گروه اخبار/ معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت که تابستان امسال با همکاری وزارت کشور امکانی فراهم شد تا کودکان فاقد شناسنامه بتوانند با دریافت کارت حمایت تحصیلی در مدارس ثبت نام شوند.
هر مناظره را می توانیم یک گفت و گوی دو طرفه با یک سری استدلال های منطقی یا غیر منطقی، همراه با نتایجی منطقی یا غیرمنطقی بدانیم.
طرفین هر مناظره با ارائه دلایلی سعی در غلبه بر عقیده طرف مقابل و یا متقاعد کردن وی دارند.
برای شکست رقیب یا نشان دادن استدلال غلط وی به جای حمله ، باید به نقاط پنهان شده در استدلال او اشاره کرد.
شناخت استدلال های طرف مقابل، مهمترین نقطه آغاز مقابله با یک استدلال غلط است.
سان تزو (پدر تفکر استراتژیک) می گوید: به جای حمله به دشمن، استراتژی او را مورد حمله قرار بدهید.
روش مقابله با یک استدلال غلط چگونه است؟
نخست نوع خطا را عنوان کنیم.
سپس ، بگوییم که چرا استدلال غلط است.
در مرحله بعد ، مثالی برای اثبات اینکه استدلال غلط است بزنیم.
در پایان، آن استدلال را برای همیشه کنار بگذاریم تا در آینده هیچ کس نتواند به آن رجوع کند.
چرا استدلال اینکه معلمان چون حقوق می گیرد پس باید تمام شرایط شغلی خود را قبول کنند و اگر قبول و رعایت نکند حقوق آنها حرام است، غلط است؟
عزیزان بهتر است بدانیم هر عضو جامعه برای اینکه خود را فردی مسئول در برابر جامعه و نسبت به وظایف شهروندی خود بداند ، نیازمند به دریافت ابتدایی ترین حقوق شهروندی خود است. به نحوی که این فرد هم به جامعه احساس دین کند و هم بتواند با بهره مندی از امکانات موجود همزمان با رفع نیاز ها ی خود ، نتیجه یا خروجی سالمی را نیز ارائه کند.
در اینکه هر معلم در جایگاه ش موظف به انجام وظایف خود است هیچ بحث و شکی نیست.
اما اینکه یک طرفه به موضوع نگاه کنیم و یا فقط بر این استدلال حکم کنیم که ، چونکه معلم حقوقی دریافت می کند پس اگر شرایط حاکم بر شغل خود را نپذیرد حقوق ش حرام است. صد درصد گرفتار مغالطه ی بیش نیستم.
اما به راستی چرا این گفتار غلط است؟
برای اثبات این ادعای خود ابتدا امر باید به قانون اساسی کشورمان رجوع کنیم .
در اصل سوم قانون اساسی کشورمان به روشنی آمده است:
رفع تبعيضات ناروا و ايجاد امكانات عادلانه براي همه شهروندان درتمام زمينه هاي مادي و معنوي وظیفه حکومت است.پي ريزي اقتصاد صحيح و عادلانه طبق ضوابط اسلامي جهت ايجاد رفاه و رفع فقر و برطرف ساختن هر نوع محروميت در زمينه هاي تغذيه و مسكن و كار و بهداشت و تعميم بيمه نیز جزء وظایف حکومت است.
حال سوالی پیش می آید که آیا معلمان کشور از این دو بند ابتدایی قانون اساسی کشورمان به مانند سایر افراد شاغل در بدنه دولت برخوردارند یا خیر؟
آیا ما می توانیم افراد را با پرداخت دستمزدی کمتر از حق خود به کاری بگماریم و بعد اگر آن شخص در کار خود کوچک ترین کوتاهی را کرد دستمزد نا حقش را لقمه حرام بنامیم؟ چه راحت فتوا صادر می کنیم ! فتوای که نه تنها در تخصص یک شخص عادی جامعه نیست بلکه ظلمی است بر حقوق پایمال شده تمام کسانی که در ازای کار و تخصص خود حقوقی ناچیز دریافت می کنند.ظلمی که بدون تحلیل اینکه آیا این میزان حقوق طبق اصل سوم قانون اساسی کشور فاقد تبعیضات ناروا نیست؟
در مرحله دوم
گفته می شود زمان هر کلاس درس کم است.
آیا زمان کلاسهای درسی تا کنون توسط کارشناسان امر مورد بررسی قرار نگرفته است؟ آیا این زمان ها بدون کار کارشناسی تعیین شده است؟ آیا همیشه کم بودن دلیل بر سادگی یا بی ارزش بودن است؟
قطعا مدت زمان نود دقیقه ی کلاسهای درسی دلیلی بر سادگی یا کوتاه بودن آن نیست. که اگر مبنا بر این بود، مثلا مسابقات دوی صد متر می بایست بی ارزش ترین مدل دو میدانی و آسان ترین آنها بود. در حالی که با ارزش ترین مدل کل مسابقات جهانی ، کسب مقام نخست در مسابقه ی است که تنها زیر ده ثانیه ای طول می برد.
بارها در نوشته های پیشین خود گفته ام رابطه مستقیمی بین داده و ستانده است.
بله ؛ اگر معلمان کشور از هر لحاظ تامین بودند و سپس کوچک ترین کوتاهی می کردند لایق شدید ترین برخوردها بودند. اما نه اینکه ما حقوق اولیه ذکر شده در قانون اساسی کشور را در خصوص معلمان رعایت نکرده ایم و از آنها انتظار داریم با نگاه بخیل گونه که خدای نکرده یک دقیقه دیر سر کلاس بروند! هر چند به نظر نگارنده برعکس تفکر عده ی پشت میز نشین و دور از محیط کلاسی معلمان امروز ما ، چندین و چند برابر حقوق دریافتی زیر خط فقر خود در حال خدمت صادقانه هستند و نه تنها کسی برگردندشان حقی ندارد بلکه همه جامعه وام دار آنها هستند.
به راستی ما به معلمان چه داده ایم که این چنین بر آنها می تازیم!
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
سيدمحمد بطحايي در طول وزارت علياصغر فاني (وزير سابق آموزش و پرورش) در پست معاونت پشتيباني وزير و عضويت در هيات امناي صندوق ذخيره فرهنگيان، عملکرد ضعيفي داشت/ با توجه به پيشينهکاري و سابقه بسيار طولاني بطحايي در پستهاي مديريتي وزارت آموزش و پرورش، اگر قرار بود اتفاق خاصی در اين عرصه رخ دهد تا به حال رخ داده بود/ راي اعتماد بالاي مجلس به وزراي پيشنهادي دولت دوازدهم بيش از آنکه نشانه تعامل دولت و مجلس باشد، بيانگر تاثير لابيها و زدوبندهاي پشتپرده نمايندگان اصولگراي مجلس و فراکسيون اميد است/ نتيجه آراي نمايندگان نشان داد که بهرغم همه اميدها و انتظارات فرهنگيان، دغدغههاي آنان چندان براي منتخبان ملت مهم نيست که اگر چنين بود نمايندگان مجلس عملکرد و سابقه ضعيف بطحايي را مورد توجه قرار ميدادند/ او بهخوبي ميداند که بخشي از مشکلات، عقبماندگيها و ناكاميهايي که امروز گريبان نظام آموزش و پرورش را گرفته به دليل بيتدبيري مديراني است که سالهاست در «حلقه بستهي مديران آموزش و پرورش» فرصت جوانگرايي و نوسازي مديريتي را از نيروهاي جوان و خوشفکر اين وزارتخانه گرفتهاند/ در شرايطي که انتقادها همچنان پابرجاست بطحايي بايد با عملکردش ثابت كند « آيا به دنبال تحول در آموزشو پرورش و ارتقاي جايگاه مهمترين و بزرگترين وزارتخانه کشور است يا مي خواهد به گذشته باز گردد
چون هر دو در برقراری ارتباط با یکدیگر ، ماسکی بر صورت دارند که خود واقعی آنان را پنهان می سازد و این یعنی بقا و دوام شغل شان/ چرا این سبک خیانتکار و ستیزه جوی مدیریتی را در مدارس حاکم نموده اید/ چرا شاغلین این جامعه را به سوی دروغ و دروغگویی، چاپلوسی و تملّق گویی ، دو شخصیته بودن ( درمنزل یک گونه و در مدرسه و جامعه نوع دیگر) و غیبت و تهمت و افترا و.... وادار می نمایید/ کجاست باور این که من نمی دانم و می خواهم یاد بگیرم از کجا باید آغاز کنم/ چرا ما از سادگی می پرهیزیم و به پیچیدگی گرایش می یابیم/ ما را ، مدرسه را ، جامعه بزرگتر را که تأثیر می پذیرد را رهایی بدهید. سبک مدیریتی مدارس را از خود کنترلی به با هم اداره کردن فضای آموزشی،تبدیل نمایید
گروه اخبار/
شغل معلمي به دليل وظايف خطيري كه بر عهده وي مي باشد بايد داراي استانداردهاي اخلاقي، ذهني، جسمي و روحي ويژه باشد كه توسط مراجع تخصصي ذيربط از جمله اداره بهداشت دانشگاه فرهنگيان و دفتر سلامت و تندرستي وزارت آموزش و پرورش( در حوزه سلامت جسمي و روحي) و با مشاركت متخصصان مربوط تهيه و تاييد شده است. اين ويژگي ها و استانداردها بايد در فرآيند جذب داوطلبان شغل معلمي شامل آزمون علمي، معاينات پزشكي و مصاحبه هاي تخصصي احراز شود، لذا شيوه نامه انجام مصاحبه اختصاصي و معاينات پزشكي داوطلبان تحصيل در دانشگاه هاي فرهنگيان و شهيد رجايي در سال 1396 در چارچوب استانداردهاي فوق الذكر تدوين و جهت اجرا به گروه هاي تخصصي مجري در استان ها ابلاغ شده است.
با توجه به اهميت موضوع و انتقادهايي كه از سوي برخي صاحب نظران و ساير افراد علاقه مند طي چند روز گذشته در رسانه ها به ويژه شبكه هاي اجتماعي مطرح شده است، توضيحات زير را به استحضار مي رساند:
الف) يكي از سياست هاي اصولي وزارت آموزش و پرورش در جذب معلمان جديد " بومي گزيني" است. اجراي اين سياست علاوه بر ثبات و پايداري توسعه متوازن نيروي انساني مناطق مختلف كشور و پيشگيري از پيامدهاي نامطلوب نقل و انتقالات به ويژه از مناطق كمتر توسعه يافته به مناطق برخوردار، پيامدهاي تربيتي و فرهنگي مثبت خواهد داشت كه مشاركت اقوام مختلف با فرهنگ هاي متنوع در امر تعليم و تربيت فرزندان برومند ميهن اسلامي مان متناسب با اقتضائات بومي و محلي از جمله مهم ترين اين پيامدهاست.
بهره گيري از گويش ها و لهجه هاي متعارف محلي اقوام مختلف در فرآيند تعليم و تربيت موجبات تسهيل امر تربيت و تعامل خانه و مدرسه و افزايش اعتماد مردمي به نظام تعليم و تربيت خواهد شد و موانع فرهنگي در امر تربيت دانش آموزان را كاهش خواهد داد. لذا بر اساس شيوه نامه مذكور صرفا " لهجه غليظ غير قابل تغيير"، كه در تدريس "مخارج آوايي" دوره ابتدايي با تشخيص اعضاي متخصص گروه مصاحبه موثر باشد، صرف نظر از استان محل خدمت، در نتيجه مصاحبه داوطلبان شغل آموزگاري اعمال خواهد شد.
ب) براساس سياست دولت محترم توزيع سهميه استخدامي ميان داوطلبان زن و مرد به صورت مساوي انجام شده است و نتايج معاينات پزشكي و مصاحبه تخصصي هرچه باشد منجر به جابه جايي سهميه ها بين داوطلبان زن و مرد نخواهد شد. لذا هرگونه شائبه تبعيض جنسيتي در توزيع سهميه هاي استخدامي به استناد آمار مندرج در دفترچه شماره (2) آزمون سراسري سال جاري صحت ندارد.
ج) بر اساس نتايج بررسي فهرست معاينات پزشكي، اصلاحات تكميلي زير در اجراي شيوه نامه موصوف اعمال مي گردد و به اطلاع استانها مي رسد:
1- معايناتي كه با هدف تشكيل پرونده پزشكي و ارائه خدمات و انجام مراقبت هاي پزشكي عندالزوم در طول دوره تحصيل در دانشگاه فرهنگيان تجويز شده است، پس از پذيرش قطعي داوطلبان و ثبت نام در دانشگاه انجام خواهد شد. اين معاينات شامل بيماري هاي زنان موضوع بند 17 پيوست بخشنامه موصوف نيز مي باشد.
2-آن دسته از بيماري هايي كه به تشخيص گروه پزشكي به درمان بلند مدت و بستري شدن در مراكز درماني نياز ندارند و منجر به اطاله مدت مجاز تحصيل در دانشگاه فرهنگيان و شهيد رجايي نخواهند شد صرفا در پرونده پزشكي داوطلبان ثبت و در اختيار دانشگاه محل تحصيل قرار مي گيرد.
3- در خصوص ساير بيماري ها و معلوليت هايي كه مانع انجام وظايف شغلي و يا اطاله مدت تحصيل در دانشگاه فرهنگيان و شهيد رجايي مي شود با رعايت موارد فوق الذكر مطابق بخشنامه موصوف اقدام مي گردد.
مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش
نهاد ریاست جمهوری
مجلس شورای اسلامی
وزیر آموزش و پرورش
هر چند سخن گفتن از مشکلات آموزش و پرورش برای مسئولان زیره به کرمان بردن است...اما ضروری است !
برهمگان مبرهن است که آموزش و پرورش درایران و در راس آن معلم که مهم ترین عامل تاثیر گذار بر پیشرفت جامعه و عزت ملی می باشد، نادیده گرفته شده است و این بودجه ی اختصاص یافته به آموزش و پرورش، یعنی اکتفا به حداقل ها .
وقتی قدرت خرید معلم پایین تر از عرف جامعه است ،یعنی احترام آموزش و پرورش را نگه نداشته ایم ،یعنی پیش به سوی نابودی آموزش و پرورش که به ضرر جامعه است.
ساختمان های رنگارنگ و بلند مرتبه سایر نهادها ،شرکت ها و سازمانهای مختلف کشوری، زیبایی خاصی به شهر های کشور بخشیده اند ولی ۴۰درصد مدارس کشور در شهر و روستا به نوسازی وزیبا سازی نیازدارند.(مدارس کپری و زاغه ای جای خود) چه اتفاقات دیگری باید در جامعه رخ بدهد تا به آموزش و پرورش اعتنا شود؟!
جالب است در آموزش و پرورش دولتی از حوزه ها ،مساجد و خیرین استفاده می شود در حالی که به تجاری سازی آموزش در پوشش خصوصی سازی روی آورده شده است.
کیفیت مدارس دولتی وخیم است ؛ زخمهایش هر روز بیشتر تاول می زند.
مدارس بنگاهی و درجه ۲ شدن مدارس دولتی در شان نظام اسلامی نیست.
به جای دست در جیب کردن مردم باید ارتقای کیفیت مدارس دولتی به ویژه درمناطق محروم مد نظر باشد.
لازم است ، لازم است و لازم است که :
۱- دانش آموز از آموزشی برخوردارشود که خلاقیت او کشته نشود چون سازنده ی آینده ی این کشور است.
۲- اقدام عاجل و عملی جهت رفع تبعیض ، عادلانه شدن حقوق و تسهیلات و امکانات رفاهی معلمان .
۳- اجرای دقیق تظام رتبه بندی و ارتقای سطح معیشت و قدرت خرید معلمان
۴- انتصابات غیر حزبی و ثبات درآموزش و پرورش و مشارکت واقعی معلمان درفرآیند تصمیم گیری.
۵- بهبود مدارس به عنوان کانون امنیت دانش آموز و معلم.
۶- اصلاح مقررات دست و پاگیر اداری ادامه تحصیل فرهنگیان جهت توانمندسازی آنان.
۷- احقاق حق صاحبان واقعی صندوق ذخیره فرهنگیان یعنی معلمان.
شاید بتوان با اجرای این موارد ،در راستای تقویت آموزش و پرورش ، ترویج اخلاق و منش معلمی ، شکوفایی استعدادهای دانش آموزان و در نهایت پیشرفت علمی و تربیتی جامعه ایران گامی کوچک برداشت.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید