صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

پیام بطحایی در داخل یک خودرو،  فیلم برداری و ضبط شده بود / قول دوم و سوم یعنی تربیت نسل متدین و خلاق و کار آفرین و ارتقای معیشت و منزلت معلمان و بازنشستگان هم ذیل قول اول یعنی اجرای سند تحول می گنجند/ قول بطحایی در یک جمله  اجرای کامل  سند تحول است /به گفته رئیس جمهور در سال 96 هزینه های دولت دوبرابر درآمدهای دولت است/ دولت 40 هزار میلیارد به صندوق های ورشکسته بازنشستگی در سال کمک می کند و 40 هزار میلیارد تومان یارانه می دهد/ با توجه به سخنان رئیس جمهور در باره دخل و خرج دولت ،وعده های رفاهی بطحایی مثل کشیدن چک بی محل است/ متن اصلی سند ملی آموزش و پرورش با دیدگاه اصولگرایانه حمیدرضا حاجی بابایی و شورای عالی انقلاب فرهنگی تبدیل به چیز دیگری شد/ سند تحول بنیادین  مونتاژ  دیدگاه نوین و دیدگاه سنتی و اصولگرایانه به آموزش و پرورش است/ به دلایل سیاسی پیرامون سند هاله ای از تقدس تنیده اند تا کسی آن را نخواند و نقد نکند/ سند دارای 8 هدف کلان، 15 راهبرد کلان، 23 هدف عملیاتی و 121 راهکار برای تحول بنیادین آموزش و پرورش است/ استفاده از کلمات انقلاب و تحول بنیادین برای تغییرات فرهنگی و آموزشی خطرناک است/ به گفته دانش آشتیانی وزیر سابق  بسياری از مواردی كه در چارچوب اقدام 2030 آمده است، به صورت كامل تر در سند تحول بنيادين وجود دارد/ هر فردی با هر نگاهی به آموزش و پرورش می تواند چند حکم مورد پسند خود را از متن آشفته سند تحول بیرون بکشد/ در دوره فانی سید محمد بطحایی عضو "شورای راهبری اجرای سند تحول بنیادین" بود / سند تحول در دوره وزارت حاجی بابایی در شورایعالی آموزش و پرورش به معاونت بطحایی تصویب شد/  برای  جراحی نهایی به جای مجلس سند تحول را به شورایعالی انقلاب فرهنگی فرستادند/ سه وزیر قبل از بطحایی گفتند قسمت هایی از سند را اجرا کرده اند/ بطحایی سال 95 گفت برای اجرای سند تحول بنیادین در یک برنامه پنج ساله، حداقل به دو برابر این منابع نیاز داریم/ بطحایی بهره‌وری منابع دولتی در آموزش و پرورش را 30 درصدمی داند یعنی 70 درصد بودجه دولتی در این وزارتخانه تلف می شود/ 98 درصد بودجه آموزش و پرورش صرف هزینه های پرسنلی یعنی پرداخت حقوق و مزایای کارکنان می شود/ می گویند نوبخت با بطحایی رفیق است و هوایش را دارد و کمکش می کند. این حرفها ، دولت  را تا سطح  یک "باند مافیایی" تنزل می دهد/ استلزامات و زیر ساختهای لازم برای اجرای سند در برنامه بطحایی به مجلس تا 20 سال دیگر هم تحقق نمی یابد/ در پیام صوتی، بطحایی احتمالا  "ذوق زده" و دچار سرگیجه ی ناشی از  موفقیت شده است

منتشرشده در یادداشت
نکات اخلاقی و دنيا فريباست رو دست نخوریم و رو دست نزنیم

انا لله و انا اليه ذاهبون

دنيا فريباست پس رو دست نخوریم و رو دست نزنیم. سؤال های عجیب و بی پاسخ در ذهن بشر کم نیست ازجمله اینکه مثلا : ما از کجا آمده ایم ؟ کجا هستیم ؟ کیستیم و چه می کنیم؟ و آیا نظریه ای برای جواب دادن و توضیح همه چیز موجود است یا نه و ما بقی این جهان کجاست و کجا رفت؟ عوامل تکامل ما چیست؟ و هر روز به این سؤالات قدیمی،پرسش های نو اضافه می کنند اما تنها و تنها یک سؤال جدی وجود دارد که شایسته است درباره آن تفکر شود که:
 
کجا برویم؟
 
اين است سؤال اصلي و نهايي خدا در قرآن كه گريبان هیچ انسانی را هرگز رها نكرده و نمي‌كند و نبايد بدون جواب بماند كه:
« أَيْنَ تَذْهَبُون؟ » ( 1 ) به سمت كجا و چه كسي رهسپاريد ؟
جوابش اين است: « انا لله و انا اليه ذاهبون » ( ۲ ) ما  برای خدا هستیم و سمت او رهسپاریم.
 
 نمي توانيم که تا ابد در زندان سیار بدن بمانيم و راه فراری نیست و چاره ای نداریم. ما از خدايیم و هم برای او پس بايد سريع و بي ‌معطلي به سمت او برویم که در وقت مردن به سمت خدا سريع برگشتن که هنر نیست حتی اگر هم نخواهیم با سر ما را می برند و برمي‌گردانند پس تا زنده ایم خزیده به کجی و سر در لاک خود نباشیم و رونده باشیم.
نکات اخلاقی و دنيا فريباست رو دست نخوریم و رو دست نزنیم
 
خوش به حال آنهایی که از ذاهبون و رهسپاران هستند همچون خوبان این عالم و انبیا و شهیدان و صالحان زیرا که از راجعون شدن و :« انا لله و انا الیه راجعون» ( ۳  ) گفتن آسان است و بعد از مرگ دیگران برای ما و خودشان می گویند و یا اینکه ما برای دیگران می گوییم.
 
می آید آن روز که لب های مرگ را ببوسیم یا در شکم تاریک مادر و یا در حال بازی‌های کودکی و یا در سرسبزی نوجوانی و یا در سرمستی جوانی و یا شاید هم در مرحلۀ ای از تفاخر و تکاثر و زیاده خواهی پیری.
 
اگر آنچه در اينجا و آنجا و همه جا مي‌گويند كه: انسان بعد از مرگ به خدا مي‌رسد، پس چرا اصلاً بايد زندگي كرد؟! به راستي كه اگر قرار بود انسان‌ها در اين دنيا به خدا نرسند شرافت‌ مردگان بيشتر از زندگان است و واقعاً زندگي زندگي نبود.
 
یک مرد در مقایسه با یک زن و یا یک زن در مقایسه با زن دیگر و یا یک مرد در مقایسه با مرد دیگر و یا حتی یک حیوان کوچک یا بزرگ در مقایسه با حیوانی دیگر کاملاً متفاوت است، چه به لحاظ روانی و روحی و درونی و چه به لحاظ ساختار بیرونی، این تفاوت ها نمایان است و هیچ دو نفری شبیه یکدیگر پیدا نمی شود و آیا می دانید که ما در جسم مادی تفاوت‌هایی بسیار داریم که عبارتند از:
1- طرز راه رفتن و گام برداشتن بر روی زمین هر کس خاص است؛
2- جنس مو و ناخن‌های هر شخصی مخصوص به خود اوست؛
3- شکل چشم و عنبیۀ هر کس مختص به خودش هست؛
4- برجستگی‌های صورت ، دست ، پا و کل بدن؛
5- شکل رگ‌های موجود در بدن (ورید) ؛
6- آناتومی و طرز ایستادن بر زمین؛
7-دمای بدن و نوسانات آن؛
8-  بافت‌های زیر پوست؛
9-  اثر انگشت ها ؛
10-تن صداو...
 
برهان تفاوت غیر از این نیست و همه این ها نشانه‌هایی از یک خدا با یک مقصد و مقصود است و تنها اوست که توانسته هر موجودی را منحصر به فرد بیافریند که علوم تجربی و علوم انسانی هم هرگز نمی تواند منکر آن شود و حال سؤالما اینجاست که آیا همۀ این  تفاوت‌ها  و یا حتی اشتراک‌ها بی‌حساب و یا تصادفی است ؟ چگونه می‌شود که میلیاردها بلکه بیشتر موجود در جهان در طول تاریخ به وجود بیایند و هیچ یک مثلِ دیگری نباشد؟!
 
پی نوشت:
1- سوره مبارکه تكوير /آیه 26.
 
2-اقتباس از آیه ی شریفه است که قرآن از زبان حضرت ابراهیم (ع) می فرماید: « و قال انی ذاهب الی ربی سیهدین »، و ( ابراهیم)گفت که: من به سمت خدای خود رهسپارم. (صافات / 99)
3-سوره مبارکه بقره/ آیه  156

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
منتشرشده در یادداشت

اصل بیستم قانون اساسی ، که برابری  افراد را  مطرح می کند به برابری بر اساس جنسیت اشاره نکرده است اما  همچنان ورود زنان به این حوزه ها با  موانعی رو به روست . حذف زنان از حوزه مدیریت ، نادیده گرفتن  نیمی از جمعیت کارآمد و فعال جامعه است/ در تبلیغات  انتخاباتی ، کاندیداها  از نقش مؤثر  زنان  در مدیریت های اجتماعی سخن می گویند  و حضور  زنان  را  در  جایگاه های مدیریتی  وعده  می دهند  اما در عمل ، تنها  به حضور انگشت شماری از زنان  در  پست های معاونت بسنده می کنند/  سالهاست که  ما اسیر شعار زدگی شده ایم ، سخنان رنگارنگ و دلفریب مسئولین گوش فلک را کر می کند . همه در حرف  طرفدار   اجرای عدالت  و تساوی حقوق زن و مرد  هستند ولی  در بسیاری از موارد  به زنان  فرصت های برابر با مردان داده نمی شود/ تمام این شرایط  موجب شده است که  مردم بیش از آن که به  حرف ها و  شعارهای دلاویز مسئولین دل خوش کنند  ، عملکرد آنان را  مورد توجه قرار  دهند/ مردم از دولتی که با  پشتوانه ی  بیست و چهار میلیون رای بر سر کار آمده است ، توقع ندارند که در حوزه مدیریتی زنان ، با عبارت  ( ... می خواستیم چنین و چنان کنیم اما نشد ) رو به رو شوند/  تعدد مراکز تصمیم گیری مشکلاتی را در عزل و نصب ها ایجاد می کند . در هر صورت انتظار می رود  دولتمردان با  همان صداقتی که در برنامه های انتخاباتی با مردم سخن می گفتند ، در اینگونه موارد  نیز با مردم سخن گویند  و شفاف سازی کنند/ . برای ایجاد هر تحول اجتماعی ، ابتدا باید اندیشه ها  متحول شوند  و زمینه تغییر دیدگاه ها فراهم گردد/ مشکلاتی که توسط مؤسسات مالی و نهادهای وابسته به بار آمد ، شرایطی که بابک زنجانی ها را  پرورش داد ، شرایطی که  موجب سواستفاده  از صندوق ذخیره فرهنگیان گردید  و رکودی که بر آموزش و پرورش ما حاکم است ،  همه ناشی از مدیریت های ضعیف و ناکارآمد است/ منافع یک ملت بالاتر از  تمام سهم خواهی هاست . این ملت دیگر توان آزمون و خطا  ندارد . تاریخ معلم خوبی است  اگر از آن درس بگیریم

منتشرشده در یادداشت

 گروه اخبار/ جشن فارغ التحصیلی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان تهران در تالار بزرگ گل یاس برگزار شد

گروه اخبار/

تجمع بازنشستگان در مقابل مجلس شورای اسلامی

امروز سه شنبه 31  مرداد ماه جمعی باز بازنشستگان کشوری و لشگری که  تعداد قابل توجهی از آنان را فرهنگیان تشکیل می دادند ساعت 10 صبح در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند .

خواسته های اصلی بازنشستگان در تجمع امروز عبارت بودند از :

* بیمه کامل

* رفع تبعیض در حقوق

* تعیین کف حقوقی برابر با خط فقر

تاکنون فرهنگیان بازنشسته تجمعات مختلفی را در برابر مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه برای رسیدگی به مطالبات خود برگزار کرده و خواهان رسیدگی و پاسخ گویی مسئولان شده اند .

تجمع بازنشستگان در مقابل مجلس شورای اسلامی

پایان پیام/

منتشرشده در بازنشستگان

گروه اخبار/ معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش جزییات نظام معلمی را تشریح کرد و گفت: این نظام به صورت لایحه به دولت ارائه شده است.

مطالبات معلمان و چند پیشنهاد به وزیر جدید آموزش و پرورش بالاخره بحث و جدل های رسانه ای بر سر تعیین وزیر جدید آموزش و پرورش ظهر یک شنبه به پایان رسید و همان طور که پیش بینی می شد جناب بطحایی که خود سال ها در سطح معاونت وزارتخانه سابقه مدیریتی دارند با رای بالای مجلسیان این بار بر کرسی وزارت نشانده شدند.

ضمن تبریک به ایشان امیدواریم بتوانند تحولی را که  در امور آموزش و پرورش وعده داده بودند هرچه زودتر عملی کنند.
حال از اینجا به بعد وظیفه فعالان جامعه فرهنگیان چیست؟ (البته برخی فعالان فرهنگی که با وزیر جدید کاملا هم فکر و همسو هستند طبیعتا همچنان تمام قد از ایشان تا زمانی که اختلاف نظر اساسی پیش نیاید پشتیبانی خواهند کرد )


به نظر من الان وقت پیگری و پرداختن به مطالبات انباشته جامعه فرهنگیان است .

این مطالبات به نظر من از  نظر اهمیت و اولویت می تواند به قرار زیر باشد:


۱- پرداخت مطالبات مالی و در راس آن ها حق التدریس همکاران در سال گذشته و هچنین حق الزحمه تصحیح اوراق نهایی و برگزاری امتحانات نهایی و...


۲- پرداخت سرانه مدارس ؛ کمبود و دیر پرداختن سرانه مدارس اشک مدیران را در آورده است.


۳- تحول در نظام مدیریتی
بسیاری از مدیران آموزش و پرورش طی سال های گذشته  ظرفیت کاری خود را نشان داده اند. اگر وزیر جدید دنبال تحول است باید با تیمی جدید به دنبال این تحول باشد.


۴- بحث نظارت و بازرسی در امور هر سیستمی از ارکان درست کار کردن و پیشرفت آن سیستم است. سال هاست که این امر در آموزش و پرورش به صورت  جدی دنبال نمی شود. به نظر من همین امر هم باعث افت کیفی روز افزون نظام آموزش و پرورش شده است.


۵- نظام ارزشیابی دانش آموزان نیز سال هاست با اهمال و آسان گیری بی مورد و تخلفات  همراه شده است. این موضوع هر ساله باعث بیسواد پروری بیشتر در نظام آموزش و پرورش بوده است.بحث لو رفتن سوالات نهایی هم یکی دو سال است که بسیار خطرناک شده است.


۶- ارزشیابی معلمان نیز از مقولات چالش برانگیز است که احتیاج‌ به تحول دارد . در حال حاضر با این نظام ارزشیابی موجود معلم جدی و تلاشگر و با سواد با معلم منفعل و کم بازده فرق چندانی ندارد. در سیستمی که دوغ با دوشاب برابر است انتظار تحول نمی توان داشت .


۷- طراحی و اجرای سیستمی که معلمان بتوانند در امورات آموزش و پرورش اعم از مدیریت و تصمیم سازی ها مشارکت کنند . (این امر می تواند به صورت شوراهای انتخابی معلمان از شهرستان تا سطح کشوری عملیاتی شود)سال هاست که صدها هزار فرهنگی تحصیل کرده صرفا تماشاچی و مجری هستند و در  نظام مدیریتی و تصمیم سازی جایگاهی ندارند. فقط کسانی به این جایگاه ها میرسند که جزء حزب و باند حاکم باشند و در عین حال اهل تعریف و تمجید و غیر منتقد . با چنین نظام مدیریتی نباید انتظار تحول داشت.
و بسیاری دیگر از مطالبات وجود دارد که همکاران دیگر مطرح خواهند کرد. ما فعالان فرهنگی می بایست به صورت جدی و هماهنگ پی گیر مطالباتمان از وزیر جدید باشیم. باشد که با تلاش ما و ایشان تحولی در خور در نظام‌ آموزش و پرورش پدید آید.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

عالی - 6.3%
خوب - 6.5%
تاثیر چندانی نداشته است - 29%
رتبه بندی فقط به ایجاد نارضایتی بیشتر معلمان و تبعیض درون سازمانی انجامیده است - 58.2%

مجموع آرا: 414

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور