شوراپشتیبانی خواهیدکرد؟
2- ازسال90 تاکنون چه مدت دراین مدارس فعالیت داشته اید؟
3- شمامی دانیددرسال تحصیلی گذشته نزدیک به 30درصدازدانش آموزانی که درآزمون ورودی سمپادپذیرفته شدندحاضربه ثبت نام دراین مدارس نشدند؟
4-تصورمی کنیدچنددرصدازدانش آموزان سمپاددر وضعیت بحرانی استرس قرارگرفته اند؟
5- به نظرشما چنددرصدازدانش آموزان سمپاد، تیزهوش هستند؟
6-آیاحاضربه ثبت نام فرزندتان دراین مدارس هستید؟
7-تاچه اندازه تصمیم آقای بطحایی رایک تصمیم یک شبه وشخصی می دانید؟
باعرض پوزش ازاینکه مجبورشدم مطالب رابه صورت سوالی مطرح کنم
پاسخ + 0 0 --
عاشق سمپاد 1396/12/24 - 14:50
درود برشما همکار گرامی.پاسخ سوالات رو به اختصار سعی می کنم بدم.در دو کامنت:
اگر شورای انقلاب فرهنگی تضمین کنه که در صورت انحلال سمپاد استعدادهای درخشان از روش جایگزین مناسب که قطعا طرح شهاب نباشه هدایت می شن.من هم قبول می کنم.به عبارت دیگه آموزش وپرورش قول بده که کتب تکمیلی سمپاد در مدارس عادی هم تدریس بشه من هم مخالفتی با طرح آموزش وپرورش نخواهم داشت. من جدا از اینکه در این مدارس تحصیل می کردم.چندسالی هم تدریس کردم ومی کنم.بنده خودم منتقد تصمیم تبدیل سمپاد به ممپاد بودم!وحتی معتقدم یکی از اشتباهات تاریخی آموزش وپرورش برکناری دکتر اژه ای در سال ۸۷ بود.هیچ کس برای سمپاد به دلسوزی دکتر اژه ای نبود.درمورد استرس صحبت شما درسته ولی فراموش نکنید اصلا شرکت در این آزمون اجباری نیست.وهرکس واقعا توانایی تحمل سختی ها و ضریب هوشی لازم داره فقط باید بیاد جلو.من معتقدم باید امتحان تیزهوشان مثل سابق دو مرحله ای بشه تا فقط عده ی انگشت شمار تیزهوش واقعی از فیلتر ورودی بتونند رد بشن.
پاسخ + 0 0 --
عاشق سمپاد 1396/12/24 - 14:52
ادامه کامنت قبل:.درمورد تصمیم آقای بطحایی هم معتقدم ایشان در کار انجام گرفته توسط خانوم حکیم زاده قرار گرفتن.و ترجیح دادن موضع همسو با ایشون واقای نوید ادهم داشته باشن.حذف سمپاد از دوران آشتیانی طرحش ریخته شد.واین طرح رو بدون مطالعه وجامع نگری می دونم.چون هیچ جایگزین مناسب وواقعی برای سمپاد در نظر گرفته نشده به نظر
من.انشالله تونسته باشم پاسخ سوالات شما روبدم.وابهاماتی که پیش اومده برطرف شده باشه.
پاسخ + +2 -2 --
احمد 1396/12/24 - 11:54
در جواب زنبق:کی جرات میکنه جای شمارو که نگهبان ویا منشی مخصوص و...ایشان..هستید رو بگیره این پستهایی که مطرح کردید زیبنده شماست ....
پاسخ + 0 0 --
زنبق 1396/12/24 - 12:37
با سلام

ما همکاریم و برازنده نیست مطلب را کش دهیم .
اما قدری حرمت حریم نگه داریم. چشم و گوش
بسته این خوب است آن بد است. خدا ستار العیوب است ما داد می زنیم بیا ببر ارزان کردم ......
خطای مسئول یک امر است و جفای ما چیز دیگر.
تشکر
پاسخ + +4 -3 --
ناشناس 1396/12/24 - 15:30
مقاله بسیار خوبی بود قرار نیست که هر نهادو یا سازمان که در تعارض با منافع شخصی ما و دولت متبوع پورسلیمان قرار گرفت حذف شود تمام تحلیل های پورسلیمان و دفاعیاتش از اصلاح طلبان و دولت تا کنون اشتباه بوده دوست پور سلیمان نجفی که معلمان را سر کار گذاشت علیرغم نداشتن تخصص شهرداری رفت تهران را با مدیریت بی کفایت خود نابود و در نهایت استعفا داد این است سزای شخصی که به معلمین خیانت کرد
پاسخ + +4 0 --
کارشناس 1396/12/24 - 19:48
ه نظر بنده که بازنشسته فرهنگی هستم وفرزندم فارغ التحصیل مدارس تیز هوشان بود والان در مقطع کارشناسی ارشد سازه در دانشگاه علم وصنعت تحصیل می کند بنده چون کارشناس بودجه بودم سوال منطقی دارم سرانه اعتباری طرح شهاب برای هر دانش آموز چقدر است ؟ اعتبار کلی آن در سال تحصیلی 98-97چه میزان است ؟آیا در بودجه 97پیش بینی شده ؟ویا آیا طرح بدون پشتیبانی مالی قابل اجراء است ؟آموزش وپرورش قادر به پرداخت حق التدریس معلمان واضافه کار کادر اداری نیست وسرانه مدارس؛شیر مدارس وحتی مرخصی ذخیره بازنشستگان 95 پرداخت نشده است .آیا پشت پرده این تصمیم که باعث رونق مدارس غیر انتفاعی خواهد شد هدف واقعی آموزش وپرورش کم کردن هزینه ها است وجبران کسری بودجه ورونق مدارس غیر انتفاعی است کسی دلش برای استرس بچه ها نسوخته وهمه اش بهانه است
پاسخ + +3 0 --
معلم 1396/12/25 - 11:32
مسئولان ارشد آموزش‌و‌پرورش آزمون تیزهوشان را بدون استناد به هیچ مطالعه‌ای عامل استرس دانش‌آموزان معرفی می‌کنند. در حالی که دست‌کم 10 عامل استرس‌زای دیگر در مدارس وجود دارند که رغبت دانش‌آموزان را به تحصیل کاهش می‌دهد. تکالیف سنگین، ، مقایسه دانش‌آموزان با یکدیگر و اخذ کمک‌های اجباری و تبعات تأخیر والدین در پرداخت این کمک‌ها که دامن دانش‌آموزان را می‌گیرد، از جمله این عوامل استرس‌زا هستند که در سال‌های اخیر، دیده نشده به اندازه آزمون ورودی تیزهوشان مغضوب مدیران ارشد آموزش‌و‌پرورش قرار بگیرد.

در عین حال تفاوت نگذاشتن میان استرس محرک و اضطراب مخرب و بهره‌گیری از بار منفی واژه استرس برای همراه کردن والدین و دانش‌آموزان از سوی مسئولان آموزش‌و‌پرورش مسئله قابل‌توجهی است. به‌طوری که هیچ یک از این مدیران توجیه علمی ضرورت صفر کردن فشار محرک بر دانش‌آموزان برای تلاش بیشتر ارائه نمی‌کنند. به‌عنوان نمونه نتایج آزمون‌های تیلز و پرلز در سال‌هایی که ارزشیابی توصیفی جایگزین ارزشیابی نمره‌ای شده است، مؤید این مطلب است. افت چشمگیر نمره ایران در این آزمون‌ها در سال‌های اخیر حائز توجه است.
پاسخ + +3 0 --
دبیر بازنشسته 1396/12/25 - 15:25
چرایی مدارس غیر انتفاعی مدارس غیردولتی کیفیت پایین ساختمان های بسیاری از مدارس غیردولتی، پایین بودن سطح کادر علمی این مدارس، پایین بودن امکانات آموزشی نظیر آزمایشگاه و فضاهای رفاهی و ورزشی و ... سبب شده است که سطح آموزش در این مدارس حتی از سطح مدارس دولتی پایین ­تر بیاید و موید این امر نمراتی است که دانش آموزان مدارس غیرانتفاعی در امتحانات نهایی می ­گیرند. از آنجایی که بسیاری از این مدارس متعلق به مسئولان دولتی سابق و فعلی هستند به نظر می رسد وزارت آموزش و پرورش توان بازرسی دقیق از این مدارس را ندارد و در این زمینه باید چاره اندیشی شود.واز طرفی وزارت آموزش وپرورش چون با کسری بودجه چند میلیاردی ؛مجبور است برطبل توسعه مدارس غیر انتفاعی بکوبد تا تعداد مدارس دولتی کاهش داده وبر ظرفیت مدارس غیر انتفاعی اضافه کند در صورتیکه بسیاری از مدارس غیر انتفاعی خیاط مناسبی برای ورزش بچه ها ندارند البته اشکالی ندارد موضوعات فوق استرس زا نیست فقط آزمون تیز هوشان استرس زا است
پاسخ + +1 0 --
دبیر 1396/12/28 - 20:10
بچه های با استعداد روستایی که در مدارس نمونه دولتی باید تحصیل کنند باید کجا بروند ؟میدانم جواب در پشت پرده پنهان شده وآموزش وپرورش چرا فقیر وغنی را از هم جدا کرده ومدارس غیر انتفاعی را توسعه می دهند ومسئولان ووزیر محترم از توسعه مدارس غیر دولتی استقبال می کنند چرا درمدارس هیات امنایی برای کلاسهای فوق برنامه هزینه دریافت می شود ؟ شیر در مدارس توزیع نمی شود شاید توزیع شیردر مدارس هم استرس زا است ؟! همه اینها بهانه است بگویید بودجه نداریم می خواهیم تعداد مدارس غیر انتفاعی را هر سال زیاد وزیادتر کنیم وبه دنبال بهانه هستیم تا هیچ مدرسه ای بدون دریافت شهریه کلان از دانش آموزان ثبت نام نکند وهر سال برشهریه مدارس غیر انتفاعی افزوده وجیب تعدادی ازافراد مشخص وابسته پر شود ودر مدارس دولتی نیز به بهانه هیات امنایی هر سال شهریه بیشتری طلب کنیم ومردم را بیشتر ناراضی کنیم تا جایی که فقط ثروتمندان قادر به تحصیل در مدارس با بهره وری بالا باشندوفقرا هم خودشان می دانند چکار کنند وآیا این مطابق با قانون اساسی است ؟! که به آن افتخار می کنیم وادامه .....این داستان
پاسخ + 0 0 --
کارشناس 1397/01/02 - 00:47
در نظام مقدس جمهوری اسلامی، تغییر دولت‌ها به معنای ابطال دستورالعمل‌ها و سندهای راهبردی نبوده و نیست، سند بالادستی آموزش و پرورش که در سال فروردین سال ۱۳۹۶ به امضای رییس محترم جمهور و رییس شورای عالی آموزش و پرورش، دکتر حسین روحانی رسیده است. در ماده ۴، بند دوم این سند «استمرار ارائه خدمات آموزشی و پرورشی به دانش‌آموزان در مدارس استعدادهای درخشان، به شیوه تفکیکی (جداسازی) با رویکرد اصلاحی و حداقلی» گنجانده شده و حذف سمپاد مخالفت با نص صریح این ماده قانون و نقض آشکار آن است. این سند که به طور ویژه برای استعدادهای برتر تدوین شده، شناسایی و پرورش استعدادهای درخشان را نیازمند ارائه خدمات دانسته و نظام تربیت رسمی و عمومی کشور را موظف به فراهم‌آوردن زمینه‌های آن می‌داند و حذف آزمون‌های ورودی را نمی‌توان در راستای این کلیات دانست.

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

میزان استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی مانند ویدئو پروژکتور ؛ تخته هوشمند و .... در مدرسه شما چقدر است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور