نظام آموزشي ما نهايتاً بر قدرت پرستي بنياد شده است. اينها همه دست به دست هم داده و مسأله تربيت انسان را براي اينكه بتواند عاقلانه اهميت خويش را نسبت به ديگر افراد بسنجد، به كلي مغشوش كرده است.
به جاي اينكه اعتقاد به فرديت به طرز سنجيده با ديگرخواهي تأليف شود- يعني به جاي اينكه كسي بگويد: آنچه به راستي اهميت دارد افراد آدمي هستند، ولي غرض اين نيست كه خود من چندان اهميتي دارم-آميزه اي از خودخواهي و اعتقاد به مسلك جمعي مبناي كار قرار گرفته است. چنان بر پايه بعضي تصورات رمانتيك، در اهميت دادن به خود و حيات عاطفي خود و فراتاباندن خود و كشاكش (شخصيت) فردي با گروه و جمع زياده روي شده كه ديگر جايي براي سايرين نمانده و ايجاد مناسبات شخصي خردمندانه از دايره ي امكان بيرون رفته است.
چنين طرز فكري متضمن اين معناست كه يا سلطه برانيد يا گردن بنهيد؛ يا به مقام رجل كبير برسيد و قهرمان شويد و با تقدير دست و پنجه نرم كنيد و نامور شويد به قول هراكليتوس (هرچه از بالاتر فرو بيفتيد، بلندآوازه تر مي شويد) يا به توده ها بپيونديد و قيادت رهبر را گردن بنهيد و خويشتن را در راه آرمانهاي والاي جمع فدا كنيد. در اين تكيه مبالغه آميز بر اهميت كشاكش بين فرد و جمع، عنصري از روان نژادي و هيستري وجود دارد و من شك ندارم كه راز اقبال مبتني بر قهرمان پرستي و چيرگي و تسليم،در همين هيستري و همين واكنش به فشار تمدن نهفته است...
سياستمدار بايد به جاي پيكار در راه تحقق ارزشهای مثبت و والا (از قبيل خوشبختي و مانند آن) مساعي خويش را به مبارزه با بديها و آفات محدود كند.اما معلم اصولاً در وضع ديگري است، زيرا اگر چه نبايد ارزشهاي والايي را كه خود بدأنها معتقد است به شاگردان تحميل كند، بدون شك بايد علاقه ايشان را به آن ارزشها برانگيزد.
معلم بايد غمخوار روح شاگردانش باشد (وقتي سقراط به يارانش مي گفت روح خود را تيمار بداريد، غم آنان را مي خورد).
پس عنصری هنري و رمانتيك در آموزش و پرورش وجود دارد كه بايد از سياست دور نگاه داشته شود...
از اين رو، سعي در تحميل ارزشهاي والا نه تنها با شكست روبه رو مي شود ،بلكه مسلماً به شاگردان آسيب مي رساند و نتيجه اي كه از آن به دست مي آيد، برخلاف آرمانهاي مورد نظر، هم كليت و هم جنبه خصوصي خود را از دست مي دهد...
هدف نظام آموزشي ما بايد اين باشد كه آسيب نرساند و بنابراين آنچه را که كودكان و نوجوانان بيش از هرچيز بدان نيازمندند تا مستقل از ما شوند و خود راه خويش را برگزينند، به ايشان بدهد.
جامعه باز و دشمنانش
جامعهشناسی علامه
پی مصلحت مجلس آراستند
نشستند وگفتند و برخاستند
در خبر ها آمده بود:"هیات های اندیشه ورز در وزارت آموزش و پرورش تشکیل می شوند " ( این جا )
آنچه از هیأت اندیشهورز یا اتاق فکر استنباط می شود،هم اندیشی نخبگان و صاحب نظران و منتقدانی است که در عرصه علم و عمل، قدرت برنامهریزی و تجزیه و تحلیل مسائل برخوردار باشند، و با تدبیر و برنامهریزی کنند و پیشرفت و پس رفت امور را رصد و ارزیابی کنند و بر تقویت و تشویق عوامل پیشرفت و ایجاد زمینه ی کارایی، استحکام و برطرف شدن موانع و به حداقل رساندن اشتباهات تأثیرگذار باشند و علاوه بر تولید فکر و اندیشه، راهکار ارائه دهند.
اقدام به ظرفیت سازی و تشکیل هیأت های اندیشه ورز گام خوبی از سوی وزیر محترم آموزش و پرورش است و شرط لازم است و کافی نیست،و اگر قرار است که به گفته ی وزیر محترم :
"آموزش و پرورش ما با یک جهش از مسائل مزمن و قدیمی خود رهایی یابد و اگر قرار است این هیات ها زمینه را برای استفاده از نظرات بیش از یک میلیون نفر از همکاران ما فراهم کند"
محدود نمودن این ظرفیت به حضور نام های تکراری در عرصه ی تشکل های موجود نمی تواند چندان راهگشا باشد و به نظر می رسد که اگر این هیأت های اندیشه ورز به صورت مدنی و از پایین به بالا شکل بگیرد فارغ از محدود نمودن به قشرخاصی و بدون اعمال سلایق و بدون دخالت و مهندسی مسوولین سیستم آموزش و پرورش و صرفا با تسهیل گری ایشان شکل بگیرد، می تواند زمینه ایجاد و شکل گیری فراگیر ترین و شفاف ترین تشکل در حوزه ی تعلیم و تربیت را در سراسر کشور را فراهم نماید .
با توجه به فضای غالب تشکل های موجود که یک حلقه ی بسته و انحصاری در رأس هرم آنها همانند پدرخوانده ها ایفای نقش می کنند و ارتباط و وابستگی و چسبندگی اعضای ارشد تعدادی از این تشکل ها به مناصب دولتی و هرم قدرت، قاعدتا از کوزه ی این هیأت های اندیشه ورز با این مظروف نباید انتظار تراوش فکر و ایده ی تحول گرایی را داشت و هر میزان که اعضای این هیأت های اندیشه ورز منافع شخصی کمتری در حوزه ی آموزش و پرورش داشته باشند قاعدتا می توانند به دور از یار و یار کشی های رایج و سهمیه طلبی ها و غنیمت خواهی ها،دلسوزانه موثر واقع شوند و در غیر این صورت همان داستان تکراری و بده بستان های رایج تداوم خواهد داشت.
قبل از هر اقدامی بهتر بود با دعوت از صاحب نظران و منتقدان، اساسنامه و شیوه نامه ای جهت شکل گیری این هیأت های اندیشه ورز به رشته ی تحریر در آید و در همان اساسنامه با پیش بینی انحراف هایی که به واسطه ی دخالت مسوولین و یا اعضای تشکل ها می توانند در مسیر تحقق اهداف هیأت های اندیشه ورز ایجاد کنند، بندهایی بازدارنده گنجانده می شد و علاوه بر آن زمینه برای مشارکت دغدغه مندان غیرفرهنگی،از جمله اولیاء دانش آموزان ،صاحب نظران سازمان های مردم نهاد در حوزه تعلیم و تربیت و سایر اقشار مرتبط لحاظ می شد و البته شکل گیری این هیأت های اندیشه ورز زمانی می تواند استحکام و دوام و قوام داشته باشد که از پایین ترین بخش ها شکل بگیرد و نه اینکه در بخش ستادی مرکز با حضور تعدادی از افراد همیشه حاضر در همه ی مناسبت های مشابه!
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
ظاهرا یکی از بستههای حمایتی که در نهادهای زیرمجموعه دولت تهیه شده، با محوریت افزایش حقوق کارمندان دولت است. مساله افزایش حقوق کارمندان در مقطع کنونی از ابعاد مختلف قابلبررسی است. ابتدا باید مشخص شود افزایش حقوق کارمندان از چه محلی تامین خواهد شد. آیا دولت قرار است بدون افزایش سقف مخارج خود، از محل صرفهجویی در سایر هزینههای جاری، اقدام به افزایش حقوق کارمندان کند.
یا قرار است این افزایش حقوق از محل کاهش اعتبارات عمرانی یا از محل برداشت ریالی از منابع صندوق توسعه ملی یا فروش اوراق و ایجاد بدهی جدید تامین شود. هر یک از شیوههای مذکور عوارض متفاوتی خواهد داشت. افزایش حقوق کارمندان دولت از محل برداشت ریالی از صندوق توسعه ملی، به معنی افزایش خالص داراییهای خارجی بانک مرکزی و افزایش پایه پولی است و به سرعت آثار تورمی دارد.
اگر افزایش حقوق کارمندان از محل ایجاد بدهیهای جدید دولتی و فروش اوراق تامین شود، عوارضی مانند افزایش نرخ سود و همچنین مشکلاتی مانند انباشت بدهیهای دولت و مشکل بازپرداخت بدهیها در دورههای بعد را خواهد داشت. اگر افزایش حقوق کارمندان از محل کاهش اعتبارات عمرانی باشد، این مساله منجر به کاهش تشکیل سرمایه اقتصاد و عمیقتر شدن رکود میشود.
این مساله، بعد دیگری نیز دارد. از نیمه دوم سالجاری به بعد، کاهش معنیداری در درآمدهای نفتی و مالیاتی دولت رخ خواهد داد. در این شرایط هرگونه افزایش در مخارج دولت همزمان با کاهش درآمدهای دولت، منجر به افزایش کسری بودجه خواهد شد. حتی بدون فرض افزایش حقوق کارمندان نیز بهنظر میرسد کسری بودجه سالجاری و سال آینده رقم قابلتوجهی خواهد بود. افزایش حقوق کارمندان این کسری را افزایش خواهد داد. در نهایت تشدید کسری بودجه از کانالهای مختلف به منابع بانک مرکزی منتقل میشود و منجر به افزایش نقدینگی و افزایش تورم خواهد شد. این نکته را نیز میتوان افزود که در شرایط تورمی، افزایش حقوق کارمندان بر افزایش تقاضا اثر میگذارد و از این مسیر نیز اثر تورمی خواهد داشت.
افزایش حقوق کارمندان دولت، مطالبات مشابهی را بین کارکنان شرکتها و بنگاههای خصوصی نیز ایجاد خواهد کرد. در شرایط رکودی، بهطور طبیعی امکان افزایش حقوق کارکنان بخش خصوصی وجود نخواهد داشت. در نتیجه ایجاد انتظار افزایش عمومی دستمزدها، نارضایتی عمومی را در جامعه تشدید خواهد کرد. آنچه را که گفته شد، میتوان به بیان سادهتر اینگونه جمعبندی کرد که در شرایط فعلی، افزایش هزینههای جاری دولت به ویژه افزایش فراگیر حقوق کارمندان دولت، منجر به افزایش تورم و بیثباتی اقتصاد و در نهایت کاهش بیش از پیش قدرت خرید شهروندان خواهد شد.
برنامههای حمایتی مختلفی در دستور کار دولت قرار دارد که هنوز اعلام عمومی نشده است. در طراحی این برنامهها از جمله موردی مانند افزایش حقوق کارمندان، لازم است ملاحظاتی مدنظر قرار بگیرد که در اینجا به سه مورد مهم اشاره میشود:
اول آنکه، لازم است شرایط فعلی برای مردم تشریح شود. دولت باید صادقانه، ناممکن بودن افزایش هزینههای جاری و افزایش حقوق کارمندان را برای مردم تشریح و از ایجاد تعهدات غیرممکن یا پرهزینه اجتناب کند.
دوم آنکه، دولت ضمن اجتناب از ایجاد تعهدات جدید، باید در اسرع وقت اقدام به اصلاح سیاستهای مالی و بودجهای خود کند.
