صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه اخبار/

حقیقتا، کدام پزشک به خاطر زیرمیزی گرفتن و خطاهای متعدد که منجر به فوت و فلج شدن و آسیب های متعدد به انسان ها می شود، این گونه در معرض دوربین قرار گرفته شده است؟! کدام قاضی به خاطر رشوه و خطاهای در صدور احکام این گونه مؤاخذه شده است؟! کدام مفسد اقتصادی این گونه قبل از صدور حکم، به مردم معرفی شده و آبرویش ریخته شده است؟!

چهارشنبه, 20 آذر 1397 07:43

نجات بهرامی آزاد شد

گروه اخبار/

آزادی نجات بهرامی معاون رسانه ای مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش

« نجات بهرامی » معاون رسانه ای مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش آزاد شد .

بهرامی دوشنبه 19 آذرماه با قرار کفالت آزاد شده است .

معاون رسانه ای مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی به صدای معلم گفت : از دلیل بازداشتم اطلاعی ندارم و خوشحال هستم که در خدمت همکاران حضور دارم .

« صدای معلم » تنها رسانه رسمی بود که خبر دستگیری ایشان را منتشر کرد . ( این جا )

پایان پیام/


 آزادی نجات بهرامی معاون رسانه ای مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش

بازداشت نجات بهرامی معاون رسانه ای و تهدید وزیر آموزش و پرورش به خاطر پخش مسابقه فوتبال

این بخش از صحبت های آقای بطحایی وزیر آموزش و پرورش در جمع کارکنان خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در رسانه ها بازتاب گسترده ای داشت:

"یادتونه من مسابقه فوتبال پرسپولیس با تیم ژاپنی [کاشیما] که برگزارشد گفتم که مدارس می توانند ، آنهایی که امکانات دارند (اجبار نکردم )  گفتم اونهایی که می توانند پخش کنند . نمی دونم چقدر در جریان قرار گرفتید که چه موجی ایجاد کرد؟ خود من فکر نمی کردم این اتفاق بیفتد .... باورتان می شود که برای همین موضوع من را توبیخ کردند [خنده حضار ] من هم اول خندیدم وقتی اول توبیخ شدم فکر کردم دارند شوخی می کنند ولی توبیخ رسمی شدم که تو چه کاره ای که گفتی توی مدرسه باید تلویزیون بگذارند فوتبال پخش کنند ؟"
 
وزیر مدعی شد که به خاطر صدور مجوز پخش فوتبال در مدارس " رسما " توبیخ شده است و به او گفته اند " تو چه کاره هستی ؟ "

بازداشت نجات بهرامی معاون رسانه ای و تهدید وزیر آموزش و پرورش به خاطر پخش مسابقه فوتبال

پرسش مهم این است چه شخص یا نهادی و از چه موضعی و بر اساس چه اختیاراتی وزیر آموزش و پرورش را رسما توبیخ کرده است؟ مجلس از وزیر سوال می کند یا اگر نتیجه نداد او را استیضاح می کند . اگر مرجع اشاره وزیر در مساله توبیخ رسمی ،نهاد سپاه است باید تناقض بین هماهنگی ها و جلسات غیر رسمی و صمیمانه خود با فرماندهان این نهاد و انتقاد اخیر را توضیح دهد ، در غیر این صورت بگوید چه کسی یا چه نهادی او را توبیخ کرده است و دلیل بازداشت نجات بهرامی چیست؟

قوه قضاییه هم با سازوکار و روال دیگری به این مسایل واکنش نشان می دهد. اصلا  ببینیم کدام مقام در سلسله مراتب اداری و سیاسی کشور می تواند  یک وزیر را توبیخ کند؟

معاون اول رییس جمهور و شخص رییس جمهور این اختیار را دارند. اما بعید است که رییس جمهور یا آقای جهانگیری به وزیر بگویند : "توچه کاره هستی؟"
 
احتمال اینکه رهبری به پخش فوتبال در مدارس واکنش نشان داده باشد آن هم با این خطاب به وزیر که "تو چه کاره هستی" بعید است. مقام رهبری گاهی به مقامات دولتی و غیر دولتی هشدار و تذکر می دهد. مثلا در 22 تیرماه 97 به وزیر اطلاعات بابت اظهاراتش درباره متخلفان اقتصادی تذکر داد. بعد از رد احتمال توبیخ رسمی وزیر از طرف نهادها و افراد ذکر شده،  این سوال اهمیت بیشتری پیدا می کند که فرد یا نهاد توبیخ کننده وزیر آموزش و پرورش کدام است؟ نهاد یا فرد یا افرادی که ظاهرا جایگاه رسمی برای توبیخ کردن وزیر ندارند ، اما از چنان اقتداری برخوردار هستند که وزیر را "رسما" توبیخ می کنند و به او می گویند : "تو چه کاره هستی ؟"
 
فضای عمومی و رسانه ها و منتقدان از بخشنامه وزیر در پخش فوتبال حمایت کردند و یا حداقل انتقاد نکردند.

تنها روزنامه جمهوری اسلامی (طرفدار دولت روحانی ) نوشت:" عده ای از مردم در تماس با روزنامه جمهوری اسلامی گفتند فرصت درس نباید صرف امور دیگر شود و آموزش و پرورش باید به دانش آموزان از سنین نوجوانی یاد بدهد که هر کاری باید در وقت خودش انجام شود و نظم بر زندگی همه حاکم باشد."

روزنامه به وزیر نگفته که تو چه کاره هستی و از موضعی منطقی به بیان نظر عده ای از مردم  پرداخته است. اصولا یک رسانه در موقعیتی نیست که مسئولی در جایگاه وزیر را توبیخ رسمی کند.

بازداشت نجات بهرامی معاون رسانه ای و تهدید وزیر آموزش و پرورش به خاطر پخش مسابقه فوتبال

خبرنگاران ایسنا به جای خندیدن  باید از وزیر سوال می کردند که چه کسی و با استفاده از چه اختیاراتی شما را رسما  توبیخ کرده است؟ سیاست در کشور ما مانند شعر سبک هندی پر از ظرافت های شاعرانه و ایهام و ابهام  است. هرکس بر اساس ظن خود ضمیر اشاره مسئولان را حدس می زند. در اینجا هم فکر خواننده دنبال همان نهادی می رود که مرجع اکثر کنایه ها و اشاره های  مقامات دولتی است.

اگر منظور وزیر سپاه یا فرماندهان این نهاد انقلابی  بود باید توضیح می داد و یا بدهد که سپاه از چه جایگاهی و چگونه  وزیر را رسما توبیخ کرده است؟ آن هم با این عبارت که تو چه کاره هستی ؟

اواخر هفته گذشته آقای نجات بهرامی معاون رسانه‌ای روابط عمومی وزارت توسط نیروهای امنیتی (احتمالا اطلاعات سپاه ) بازداشت شد.

به گفته یکی از مدیران ستادی که خواست نامش فاش نشود، آقای بطحایی حدود 2 ماه پیش به آقای بهرامی گفته بود که برادران به او گفته اند اگر بهرامی استعفا ندهد توسط اطلاعات سپاه بازداشت می شود!

بازداشت نجات بهرامی معاون رسانه ای و تهدید وزیر آموزش و پرورش به خاطر پخش مسابقه فوتبال

آقای بهرامی هم در جواب گفته بود که من کاری نکرده ام اگر حضور من را نمی پسندید بنده را برکنار کنید. اگر مرجع اشاره وزیر در مساله توبیخ رسمی ،نهاد سپاه است باید تناقض بین هماهنگی ها و جلسات غیر رسمی و صمیمانه خود با فرماندهان این نهاد و انتقاد اخیر را توضیح دهد ، در غیر این صورت بگوید چه کسی یا چه نهادی او را توبیخ کرده است و دلیل بازداشت نجات بهرامی چیست؟

گروه تلگرامی

( کلیپ را مشاهده فرمایید . )


بازداشت نجات بهرامی معاون رسانه ای و تهدید وزیر آموزش و پرورش به خاطر پخش مسابقه فوتبال

منتشرشده در یادداشت

حاجی بابایی و آموزش و پرورش و دلسوزی برای معلمان  "... مخلص کلام این که حال آموزش و پرورش خوب نیست و باید به دادش رسید زیرا  نیروی انسانی وضعیت خوبی ندارد. حال دانش آموز خوب نیست و تراکم کلاس ها بسیار بالاست و طرح های کیفیت بخشی در این تراکم قابلیت اجرایی ندارد. همچنین حال بودجه های عمرانی مدارس، حال معلم از نظر حقوق و وضعیت معیشتی خوب نیست، وضعیت اجرای سند تحول بنیادین در آموزش وپرورش خوب نیست. روی سخن من  با دولت است. دولت به داد آموزش و پرورش برسد، دولت در محاق بی تفاوتی نسبت به آموزش وپرورش  فرور فته است. و این بی تفاوتی حتی به رسانه ها سرایت کرده است....

سقوط جایگاه فرهنگیان، تعطیلی مجتمع های روستایی شمیم ولایت که با پشتوانه نظری بسیار متعالی تدوین و اجرا شده بود، کاهش شدید عوامل اجرایی مدارس، کاهش و تا مرزِ نزدیک به صفر رسیدن تعداد مربیان و معاونین آموزشی، اجرایی، پرورشی، بهداشت، مشاورین خروجی این نگاه مهلک و غیرکارشناسی به سیستم تعلیم وتربیت بود.... "


بند بالا بخش هایی از گفت و گوی حاجی بابایی، رییس فراکسیون فرهنگیان مجلس و وزیر پیشین آموزش و پرورش، با یکی از خبرگزاری هاست که به درستی به گوشه هایی از گرفتاری های کنونی آموزش و پرورش کشور اشاره می کند. او بحران امروز کمبود نیرو را دست پخت وزیر پس از خود، یعنی فانی می داند و تاکید می کند که سیاست آسیب زای تعدیل نیرو با پیروی از سیاست های بلند مدت سازمان برنامه و بودجه همچنان ادامه دارد. البته خصوصی سازی های پیگیرانه وزیر کنونی نیز از سخنان نیش دار حاجی بابایی در امان نمانده و آن را پیامد سیاست فرا آموزشی دولت می داند و ...

خواندنِ این سخنان وزیر پیشین، در کنار مرور برخی از دیدگاه ها و عملکردهای دوران وزارتش، پرسش هایی را پدید می آورد  که ادعاهای درست ایشان را با اما و اگرهایی همراه می کند که بوی سیاسی کاری می دهد!

بگذریم از تغییرِ 70 درصدیِ سند تحول بنیادین با فشارهای او بر نهادهای سیاست گذار، اجرای آن به شکل کاملا سلیقه ای و بدون توجه به اولویت هایش، جایگزینی نظام 6-3-3 بدون زمینه های نرم افزاری و سخت افزاری ضروری و ...

حاجی بابایی و آموزش و پرورش و دلسوزی برای معلمان

پرسش از وزیر پیشین آن است که در اوج درآمدهای سرشار نفتی دوره احمدی نژاد، که پیامد تعامل سازنده دولت اصلاحات با جهان بود، چه گره ای از گرفتاری های پر شمار و تاریخی آموزش و پرورش، و به ویژه فرهنگیان، گشوده شد؟

فروش 140 دلاری بشکه های نفت در دولت های اصول گرا و وزارت او، چه گلی بر سر آموزش و پرورش و فرهنگیان زد؟

بی گمان یکی از فرصت های طلایی برای از میان برداشتن تفاوت آشکار و آزار دهنده میان دریافتی فرهنگیان با دیگر حقوق بگیران دولت، زمان دولت اصولگرا و وزارت ایشان بود، که شوربختانه از دست رفت!

چرا در سال های پایانی آن دولت که کشور تورم 50 درصدی را تجربه می کرد، بیشینه افزایش حقوق فرهنگیان زیر 20 درصد بود!؟

با یک حساب سرانگشتی می توان نشان داد که در یکی دوسال پایانی وزارت حاجی بابایی، با وجود چندین برابر شدن درآمدهای دولت، توان اقتصادی فرهنگیان بیش از 50 درصد کاهش یافت!

شوربختانه تجربه نشان می دهد که برخوردِ دولت های اصلاح طلب، اصولگرا و میانه رو با آموزش و پرورش یکسان بوده و برای هیچ کدام، آموزش در اولویت نبوده و نیست! گرچه اگر از حق نگذریم بیمه طلایی، بزرگ ترین دستاورد دوره وزارت حاجی بابایی برای فرهنگیان بود؛ که آن نیز با توجه به عدم پی ریزی درست و محکم، به ویژه تامین منابع مالی، از گزند جانشینان او در امان نماند. بگذریم از تغییرِ 70 درصدیِ سند تحول بنیادین با فشارهای او بر نهادهای سیاست گذار، اجرای آن به شکل کاملا سلیقه ای و بدون توجه به اولویت هایش، جایگزینی نظام 6-3-3 بدون زمینه های نرم افزاری و سخت افزاری ضروری و ...

حاجی بابایی و آموزش و پرورش و دلسوزی برای معلمان

در همه دورانی که فانی به شدت تعدیل نیرو را پیگیری می کرد، حاجی بابایی نماینده پرنفوذ مجلس بود و البته هست. پرسش این جاست که چرا در آن دوران در برابر حجم گسترده تعدیل نیرو و خصوصی سازی در نهاد آموزش سکوت کرده بود؟

چرا در شش سال گذشته که شکاف میان دستمزد فرهنگیان و خط فقر بیشتر و بیشتر شد، حاجی بابایی پرچمدار جنگنده ای برای دفاع از حقوق فرهنگیان نبود؟ چرا به عنوان یکی از اثرگذارترین نمایندگان در زمان تصویب بودجه 97، در برابر کاهش غیر قانونی حقوق فرهنگیان در لایحه بودجه امسال، از میانگین 15 درصد به 10 درصد، هیچ صدای بلندی از او شنیده نشد؟

حاجی بابایی و آموزش و پرورش و دلسوزی برای معلمان

خب شاید این پرسش ها بیراهند! پس می توان انتطار داشت در هفته های آینده که لایحه بودجه 98 برای بررسی و تصویب به مجلس فرستاده می شود رییس فراکسیون فرهنگیان مجلس، بیشترین تلاش را برای افزایش بودجه آموزش و پرورش و حقوق فرهنگیان داشته باشد.

بی گمان زمان بررسی بودجه بهترین فرصت برای وزیر پیشین آموزش و پرورش است تا نشان دهد که سخنان بالا از سر دلسوزی برای نهاد آموزش است نه رویارویی های سیاسی میان رقبای حاکم.  

روزنامه آرمان


حاجی بابایی و آموزش و پرورش و دلسوزی برای معلمان

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار/

بازداشت نجات بهرامی معاون رسانه ای مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش

« نجات بهرامی » معاون رسانه ای مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش از روز چهارشنبه چهاردهم آذرماه بازداشت شده است .

به گفته یک مقام آگاه این بازداشت توسط یک نهاد نظامی – امنیتی صورت گرفته است .

هنوز هیچ مقام رسمی در مورد دلایل این دستگیری اظهار نظری نکرده است .

پایان پیام/


بازداشت نجات بهرامی معاون رسانه ای مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش

یکشنبه, 17 آذر 1397 13:06

تلخ ترین نامه ی یک معلم

گروه استان ها و شهرستان ها/

نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان یزدی برای صدای معلم ارسال گردیده است .

این رسانه آماده است تا نقد مخاطبان را در مورد عملکرد وزیر آموزش و پرورش و نمایندگان مجلس  دهم منتشر نماید .

منتشرشده در یادداشت

گروه تشکل ها/

در آستانه بررسی و تصویب بودجه سال 1398 ؛ « مجمع فرهنگیان ایران اسلامی » بیانیه ای در مورد نظام آموزشی و وضعیت معلمان صادر کرد .

متن کامل این بیانیه که توسط دبیر کل این تشکل در اختیار صدای معلم قرار گرفته است به شرح زیر است

گروه گزارش/

تاریخچه کانون های صنفی معلمان و کنش های اجتماعی معلمان

دیروز پنج شنبه ستاد توان افزایی تشکل های مردم نهاد وابسته به شهرداری تهران میزبان معلمان شاغل و بارنشسته ای بود که برای گرامی داشت هجدهمین سالگرد تاسیس کانون صنفی معلمان ایران گرد هم آمده بودند .

« محمدتقی فلاحی » دبیر کل کانون صنفی معلمان ایران ( تهران ) در ابتدا ضمن خیرمقدم و تشکر از حضور همکاران از « علی اکبر باغانی » دبیر کل سابق کانون صنفی برای سخنرانی دعوت نمود .

تاریخچه کانون های صنفی معلمان و کنش های اجتماعی معلمان

به گزارش صدای معلم ؛ باغانی در ابتدا به موسسان این تشکل و افراد فعال در آن اشاره کرده و فهرستی از اشخاصی را نام برد که این تشکل را تاسیس کرده و برای آن زحمت کشیده اند .

در میان  افراد ریز و درشتی که دبیر کل پیشین کانون صنفی معلمان نام برد اما اشاره ای به « شیرزاد عبداللهی » به عنوان یکی از پایه گذاران این تشکل نکرد .

باغانی تاریخچه تشکیل " صنف " برای معلمان را سال 1300 معرفی کرد و از نخستین تجمع معلمان با عنوان " اتحادیه و کانون ها " نام برد .

این فعال صنفی عنوان کرد که  این وضعیت را تا سال 1320 ادامه داشته و گفت که نخستین کنفرانس آموزگاران در سال 1330 با حضور 70 کشور در تهران تشکیل شد .

باغانی گفت که این نشست ها با عنوان " کانون صنفی " برگزار می شده است . از 70 شهر در سوم فروردین  1331 اولین کنفرانس اتحادیه کانون های صنفی در تهران تشکیل شد .

وی تاکید کرد بیانیه های در 5 محور صادر کردند که عین همین مشکلاتی است که معلمان در حال حاضر دارند .

با کودتای 1332 این گونه فعالیت ها به محاق رفت .

باغانی از تاسیس روزنامه ای به نام " فرهنگیان " نام برد که این فعالیت ها را انعکاس می داد .

باغانی از سال 1340 به عنوان بزرگ ترین تاریخ حماسی معلمان ایران نام برد و تصریح کرد که حضور بر سر مزار « شهید خانعلی " از برنامه های همیشگی این تشکل و اعضای آن بوده است .

دبیر کل پیشین کانون صنفی معلمان تایکد کرد که یک تنه 13 مهر روز جهانی معلم را گرامی داشته و برای این کار هزینه داده است و دائما در معرض بازداشت های فردی و جمعی بوده اند .

تاریخچه کانون های صنفی معلمان و کنش های اجتماعی معلمان

باغانی در خاطرات خویش به گفت و گوی خود با آقای هاشمی رفسنجانی اشاره کرد که در آن از روحانیون به عنوان " قشر انحصار طلب " یاد کرده است که روز معلم به نام شهید خانعلی بود اما همان یک روز هم مصادره شد .باغانی در ادامه واکنش هاشمی رفسنجانی را " تایید و خنده " دانست .

این فعال صنفی به 23 اسفند 1385 اشاره کرد که همه اعضای هیات مدیره کانون صنفی معلمان بازداشت شدند .

ایشان تاکید کرد که کانون یک تشکل ریشه دار است و سیکل زمانی آن در یک دوره 100 ساله از سال 1286 تا سال 1386 قابل مطالعه است .

وی گفت که کانون صنفی معلمان در دهم مهر سال 1378 از وزارت کشور مجوز گرفته است .

باغانی در مورد فعالیت های کانون صنفی به دیدارهای متعدد با 4 رئیس جمهور ، روسای مجلس و وزیران آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت که یک وزیر را استیضاح کرده است و گفت که به اتفاق آقای بهشتی کارت قرمز را کشیده اند .

وی  همچنین سابقه دیدارهای این تشکل با وزرای آموزش و پرورش را نشست با 10 وزیر برشمرد .

باغانی از دولت احمدی نژاد به عنوان دولتی " بسیار خشن و سخت " نام برد و گفت که دولت آقای روحانی از دولت آقای احمدی نژاد بدتر است .

ایشان عنوان کرد که بهترین و برگزیده ترین معلمان در حاضر در زندان هستند .

در ادامه « علی اصغر ذاتی » از اعضای هیات مدیره پیشین گفت که فعالیت صنفی محدود در کانون صنفی نیست و معلمان زیادی تلاش کردند .

تاریخچه کانون های صنفی معلمان و کنش های اجتماعی معلمان

ایشان ضمن انتقاد از گزینش های سال 58 گفت که خیلی تلاش کردند که آموزش و پرورش در اختیار آن ها باشد اما نتوانستند .

ذاتی ضمن اشاره به ناکارآمدی نظام آموزشی گفت اگر ما هنوز دوره جنیینی را می گذرانیم و اگر مراسم ما غیر از صمیمیت ضعف های خاص خودش را دارد دلیلش این است که نگذاشتند که ما تمرین کنیم .

پس از 18 سال تازه اولین سالگرد را می گیریم .

این فعال صنفی عنوان کرد که نگذاشتند زندگی کنیم تا بتوانیم زندگی کردن را آموزش دهیم .

ذاتی ضمن انتقاد از آموزش ایدئولوژیک گفت که سند 2030 را نمی پذیرند اما دانش آموز ما در سن 15 سالگی مورد تعرض قرار می گیرد چون آموزش ندیده است . بخشی از زندگی همین مهارت های زندگی است .

این فعال صنفی در ادامه ضمن اشاره به وضعیت معلمان بازداشتی و هزینه هایی که معلمان شهرستانی داده اند گفت که ما کجا باید کار تشکیلاتی را یاد می گرفتیم . آدم ها تا می آیند می خواهند خودشان را مطرح کنند . فکر خودشان را مطرح کنند . ما گفتیم صنفی هستیم و افتخار من این است که صنفی بودن ما می توند بهترین تاثیر را در جامعه بگذارد . معلمان افتخار می کنند که در متن جنبش های اجتماعی جامعه قرار دارند .

ذاتی ضمن اشاره به نظریات " هانا آرنت " تاکید کرد که کنش های اجتماعی معلمان ضعیف است .

وی گفت که در کنش اجتماعی فراد باید به یک بلوغ فردی رسیده باشد و وقتی وارد یک همگرایی و کنش اجتماعی می شود این جا خودش را به جمع هدیه می کند و جمع را ارتقا دهد . ضعف های ما ناشی از این بود که افراد چه در کانون های تهران و چه در کانون های شهرستان ها این است که افراد می خواهند فقط خودشان را مطرح کنند . البته قصدی هم ندارند اما همان جا کانون را کوچک می کنند . وقتی تشکل را به کوچکی یک فرد کردی و همه چیز را در تفکرات شخصی یک نفر خلاصه کردی این مشکل ایجاد می کند . چرا ما در مرحله " جنینی " مانده ایم ؛ برای این که اجازه تمرین زندگی اجتماعی را به ما ندادند . خودمان هم سعی نکردیم وقتی در یک جریان اجتماعی قرار می گیریم و از خودمان بگذریم . جامعه شناسان معتقدند که بار سنگین تحولات اجتماعی  روی دوش کسانی است که گمنام می مانند .

ذاتی از دهه 60 به عنوان دهه جنگ ، دهه 70 دهه وعده سازندگی ، دهه 80 دهه اعتراض و دهه 90 دهه ناامیدی نام برد .

این عضو هیات مدیره پیشین تاکید کرد که فقط اعضای کانون صنفی هزینه نداده اند و معلمان و فعالان دیگر هم در این کنش های اجتماعی نقش داشته اند .

در این مراسم « محمدتقی سبزواری » از سازمان معلمان ایران نیز به ارائه دیدگاه های خود پرداخت .

برخی از اعضای تشکل های فرهنگیان مانند انجمن اسلامی معلمان ایران و سازمان معلمان ایران به علت شرکت در جلسه ای که پیش از این با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور داشتند با تاخیرحضور پیدا کردند .

در این نشست « عادل عبدی » مشاور وزیر در امور تشکل ها حضور نداشت .

همچنین از مجمع فرهنگیان ایران اسلامی کسی در این مراسم حضور نداشت .

پایان گزارش/


تاریخچه کانون های صنفی معلمان و کنش های اجتماعی معلمان

منتشرشده در گفت و شنود

گروه گزارش/

استیضاح بطحایی و سیاسی کاری نمایندگان مجلس

 نخستین بار محمدجواد ابطحی در گفت و گو با خبرنگار مهر از ارائه طرح استیضاح محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش به هیئت رئیسه مجلس خبر داد .

وی با اشاره به اینکه تعداد متقاضیان این استیضاح به ۶۰ نفر رسیده است، ادامه داد: پس از تعطیلات یک هفته‌ای مجلس جهت سرکشی به حوزه‌های انتخابیه، این استیضاح در کمیسیون آموزش و تحقیقات مورد بررسی قرار می‌گیرد .

حسین مقصودی نماینده مردم سبزوار در مجلس نیز ضمن تایید این خبر گفت که  طرح استیضاح آقای بطحایی تقدیم هیئت ‌رئیسه مجلس شده است.

مقصودی گفته است وزیر آموزش و پرورش توجهی به سند چشم‌انداز آموزش و پرورش ندارد که این، یکی از مهم‌ترین دلایل استیضاح آقای بطحایی است.

موارد استیضاح در بیش از 20 مورد مطرح شده است .  ( 1 )پیشنهاد موکد صدای معلم آن است که در راستای " شفاف سازی "  و " اعتماد سازی "  این گونه نشست ها پشت درهای بسته انجام نشود و از خبرنگاران حوزه آموزش و پرورش دعوت به عمل آید

در ابتدای این نامه چنین آمده است :

احتراماً، اینجانبان جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، طبق اصل ۸۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده ۲۲۰ آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با توجه به دلایل زیر، درخواست استیضاح وزیر محترم آموزش و پرورش، جناب آقای دکتر بطحایی را داریم، خواهشمند است طبق مواد و اصول قانون اساسی، اقدامات مربوطه را انجام دهید.

دبیر هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در 12 آذرماه با رد برخی خبرسازی ها تاکید کرد که تا این لحظه هیچ طرحی در رابطه با استیضاح وزیر آموزش و پرورش در دستور قوه مقننه قرار ندارد.

 چرا معلمان نباید از حرف های رد و بدل شده میان آنان اطلاعی نداشته باشند ؟ مگر آنان وکیل مردم نیستند ؟ علی‌اصغر یوسف‌نژاد، نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی  در گفت و گو با ایسنا ( این جا ) با اشاره به برخی حرف و حدیث‌های ایجاد شده در رابطه با استیضاح سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش اظهارکرد: «تا این لحظه هیچ طرح استیضاحی درباره وزیر آموزش و پرورش تقدیم هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نشده است؛ بنابراین طرح استیضاح آقای بطحایی در دستور کار مجلس نیست.»

جالب آن که باز هم همین نماینده یعنی علی‌اصغر یوسف‌نژاد، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم ( این جا ) ، از ارائه طرح استیضاح سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، به هیئت رئیسه خبر داد گفت: 20  تن از نمایندگان طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش را امضا کردند.

وی افزود: طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارجاع می‌شود تا پس از سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه به آن رسیدگی شود.

وی افزود: طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارجاع می‌شود تا پس از سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه به آن رسیدگی شود.

استیضاح بطحایی و سیاسی کاری نمایندگان مجلس

سه شنبه 6 آذرماه تعدادی از نمایندگان مجلس شورای  اسلامی ساعت 30 / 14 تا 30 / 16 با « سیدمحمد بطحایی » وزیر آموزش و پرورش نشستی برگزار کردند .

اطلاعاتی که از این گونه نشست ها در افکار عمومی و رسانه ها منتشر می گردد سلیقه ای است و بیشتر با سلیقه و صلاحدید خود افراد شرکت کننده در این نشست ها به اطلاع دیگران می رسد .

تاکنون در این نشست ها خبرنگاران و اصحاب رسانه حوزه آموزش و پرورش حضوری نداشته اند .

نخستین پرسش « صدای معلم » آن است که چرا رسانه ها به عنوان چشم و گوش افکارعمومی نباید در این نشست ها حضور داشته باشند ؟

چرا معلمان نباید از حرف های رد و بدل شده میان آنان اطلاعی نداشته باشند ؟ مگر آنان وکیل مردم نیستند ؟

استیضاح بطحایی و سیاسی کاری نمایندگان مجلس

پرسش دیگر از نمایندگان مجلس آن است که چه شد به یک باره 40 تن از نمایندگان مجلس امضای خود را پس گرفتند ؟

این نمایندگان شفاف و در نهایت صداقت دلایل این تصمیم را به اطلاع فرهنگیان برسانند .

آیا نمایندگانی که پای استیضاح وزیر آموزش و پرورش را امضا می کنند هنوز نمی دانند که آقای بطحایی دکتری ندارد ؟!

آیا به سایر مسائل و چالش های این وزارتخانه نیز با همین میزان دقت و شفافیت می نگرند ؟

پیشنهاد موکد صدای معلم آن است که در راستای " شفاف سازی "  و " اعتماد سازی "  این گونه نشست ها پشت درهای بسته انجام نشود و از خبرنگاران حوزه آموزش و پرورش دعوت به عمل آید .

این بهترین کاری است که نمایندگان مجلس می توانند برای معلمان انجام دهند .

پایان گزارش/

( 1 )

موارد استیضاح:

1- عدم توجه عملی به سند چشم‌انداز آموزش و پرورش( سند تحول بنیادین)

2- عدم توجه به عملی به امور تربیتی ـ پرورشی ـ تربیت بدنی ـ سلامت در آموزش و پرورش و مدارس آیا نمایندگانی که پای استیضاح وزیر آموزش و پرورش را امضا می کنند هنوز نمی دانند که آقای بطحایی دکتری ندارد ؟!

3- عدم توجه عملی به اجرای قانون و نظام هماهنگی

4- تنزل جایگاه مدیران مدارس از نظر منزلت و حقوق و مزایا در دوره وزارت ایشان

5- گران‌تر شدن آموزش و پرورش در دوره وزارت ایشان

6- عدم توجه عملی در رسیدگی به سرانه مدارس کشور، به‌خصوص مناطق محروم و متأسفانه، افزایش جمعیت دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل به‌ویژه در مناطق حاشیه‌شهر ـ محروم ـ کارگران در دوره وزارت ایشان

7- افزایش آسیب‌های اجتماعی در مدارس و نبود راهکارهای عملی وزیر برای مقابله با این آسیب‌های جدید

8- عزل و نصب‌های سیاسی ـ حزبی ـ باندی ـ رفاقتی در وزارت آموزش و پرورش و اداره‌کل‌ها و مدارس ویژه در مناطق محروم و عدم توجه به دانش‌آموزان در بحث تغذیه و...

9- عدم برنامه جدید برای افزایش حقوق، مزایای رفاهی، معیشتی فرهنگیان و تنزل جایگاه و رتبه اجتماعی ـ اقتصادی معلمان در دوره وزارت ایشان

10- کاهش دانش‌آموزان در خوابگاه‌های دانش‌آموزی ویژه در مناطق محروم و عدم توجه به دانش‌آموزان در بحث تغذیه و دیگر امکانات مورد نیاز دانش‌آموزان

11- عدم پویایی و نشاط در بین معلمان و دانش‌آموزان و کاهش انگیزه کاری در بین معلمان و کاهش انگیزه ادامه تحصیل

12- عدم شایسته‌سالاری و عدم ایجاد رقابت در بحث انتخاب معلمان خریدخدمت، در مهر سال 97 که باعث نارضایتی شدید در بین جوانان با تحصیلات عالیه شده و از طرفی بعضاً افراد غیرشایسته، غیرتخصصی و غیرمرتبط و فقط با لابی‌گری وارد بدنه آموزش و پرورش و مدارس شدند.

13- عدم مدیریت در سامان‌دهی نیروی انسانی در مدارس

14- عدم مدیریت مالی در وزارت آموزش و پرورش

15- واگذاری مراکز رفاهی ـ تربیتی ـ فرهنگی آموزشی و پرورشی به بخش خصوصی از جمله اردوگاه شهید باهنر و مراکز رفاهی

16- عدم نظارت بر مدارس غیردولتی و وابسته به سازمان‌ها و نهادهای دیگر

17- حذف و کاهش مدارس ابتدایی و افزایش تعداد بازماندگان از تحصیل به‌‌خصوص در مناطق محروم

18- عدم توجه به اقتصاد مقاومتی و تولید داخل

19- عدم توجه به وضعیت گرمایشی مدارس

20- عدم پای بندی به برنامه‌های ارائه‌شده در زمان اخذ رأی اعتماد

21- عدم پذیرش مسئولیت در مورد اتفاقات مدارس غرب تهران، استان قزوین و شاهد تهران


استیضاح بطحایی و سیاسی کاری نمایندگان مجلس

منتشرشده در گفت و شنود

نظرسنجی

آیا در مدرسه شما ماهی یک بار جلسه شورای معلمان تشکیل می شود ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور