"... مخلص کلام این که حال آموزش و پرورش خوب نیست و باید به دادش رسید زیرا نیروی انسانی وضعیت خوبی ندارد. حال دانش آموز خوب نیست و تراکم کلاس ها بسیار بالاست و طرح های کیفیت بخشی در این تراکم قابلیت اجرایی ندارد. همچنین حال بودجه های عمرانی مدارس، حال معلم از نظر حقوق و وضعیت معیشتی خوب نیست، وضعیت اجرای سند تحول بنیادین در آموزش وپرورش خوب نیست. روی سخن من با دولت است. دولت به داد آموزش و پرورش برسد، دولت در محاق بی تفاوتی نسبت به آموزش وپرورش فرور فته است. و این بی تفاوتی حتی به رسانه ها سرایت کرده است....
سقوط جایگاه فرهنگیان، تعطیلی مجتمع های روستایی شمیم ولایت که با پشتوانه نظری بسیار متعالی تدوین و اجرا شده بود، کاهش شدید عوامل اجرایی مدارس، کاهش و تا مرزِ نزدیک به صفر رسیدن تعداد مربیان و معاونین آموزشی، اجرایی، پرورشی، بهداشت، مشاورین خروجی این نگاه مهلک و غیرکارشناسی به سیستم تعلیم وتربیت بود.... "
بند بالا بخش هایی از گفت و گوی حاجی بابایی، رییس فراکسیون فرهنگیان مجلس و وزیر پیشین آموزش و پرورش، با یکی از خبرگزاری هاست که به درستی به گوشه هایی از گرفتاری های کنونی آموزش و پرورش کشور اشاره می کند. او بحران امروز کمبود نیرو را دست پخت وزیر پس از خود، یعنی فانی می داند و تاکید می کند که سیاست آسیب زای تعدیل نیرو با پیروی از سیاست های بلند مدت سازمان برنامه و بودجه همچنان ادامه دارد. البته خصوصی سازی های پیگیرانه وزیر کنونی نیز از سخنان نیش دار حاجی بابایی در امان نمانده و آن را پیامد سیاست فرا آموزشی دولت می داند و ...
خواندنِ این سخنان وزیر پیشین، در کنار مرور برخی از دیدگاه ها و عملکردهای دوران وزارتش، پرسش هایی را پدید می آورد که ادعاهای درست ایشان را با اما و اگرهایی همراه می کند که بوی سیاسی کاری می دهد!
بگذریم از تغییرِ 70 درصدیِ سند تحول بنیادین با فشارهای او بر نهادهای سیاست گذار، اجرای آن به شکل کاملا سلیقه ای و بدون توجه به اولویت هایش، جایگزینی نظام 6-3-3 بدون زمینه های نرم افزاری و سخت افزاری ضروری و ...
پرسش از وزیر پیشین آن است که در اوج درآمدهای سرشار نفتی دوره احمدی نژاد، که پیامد تعامل سازنده دولت اصلاحات با جهان بود، چه گره ای از گرفتاری های پر شمار و تاریخی آموزش و پرورش، و به ویژه فرهنگیان، گشوده شد؟
فروش 140 دلاری بشکه های نفت در دولت های اصول گرا و وزارت او، چه گلی بر سر آموزش و پرورش و فرهنگیان زد؟
بی گمان یکی از فرصت های طلایی برای از میان برداشتن تفاوت آشکار و آزار دهنده میان دریافتی فرهنگیان با دیگر حقوق بگیران دولت، زمان دولت اصولگرا و وزارت ایشان بود، که شوربختانه از دست رفت!
چرا در سال های پایانی آن دولت که کشور تورم 50 درصدی را تجربه می کرد، بیشینه افزایش حقوق فرهنگیان زیر 20 درصد بود!؟
با یک حساب سرانگشتی می توان نشان داد که در یکی دوسال پایانی وزارت حاجی بابایی، با وجود چندین برابر شدن درآمدهای دولت، توان اقتصادی فرهنگیان بیش از 50 درصد کاهش یافت!
شوربختانه تجربه نشان می دهد که برخوردِ دولت های اصلاح طلب، اصولگرا و میانه رو با آموزش و پرورش یکسان بوده و برای هیچ کدام، آموزش در اولویت نبوده و نیست! گرچه اگر از حق نگذریم بیمه طلایی، بزرگ ترین دستاورد دوره وزارت حاجی بابایی برای فرهنگیان بود؛ که آن نیز با توجه به عدم پی ریزی درست و محکم، به ویژه تامین منابع مالی، از گزند جانشینان او در امان نماند. بگذریم از تغییرِ 70 درصدیِ سند تحول بنیادین با فشارهای او بر نهادهای سیاست گذار، اجرای آن به شکل کاملا سلیقه ای و بدون توجه به اولویت هایش، جایگزینی نظام 6-3-3 بدون زمینه های نرم افزاری و سخت افزاری ضروری و ...
در همه دورانی که فانی به شدت تعدیل نیرو را پیگیری می کرد، حاجی بابایی نماینده پرنفوذ مجلس بود و البته هست. پرسش این جاست که چرا در آن دوران در برابر حجم گسترده تعدیل نیرو و خصوصی سازی در نهاد آموزش سکوت کرده بود؟
چرا در شش سال گذشته که شکاف میان دستمزد فرهنگیان و خط فقر بیشتر و بیشتر شد، حاجی بابایی پرچمدار جنگنده ای برای دفاع از حقوق فرهنگیان نبود؟ چرا به عنوان یکی از اثرگذارترین نمایندگان در زمان تصویب بودجه 97، در برابر کاهش غیر قانونی حقوق فرهنگیان در لایحه بودجه امسال، از میانگین 15 درصد به 10 درصد، هیچ صدای بلندی از او شنیده نشد؟
خب شاید این پرسش ها بیراهند! پس می توان انتطار داشت در هفته های آینده که لایحه بودجه 98 برای بررسی و تصویب به مجلس فرستاده می شود رییس فراکسیون فرهنگیان مجلس، بیشترین تلاش را برای افزایش بودجه آموزش و پرورش و حقوق فرهنگیان داشته باشد.
بی گمان زمان بررسی بودجه بهترین فرصت برای وزیر پیشین آموزش و پرورش است تا نشان دهد که سخنان بالا از سر دلسوزی برای نهاد آموزش است نه رویارویی های سیاسی میان رقبای حاکم.
گروه اخبار/
« نجات بهرامی » معاون رسانه ای مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش از روز چهارشنبه چهاردهم آذرماه بازداشت شده است .
به گفته یک مقام آگاه این بازداشت توسط یک نهاد نظامی – امنیتی صورت گرفته است .
هنوز هیچ مقام رسمی در مورد دلایل این دستگیری اظهار نظری نکرده است .
پایان پیام/
گروه استان ها و شهرستان ها/
نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان یزدی برای صدای معلم ارسال گردیده است .
این رسانه آماده است تا نقد مخاطبان را در مورد عملکرد وزیر آموزش و پرورش و نمایندگان مجلس دهم منتشر نماید .
گروه تشکل ها/
در آستانه بررسی و تصویب بودجه سال 1398 ؛ « مجمع فرهنگیان ایران اسلامی » بیانیه ای در مورد نظام آموزشی و وضعیت معلمان صادر کرد .
متن کامل این بیانیه که توسط دبیر کل این تشکل در اختیار صدای معلم قرار گرفته است به شرح زیر است
گروه گزارش/
دیروز پنج شنبه ستاد توان افزایی تشکل های مردم نهاد وابسته به شهرداری تهران میزبان معلمان شاغل و بارنشسته ای بود که برای گرامی داشت هجدهمین سالگرد تاسیس کانون صنفی معلمان ایران گرد هم آمده بودند .
« محمدتقی فلاحی » دبیر کل کانون صنفی معلمان ایران ( تهران ) در ابتدا ضمن خیرمقدم و تشکر از حضور همکاران از « علی اکبر باغانی » دبیر کل سابق کانون صنفی برای سخنرانی دعوت نمود .
به گزارش صدای معلم ؛ باغانی در ابتدا به موسسان این تشکل و افراد فعال در آن اشاره کرده و فهرستی از اشخاصی را نام برد که این تشکل را تاسیس کرده و برای آن زحمت کشیده اند .
در میان افراد ریز و درشتی که دبیر کل پیشین کانون صنفی معلمان نام برد اما اشاره ای به « شیرزاد عبداللهی » به عنوان یکی از پایه گذاران این تشکل نکرد .
باغانی تاریخچه تشکیل " صنف " برای معلمان را سال 1300 معرفی کرد و از نخستین تجمع معلمان با عنوان " اتحادیه و کانون ها " نام برد .
این فعال صنفی عنوان کرد که این وضعیت را تا سال 1320 ادامه داشته و گفت که نخستین کنفرانس آموزگاران در سال 1330 با حضور 70 کشور در تهران تشکیل شد .
باغانی گفت که این نشست ها با عنوان " کانون صنفی " برگزار می شده است . از 70 شهر در سوم فروردین 1331 اولین کنفرانس اتحادیه کانون های صنفی در تهران تشکیل شد .
وی تاکید کرد بیانیه های در 5 محور صادر کردند که عین همین مشکلاتی است که معلمان در حال حاضر دارند .
با کودتای 1332 این گونه فعالیت ها به محاق رفت .
باغانی از تاسیس روزنامه ای به نام " فرهنگیان " نام برد که این فعالیت ها را انعکاس می داد .
باغانی از سال 1340 به عنوان بزرگ ترین تاریخ حماسی معلمان ایران نام برد و تصریح کرد که حضور بر سر مزار « شهید خانعلی " از برنامه های همیشگی این تشکل و اعضای آن بوده است .
دبیر کل پیشین کانون صنفی معلمان تایکد کرد که یک تنه 13 مهر روز جهانی معلم را گرامی داشته و برای این کار هزینه داده است و دائما در معرض بازداشت های فردی و جمعی بوده اند .
باغانی در خاطرات خویش به گفت و گوی خود با آقای هاشمی رفسنجانی اشاره کرد که در آن از روحانیون به عنوان " قشر انحصار طلب " یاد کرده است که روز معلم به نام شهید خانعلی بود اما همان یک روز هم مصادره شد .باغانی در ادامه واکنش هاشمی رفسنجانی را " تایید و خنده " دانست .
این فعال صنفی به 23 اسفند 1385 اشاره کرد که همه اعضای هیات مدیره کانون صنفی معلمان بازداشت شدند .
ایشان تاکید کرد که کانون یک تشکل ریشه دار است و سیکل زمانی آن در یک دوره 100 ساله از سال 1286 تا سال 1386 قابل مطالعه است .
وی گفت که کانون صنفی معلمان در دهم مهر سال 1378 از وزارت کشور مجوز گرفته است .
باغانی در مورد فعالیت های کانون صنفی به دیدارهای متعدد با 4 رئیس جمهور ، روسای مجلس و وزیران آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت که یک وزیر را استیضاح کرده است و گفت که به اتفاق آقای بهشتی کارت قرمز را کشیده اند .
وی همچنین سابقه دیدارهای این تشکل با وزرای آموزش و پرورش را نشست با 10 وزیر برشمرد .
باغانی از دولت احمدی نژاد به عنوان دولتی " بسیار خشن و سخت " نام برد و گفت که دولت آقای روحانی از دولت آقای احمدی نژاد بدتر است .
ایشان عنوان کرد که بهترین و برگزیده ترین معلمان در حاضر در زندان هستند .
در ادامه « علی اصغر ذاتی » از اعضای هیات مدیره پیشین گفت که فعالیت صنفی محدود در کانون صنفی نیست و معلمان زیادی تلاش کردند .
ایشان ضمن انتقاد از گزینش های سال 58 گفت که خیلی تلاش کردند که آموزش و پرورش در اختیار آن ها باشد اما نتوانستند .
ذاتی ضمن اشاره به ناکارآمدی نظام آموزشی گفت اگر ما هنوز دوره جنیینی را می گذرانیم و اگر مراسم ما غیر از صمیمیت ضعف های خاص خودش را دارد دلیلش این است که نگذاشتند که ما تمرین کنیم .
پس از 18 سال تازه اولین سالگرد را می گیریم .
این فعال صنفی عنوان کرد که نگذاشتند زندگی کنیم تا بتوانیم زندگی کردن را آموزش دهیم .
ذاتی ضمن انتقاد از آموزش ایدئولوژیک گفت که سند 2030 را نمی پذیرند اما دانش آموز ما در سن 15 سالگی مورد تعرض قرار می گیرد چون آموزش ندیده است . بخشی از زندگی همین مهارت های زندگی است .
این فعال صنفی در ادامه ضمن اشاره به وضعیت معلمان بازداشتی و هزینه هایی که معلمان شهرستانی داده اند گفت که ما کجا باید کار تشکیلاتی را یاد می گرفتیم . آدم ها تا می آیند می خواهند خودشان را مطرح کنند . فکر خودشان را مطرح کنند . ما گفتیم صنفی هستیم و افتخار من این است که صنفی بودن ما می توند بهترین تاثیر را در جامعه بگذارد . معلمان افتخار می کنند که در متن جنبش های اجتماعی جامعه قرار دارند .
ذاتی ضمن اشاره به نظریات " هانا آرنت " تاکید کرد که کنش های اجتماعی معلمان ضعیف است .
وی گفت که در کنش اجتماعی فراد باید به یک بلوغ فردی رسیده باشد و وقتی وارد یک همگرایی و کنش اجتماعی می شود این جا خودش را به جمع هدیه می کند و جمع را ارتقا دهد . ضعف های ما ناشی از این بود که افراد چه در کانون های تهران و چه در کانون های شهرستان ها این است که افراد می خواهند فقط خودشان را مطرح کنند . البته قصدی هم ندارند اما همان جا کانون را کوچک می کنند . وقتی تشکل را به کوچکی یک فرد کردی و همه چیز را در تفکرات شخصی یک نفر خلاصه کردی این مشکل ایجاد می کند . چرا ما در مرحله " جنینی " مانده ایم ؛ برای این که اجازه تمرین زندگی اجتماعی را به ما ندادند . خودمان هم سعی نکردیم وقتی در یک جریان اجتماعی قرار می گیریم و از خودمان بگذریم . جامعه شناسان معتقدند که بار سنگین تحولات اجتماعی روی دوش کسانی است که گمنام می مانند .
ذاتی از دهه 60 به عنوان دهه جنگ ، دهه 70 دهه وعده سازندگی ، دهه 80 دهه اعتراض و دهه 90 دهه ناامیدی نام برد .
این عضو هیات مدیره پیشین تاکید کرد که فقط اعضای کانون صنفی هزینه نداده اند و معلمان و فعالان دیگر هم در این کنش های اجتماعی نقش داشته اند .
در این مراسم « محمدتقی سبزواری » از سازمان معلمان ایران نیز به ارائه دیدگاه های خود پرداخت .
برخی از اعضای تشکل های فرهنگیان مانند انجمن اسلامی معلمان ایران و سازمان معلمان ایران به علت شرکت در جلسه ای که پیش از این با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور داشتند با تاخیرحضور پیدا کردند .
در این نشست « عادل عبدی » مشاور وزیر در امور تشکل ها حضور نداشت .
همچنین از مجمع فرهنگیان ایران اسلامی کسی در این مراسم حضور نداشت .
پایان گزارش/
گروه گزارش/
نخستین بار محمدجواد ابطحی در گفت و گو با خبرنگار مهر از ارائه طرح استیضاح محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش به هیئت رئیسه مجلس خبر داد .
وی با اشاره به اینکه تعداد متقاضیان این استیضاح به ۶۰ نفر رسیده است، ادامه داد: پس از تعطیلات یک هفتهای مجلس جهت سرکشی به حوزههای انتخابیه، این استیضاح در کمیسیون آموزش و تحقیقات مورد بررسی قرار میگیرد .
حسین مقصودی نماینده مردم سبزوار در مجلس نیز ضمن تایید این خبر گفت که طرح استیضاح آقای بطحایی تقدیم هیئت رئیسه مجلس شده است.
مقصودی گفته است وزیر آموزش و پرورش توجهی به سند چشمانداز آموزش و پرورش ندارد که این، یکی از مهمترین دلایل استیضاح آقای بطحایی است.
موارد استیضاح در بیش از 20 مورد مطرح شده است . ( 1 )پیشنهاد موکد صدای معلم آن است که در راستای " شفاف سازی " و " اعتماد سازی " این گونه نشست ها پشت درهای بسته انجام نشود و از خبرنگاران حوزه آموزش و پرورش دعوت به عمل آید
در ابتدای این نامه چنین آمده است :
احتراماً، اینجانبان جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، طبق اصل ۸۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده ۲۲۰ آئیننامه داخلی مجلس شورای اسلامی با توجه به دلایل زیر، درخواست استیضاح وزیر محترم آموزش و پرورش، جناب آقای دکتر بطحایی را داریم، خواهشمند است طبق مواد و اصول قانون اساسی، اقدامات مربوطه را انجام دهید.
دبیر هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در 12 آذرماه با رد برخی خبرسازی ها تاکید کرد که تا این لحظه هیچ طرحی در رابطه با استیضاح وزیر آموزش و پرورش در دستور قوه مقننه قرار ندارد.
چرا معلمان نباید از حرف های رد و بدل شده میان آنان اطلاعی نداشته باشند ؟ مگر آنان وکیل مردم نیستند ؟ علیاصغر یوسفنژاد، نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ایسنا ( این جا ) با اشاره به برخی حرف و حدیثهای ایجاد شده در رابطه با استیضاح سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش اظهارکرد: «تا این لحظه هیچ طرح استیضاحی درباره وزیر آموزش و پرورش تقدیم هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نشده است؛ بنابراین طرح استیضاح آقای بطحایی در دستور کار مجلس نیست.»
جالب آن که باز هم همین نماینده یعنی علیاصغر یوسفنژاد، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، در گفتوگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم ( این جا ) ، از ارائه طرح استیضاح سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، به هیئت رئیسه خبر داد گفت: 20 تن از نمایندگان طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش را امضا کردند.
وی افزود: طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارجاع میشود تا پس از سرکشی نمایندگان به حوزههای انتخابیه به آن رسیدگی شود.
وی افزود: طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارجاع میشود تا پس از سرکشی نمایندگان به حوزههای انتخابیه به آن رسیدگی شود.
سه شنبه 6 آذرماه تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ساعت 30 / 14 تا 30 / 16 با « سیدمحمد بطحایی » وزیر آموزش و پرورش نشستی برگزار کردند .
اطلاعاتی که از این گونه نشست ها در افکار عمومی و رسانه ها منتشر می گردد سلیقه ای است و بیشتر با سلیقه و صلاحدید خود افراد شرکت کننده در این نشست ها به اطلاع دیگران می رسد .
تاکنون در این نشست ها خبرنگاران و اصحاب رسانه حوزه آموزش و پرورش حضوری نداشته اند .
نخستین پرسش « صدای معلم » آن است که چرا رسانه ها به عنوان چشم و گوش افکارعمومی نباید در این نشست ها حضور داشته باشند ؟
چرا معلمان نباید از حرف های رد و بدل شده میان آنان اطلاعی نداشته باشند ؟ مگر آنان وکیل مردم نیستند ؟
پرسش دیگر از نمایندگان مجلس آن است که چه شد به یک باره 40 تن از نمایندگان مجلس امضای خود را پس گرفتند ؟
این نمایندگان شفاف و در نهایت صداقت دلایل این تصمیم را به اطلاع فرهنگیان برسانند .
آیا نمایندگانی که پای استیضاح وزیر آموزش و پرورش را امضا می کنند هنوز نمی دانند که آقای بطحایی دکتری ندارد ؟!
آیا به سایر مسائل و چالش های این وزارتخانه نیز با همین میزان دقت و شفافیت می نگرند ؟
پیشنهاد موکد صدای معلم آن است که در راستای " شفاف سازی " و " اعتماد سازی " این گونه نشست ها پشت درهای بسته انجام نشود و از خبرنگاران حوزه آموزش و پرورش دعوت به عمل آید .
این بهترین کاری است که نمایندگان مجلس می توانند برای معلمان انجام دهند .
پایان گزارش/
( 1 )
موارد استیضاح:
1- عدم توجه عملی به سند چشمانداز آموزش و پرورش( سند تحول بنیادین)
2- عدم توجه به عملی به امور تربیتی ـ پرورشی ـ تربیت بدنی ـ سلامت در آموزش و پرورش و مدارس آیا نمایندگانی که پای استیضاح وزیر آموزش و پرورش را امضا می کنند هنوز نمی دانند که آقای بطحایی دکتری ندارد ؟!
3- عدم توجه عملی به اجرای قانون و نظام هماهنگی
4- تنزل جایگاه مدیران مدارس از نظر منزلت و حقوق و مزایا در دوره وزارت ایشان
5- گرانتر شدن آموزش و پرورش در دوره وزارت ایشان
6- عدم توجه عملی در رسیدگی به سرانه مدارس کشور، بهخصوص مناطق محروم و متأسفانه، افزایش جمعیت دانشآموزان بازمانده از تحصیل بهویژه در مناطق حاشیهشهر ـ محروم ـ کارگران در دوره وزارت ایشان
7- افزایش آسیبهای اجتماعی در مدارس و نبود راهکارهای عملی وزیر برای مقابله با این آسیبهای جدید
8- عزل و نصبهای سیاسی ـ حزبی ـ باندی ـ رفاقتی در وزارت آموزش و پرورش و ادارهکلها و مدارس ویژه در مناطق محروم و عدم توجه به دانشآموزان در بحث تغذیه و...
9- عدم برنامه جدید برای افزایش حقوق، مزایای رفاهی، معیشتی فرهنگیان و تنزل جایگاه و رتبه اجتماعی ـ اقتصادی معلمان در دوره وزارت ایشان
10- کاهش دانشآموزان در خوابگاههای دانشآموزی ویژه در مناطق محروم و عدم توجه به دانشآموزان در بحث تغذیه و دیگر امکانات مورد نیاز دانشآموزان
11- عدم پویایی و نشاط در بین معلمان و دانشآموزان و کاهش انگیزه کاری در بین معلمان و کاهش انگیزه ادامه تحصیل
12- عدم شایستهسالاری و عدم ایجاد رقابت در بحث انتخاب معلمان خریدخدمت، در مهر سال 97 که باعث نارضایتی شدید در بین جوانان با تحصیلات عالیه شده و از طرفی بعضاً افراد غیرشایسته، غیرتخصصی و غیرمرتبط و فقط با لابیگری وارد بدنه آموزش و پرورش و مدارس شدند.
13- عدم مدیریت در ساماندهی نیروی انسانی در مدارس
14- عدم مدیریت مالی در وزارت آموزش و پرورش
15- واگذاری مراکز رفاهی ـ تربیتی ـ فرهنگی آموزشی و پرورشی به بخش خصوصی از جمله اردوگاه شهید باهنر و مراکز رفاهی
16- عدم نظارت بر مدارس غیردولتی و وابسته به سازمانها و نهادهای دیگر
17- حذف و کاهش مدارس ابتدایی و افزایش تعداد بازماندگان از تحصیل بهخصوص در مناطق محروم
18- عدم توجه به اقتصاد مقاومتی و تولید داخل
19- عدم توجه به وضعیت گرمایشی مدارس
20- عدم پای بندی به برنامههای ارائهشده در زمان اخذ رأی اعتماد
21- عدم پذیرش مسئولیت در مورد اتفاقات مدارس غرب تهران، استان قزوین و شاهد تهران
گروه اخبار/
در جریان اعتراضات صنفی معلمان در آبان ماه سال جاری تعدادی از فعالان صنفی معلمان دستگیر شدند . ( این جا )
تاکنون پیروز نامی ، محمدعلی زحمتکش ، علی فروتن و حسین رمضان پور با قید وثیقه آزاد شده اند .
محمد حبیبی ، اسماعیل عبدی و محمود بهشتی لنگرودی در حال حاضر در زندان به سر می برند .
پایان پیام /
گروه گزارش/
هم زمان با این تغییرات ؛ صدای معلم به عنوان نخستین رسانه رسمی در گزارشی نوشت : ( این جا )
" یک مقام آگاه در وزارت آموزش و پرورش از دخالت برخی از نمایندگان مجلس در این عزل و نصب ها خبر داد .فولادوند : وظیفه معلمان، رسانهها و فعالان صنفی است که کمک کنند تا مسئله تعلیم و تربیت و فرهنگ به دور از سیاست و بده و بستانهای سیاسی باشد تا بر اساس قانون به طراحی برنامههای خلاقانه در طراز شهر تهران بپردازد
در حالی که خبرنگاران و اصحاب رسانه در آموزش و پرورش برای برخی از کارهای جزیی و یا سطحی که بیشتر جنبه " نمادین " دارند به مراسم و نشست ها دعوت می شوند اما تاکنون مشاهده نشده است که خبرنگاران در چنین مجامعی حضور داشته باشند .
آن چه نیاز است تا جامعه و افکار عمومی در این زمینه بدانند چرایی این عزل و نصب ها و شفاف سازی در مورد آن ها است . "
با این حال امروز از خبرنگاران حوزه آموزش و پرورش برای شرکت در این مراسم دعوت به عمل آمده بود هر چند اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران از " صدای معلم " برای حضور در این مراسم دعوتی نکرده است .
« صدای معلم » در هفته های اخیر انتقاداتی را به عملکرد اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران و نیز شهرستان های تهران مطرح کرده بود .
« صدای معلم » در انتقاد از عملکرد اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران نوشت : ( این جا )
مهر ماه سال 96 ، « محمدرضا پوردستمالچی » از کلیه مدیران و معاونین آموزشی مدارس تهران ( هر دبیرستان 2 نفر ) برای شرکت در ضیافت نهار در مجتمعی مجلل واقع در خیابان ملاصدرا دعوت می کند و آخر کار یک پکیج تبلیغاتی در اختیار آن ها قرار می دهد .
همین فرد که از مشاوران معروف کنکور می باشد دوشنبه 4 تیرماه در اردوگاه منظربه ( شهید باهنر ) وزارت آموزش و پرورش برای روسای ادارات مشاوره سراسر کشور سخنرانی می کند . ( این جا )
یکشنبه 29 مهر 97 مدیرکل آموزش پرورش شهر تهران به اتفاق کلیه روسای مناطق و مشاورین به میزبانی یکی از موسسات معروف کنکور سفر یک روزه تهران تا کاشان را اجرا نمودند.
« صدای معلم » در این زمینه از مسعود ثقفی رئیس روابط عمومی شهر تهران توضیح خواست اما ایشان در مورد این موضوع اظهار بی اطلاعی می کند .
یکی از مسئولان واحد بازرگانی موسسه گاج به صدای معلم می گوید که این موسسه میزان مدیران آموزش و پرورش در هفته گلاب گیری کاشان در اردیبهشت ماه سال جاری بوده است . "
پس از این گزارش ؛ « مسعود ثقفی » در این مورد جوابیه ای را در " تلگرام " برای صدای معلم ارسال کرد اما این رسانه عنوان کرد که جوابیه باید رسمی باشد .
رئیس روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران به جای ارسال جوابیه قانونی همان چند خط را برای « یک کانال تلگرامی » ارسال کرد و این در حالی بود که کانال مربوطه اساسا خبر و یا گزارش قبلی صدای معلم را کار نکرده بود .
اما آن چه برای ما مورد پرسش و ابهام است این است که چگونه یک رسانه نسبت به این گونه تغییرات مدیریتی غیرشفاف و غیرمستند اعتراض و انتقاد می کند و خواهان پاسخ وزیر آموزش و پرورش می شود اما مدیر کل سابق آموزش و پرورش شهر تهران که رفتنش حالت " عزل " داشته است در این نشست از عملکرد و کارنامه مدیریتی خویش حتی دفاع هم نمی کند .
البته اگر حرفی برای گفتن باشد !
خبر را به نقل از پرتال اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران بخوانید :
فولادوند: از اعتماد آقای بطحایی تشکر میکنم و امیدوارم با همت همکارانم، پاسخی شایسته به این اعتماد بدهم.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران ،عبدالرضا فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش تهران در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، اظهار کرد: امروزه آموزش و پرورش به عنوان اصلیترین نهاد اجتماعی و زمینهساز توانایی در نسل حاضر و آینده است، آموزش و پرورش میتواند با تربیت افراد آگاه و پرورش نیروی کار تخصصی، پیگیر توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و وحدت سیاسی، اجتماعی و ارتقای مدیریت مؤثر داخلی و رشد و توسعه پایدار باشد.
فولادوند اظهار کرد: به تربیت نیروی آگاه و متخصص، نیاز داریم به همین دلیل توجه به آموزش و پرورش به تعبیر رهبر معظم انقلاب وظیفه کل جامعه و دستگاهها است چرا که ایشان به صراحت هر نوع هزینه کردن در این نهاد را سرمایهگذاری و رسیدن به آموزش و پرورش آیندهساز میدانند.
فولادوند عنوان کرد: آموزش و پرورش شهر تهران به عنوان قلب آموزش و پرورش ایران علاوه بر همکاری بین اعضای اصلی خود یعنی خانه و مدرسه، نیازمند همراهی و همدلی بخشهای مختلف نظام است. امروز مطالبه مردم از آموزش و پرورش یاد دادن خواندن و نوشتن نیست و مطالبه آنها برخورداری مدارس از آموزش با کیفیت است.
وی عنوان کرد: در این فضای مطالبهگرانه و تنوع سلایق، محدودیت منابع انسانی، محدود بودن مشارکت مردم در تأمین هزینههای آموزش و پرورش و اتکای بیش از حد به منابع دولتی، آموزش و پرورش شهر پیچیده ای مانند تهران، نیازمند حرکت بر مدار قانون و پرهیز از هرگونه شتابزدگی و برنامه محوری است. رئیس روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران به جای ارسال جوابیه قانونی همان چند خط را برای « یک کانال تلگرامی » ارسال کرد و این در حالی بود که کانال مربوطه اساسا خبر و یا گزارش قبلی صدای معلم را کار نکرده بود
فولادوند افزود: باور دارم قطار آموزش و پرورش شهر تهران بر ریل برنامههای کارشناسی تنظیم شده است و به همکارانم اطمینان خاطر میدهم که با دقت و حساسیت و بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب و برنامههای ارائه شده از سوی وزیر آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی این قطار به حرکت خود ادامه دهد و با بررسی وضع موجود و شناسایی فرصتها و تهدیدها، برنامههای اصلاحی و مکمل را اجرا کنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران تصریح کرد: آموزش و پرورش سرمایه نسل امروز و فردای ماست و در آموزش و پرورش کیفی سهم مردم در اداره امور مدارس و تولید و اجرای برنامههای آموزشی بالا میرود. آموزش و پرورش تهران باید متعلق به مردم، دانش آموزان و معلمان باشد و وظیفه معلمان، رسانهها و فعالان صنفی است که کمک کنند تا مسئله تعلیم و تربیت و فرهنگ به دور از سیاست و بده و بستانهای سیاسی باشد تا بر اساس قانون به طراحی برنامههای خلاقانه در طراز شهر تهران بپردازد.
فولادوند ادامه داد: امیدوارم آن رفتن و این آمدن منشاء خیر و خدمت به مردم و تربیت نسل در طراز جمهوری اسلامی باشد.
عباسعلی باقری مدیرکل سابق آموزش و پرورش شهر تهران نیز در این مراسم اظهار کرد: اگر هر کشوری و سازمانی میخواهد نجات پیدا کند، یک راه بیشتر ندارد و آن توجه به تربیت است و منظور از تربیت، توجه به علم است.
وی با بیان اینکه اگر میخواهید وضعیت ۲۰ سال آینده کشور را ارزیابی کنید، آموزش و پرورش را در زمان حال مورد توجه قرار دهید، ادامه داد: خانواده و آموزش و پرورش دو رکن اصلی تربیت هستند و خانواده مهمتر است؛ باید ۲۵۵۵ روز اول زندگی فرزندان را دریابیم و این در خانواده شکل میگیرد.
باقری اضافه کرد: در بحث آلودگی هوا افراد میدانند که نباید با خودروی تک سرنشین در شهر تردد کنند اما چرا انجام میدهند چون دانش و آگاهی هست اما تربیت نیاز دارد. آن چه برای ما مورد پرسش و ابهام است این است که چگونه یک رسانه نسبت به این گونه تغییرات مدیریتی غیرشفاف و غیرمستند اعتراض و انتقاد می کند و خواهان پاسخ وزیر آموزش و پرورش می شود اما مدیر کل سابق آموزش و پرورش شهر تهران که رفتنش حالت " عزل " داشته است در این نشست از عملکرد و کارنامه مدیریتی خویش حتی دفاع هم نمی کند
مدیرکل سابق آموزش و پرورش شهر تهران گفت: باید معلم ابتدایی را مربی کنیم تا مهارتهایی که دانشآموزان نیاز دارند را ارائه دهند و از سوی دیگر دانشآموز باید احساس نیاز به کسب دانش داشته باشد.
وی با بیان اینکه کسی که یادگیرنده نیست نمیتواند یاد دهد، تصریح کرد: یکی از آسیب معلمان این است که زود از یادگیری فاصله میگیرند؛ باید معلمان مهارتهای یادگیری را بلد باشند و به دانشآموزان منتقل کنند.
باقری ادامه داد در آموزش و پرورش شهر تهران تلاش کردیم معلم ابتدایی توانمند شود و دستگاههای مختلف معلمان را آموزش دهند.
وی افزود: کشور ما وقتی آباد میشود که خانوادهها و آموزش و پرورش آبادی داشته باشیم. معلمان میتوانند شرایط یادگیری را تسهیل کنند معلم مربی و تسهیلگر است و شرایط را برای یادگیری دانشآموز فراهم میکند. دانشآموز باید احساس نیاز کند و بچهها از مدرسه لذت ببرند و دانشآموز احساس کند وقتی به مدرسه میآید به بخشی از نیازهایش پاسخ داده میشود.
مدیرکل سابق آموزش و پرورش شهر تهران در پایان گفت: یکی از آسیبهای بزرگ معلمان این است که زود از یادگیری فاصله میگیرند و محفوظاتی در ذهنشان دارند که تبدیل به زره پوش میشود و موضوعات جدید را نمیپذیرند ما معلمان باید همیشه باید یادگیرنده باشیم تا بتوانیم تسهیلگر یادگیری باشیم.
محسن بهارلو معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران نیز در این مراسم گفت: آموزش و پرورش به جهت سلامت و مسؤولیتپذیری نیروی انسانی، غنی است.
وی با بیان اینکه پذیرش مدیریت شجاعت میخواهد، گفت: مدیر باید امورات بسیار پیچیده، متنوع و چند وجهی آموزش و پرورش را رصد کند و در موضوعات کلان باید مجموعه را متعادل نگه دارد.
پایان گزارش/
پیام اصلی تحصن معلمان در دو مرحله گذشته این است که وضعیت اقتصادی معلمان خوب نیست و به دلیل گرفتار آمدن در چنبره مشکلات معیشتی ،معلمان نمی توانند به طور جدی در تعلیم و تربیت فرزندان میهن اثرگذار باشند.
بدیهی است معلمان نباید این مشکل را با در گیر شدن با شغل دوم و سوم برای تامین معاش حل کنند زیرا با این عمل اولا کم کم از تمرکز بر امر تعلیم و تربیت فاصله می گیرند و ثانیا به جایگاه اجتماعی معلم ، صدمات جبران ناپذیری وارد خواهد شد. لذا ضروری است حاکمیت برای رفع مشکل با توجه به جایگاه معلمان اقدامی عاجل در این زمینه داشته باشد. پاسخگویی، تساهل و تسامح می تواند بهترین واکنش از جانب حاکمیت باشد
1- وضع قوانین عادلانه :
وضع و اعمال قوانین ناعادلانه اگر در کوتاه مدت موجب واکنش جامعه هدف نشود اما با گذشت زمان سنتزی می شود که دیگر نمی توان با تهدید و ارعاب صورت مسئله را پاک کرد.
ضروری است نهادهای واضع قانون چه در قالب بخشنامه و آیین نامه و چه در شکل قانون در معنای خاص مصادیق و مولفه های رفاهی طبق اصل سوم و چهل و سوم قانون اساسی را جهت تکریم و کرامت انسانی که هدف مندرج در مقدمه قانون اساسی جمهوری اسلامی هم هست را تحقق بخشند.
2- عدم نگاه امنیتی به اعتراضات صنفی-مدنی
اعتراض مسالمت آمیز در فضایی امن و آزاد که قانون را نقض نکند، حق معلمان و دیگر اقشار است و نشانه پویایی و بالندگی جامعه است لذا از دولت و حاکمیت انتظار داریم با اعتراضات معلمان برخورد فرهنگی -اجتماعی داشته باشند نه امنیتی- پلیسی.
نگاه امنیتی به موضوع اعتراضات مدنی موجبات رادیکال شدن امر خواهد شد و تشکیل جلسات متعدد امنیتی توسط نهادهای موازی، پیگیری موضوع را از دایره ساده و سهل خارج و چارچوب دیگری به آن می دهد که نمی تواند زیبنده و مطلوب باشد زیرا اعتراضات اجتماعی را نمی توان با سرکوب و برخورد پلیسی از بین برد .
3 - عدم استفاده از واژه های فرافکنانه
به کار بردن الفاظی نظیر دشمن و معاندین در ارتباط با هر گونه اعتراض مدنی ولو غیرقانونی می تواند موجبات تحرکات بعدی شود.از آنجا که پاسخگویی، تساهل و تسامح می تواند بهترین واکنش از جانب حاکمیت باشد لذا پیشنهاد ما این است که به عنوان اولین قدم ، همکاران فرهنگی بازداشت شده هر چه زودتر آزاد شوند تا فضای آرامش و حسن نیت دولت به فرهنگیان به صورت عملی دیده شود .
ضمنا چنانچه باب گفت و گو بر پایه درک متقابل معلمان و مسئولین از اوضاع نابه سامان معلمان و شرایط کشور باز باشد خواهیم توانست تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.
سایت سازمان معلمان ایران