طی سالهای گذشته، تعلل و کوتاهی فراوانی در اصلاح سیاستهای اقتصادی دولت رخ داد. بودجه عمومی و سیاستهای مالی دولت بسیار ناکارآ است و اتلاف منابع و ناکارآیی گستردهای در تخصیص منابع عمومی وجود دارد. لازم است در اسرع وقت، ساختار مخارج دولت اصلاح شود و کارآیی تخصیص منابع عمومی افزایش یابد. سیاستهای مالی نادرست و ناکارآمد مانند فروش ارزان حاملهای انرژی، توزیع یارانه نقدی بین اقشار غیرنیازمند، تعهد به فروش ارز ارزان برای فهرست گستردهای از اقلام وارداتی، تعدد دستگاهها و نهادهای وابسته به بودجه عمومی و نظایر آن، منجر به ناترازی گسترده بودجه شده است.
در شرایط فعلی، مدیریت مخارج دولت بیش از همیشه از اهمیت حیاتی برخوردار است. البته مدیریت بودجه در شرایط کاهش درآمدهای عمومی و رکود اقتصادی، به کارآیی و هوشمندی بالای دستگاه متولی بودجه نیاز دارد. هرگونه بیتدبیری در سیاستگذاری یا ناکارآیی در اجرا، میتواند بر ابعاد مشکلات اقتصادی کشور بیفزاید و کشور را با چالشهای جدید مواجه کند.
سوم آنکه، لازم است از اقشار آسیبپذیر جامعه به شکلی موثر و کارآمد حمایت شود. همزمان شدن رکود اقتصادی و تورم بالا، دامنه فقر را گسترش خواهد داد. گسترش فقر و بیکاری بین برخی اقشار حتی میتواند تبعاتی مانند تغذیه ناکافی، بهداشت نامناسب، ترک تحصیل و آسیبهای اجتماعی بهدنبال داشته باشد.
لازم است دولت با یک طراحی دقیق، از محل صرفهجویی در مخارج جاری خود، برنامههای هدفمند و موثری برای حمایت از اقشار آسیبپذیر به اجرا درآورد. بهعنوان مثال، بخشی از منابع حاصل از اصلاح نرخ ارز دولتی و اصلاح بازار انرژی میتواند منابع کافی برای حمایتهای اجتماعی را فراهم آورد.
در پایان لازم به تاکید مجدد است که در شرایط فعلی امکان اجرای برنامههای حمایتی گسترده و با پوشش همگانی وجود ندارد و به ناچار برنامههای حمایتی دولت باید منحصرا دهکهای درآمدی پایین و گروههای آسیبپذیر را هدف قرار دهد.
روزنامه دنیای اقتصاد
گروه رسانه/
سایت « رسانه معلم » که اخبار و دیدگاه های محمود فرشیدی و اعضای کانون تربیت اسلامی را منتشر می کند در یادداشتی از تشکیل هیات های اندیشه ورز و با به عبارت دیگر « خانه تشکل ها » با عنوان " آموزش و پرورش در تقویت خانه احزاب از وزارت کشور سبقت گرفت " انتقاد نموده است .
شنبه هفدهم شهریور ماه هیات های اندیشه ورز در محل " ساختمان قدیمی دفتر تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش " با سخنرانی وزیر آموزش و پرورش و فعالان تشکل ها افتتاح گردید . ( این جا )
گفتنی است در دولت های نهم و دهم و وزارت فرشیدی ، حاجی بابایی و علی احمدی پست « مشاور وزیر در امور تشکل ها » که از زمان وزارت « مرتضی حاجی » شکل گرفته بود به حالت تعلیق درآمد .
همچنین در آن 8 سال ؛ فعالیت تشکل های فرهنگیان با محدودیت ها و موانع بسیاری رو به رو شد و برای بسیاری از فعالان صنفی و تشکل ها پرونده های مختلفی در حراست ها و هیات های تخلفات اداری وزارت آموزش و پرورش تشکیل شده و احکام صادر گردید .
« صدای معلم » تاکنون انتقادات قابل توجهی را نسبت به عملکرد و رویکرد تشکل های فرهنگیان داشته است اما این حرکت وزیر آموزش و پرورش گامی رو به جلو محسوب می گردد .
گروه استان ها و شهرستان ها/
چندی پیش گزارشی با عنوان : " دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان شرقی در بلاتکلیفی ؟! ( اعتراض دانشجو معلمان ) " ( این جا ) در صدای معلم منتشر گردید .
متاسفانه مسئولان مربوطه هیچ پاسخی نسبت به این گزارش ندادند .
یکی از فرهنگیان تبریز با ارسال نامه ای برای صدای معلم از وضعیت دانشگاه فرهنگیان تبریز انتقاد کرده است .
« صدای معلم » کماکان آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
گروه تشکل ها /
امروز شنبه هفدهم شهریور ماه هیات های اندیشه ورز در محل " ساختمان قدیمی دفتر تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش " با سخنرانی وزیر آموزش و پرورش و فعالان تشکل ها افتتاح گردید .
وزیر آموزش و پرورش در این مراسم گفت : ( 1 )
" آموزش و پرورش ما می تواند با یک جهش از مسائل مزمن و قدیمی خود رهایی یابد ؛ این هیات ها می تواند زمینه را برای استفاده از نظرات بیش از یک میلیون نفر از همکاران ما فراهم کند .
وي در بخش ديگري از سخنان خود افزود: چرا نتوانستیم مسائل قدیمی و تکراری سی ساله آموزش و پرورش را حل کنیم ؟ همه باید به این مسئله با جدیت فکر کنیم .
اگر بخواهیم مسائل مزمن و معیشتی را با همان روش های چهل ساله ( مثل سخنرانی ) حل کنیم نخواهیم توانست . شما اشتباهات ما را بگویید و گوشزد کنید . شما کمک کنید تا راههای جدید را پیدا کنیم .
وظیفه اصلی این هیات ها همین است .
بطحايي در بخش ديگري تاکید کرد: اینکه ما دور هم بنشینیم و از مشکلات حرف بزنیم و همه هم تایید کنند مشکلات حل نمی شود ؛ باید این جلسات منظم و با دستور مشخص با تحمل انتقادها و با حضور وزیر و معاونین تشکیل و پیگیری شود . "
در این مراسم عادل عبدی مشاور وزیر در امور تشکل ها نیز هدف از تاسیس این مرکز را همفکری برای حل مشکلات آموزش و پرورش برشمرد و اظهار امیدواری کرد تشکل ها جلساتی با مدیران وزارت خانه و صاحب نظران داشته باشند و در حل و فصل مسائل به مسئولان امر کمک کنند.
در نشست امروز نمایندگانی از کانون صنفی معلمان، سازمان معلمان ایران، مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، انجمن اسلامی معلمان، جامعه اسلامی فرهنگیان و کانون صنفی مدرسان تربیت معلم حضور داشتند و هریک به مدت 5 دقیقه به ارائه نظرات و دیدگاه های خود پرداختند .
تاکنون اختصاص دفتری برای تشکل های فرهنگیان در وزارت آموزش و پرورش سابقه نداشته است .
نشست امروز هیچ انعکاسی در پرتال وزارت آموزش و پرورش نداشته است .
پایان پیام/
( 1 ) این بخش از خبر از سایت سازمان معلمان ایران اقتباس گردیده است .
گروه گزارش/
امروز شنبه 17 شهریور ماه قرار بود تا نشست تودیع و معارفه « یوسف نجفی » معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش برگزار گردد اما این نشست برگزار نشد .
در مورد دلایل لغو این جلسه توضیحی ارائه نگردیده است .
« صدای معلم » قبل از استیضاح وزیر آموزش و پرورش انتقاداتی را در مورد عملکرد این معاونت مطرح نموده بود . ( این جا )
پیش از این اسیتضاح وزیر آموزش و پرورش در هیات رئیسه مجلس وصول گردیده بود و قرار بود سه شنبه 13 شهریور ماه در مجلس مطرح شود اما به گفته « اکبر رنجبر زاده » هیچ امضایی پای استیضاح بطحایی نمانده بود .
هنوز نمایندگان استیضاح کننده وزیر آموزش و پرورش توضیحی در مورد علت و علل پس گرفتن امضا به معلمان و افکار عمومی ارائه نکرده اند .
پایان گزارش/
گروه استان ها و شهرستان ها/
پنج شنبه 15 شهریور ماه شهرستان بروجرد میزبان وزیر آموزش و پرورش بود .
بطحایی در مراسم نکوداشت « محمدرضا حافظی » رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز کشور که در دبیرستان تاریخی امام و به همت این خیر مرمت شده بود حضور یافته و سخنرانی کرد .
سخنرانان جلسه به ترتیب فرماندار بروجرد، استاندار لرستان، علاءالدین بروجردی، وزیر آموزش و پرورش و محمدرضا حافظی بودند.
در این همایش فیلم کوتاهی از محمدرضا حافظی نمایش داده شد .
لازم به ذکر است ؛ حافظی پیش از انقلاب سه دوره عضو انجمن شهر بروجرد (شورای شهر) بوده و اولین کارخانه برق استان لرستان توسط پدر ایشان به بروجرد آورده شده است .
پس از مراسم وزیر آموزش و پرورش به همراه مدیر کل و مدیر آموزش و پرورش بروجرد برای همدردی و تسلیت در منزل « عباس گودرزی » نماینده بروجرد حضور یافتند.
در حاشیه این مراسم وزیر آموزش و پرورش بر پرسش های یک خبرنگار در مورد مشکلات آموزش و پرورش و معلمان پاسخ داد .
بطحایی در مورد " سرانه مدارس " گفت :
بخشی از سرانه پرداخت شده است و در یکی دو هفته گذشته سرانه ای به استان ها ارسال گردیده است .
وزیر آموزش وپرورش اظهار امیدواری کرد تا بخشی از این سرانه تا پایان شهریور ماه در اختیار مدارسی که امکانات کمک های مردمی وجود ندارد قرار گیرد .
بطحایی در پاسخ به وضعیت رتبه بندی معلمان گفت که لایحه پیشنهادی را به به دولت ارسال کرده است و امیدوار است تا به زودی در دستور کار دولت و مجلس قرار گیرد و نمایندگان مجلس هم سعی و تلاش خود را برای عملیاتی کردن و اجرای آن انجام خواهند داد .
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی در مورد " تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی به پیمانی " گفت :
تبدیل وضعیت مستلزم دریافت دریافت " ردیف " از سازمان امور اداری و استخدامی است .
تا زمانی که این سازمان نه فقط برای آموزش و پرورش که برای همه دستگاه ها این اجازه را ندهد و ردیف تبدیل وضعیت را ندهد این اتفاق نمی افتد .
بطحایی ضمن اشاره به انجام برخی مذاکرات و اقامه دلایل با این سازمان اظهار امیدواری کرد تا اداره امور اداری و استخدامی کشور نیز در راستای سیاست های دولت و برنامه تحول اداری تا قبل از سال 97 مجوز تعدادی از ردیف ها را صادر کند .
« فرهاد داودوندی » وبلاگ نویس بروجردی در حاشیه این مراسم نوشت :
" آیا حضور وزیر آموزش و پرورش در بروجرد نفعی هم برای شهرمان خواهد داشت؟
خدا کند میهمانی و چراغانی این سفر تاریخی برای بروجرد باشد .
نه اینکه میهمانی اینجا و چراغانی اش برای شهرهای دیگر باشد! "
پایان گزارش/
گروه رسانه/
پروانه مافی، عضو فراکسیون امید مجلس معتقد است که تصویب لوایح مربوط به FATF میتواند تا ۵۰ درصد از نرخ ارز بکاهد.
پروانه مافی نماینده اصلاح طلب در توییتر خود نوشت:
لوایح ۴ گانه که در حال تصویب در مجلس است و FATF یکی از آنهاست، می تواند تبادلات پولی بین المللی مارا تسهیل کرده و از دستاورد این اتفاق ضمن ثبات در بازار ارز می توان قیمت آن را حتی به میزان ۵۰% قیمت فعلی کاهش دهد.
اقتصادنیوز
گروه اخبار/ تعدادی از نمایندگان با ارائه طرحی به دنبال آن هستند تا این علنی شدن را در پارلمان ایران هم ساری و جاری کنند اما آیا این تغییر صورت می گیرد؟