اگر هر فردی به هر دلیلی نیروی کارآمدی نیست و کنار گذاشته می شود چرا در سیستم جا به جا می شود و یا حتی ارتقاء پیدا می کند/ طبیعی است که وقتی تغییر مدیران در آموزش و پرورش از یک "منطق مشخص " پیروی نکند ، دیگران و حتی نمایندگان مجلس هم به راحتی اجازه دخالت در امور آموزش و پرورش به ویژه عزل و نصب را به خود خواهند داد/ و اما نکته بعد در مورد شایستگی ها است .هنوز تعریف مشخصی از این واژه به صورت عملیاتی ارائه نگردیده است و هر مدیری صرفا بر اساس علایق و استنباط های شخصی بدون آن به افکار عمومی پاسخ گو باشد اقدام به تغییر مدیران زیردست می کند/ « صدای معلم » امیدوار است تا وزیر آینده آموزش و پرورش با " واقع بینی " و "پای بندی کامل به برنامه ها و وعده های داده شده " واقعا و به دور از شعارگرایی ؛ پاسخ گویی و مسئولیت پذیری را سرلوحه کارها و اقدمات خویش قرار دهد و در ستاد وزارت آموزش و پرورش که نیاز به " خانه تکانی جدی " دارد بر اساس " منطق و تفکر علمی همراه با جسارت و شجاعت " مدیریت تغییر" را سرلوحه کار خویش قرار دهد ..../ بیان این مطالب نه از جهت تایید عملکرد ایشان بلکه یادآوری برخی موضوعات به مدیران کلان به ویژه وزارت آموزش و پرورش است که اگر به منافع آموزش و پرورش و معلمان توجه نمی کنند حداقل با واژگونگی و معکوس کردن شعارهای رئیس جمهور در دوران مبارزه انتخاباتی راه را برای آینده نبندند ..../ علی رغم تغییرات پی در پی برخی مدیران ستادی اما تعدادی از مدیران هستند که سال ها بر صندلی تکیه زده و به نظر می رسد سرقفلی آن پست و یا سمت را خریده اند/ در این رده می توان از افرادی مانند حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نام برد/ پرسش این است در یک سیستمی که متهم به " ناکارآمدی " است چه منطقی در پشت این تغییرات نهفته است و اصولا این گونه جا به جایی ها چقدر در کارایی و اثربخشی سیستم ، " اثر مثبت و پیش رونده " دارد/ این مدیران هیچ گاه خود را به " قاعده " هرم پاسخ گو نمی دانند و از آن جا که نوع " رابطه " بر اساس " میزان سرسپردگی " است افراد بالاتر هم تا فشار " جدی " از سوی متن به آنان تحمیل نشود همین " بازی غلط " را تا آخر ادامه می دهند/نخستین گام برای اصلاح این سیستم فرسوده ، " پاسخ گو " کردن افراد به تناسب اختیارات و مسئولیت هایشان است ./ شرط ارتقای افراد در درجات سازمانی باید میزان " مسئولیت پذیری " و " پاسخ گویی " باشد
بخشي از ناكارآمدي آموزش و پرورش به واسطه كتابهاي درسي ناكارآمد است/ نتايج آزمون هاي پرلز و تيمز هم كه دانش آموزان ايران را با كشورهاي مختلف دنيا مقايسه مي كند نشان مي دهد كه دانش آموزان ما در دروس رياضي، علوم و خواندن از همتايانشان در جهان بسيار عقب ترند/ وضعيت كتاب هاي ادبيات فارسي از اين هم اسف بارتر است. در اين كتاب ها اسطور ها، نمادها و هويت ايراني مغفول و مجهول هستند. بخشي از اين وضعيت ناشي از اين است كه مدير اين سازمان جناب آقاي محمديان نمي تواند یا نمي خواهد از وجود نخبگان و صاحب نظران در اين زمينه نظير دكتر حسن انوري صاحب فرهنگ سخن استفاده كند/ آقاي محمديان همان نقشی را در سازمان پزوهش برای کنار گذاردن چهره های علمی و کارآمد سازمان ایفا می کند که مشابه او، شریعتی در دانشگاه علامه طباطبایی و عمید زنجانی در دانشگاه تهران ایفا کرده اند. با این تفاوت که سواد و قد و قامت و وجه علمی آقای محمدیان به مراتب از آنها پایین تر است
از مهمترین ویژگی های یک معلم ، مطالعه آزاد و دسترسی به دانش روز است. و در کنار این مهم ، مطالعه ی درس فردا و تسلط بر آن است که نبود این امر توسط آموزش های ضمن خدمت نیز تلافی نمی گردد،چون تنها هدف این آموزش ها کسب امتیاز ارزشیابی و رتبه بندی است و کُتب تعیین شده برای آزمون از استانداردهای لازم در جهت انطباق با تخصص و دانش روز را ندارد و دیگر آن که آموزش ضمن خدمت اکثرا به طور غیرحضوری و با معرفی یک کتاب یا بخشی از آن اعمال می گردد که هدف صرفه جویی در بودجه و زمان را تعقیب می کند. و حتی برای کلاس های علوم پایه نیز، دوره های عملی ندارد.
اما متأسفانه بنا به دلیل عدم تأمین زندگی معلمان در حد استانداردهای سایر مشاغل کشور، و اجبار آنان به دو شغله بودن یا تدریس اضافی یا تدریس خصوصی و یا تدریس آموزشگاهی ،( برای به حداقل رساندن تنگناهای زندگی )، فرصت ، انگیزه و انرژی و توان لازم برای این مهم باقی نمی ماند.
آری ؛ یک دبیر یا.... مجبور است گاه روزانه 12 تا 18 ساعت و شاید حتی بیشتر، تدریس نماید تا خلاهای زندگی خود و خانواده اش را تأمین کند. مسئولین آموزش و پرورش، این دبیر به خاطر زیاده خواهی خود یا زن و فرزندانش به این امر دست نمی زند شما او را به این ورطه ی ناچاری برای تداوم زندگی اش گسیل داشته اید.
حال اضافه تدریس برای شأن یک معلم تناسب دارد فقط خستگی بیش از حد و ناتوانی او در ادامه روزهای بعدی سال تحصیلی را موجب می شود.( در علم مدیریت ، تیلور اعتقاد داشت که اگر ما بین ساعات کاری کارگران زنگ تنفسی باشد هم قوای آنان تجدید می شود و هم با یکدیگر بودن آنها حس همدلی برای کار بیشتر را افزایش می دهد و سطح تولید افزایش می یابد وکار کردن مداوم باعث کاهش کارآیی در روزهای بعد می گردد).
اما متأسفانه پرداختن به شغل دوم که گاه شغل کاذب و دور از جایگاه معلمی است ،ارزش های والای معلمی را خفیف تر می سازد.( برای حفظ حرمت مشاغل، شغل دوم فرهنگیان را ذکر نمی کنم که اهانتی به آنان نشود،کار کردن به بیکاری و بطالت شرف دارد اما نه هر شغلی آن هم برای معلمین)
آری !
این هم از عمده مشکلات فرهنگیان است که نظام آموزش و پرورش جرأت طرح و مذمت آن را ندارد چون علامت فلش به سوی خود آنان رها خواهد شد. اگر غیر از این است چرا 24 ساعت تدریس تعیین گردیده است ؟ اگر غیر از این است چرا بعد 20 سال خدمت ،ساعت تدریس یک دبیر به 20 ساعت تقلیل می یابد؟ پس دلایل و بایدها بررسی و قانون اعمال شده است.
یک معلم برای اضافه تدریس یا شغل دوم خودش مجبور است اما یک نظام آموزشی از این امر، اثرات تخریبی جبران ناپذیری را متحمل می شود. در این بین فقط سلامتی خود فرد فرهنگی آسیب نمی بیند ، در این بین فقط حق دانش آموز برای داشتن یک دبیر خوش اخلاق و با روحیه از بین نمی رود ، بلکه خانواده و روابط خانوادگی ، او هم متزلزل می شود .
آری ؛ در روابط اجتماعی همه چیز به یکدیگر تنیده شده است ، چون در روابط اجتماعی تکلیف یک نقش حقوق نقش دیگر است و بالعکس.
این همه فغان برای حق و حقوق فرهنگیان برای خوردن گوشت بیشتر یا لباس بیشتر یا... نیست برای هزار و یک بدبختی نهان و عیان است که مدیریت های انجمادی و تقلیدی و دگماتیسیم در طی سالیان ، بر ما تحمیل و در درونمان نهادی کرده اند .
شما قرار نیست فقط به فریاد ما فرهنگیان برسید، شما قرار است تداوم نظام سیاسی را ممکن سازید ، شما قرار است آینده سازان نظام سیاسی را دریابید، شما قرار است سلامتی و تداوم نظام آموزشی را تضمین نمایید ، شما قرار است سلامتی روحی وروانی وجسمی کسانی را تضمین نمایید که دوام همه در کشور به حضور آنان بستگی دارد. بعد والدین همه چیز شما در دستان ما معلمین و نظام آموزشی ماست.
پس دریابید همه آلام و دردهای نظام آموزش و پرورش را تا شاید در نقشه سیستم های آموزشی برتر جهان ، ما هم رؤیت شویم.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار/
حتی در عصر پهلوی هم آموزش و پرورش ایران مستشار خارجی نداشت/ اگر امروز عمادی سروکارش با هسته گزینش آموزش و پرورش بوشهر می افتاد به خاطر این پیشنهاد صلاحیتش برای معلمی روستا تایید نمی شد/ عضو شورای معاونان وزیر آموزش و پرورش همان حرفی را می زند که رحیم پور ازغدی به عنوان اتهام به تهیه کندگان سند 2030 وارد کرد/ رحیم پور ازغدی بر خلاف واقع گفت : " طبق سند ۲۰۳۰ مستشاران خارجی باید به آموزش و پرورش ایران نظارت کنند"/ عمادی، اتهام آقای"ازغدی" را "مستند" سازی کرده و به عنوان یک مدیر اجرایی گَزَک به دست مخالفان دولت داده است/ بیان حرفهای گنده و غیر اجرایی از سوی یک مدیر نشانه آوانگارد بودن نیست بلکه نشانه موقعیت ناشناسی و نابهنگام بودن است/ آقای عمادی بر کدام بستر اجرایی و قانونی استخدام مشاور خارجی را امکان پذیر می داند/ درهای وزارت آموزش و پرورش مانند یک قلعه قرون وسطایی به روی پژوهشگران مستقل دانشگاهی و غیر دانشگاهی ایرانی بسته است / در آموزش و پرورش به طور سنتی مشاوران وزیر از میان مدیران بازنشسته آموزش و پرورش و دوستان و آشنایان سابق و لاحق انتخاب می شوند و نقشی تشریفاتی دارند/ وزیر و معاونان او حتی ریسک انتخاب چند مشاور مستقل با دیدگاه متفاوت را نمی پذیرند تا چه رسد به مستشار خارجی / آقای عمادی لیست مشاوران خود به عنوان رییس مرکز سنجش وزارتخانه در 4 سال گذشته را منتشر کند تا میزان جرأت و ریسک پذیری او معلوم شود/ احتمالا آقای عمادی چون می داند شانسی برای ارتقاء ندارد به سیم آخر زده است/ عمادی در دوره وزارت فانی و دانش آشتیانی از نظر "فکری و تئوریک" خود را در سطحی مافوق دو وزیر تصور می کرد و احتمالا می خواهد همین جایگاه را در مدیریت جدید تثبیت کند/ یادداشت های پی در پی آقای عمادی از موضع "ریش سفید و داور" و خط دادن ها و باید و نبایدهایش برای جلب توجه وزیر جدید است/ یعنی اگر عمادی وزیر می شد الان مستشار خارجی استخدام می کرد/ دانش مدیریتی مثل 100 سال پیش در انحصار کشورهای خاصی نیست که دنبال استخدام مستشار برویم/ در ایران دانش تربیتی و دانشکده های علوم تربیتی با سابقه و قدیمی داریم/ متخصص امور آموزشی و تربیتیِ آشنا با اصول تربیت مدرن هم به اندازه کافی داریم/ اگر مستشار خارجی پیشنهاد کند که گزینش معلم فقط بر اساس "صلاحیت حرفه ای "باشد آیا قابلیت اجرا دارد/ اگر مستشار خارجی، پیشنهاد کاهش حجم مباحث "دینی" در کتابهای ابتدایی را بدهد آیا وزیر می تواند اجرا کند/ اگر مستشار خارجی گفت که کلاس رقص و موسیقی در مدارس ضروری است وزیر چه جوابی می دهد/ اگر مستشار خارجی خواستار برچیدن تفکیک جنسیتی دانش آموزان شد آیا وزیر اجرا می کند/ آیا آقای بطحایی می تواند از پیشنهاد مدیرش برای استخدام مستشار خارجی در مجلس دفاع کند/ آقای عمادی قبل از اینکه دیر شود حرف خود را پس بگیرد