هر سال مهم ترین نشست شورای دبیران جلسه ای است که قبل از امتحانات ترم برگزار می شود. مدیران تاکید می کنند که حتما همه معلمان حضور داشته باشند/ او از تجاربش در مورد تقلب های دانش آموزان می گوید و گاه از رشادت های معلمانی که با پاتک های خود فعالیت متقلبان را منهدم کرده اند/ مبارزه و تقابل یکی دو روز قبل از امتحانات با نحوه چیدمان صندلی ها و نیمکت ها رسمی تر می شود/ حتی گاهی جزو تاکتیک های مبارزه این بوده که برای مراقب صندلی نمی گذاشتند تا ایستاده بجنگد/ از دیگر قواعد این رزم، حضور جدی بدون خوش و بش و لبخند در جلسه مراقبت است چرا که اینها می تواند نشانه ضعف در این میدان باشد/ آیا در نظام کنونی ما، به دانش آموزی که صداقت، مهربانی و همیاری دارد نمره بیشتری می دهند یا به دانش آموزی که هیچ کدام را ندارد و قبول هم ندارد، ولی هزینه می کند و به طرق مختلفی (حتی با همکاری بعضی از همکارانمان) نمرات قابل قبولی کسب می کند/ در حالی از خرید و فروش سوالات آزمون برآشفته می شویم و اخلاق را پایمال شده می یابیم که در کتاب اهداف آموزش و پرورش فصلی عملی برای اخلاق باز نشده است....
مدارسخاص؛ شامل نمونهدولتی، سمپاد(تیزهوشان) و اخیرا نمونه مردمی -بهطور جدی- از اواخر دهه شصت پای خود را به سیستم آموزشی ایران بازکرد و طی این سهدهه تاثیری "فراتر از اهداف اولیه" بر نظام آموزشی، پرورشی و در نهایت جامعه گذاشت/ مدارس خاص در ایران با هدف تبدیل دانشآموزان با قابلیتهای هوشی و تلاشی بالاتر به مدیران و متخصصان سطحبالا، از طریق بسترهای مناسب و متفاوت با مدارس عادی تشکیلشد/ برای ورود به هیچیک از این مدارس، تست هوش (به معنای تخصصیاش) برگزار نمیشود و تعداد زیادی از واردشدهها ممکن است افرادی باشند که آموزشهای بیشتری دیدهباشند یا فقط در مقطعی پرتلاش بوده باشند/ برای مدرسان نیز فیلتر ورودی مناسبی وجود ندارد و عمدتا بر اساس رابطه و یا حداکثر شهرت وارد این مدارس میشوند/ کمتر کسی تجربه تحملکردن یک مدرس سخت گیر (ولو توانمند) را به خاطر دارد / داستان مدیران نیز از یکطرف مشابه مدرسان و از طرف دیگر مشابه اکثر مدیرانی است که در جای جای این کشور بر روی صندلی چرخان مدیریت نشستهاند/ عملا شاخص کارآمدی برای سنجش توانائیهای کادر مدیریت و آموزشی مدرسه وجود ندارد/ از آنجائی که هدف قاطع مدارس خاص در ایران دستیابی به رتبههای بالای کنکوری است، لذا امکانات این مدارس نیز -با وجود اعتبارات دولتی و مردمی قابل توجه - از حد سنتی آن (معلم، آزمایشگاه، رایانه و ...) فراتر نمیرود/ در فلسفه و سناریوی تشکیل این مدارس یک پایانبندی شیرین و رویایی تصور شدهاست، اما پایان واقعی، تراژیکتر از حدتصور است/ خلاقیت، مدیریت روانی، کارگروهی و البته تعهد مهارتهائی هستند که غالب فارغالتحصیلان مدارس خاص، حتی اسم آنها را نیز نمیشنوند/ در این مدارس هر چیزی جز آنچه در نمره کنکور تاثیر دارد، درجه ۲ و پائینتر محسوب میشود/ اولیای دانشآموزان بهاصطلاح "خاص"، از لحظه ورود فرزندشان به این مدارس، سالها فرجام "خاصی" را انتظار میکشند/ از اواخر دوره ابتدائی تا حداقل اواخر دانشگاه، آنها مستمرا میزبان باری از استرس و نگرانیاند/ مدارس سمپاد (و به نسبت کمتری مدارس نمونه)، عملا -و باز احتمالا برخلاف پیشبینیها- جامعه را بهسمت واگرائی پیش میبرند و تعارضها و تنشهای پیامد آن/ تعداد قابل توجهی از فارغالتحصیلان این مدارس بعد از گذراندن بخشی از تحصیلات دانشگاهی خود، راه بیرون از مرزها را در پیش میگیرند که معنیاش عملا میشود نخبهپروری برای بیگانگان/ اگر همین امروز دستورالعملی مبنی بر تعطیلی مدارس خاص صادر شود، دو گروه مخالف جدی خواهندبود/ اگر مدارس خاص نبود، ...
چرا حقوق ما معلمان غیر دولتی و رسمی یکسان نیست ؟ چرا حقوق ما 300 هزار تومان ولی حقوق معلمان رسمی 2300000 تومان / چرا همه مسئولان چشم و گوششان را به روی مشکلاتی که در مدارس خرید خدمات آموزشی است ، بسته اند/ بغضم شکسته ...خسته ام / ضمانت و امنیت شغلی نداریم و بلافاصله نیروهای جایگزین پشت در مدرسه ایستاده اند/ چرا این همه فاصله بین معلم رسمی و غیر دولتی خریدخدمات آموزشی وجود دارد / حتی از داشتن کارت پرسنلی هم محروميم / من یک معلمم اما...