صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

انتصابات بطحایی وزیر آموزش و پرورش و دیدگاه منتقدان  سید محمد بطحایی در روزهای اخیر در اقدامی عجیب چهره ی ظاهری وزارت خانه را تغییر داد و با ادغام اداره کل دفتر وزارتی و مرکز اطلاع رسانی و با عزل مدیران آنها امیر علی نعمت الهی از اعضای حزب اعتدال و توسعه را که چند ماه قبل بدون هیچ سابقه ای در آموزش و پرورش به عنوان معاون پارلمانی به کار گمارده بود به عنوان قائم مقام وزیر، و مدیر کل دفتر وزارتی و رئیس مرکز اطلاع رسانی منتصب کرد .

بطحایی قبل از این نیز افرادی چون فاطمه مهاجرانی و مریم جمشیدی و ... را که اعضای این حزب هستند بدون هیچ سابقه ای در آموزش و پرورش به سمت های مهم نصب کرده بود ولی اقدام اخیر بطحایی از جنبه های مختلف قابل تامل است !

این به نعمت الهی با وجود انتصاب کمتر از چهار ماه ۳ سمت مهم و حساس را تقدیم کرد !

این انتصاب ها با چه استدلال و منطقی انجام گرفته است ؟

نعمت الهی با چه رزومه و توانایی به عنوان قائم مقام وزیر بزرگ ترین وزارت خانه ی کشور گمارده شد ؟ این نوع دفاع و تبلیغ بطحایی نوعی خود زنی است و جایگاه او را در بین منتقدان و معلمان بدتر خواهد کرد

ادغام دفتر وزارتی و روابط عمومی بر چه اساس و چه اهدافی انجام شد ؟

قطعا سوالاتی از این دست ممکن است برای افراد پیش بیاید . نقدهایی به این کارها و کلیت عملکرد و رویکرد بطحایی مطرح شده و می شود ! و این باعث شد تیم رسانه ای موازی وزیر دست به کار شوند و در حمایت از اقدامات وزیر منتقدان را زیر سوال ببرند !

در یکی از این واکنش های جالب سایت شبستان منتقدین را زیر سوال می برد.

سایت شبستان که طبق شنیده ها نزدیک به سازمان تبلیغات اسلامی است و در دوره ی وزارت بطحایی همراه و مدافعش بوده است در قسمت معرفی خود این گونه نوشته است :

(خبرگزاری شبستان به شکل آزمایشی از سال 1383 در پوشش اخبار کانونهای فرهنگی هنری مساجد کل کشور گام برداشت و در بهمن ماه 1386 با دریافت مجوز خبرگزاری از معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت خود را در فضای مجازی به صورت رسمی آغاز کرد. و سرویس های آن شامل قرآن و عترت، مهدویت، اندیشه، مسجد و کانون های مساجد، جهان اسلام و سیاسی می باشد.)

سایت شبستان در این گزارش می نویسد :

"  برخی از منتقدان این تغییرات را «کودتا»  نامیده اند و تاکید دارند، وزیر آموزش و پرورش می خواهد مهره های خود را در این وزارت خانه بچیند. همه مردم با انتصابات سیاسی و حزبی آن هم در نظام تعلیم و تربیت کشور مخالف هستند اما  به کار بردن کلمه کودتا برای تغییر رئیس روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش که همین منتقدان به نحوه عملکرد آن هم انتقاد داشتند، نشان از خصومت های شخصی دارد چراکه پیش از این نیز انتصابات بطحایی را سیاسی نامیده بودند اما به این میزان هجمه وارد نشده بود. گویا ساز منتقدان وزارت آموزش و پرورش در همه شرایط ناکوک است و در برخی از مواقع به دلایل نامشخص ناکوک تر می نوازد.

نکته قابل تامل این است که این منتقدان همیشه حاضر در صحنه  همه وزاری منتصب در این وزارت خانه را مورد هجمه قرار داده اند و تاکنون وزیر مطلوب از دید منتقدان وجود نداشته است، حداقل یک اقدام موثر داشته باشد. برای آنان تفاوتی ندارد یک روز از سکانداری  وزیر آموزش و پرورش گذشته باشد یا چهار سال.  قلم آنان همیشه با نقد به مقام عالی وزارت خانه می تازد. در زمان سکاندری بطحایی هم این قلم ها پررنگ تر شدده است و  همین موضوع موجب شده است که وزارت آموزش و پرورش بیش از هر زمانی دیگر درگیر حاشیه شود و طرح ها و اقدامات مهم و مثبت و منفی وزارت آموزش و پرورش دیده نشود."

اینکه به صورت عاجل تغییر و تحولات مدیریتی از جمله ادغام و عزل و نصب در روزی که جلسه مدیران کل برگزار می شود و سپس از دسترس خارج کردن سایت وزارت خانه در یک روز انجام می شود بی شباهت به آن کار نیست !!

این سایت مدعی شده این منتقدان همیشه نقد می کنند بدون اینکه راهکاری بدهند !

انتصابات بطحایی وزیر آموزش و پرورش و دیدگاه منتقدان

کجای اصول نقد نوشته که افراد باید در زمانی یا مدیریت فردی نقد کنند و در زمانی و مدیریت فرد دیگر تعریف کنند یا ساکت باشند ؟

کجای اصول نقادی بیان شده که نقاد باید حتما راهکار هم بدهد ؟ این حرف طنز شبیه آن می ماند که شما بر دید مکانیکی و از کارکرد ماشین تان ایراد بگیرید مکانیک به شما بگوید : تو که ایراد گرفتی حالا باید بگویی چطور درست کنم !

این همه کارمند رسمی و غیر رسمی دارند مجیز وزیر را می گویند و شبانه روز تبلیغ طرح و عملکردش را می کنند آیا شنیدن گاه به گاه صدایی متفاوت این قدر دردناک است ؟

آیا طرح های بطحایی به قدری فشل و یا ناکارآمد هستند که با انتقاد چند نفر از کار می افتند !؟

در واکنشی دیگر محمد خرم با باشگاه خبرنگاران مصاحبه ای کرده است :

انتصابات بطحایی وزیر آموزش و پرورش و دیدگاه منتقدان

در بخشی از این مصاحبه آمده است :

" وی با اشاره به اینکه وزیر همواره برای عزل و نصب‌ها از اتاق فکری کارشناس و فرهنگی بهره گرفته می‌شود، گفت:

"جابه جایی نیرو در تمامی نهاد‌ها امری طبیعی است، با توجه به اینکه آموزش و پرورش توان بالایی در تربیت نیرو دارد نیرو‌های بسیاری را به دیگر نهاد‌ها مامور کرده است به عنوان مثال از آموزش و پرورشی ها در سمت شهردار و معاون شهردار اشتغال داشتند و برخی اکنون در سمت معاون وزیر فعال هستند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: وزیر آموزش و پرورش همواره سعی دارد با استفاده از ظرفیت‌های موجود بهترین خروجی را برای جامعه ذینفعان ایجاد کند، تعابیر نادرست و مختلفی که از تغییر و تحولات نیروی انسانی این وزارتخانه مطرح می‌شود، دور از انصاف است."

جدا از غلط های نگارشی و تایپی متن، خرم هم دلربایی از مدیر ارشد خود کرده و انتصابات وی را کارشناسی شده و به اتاق فکر ربط داده است و از ظرفیت بالای آموزش و پرورش در تربیت نیرو و صادرات آن به دیگر نهادها گفته است و در نهایت منتقدان بطحایی را به دوری از انصاف نسبت داده است !

فکر می کنم خرم نقد منتقدان را دقیق ندیده است یا خود را به ندیدن زده است چون یکی از نقدهای منتقدان انتصاب افراد خارج آموزش و پرورشی فاقد صلاحیت است !

در پایان شعری از سعدی می گویم :

 گر تو قرآن بدین نمط خوانی 

ببری رونق مسلمانی 

این نوع دفاع و تبلیغ بطحایی نوعی خود زنی است و جایگاه او را در بین منتقدان و معلمان بدتر خواهد کرد.


انتصابات بطحایی وزیر آموزش و پرورش و دیدگاه منتقدان

منتشرشده در یادداشت

گروه گزارش/

تغییرات ناگهانی در بخش ستادی وزارت آموزش و پرورش واکنش های مختلفی را در میان فرهنگیان به ویژه فعالان رسانه ای معلمان ایجاد کرده است .

برخی از فعالان برای این جنس تغییرات از تعبیر " کودتا " استفاده کرده اند .

پیش تر و در زمان وزارت فانی این تغییرات با مسئولیت " کمیته انتصابات " صورت می گرفت .

« محمد خرم » در گفت و گو با یک رسانه مدعی شده است که این تغییرات در " اتاق فکر " کارشناسی شده است .

« صدای معلم » در راستای شفاف سازی و پاسخ گویی مسئولان از وزارت آموزش و پرورش به ویژه سیدمحمد بطحایی می خواهد که اسامی و سمت های این اتاق فکر برای معلمان معرفی شوند .

پرسش صدای معلم این است که بیان مواضع این وزراتخانه و پاسخ گویی بر عهده چه فرد و یا نهادی باید باشد .

پیشنهاد این رسانه برگزاری یک نشست رسانه ای با حضور وزیر آموزش و پرورش برای شفاف سازی در این موارد است .

گروه اخبار/

ترسو بودن بطحایی و چالش های آموزش و پرورش در بودجه 98

حسین مقصودی، نماینده مردم سبزوار در مجلس، در جلسه علنی امروز (یکشنبه، 16‌دی) قوه مقننه، در جریان رسیدگی به سوال خود از سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، درباره اخذ هزینه در تمامی مدارس دولتی گفت: وزیر معتقد است به اجبار پولی از دانش‌آموزان گرفته نمی‌شود در حالی که این گفته توهین به شعور مردم است چرا که در تمامی مدارس دولتی از خانواده‌ها پول دریافت می‌شود.

وی با بیان اینکه کسری بودجه وجود دارد اما طبق اصل (30) قانون اساسی تا پایان دوره متوسطه باید آموزش و پرورش رایگان داشته باشیم، افزود: تمام کودکان کشور به یک میزان از تحصیل حق دارند اما امروز این اصل اجرا نمی‌شود و دسته‌بندی و طبقه‌بندی مدارس بسیار زیاد است.

نماینده مردم سبزوار در مجلس در ادامه ضمن تشکر از وزیر آموزش و پرورش برای ساماندهی دانشگاه فرهنگیان و جذب دانشجو اظهار داشت: با این حال عزل و نصب‌های اخیر در وزارتخانه، این نهاد را تبدیل به یک بنگاه سیاسی کرده و ترسو بودن وزیر به دلیل از دست دادن میز خود مشهود است؛ زیرا آموزش و پرورش دفتر یک حزب سیاسی خاص شده است.

مقصودی در ادامه با اسفناک خواندن اوضاع مدارس تصریح کرد: قطعا اخذ هزینه از دانش‌آموزان در آینده افزایش می‌یابد و کاش بطحایی نیز برای دفاع از فرهنگیان و دانش‌آموزان مثل وزیر بهداشت استعفا می‌داد.

وی اضافه کرد: یکی از دلایل به وجود آمدن انقلاب 57 فقر طبقاتی و فقر تحصیلی بود؛ لذا مُسکن گفتاردرمانی که در دولت فعلی به کار گرفته می‌شود، فایده ندارد و باید راه چاره‌ای اندیشیده شود و نگاه وزیر به آموزش و پرورش تغییر کند.

عضو کمیسیون شوراهای مجلس با بیان اینکه در کشوری مانند نروژ سالیانه 150 میلیون تومان برای تحصیل یک دانش‌آموز هزینه می‌شود، تاکید کرد: این میزان در ایران به ازای هر دانش‌آموز تنها 3 میلیون تومان در سال است و طبق گفته رئیس‌جمهور در زمان ارائه لایحه بودجه 98 این میزان در سال آینده به یک میلیون تومان خواهد رسید که نشان می‌دهد شان معلم کاهش خواهد یافت.

مقصودی تصریح کرد: آموزش و پرورش اگر حفظ حرمت و جایگاه معلم را نکند، نمی‌تواند ابزاری برای کاهش محرومیت باشد، همچنین باید نگاه به آموزش و پرورش همراه با عدالت باشد.

وی با تاکید بر اینکه وزیر باید در سفرهای خود با والدین دانش‌آموزان جلسه برگزار کند تا از واقعیات باخبر شود،گفت: از یک دانش‌آموز برای آزمونی 7 هزار تومان دریافت می‌شود در حالی که هزینه آن دو هزار تومان است. همچنین هنرستان‌های دولتی در شهر مشهد تصویب کرده است تا 500 میلیون تومان از خانواده‌ها دریافت کند در حالی که این کار غیرقانونی است.

نماینده مردم سبزوار در مجلس متذکر شد: باید آمار کسانی که دوره اول ابتدایی خود را تمام کرده اما در دوره دوم ابتدایی ثبت‌نام نمی‌کنند، اعلام شود چرا که ترک تحصیل‌ها زیاد شده است.

مقصودی با اشاره به بررسی لایحه بودجه  98 اظهار داشت: مدارس حاشیه شهرها و مناطق محروم در تأمین آب و برق خود ماندند و دانش‌آموزان روستایی خانه‌نشین شدند چنانچه در بودجه سال 96 و 97 نیز برای شیر مدارس 200 میلیارد تومان اختصاص داده شد اما در اجرا هیچ مبلغی تخصیص نیافت. همچنین در بودجه 98 نیز برای رفاه معلمان و فرهنگیان بازنشسته هیچ اعتبار اختصاص نیافته است.

عضو کمیسیون شوراها در مجلس با تاکید بر اینکه کمک هزینه مهدکودک‌ها، ریالی تخصیص نیافته است،گفت: بودجه 98 شفاف نیست، وزیر می‌گوید 9 درصد بودجه به آموزش و پرورش اختصاص یافته و معاون وی اعلام می‌کند این میزان 13.5 درصد است و در نهایت اینها در حالی است که 5 سال پیش بودجه اختصاص یافته به آموزش و پرورش 20 درصد کل میزان بودجه بود.

وی با اشاره به افزایش ساعات موظفی کار معلمان از 20 ساعت به 34 ساعت تاکید کرد: آموزش و پرورش نیروی باانگیزه به مدارس نمی‌فرستد و وضعیت آموزشیاران نهضت سوادآموزی و حق التدریسان خوب نیست اما نوبخت و رئیس جمهور اعلام می‌کنند برای دانش آموزان باید از بیت‌المال خرج کنند و منت می‌گذارند و دیواری کوتاه‌تر از مدارس در امر صرفه‌جویی ندیدند.

مقصودی با انتقاد از عدم اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصریح کرد: دانش‌آموز باید زیر آوار برود و در آتش بسوزد چرا که پول مدارس داده نمی‌شود؛ لذا در خصوص اینکه باید برای توسعه نگاه خاص به آموزش و پرورش داشته باشیم به فهم مشترک نرسیده‌ایم و در بودجه 98 نیز امیدی برای حل مشکل مدارس و بازنشستگان نیست. ( تسنیم )

انتهای‌ پیام/


ترسو بودن بطحایی و چالش های آموزش و پرورش در بودجه 98

گروه رسانه/

همان گونه که پیش تر نیز آمد ( این جا ) ؛ « مهدی بهرامی اقدم » روحانی و موسس مدرسه قرآن و عترت بناب از مدیر صدای معلم به اتهام " نشر اکاذیب در فضای مجازی " شکایت کرده است .

« صدای معلم » پیش تر و در دفعات متعدد نسبت به ادامه چنین روندی در برخورد با معلمان منتقد به « سیدمحمد بطحایی » وزیر آموزش و پرورش هشدار داده بود .

بخشی از کارنامه « سید محمد بطحایی » وزیر آموزش و پرورش در مورد " معلمان منتقد " :

در  وزارت بطحایی مدیر آموزش و پرورش بناب از معلمان شکایت کرد .

در وزارت بطحایی مدیر کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی از معلمان منتقد شکایت کرد .

در وزارت بطحایی مدیر کل آموزش و پرورش استان خوزستان از سایت عصر خبر شکایت کرد . ( این جا )

مدیر کل آموزش و پرورش قم هم در ردیف شکات قرار گرفته است .

اخیرا هم مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز به صف شکایت کنندگان پیوسته است .

یکی از نکات قابل توجه ، قابل تامل و البته قابل تحسین در وزارت فانی و دانش آشتیانی سعه صدر بالا  و تحمل مخالفان و منتقدان نسبت به سیاست ها و عملکردهای وزارت آموزش و پرورش بود .

اما گویی « سید محمد بطحایی » دارد در این زمینه رکورد می زند .

شاید بتوان پایه گذار چنین فضایی را در وزارت یک ساله بطحایی ، « علی اللهیار ترکمن » دانست .... ( این جا )

« صدای معلم » از مسئولیت شناسی آقای بهرام یعقوبی تشکر و قدردانی می کند .

« صدای معلم » از همه همکاران و دوستانی که در این مدت حمایت های بی دریغ خود را نسبت به رسانه خودشان ابراز داشته اند تشکر و قدردانی می کند .

منتشرشده در یادداشت

گروه استان ها و شهرستان ها/

همان گونه که پیش تر نیز آمد  ؛ صدای معلم همه فرهنگیان کشور را برای نقد عملکرد نمایندگان مجلس فرا می خواند .

« عثمان عباسی » در یادداشت پیشین عملکرد رسول خضری نماینده دو دوره شهرستان های پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی را مورد نقد و ارزیابی قرار داد . ( این جا )

« مزبان حبیبی » از معلمان شیراز عملکرد « مسعود رضایی » را مورد نقد قرار داده است .

لازم به توضیح است آقای رضایی از کسانی است که " میثاق نامه معلمی " را قبل از انتخابات مجلس امضا و تشکل های فرهنگیان هم از وی حمایت کردند ( این جا ) اما در 3 سال گذشته نه عبارتی در مورد میثاق نامه بر زبان راند و نه تشکل ها در این مورد مطالبه گر بودند ...

« مسعود رضایی » علی رغم معلم بودن از افرادی  بود که از عضویت در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خودداری کرد . ( این جا )

منتشرشده در یادداشت

گروه  استان ها و شهرستان ها/

سال 98 آخرین دوره فعالیت مجلس دهم است .

در راستای مطالبه گری و کنش گری مدنی معلمان ؛ « صدای معلم » از همه فرهنگیان کشور دعوت می کند تا عملکرد نماینده منطقه و یا استان خود را مورد نقد و ارزیابی قرار دهند .

منتشرشده در یادداشت

گروه گزارش/

عزل مرتضی نظری و ادغام مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش

پس از کنار گذاشتن « نجات بهرامی » معاون مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش  ؛« مرتضی نظری » رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی در مورد دخالت نمایندگان مجلس در توئیتی نوشت : ( این جا )

"  دخالت برخی نمایندگان مجلس در امور داخلی استان ها و شهرستان ها به حد غیرقابل تحمل رسیده . مدیران تحول گرای آموزش و پرورش تحت فشار انتصابات قومی و قبیله ای هستند .آموزش و پرورش سازمان رای کسی نیست . "

عزل مرتضی نظری و ادغام مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش

این موضوع واکنش تند « جبار کوچکی نژاد » نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس را در پی داشت که خواهان عزل مرتضی نظری توسط وزیر آموزش و پرورش گردیده بود .

سرانجام این درخواست نماینده مجلس اجابت گردید و در قالب ادغام دوایر سازمانی و کوچک سازی ساختار ، نظری کنار گذاشته شد .

امروز چهارشنبه خبرگزاری پانا خبر داد « سیدمحمد بطحایی » امیرعلی نعمت‌اللهی را به سمت «قائم‌مقام وزیر و سرپرست مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی» وزارت آموزش و پرورش منصوب کرده است .

متن حکم وزیر آموزش و پرورش چنین است :

عزل مرتضی نظری و ادغام مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش

" «برادر گرامی

جناب آقای امیرعلی نعمت اللهی

با سلام

در راستای اجرای تکالیف قانونی وزارت متبوع مبنی بر کاهش واحدهای سازمانی عمومی و با توجه به ادغام دفتر وزارتی و مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی و ایجاد یک واحد سازمانی جدید با عنوان مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی و نظر به مراتب تعهد، سوابق مدیریتی و تجربیات ارزشمند جنابعالی، به موجب این ابلاغ با حفظ سمت به عنوان "قائم مقام اینجانب و سرپرست مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی" منصوب می‌شوید.

امید است با اتکال به خداوند متعال، پیروی از منویات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)، سیاست‌های رئیس‌جمهور محترم و همچنین مدنظر قرار دادن استاد بالادستی در جهت تحقق اهداف عالیه نظام جمهوری اسلامی ایران و انجام وظایف و مسئولیت‌های محوله موفق و موید باشید.»

امیرعلی نعمت‌اللهی در حال حاضر مسئولیت معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش را نیز بر عهده دارد.

ایشان متولد 1359 و دانش‌آموخته رشته حقوق است. در سوابقش رئیس اداره امور حقوقی و قوانین سازمان اداری و استخدامی، مشاور رئیس دانشگاه هنر و عضو هیأت امنای موسسه فرهنگ و هنر همچنین در سوابق سیاسی نعمت الهی عضویت در شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه در سال ۱۳۸۶ دیده می شود .

پرسش صدای معلم این است که این گونه انتصاب ها بر چه اساس و معیار مدیریتی و علمی صورت گرفته است و به غنی سازی سازمانی منجر خواهد گردید و آیا دامنه دخالت نهادها و افرادهای غیرمسئول تا کجا ادامه خواهد داشت ؟

در لحظه انتشار این گزارش ، پرتال وزارت آموزش و پرورش قابل دسترس نبود .

پایان گزارش/


عزل مرتضی نظری و ادغام مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش

منتشرشده در گفت و شنود

بطحایی و عزل و نصب مدیران و دخالت نهادهای غیرمسئول

امیر علی نعمت‌الهی متولد 1359 و دانش‌آموخته رشته حقوق است. در سوابقش رئیس اداره امور حقوقی و قوانین سازمان اداری و استخدامی، مشاور رئیس دانشگاه هنر و عضو هیأت امنای موسسه فرهنگ و هنر همچنین در سوابق سیاسی نعمت الهی عضویت در شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه در سال ۱۳۸۶ دیده می شود.

بطحایی و عزل و نصب مدیران و دخالت نهادهای غیرمسئول

نعمت الهی شهریور امسال بدون هیچ سابقه ی کاری در آموزش و پرورش به عنوان معاون پارلمانی و حقوقی وزارت آموزش و پرورش منتصب شد! حال بعد از ۴ ماه خبرهای موثق حاکی از آن است که احتمالا در روزهای آتی او جایگزین شاپور محمدزاده در دفتر وزارتی خواهد شد.

قطعا به جز خود بطحایی و تیمش کسی دلیل این انتصاب و جابه جایی ها را نمی داند! نگاهی به عزل و نصب های بطحایی در موارد مختلف نشان از بی برنامگی و تلاش مضاعفش برای حفظ صندلی و بهره ی حداکثری از مواهب وزارت دارد.

عزل مرضیه گرد از سمت معاونت وزیر و انتصابش به عنوان مشاور ویژه بعد از چند ماه و عزل دوباره ی وی، انتصاب فاطمه مهاجرانی به عنوان رئیس مرکز استعداد های درخشان بدون هیچ سابقه در آموزش و پرورش، انتصاب حسین خنیفر به عنوان رئیس دانشگاه فرهنگیان که با اعتراض گسترده ی اهالی این حوزه مواجه شد. او می خواهد همه را راضی نگه دارد. آنچه که مشخص است بطحایی برنامه اصلی اش حفظ صندلی اش و استفاده ی حداکثری از نعمات دوره ی وزارت است و مابقی پوششی برای گذر زمان است

الهیار ترکمن،فاضل نظری، رخشانی مهر، مریم جمشیدی، دزفولی و اسماعیلی که سابقه آموزش و پرورشی نداشتند از جمله افرادی بودند که از وزیر حکم گرفتند!

به نظر می رسد این نوع انتصابات بیشتر، از جنس بده بستان سیاسی و تقسیم غنایم بین دوستان و آشنایان می باشد.

عزل و نصب های بطحایی در مدیران کل استانی هم تابع الگوی خاصی نیست و بیشتر تحت تاثیر عوامل برون سازمانی و توام با سردرگمی می باشد.

نکته قابل توجه اینکه بطحایی چند تن از مدیرانی که خود در سال گذشته منتصب کرد مانند مدیران کل اصفهان و زنجان و مشاورش را پس از چند ماه عزل کرد. یا در خصوص تغییر مدیر کل شهر تهران که دلیل عزلش غیر مدیریتی می نمود ؛ آیا بطحایی عملکرد باقری را ضعیف تر از بقیه مدیران کل می دید که او را عزل کرد؟ یا فولادوند در همدان و شهرستان های تهران عملکرد بسیار عالی و درخشانی داشت که به عنوان مدیر کل تهران منتصب کرد تا آنجا را متحول کند؟

این رفتارها بیشتر نشان از دخالت و تصمیمات غیر منطقی و سیاسی دارد.

نکته قابل تامل در دوره ی بطحایی دخالت و نقش پر رنگ نهادها و افراد غیر در مسایل و تصمیمات وزارت خانه است.

بطحایی و عزل و نصب مدیران و دخالت نهادهای غیرمسئول

بازداشت و مرخصی اجباری معاون رسانه ای وزارت خانه و درخواست عزل رئیس مرکز روابط عمومی توسط نمایندگان مجلس از این موارد است!

مرتضی نظری رئیس روابط عمومی آموزش و پرورش در کانال شخصی خود پستی درباره ی دخالت نمایندگان منتشر کرد. بعد از آن نماینده ای به صورت علنی درخواست عزل وی را داد و نظری از جلو چشم ها دور شد!

صندلی های مدیریتی در آموزش و پرورش بیشتر از آن که فرصتی برای بهبود کارها باشند محلی برای بهره مندی از امکانات دولتی و قدرت هستند ؛ هر چه موقعیت مدیریتی فرد بالا برود مواهب مدیریتی بیشتری نصیبش خواهد شد، از همین روی افرادی که سودای سِمت دارند با حضور در ستادهای انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری و مجلس سعی می کنند در تقسیم صندلی های بعد از انتخابات سهمی نصیب خود کنند.

طبیعتا از افرادی که این گونه به صندلی مدیریت می رسند انتظار مدیریت علمی هم نمی توان داشت.

مدیران ارشد و وزرای آموزش و پرورش مثل بطحایی تا زمانی که بر صندلی که دنبالش هستند تکیه ندادند، کلی شعار و ایده برای آن حوزه دارند و بعد از تلاش فراوان با کلی شور و رویا به صندلی مدیریت تکیه می زند، آنها معتقدند قبلی ها بلد نبودند ولی من می توانم بعد از مدتی درمانده می شوند و در خفا به یاران خود می گویند هیچ کس در این آموزش و پرورش نمی تواند کاری بکند، به آن بودجه نمی دهند، به آن توجه نمی کنند، اولویت دولت نیست ...  و بعد از آن شروع به گذران روزها می کنند تا صندلی خود را حفظ کنند و از منافع آن صندلی بهره مند باشند.

البته من گمان می کنم شعار و وعده های قبل از مدیریت هم نوعی فریب عمومی برای رسیدن به غنایم و مواهب مدیریتی است و اکثر افراد با سیستم اداری و مدیریت آشنایی دارند و میزان تاثیرگذاری خود را می دانند.

چند روز پیش نزد یکی از نزدیکان بطحایی بودم . می گفت بطحایی هم همین حرفها را می زند! از نظر من تفاوت بطحایی با وزرای سلف خود این است که او تقسیم غنایم را بهتر و عیان تر اجرا می کند، در حالی که ژست قدرت می گیرد مرعوب افراد و سیاسیون می شود و امتیاز می دهد، چراغ چپ می زند به راست می پیچد ، به اینوری ها سلام می کند با آن وری ها ناهار می خورد و تصمیماتش را هماهنگ می کند، پیش معلمان و تشکل ها وعده ای می دهد به دولت و نمایندگان وعده های دیگر می دهد.

او می خواهد همه را راضی نگه دارد. آنچه که مشخص است بطحایی برنامه اصلی اش حفظ صندلی اش و استفاده ی حداکثری از نعمات دوره ی وزارت است و مابقی پوششی برای گذر زمان است.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

بطحایی و عزل و نصب مدیران و دخالت نهادهای غیرمسئول

منتشرشده در یادداشت

چالش های آموزش و پرورش و بحران در مدیریت

 سه رویداد متفاوت در طول دو هفته اخیر  رخ داده اند که در ظاهر به یکدیگر بی ارتباطند ولی می توان هرکدام را به مثابه پنجره ای برای فهم درون آموزش و پرورش و آنچه برای این نهاد می گذرد تلقی نمود :

-  اولین رخداد  دیدار جمعی از فعالان اقتصادی چند موسسه مرتبط با فعالیت های آموزشی با مراجع تقلید در مورد تکلیف شب و تلاش برای ترغیب مراجع تقلید به واکنش دربرابربرنامه آموزش و پرورش  درمینه فوق است .

-  رخداد دوم  توئیت مرتضی نظری  رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش در مورد دخالت بیش از حد نمایندگان مجلس  در امور آموزش و پرورش که واکنش های متفاوتی داشت وحتی با تهدید وزیر آموزش و پرورش از سوی برخی نمایندگان مجلس همراه بود .

چالش های آموزش و پرورش و بحران در مدیریت

- و سومین اتفاق هم آتش سوزی دلخراش در یک مدرسه  پیش دبستانی در چابهار و درگذشت جانسوز چهار کودک که در این آتش سوزی اسیر شده بودند . این ها رویداد هایی جدا از همند اما برای فهم  آن اتفاق  ها ابزاری برای درک شرایط امروز آموزش و پرورش می باشند .

از مجموع این اتفاق ها می توان چند نتیجه گرفت: 

 1)  موسساتی وجود دارند که آن چنان از قدرت برخوردار شده اند که می توانند به راحتی  در برابر برنامه های آموزش و پرورش قد علم کنند و با توان توان در جهت تغییر آن بکوشند . این موسسات معظم از  قدرت بازدارندگی و تاثیرگذاری برخوردارند و در طول یک سال اخیر در مورد برنامه وزیر برای مدارس تیزهوشان و همچنین برنامه تکلیف شب ایستادگی کرده اند و موفق هم بوده اند . این روند نشان می دهد به زودی شاهد ابتکار عمل های تازه ای از این موسسات شاهد خواهیم بود .


2)  قدرت های موجود در عرصه سیاست به شدت می کوشند تا مدیریت آموزش و پرورش را در اختیار بگیرند و درصددند کرسی های بیشتری برای اطرافیان خود کسب کنند . این روزها اگر دخالت نمایندگان مجلس برای کسب کرسی های مدیریتی شهرستان ها به شدت رواج دارد، در سطح ملی و شهرهای بزرگ هم تشکل های  مختلف برای نشاندن اعضا و نزدیکان خود بر صندلی مدیرت های کل و معاونت ها تلاش وافری دارند . 

چالش های آموزش و پرورش و بحران در مدیریت

دخالت در نصب و عزل ها فقط از سوی نمایندگان  صورت نمی گیرد . اگر  برخی نمایندگان مجلس درب دفتر وزارت آموزش و پرورش را برای انتصاب نزدیکان خوداز پاشنه درآورده اند ، تشکل های فرهنگیان نیز در این راه  تلاش گسترده ای انجام می دهند و به نسبت نزدیکی خود با دولت و وزرات آموزش و پرورش توفیقاتی کسب می کنند . برخی تشکل ها و شاخه های برخی احزاب که در خواب خوش دولت آینده هستند این روزها یادشان رفته که در قبال جامعه و آموزش و پروش چه مسئولیتی دارند و نمایندگانی که پاشنه دفتر وزیر آموزش و پرورش را از جا درمی آورند تا فلان مدیرکل و رئیس اداره را جابه جا کنند و ابزار استیضاح را به جای به کاربردن در جهت استیفای حقوق مردم بازیچه دستیابی اطرافیان خود به ریاست ادارات نموده اند تا شاید در دوره آینده هم بر کرسی های سبز بهارستان بنشینند سوگند خود را فراموش نموده اند.


 3) اولیای دانش آموزان از هر وسیله ای برای رشد فرزندان خود استفاده می کنند و این  تلاش اگر در شمال شهر تهران با ثبت نام در مدارسی با شهریه های  کلان انجام می شود  در زاهدان از طریق ثبت نام  در یک مرکز یا مدرسه  با کمترین امکانات صورت می گیرد و هر دوی این ها نشانه بارز  احساس نیاز جامعه و اولیای دانش آموزان به دستیابی به امکانات بهتر آموزشی است .

 سه نتیجه فوق را می توان به اختصار در شکل زیر صورت بندی کرد:

ردیف

رویکرد

حاملان رویکرد

1

آموزش و پروش به مثابه صندوق رای

نمایندگان مجلس و تشکل های فرهنگیان

2

آموزش و پرورش به مثابه  بازار سود آور

موسسات کنکور و آموزشی و کمک درسی و انشتارات ها

3

آموزش و پرورش به مثابه  نیاز

اولیای دانش آموزان

 این سه رویکرد به آموزش و پرورش،  همزمان شیرازه این نهاد را از هم پاشانده اند و برنامه ای هم برای  رویارویی با آن ها وجود ندارد.

از یک سو نمایندگان و برخی تشکل های فرهنگیان می کوشند کرسی های مدیریتی را  کسب کنند و هیچ برنامه ای برای قاعده مند کردن سمت های مدیریتی  و انتخابی نمودن آن ها نیست و از سوی دیگر موسسات خصوصی فعال در عرصه کمک  آموزشی ، کمک درسی ، تقویتی و کنکور از بازار پرسود آموزش و پرورش بهره می برند و  در واقع از نقطه ضعف  آموزش و پرورش برای تاخت و تاز کردن دراین عرصه استفاده می کنند  و نیاز روز فزون جامعه و خانواده ها به امر آموزش و پرورش  نیز که برنامه ای  برای پاسخگویی مناسب به آن وجود ندارد  پیش از پیش بر ساختار ناکارآمد آموزش و پرورش فشار وارد می کند .

در برابر این فضا برنامه ای از سوی ساختار اداری آموزش و پرورش ، نهادهای پژوهشی مرتبط با آموزش و پرورش و معلمان و تشکل های فرهنگیان  ارائه نشده است .

چالش های آموزش و پرورش و بحران در مدیریت

این سه رویکرد درقالب سه اتفاق در طول دو هفته به صدا درآمده اند و زنگهایی هستند که از دیگ جوشان آموزش و پرورش خبر میدهند  . شاید حاکمیت و حکومت  رها کردن آموزش و پرورش را  با جمله های زیبا در وصف  جایگاه تعلیم تربیت و معلم پنهان کنند و ساخت و ساز مدارس را به خیرین و  تامین بودجه مدارس را برگردن اولیا بیندازند و گمان کننند با زیرکی از زیر بار تعهد خود در قبال آموزش و پرورش فرار کرده اند و شاید معلمان در زیربار تنگنای معیشت با ادامه دادن به فشار از طریق ابزار بی مصرف  و بیهوده اعتصاب  خود را در برابر روند فعلی آموزش و پرورش مقصر ندانند و شاید جامعه گمان کند که همه چیز عالیست و فعلا اتفاق خاصی نمی افتد؛ اما زنگها به صدا درآمده اند روزی در قالب حضور سودگرایانه و غیر مسئولانه مسئولان موسسات خصوصی، روزی در قالب فشار به رئیس مرکز اطلاع رسانی یا هر مسئول دیگری در قبال  گفتن حرف حق و روزی با قربانی شدن کودکان مظلو م این مرزو وبوم در شعله های آتش در شین آباد یا زاهدان یا جای دیگر.....


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

چالش های آموزش و پرورش و بحران در مدیریت

منتشرشده در یادداشت

گروه تشکل ها/

 پنج شنبه 6 دی ماه دومین تجمع فرهنگیان اصفهانی در برابر اداره کل آموزش و پرورش اصفهان برگزار گردید .

نخستین تجمع 29 آذرماه در برابر اداره کل آموزش و پرورش اصفهان برگزار شد . ( این جا )

« صدای معلم » در گزارشی نوشت :

" این فرهنگیان در پلاکاردها و بنرهایی که به همراه داشتند خواهان لغو طرح معلم تمام وقت ، امنیت اقتصادی و درمانی بازنشستگان ، افزایش بودجه آموزش و پرورش ، افزایش حقوق فرهنگیان و آزادی معلمان زندانی شدند . فرهنگیان در این تجمع همچنین به عملکرد یک سویه و غیرحرفه ای صدا و سیما اعتراض کردند .

برخی مسئولان اداری آموزش و پرورش در این تجمع با معلمان گفت و گو کرده و مورد خاصی از برخورد گزارش نشده است .در ساعت 13 فرهنگیان معترض به سمت استانداری حرکت کردند .در تجمع امروز « محمد اعتدادی» مدیر کل آموزش و پرورش اصفهان به همراه سایر معاونین اداره کل حضور نداشته و وزیر آموزش و پرورش را در سفر کاشان آران و بیدگل همراهی می کردند ... "

متاسفانه تجمع دوم به خشونت کشیده شد و تعدادی از معلمان مورد ضرب و شتم قرار گرفته و تعدادی هم بازداشت شدند .

در این تجمع مسئولان آموزش و پرورش اصفهان حضور نداشتند .

« صدای معلم » ضمن ابزار تاسف از این واقعه و نیز دعوت همه مسئولان به حرکت در " خط قانون و مدارا " از انجمن اسلامی معلمان اصفهان در این مورد تشکر و قدردانی می کند .

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

عالی - 6.3%
خوب - 6.5%
تاثیر چندانی نداشته است - 29%
رتبه بندی فقط به ایجاد نارضایتی بیشتر معلمان و تبعیض درون سازمانی انجامیده است - 58.2%

مجموع آرا: 414

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور