گروه استان ها و شهرستان ها/ نخستین بار وضعیت دبستان تخریبی امام خمینی (ره) روستای بیجقین از توابع شهرستان خدابنده استان زنجان در « صدای معلم » منتشر گردید . ( این جا ) در این گزارش آمده بود : « این دبستان بیش از چهل سال پیش ساخته شده و هیچ گونه نکات ایمنی در ساخت و ساز این مدرسه به کار نرفته و از لحاظ فضا و محیط فیزیکی به…
« آزمون های مقایسهای بینالمللی هم به طور مکرر بر عملکرد ضعیف دانشآموزان ما صحه گذاشته و اعتبار نظام سنجش تحصیلی ما را زیر سوال بردهاند»
سال تحصیلی رو به پایان است و فصل برگزاری امتحانات آخر سال. هر امتحان یا آزمونی با هدف یا اهدافی برگزار میشود که به محتوا و نحوهی اجرا و نتیجهی آن، جهت و معنا میبخشد. در هر آزمونی معمولاً یا کارکرد معلم و استاد سنجیده میشود، یا دانشآموز، یا نظام آموزشی و یا هر سه. سالهاست که با بذل و بخشش نمره به دانشآموزان به منظور تحقق خواستههای عوامل ستادی آموزش و…
«این رسانه 21 مهر 1400 نیز گزارشی را در مورد « دبستان روستای حسن آباد سنجابی از توابع شهرستان دلفان لرستان » منتشر کرد که در مدت کوتاهی ایمن سازی شده و به وضعیت استاندارد واحد آموزشی نزدیک شد»
گروه رسانه/ اخیرا ، گزارشی از وضعیت « دبستان تخریبی امام خمینی (ره) روستای بیجقین از توابع شهرستان خدابنده استان زنجان » در صدای معلم منتشر گردید . ( این جا ) به فاصله ی کمی از انتشار این گزارش ؛ « پرتال سازمان نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس کشور » به این خبر واکنش نشان داده و چنین نوشت : ( این جا ) « به گزارش پایگاه اطلاع رسانی…
درخواست از سازمان نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس کشور؛
گروه استان ها و شهرستان ها/ جمعی از معلمان ، دانش آموزان و اهالی روستای بیجقین از توابع شهرستان خدابنده استان زنجان در نامه ای به « صدای معلم » خواهان توجه و اقدام فوری سازمان نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس کشور نسبت به دبستان تخریبی امام خمینی (ره) واقع در این روستا شدند . متن کامل این نامه که در اختیار این رسانه قرار گرفته به شرح زیر است .
«آیا به نقش نهاد خانواده در عقیم شدن ذهنیت کودکان توجه کردهایم؟»
1- معلمان، فقط آنهایی نیستند که با گچ، پای تخته سیاه ایستاده، مشغول تدریساند. گرچه اینان، شریف و کارشان پر زحمت است اما آدمیان اگر، عطش و شوق دانستن داشته باشند، آن که میآموزاند، چه انسانها و چه حتی همهی موجودات دیگر نیز میتوانند او را تعلیم دهند. اگر شوق آموختن باشد، از در و دیوار این عالم، درس میبارد. عطش علم، شوق دانایی و جان تشنهی معرفت اگر باشد، معلمان بسیارند…
« فشار فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نقطه مثبتی است که از تسلط خشونت می کاهد. قلمرو خشونت را پس می راند. به نقد آن می پردازد و خوداصلاحی سیستم را سبب می شود»
فیلم کوتاه اما گویاست: دانش آموزان در حیاط مدرسه ردیف شده اند و معلم/ ناظم مدرسهای در حال قیچی نمودن موهای آن هاست. این تصویر در آغاز بازگشایی مدارس/فروردین ۱۴۰۱ ضبط شده است. اعتراضات گسترده ای را در شبکه های اجتماعی ایجاد نمود. نهایتا وزارتخانه دستور داد که فرد متخلف شناسایی و با او برخورد شود. اما به نظر می رسد با مسأله ای پیچیده تر از یک امر فرادا مواجه باشیم.…
«محتوای تکراری و متولیان متکثر در حوزههای پرورشی عملاً دانشآموزان و دانشپژوهان را گیج و سرگردان کرده است»
جستار گشایی شنبه ۲۷ فروردین دکتر «حسین عبادتی» به عنوان قائم مقام سازمان دانشآموزی کشور منصوب شد. با حسین عبادتی دورادور آشنا هستم . عبادتی استاد دانشگاه بوده و رزومه قابل توجهی دارد ؛ وی سابقه ۱۶ سال تدریس در مدارس آموزش و پرورش را داراست. عبادتی دانشآموخته دکترای فلسفه و دارای دو مدرک کارشناسی ارشد در رشتههای مهندسی برق و فلسفه است. عبادتی، سوابق عضویت در شورای مرکزی اتحادیه انجمنهای اسلامی…
«برخی بیانیه میدهند .... این نشانه آموزش ایدئولوژیک است و دیگری می نویسد نشان از تفکرات دهه شصتی دارد. آخر تراشیدن موی سر کجایش چه ارتباطی با ایدئولوژی دارد؟»
در فصل ششم آیین نامه اجرایی مدارس مبحث مقررات انضباطی و ماده ۶۸ داریم: « دانش آموزان در دوران تحصیل موظفند موازین اسلامی و مقررات آموزش و پرورش را در اخلاق و رفتار خویش رعایت کنند، که اهم آنها به شرح زیر است: استفاده از لباس، کفش، جوراب ساده و مناسب و اصلاح موی سر متناسب با شئون دانش آموزی برای پسران و رعایت حجاب مناسب برای دختران. فیلمی در شبکه مجازی…
«اولویت باید آموزش مهارت های زندگی و شهروندی به دانش آموزان باشد نه فصل رو کم کنی !»
پیش از آن که ویروس کوچک کرونا زندگی همه در ابعاد و شئون مختلف را تحت تاثیر و حتا تهدید قرار دهد و در حوزه آموزش ، مدارس را مدیریت کند کم تر کسی فکر می کرد روزی برسد که قبح و ممنوعیت ورود موبایل و یا تبلت به مدارس شکسته شود . هنوز یادمان نرفته است که در بسیاری از مدارس پیش از کرونا ، اگر در کیف دانش آموزی موبایل…
«شاید در نگاه اول حق سلامت کودکان ، مهم تر از حق آموزش و تربیت عمومی به نظر می رسید؛ اما چالش های راهبرد قرنطینه ای خیلی زود رخ نمایان ساخت و مولفه های سایرِ حقوق کودکان؛ علاوه بر حفظ سلامت جسمانی، مهم جلوه کرد»
انگار از نفَس افتادن ابَر چالش هزاره ی سوم میلادی بشر را هم می توان دید و زیست بوم پسا کرونا را هم به تماشا نشست. در این دگردیسی اجباریِ سبک عادات بشر، "آموزش" هم دچار چالش هایی شوک آور و متفاوت از کلیشه های قبل خود شد. حالا پس از فروکش کردن ظاهریِ جولان افعیِ زهر دار ویروسِ مشکوک کرونا ؛ باید به تبیین صحیح و تجربه نگاری نوع مواجهه و…
پایان دو سال آموزش های آبکی مجازی و شادی دانش آموزان !
جستار گشایی « صدای معلم» با مدیریت آقای علی پورسلیمان تنها رسانه مستقلی است که از اولین روز مجازی شدن آموزش در مدارس ( به سبب شیوع و پاندمی کرونا) ضمن نقد علمی و منصفانه شبکه شاد، ضرورت بازگشت به آموزش حضوری و اولویت دادن به آن را علی رغم مقاومتها و بی مهری های زیاد ، مکررا یادآور شده است. به واقع این مدت در بوق و کرنا گذاشت. سرانجام پس…
گزارشی از کاغذبازی ها و جلسه بازی ها برای دیده شدن خلاقیت دانش آموزان یک مدرسه !
شاید من هنوز درک نکرده ام که نظریه نخبه پروری یعنی چه؟ کودکان ما باید چگونه تربیت شوند که نخبه شناخته شوند؟ نخبگی به این است که حتما اختراعی داشته باشند؟ اگر صرفا کتاب بنویسند یا حافظ و قرآن را حفظ کنند، قدمی در علوم انسانی برداشته اند؟ شادی و سرخوشی را با توانایی خود نشر دهند، جالب نیست؟ واقعیت این است که اگر فعالیت های دانش آموزی را با نام مدارس…
« در دنياي مدرن امروز نمره در حال منسوخ شدن است و اساس و محور آموزش و پرورش را بر كسب مهارت ها و مشاركت ها و كارگاههاي شادي و نوآوري ها و حركت هاي جمعي و گروهي بنيان نهاده اند»
در بحبوحه ي تحصن ها و اعتراض بر فرق ها و بي عدالتي ها در پرداخت هاي نابرابر و شنيده نشدن صداهايمان تا رفتن به كف خيابان ها و توهين ها و تحقيرها از جانب دولتيان معذور و مامور تا هجمه هاي اكثريت عوام ناآگاه ايستاده در مقابل معلمِ در فقر نگه داشته شده كه با راننده گي در آژانس و سرويس مدرسه دانش آموز و فروشندگي مترو براي زنده ماندن…
« آموزش مجازی موجب رشد بادکنکی معدل و نمرات دانش آموزان به طریقی شده است که با واقعیت موجود هیچ تطابقی ندارد و شوربختانه در سنجش های حضوری مشخص می گردد که فاصله ی بین واقعیت سواد و نمره دانش آموزان با آنچه در فضای مجازی کسب کرده اند فراتر از ماه تا زمین است»
کرونا توانست با قدرت در تمام بخش های جهان التهاب ایجاد کند و در کنار جان آدمی، ذهن و اندیشه ی وی را نیز گرفتار رکود گرداند. انصافا دنیا برای رویارویی با چنین بحرانی آمادگی نداشت و کشورهای مدرن و پیشرفته نیز نتوانستند به تندی برای تهدیدهای متنوع کرونا، چاره اندیشی نمایند. در این بین کشورهای درحال توسعه و گرفتار تحریم و تهدیدهای بین المللی شرایط دردناکی داشتند و به موازات مرگ…
« تحصن سه روزه و سراسری معلمان و همچنین اخبار ناگوار اوج گیری اومیکرون تیر خلاصی بر تمام برنامه ریزی مدیران مدارس در رویکرد حضوری کلاس ها بود»
بالاخره پس از کش و قوس های فراوان با تدبیر مسئولان امتحانات دیماه امسال به صورت حضوری برگزار گردید. مشاهده نتیجه فاجعه بار امتحانات حضوری گوشه هایی از عمق افت تحصیلیِ حاصل از کلاس های مجازی را برای شرکای آموزش و پرورش عیان نمود.خانواده ها و دانش آموزان با مشاهده کارنامه های خود متقاعد به شرکت در کلاس های حضوری شده بودند و انصافا هفته اول بهمن از کلاسهای حضوری مدارس استقبال…
«مسئوليت مواجهه با بحران افت يادگيري در درجه نخست به عهده وزارت آموزش و پرورش و در درجات بعدي به عهده معلمان و اولياي دانشآموزان است»
دكتر احد نويدي/ عضو هيأت علمي پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
شیوع بیماری کووید ۱۹ مهمترین و بزرگترین چالشی بوده است که سیستمهای آموزشی ملی تاکنون با آن مواجه شدهاند. شیوع بیماری کووید ۱۹ باعث شد که زندگی بسیاری از دانشآموزان به اشکال مختلف تحت تاثیر قرار گرفته و در ابعادمختلفی مختل شود. این اختلال نه تنها با توجه به مقاطع تحصیلی آنها و یا نوع واحدهای درسی شان بلکه با توجه به نوع آموزشهایی هم که این دانش آموزان در حال طی…
«اینکه چرا نظام آموزشی ما این چنین دچار سیر قهقرا شده، پاسخ روشن است و علل این قهقرای دامنهدار بارها و بارها از زبان و قلم تحلیلگران آموزشی و حتی مقامات ارشد وزارتی به کرات شنیده و دیده شده است. اما اینکه چرا عزم جدی برای درمان اختلالات نظام آموزشی و باز گرداندن حیثیت از دست رفتهی آن وجود ندارد، رازیست نانموده و معماییست ناگشوده»
اگر بگوییم میزان پیشرفت و توسعه و کامیابی هر کشوری در عرصهی ملی و بینالمللی در گرو عملکرد نظام آموزشی آن کشور است، اغراق نکردهایم. چرا که تربیت شهروندان کاردان و کامیاب و موفق و توسعه یافتهای که سرنوشت کشور را رقم میزنند، بر عهدهی نظام آموزشیست. عملکرد نظام آموزشی یک کشور ضمن اینکه تمام شئونات زندگی و کیفیت زیست اجتماعی و فردی مردم را در سطح سرزمین ملی تحت تأثیر…
« اصولا چرا فرزندان برخی از مسئولان به اروپا و آمریکا گردی بروند و بچه های بقیه مردم به قبرستان!؟»
پرده اولدو ماه پیش در مراسمات کف و دفن یکی از اقوام در بهشت زهرای تهران دختر ابتدایی ام همراه ما بود در طول مراسم به طور تصادفی توجهم را جلب کرد. بیچاره چهارستون بدنش چون چوب، خشک و تنیده می لرزید. در اثنای مراسم خودم را سرزنش می کردم غافل از آن که اثرات مشاهدات عینی مراسم تدفین و گریه و زاری اطرافیان و خرافه گویی برخی از مداحان در روح…
«خانواده ها از آموزش های حضوری استقبال کنند و دانش آموزان را با رعایت شیوه نامه های بهداشتی و تزریق واکسن به حضور در مدرسه تشویق نمایند»
والدین مراقب باشند با توجه به استفاده فراوان از فضای مجازی در آموزشها و انجام بسیاری از امور به صورت غیرحضوری، این فضای مبهم و ناشناخته فرزندان آنها بهسوی اعتیاد اینترنتی سوق ندهد. با تعطیلی مدارس و انجام آموزش های غیر حضوری شاهد افزایش استفاده از اینترنت و فضای مجازی از سوی دانش آموزان هستیم که این امر علاوه بر آسیبهای جسمانی میتواند آسیبهای روانی نیز در پی داشته باشد که اعتیاد اینترنتی…
با همکاری پژوهش سرای دانش آموزی خوارزمی آموزش و پرورش ناحیه 3 کرج و دانشکده علوم ریاضی و کامپیوتر دانشگاه خوارزمی ؛
گروه استان ها و شهرستان ها/ کارسوق دانشآموزی هوش مصنوعی استان البرز روز پنجشنبه، 18 آذر 1400، از ساعت 8:00 الی 18:00 در محل کتابخانهی مرکزی دانشگاه خوارزمی حصارک برگزار شد. در این کارسوق که با همکاری پژوهش سرای دانشآموزی خوارزمی آموزش و پرورش ناحیه 3 کرج و دانشکده علوم ریاضی و کامپیوتر دانشگاه خوارزمی برگزار گردید، قریب به 80 دانشآموز از مدارس مختلف استان البرز شرکت کردند. در آئین افتتاحیهی این…
«با توجه به واکسیناسیون اکثر معلمان و دانش آموزان و رعایت اصول بهداشتی در مدارس و برای جلوگیری از بیماری ها و آسیب های جسمی و روحی دانش آموزان در آموزش های مجازی و همچنین برای جلوگیری از کم سوادی و عدم تلاش علمی دانش آموزان، شایسته است که اولیای گرامی فرزندان خود را برای حضور در مدرسه و به ویژه شرکت در آزمون های حضوری تشویق و ترغیب کنند»
در یک تحقیق میدانی که در مدارس متوسطه اول و دوم در آزمونهای مستمر در شهر اراک صورت گرفت، مشخص شد که علیرغم آموزشهای حضوری و ترکیبی که در مدارس انجام می شود، دانش آموزان علاقه ای به شرکت در آزمون های حضوری ندارند و چون حضور در مدرسه الزامی نیست و آزمون به صورت مجازی نیز به صورت همزمان انجام می شود اکثر دانش آموزان در آزمونهای غیر حضوری شرکت…
علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه و سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در بازگشایی مدارس :
گروه رسانه/ پرتال وزارت آموزش و پرورش نوشت : ( این جا ) « به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کمرئی در پاسخ به «ضرورت بازگشت به مدرسه و چرایی امتحانات حضوری» اظهار کرد: با توجه به این که ضرورت داشته است تمام مدارس از اول آذر ماه فعالیت های حضوری خود را با رعایت شیوه نامه بهداشتی آغاز کنند و فرض بر این است…
«شما بگویید با کدام روحیه، انگیزه، چشم انداز برنامه ریزی شده توسط شماها سر کلاس درس بی دغدغه حاضر شوم و مُر قوانین و بخشنامه های پی در پی، بی پشتوانه و زیر ساخت را اجرا کنم ؟»
هرچند از قدیم گفتند؛ درد گفتن به مردم بی درد، خود دردی است، لیکن در لابه لای همدردی ها شاید همنوایی پیدا گشت و مرهمی بر زخم کهنه درون گذاشت. آنچه می نگارم تحلیل یا یک یادداشت پژوهشی و علمی نیست. دل نوشته ای از یک معلم است که تدریس از پایتخت کشور تا روستاهای محروم نقطه صفر مرزی را در کارنامه سابقه کاری خود دارد. صبح جمعه از خواب بیدار شدم…
به مناسبت یکصدمین سال شهادت میرزاکوچک خان جنگلی، تریبون آزاد دانش آموزان دبیرستان شهیدستان کرج برگزار گردید ؛
گروه گزارش/ ۱۱ آذر مصادف با یکصدمین سال شهادت میرزاکوچک خان جنگلی، تریبون آزاد دانش آموزان دبیرستان شهیدستان کرج با حضور رئیس سازمان دانش آموزی استان البرز، اعضای شورای دانش آموزی،رئیس انجمن،رئیس بسیج دانش آموزی و سایر مسئولین مدرسه برگزار گردید. در این جلسه ،هیات رئیسه و مسئولین کمیته های شورای دانش آموزی هر یک ضمن معرفی حوزه فعالیت های خود به بیان عریان دغدغه ها، انتقادات و پیشنهادات خود پرداختند. با…
دانش آموزان از خودشان پس از بازگشایی مدارس می گویند ؛
در مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش ویژه مدارس به طور خاص به آموزش حقوق شهروندی و مدنی به عنوان جزئی از آموزش های فعال پرداخته نشده و نسبت به ارتقای آن راهکاری وجود ندارد. شاید نیاز باشد به این موضوع رسیدگی عاجلی شود. برای تعطیلی ۲۲ ماهه آموزش حضوری و نداشتن اهتمام در بازگشایی جدی مدارس می توان تک تک مسئولین را در این برهه مقصر شناخت. هر چند برخوردی…
«جان دیوئی صد سال پیش باور داشت اگر کودکانمان در مدرسه دموکراسی را تمرین کنند، در آینده جامعه ای بر مبنای دموکراسی خواهیم داشت»
دکتر بهارک اعظمی/ دانش آموخته مطالعات برنامه درسی - پژوهشگر آزاد
بیش از بیست سال است ؛ آبان که می شود در مدارس شور و حالی بر پا می شود. بچه ها می گویند انتخابات شورای دانش آموزی است و همه برای کاندید شدن یا رای دادن به کاندیدای منتخبشان در تلاش و تکاپویی جدی هستند. نگاه که می کنی باور می کنی حرکتی در راستای تحقق دموکراسی زیر پوست کریه استبداد رایج در حال شکل گرفتن است ولی پای سخن دانش آموزان…
گزارشی از بیست و چهارمین انتخابات شوراهای دانشآموزی کشور در شهیدستان کرج؛
تشکیل مجلس دانشآموزی و شورای دانشآموزی از محورهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. بیست و چهارمین انتخابات شوراهای دانشآموزی کشور ۱۹ آبان ۱۴۰۰ در شرایط کرونا ویروسی به صورت الکترونیکی در سراسر کشور در بستر شاد انجام شد. ۲۰ آبان اولین جلسه حضوری شورای دانش آموزی برای انتخاب ارکان و کمیته ها برگزار گردید. مخرج مشترک سخنان آتشین دانش آموزان در اولین نشست شورا؛ تلاش برای بازگشایی حضوری شهیدستان کرج…
«دانشآموزان شهردار مدرسه در زمینه تصمیمگیریهای کلان و خرد در مدیریت محله و مدرسه مشارکت دارند و نوعی تمرین دموکراسی برای دانشآموزان است»
پرسش مهر امسال که ریاست جمهوری در ابتدای سال تحصیلی مطرح کردند به ویژگیهای ایران قوی و نقش دانش آموزان و معلمان در شکلگیری آن مربوط است. نقش آموزش و پرورش و فرهنگ سازی در رشد همه جانبه کشور از مهمترین مواردی است که باید بیش از پیش به آن پرداخته شود. از آنجا که ریشه بسیاری از مشکلات و مسائل اجتماعی و فرهنگی ریشه در آموزش و پرورش دارند لذا باید…
«آموزش و پرورش جذابیت و مطلوبیت خود را از دست داده و احتمالاً کرونا بهانهای بیش نبوده تا طفلان و حتی خانوادهها از مدرسه گریزان شوند»
«سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت در حال حاضر آمارها نشان میدهد حدود ۲۱۰ هزار دانشآموز دوره ابتدایی و حدود ۷۶۰ هزار دانشآموز دوره متوسطه، تارک تحصیل داریم که این یک آسیب جدی است و باید برای آن برنامه داشته باشیم.» در جامعهای که نوکیسههای سیاسی و اقتصادی قدر میبینند و از صدر تا ذیل جامعه را تحت تأثیر خود قرار دادهاند، دستیابی به سرمایه فرهنگی بیهوده تلقی میشود. این خبر را…
در دﻫﻜﺪهی ﺟﻬﺎنی اﻣﺮوزی، کسی ﻛﻪ ﻟﺐ از ﻟﺐ نمیﮔﺸﺎﻳﺪ ﻧﻤﺮه اﻧﻀﺒﺎط «ﺑﻴﺴﺖ» نمیﮔﻴﺮد ﺑﻠﻜﻪ نمرهی «ﻫﻮﺷﻴﺎری» و «مسئولیتپذیری» او «ﺻﻔﺮ» میشود! ﺑﻪﻫﻤﻴﻦ ﺳﺎدگی!
ﺳﺎلﻫﺎ ﭘﻴﺶ، آن زﻣﺎنﻛﻪ ﻣﻦ ﺷﺎﮔﺮد ﻣﺪرﺳﻪ ﺑﻮدم، اول ﻫﺮ ﺳﺎﻋﺖ درسی، ﭘﻴﺶ از آﻣﺪنِ ﻣﻌﻠﻢ، ﻣﺒﺼﺮِ ﻛﻼس وﺳﻂ ﺗﺨﺘﻪﺳﻴﺎه خطی میﻛﺸﻴﺪ و یکﻃﺮف آن میﻧﻮﺷﺖ: «ﺧﻮبﻫﺎ» و ﻃﺮف دﻳﮕﺮ آن میﻧﻮﺷﺖ: «ﺑﺪﻫﺎ». ﺑﻌﺪ از ﻧﻮﺷﺘﻦ اﻳﻦ دو ﺳﺮﻓﺼﻞ، ﻛﺎر ﻣﺒﺼﺮ اﻳﻦ ﺑﻮد ﻛﻪ ﭼﺸﻢ ﺑﻪ ﻫﻤﻜﻼﺳﺎنش ﺑﺪوزد و «ﺧﻮب» را از «ﺑﺪ» ﺗﻤﻴﺰ دﻫﺪ و دو ﺳﺘﻮنِ روی ﺗﺨﺘﻪﺳﻴﺎه را ﭘﺮﻛﻨﺪ. ﺗﻤﻴﺰدادن ﺧﻮبﻫﺎ از ﺑﺪﻫﺎ ﻛﺎر آﺳﺎنی ﺑﻮد: ﻫﺮﻛﺲ دﻫﺎن میﮔﺸﻮد…
«آن چه آینده یک کشور را می سازد نه بیرون فرستادن افرادی مطيع و بی تفاوت که تربیت شهروندانی مسئول و منتقد است که به خودآگاهی لازم فردی و اجتماعی رسیده باشند»
گروه گزارش/ امروز 13 آبان به مناسبت « روز دانش آموز » نام گذاری شده است . دانشآموزان، پرجمعیتترین قشر جامعه هستند که تمامی گروههای سنی 6 تا 18 ساله مدرسهرو را شامل میشوند. همه دولتها برای دانشآموزانشان هزینه و برنامهریزی لازم را انجام میدهند. پس از جنگ جهانی دوم و به یاد تمام دانشآموزانی که از همه کشورهای درگیر درطول جنگ کشته شدند، 17 نوامبر هرسال به عنوان « روز جهانی…
مدیر سازمان دانش آموزی استان البرز در گفت و گو با صدای معلم :
گروه استان ها و شهرستان ها/ شنبه ۸ آبان مصادف با روز جوان و بسیج دانش آموزی، محسن صادقیان مدیر سازمان دانش آموزی استان البرز از شهیدستان کرج بازدید نمود. صادقیان یکی از نیروهای مجرب و محجوب سازمان آموزش و پرورش البرز بوده و در مسائل حوزه تعلیم و تربیت ذهنی باز، کنجکاو و حل المسائلی دارد. وی در این دیدار نکاتی در خصوص رویکرد و فعالیت های سازمان دانش آموزی و…
«البته همیشه راحتتر است که با درست کردن یک قهرمان بیگناه، کمکاریهای خودمان را بپوشانیم. اشکی بریزیم، احساساتی شویم، تفکر خاصی را بر خون کسی سوار کنیم و همهی ما تا حادثه بعدی همهچیز را فراموش کنیم»
تقدیر از «علی لندی» نوجوان ایذهای که برای نجات جان همسایگان قربانی آتش شد، اگرچه موجب تسلی خاطر خانواده و حتی جامعه است اما نمایش او به عنوان «فداکار» و ساختن «الگوی قهرمانی» از او عاقلانه به نظر نمیرسد. کدام یک از ما حاضر است فرزندش را به اقدامی مشابه و تکرار این رفتار پر خطر تشویق کند؟ حاضر نیستیم. اما آیا ما از فداکاری و شجاعت به دوریم؟ یا به عنوان…
« نوشتن یک نامه و یا یک داستان دوباره این آرامش را فراهم میکند . این فن را همراه با فرزند خود انجام دهید به یک خروجی خلاق برای احساسات او ختم خواهد شد»
در این مقاله به روشهایی برای آرام ساختن کودکان و دانشآموزان میپردازیم : 1 - این مورد را به یاد بیاوریم که آسیب رساندن به دیگران بههیچعنوان خوب نیست .بسیاری از کودکان در صورت مقابله به دیگران به صورت فیزیکی یا عاطفی برخورد نشان میدهند و خود را در معرض ابتلا به عصبانیت قرار میدهند . باید به بچهها یادآوری کنیم این راهش نیست و در اولین مرحله آنها باید یاد بگیرند…
« مساله اینجا مفردات نیست، مساله سیستمی ست که برخی افراد هیچ-ندان و بیمار و خشن را بدونِ هیچ نظارتی تحت عنوان آموزگار بر جامعه و نسل ها انسان تحمیل می کند »
( داخل پرانتز و قبل از همه بگویم من پیش از همه چیز آن سیستم فاسدی که حق و حقوق معلمین جامعه حتی بداخلاق ترینشان را ضایع کرده و صدایشان را خفه می کند را متهم می کنم و نمی بخشم و اما بعد:) من هیچ وقت معلمان، ناظمان و دبیران دوران مدرسه و دبيرستانم را برای خرافات و عقاید غلط و دگمی که در ذهن و ضمیرم حقنه کردند (که همین…
« کاش جو جامعه و البته تابوهای خود ساخته ما اجازه نزدیکی بیشتر معلمها، مدیران و مشاوران را با خانواده های دانش آموزان را مهیا نماید»
جمعه با دو تن از دانش آموزان خاصِ خاص قرار ملاقات دارم ؛ کاری غیرمتعارف در آموزش و پرورش ایران. شب قبل از آن در اثنای بحث و جدل در خصوص چیستی و کیستی وزیر آموزش و پرورش در گروههای مختلف، قرار ملاقات با این دو نفر را تنظیم کردم . ساعت ده صبح در حوالی سرداران کرج زنگ نفر اول را فشرده و از پله های ساختمان قدیمی پنج طبقه بدون…
« هفتهها طول کشید و روزی که من رفتم دیگر آنها نبودند »
باد سردی میوزید و سوز سرما چون شلاقی صورتها را سرخ کرده بود. مدرسه تعطیل شده بود و من در کوچههای خاکی بهطرف خانه حرکت میکردم. در پس دیواری کوتاه دو پسربچه بر روی تکههای کوچک چوب و خاشاک در تلاش بودند آتش روشن کنند. انتهای کوچهای باریک و تنگ خانه اشان بود و از در نیمهباز نخل بلند و لاغری که برگهایش چون دستی رو به آسمان بود دیده میشد. گنجشک…
« به راستی در 12 سال آموزش و پرورش مستمر و سالیانه ، آیندهسازان این سرزمین چه چیزی را فرا میگیرند؟»
شما هم حتماً با این اتفاقات مواجه شدهاید: تابلوهای راهنمایی و رانندگی کنار جادهها که خطخوردهاند یا از جا کنده شده است. صندلیهای بوستانی که علیرغم حصار و نگهبان دونیمه شده است و لامپهای شکستهاش فرهنگ استفاده از اموال عمومی را برایتان روشن میسازد. موتورسوارانی که بدون گواهینامه و کلاه غیرمعقول و ناایمن مشغول رانندگی هستند و چهبسا جان خود و دیگران نیز به کام مرگ کشاندهاند. گاهی از خودمان میپرسیم اینها…
« مهارت ارتباطات موثر را بیاموز. ۵۰% موفقیت به ارتباطات موثر، قانع و همراه کردن دیگران و تاثیرگذاری روی آنان است. باید بلد باشی خوب حرف بزنی، خوب ارایه کنی، خوب گزارش بنویسی و خوب متقاعد کنی. مذاکره و ارایه موثر را خوب یاد بگیر »
یادش به خیرتمام ۱۲ سال طول تحصیل در اندیشه پرواز بودم.۱۸ سال آزگار با هواپیما خوابیده و به شوق پرواز و رویای محتوم خلبانی بیدار شدم.کارم در ابتدایی ساختن هواپیمای کاغذی بود و در مقطع راهنمایی تراش هواپیمای چوبی و البته چهار ساله دبیرستان در استرس خلبان شدن سپری شد. بالاخره با رتبه ۳ هزار منطقه یک رشته ریاضی فیزیک (سال ۶۸ از شانس ما زنجان به منطقه یک ارتقا یافت و…
« هدف از برگزاری کنکور، سنجش دانستههای دانشآموزان در چارچوب کتب درسی و در محدوده اهداف تالیف آن کتب است نه دانستههای دیگر »
بخش اول: یک تحلیل مقدماتی از کنکور سراسری ۱۴۰۰ کنکور سراسری کارشناسی در رشتههای هنر، انسانی و ریاضی برگزار شده و در همین دو روز، با بررسی دفترچه سوالات ریاضی این رشتهها، متاسفانه برخلاف ادعای سازمان سنجش و مولفین کتب درسی، سوالات کنکور سراسری به هیچ عنوان رویکرد کتاب محور نبوده و کاملا واضح است که طراحان سوالات در حوزه آموزش ریاضی کلاسیک در وزارت آموزش و پرورش فعالیت نداشتهاند و اگر…