صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه گزارش /

انتقاد از مدیر کل آموزش و پرورش اصفهان و نقادی دانش آموزان

مدیر کل تازه منصوب شده اصفهان  بیست و پنجمین روز از آذرماه 1397 در سخنانی در در جمع مدیران مقاطع تحصیلی ناحیه 2 اصفهان  گفت : در این رابطه توجه کنید ما باید دانش‌آموز را منتقد و مشارکت‌جو تربیت کنیم. باید طوری او را تربیت نماییم که بتواند در جامعه به خوبی دیگران را جذب نماید و پاسخگو باشد ؛ آنان خلق و خوی صحیح را باید در کلاس درس یاد بگیرند. اما شما هر کاری که می‌خواهید انجام دهید، اگر با خانواده مرتبط نباشد، ابتر باقی می‌ماند ....

« کرامت رنجبر دستیانی » اخیرا یادداشتی انتقادی را در مورد عزل و نصب های این استان به رشته تحریر درآورد . ( این جا )

همچنین در گزارشی به دیدار خود با معلم متحصن « حمید رحمتی » اشاره کرده بود  . ( این جا )

متاسفانه برخی عوامل خارج از وزارت آموزش و پرورش و منتسب به یک نهاد امنیتی به ایشان توصیه کرده اند که دیگر ننویسد .

از نظر مدیر کل تازه منصوب شده آموزش و پرورش استان اصفهان آیا این حرکت در چارچوب " قانون " تعریف می شود ؟

آیا نقد هر چند تند باشد باید موجب شود تا چنین مشغولیت های ذهنی و فکری برای منتقدان حوزه آموزش ایجاد شود .

« صدای معلم » بر این باور است نقد محدودیت ندارد و محصور نیست و علاوه  بر دانش آموزان شامل نقد  معلمان و همه ذی نفعان فرآیند آموزش از عملکرد مسئولان ، سیاست گزاران و تصمیم گیرندگان این حوزه می گردد .

« صدای معلم » اخیرا در موضوع برکناری « نجات بهرامی » انتقاداتی را متوجه عملکرد وزیر آموزش و پرورش در مورد دخالت این عوامل و نهادها کرده است .

سخنان مدیر کل جدید آموزش و پرورش اصفهان را که در پرتال وزارت آموزش و پرورش منتشر شده است می خوانیم . ( این جا )

در این گزارش نه اشاره ای به نام مدیر کل شده است و نه عکسی از وی منتشر گردیده است .

گفتنی است در پی استعفای علی اکبر کمالی، « محمد اعتدادی » در 13 آبان ماه سال جاری  با حکم وزیر آموزش و پرورش به عنوان مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان منصوب گردید .

محمد اعتدادی پیش از این رئیس اداره حراست اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان بود.

انتقاد از مدیر کل آموزش و پرورش اصفهان و نقادی دانش آموزان

مدیرکل آموزش و پرورش استان : مهمترین کارکرد انجمن اولیاء و مربیان ؛ هم‌اندیشی، هم‌فکری و همکاری است.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان در بیست و پنجمین روز از آذرماه 1397 مدیرکل آموزش و پرورش استان در جمع مدیران مقاطع تحصیلی ناحیه 2 اصفهان که در محل تالار ادب برگزار شد گفت : در این رابطه توجه کنید ما باید دانش‌آموز را منتقد و مشارکت‌جو تربیت کنیم. باید طوری او را تربیت نماییم که بتواند در جامعه به خوبی دیگران را جذب نماید و پاسخگو باشد ؛ آنان خلق و خوی صحیح را باید در کلاس درس یاد بگیرند. اما شما هر کاری که می‌خواهید انجام دهید، اگر با خانواده مرتبط نباشد، ابتر باقی می‌ماند.

وی در ادامه تاکید کرد : بخشی از تعلیم و تربیت دست شما و بخش دیگر مربوط به خانواده است؛ البته دست رسانه‌ها و جامعه نیز می باشد، ولی بخشی که راحت‌تر می‌شود تلفیق کرد، مدرسه و خانواده است. به هر حال، یک معلم پدر است، یک معلم مادر است و یک معلم ، معلم کلاس است.

وی در ادامه افزود : معلم کلاس هم معلم و هم پدر و هم مادر است و کار آنها را هم انجام می‌دهد. نقش اینها باید نقش مکمل باشد. گاهی وقت‌ها اینها نقش‌هایی متضاد بازی می‌کنند. گاهی معلم، پدر، مادر و حتی سایر اعضاء خانواده هر کدام حرف جداگانه‌ای می‌زنند و این برای تعلیم و تربیت ما بسیار مضر است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان در ادامه با اشاره به اهمیت انجمن اولیاء و مربیان در مدارس تاکیدکرد : این انجمن برای هم‌اندیشی، هم‌فکری و همکاری است.

وی در ادامه افزود : اگر دانش آموزی در منزل از معلمی نقد می‌کند، اجازه دهید پدر و مادر آن نقد را خیلی راحت به شما بگویند و اجازه دهید اتصال پیدا شود.

وی در ادامه گفت : تا زمانی که خانه و مدرسه با هم اتصال پیدا نکند، ما به آن هدف نهایی که مورد نظر همة شماست، نخواهیم رسید.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت : در مدرسه کارآمد ، معلمان، کارکنان، والدین ، دانش آموزان ، برای پذیرش مسئولیت، تشویق می شوند و مسئولیت ها به آنان تفویض می گردد.

پایان گزارش/


انتقاد از مدیر کل آموزش و پرورش اصفهان و نقادی دانش آموزان

منتشرشده در گفت و شنود

گروه تشکل ها/

چهارمین نشست تشکل های فرهنگیان با « سیدمحمد بطحایی » وزیر آموزش و پرورش شنبه 24 آذرماه در محل هیات های اندیشه ورز برگزار گردید .

نمایندگان تشکل ها عمدتا بر دخالت های نمایندگان مجلس در امور آموزش و پرورش انتقاد کرده اند و این در حالی است که این دخالت مختص و یا منحصر به این گروه نبوده و شامل طیف وسیعی مانند رییس سازمان برنامه (نوبخت ) ، استانداران ، امامان جمعه و جماعت و حوزه های علمیه و مراجع تقلید و برخی نهادهای امنیتی به ویژه در موضوع عزل و نصب ها می شود .

موضوع مهم دیگر بازداشت « نجات بهرامی » معاون رسانه ای مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی در هفته های اخیر و آزادی ایشان با قید کفالت بوده است که تاکنون انعکاسی در پرتال وزارت آموزش و پرورش و یا سخنان نمایندگان تشکل های فرهنگیان نداشته است .

« صدای معلم » به عنوان یک رسانه مستقل خبر بازداشت ایشان را به عنوان نخستین رسانه اعلام کرده ( این جا ) و  مدیر این رسانه در نشست رسانه ای یکشنبه 25 آذرماه که به مناسبت هفته بزرگداشت پژوهش در سالن همایش خلیج فارس موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار گردید ( این جا ) شفاف و صریح از انفعال وزیر آموزش و پرورش نسبت به این موضوع انتقاد کرده و خواهان حمایت بطحایی از مدیران خود در چارچوب قانون گردید .

ریحانه ریوندی نماینده دانش آموزان منطقه 20 تهران :

" فضای مجازی دغدغه ای شده طبق تعریفی که خود خانم دکتر ابتکار داشتند که فضای مجازی هم برای نوجوان معضل است و هم برای خانواده. اگر از پدر و مادر بپرسید می گویند نوجوان درگیر این فضا است و اگر از نوجوان بپرسید می گوید پدر و مادر. یک نوجوان درگیر فضای مجازی نیست درگیر انسان های مجازی است که در آن فضا وجود دارند و سکوتی که شما گفتید در خانواده سکوت تعبیر می شود و صدایی می شود که ممکن است بین انسان ها انعکاس داشته باشد که بازخوردهای مثبت و منفی در پی خواهد داشت.

نقد مدیر صدای معلم بر دیدار اعضای انجمن فرهنگی ناشران آموزشی کشور و یا مافیای کنکور با برخی مراجع تقلید

در روزهای گذشته دیدار اعضای انجمن فرهنگی ناشران آموزشی کشور با برخی مراجع تقلید خبرساز شده است .

هر چند این خبر مهم همراه با تحلیل هایی که ارائه می شود هیچ گونه انعکاسی در پرتال ( سایت ) این انجمن که برخی از آن ها به عنوان  " مافیای کنکور " یاد می کنند مشاهده نمی شود . ( این جا )

در سایت انجمن فرهنگی ناشران آموزشی کشور در بخش " آخرین مطالب " این عناوین به چشم می خورند :

" انتصاب سرپرست موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران

ساماندهی دستفروشان کتاب در خیابان برادران مظفر

کتاب کمک درسی در دنیا وجود ندارد

دانش آموزان باید به نقطه ای برسند که بتوانند کتاب های درسی خود را نقد کنند "

در عنوان " کتاب کمک درسی در دنیا وجود ندارد " به سخنان " حیدر تورانی " سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در مراسم اختتامیه جشنواره کتاب رشد اشاره شده است .

نقد مدیر صدای معلم بر دیدار اعضای انجمن فرهنگی ناشران آموزشی کشور و یا مافیای کنکور با برخی مراجع تقلید

بخشی از این سخنان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان به شرح زیر است :

تورانی با اشاره به لزوم استفاده آموزش و پرورش از بخش غیردولتی، گفت: خوشبختانه با بیش از ۱۰۰۰ ناشر که همسو با اهداف آموزش و پرورش هستند، همکاری داریم و به دنبال راه‌اندازی سیاست چند تالیفی هستیم.

تورانی با اشاره به لزوم استفاده آموزش و پرورش از بخش غیردولتی، گفت: خوشبختانه با بیش از ۱۰۰۰ ناشر که همسو با اهداف آموزش و پرورش هستند، همکاری داریم و به دنبال راه‌اندازی سیاست چند تالیفی هستیم.

وی تصریح کرد: اگر معلمی آن قدر توانمند نیست که موقعیت یادگیری خلق کند آیا درست است ذهن دانش آموزان را با آزمون‌های پی در پی پر کند؟ دانش آموزان باید در مسیر پیشرفت قرار گیرند نه اینکه قضاوت شوند؛ آیا در حقوق تربیتی کودکان آمده است که ذهنشان با مطالب کمک درسی پر شود؟

تورانی با اشاره به اینکه از ظرفیت مصوبه ۸۲۸ شورای عالی آموزش و پرورش برای همکاری با ناشران استفاده می‌کنیم، گفت: به طور کلی در دنیا کتاب ها یا آموزشی‌اند یا درسی و عنوانی به نام کمک درسی نداریم. آیا تبلیغات حجیم و گسترده این موسسات در صدا و سیمای دولتی ،  بزرگراه ها و خیابان ها ، تورهای گردشی و تفریحی و دادن ناهار و کادو به مدیران و مسئولان وزارت آموزش و پرورش کافی نبوده است و اساسا هدف سران این موسسات از دیدار با مراجع و مقامات مذهبی چه بوده است ؟

وی با اشاره به اینکه کتاب‌های ما خلاقیت محور است اما خوب خودمان را معرفی نکردیم، بیان کرد: تا پایان ۱۴۰۰ کتاب نونگاشت نخواهیم داشت، باید از همسویی به انطباق حرکت کنیم چرا که نیاز به باز طراحی داریم. "

در بخش دیگر به سخنان « سیدمحمد بطحایی » در نشست گفت و گوی بین نسلی  اشاره گردیده است .

انتخاب این تیتر می تواند تا حدودی نیات این انجمن را آشکار نماید .

به عبارت ساده تر :

" کسب و کار انجمن فرهنگی ناشران آموزشی کشور در کاستی های کتاب های درسی و مدیریت خلاء آن شکل گرفته است "

در واقع وقتی در آموزش و پرورش ؛ " کنکور " به عنوان هدف نهایی تعریف و تببین می شود همه مکانیسم ها و سازوکارها بر اساس این هدف گذاری طراحی می شوند .

اگر در جامعه اقبال زیادی به این موسسات تجاری – آموزشی دیده می شود ناشی از فرمول ساده و همیشه ساری و جاری " عرضه و تقاضا " شکل می گیرد .

محتوای کتاب های درسی و مهم تر از آن " محیط آموزشی " مهیای موفقیت در غول خود ساخته کنکور نیست و خانواده ها و اولیای دانش آموزان برای این که  در مسابقه " حافظه محوری ، امتحان محوری و نمره محوری " از دیگران عقب نمانند بازار گسترده و جذاب این موسسات را رنگین می کنند .

اما پرسش اساسی این است که آیا سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش و بقیه مسئولان از این موضوعات و وقایع اطلاعی ندارند ؟

آیا آن ها واقعا نمی دانند که محتوای کتاب های درسی برای دانش آموزان اقناع گرانه و رضایت بخش نیست .

نقد مدیر صدای معلم بر دیدار اعضای انجمن فرهنگی ناشران آموزشی کشور و یا مافیای کنکور با برخی مراجع تقلید

در همان گفت و گوی بین نسلی که سخنان مشروح دانش آموزان و انتقادات آنان در صدای معلم منتشر شده است از این وضعیت انتقادات صریح وشفافی می کنند اما عکس العمل وزیر جز سکوت ، خنده و تکرار حرف های قبلی چیز دیگری نیست .

بطحایی در دستاورهای  در نمایشگاه  دستاوردهای وزارت آموزش و پرورش در سال نخست دولت دوازدهم در دبیرستان البرز می گوید : ( این جا )

" تنها کتابی که معتبر است و باید مورد تاکید قرار بگیرد کتابی است که به عنوان کتب درسی در مدارس دارد توزیع می شود . ما در مدارسمان به کتاب های دیگری نیاز نداریم...."

اگر این تفسیر وزیر آموزش و پرورش مقرون به واقعیت است پس سخنان حیدر تورانی چه محلی از اعراب می تواند داشته باشد ؟

اگر مشکل در مولفان و یا تیم تالیف کتاب های درسی است پس چرا تحولی در این وضعیت داده نمی شود ؟

رئیس موزه علوم و فناوری ایران در گفت و گویی گفته است: ( این جا )

 برخی از مشکلات سیستم کنونی آموزش ‌و پرورش و کنکور محور بودن آموزش در مدارس، کتب درسی است و مافیای کنکور به آموزش ‌و پرورش جهت می‌دهد و این بزرگ‌ترین خیانت به ساختار آموزشی ماست. کتب درسی کنکور محور است که این توهین به‌حساب می‌آید.

این یک واقعیت است که اگر کتاب های درسی به گونه ای تالیف می شدند که حداقل نیاز به کتاب های کمک درسی را ایجاد می کردند، در آن صورت بخشی از مافیایی که این روزها زیاد از آن می شنویم عملا بازار و خریداری پیدا نمی کردند. اما ظاهرا مافیای کنکور ایران با گردش مالی ۸۰۰۰ میلیارد تومانی، توانایی نفوذ در برخی تصمیم گیران و مولفان و حتی شاید سطوح پایین تر در سازمان پژوهش را داشته باشد تا بتوانند کتاب های کمک درسی پایه جدید آموزشی را قبل از انتشار کتاب درسی وارد بازار کند.

نقد مدیر صدای معلم بر دیدار اعضای انجمن فرهنگی ناشران آموزشی کشور و یا مافیای کنکور با برخی مراجع تقلید

اگر وزیر آموزش و پرورش نیز دنبال پیگیری این موضوع است نیاز به اینکه راه دوری برود نیست و ابتدا یک سر به سازمان پژوهش خود بزند.

حتی می توان در عین حال در اینکه چه میزان تغییر این همه کتاب در هر سال لازم است و یا در پشت آن یک مافیای دیگر وجود دارد را کشف کرد. در هر صورت هر کتاب جدیدالتالیف با خود گردش مالی بالایی را به ارمغان می آورد. "

بارها دیده شده است که کتابی در مدرسه در عداد " کتاب های کسری " بوده است اما کتاب کمک آموزشی آن قبل از آغاز سال تحصیلی از سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی مجوز گرفته و روانه بازاد شده است .

برخی نویسندگان کتاب های درسی کتاب های کمک آموزشی می نویسند .

وقتی چنین وضعیتی باشد نویسندگان در نگارش کتاب های درسی طبیعتا " کم کاری " کرده و سعی می کنند وزنه اصلی را در کتاب های کمک آموزشی تعریف کنند .

در نشست رسانه ای به مناسبت آغاز سال تحصیلی از وزیر آموزش و پرورش پرسش کردم ( این جا ) :

 " اگر مسئولان آموزش و پرورش واقعا معتقدند که فعالیت موسسات آموزشی آزاد  باعث اخلال در  فعالیت آموزشی و تربیتی وزارتخانه می شود چرا به جای سخنرانی در جمع معلمان یا دانش آموزان که تاثیری بر فعالیت این موسسات ندارد  ، با استفاده از اختیارات قانونی خود در مصوبه 483 از جمله بند 3 مجوز فعالیت برخی از این موسسات را باطل اعلام  نمی کنند و از نیروی انتظامی درخواست پلمپ مراکز این موسسات را نمی کنند؟

 اگر آموزش و پرورش مجوز فعالیت این گروه ها را باطل کند نیروی انتظامی هم موظف است که بر اساس مقررات اماکن ، مراکز فاقد مجوز را پلمپ کند.

چرا  آموزش و پرورش موسسان و گردانندگان این موسسات را با طرح شکایت به دادگاه نمی کشاند؟

چرا به جای نامه ملتمسانه به رییس صدا و سیما به شورای نظارت بر صدا و سیما ، قوه قضاییه و مراجع قانونی شکایت نمی کنید؟

بعضی ها می گویند این یک جنگ زرگری است و حمله به مافیا  فقط جنبه تبلیغی دارد. دانش آموز و فردی که نتواند در جامعه حرف بزند و یا خود را ابراز کند مامن و یا پناهگاهی جز فضای مجازی نخواهد داشت ...

 وزیر آموزش و پرورش برای جبران ناتوانی خود در ایجاد تغییر  در نظام آموزشی و پرورشی شعار بدون زمینه و پشتوانه ایجاد نشاط و حذف امتحان و مافیا می دهد.

 مدارس در اختیار شماست.

مافیا را بیرون کنید و نشاط را برقرار نمایید. خارج از مدرسه هم به جای شعار ، از اختیارات قانونی وزارتخانه برای برخورد با موسسات آموزشی متخلف استفاده کنید."

بطحایی هم به جای پاسخ منطقی و اقناع گرانه در نقش یک فیلسوف و یا نظریه پرداز می گوید که هدفش از طرح این مباحث " گفتمان سازی " است .

وزیر آموزش و پرورش حتی از حداقل اختیارات قانونی خودش برای اثبات حرف های خویش هم بهره نمی جوید .

به گفته خود بطحایی زورش به مافیای کنکور و آموزش نمی رسد اما کار مهمی و یا موثری هم برای جلب اعتماد عمومی انجام نمی دهد .

پیش تر صدای معلم گزارشی با عنوان : " وزیر آموزش و پرورش مافیای آزمون و کنکور را محکوم می کند ؛ معاونش مجوز عقد قرارداد صادر می کند ؟! " منتشر کرد : ( این جا )

در بخشی از این گزارش آمده بود :

" این همه درهم تنیدگی میان موسساتی که به اذعان وزارت آموزش و پرورش حتی مجوز تبلیغات در صدا و سیما را ندارند با مدیران آموزش و پرورشی که بعضا حتی نمایندگی  این موسسات را بر عهده دارند دستگاه تعلیم و تربیت ما را به کجا خواهد برد ؟"

گزارش و مدارک نشان می دهند که وزارت آموزش و پرورش عملا با افکار عمومی صادق نیست و به عبارت دیگر گفتار و عملش با هم کاملا تضاد دارد .

در تاریخ ۹۷/۸/۵ در پاسخ به درخواست برخی استان ها ، مجوز انعقاد قرارداد مالی با چند موسسه معروف جهت فعالیت در مدارس ، با امضای رییس سنجش وزارتخانه صادر شده است .

پرسش صریح و شفاف صدای معلم از وزیر آموزش و پرورش آن است که  چرا در این زمینه با معلمان و جامعه صادق نیست ؟

مگر همین وزارت آموزش و پرورش چند ماه پیش اعلام نکرده بود :

" وجود هرگونه رابطه مالی مدارس، عقد قرارداد و سازمان‌دهی و همکاری در موضوع مذکور برای مدیران در سطوح مختلف را تخلف از مقررات تلقی می‌نماید "

« صدای معلم » از شفاف سازی و پاسخ گویی وزیر آموزش و پرورش در این زمینه استقبال می کند ."

با این حال مسئولان وزارت آموزش و پرورش هیچ پاسخ و یا عکس العملی نسبت به این گزارش نشان ندادند .

نقد مدیر صدای معلم بر دیدار اعضای انجمن فرهنگی ناشران آموزشی کشور و یا مافیای کنکور با برخی مراجع تقلید

تنها 4 روز پس از انتشار این گزارش ، عبدالرسول عمادی  در گفت و گو با تسنیم می گوید :

" نمی‌توان تعامل مدرسه و بخش خصوصی را ممنوع کرد واین موضوع نه تنها منطقی نیست بلکه با اقتضائات برنامه درسی ملی نیز سازگاری ندارد. اینکه آزمون در مدارس برگزار شود به تشخیص شورای مدرسه و از جلوه‌های مدرسه محوری است اما نکته مهم این است اگر این موضوع بخواهد کاملا آزاد باشد ممکن است آزمون‌های فاقد کیفیت در مدارس برگزار شود بنابراین تصمیمی گرفته شد که سال‌ها در حال اجراست و مطابق با آن موسساتی که از طریق سازمان مدارس غیردولتی تایید صلاحیت شده‌اند، اگر مدرسه خواهان برگزاری آزمون‌های آنها باشد باید از بالاترین مرجع این مسئله کسب مجوز شود بنابراین درخواست برگزاری آزمون در هر استان به مرکز سنجش ارائه می‌شود و این مرکز باید بگوید که آیا فلان موسسه مورد تایید است یا خیر. گرفتن مجوز از مرکز سنجش حساسیت آموزش ‌و پرورش بر اجرای آزمون‌ها در مدارس است همچنین نمی‌خواهیم اختیارات  مدارس را هم بگیریم شواری مدرسه این اختیار را  دارد که در مدرسه اقدام به برگزاری آزمون کند البته این آزمون‌ها به هیچ وجه نباید در دوره ابتدایی برگزار شود.

و تاسف آورتر از آن چرخش ناگهانی اداره کل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش و پرورش پس از دو بخشنامه صریح و شفاف و بدون تفسیر در مورد ممنوعیت این موسسات و فعالیت آن ها در مدارس است .

نقد مدیر صدای معلم بر دیدار اعضای انجمن فرهنگی ناشران آموزشی کشور و یا مافیای کنکور با برخی مراجع تقلید

«علیرضا کمرئی» 3 آذرماه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان درباره ی نظارت بر اجرای ممنوعیت برگزاری آزمون در مدارس می وید: در تابستان گذشته بخشنامه ای از سوی شورای عالی آموزش و پرورش ارسال شد.

این بخشنامه بر ممنوعیت برگزاری آزمون و ورود کتاب های کمک آموزشی که سیستم آموزشی ما را مختل می کند تاکید کرده است.

وی تصریح کرد: حذف آزمون های زاید در مدارس و ممنوعیت کتاب های کمک آموزشی تاکیدی بر مصوبه ۹۵۱ بود و بیشترین تاکید بر منوعیت برگزاری آزمون و ورود کتاب های کمک آموزشی در دوره ی ابتدایی بود. عضو انجمن فرهنگی ناشران آموزشی با اشاره به تیراژ کتب کمک آموزشی در طول سال می گوید: سالانه ۲۵ میلیون کتاب کمک آموزشی در مقاطع مختلف به چاپ می‌رسد که در مسئله توسعه عدالت آموزشی و یادگیری بسیار تأثیرگذار است

وی ادامه داد: در دوره متوسطه بر اساس قواعدی برخی از آزمون ها به صلاح دید مرکز سنجش و آموزش کشور مجاز است که  باید موسسات مسیری که امکان حضور در مدرسه  را دارند را طی می کردند.

موسسات آموزشی باید تقاضا را به اداره کل استانی خود بدهند و اداره کل ها تا ۱۵ شهریور به مرکز سنجش درخواست می دهند؛ و مرکز سنجش پس از بررسی منابع، صلاحیت فنی آنان مجوز صادر می کند و آنان می توانند در مدارس متوسطه حضور یابند.

وی با تاکید بر اینکه به هیچ وجه برگزاری آزمون در دوره ابتدایی مجاز نیست بیان کرد: همه حوزه های نظارتی اعم از اداره کل ارزیابی عملکرد و واحد های استانی و منطقه ای این موضوع را پیگیری می کنند و اگر تخلفی صورت گیرد برخورد می کنند.

کمرئی تاکید کرد: ورود کتاب های کمک آموزشی هم به دقت نظارت و رصد می شود. اگر قردادی منعقد شده باشد یا کتابی تحمیل شود با آن برخورد می شود. نباید با کتاب های دیگر فضای تدریس را آسیب زا کنیم.

وی یاد آور شد: البته در مصوبه  ۸۲۸ آمده است ساماندهی کتاب های کمک آموزشی توسط معاونت آموزش است در صورتی که مولفین کتاب هایی را متناسب با شرایط دانش آموزان و آموزش و پرورش تالیف کرده باشند باید به سازمان پژوهش بدهند، آنان بررسی می کنند و اگر تایید کنند در سامانه قرار می دهند.

مدیرکل ارزیابی عملکرد وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: مدیران مدارس مجاز هستند این دسته از کتاب ها را برای کتابخانه مدارس تهیه کنند.

و این در حالی است که در بخشنامه مذکور هیچ اشاره ای به مقطع تحصیلی نشده بود و هرگونه رابطه مالی مدارس، عقد قرارداد و سازمان‌دهی و همکاری در موضوع مذکور برای مدیران در سطوح مختلف را تخلف از مقررات تلقی کرده بود .

در بخشنامه بعدی هم  بر ممنوعیت مشارکت و یا همکاری کارکنان در فرآیندهای تصنیف، تالیف، گردآوری، بازاریابی، توزیع، ساماندهی و فروش کتاب های کمک درسی ، تقویتی، حل المسائل و غیره ( به ویژه برگزاری آزمون های آزمایشی و سنجش پیشرفت تحصیلی ) تاکید شده بود . ( این جا )

چرا سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به قانون تمکین نمی کند و راه خود را می رود ؟

نقد مدیر صدای معلم بر دیدار اعضای انجمن فرهنگی ناشران آموزشی کشور و یا مافیای کنکور با برخی مراجع تقلید

در آخرین نسخه اصلاحی تدوین طرح " سازمان نظام معلمی " ( این جا )  در فصل سوم که وظایف و اختیارات آن در ماده 3 تعریف شده است بند 4 عنوان می کند :

" 4- برنامه ریزی و نظارت بر فعالیت های معلمان در امور کمک آموزشی و نحوه تبلیغات و آگهی های رسانه ای امور آموزشی و کمک آموزشی بر اساس استانداردهای مورد تایید وزارت آموزش و پرورش "بطحایی زورش به مافیای کنکور و آموزش نمی رسد اما کار مهمی و یا موثری هم برای جلب اعتماد عمومی انجام نمی دهد 

اگر وزیر آموزش و پرورش واقعا در ادعای خود صادق است و قصد گفتمان سازی دارد چرا از طریق سازمان نظام معلمی که یک سازمان از پایین به بالا خواهد بود از مشارکت خود معلمان برای تدوین و نظارت بر محتوای کتب آموزشی و درسی کمک نمی گیرد ؟

آیا گذشت 4 دهه ناکارآمدی این سیاست ها و راهبردها را به اثبات نرسانده است ؟

و اما بخش بعدی بحث بر سر این است که آیا تبلیغات حجیم و گسترده این موسسات در صدا و سیمای دولتی ،  بزرگراه ها و خیابان ها ، تورهای گردشی و تفریحی و دادن ناهار و کادو به مدیران و مسئولان وزارت آموزش و پرورش کافی نبوده است و اساسا هدف سران این موسسات از دیدار با مراجع و مقامات مذهبی چه بوده است ؟

نقد مدیر صدای معلم بر دیدار اعضای انجمن فرهنگی ناشران آموزشی کشور و یا مافیای کنکور با برخی مراجع تقلید

در نشست اعضای انجمن فرهنگی ناشران آموزشی کشور با برخی مراجع تقلید ؛ مدیر انتشارات کتاب های کنکور و کمک درسی گاج می گوید:

 سیستم حذف تکلیف در منزل، برای دانش آموزان آثار جبران ناپذیری دارد و موجب هدایت آنان به فضای مجازی می‌شود. کلید واژه این نشست هشدار و یا به قولی ترساندن مراجع و مقلدان آن ها نسبت به خطرات " فضای مجازی " است که نوعی بدبینی ویا سوء ظن را همیشه نسبت به این فضا در جامعه ایرانی به همراه داشته است

 ابوالفضل جوکار که به عنوان عضو انجمن فرهنگی ناشران آموزشی کشور با آیت الله حسینی بوشهری در قم دیدار کرده بود از برنامه وزارت آموزش و پرورش برای حذف تکلیف شبانه دانش آموزان انتقاد کردو  مهم‌ترین اقدام ناشران آموزشی را تألیف کتب کمک آموزشی عنوان و تصریح  می کند: این اقدام توانسته در یادگیری بهتر مطالب آموزشی مؤثر واقع شود و امروز شاهد حضور دانش آموزانی که در مناطق محروم زندگی کرده‌اند در بهترین دانشگاه‌های کشور باشیم.

نقد مدیر صدای معلم بر دیدار اعضای انجمن فرهنگی ناشران آموزشی کشور و یا مافیای کنکور با برخی مراجع تقلید

عضو انجمن فرهنگی ناشران آموزشی با اشاره به تیراژ کتب کمک آموزشی در طول سال می گوید: سالانه ۲۵ میلیون کتاب کمک آموزشی در مقاطع مختلف به چاپ می‌رسد که در مسئله توسعه عدالت آموزشی و یادگیری بسیار تأثیرگذار است.

حذف تکالیف در مدارس با الگو گرفتن از فنلاند کار سنجیده‌ای نیست. اینکه بخواهیم سیستم آموزشی یک کشور خارجی دیگر را کپی و آن را در کشورمان اجرایی کنیم نمی‌تواند جوابگوی سیستم آموزشی کشور باشد.

مدیر انتشارات کنکور گاج ادامه می دهد: حذف تکلیف منزل دانش آموزان زیان‌های جبران ناپذیری را به دنبال دارد. این برنامه پیش از این در کشورهای اروپایی امتحان شده و جواب مثبتی را نداشته است به همین دلیل اجرای آن متوقف شده است.

جوکار ادامه می دهد: با حذف تکلیف دانش آموزان، آنان از فراگیری و آموزش دور شده و به سمت فضای مجازی کشیده می‌شوند که آثار جبران ناپذیری را به دنبال دارد.

در واقع مدیر اصلی این برنامه با اتکا بر سخنان پوپولیستی و البته حرف هایی که ممکن است برای افراد مذهبی خوشایند باشد سعی می کند تا تایید مراجع تقلید را برای اقدامات خود که نتیجه ای جز ویرانی نظام آموزشی در سایه ناکارآمدی و نیز سوء مدیریت مقامات آموزش و پرورش را نداشته است کسب نماید .

نقد مدیر صدای معلم بر دیدار اعضای انجمن فرهنگی ناشران آموزشی کشور و یا مافیای کنکور با برخی مراجع تقلید

تکیه بر مفاهیمی مانند بیگانه ستیزی ، عدالت آموزشی و کمک به فقرا و مناطق محروم و مهم تر از آن " تهدیدات فضای مجازی " است .

در گفت و گوی بین نسلی که در دفتر بطحایی برگزار گردید ؛ ( این جا )

ریحانه ریوندی نماینده دانش آموزان منطقه 20 تهران می گوید : اگر وزیر آموزش و پرورش واقعا در ادعای خود صادق است و قصد گفتمان سازی دارد چرا از طریق سازمان نظام معلمی که یک سازمان از پایین به بالا خواهد بود از مشارکت خود معلمان برای تدوین و نظارت بر محتوای کتب آموزشی و درسی کمک نمی گیرد ؟

" فضای مجازی دغدغه ای شده طبق تعریفی که خود خانم دکتر ابتکار داشتند که فضای مجازی هم برای نوجوان معضل است و هم برای خانواده. اگر از پدر و مادر بپرسید می گویند نوجوان درگیر این فضا است و اگر از نوجوان بپرسید می گوید پدر و مادر. یک نوجوان درگیر فضای مجازی نیست درگیر انسان های مجازی است که در آن فضا وجود دارند و سکوتی که شما گفتید در خانواده سکوت تعبیر می شود و صدایی می شود که ممکن است بین انسان ها انعکاس داشته باشد که بازخوردهای مثبت و منفی در پی خواهد داشت.

ما یک کتابی به نام سواد رسانه ای داریم در پایه دهم دوره دوم متوسطه که باید آن را بخوانیم. ولی چیزی که می خواهم بگویم من دانش آموز پایه دهم علوم انسانی هنوز این کتاب را دریافت نکرده ام و هنوز در مدرسه شروع به تدریس نشده است و تازه فهمیده اند این کتابی که قرار است روی آن کار بشود درباره فضای مجازی است. به نظر من باید این به طور بنیادی کار بشود . به نظر من باید سواد رسانه ای را از سن پایین تر شروع بکنیم و در مدارس بیاوریم این بهتر نیست چون شما حتی الآن کودکان و نوجوانانی را می بینید که از سن دوازده سال یا حتی پایین تر در فضای مجازی مشغول هستند و به آن دسترسی دارند و حالا این که این کتاب در پایه دهم شروع به تدریس می شود ممکن است برای آموزش این کتاب کمی دیر شده باشد. سن نوجوانی بسیار سن مهمی است و سنی است که در آن تاثیرات همسالان به شدت بر روی یک نوجوان دیده می شود و مسئله دوست یابی هست که در فضای مجازی خلاصه می شود . اگر ما بیاییم همین کتاب سواد رسانه ای را به صورت ریشه ای کار کنیم و دبیران قدری داشته باشیم که بتوانند تاثیرگذار روی کتاب کار کنند درباره موضوعاتی که در آن مطرح است و می تواند خیلی کمک کند به نسل چهارمی که ما هستیم و نسل قبلی که پدر و مادر و خانواده ما را در بر می گیرد و راه کارهای اساسی تری را می خواهد از آموزش و آگاهی و قطعا قابل پذیرش به ما بدهد. "

در واقع کلید واژه این نشست هشدار و یا به قولی ترساندن مراجع و مقلدان آن ها نسبت به خطرات " فضای مجازی " است که نوعی بدبینی ویا سوء ظن را همیشه نسبت به این فضا در جامعه ایرانی به همراه داشته است .

به عبارتی ؛ سران موسسات بزرگ کنکور با نگاه ابزاری به این مساله و ایجاد یک شبکه مالی هزینه زای برد - برد در نظام آموزشی و با این بهانه که حذف تکلیف و یا مشق شب موجب کشانده شدن دانش آموزان به فضای مجازی و در نتیجه ارتکاب گناه را به همراه خواهد داشت به نوعی سعی کرده و می کنند جریانی را در فرآیند آموزش نهادینه سازند :

" ضدیت با تفکر "

دانش آموز و فردی که نتواند در جامعه حرف بزند و یا خود را ابراز کند مامن و یا پناهگاهی جز فضای مجازی نخواهد داشت ...

نقد مدیر صدای معلم بر دیدار اعضای انجمن فرهنگی ناشران آموزشی کشور و یا مافیای کنکور با برخی مراجع تقلید

 

پانوشت :

زمانی که نهایی سازی این یادداشت به پایان رسید پس از برگزاری نشست رسانه ای به مناسبت هفته پژوهش بود و فرار رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی از مواجهه با خبرنگاران و پاسخ گویی مرا در اثبات فرضیاتم راسخ تر و به واقعیت نزدیک تر نمود .

منتشرشده در یادداشت

بازداشت نجات بهرامی و استقلال آموزش و پرورش

اینکه بگوییم نمایندگان مجلس برای انتصابات قومی قبیله ای به آموزش و پرورش فشار می آورند سخن درست اما ناتمامی است. دخالت نمایندگان  حرف تازه ای نیست و بارها از سوی منتقدان بیان شده است. اما این حرف ناتمام است زیرا  دو نکته در این گزاره ناگفته مانده است.

 نکته اول این است که دخالت احزابی مانند اعتدال و توسعه و مجمع فرهنگیان و...  و افراد ذی نفوذ غیر از نمایندگان مجلس ،  مانند رییس سازمان برنامه (نوبخت ) ، استانداران ، امامان جمعه و جماعت و حوزه های علمیه و مراجع تقلید و برخی نهادهای امنیتی در عزل و نصب ها ناگفته مانده است.
 
نکته دوم این است که مکانیسمِ اعمال و اثرگذاری این فشارها بیان نشده است.آنها که نمی توانند مدیری را عزل یا نصب کنند.  کانال اعمال فشار شخص وزیر است. وزیر در مقابل فشارها و توصیه ها برای عزل و نصب ها ، تمکین می کند و همین تسلیم شدن ها ، دخالت ها را افزون تر و اشتهای مداخله گران را زیادتر می کند.
 
گاهی حرفهایی زده می شود که آدم شک می کند که ممکن است برای پرت کردن حواس مخاطب از مسایل مهمتر  باشد. این روزها دو نمونه از دخالت یک نهاد و یک شخص در امور آموزش و پرورش مطرح شده است . اول اینکه آیت الله جعفر سبحانی حذف تکلیف شب بچه ها خلاف شرع اعلام کرده است.
 
دوم اینکه بر اساس اخبار موثق یک نهاد امنیتی سه ماه پیش  از وزیر خواستار استعفا (نه برکناری ) نجات بهرامی معاون رسانه ای روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش می شود.

وزیر به جای دفاع از مدیرش به آقای بهرامی  پیام می دهد که: " استعفا بده و از جلو چشم دور شو وگرنه فلان نهاد تو را بازداشت می کند. "این عمل وزیر از نظر اخلاقی ، قانونی و اداری مردود و بزدلانه است.

نهاد امنیتی حق ندارد به یک وزیر پیغام بدهد که مدیر تو یا استعفا بدهد یا  او را می گیریم. وزیر باید از کارکنان خود در چهارچوب قانون دفاع کند. انتقال این پیام از جانب وزیر هم ذلیلانه و خلاف عزت بوده است.

بازداشت نجات بهرامی و استقلال آموزش و پرورش

  آقای بهرامی که به بی گناهی خودش اطمینان دارد  می گوید : " من کاری نکرده ام که استعفا بدهم . شما اگر لازم می دانید من را طبق روال اداری برکنار کنید ."  

مدتی می گذرد و این تصور پیش می آید که وزیر بلوف زده است. چگونه یک انسان می تواند به حق نگران دخالت وکلای مجلس در  عزل و نصب مدیران باشد  اما داخل ستاد وزارتخانه و بیخ گوش خودش ، ظلم به نجات بهرامی را نبیند؟

ناگهان ، نهاد امنیتی ، آقای نجات بهرامی را بازداشت و به اوین منتقل می کند.بعد از شش روز او را آزاد می کنند. وزیر او را به مرخصی می فرستد و حالا تحت فشار وزیر  است که به مدرسه برگردد.

در واقع وزیر برای وادار کردن یک مدیر خود که هیچ گونه تخلفی نداشته با یک نهاد امنیتی دست به یکی می کند. این کار یعنی استفاده از  تهدید و اعمال زور توسط یک نهاد خارج از آموزش و پرورش به عاملیت شخص وزیر.

این  تحلیل در بین مدیران ستادی وجود دارد که کل ماجراساخته و پرداخته دفتر وزیر و تیم رسانه ای موازی بوده است که  حضور فردی مستقل در معاونت رسانه ای وزارتخانه  را مزاحم کارهای باندی خود می دیده اند و با گزارش های دروغ به نهادهای امنیتی زمینه پرونده سازی و  بازداشت آقای بهرامی را فراهم کرده اند.

بازداشت نجات بهرامی و استقلال آموزش و پرورش

چگونه یک انسان می تواند به حق نگران دخالت وکلای مجلس در  عزل و نصب مدیران باشد  اما داخل ستاد وزارتخانه و بیخ گوش خودش ، ظلم به نجات بهرامی را نبیند؟

کمی غیرت وجربزه هم خوب است. کمترین تقاضا ابقای آقای بهرامی در سمت معاون رسانه ای است . اگر تخلفی کرده پرونده اش را به هیات رسیدگی به تخلفات اداری بفرستید.


بازداشت نجات بهرامی و استقلال آموزش و پرورش

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار/

پیش تر گزارشی در صدای معلم با عنوان : "
مقارن شدن نخستین روز آغاز امتحانات پس از شب یلدا چه نسبتی با مدرسه شاد و بدیهی ترین اصول تربیتی و آموزشی دارد ؟
رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش و سرپرست فعلی آموزش متوسطه و چند پرسش! " ( این جا ) منتشر گردید .

در بخشی از این گزارش آمده بود :

" آیا دانش آموزان قرار است " شب یلدا " را در استرس و یا اضطراب ناشی از امتحان فردایشان بگذرانند و دائما این نهیب را از والدین بشنوند که فردا امتحان داری  ؟

مدارس شاد و یا با نشاط که وزیر آموزش و پرورش دائما از آن صحبت می کند  اساسا چه هستند و نسبت به آن با این گونه بخشنامه های خشک و غیرقابل انعطاف کدام است ؟

آیا شایسته نبود همان گونه که وزیر آموزش و پرورش به خاطر فوتبال فرصتی برای دورهم بودن دانش آموزان را فراهم می کند کمی هم به خودش و معاونش به سنت های پسندیده و کهن ایرانی توجه می کرد و احترام می گذاشت ؟

چگونه است زمانی که " ماه رمضان " با ایام تحصیلی مقارن می شود در دو نوبت مدارس و ادارات با چند ساعت تاخیر هنگام صبح آغاز می شود و یا در این ایام و یا ماه محرم مسئولان آموزش و پرورش و مدیران به معلمان توصیه می کنند که از برگزاری امتحانات تا حد امکان اجتناب کنند و به دانش آموزان فشار نیاورند اما حاضر نیستند حتی یک روز تقویم امتحانات را دیرتر شروع کنند ؟

اگر این گونه کارها و تصمیات توسط افرادی با افکار ایدئولوژیک و مشخص انجام می شد توجیهی داشت اما عمادی خود را اصلاح طلب و منتقد آموزش ایدولوژیک دانسته و در کانال شخصی اش از مواضع اصول گرایان و طیف مقابل به شدت انتقاد می کرد ."

به تازگی سرپرست آموزش متوسطه اظهاراتی در مورد سند 2030 در گفت و گو با خبرگزاری فارس داشته است .

این در حالی است که « عبدالرسول عمادی » مقارن با انتخابات ریاست جمهوری سال 96 در کانال خویش شعری را با عنوان " گاو 30 20 شیر ندارد" ( 1 ) را سروده بود .

« صدای معلم » در راستای شفافیت و پاسخ گویی می خواهد تا رئیس مرکز سنجش و سرپرست آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش مواضع جدید خویش را در مورد این مقوله برای افکار عمومی مشخص نماید .

منتشرشده در گفت و شنود
جمعه, 22 آذر 1397 11:18

اعتصاب یا جنگ ؟

 نقدی بر اعتصاب معلمان و سازماندهی اعتراضات

اعتصاب مکتب جنگ است، لیکن به‌‌خاطر داشته باشید که مکتب جنگ خود جنگ نیست. در اعتصاب شاهد یک قدرت دوگانه‌ایم؛ اعتصاب مدیریت و سازماندهی میان افراد معتصب را افزایش می‌دهد. در واقع افراد که می‌بینند که هرکدام‌شان به‌تنهایی در این سیستم نابود می‌شوند شروع به طغیان دسته‌جمعی می‌کنند، شاید یک امتحان برای خروج از یک وضعیت غیرقابل تحمل! دیگر حالت زبونی و یأس منفرد بودنِ خود را ندارند و آن را گام نخستی برای از بین رفتن سروری می‌پندارند. ای کاش نیروهای امنیتی به‌ جای معلمان، در جست و جوی آن بزرگترهایی باشند که گهگاه سعی در اجرای مصوبات عوام فریبانه‌ای چون معلم تمام‌ وقت را  دارند و صدها کاستی دیگر (تعویق طرح رتبه‌بندی و...) که در مقابل اعتراض آرام معلمان، برای خودش تخلفی‌ ست به مراتب بزرگ‌تر

اعتصاب شاید چشم‌ها را به ماهیت قانون باز کند اما نباید از خاطر برد که ممکن‌ست مترادف شود با محرومیت‌های فراوان؛ هر چه نباشد مردانی برای خم‌کردن پشت بورژوا پا به میدان اعتصاب می‌گذارند، که بی‌گمان بی‌هزینه نخواهد بود و آن‌گاه با پذیرش صعبی‌های راه شاید بتوانند تمامِ قدرت بورژوا رادَرهم‌شکنند. این شیوه‌ی بدون خشونتِ اعتراض زمانی موفقیت‌آمیز خواهد بود که افراد حاضر بدانند چگونه تقاضای خود را مطرح کنند.

دنیای امروزی موجب ارتباط مستمر و کنش متقابل میان مردم شده است این روزها انگار برخی معلمان به یک موافقت مشترک رسیده‌اند ودر سال جاری دفعاتی دست از کار کشیدند تا شاید این‌گونه شکایت خود را بیان و تقاضاهای خود را تحمیل کنند.

اما ای کاش اعتراضات مدون‌تر و اتحادیه محور بود. اتحادیه در وهله‌ی اول وسیله‌ای‌ست برای اصلاح توازن قدرت میان کارگران و کار فرمایان.

اتحادیه‌ای که نه فقط مانع ابتکارات بزرگواران،بلکه در تنظیم طرح‌های سازمان نقش داشته باشد.

نقدی بر اعتصاب معلمان و سازماندهی اعتراضات فرهنگیان

هر چند که این امر فقط به‌ درک صحیح معلم از کار سازمانی بر می‌گردد و تا شخص معلم به ضرورت اتحادیه و عضو شدن در آن پی نبرد ممکن‌ست که اعتراضات همین‌قدر تهی نتیجه و پرهزینه باشد. ای کاش نیروهای امنیتی به‌ جای معلمان، در جست و جوی آن بزرگترهایی باشند که گهگاه سعی در اجرای مصوبات عوام فریبانه‌ای چون معلم تمام‌ وقت را  دارند و صدها کاستی دیگر (تعویق طرح رتبه‌بندی و...)

شاید بتوان گفت حقوق زیر خط فقری معلمان و فراوان مشکلات دیگرشان، آنقدر عیان‌ست که دیگر نیازی به تبین هدف نیست و لزوم اتحادیه احساس نمی‌شود، اما باز هم می‌گویم که گرچه مشکلاتِ پرچم‌ داران‌علم‌ کشور پر واضح است، اما این اعتراضات اگر در قالب یک هویت‌ جمعی‌ شناسنامه‌دار بود به مراتب تأثیرگذارتر و کم‌هزینه‌تر بود.

گرچه از عدم خردورزیِ مسئولین نیز نمی‌توان چشم پوشید، که اگر در سیستم‌شان تعقل حاکم بود، آن‌ها می‌دانستند که تحصن معلمین، قانونی‌ترین و آرام‌ترین روش برای بیان نارضایتی‌هاست.

نقدی بر اعتصاب معلمان و سازماندهی اعتراضات فرهنگیان

ای کاش نیروهای امنیتی به‌ جای معلمان، در جست و جوی آن بزرگترهایی باشند که گهگاه سعی در اجرای مصوبات عوام فریبانه‌ای چون معلم تمام‌ وقت را  دارند و صدها کاستی دیگر (تعویق طرح رتبه‌بندی و...) که در مقابل اعتراض آرام معلمان، برای خودش تخلفی‌ ست به مراتب بزرگ‌تر؛ لااقل به زعم من!

از این‌ها مبتذل‌تر، گروه‌های فرهنگی‌ای که هستند که خود را حامی حقوق معلمان می‌دانند و هنوز صدای واقعه در نیامده پا پَس ‌کشیده‌اند این‌ها همان‌ها هستند که سرنا را از سر گشاد آن می‌زنند؛ درست همان‌قدر کار نابلد!                   

چنین رفتارهایی روز به روز شأن معلم را خرد می‌کند، باشد تا قبل از نابودیِ نهایی، فکری اندیشیده شود.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت داریداین آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید">

نقدی بر اعتصاب معلمان و سازماندهی اعتراضات فرهنگیان

منتشرشده در یادداشت

گروه استان و شهرستان ها/

نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان لرستانی برای صدای معلم ارسال گردیده است .

این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار/

حقیقتا، کدام پزشک به خاطر زیرمیزی گرفتن و خطاهای متعدد که منجر به فوت و فلج شدن و آسیب های متعدد به انسان ها می شود، این گونه در معرض دوربین قرار گرفته شده است؟! کدام قاضی به خاطر رشوه و خطاهای در صدور احکام این گونه مؤاخذه شده است؟! کدام مفسد اقتصادی این گونه قبل از صدور حکم، به مردم معرفی شده و آبرویش ریخته شده است؟!

چهارشنبه, 20 آذر 1397 07:43

نجات بهرامی آزاد شد

گروه اخبار/

آزادی نجات بهرامی معاون رسانه ای مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش

« نجات بهرامی » معاون رسانه ای مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش آزاد شد .

بهرامی دوشنبه 19 آذرماه با قرار کفالت آزاد شده است .

معاون رسانه ای مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی به صدای معلم گفت : از دلیل بازداشتم اطلاعی ندارم و خوشحال هستم که در خدمت همکاران حضور دارم .

« صدای معلم » تنها رسانه رسمی بود که خبر دستگیری ایشان را منتشر کرد . ( این جا )

پایان پیام/


 آزادی نجات بهرامی معاون رسانه ای مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش

بازداشت نجات بهرامی معاون رسانه ای و تهدید وزیر آموزش و پرورش به خاطر پخش مسابقه فوتبال

این بخش از صحبت های آقای بطحایی وزیر آموزش و پرورش در جمع کارکنان خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در رسانه ها بازتاب گسترده ای داشت:

"یادتونه من مسابقه فوتبال پرسپولیس با تیم ژاپنی [کاشیما] که برگزارشد گفتم که مدارس می توانند ، آنهایی که امکانات دارند (اجبار نکردم )  گفتم اونهایی که می توانند پخش کنند . نمی دونم چقدر در جریان قرار گرفتید که چه موجی ایجاد کرد؟ خود من فکر نمی کردم این اتفاق بیفتد .... باورتان می شود که برای همین موضوع من را توبیخ کردند [خنده حضار ] من هم اول خندیدم وقتی اول توبیخ شدم فکر کردم دارند شوخی می کنند ولی توبیخ رسمی شدم که تو چه کاره ای که گفتی توی مدرسه باید تلویزیون بگذارند فوتبال پخش کنند ؟"
 
وزیر مدعی شد که به خاطر صدور مجوز پخش فوتبال در مدارس " رسما " توبیخ شده است و به او گفته اند " تو چه کاره هستی ؟ "

بازداشت نجات بهرامی معاون رسانه ای و تهدید وزیر آموزش و پرورش به خاطر پخش مسابقه فوتبال

پرسش مهم این است چه شخص یا نهادی و از چه موضعی و بر اساس چه اختیاراتی وزیر آموزش و پرورش را رسما توبیخ کرده است؟ مجلس از وزیر سوال می کند یا اگر نتیجه نداد او را استیضاح می کند . اگر مرجع اشاره وزیر در مساله توبیخ رسمی ،نهاد سپاه است باید تناقض بین هماهنگی ها و جلسات غیر رسمی و صمیمانه خود با فرماندهان این نهاد و انتقاد اخیر را توضیح دهد ، در غیر این صورت بگوید چه کسی یا چه نهادی او را توبیخ کرده است و دلیل بازداشت نجات بهرامی چیست؟

قوه قضاییه هم با سازوکار و روال دیگری به این مسایل واکنش نشان می دهد. اصلا  ببینیم کدام مقام در سلسله مراتب اداری و سیاسی کشور می تواند  یک وزیر را توبیخ کند؟

معاون اول رییس جمهور و شخص رییس جمهور این اختیار را دارند. اما بعید است که رییس جمهور یا آقای جهانگیری به وزیر بگویند : "توچه کاره هستی؟"
 
احتمال اینکه رهبری به پخش فوتبال در مدارس واکنش نشان داده باشد آن هم با این خطاب به وزیر که "تو چه کاره هستی" بعید است. مقام رهبری گاهی به مقامات دولتی و غیر دولتی هشدار و تذکر می دهد. مثلا در 22 تیرماه 97 به وزیر اطلاعات بابت اظهاراتش درباره متخلفان اقتصادی تذکر داد. بعد از رد احتمال توبیخ رسمی وزیر از طرف نهادها و افراد ذکر شده،  این سوال اهمیت بیشتری پیدا می کند که فرد یا نهاد توبیخ کننده وزیر آموزش و پرورش کدام است؟ نهاد یا فرد یا افرادی که ظاهرا جایگاه رسمی برای توبیخ کردن وزیر ندارند ، اما از چنان اقتداری برخوردار هستند که وزیر را "رسما" توبیخ می کنند و به او می گویند : "تو چه کاره هستی ؟"
 
فضای عمومی و رسانه ها و منتقدان از بخشنامه وزیر در پخش فوتبال حمایت کردند و یا حداقل انتقاد نکردند.

تنها روزنامه جمهوری اسلامی (طرفدار دولت روحانی ) نوشت:" عده ای از مردم در تماس با روزنامه جمهوری اسلامی گفتند فرصت درس نباید صرف امور دیگر شود و آموزش و پرورش باید به دانش آموزان از سنین نوجوانی یاد بدهد که هر کاری باید در وقت خودش انجام شود و نظم بر زندگی همه حاکم باشد."

روزنامه به وزیر نگفته که تو چه کاره هستی و از موضعی منطقی به بیان نظر عده ای از مردم  پرداخته است. اصولا یک رسانه در موقعیتی نیست که مسئولی در جایگاه وزیر را توبیخ رسمی کند.

بازداشت نجات بهرامی معاون رسانه ای و تهدید وزیر آموزش و پرورش به خاطر پخش مسابقه فوتبال

خبرنگاران ایسنا به جای خندیدن  باید از وزیر سوال می کردند که چه کسی و با استفاده از چه اختیاراتی شما را رسما  توبیخ کرده است؟ سیاست در کشور ما مانند شعر سبک هندی پر از ظرافت های شاعرانه و ایهام و ابهام  است. هرکس بر اساس ظن خود ضمیر اشاره مسئولان را حدس می زند. در اینجا هم فکر خواننده دنبال همان نهادی می رود که مرجع اکثر کنایه ها و اشاره های  مقامات دولتی است.

اگر منظور وزیر سپاه یا فرماندهان این نهاد انقلابی  بود باید توضیح می داد و یا بدهد که سپاه از چه جایگاهی و چگونه  وزیر را رسما توبیخ کرده است؟ آن هم با این عبارت که تو چه کاره هستی ؟

اواخر هفته گذشته آقای نجات بهرامی معاون رسانه‌ای روابط عمومی وزارت توسط نیروهای امنیتی (احتمالا اطلاعات سپاه ) بازداشت شد.

به گفته یکی از مدیران ستادی که خواست نامش فاش نشود، آقای بطحایی حدود 2 ماه پیش به آقای بهرامی گفته بود که برادران به او گفته اند اگر بهرامی استعفا ندهد توسط اطلاعات سپاه بازداشت می شود!

بازداشت نجات بهرامی معاون رسانه ای و تهدید وزیر آموزش و پرورش به خاطر پخش مسابقه فوتبال

آقای بهرامی هم در جواب گفته بود که من کاری نکرده ام اگر حضور من را نمی پسندید بنده را برکنار کنید. اگر مرجع اشاره وزیر در مساله توبیخ رسمی ،نهاد سپاه است باید تناقض بین هماهنگی ها و جلسات غیر رسمی و صمیمانه خود با فرماندهان این نهاد و انتقاد اخیر را توضیح دهد ، در غیر این صورت بگوید چه کسی یا چه نهادی او را توبیخ کرده است و دلیل بازداشت نجات بهرامی چیست؟

گروه تلگرامی

( کلیپ را مشاهده فرمایید . )


بازداشت نجات بهرامی معاون رسانه ای و تهدید وزیر آموزش و پرورش به خاطر پخش مسابقه فوتبال

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

عالی - 6.3%
خوب - 6.5%
تاثیر چندانی نداشته است - 29%
رتبه بندی فقط به ایجاد نارضایتی بیشتر معلمان و تبعیض درون سازمانی انجامیده است - 58.2%

مجموع آرا: 414

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور