صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

استيضاح مکرر وزیر آموزش و پرورش و سهم خواهی نمایندگان مجلس  در حقوق عمومی یک قانون کلی به نام محدودیت درونی ( Auto limitation )  وجود دارد که بر اساس آن وقتی دولت قانونی را وضع می کند،خودش هم به رعایت آن پای بند است.

جامعه ای که در آن دولت به قانون بی توجه است و به اصطلاح ورای قانون است، مردم سرشت ضد قانونی دولت را می پذیرند و درونی عمل می کنند و در روابط اجتماعی خود به کار می گیرند.

حضرت امام ( ره ) می فرمایند: عمل به قانون باید توسط حاکمان و وضع کنندگان قانون لباس عمل بپوشد، نه این که مردم را دعوت به عمل به قانون نمایند ،اما خود عمل نکنند.

در احاديث نیز داریم که : کونوا دعاه الناس بغیر السنتکم. شهروندان را نه به زبان، بلکه باید با عمل به امور پسندیده دعوت کرد. این تداخل تا جایی پیش می رود که عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس رسما در مصاحبه اعلام می کند اگر وزیر  "آقای  نجات بهرامی معاون رسانه ای روابط عمومی " را بر کنار نکند، استيضاح به صحن علنی می رود

در « نظام های پارلمانی » استفاده از ابزار استيضاح و بهره گیری از رأى اعتماد یکی از مهمترین وسایل برای مهار کردن کارهای وزیران است. در برابر چنین سلاحی که در دست نمایندگان پارلمان است، حق انحلال مجلس بزرگترین وسیله کنترل عملکردهای این دستگاه است.

در « نظام های ریاستی » نه قوه مجریه قادر است پارلمان را منحل کند و نه قوه مقننه می تواند رئيس جمهور و وزرا را وادار به کناره گیری نماید. اما در « نظام های نیمه پارلمانی نیمه ریاستی » که برخی کتابهای حقوقی کشور ما را جزو آنها می دانند وظايف قوا کاملا تخصصی نبوده و گاهی میان آنها تداخل صورت می گیرد.در این حالت نیز به نظر می رسد افکار عمومی بهترین ملاک قضاوت است.

در ماههای اخیر به کرات شنیده می شود که استيضاح وزیر آموزش و پرورش از حد نصاب افتاده است.

حال سؤال افکار عمومی خصوصا جامعه فرهنگیان از نمایندگان این است که اگر نقطه ضعف های مطرح شده در متن استيضاح را باور دارند چرا امضا خود را پس می گیرند ؟ و این شائبه به وجود می آيد که امضا اهرم فشاری برای انتصاب افراد ستادی نمایندگان است.تا جایی که دیده شده یک مدیر مدرسه که در ستاد یک نماینده فعال بوده است، بدون طی کردن سلسله مراتب اداری به ریاست یک اداره می رسد.

استيضاح مکرر وزیر آموزش و پرورش و سهم خواهی نمایندگان مجلس

این تداخل تا جایی پیش می رود که عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس رسما در مصاحبه اعلام می کند اگر وزیر  "آقای  نجات بهرامی معاون رسانه ای روابط عمومی " را بر کنار نکند، استيضاح به صحن علنی می رود.

وجود نظام شایسته سالاری در هر کشوری باعث قوام، مقبولیت و مشروعیت آن خواهد شد لذا گزینش افراد شایسته در سازمانها از اهمیت خاصی برخوردار است.

از اول تیرماه نود و هفت تاکنون به مدت شش ماه است که " اداره نظارت و عملکرد آموزش و پرورش فارس " با سرپرست اداره می شود.

دوره سرپرستی مطابق نظريه تفسیری شورای نگهبان در اصل 135قانون اساسی در مورد سرپرست وزارت خانه ها سه ماهه و غیر قابل تمدید است.هر چند رؤساي  دوایر به مهمی وزرا نیستند لیکن داشتن سرپرست در مدت طولانی عملا قسمت مربوطه را به تعطیلی می کشاند. شنیده ها حکایت از آن دارد که تاکنون چندین نفر جهت احراز این پست جهت مصاحبه به وزارت آموزش و پرورش معرفی شده اند.یکی از گزینه ها پس از انتصاب مدیر کل جدید  با فشار برخی پدر خوانده های اصلاحات در فارس حذف شد، و گزینه دیگری نیز که پیشنهاد مدیرکل آموزش و پرورش فارس است ،تاکنون با فشار یکی از نمایندگان مجلس موفق به کسب این پست نگردیده است.

استيضاح مکرر وزیر آموزش و پرورش و سهم خواهی نمایندگان مجلس

کما اینکه یکی دیگر از نمایندگان فارس یک نیروی خود را از دولت دهم به مدت هفت سال در پست ریاست اداره علیرغم تغییر  دولت حفظ کرده است.

به نظر می رسد استيضاح های پی در پی باعث شده است که وزیر  آموزش و پرورش در هفته های گذشته مدیران کل استان ها را به تهران فراخوانده تا نمایندگان امضا خود را پس بگیرند و در این شرایط وزیر مجبور به تسلیم محض در برابر نمایندگان است. البته این امر سابقه طولانی در نظام اداری ما دارد و لیکن در مورد وزارت آموزش و پرورش شدت بیشتری دارد  و نمایندگان مایل هستند در ادوار بعد از پشتوانه رأى فرهنگیان برخوردار شوند و آموزش و پرورش را سبد رأى خود در نظر می گیرند.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

استيضاح مکرر وزیر آموزش و پرورش و سهم خواهی نمایندگان مجلس

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار/

علت استیضاح ها و شان نمایندگان مجلس در عزل و نصب مدیران

غلامرضا حیدری روز شنبه ( اول دی ماه ) اظهار داشت: استیضاح یک ابزار نظارتی نمایندگان مجلس است و از این ابزار اگر در جایگاه خودش استفاده نشود، باعث سست شدن آن می شود.
وی تصریح کرد: اگر از این ابزار نظارتی به درستی و در جای خود استفاده نشود، برد خودش را پیدا نخواهد کرد و تاثیرگزاری خود را از دست می دهد.
این عضو فراکسیون امید مجلس اظهار داشت: سوالات بایستی حتی الامکان در مسائل ملی و کلان کشور و بحث عمومی باشد، ما نمایندگان نباید صرفا به دلیل آن که مدیری را می خواهیم جا به جا کنیم، وزیران را استیضاح کنیم، این کار در شان ما نیست.
حیدری با اشاره به این که ما نمایندگان نباید در عزل و نصب مسوولان اجرایی دخالت کنیم، گفت: این کار یک باتلاق است، اگر که بخواهیم در عزل و نصب مدیران دخالت کنیم، دستگاه اجرایی اختیارات خود را دارد، این درست نیست که به این عنوان وزیران را استیضاح کنیم.
وی تاکید کرد: امروز ما باید شرایط، مقتضیات و اولویت های کشور را ببینیم، هم اکنون ما در شرایط تحریم هستیم و بودجه آماده بررسی در مجلس می شود، در این شرایط باید به این اولویت ها پرداخته شود.
وی تصریح کرد: این که ما به یک وزیر بگوییم چرا یک مدیر را برداشتی و چرا یکی دیگر را برنمی داری در شان مجلس نیست و بازتاب عمومی خوبی در جامعه ندارد.
نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: امروز ما باید بدانیم اولویت های کشور چیست و مردم از ما چه می خواهند.
حیدری افزود: با توجه به اولویت های اصلی کشور، این استیضاح ها را که جنبه محلی دارد را به صلاح نمی دانم و قطعا نمایندگان در این موضوع دوراندیشی خواهند داشت و همه جوانب را خواهند سنجید.

ایرنا


علت استیضاح ها و شان نمایندگان مجلس در عزل و نصب مدیران

منطق ماشین دودی و تهدید به استیضاح وزیر آموزش و پرورش و برکناری نجات بهرامی   مرحوم شهید مطهری داستان جالبی را از زبان یکی از نزدیکانشان نقل کرده و بر آن «منطق ماشین دودی» نام نهاده بودند. «من یك درسی را از قدیم آموخته ام و جامعه را روی منطق ماشین دودی می شناسم.  وقتی بچه بودم منزلمان در حضرت عبدالعظیم بود و آن زمان قطار راه آهن به صورت امروز نبود و فقط همین قطار تهران- شاه عبدالعظیم بود. من می دیدم كه قطار وقتی در ایستگاه ایستاده بچه ها دورش جمع می شوند و آن را تماشا می كنند و به زبان حال می گویند ببین چه موجود عجیبی است! معلوم بود كه یك احترام و عظمتی برای آن قائل هستند. تا قطار ایستاده بود با یك نظر تعظیم و تكریم و احترام و اعجاب به آن نگاه می كردند. كم كم ساعت حركت قطار می رسید و قطار راه می افتاد. همین كه راه می افتاد بچه ها می دویدند، سنگ برمی داشتند و قطار را مورد  حمله قرار می دادند. من تعجب می كردم كه اگر به این قطار باید سنگ زد چرا وقتی كه ایستاده، یك ریگ كوچك هم به آن نمی زنند، و اگر باید برایش اعجاب قائل بود اعجابِ بیشتر در وقتی است كه حركت می كند.
این معمّا برایم بود تا وقتی كه بزرگ شدم و وارد اجتماع شدم. دیدم این قانون كلی زندگی ما ایرانیان است كه هركسی و هر چیزی تا وقتی كه ساكن است مورد احترام است. تا ساكت است مورد تعظیم و تبجیل است، اما همین كه به راه افتاد و یك قدم برداشت نه تنها كسی كمكش نمی كند بلكه سنگ هاست كه به طرف او پرتاب می شود. »

منطق ماشین دودی و تهدید به استیضاح وزیر آموزش و پرورش و برکناری نجات بهرامی

در چندماه اخیر شاهد انتشار پست های تخریبی و یادداشت های سراسر کنایه و تمسخر علیه تیم روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش هستیم.

موج تخریب درباره  برخی از اعضای این تیم در حد تلاش برای پرونده سازی و منکوب کردن صدای نجات بهرامی هم پیش رفت.*

رفتاری که تا پیش از این تنها در گفتار و نوشتار جماعتی به ظاهر روزنامه نگار! می دیدیم که در روزنامه ها و سایت هایی چون [...]!  به نام خبر و تحلیل؛ در پی جوسازی ،  هیاهو آفرینی و هجمه علیه رقبا و منتقدان سیاسی و حزبی هستند!

منطق ماشین دودی و تهدید به استیضاح وزیر آموزش و پرورش و برکناری نجات بهرامی

 به کار رفتن برخی کلیدواژه ها از سوی برخی صاحب منصبان پیشین در وزارت که وجود و حضور مدیران جوان، محبوب و شجاعی چون مرتضی نظری، نجات بهرامی و همکارانشان را در مرتبه اول اسباب شرمساری خود (بابت نشان دادن عمق ناکارآمدی شان در مسوولیت های مشابه) و در مرتبه بعدی مانع عرض اندام خود و همفکرانشان در افکار عمومی فرهنگیان می بینند نیز نشان از برخی هماهنگی ها برای به نتیجه رساندن طرح دارد. 

در آخرین مورد شاهد اولتیماتوم به وزیر! برای تغییر فوری رییس روابط عمومی وزارت توسط یکی از نمایندگان مجلس بودیم که ظاهرا جنابشان چنان از شنیدن آن تذکر ساده برآشفته شدند که پرده شرم و حیا را به کلی دریده ، وزیر را با ادبیاتی سخیف و تند تهدید به استیضاح کرد!

منطق ماشین دودی و تهدید به استیضاح وزیر آموزش و پرورش و برکناری نجات بهرامی

نگارنده علاقه ای به خرج کردن از آیات و روایات درباره رفتار حکومت با مردم، جایگاه امر به معروف و نهی از منکر، ارزش و احترام قلم ، رسالت صاحبان قلم و ... برای به کرسی نشاندن نظرات خود و در حالت دفاعی قرار دادن طرف مقابل ندارد (یک علتش آنست که آنجنابان خودشان در این داستانها تخصص تام دارند، سالهاست که نانشان را از همین راه می خورند! و طبعا گوشهایشان هم از این حرفها پر است!) با این حال هنوز هم به پاکی نیت و خلوص قلوب برخی شان ایمان دارد و باور دارد که نه علاقه ای دارند «رسانه» را به ابزاری برای تسویه حساب مبدل کنند و نه مایلند نادانسته و ناخواسته به نردبان صعود دیگرانی از مناصب قدرت و سوزاندن فرصت بهره گیری از دانش، انگیزه و توان جوانان کاردان ، کارآمد  و توانمند فعلی باشند.

* جالب آنکه به محض ایجاد مشکل برای ایشان، رییس روابط عمومی وزارت را مورد هجمه تند قرار می دهند که پس مسئولیت پذیری تان کجا رفت و ...!!؟ گویی تا پیش از این همین ها بودند که نجات بهرامی را در مسئولیتش ابقا و در همایش ها و جلسات به همراه داشتند و لابد  این ما بودیم که این قطار در حال حرکت را  به سنگ و تیرهای جفا مورد نوازش قرار می دادیم!


 «تا نشان سمّ اسبت ‌گم‌ کنند / ترکمانا نعل را وارونه زن!»


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منطق ماشین دودی و تهدید به استیضاح وزیر آموزش و پرورش و برکناری نجات بهرامی

منتشرشده در یادداشت

پشت پرده پس گرفتن امضاهای استیضاح بطحایی و دخالت در آموزش و پرورش

"امضاهای استیضاح به زیر ۱۰ امضا رسید بنابراین این طرح از نصاب افتاده تلقی می‎شود." یوسف نژاد در باره علت پس گیری امضاها گفت : " پس از گفت و شنود و انجام مذاکرات تخصصی قاعدتا نمایندگان متقاضی از محورهای طرح شده استیضاح، قانع شده و اقدام به پس گرفتن امضای خود کرده‌اند." اما این پایان ماجرا نیست. از این به بعد باز هم وزیر باید با افراد جدید " مذاکرات تخصصی انجام دهد. این شایعه که "مذاکره تخصصی" ، اسم رمز "معامله" بر سر پُست و میز است را باور نکنید! "حالا که کاری برای آموزش و پرورش نمی کنید دست از سر این نهاد بردارید ."

باید به وزیر و معاون پارلمانی و حقوقی و دیگر معاونان او که با "گفت و شنود و انجام مذاکرات تخصصی " موفق شدند حداقل 26 نماینده از 35 نماینده را قانع کنند که امضای خود را پس بگیرند خسته نباشید گفت. حالا که خطر از بیخ گوش وزیر گذشت خوب است صورت جلسه مذاکرات تخصصی مسئولان آموزش و پرورش با نمایندگان متقاضی استیضاح را منتشر کند تا همه از کیفیت  این مذاکرات جادویی با خبر شوند.

پشت پرده پس گرفتن امضاهای استیضاح بطحایی و دخالت در آموزش و پرورش

پافشاری  مرتضی نظری بر سخن خود در مورد دخالت های نابه جای نمایندگان شجاعانه و درست اما ناتمام است. نمایندگان مجلس حق نظارت بر تمام امور کشور را دارند اما از این حق نظارت در جاهایی اصلا استفاده نمی کنند و در جایی مثل آموزش و پرورش برای منافع محلی و قومی و قبیله ای خود از این اهرم قانونی  استفاده می کنند. آنها هر بار چماق استیضاح را بلند می کنند تا  وزیر مرعوب را برای امتیاز گرفتن پای میز معامله  ببرند. همه ما باید "نه به دخالت " را توسعه دهیم .

تصمیمات وزیر در مورد عزل و نصب ها  برآیند میزان فشارهای وارده از سوی نمایندگان ، ائمه جمعه ، مقامات امنیتی محلی ، استاندار و غیره است. در تهران و شهرهای بزرگ انتصابها عمدتا حزبی و سیاسی و در شهرستان ها قومی و قبیله ای است. وزیر تلاش می کند نهادهای صنفی و صنفی – سیاسی معلمان را وارد این بازی کرده  و آنها را هم به گرفتن سهمی از این خوان یغما  راضی کند. در برخی موارد هم موفق بوده است.   

باید به نهادهای امنیتی ، مراجع عظام ، روحانیون بلند پایه ، نمایندگان مجلس ، احزاب سیاسی و همه صاحبان نفوذ  و فشار بدون رودربایستی گفت : "حالا که کاری برای آموزش و پرورش نمی کنید دست از سر این نهاد بردارید ."

به وزیر آموزش و پرورش هم باید گفت که قربان توئیت های قشنگت !

حفظ میز وزارت با خفت و خواری و نامردی در حق مدیران زیردست و باندبازی و معامله و زد و بند ارزشی ندارد.

پشت پرده پس گرفتن امضاهای استیضاح بطحایی و دخالت در آموزش و پرورش

امتیاز دادن به افراد و نهادها و نمایندگان حد یقف مدارد . هرچه بیشتر امتیاز بدهید متقاضیان بیشتری وارد میدان می شوند. وزیر کانال تن دادن به فشارهای غیر قانونی است. راه درست این است که وزیر از خود شهامت نشان دهد و در مقابل تهدیدها و دخالت های نابه جا و سهم خواهی ها بایستد.

اگر مسایل پشت پرده مذاکره با این 26 نماینده و داستان برکناری نجات بهرامی افشا شود ، افراد و نهادهای دخالت کننده دست و پای خود را جمع می کنند.

گروه تلگرامی


پشت پرده پس گرفتن امضاهای استیضاح بطحایی و دخالت در آموزش و پرورش

منتشرشده در یادداشت

تغییر مدیر آموزش و پرورش سردشت و صندلی های داغ در مدیریت های آموزش و پرورش

طبق روال و رسم عادی  مدیریتی ، عزل و نصب مدیران امر طبیعی و گاهی حتی ضروری است.مرسوم است که هر معارفه ای  تودیعی و هر جلوسی برخاستنی به دنبال داشته باشد.
آنچه دل گزا یا به عبارتی موجب کم رونقی بازار امید در سیستم اداری می گردد ،عدم تأثیر گذاری محسوس و مثبت این آمدن و رفتن ها و جابه جای های تکراری است.
هر چند نهاد آموزش و پرورش با توجه به نوع کار،حجم، رسالت کاری و جامعه مخاطبانش تفاوت های اساسی با سایر نهادها ، ارگان و سازمان ها  باید داشته باشد. بنابراین نحوه تعامل سازمانی با همکاران فرهنگی  متمایز با سایر کارمندان دولتی است.
مدیریت سطوح مختلف آموزش و پرورش مستثنی از قاعده ذکر شده در  تغییر و تحولات  اداری نبوده و نیست.


بانگاهی گذرا به تاریخ تغییرات مدیریتی آموزش و پرورش سردشت در چند  سال اخیر  این نکات را به ذهن متبادر  می گردد؛  
1- یکنواختی در سبک عزل و نصب ها و تداوم بی تفاوتی و بی موضعی عموم همکاران فرهنگی (البته منظور از اعلام موضع، تبریک های کلیشه ای و تکراری نیست).
 در پروژه انتصابات معمولاً گزینه های زیادی را به صورت شایعه مطرح می شوند. دوره انتصاب را بسیار طولانی می نمایند ولی گزینه اصلی از اول مشخص است.


2- مشورت نکردن با فرهنگیان فعال، با تجربه و دلسوز یا به عبارتی اهمیت ندادن به نقطه نظرات افکار عمومی فرهنگیان در انتصاب ها، این رویه متأسفانه در دوران مدیر کل های سابق هم مرسوم بود. به منتقدان دلسوز هم به چشم رقیب و مخالف نگریسته نشود. همواره گوش شنوا برای نقدها باشیم.


البته نداشتن رسانه مستقل کارآمد در این حوزه همچنین فقدان انجمن و تشکل صنفی در ماندگاری این رویه بی تأثیر نبوده است.


3 - انتصاب مدیران از میان حلقه بسته خاص که عموماً از یک جناح، جریان، خط مشی ویژه فکری، سیاسی و عملکردی بودند، انجام شده است. اگر چه تفاوت در رفتارهای نوعی و تعامل ها به طور نسبی وجود داشته است امّا می توان گفت در امتداد یک مشی رویکردی بوده اند.


4- با توجه به اینکه برخی از مدیران عضویت رسمی یا وابستگی مستقیم به نهادهای خاص خارج از آموزش و پرورش داشته اند لذا در تصمیم گیری ها،اجرا و حتی انتصاب کارشناسان هم  چندان  مستقل عمل ننموده اند و در این زمینه دست و بال خود را محدود کرده اند.
این رویکرد باعث شده است بر خلاف قوانین و توصیه های مسوولان بالا دستی که نهاد آموزش و پرورش باید بری از حاکم نمودن تفکرهای سیاسی خاص،جناح بازی و... باشد، مدیران  در بسیاری موارد کاملاً  سیاسی  و  بر اساس تفکرات جناحی عمل نموده اند.

تغییر مدیر آموزش و پرورش سردشت و صندلی های داغ در مدیریت های آموزش و پرورش

5- از آن جای که اشخاص،جریان ها و مسؤولان خارج از حوزه آموزش و پرورش دخالت ها و نفوذ مستقیم و غیر مستقیم در انتصاب مدیران داشته اند.در این زمینه دخالت مستقیم نمایندگان محترم مجلس به ویژه نماینده فعلی واضح بوده است.  
  بنابراین مدیران هم در تصمیم گیری های اساسی و کلان  به جای اتکا  به پشتوانه قوی ترین سرمایه انسانی خود که همکاران و خیل عظیم دانش آموزان و والدین می باشند. خود را مدیون این جریان ها و اشخاص بیرونی دانسته اند. این مهم باعث شده که کم ترین مراجعه به دو رکن اساسی آموزشی یعنی همکاران و دانش آموزان داشته باشند. اگر هم رجوعی بوده کلیشه ای و جهت رفع تکلیف انجام شده است نه براساس ضرورت و تکریم متقابل.


6- مدیران محترم  انتصابی تاکنون جلسات هم اندیشی برای عموم همکاران نه به صورت گزینشی، جهت بررسی مشکلات ،چالش ها و مطلع شدن از راهکارها و پیشنهاد برگزار ننموده اند. از ارائه گزارش عملکرد سالانه یا دوره ای خود برای عموم فرهنگیان که حق طبیعی است خبری نبوده است.


7- در طول چندین سال گذشته به غیر از  احداث چند مدرسه در حومه شهرکه اکثراً هم از طرف خیرین احداث شده اند هیچ فضای آموزشی در داخل شهر سردشت به فضاهای آموزشی سابق افزوده نشده است. شاید هم رشد جمعیتی دانش آموزان در طول بیست سال گذشته به صفر رسیده و کمبود فضای آموزشی هم وجود نداشته است به همین خاطر دغدغه اصلی این عزیزان نبوده است.
فرهنگیان شهرستان در حال حاضر فاقد هر گونه فضا و مکان فرهنگی، ورزشی، تفریحی و... ویژه خود هستند در حالی که نسبت جمعیت شان از برخی شهرهای دارای چنین امکانات بدیهی بیشتر بوده است.


در یک کلام ؛ ای کاش مدیران و مسوولان به جای افتخار به سابقه چند ساله ماندگاری شان در یک پست انتصابی ، به طرح ها، پروژه ها و ایده های به یادگار گذاشته خود افتخار می نمودند.

تغییر مدیر آموزش و پرورش سردشت و صندلی های داغ در مدیریت های آموزش و پرورش

ای کاش این بزرگواران به جای گرفتار شدن در فضای روزمره اداری، بازدیدهای کلیشه ای، شرکت  صرف در مراسم های روتین، پیگیری اینکه فلان معلم در کدام مدرسه باید تدریس کند و در کدام آموزشگاه ممنوع الورود باشد. به فکر برگزاری همایش های علمی و تخصصی، میزگردهای ویژه ، برگزاریی دوره های کیفیت بخشی آموزشی و طراحی پروژه های آینده نگرانه برای شهرستان بودند.
آنچه اشاره گردید مربوط به گذشته بود اکنون که مدیر جدید برای اداره این شهرستان منصوب شده است.
نگارنده علی رغم اینکه در گذشته همواره طی یاد داشت های متعدد و گاهی هم به صورت حضوری نظرات، نقدها و پیشنهادهای  خود را به سمع و نظر مسؤولان در سطح استان و شهرستان رسانده است.
اگرچه گاهی به خاطر موضع گیری هایش با بی مهری ها و جفای به ناحق هم مورد نوازش واقع شده است امّا چون رویکرد ما بر تداوم روحیه پیگیری و نوید بخشی و سازندگی باید استوار باشد از ادامه روند خسته نخواهیم شد.


بنابراین به مدیریت محترم منصوب شده جدید پیشنهادهای ارائه می گردد امید است مفید واقع شوند:
1-اولین پیشنهاد نگارنده این است که در حفظ و دفاع از جایگاه و شأن حقوقی خود به عنوان مدیر و نماینده قریب به دو هزار فرهنگی و جمعیت چند هزار نفری دانش آموزی به اندازه وزنی که از این نقش متصور است، کوشا و مصّر باشد.
توقع این است سکاندار مهم ترین نهاد تعلیم و تربیت در تعامل با همکاران، مسؤولان، دانش آموزان و عموم مردم، وزن جایگاه خود را در    موضع گیری ها حفظ نماید. ا توجه به اینکه برخی از مدیران عضویت رسمی یا وابستگی مستقیم به نهادهای خاص خارج از آموزش و پرورش داشته اند لذا در تصمیم گیری ها،اجرا و حتی انتصاب کارشناسان هم  چندان  مستقل عمل ننموده اند و در این زمینه دست و بال خود را محدود کرده اند


2- عمر صندلی مدیریت چندان ماندگار  و وفادار نیست همچنان که به مدیر سابق  مجال سپری نمودن چند ماه آخر خدمت را در این پست نداد برای ایشان هم جاودانگی نخواهد داشت. بنابراین بهترین رویکرد غنیمت شمردن فرصت پیش آمده جهت سرمایه گذاری و پر بار نمودن کارنامه عملکرد خود برای دوران خدمت و حتی بعد از خدمت است.


3- فاصله نگرفتن از عموم همکاران به ویژه کسانی که صادقانه و دلسوزانه قصد تلاش بی وقفه برای رشد و توسعه در زمینه های مختلف و افزایش سرمایه و مصالح عمومی دارند.مشورت کردن با همکاران و  تلاش واقعی جهت عملی نمودن راهکارهای پیشنهادی قطعاً به کارایی و بهبود کیفیت خواهد افزود.


به منتقدان دلسوز هم به چشم رقیب و مخالف نگریسته نشود. همواره گوش شنوا برای نقدها باشیم.


4-بهره گرفتن از سرمایه و پتانسیل عظیم تخصصی عموم همکاران فارغ از هر نوع گرایش فکری.
هیچ نهادی به اندازه آموزش و پرورش سرمایه و نیروی تخصصی در اختیار ندارد. لذا منصفانه نیست این ظرفیت ها در فضای روزمره گی ،کج سلیقگی و تعصب بی جا دچار انحطاط گردند.


5- توسعه فضای آموزشی که مهم ترین چالش شهرستان است باید در اولویت اقدامات برنامه ریزی شده در نظر گرفته شود.


6- شوراهای آموزشی از جمله شورای معلمان، دانش آموزی ،اولیا و مربیان باید از حالت رکود و بی خاصیت شدن در بیایند.
به ویژه شورای آموزش و پرورش باید جای افراد توانمند و دارای تخصص و ایده باشد و به مهم ترین و کارآمد ترین بازوی تصمیم گیری تبدیل گردد.
در ناامیدی بسی امید است.شاید تلنگری به تحولی منجر گشت.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

تغییر مدیر آموزش و پرورش سردشت و صندلی های داغ در مدیریت های آموزش و پرورش

منتشرشده در یادداشت

گروه تشکل ها/

خبر بازداشت نجات بهرامی معاون رسانه ای مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش برای نخستین بار در صدای معلم منتشر گردید . ( این جا )

این مساله واکنش ها و بازتاب های فراوانی در جامعه فرهنگیان و شبکه های اجتماعی داشته است .

« مرتضی نظری » رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی  در توئیتی نوشت :

" دخالت برخی نمایندگان مجلس در امور داخلی استان ها و شهرستان ها به حد غیرقابل تحمل رسیده . مدیران تحول گرای آموزش و پرورش تحت فشار انتصابات قومی و قبیله ای هستند .آموزش و پرورش سازمان رای کسی نیست . "

ااین موضوع واکنش تند « جبار کوچکی نژاد » نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس را در پی داشت که خواهان عزل مرتضی نظری توسط وزیر آموزش و پرورش گردیده بود . ( این جا )

پس از منتفی شدن قضیه استیضاح وزیر آموزش و پرورش و پس گرفتن امضا توسط برخی نمایندگان مجلس ، صدای معلم در مطلبی با عنوان :
« صدای معلم » خواهان شفاف سازی و پاسخ گویی در مورد سخنان کوچکی نژاد است "
دلایل از حد نصاب افتادن استیضاح بطحایی توسط نمایندگان مجلس شفاف سازی شود ... افکار عمومی بازیچه نیستند ! ( این جا ) نوشت :

" « صدای معلم » خواهان شفاف سازی در مورد سخنان کوچکی نژاد و تغییر چرخش ناگهانی مواضع در مورد استیضاح از دستور خارج شده وزیر آموزش و پرورش می باشد ."

همچنین در نشست سرپرست آموزش متوسطه با دانشجو معلمان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ، برخوردهای وزیر آموزش و پرورش با موضوع بازداشت معاون رسانه ای مورد انتقاد دانشجویان قرار گرفت .

« تشکل های فرهنگیان در اقدامی هماهنگ و البته قابل تقدیر در نامه ای به وزیر آموزش و پرورش خواهان پایان دادن به اقدامات و مداخلات امنیتی و بازگشت معاون رسانه ای به محل کار خود شده اند .

متن این بیانیه به شرح زیر است

گروه استان ها و شهرستان ها/

نامه ی زیر تویط یکی از فرهنگیان تهرانی برای صدای معلم ارسال گردیده است .

این رسانه در جهت نهادینه ساختن فرهنگ گفت و گو و تفکر انتقادی آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .

منتشرشده در یادداشت

گروه گزارش/

از حد نصاب افتادن استیضاح بطحایی وزیر آموزش و پرورش

 نخستین بار محمدجواد ابطحی در گفت و گو با خبرنگار مهر از ارائه طرح استیضاح محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش به هیئت رئیسه مجلس خبر داد .

وی با اشاره به اینکه تعداد متقاضیان این استیضاح به ۶۰ نفر رسیده است، ادامه داد: پس از تعطیلات یک هفته‌ای مجلس جهت سرکشی به حوزه‌های انتخابیه، این استیضاح در کمیسیون آموزش و تحقیقات مورد بررسی قرار می‌گیرد .

حسین مقصودی نماینده مردم سبزوار در مجلس نیز ضمن تایید این خبر گفت که  طرح استیضاح آقای بطحایی تقدیم هیئت ‌رئیسه مجلس شده است.

دبیر هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در 12 آذرماه با رد برخی خبرسازی ها تاکید کرد که تا این لحظه هیچ طرحی در رابطه با استیضاح وزیر آموزش و پرورش در دستور قوه مقننه قرار ندارد.

علی‌اصغر یوسف‌نژاد، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم ( این جا ) ، از ارائه طرح استیضاح سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، به هیئت رئیسه خبر داد گفت: 20  تن از نمایندگان طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش را امضا کردند.

علی اصغر یوسف نژاد روز سه شنبه  27 آذرماه در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا گفته است : تعداد امضاهای استیضاح وزیر آموزش و پرورش 35 امضا بود که به زیر 10 امضا رسیده است.
 همچنین رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در نامه ای به هیات رییسه مجلس اعلام کرد که استیضاح وزیر آموزش و پرورش از حد نصاب افتاده از این رو این طرح استیضاح دیگر در کمیسیون بررسی نمی شود.

سه شنبه 6 آذرماه تعدادی از نمایندگان مجلس شورای  اسلامی ساعت 30 / 14 تا 30 / 16 با « سیدمحمد بطحایی » وزیر آموزش و پرورش نشستی برگزار کردند .

« صدای معلم » در گزارشی نوشت :

" اطلاعاتی که از این گونه نشست ها در افکار عمومی و رسانه ها منتشر می گردد سلیقه ای است و بیشتر با سلیقه و صلاحدید خود افراد شرکت کننده در این نشست ها به اطلاع دیگران می رسد .

تاکنون در این نشست ها خبرنگاران و اصحاب رسانه حوزه آموزش و پرورش حضوری نداشته اند .

نخستین پرسش « صدای معلم » آن است که چرا رسانه ها به عنوان چشم و گوش افکارعمومی نباید در این نشست ها حضور داشته باشند ؟

چرا معلمان نباید از حرف های رد و بدل شده میان آنان اطلاعی نداشته باشند ؟ مگر آنان وکیل مردم نیستند ؟

پرسش دیگر از نمایندگان مجلس آن است که چه شد به یک باره 40 تن از نمایندگان مجلس امضای خود را پس گرفتند ؟

این نمایندگان شفاف و در نهایت صداقت دلایل این تصمیم را به اطلاع فرهنگیان برسانند .

آیا به سایر مسائل و چالش های این وزارتخانه نیز با همین میزان دقت و شفافیت می نگرند ؟

پیشنهاد موکد صدای معلم آن است که در راستای " شفاف سازی "  و " اعتماد سازی "  این گونه نشست ها پشت درهای بسته انجام نشود و از خبرنگاران حوزه آموزش و پرورش دعوت به عمل آید .

این بهترین کاری است که نمایندگان مجلس می توانند برای معلمان انجام دهند .

از حد نصاب افتادن استیضاح بطحایی وزیر آموزش و پرورش

« جبار کوچکی نژاد » نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس  26 آذرماه در واکنش به توئیت « مرتضی نظری » رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به خبرگزاری شبستان گفته بود : ( این جا )

" معتقد هستم باید وزیر آموزش و پرورش این عناصر را از وزرات آموزش و پرورش خارج کند. آن هم در مرکز اطلاع رسانی که رکن مهمی در وزارت آموزش و پرورش دارد.

کوچکی نژاد تاکید کرده بود: این صحبت های رئیس مرکز اطلاع رسانی که خارج از عرف، نزاکت و ادب است به اعتقادم  برازنده وزارت آموزش و پرورش نیست که چنین رئیس مرکز اطلاع رسانی داشته باشد.

خواهان عزل سریع مرتضی نظری هستیم، در غیر این صورت مجلس شورای اسلامی ناچار می شود، تصمیم های شدیدتری نسبت به وزارت آموزش و پرورش اتخاذ کند.

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش از حزب هایی خط می گیرد که خارج از چهارچوب هستند. سخنگوی صنفی است که مدام به وزارت آموزش و پرورش آسیب می رساند.

وی تاکید کرد: اگر وزیر آموزش و پرورش می خواهد یک اقدام عاقلانه کند باید پیش از اینکه وارد جلسه استیضاح شود نامه ی عزل مرتضی نظری را امضا کند.

« صدای معلم » خواهان شفاف سازی در مورد سخنان کوچکی نژاد و تغییر چرخش ناگهانی مواضع در مورد استیضاح از دستور خارج شده وزیر آموزش و پرورش می باشد .

پایان گزارش/


از حد نصاب افتادن استیضاح بطحایی وزیر آموزش و پرورش

منتشرشده در گفت و شنود

گروه رسانه/

پیش تر « مرتضی نظری » در توئیتی گفته است : " دخالت برخی نمایندگان مجلس در امور داخلی استان ها و شهرستان ها به حد غیرقابل تحمل رسیده . مدیران تحول گرای آموزش و پرورش تحت فشار انتصابات قومی و قبیله ای هستند .

آموزش و پرورش سازمان رای کسی نیست . "

« جبار کوچکی نژاد » نایب رییس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی به این سخنان واکنش نشان داده و  خواهان عزل سریع مرتضی نظری گردیده است .

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

عالی - 6.3%
خوب - 6.5%
تاثیر چندانی نداشته است - 29%
رتبه بندی فقط به ایجاد نارضایتی بیشتر معلمان و تبعیض درون سازمانی انجامیده است - 58.2%

مجموع آرا: 414

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور