صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه استان ها و شهرستان ها/

چندی پیش گزارشی با عنوان : " دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان شرقی در بلاتکلیفی ؟! ( اعتراض دانشجو معلمان ) " ( این جا ) در صدای معلم منتشر گردید .

متاسفانه مسئولان مربوطه هیچ پاسخی نسبت به این گزارش ندادند .

یکی از فرهنگیان تبریز با ارسال نامه ای برای صدای معلم از وضعیت دانشگاه فرهنگیان تبریز انتقاد کرده است .

« صدای معلم » کماکان آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .

منتشرشده در یادداشت

گروه تشکل ها /

هیات های اندیشه ورز در وزارت آموزش و پرورش و تشکل های فرهنگیان

امروز شنبه هفدهم شهریور ماه هیات های اندیشه ورز در محل "  ساختمان قدیمی دفتر تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش  "  با سخنرانی وزیر آموزش و پرورش و فعالان تشکل ها افتتاح گردید .

وزیر آموزش و پرورش در این مراسم گفت : ( 1 )

" آموزش و پرورش ما می تواند با یک جهش از مسائل مزمن و قدیمی خود رهایی یابد ؛ این هیات ها می تواند زمینه را برای استفاده از نظرات بیش از یک میلیون نفر از همکاران ما فراهم کند .

وي در بخش ديگري از سخنان خود افزود: چرا نتوانستیم مسائل قدیمی و تکراری سی ساله  آموزش و پرورش را حل کنیم ؟ همه باید به این مسئله با جدیت فکر کنیم .

اگر بخواهیم مسائل مزمن و معیشتی را با همان روش های چهل ساله ( مثل سخنرانی ) حل کنیم نخواهیم توانست . شما اشتباهات ما را بگویید و گوشزد کنید . شما کمک کنید تا راههای جدید را پیدا کنیم .

وظیفه اصلی این هیات ها همین است .

بطحايي در بخش ديگري تاکید کرد: اینکه ما دور هم بنشینیم و از مشکلات حرف بزنیم و همه هم تایید کنند مشکلات حل نمی شود ؛ باید این جلسات منظم و با دستور  مشخص با تحمل انتقادها و با حضور وزیر و معاونین تشکیل و پیگیری شود . "

در این مراسم عادل عبدی مشاور وزیر در امور تشکل ها  نیز هدف از تاسیس این مرکز را همفکری برای حل  مشکلات آموزش و پرورش  برشمرد و اظهار امیدواری کرد تشکل ها جلساتی با مدیران وزارت خانه و صاحب نظران داشته باشند و در حل و فصل مسائل به مسئولان امر کمک کنند.

هیات های اندیشه ورز در وزارت آموزش و پرورش و تشکل های فرهنگیان

در نشست امروز نمایندگانی از کانون صنفی معلمان، سازمان معلمان ایران، مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، انجمن اسلامی معلمان، جامعه اسلامی فرهنگیان و کانون صنفی مدرسان تربیت معلم حضور داشتند و هریک به مدت 5 دقیقه به ارائه نظرات و دیدگاه های خود پرداختند .

تاکنون اختصاص دفتری برای تشکل های فرهنگیان در وزارت آموزش و پرورش سابقه نداشته است .

نشست امروز هیچ انعکاسی در پرتال وزارت آموزش و پرورش نداشته است .

پایان پیام/

( 1 ) این بخش از خبر از سایت سازمان معلمان ایران اقتباس گردیده است .

گروه  گزارش/

لغو نشست تودیع و معارفه معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش

امروز شنبه 17 شهریور ماه قرار بود تا نشست تودیع و معارفه « یوسف نجفی » معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش برگزار گردد اما این نشست برگزار نشد .

در مورد دلایل لغو این جلسه توضیحی ارائه نگردیده است .

« صدای معلم » قبل از استیضاح وزیر آموزش و پرورش انتقاداتی را در مورد عملکرد این معاونت مطرح نموده بود . ( این جا )

پیش از این اسیتضاح وزیر آموزش و پرورش در هیات رئیسه مجلس وصول گردیده بود و قرار بود سه شنبه 13 شهریور ماه در مجلس مطرح شود اما به گفته « اکبر رنجبر زاده » هیچ امضایی پای استیضاح بطحایی نمانده بود .

هنوز نمایندگان استیضاح کننده وزیر آموزش و پرورش  توضیحی در مورد علت و علل پس گرفتن امضا به معلمان و افکار عمومی ارائه نکرده اند .

پایان گزارش/

منتشرشده در گفت و شنود

گروه استان ها و شهرستان ها/

سفر وزیر آموزش و پرورش به بروجردو  مراسم نکوداشت محمدرضا حافظی

پنج شنبه 15 شهریور ماه شهرستان بروجرد میزبان وزیر آموزش و پرورش بود .

بطحایی در مراسم نکوداشت « محمدرضا حافظی » رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز کشور که در دبیرستان تاریخی امام و به همت این خیر مرمت شده بود حضور یافته و سخنرانی کرد .

سخنرانان جلسه به ترتیب فرماندار بروجرد، استاندار لرستان، علاءالدین بروجردی، وزیر آموزش و پرورش و محمدرضا حافظی بودند.

در این همایش فیلم کوتاهی از محمدرضا حافظی نمایش داده شد .

سفر وزیر آموزش و پرورش به بروجردو  مراسم نکوداشت محمدرضا حافظی

لازم به ذکر است ؛ حافظی پیش از انقلاب سه دوره عضو انجمن شهر بروجرد (شورای شهر) بوده و اولین کارخانه برق استان لرستان توسط پدر ایشان به بروجرد آورده شده است .

پس از مراسم وزیر آموزش و پرورش به همراه مدیر کل و مدیر آموزش و پرورش بروجرد برای همدردی و تسلیت در منزل « عباس گودرزی » نماینده  بروجرد حضور یافتند.

 سفر وزیر آموزش و پرورش به بروجردو  مراسم نکوداشت محمدرضا حافظی

در حاشیه این مراسم وزیر آموزش و پرورش بر پرسش های یک خبرنگار در مورد مشکلات آموزش و پرورش و معلمان پاسخ داد .

بطحایی در مورد " سرانه مدارس " گفت :

بخشی از سرانه پرداخت شده است و در یکی دو هفته گذشته سرانه ای به استان ها ارسال گردیده است .

وزیر آموزش وپرورش اظهار امیدواری کرد تا بخشی از این سرانه تا پایان شهریور ماه در اختیار مدارسی که امکانات کمک های مردمی وجود ندارد قرار گیرد .

بطحایی در پاسخ به وضعیت رتبه بندی معلمان گفت که لایحه پیشنهادی را به به دولت ارسال کرده است و امیدوار است تا به زودی در دستور کار دولت و مجلس قرار گیرد و نمایندگان مجلس هم سعی و تلاش خود را برای عملیاتی کردن و اجرای آن انجام خواهند داد .

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی در مورد " تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی به پیمانی " گفت :

تبدیل وضعیت مستلزم دریافت دریافت " ردیف " از  سازمان امور اداری و استخدامی است .

تا زمانی که این سازمان نه فقط برای آموزش و پرورش که برای همه دستگاه ها این اجازه را ندهد و ردیف تبدیل وضعیت را ندهد این اتفاق نمی افتد .

بطحایی ضمن اشاره به انجام برخی مذاکرات و اقامه دلایل با این سازمان  اظهار امیدواری کرد تا اداره امور اداری و استخدامی کشور نیز در راستای سیاست های دولت و برنامه تحول اداری  تا قبل از سال 97  مجوز تعدادی از  ردیف ها را صادر کند .

« فرهاد داودوندی » وبلاگ نویس بروجردی در حاشیه این مراسم نوشت :

" آیا حضور وزیر آموزش و پرورش در بروجرد نفعی هم برای شهرمان خواهد داشت؟

خدا کند میهمانی و چراغانی این سفر تاریخی برای بروجرد باشد .

نه اینکه میهمانی اینجا و چراغانی اش برای شهرهای دیگر باشد! "

پایان گزارش/

منتشرشده در گفت و شنود

گروه رسانه/

پروانه مافی، عضو فراکسیون امید مجلس معتقد است که تصویب لوایح مربوط به FATF می‌تواند تا ۵۰ درصد از نرخ ارز بکاهد.

تصویب FATF و قیمت ارز

 پروانه مافی نماینده اصلاح طلب در توییتر خود نوشت:

لوایح ۴ گانه که در حال تصویب در مجلس است و FATF یکی از آنهاست، می تواند تبادلات پولی بین المللی مارا تسهیل کرده و از دستاورد این اتفاق ضمن ثبات در بازار ارز می توان قیمت آن را حتی به میزان ۵۰% قیمت فعلی کاهش دهد.

اقتصادنیوز

گروه اخبار/ تعدادی از نمایندگان با ارائه طرحی به دنبال آن هستند تا این علنی شدن را در پارلمان ایران هم ساری و جاری کنند اما آیا این تغییر صورت می گیرد؟

استیضاح وزیر امور اقتصادی و تاثیر استیضاح وزیر آموزش و پرورش بر وضعیت معلمان

بر فرض محال قیمت سکه به یک میلیون تومان و قیمت دلار به 4200 تومان برگشت ، کنترل بازار چگونه عملی خواهد شد؟ تمامی بخش های موجود در بازار اعم از پوشاک و کیف و کفش یا گوشت و میوه و اتومبیل و لوازم خانگی و..... را کدام قدرت یا قانون یک شبه به عقب گرد واخواهد داشت؟

امروز ما شاهد طنز تلخی در بازار خود هستیم که گویی قیمت ها و یا اجناس از کُره ای دیگر آمده اند و ما انسانهایی که قدرت خرید آنها را اصلا نداریم از کُره ای دیگر. همه فروشندگان داد و فغان از افزایش قیمت دلار و سکه می زنند و بدین طریق برچسب سکوت بر لب های مشتری ناتوان می زنند. دیگر برای نیاز هم نمی شود خرید کرد چه رسد برای هوس . سراغ خیلی ها باید بروید تا شاید با جایگزینی افرادی تازه نفس وطن دوست بتوانید گِره های بیشمار چندین ساله را بگشائید

یک معلم یا کارگر یا هر فردی که زیر چرخ های خط فقر با کف زمین هم سطح گردیده اند :
دیگر برای زنده ماندن اگر بتوانند چیزی بخرند و بخورند یا بنا به سنت دیرین مهمان نوازی حداقل در آذربایجان کسی را به صرف نان و پنیر و سبزی دعوت نمایند، معجزه ای صورت گرفته است ، چون هیچ گاه نان و پنیر نمی دهند ، چنین دعوتی فقط چراغ سبزی است برای پذیرایی از مهمان .
دیگر در این کشور متخصص تغذیه و رژیم درمانی به کار نمی آید پس جوانان عزیز برای انتخاب رشته دقت کنید که سراغ چنین رشته های نامنطبق با واقعیت جامعه نروید و گرنه از همان روز اول دانشگاه بیکاری شما تضمین شده است.
دیگر برنامه آشپزی در تلویزیون معنایی ندارد چون تهیه مواد آن غیرممکن گردیده است.
دیگر تبلیغات کالاهای گوناگون خارجی بر روی اتوبوس های شهری یا مراکز عمومی چون ترمینال ها و فرودگاهها و ایستگاههای قطار و مترو لازم نیست و یا در رادیو و تلویزیون و فضای مجازی دلیلی برای تبلیغ هیچ کالایی باقی نمانده است. بعد از این دیگر سامسونگ و ال جی و.... اسپانسر پیراهن فوتبالیست ها یا زمین بازی آنها یا هر نوع ورزش دیگر نخواهند شد یا منطق حکم می کند که نباشند.
امروز پراید سه میلیونی 36 میلیون تومان گردیده است و اگر در گذشته قیمت کارخانه و بازار یک یا دو تومان تفاوت داشت الان 12 تا 14 میلیون تومان تفاوت قیمت دارند ! پس هوس خرید اتومبیل را نیز در نطفه خفه سازید. اصلا هیچ هوسی نکنید که دارندگی و برازندگی در این کشور هوس را نیز برای دارایان زیبنده کرده است.

استیضاح وزیر امور اقتصادی و تاثیر استیضاح وزیر آموزش و پرورش بر وضعیت معلمان

وزیر اقتصاد استیضاح و برکنار شد ، آیا پس لرزه ای برای کاهش قیمت کالاهای اساسی و غیر اساسی در بازار احساس می کنید؟ آیا توفیقی برای خرید هر نوع مایحتاجی نصیب احدی از اقشار کم درآمد جامعه گردیده است؟ یا ما همچنان به جای رسیدن به لذت خرید که درمان افسردگی است خصوصا برای زنان ، تصور کنیم که به تماشای موزه می رویم منتهی تنها حُسنی که دارد تماشای آن رایگان است ، شاید بعد از این برای آن نیز بلیطی باید تهیه کرد.
پس استیضاح ، حداقل در کشور ما فقط یک سوپاپ اطمینان سیاسی است تا دست اندرکاران از خالی شدن خشم ملت مطمئن گردند. راستی قانونی که کاربرد عملی ندارد به چه دردی می خورد ؟ مثلا اگر وزیر آموزش و پرورش هم چنین بلایی سرش می آمد معجزات اصلاح ساختاری نظام آموزشی و یا حقوق معلمان در وزارت آموزش و پرورش شامل کدامین موارد بود ؟

استیضاح وزیر امور اقتصادی و تاثیر استیضاح وزیر آموزش و پرورش بر وضعیت معلمان


40 سال است در این کشور، ما هیچ برگشت قیمت به نرخ های سابق نداشته ایم و مطمئن هستم که باز نخواهیم داشت. چون تا به امروز جابه جایی مهره های سیاسی یا اقتصادی هیچ نفعی برای ملت نداشته است. البته منظور از ملت ، 70 - 60 درصد جمعیت زیر خط فقر است. چرا ؟ چون گویی همگی یکسان می اندیشند ، یکسان می نگرند ، یکسان عمل می کنند و حتی رؤیاهای آنها نیز یکسان است. آنان هیچ نوع تفاوت ماهوی نسبت به یکدیگر ندارند.پس لابد ایراد کار جایی دیگر است ؟ چرا این همه مدعی اقتصادی اجازه جست و جوی ایراد کار یا برطرف سازی آن را ندارند یا آنها را نمی جویند ؟

استیضاح وزیر امور اقتصادی و تاثیر استیضاح وزیر آموزش و پرورش بر وضعیت معلمان

امروز جهان هستی با حرکت لب رئیس جمهور آمریکا تغییر منش و سیاست می دهد و تمامی ضعف های سیاسی - اقتصادی ما در لابلای این
حرکت لب ، پنهان می ماند. پیشنهاد می دهم برای رهایی از این وابستگی سنسوری ، شهامت و جسارت حذف حداقل دو صفر پول ملی کشور را داشته باشید تا شاید معجزۀ واقعی صورت بگیرد وارزش ریال افزایش یابد و یا واحد پول را به جای ریال تبدیل به تومان نمائید تا ماورای مشکلات عدیدۀ اقتصادی کشور ، مجال اندیشیدن و خلاقیت در تولید و بازار و رشد سرمایه و وجهۀ بین المللی را داشته باشیم.
تنها کنار رفتن وزیر اقتصاد برای اصلاح ساختار نحیف و بیمار اقتصاد کشور کافی نبوده و نیست.

بروید سراغ همان کسی که به طور نمایشی استعفا داد و ابقا شد یا سراغ رئیس بانک مرکزی بروید یا وزیر بازرگانی و صنعت و معدن و......سراغ خیلی ها باید بروید تا شاید با جایگزینی افرادی تازه نفس وطن دوست بتوانید گِره های بیشمار چندین ساله را بگشائید.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت
سه شنبه, 12 شهریور 1397 16:51

باید معلمان را هم نقد کرد

معلمان و مطالبه گری و اصول کارهای تشکیلاتی

رمز و مرزها براي  تداوم ، تعادل و تمایز سازمان معلمان

توجه ما به سابقه سازمان ، انسجام گفتمانی و  تشکیلاتی است که تداوم سازمان ، تعادل و تمایز سازمان با دیگران را مشخص می كند . ما بابد از عامل صرف خارج شویم و نقش ناظر را نیز بازی کنیم یعنی هر از چند گاهی یك بازبینی کنيم و ببينيم اهداف و مسیر هایی را که رفتیم چگونه بوده است ؟

 

سازمان معلمان بعد از 76 با دال مركزي دموكراسي خواهی ايجاد شد

در دنیای امروز تمام کشور هایی که به جایی رسیدند با تلاش ؛ کوشش و جدیت بوده است.  پیشینه سازمان به باور بنیان گذاران به مشروطه بر می گردد، در دوران مشروطه  مردم ما متوجه این نکته شدند که مطالبه ای دارند که این مطالبه در طول تاریخ نقد نشده و آن مطالبه «حاکمیت مردم بر سرنوشت خود» بود یعنی  مردم مسائل مربوط به خودشان را خودشان حل کنند . برای نقدشدن این مطالبه ، مردم در طول بیش از صد سال گذشته مسیر پر فراز و نشیبی را طی کرده اند.

خود مشروطه گامی است در این جهت هرچند ناکام، آمدن رضا شاه، تحقق و شکل بندی بحث ملی شدن صنعت نفت که همه اینها در همان راستا ست، اما بزرگترین حرکت و تلاش مردم برای تحقق آن مطالبه، انقلاب اسلامی ایران بود که قرار بود این انقلاب، جمهوری اسلامی ایران را به ما هدیه بدهد یعنی جمهوریت و حاکم شدن مردم برسرنوشت خودشان باشد، اسلامی باشد البته نه اسلامی که بعضی ها می گویند ، اسلامی که بتواند همسایه جمهوریت و ایرانیت باشد و وسط و در عرض آن ها باشد ،نه اینکه اسلام را ببریم بالا، و آن دو تا را بکشیم پایین و قرار بود که  مشکلات تاریخی و متعدد ایران را حل بکند .
 بنابر این انقلاب اسلامی یک گام بلند به این سمت بود اما تحلیل ما و تحلیل عده ای که در انقلاب نقش داشتند بعد از گذشت کمتر از دو دهه  از پیروزی این شد که ما داریم مسیر را اشتباه می رویم . اصلاح طلب یعنی کسی که مشکل می بیند، مسئله می بیند اما نمی خواهد کل داستان را عوض کند ، می خواهد این کج روی را درست کند بنابراین سازمان معلمان ایران با این باور در سال ۱۳۷۶ شکل می گیرد که ما برویم به سمت یک مردم سالاری که تقابل با دین نداشته باشد و دال مرکزی خود را دموکراسی قرار داد اما آن دموکراسی که با دین تقابل پیدا نکند که دقیقا مصادف بود با دوران پیروزی آقای خاتمی.

 

سازمان معلمان ایران و کانون صنفی معلمان مثل برادران دوقلو هستند

به تدریج بعد سال ۱۳۷۶ با کمک دوستان تشکیل جلسات و مباحث در مدارس و ادارات را شروع کردیم و از دل آن بحث ها و جلسات دو تا تشکل بیرون آمد یکی سازمان معلمان ایران و دیگری کانون صنفی معلمان که این دو تقریبا با هم متولد شدند و مثل  دوقلو های به هم چسبیده که از هم جدا می شوند ، بعضی موقع ها با هم اختلاف و زمانی رفاقت و توافق دارند. سال  1379 مجوز رسمی صادر شد و فعالیت های مشخص ما در سال ۸۱- ۸۰ شکل گرفت و از نظر کمی گسترش خوبی داشتیم اما صرف خواستن و شروع  مسئله را حل نمی کرد، مشکلاتی به وجود آمد که هنوز هم ادامه دارد که به آن ها اشاره می کنم. ما می خواهیم از مسیر های کوتاه، بدون زحمت و تعریف نشده ، سریع به خواسته هایمان برسیم و قضایا را معمولا جدی نمی گیریم

 

براي حل تعارض بين اعتراض و امنيت بايد استراتژي مشخصي داشته باشيم

یک طرف صاحبان قدرت هستند که مسئله اصلی برای آن ها امنیت است هر چند بعضی مواقع روی مطالبات ما صحه می گذارند اما می گویند  در تعارض امنیت و مطالبات ، امنیت اصل است. چون خودشان را مسئول این امنیت و معیار آن می دانند از ما می خواهند بعضی مواقع فتیله را پایین بکشیم ، با شدت و حدت قضیه را دنبال نکنیم این که ما چگونه برخورد بکنیم !؟بایستی در دستور کار ما باشد یعنی سازمان در این زمینه استراتژی مشخصی داشته باشد.گروهی اصل را بر این گذاشتند که هر چه مسئولین گفتند، عکس آن را عمل بکنند یعنی اصل را گذاشتند بر تنازع ، برخورد و تقابل ،  چه گوارایی (انقلابی )به مسائل نگاه می کنند.در مقابل گروه دیگری کلا فتیله ها را پایین کشیده اندو هضم در ساختار شده و البته گاها"  لابی گری و بعضا" منافع شخصی را دنبال می کنند.
 اما سازمان در این مدت سعی کرده  تعادل را حفظ کند یعنی تعامل  با مسئولین را داشته ایم  و البته  با آن ها مطالبات جامعه و فرهنگیان و سازمان را هم صریح مطرح کرده و می کنیم.
یکی دیگر دوستان و تشکل های دیگر هستند.

معلمان و مطالبه گری و اصول کارهای تشکیلاتی

یکی از دلایلی که در سال ۸۰ نتوانستیم به خواسته هایمان برسیم خود تشکل ها بودند. یعنی ما به عنوان یک تشکل تجمع کرده بودیم خواسته ها یمان این بود که مثلا ۵ درجه وضع بهتر شود ولی عده ای شروع کردند که ۵ درجه چه مشکلی را حل می کند ؛ حالا که دور هم هستیم به جای ۵ درجه بگوییم ۵۰ درجه، وهر چه ما گفتیم که ما الان جمع شدیم که صاحب قدرت شده و وارد میز مذاکره شویم گفتند نه شما چرا کند هستید و باید انقلابی عمل کرد.
حرکت دوم سازمان در کنار کانون صنفی در سال 85 بود ولی این پروژه مشترک هم جواب نداد .
 عده ای را گرفتند و زندانی کردند خلاصه نه ما به خواسته هایمان رسیدیم و نه توانستیم حرکت تشکلی مان را یه مقدار ارتقاء بدهیم. این تجربیات باعث شد که ما به این نتیجه برسیم که باید استراتژی مشخصی در نوع همکاری با این عزیزان داشته باشیم. البته دوستان از آن به بعد  انقلابی گریشان بیشتر شد و فاصله ما با آنها هم بیشتر شده است.
 البته امیدواریم دوستانی که زندان هستند آزاد شوند و اجحاف در حق آنان پایان پذیرد.

معلمان و مطالبه گری و اصول کارهای تشکیلاتی

معلمان فكر مي كنندخواستن توانستن است !

باید مطالبات را به سمت مطالبات نرم در مدارس برده و گفتمان های خاصی که فکر می کنیم درست و مطلوب است را دنبال کنیم  مهمترین یا بزرگترین مشکل دموکراسی پوپولیسم است که ما دچار همین مسئله شده ایم . معلمان به دلیل اینکه تجربه کار های جمعی و زیست تشکیلاتی را ندارند فکر می کنند خواستن ، توانستن است مثلا ما می خواهیم حقوقمان زیاد شود و فکر می کنند که مثلا طرف مقابل نمی داند که وضع ما چطوری است ، و صرف گفتن یک چیز ، به خواسته مان می رسیم. الان در تهران چیزی حدود ۱۰۰  هزار معلم داریم اما ۲درصد شان هم فعال نیستند خوب این ضعف نیست؟

بنابراین به نظر من معلمان هم یک مشکل هستند به همین دلیل باید معلمان را هم نقد کرد یعنی در کنار نقد خودمان و نقد آموزش و پرورش ، دولت و مجموعه حکومت ، معلمان هم باید نقد شوند چراکه اهل کار جمعی و تشکیلاتی نیستند، صبور نیستند و معمولا حرکت های تدریجی را نمی پسندند .

در سال ۸۶ تقریبا خود خواسته  ی تحمیلی فتیله فعالیت هایمان پایین آمد تا به سال های ۸۷ و ۸۸ رسیدیم . 

آرام آرام فضای آن موقع ما را دوباره زنده کرد و آمدیم اما نه در آن حد قبلی، و رفتيم در ستاد آقای میر حسین موسوی و سعی کردیم فعالیت بکنیم و به عنوان یکی از گرو های حامی ایشان فعالیت های خودمان را شروع کردیم که بعدا منجر به حوادث و آن داستان ها شد که همه می دانند.  آرزوی آزادی محصورين و زندانيان و عقلانی عمل کردن حاکمیت را داریم.

 

در سال 92 به صورت رسمي و قاطع از روحاني حمايت كرديم

خواسته های ما باید دموکراتیک، مسالمت آمیز و تدریجی  دنبال شود

بعد از آن حوادث سازمان تقریبا وضعیت تعطیلی پیدا کرد تا رسیدیم به سال ۹۲ که ما مشی اصلاح طلبانه محافظه کارانه را انتخاب کردیم و به صورت خیلی قاطع و رسمی از آقای روحانی دفاع کرده  و رای دادیم ، الان هم فکر می کنیم کار خوبی کردیم و در آن شرایط ، انتخاب ما انتخاب درستی بود و الان هم پشیمان نیستیم . این نوع اصلاح طلبی در واقع اولا ما را از محافظه کارها و بنیادگرا جدا می کند ، از طرف دیگر با تحول خواهان و براندازان فاصله دارد .ما محور اصلاح طلبی مان را آقای خاتمی قرار داده بودیم .  محور ما او بوده است و الان هم به نظرم باید باز ایشان باشد و بیانیه پانزده ماده ای او .
 این تاریخچه ای بود که ما را به اینجا رسانده است. ودر ادامه هم به خواسته های ما باید به صورت دموکراتیک، تدریجی و مسالمت آمیز دنبال شود.

معلمان و مطالبه گری و اصول کارهای تشکیلاتی

بايد دنبال نیروهاي مطالبه گر باشيم اما مطالبه گر معقول نه احساسی مهمترین یا بزرگترین شکل دموکراسی پوپولیسم است که ما دچار همین مسئله شده ایم . معلمان به دلیل اینکه تجربه کار های جمعی و زیست تشکیلاتی را ندارند فکر می کنند خواستن ، توانستن است

اصل برایمان این باید باشد  تا زمانی که راهی را برای برون رفت از وضعیت فعلی نیافته ایم ،عاقلانه این است که تلاش کنیم شرایط فعلی را حفظ کنیم و از بدتر شدن اوضاع جلوگیری کنیم نه اینکه به بدتر شدن اوضاع دامن بزنیم .

به نظرم بین تغییر و ثبات ، ما باید روی ثبات بایستیم، تغییر باید دلیل داشته باشد،(شدنی و مطلوب باشد) و اگر این دو شرط را نداشته باشد ما ضرر خواهیم کرد و ما را از هدف اصلی مان دور می کند. و امیدوارم حالت و وضعیت ثبات ادامه پیدا کند تا به یک برون رفت دست پیدا کنیم.

سازمان معلمان ایران در تاریخچه خودش همیشه سعی کرده است روی دو پا بایستد یعنی یک پایش در جامعه باشد و از نگاه مردم خیلی دور نشود. البته این بدان معنا نیست هر چه مردم و معلمان گفتند بگوییم چشم . بلکه بدان معنا است که ما باید خواسته های آن ها را به عنوان یک تشکل بگیریم و آن ها را اولویت بندی کنیم، با امکانات کشور و با تحلیلی که از شرایط داریم آنها را دسته بندی کنیم و روی بهترین آن ها تکیه کنیم.

ما از اول هم گفته ایم که ما یک تشکل سیاسی ، صنفی هستیم یعنی ما مسائل کلان را هم نگاه می کنیم و این طوری نیست که فقط خواسته هایمان را داد بزنیم همان طوری که گفتم یک پایمان در جامعه است ولی اگر کسی در حاکمیت هم برود ، دفاع می کنیم . بنابراین هرکسی که فکر کنیم می تواند در جهت منافع کشور ، جامعه و معلمان حرکت کند از او دفاع می کنیم. چه در آموزش و پرورش باشد چه در جای دیگر ؛ بنابراین دوستان ما که در شورای استانها هستند باید واقعا دنبال نیروهایی باشند که این نیروها ، مطالبه گر باشند اما مطالبه گر معقول و نه احساسی.

این قضیه یعنی تعریف ذیل اصلاح طلبی برای انسجام ما مهم است و در این شرایط سخت سازمان بایستی ارتباط خیلی وسیعی با شورای عالی اصلاح طلبان داشته باشد  .وقتی گروه بندی و صف بندی شکل می گیرد بایستی ارتباط تشکیلاتی صورت بگیرد.

صداقت چهارمین نکته مهم در انسجام و گفتمان تشکیلاتی است.  تا جایی که می توانیم بایستی صداقت را در خودمان و جامعه گسترش بدهیم . متاسفانه امروز یکی از مصیبت های ما این است که فردی می آید مثلا پرچم حقوق معلمان را بر می دارد بعدا معلوم می شود که این وسیله و ابزاری بوده برای کار دیگری

در مدارس گفتمان های خاصی که فکر می کنیم درست و مطلوب است را دنبال کنیم
 در این دوره جدید موضوعی که می تواند به انسجام سازمان کمک کند این است که دنبال مطالبات تخصصی باشد نه مطالبات عام. دقیقا مطالباتی که دنبال می کند به صورت مشخص و سنجش پذیر باشد. باید مطالبات را به سمت مطالبات نرم در مدارس برده و گفتمان های خاصی که فکر می کنیم درست و مطلوب است را دنبال کنیم.


در این زمانه به قول اندیشمندی سازمان باید روی چهار نکته خیلی خیلی دقیق باشد‌
۱- یکی عقلانیت ، خصوصا عقلانیت عملی :ما خواسته هایمان ، شعار هایمان و مطالباتمان باید از حالت احساسی و عاطفی به سمت عقلانیت سوق پیدا کند و بتوانیم این را در جامعه و معلمان با راهکارهایی مثل فعالیت در کمیته آموزش و استفاده از ظرفیت اعضای توانمند پیاده کنیم که اگرسازمان این کار را بکند قسمتی از رسالت خود را انجام داده است زیرا عقلانیت در راس چیزهایی است که باید به آن توجه شود .

۲- دومین نکته امیدواری است که معمولا در گفتمان های امروزی ما وجود ندارد. تجربه روانشناسانه و جامعه شناسانه نشان می دهد آن هایی که ناامید بوده اند همیشه ضررکرده اند، بلا استثناء ، نا امیدها ضررکرده اند. البته این طور نیست که امیدوارها همیشه سود برده باشند ولی این را می دانیم که ناامیدها حتما ضرر می کنند بنابر این ما نباید ناامیدی را تقویت کنیم هر چند مشکلات الان زیاد است  اما ما باید امیدواری ها را دامن بزنیم هم به صورت گروهی و هم به صورت فردی.
سازمان نباید پرچم دار ناامیدی باشد، و سیاهی ها را فقط ببیند، به نظر من نقاط مثبت هم  زیاد است  البته نه اینکه مشکل نداریم بلکه مشکل داریم ولی با سیاه نمایی حل نمی شود و این سیاه نمایی ها خیلی جالب نیست و وضعیت را بدتر می کند.


۳- سومین نکته روحیه جدیت است. ما معمولا دنیا را جدی نگرفته ایم جدی گرفتن یعنی این دنیا قوانین خاص خودش را دارد. ما می خواهیم از مسیر های کوتاه، بدون زحمت و تعریف نشده ، سریع به خواسته هایمان برسیم و قضایا را معمولا جدی نمی گیریم.مثلا بحث حق عضویت جدی است .کسی که می خواهد وارد تشکیلاتی شود بدون حق عضو یت معنا و مفهومی ندارد. بعضی ها می گویند ما هستیم اما می گوییم خوب وقت بگذار می گوید امروز نمی توانم ، فردا نمی توانم ، آن روز وقت ندارم، خوب این جوری که نه وقت می گذاریم نه حق عضویت پرداخت می کنیم و نه فکر، پس چه جوری می خواهیم وضع درست شود. بنابراین سازمان بایستی این روحیه جدیت درکار را دنبال کند زیرا بدون تلاش ، کوشش و جدیت ره به جایی نخواهیم برد. در دنیای امروز تمام کشور هایی که به جایی رسیدند با تلاش ؛ کوشش و جدیت بوده است.

معلمان و مطالبه گری و اصول کارهای تشکیلاتی


۴- صداقت چهارمین نکته مهم در انسجام و گفتمان تشکیلاتی است.  تا جایی که می توانیم بایستی صداقت را در خودمان و جامعه گسترش بدهیم . متاسفانه امروز یکی از مصیبت های ما این است که فردی می آید مثلا پرچم حقوق معلمان را بر می دارد بعدا معلوم می شود که این وسیله و ابزاری بوده برای کار دیگری.
   بنده تا آنجایی که بتوانم و برایم مقدور باشد در کنار دوستان و اعضای سازمان خواهم بود و نقطه نظراتم را به صورت شفاف که به بعضی از آن ها اشاره شد را مطرح خواهم نمود .

امیدوارم که سازمان بتواند در مسیری که انتخاب کرده است موفق تر از دیروز باشد.

( این متن كامل سخنان بنده است که در نشست دو روزه اعضای قدیم و جدید و روسای شوراهای استانی سازمان معلمان ايران اواخر مرداد 97 ایراد گردیده است . )


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار/

نامه نماینده مجلس در مورد معلمان زندانی

فاطمه سعیدی، عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی از نگارش نامه به رییس مجلس شورای اسلامی و سه مقام قضایی در خصوص وضعیت آقایان عبدی، حبیبی و بهشتی، سه معلم زندانی خبر داد و گفت:

نامه ای به آقایان علی لاریجانی، رییس مجلس، اژه‌ای، معاون اول قوه قضاییه دولت آبادی، دادستان تهران، رحیمی معاون حقوقی و پارلمانی قوه قضاییه نوشته‌ام.

در این نامه ذکر کرده‌ام که برای آقایان عبدی و بهشتی که شامل عفو مشروط می‌شوند مساعدت و تسریع در روند عفو صورت گیرد و در خصوص آقای حبیبی خواستار مساعدت در  تخفیف مجازات و بهبود شرایط ایشان شده‌ام.

امیدوارم با همکاری دستگاه قضا و تعامل میان دو قوه این مساله زودتر حل شود و در آستانه سال تحصیلی جدید تغییر مثبتی در شرایط این سه معلم زندانی ایجاد شود.

در همین حال در خصوص سایر زندانیان از جمله فعالان محیط زیست، دانشجویان و به ویژه زنان زندانی جلسات مختلفی با مقامات قضایی داشته‌ایم که امیدوارم به نتیجه مطلوبی ختم شود.

امتداد

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور