چند روزی به مراسم تنفیذ و تحلیف ریاست جمهوری مانده و در این بین مهمترین خبری که در رسانه ها دست به دست می شود وزارء احتمالی دور بعد ریاست جمهوری است وزرایی که برخی با توجه به عملکرد مثبت شان ، محبوب زیر مجموعه خود هستند و حتی با عدم تمایل شخص وزیر بر ابقاء در مقام خود ،همه و همه خواهان ماندن وی هستند.
به راستی چه تفاوتی بین عملکرد این وزراء با سایرین هست که این چنین در مجموعه خود خواهان دارند؟ از لحاظ ساختار عملکردی چه تفاوتی بین عملکرد وزرای محبوب و غیرمحبوب وجود دارد؟
در این چند سطر برای نمونه به بررسی مقایسه گفتار دو وزیر در نشست های خبری می پردازیم شاید گوشه های از زوایای پنهان و آشکار موضوع بر ما روشن شود.
وزراء انتخاب شده عبارتند از آقای هاشمی وزیر بهداشت در مقابل دو وزیر 4 ساله اخیر آموزش و پرورش.
علت این قیاس مانند هر قیاس سالمی برابری زمانی ، مکانی و جایگاه افراد مورد موضوع است.
سر خطی از نحوه گفتمان های آقای سید حسن هاشمی وزیر بهداشت با رسانه در اغلب مواقع:
وزیر بهداشت با ابراز امیدواری نسبت به واقعی شدن تعرفههای درمانی و با بیان اینکه ما هم به تعرفههای 96 نقد داشتیم، گفت: " امیدواریم تعرفهها در سال 97 بازنگری شود، البته مصوبه مربوط به تعرفههای امسال وحی منزل نیست و همان طور که مجلس میتواند در مصوبههای خود تجدید نظر کند، دولت هم میتواند مصوبههای هیات وزیران را تغییر دهد.منبع(سلامت نیوز)
هاشمی:
-افزایش ۹۰ درصدی بودجه بیمه سلامت
- تاکید مقام معظم رهبری درباره "تحول سلامت"
- منابعمان به مالیات وصل شود
- از صحبت درباره بیمهها خسته شدم
- تامین اجتماعی به تعهداتش عمل کند
- با انکار نمیتوان بدهی را پرداخت کرد.( البته منظور ایشان از بدهی پرداخت کارانه ها می باشد.)
- پرداخت حقوق و مزایا در وزارت بهداشت رقمی مشخص است که میزان آن نیز پایین است.
- پزشکانی که با فعالیت خود برای دولت درآمدزایی دارند، طبق قانون سهم کارانه خود از این درآمد که بسیار کمتر از درآمدی است که ایجاد می کنند را دریافت می کنند و مبلغی بیش از آن دریافت نمی کنند.
-درخواست و انتظار ما از دستگاه قضا این است که با افراد و رسانه هایی که به صورت ادامه دار و بدون ارائه مدرک به وزارت بهداشت تهمت می زنند برخورد کند تا این موضوع تکرار نشود.
- برخی پزشکان زیرمیزی بگیر نصیحت پذیر نیستند، در عین حال ما آنها را ارشاد و تشویق می کنیم و الان که قدم بزرگی در مسیر اجرای طرح تحول سلامت برداشته شده از آنان خواهش می کنیم که ما را همراهی کنند.
- یک دوره چهار ساله ای من را مامور یک کاری کرده اند. هر ساعت آن هم به عقب برنمی گردد. من هم قرار نیست ادامه بدهم چون می خواهم به سر کار اصلی خودم و طبابت برگردم. دیگر تصمیم دارم همه زمانم را برای آنچه که دوست دارم بگذارم. حالا این چهار سالی که در اختیار من قرار داده شده را فرصتی می دانم که برای مردم کم نگذارم.
حال سر خط نحوه گفتمان های آقایان روسای آموزش و پرورش با رسانه در 4 سال اخیر :
فانی: میانگین دریافتی فرهنگیان دراین دولت67 درصد رشد داشته که این میزان برای برخی افراد متفاوت است.
فانی: مشکل معیشتی فرهنگیان مشکلی نیست که در 2-3 سال اخیر ایجاد شده باشد. حتی قبل از پیروزی انقلاب بیش از 60 سال پیش این مشکلات وجود داشته و هر سال انباشته شده. همکاران عزیز فرهنگی انتظار ندارند دولت در مدت 2.5 اخیر همه مشکلات را حل کند.
فانی: برخی همکاران عزیز فرهنگی نیروهای پاره وقت هستند که حق التدریس کار می کنند و به نسبت کاری که می کنند دریافتی دارند. عزیزانی که می گویید تماس می گیرند و دریافتی 400 هزار تومانی دارند کارمند رسمی آموزش و پرورش نیستند.
فانی: من همه چیز را در جریان هستم. این طور نیست این دستگاه عریض و طویل در مخیله من نباشد. از صبح تا شب همین کار را دارم .
فانی: ما روی 2 درصد بودجه مدیریت می کنیم که ناچیز است و اتفاقا خوب مدیریت می شود. آموزش و پرورش بر منابع خود مدیریت می کند ولی پرداخت های اجتناب ناپذیر را نمی شود نپرداخت .
فانی: یکی از مطالبات مقام معظم رهبری تدوین نقشه راه این سند بود. این نقشه راه آماده شده. نقشه، یک برنامه زمانی بندی برای اجرای مرحله ای سند است. این نقشه آماده و رونمایی شده. برنامه های سال 95 بر اساس این نقشه راه با ظرفیت 150 برنامه آماده شده و به تدریج اجرا می شود. سند تحول نظام آموزش و پرورش مبنای برنامه ششم توسعه در بخش آموزش و پرورش است که شورای راهبری سند و کمیسیون مربوطه تشکیل شده و در حال برنامه ریزی هستند و به تدریج اجرا می شود(به ندریج!).
فانی: کلاس یک مدرسه دولتی 40 دانش آموز دارد. ما 10 نفر از دانش آموزان را به مدرسه غیردولتی دادیم و هزینه ها را دولت پرداخت کرد(!)
فانی: در کشور بیش از 12 هزار مدرسه غیردولتی داریم. ممکن است 30 تا تخلف کنند که برخورد می شود. جامعه خبر دارند خیلی ها برای ثبت نام فرزندانشان در مدارس غیردولتی تلاش های جدی می کنند.(!)
فانی: این وظیفه آموزش و پرورش است که در ارتقای مدارس دولتی کار کند از ابتدای مسئولیتم سیاستمان این بوده مدارس دولتی تقویت و از تنوع آنها کم شود. عملا ورود پیدا کردیم. ولی مسایل مدارس و آموزش و پرورش، اجتماعی است و به زمان نیاز دارد.(!)
فانی: این که می گویند باید 70 درصد حقوق استادان را به معلمان بدهند در سند تحول نیامده. هیچ وقت این بحث در سند نبوده. اصل رتبه بندی آمده و ما هم قبول داریم.(!)
فانی: روند پیگیری پرونده فساد 8000 هزار میلیاردی صندق ذخیره فرهنگیان در قوه قضاییه در حال رسیدگی است و گزارش قوه قضاییه به زودی مشخص می کند چه اتفاقی افتاده است، ما همواره مدافع حقوق فرهنگیان عزیز بوده و هستیم(شما که خودتان رئیس صندوق بودید؟)
فانی: سال 94 نسبت به 93 وضعیت بیمه تکمیلی بهتر است. این بیمه تقویت شده. در سال 95 نیز حتما بهتر خواهد شد.(!)
فانی: به خاش برای دیدار معلم بلوچستانی رفته بودم. روز پنجشنبه بود که دیدم در شبکه های اجتماعی دیدم نوشتند وزیر استعفاء !امیدواریم داده است. امیدوارم توفیق داشته باشیم در خدمت نظام تعلیم و تربیت باشیم.
حال نوبت آقای آشتیانی است:
- وزیر آموزش و پروش از برخورد با معلمانی که برای دانش آموزان تنبیه بدنی اعمال کنند، خبر داد.
- دریافت هرگونه هزینه جایز نیست اما امکان دارد برای کیفیتبخشی به مدارس هزینههایی به صورت اختیاری و داوطلبانه توسط اولیاء پرداخت شود که این ایرادی ندارد اما تحت هر عنوانی به صورت الزام، مجاز نیست.(پس دولت چکاره است؟)
- برخورد معلم با نگرش منفی با دانش آموزان باعث می شود تا انگیزه های آنان از بین برود، این چنین دانش آموزانی در جامعه، تنها نواقص را می ببینند.
- معیشت و منزلت معلم باید در کانون سیاستگذاریها و برنامهریزیهای رسمی و اجرایی قرار گیرد.
- استانداردها وجود 25 تا 20 نفر در کلاس درس است اما به دلیل کمبود مدرسه این استاندارد را شاهد نیستیم. در برخی مدارس تعداد دانش آموزان در کلاس 40 نفر است.
- اعتبارات آموزش و پرورش بیشتر صرف پرداخت حقوق پرسنل می شود و اعتبار کمی به سرانه مدارس تخصیص می یابد.
-امسال رقم اختصاص یافته به سرانه مدارس تقریبا صفر بود و مدیران مدارس با همکاری خانواده ها هزینه های جاری را تامین کردند.
- دانشآشتیانی : دعوت دولت برای حضور در کابینه دوازدهم را میپذیرم!
تحلیل گفتارهای وزراء دولت در رسانه ها و مقایسه آنها به خود خوانندگان واگذار می شود اما سوالاتی در اینجا خیلی لازم است که پرسیده شود به شرح زیر است:
آیا هر فردی خارج از مجموعه این گفتمان ها را بشنود حق ندارد معلمان را زیاده خواه بداند؟
چرا باید تخصیص بودجه آموزش و پرورش این چنین باشد که پرداختی حقوق خالی را کفایت نکند ؛ مگر وزارتخانه خاص و غیر خاص داریم ؟
چرا وزراء آموزش پرورش صدای فریاد دانش آموزان و فرهنگیان نمی شوند؟
چرا آقایان وزیر در آموزش و پرورش با این همه مشکلات همچنان تمایل بر تکیه بر مسند وزارت دارند؟
زمان اجراء این همه وعده های در حال بررسی چه وقت است؟
تا چه زمانی مشکلات مجموعه آموزش و پرورش فقط و فقط عنوان می شود؟
آیا این مشکلات کم عنوان شده از زمان وزراء قبل از آشتیانی ، فانی و حاجی و...؟
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گویا تنها سرمایه و آورده او، حکم و ابلاغ و اراده وزیر یا مدیر بالادست است/ در کشورهای توسعه یافته، شرط ارتقا و پیشرفت و نیل به مدیریت و وزارت در هر مجموعه ای، سپری کردن تدریجی و گام به گامِ خدمت افراد در بستر و ریل سازمانی- اداری و طی طریق پلکانی از جزء به کل و کسب آموزش و تجربه متناسب و حصولِ آمادگی و کفایتِ لازم برای تحقق اهداف و مأموریت های سازمان متبوع می باشد/ بین کفایت وزارت و مدیریت با حصول آموزش و تجربه عملیِ مرتبط با آن، ربط معنادار و وثیقی وجود ندارد و این دو مسیر، نه در طول یکدیگر و منطبق با هم ،که در عرض یکدیگر و متباین با هم واقع شده اند/ یا قاطبه مدیران و کادر اجرایی و اداری و ستادی، از میان کسانی گلچین شده اند که چون فاقد توان، کفایت، مهارت و حوصله کلاس داری بوده اند، به این مناصب گمارده شده و به تدریج سر از حیطۀ تصمیم گیری و سیاست گزاری در آورده اند/ اصولا آیا شرایط کنونی محصولِ تقدیر ماست یا مولودِ تقصیر ماست / آیا جهل و جمود و سکون و سکوت و انفعالِ فرهنگیان نقش و سهمی در پیدایش و گسترش و قوام و دوامِ این آفات و چرخه های باطل و مخرب نداشته است/ آن ها تاب تحمل افراد صادق و صریح و رشید و مُنتقد و سرکش و آزاده و فرزانه و بزرگتر از خویش را ندارند/ آن ها به مریدان منفعل و مطیع و مُنقاد نیاز دارند نه به مدیران فعال، مَنیع و منتقد که با دیده حقارت در ایشان نظر می کنند / حلقه های منفی پس از به هم پیوستن، اتوماتیک وار در فرآیندِ "همجویی، همسویی، همجوشی، همپوشی و هم افزایی" قرار می گیرند و در پرتو استقرار "فساد سیستماتیک"، مانع از ورود و توفیق و اثربخشی عناصر نامتجانس و بیگانه با خود (غیر خودی و نامحرم) به چرخه سیستم می شوند و به تدریج، خواسته و ناخواسته، دانسته و نادانسته، معیار ورود و پیشرفت و دوام در چنین ساختارهایی، "نه فضیلت که رذیلت" خواهد بود/ در چنین سپهر و سامانه ای افراد سالم و صادق، مادامی که به اصول اخلاقی خویش وفادار باشند، مجال رشد و بالندگی نخواهند داشت و شرط اول در نیل به موفقیت، وداع آن ها با چنین ارزش های دست و پا گیر و باز دارنده است/ ببینید در میدان فرماندهی و مدیریت خود با افراد آزاده و مستقل و احیانا مُنتقد چه کرده اند و در قلمرو تحت امر ایشان افراد سالم و صادق و صریح از چه جایگاه و شأن و منزلتی برخوردارند و چقدر امکان رشد و پیشرفت و عرض اندام داشته اند/ آیا تاب تحمل افراد بزرگتر از خویش را دارند یا نه؟ سطح و سقفِ دماسنج رواداری و تحمل و انتقاد پذیری و نقطۀ جوش شان روی چه درجه و دمایی تنظیم شده است ؟آیا رفتار و منش ایشان در خلوت و جلوت و در محافل خصوصی و مجالس عمومی یکسان است/ همه مدیران اجرایی را در یک سطح و صف قرار ندهیم و با یک چوب نرانیم/ شاید در پرتو گفت و گوی انتقادی و سازنده بین اصحاب صف و ستاد، برای برون رفت از این سیاه چاله مخوف و ویرانگر، و کژ کارکردی و ناکارآمدیِ حاکم بر فضای اجرایی کشور، راهکاری استخراج و اعمال گردد
گروه اخبار/
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه در دو سال گذشته املاکی در خیابان فرشته، منطقه مینی سیتی و عظیمیه کرج از تصرف اشخاص حقیقی و حقوقی خارج شده و به دارایی های بازنشستگان کشوری بازگشته است، گفت: پنج ملک دیگر که در استان های گلستان، هرمزگان، اصفهان و آذربایجان شرقی از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی تصرف شده بود، پس گرفته شد.
محمود اسلامیان در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به اجاره ملکی به مساحت 100 هزار متر مربع در سال 82 از سوی شرکت ایرانگردی و جهانگردی به شهرداری چادگان در استان اصفهان، افزود: بر اساس قرارداد، مستاجر می بایست در سال 86 ملک را تخلیه می کرد اما به تعهداتش عمل نکرده و تا سال 95 ملک تخلیه نشد؛ در نهایت در خردادماه امسال از طریق مراجع قضایی استان اصفهان حکم تخلیه و خلع ید شهرداری آن شهر صادر شد.
وی ادامه داد: یکی از املاک تجاری- اداری صندوق بازنشستگی کشوری به مساحت 32 هزار متر و ارزش کارشناسی 42 میلیارد تومان در بندرعباس تصرف شده بود که این زمین نیز با هماهنگی شهرداری بندرعباس رفع تصرف شد.
اسلامیان با بیان اینکه ملکی تجاری– اداری نیز در شهر تبریز با ارزش 53 میلیارد تومان از سوی متروی تبریز و اشخاص حقیقی تصرف شده بود، اظهار کرد: شهرداری برای ملکی که مترو تصرف کرده بود، مجوز تراکم داده بود که خوشبختانه پس از پیگیری های مستمر این ملک بازگردانده شد.
وی بیان کرد: در گرگان نیز دو پلاک با مساحت هشت هزار مترمربع و ارزش 15 میلیارد تومان از تصرف نهادهای دولتی خارج شد.
اسلامیان یادآور شد: کل اسناد مالکیتی صندوق بازنشستگی کشوری که تا قبل از سال 93 فاقد سند و بلاتکلیف بود در سه سال گذشته سند دار و شناسنامه دار شده است.
انتهای پیام
این برنامه در کدام شبکه مهم سیما پخش می شود، تعداد مخاطبانش چقدر هست و سابقه فرهنگی برنامه ریزانش چند سال هست، در چند کلاس درس داده اند و چند صباح پای تخته ها گچ خورده اند/ آیا میل به دیده، شنیده یا شناخته شدن آن قدر زیاد هست که تمام شان و ارزش یک وزارت خانه و یک میلیون کارمند آن به پای برنامه ای که نقدهای فراوانی از سوی فرهنگیان به آن هست، قربانی شود/ خود را مانند چک سفید امضا پله های ترقی افرادی نکنند و بشنوند که ممکن است فلان کس در گوش مدیر شبکه بگوید وزارت آموزش پرورش در دست من هست، سوت که می زنم هر که را می خواهم از وزارت در این برنامه به خط می کنم و کمتر از معاونت وزیر هم راضی نیستم و این چنین با شان و منزلت همکاران فرهنگی شان بازی نکنند
صد متخصص علوم تربیتی نام من را در کنار نام نجفی، دانش آشتیانی و مهر محمدی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت مطرح کرده اند/ من گزينه مناسبي براي آموزش و پرورش هستم ولي دليلش زن بودن من نيست/ در ماراتن نفس گیر رقابت برای وزارت آموزش و پرورش دولت دوازدهم ، رضوان حكيمزاده، یک پدیده است / حجم مصاحبه های خانم حکیم زاده در خردادماه 96 چند برابر حجم اظهارات رسانه ای او در کل دوره تصدی او است/ حکیم زاده برکشیده دانش آشتیانی است به فاصله چندماه از انتخابش به عنوان معاون وزیر می خواهد از دانش عبور کند/ رضوان حکیم زاده سال 1389 و دوره ریاست فرهاد رهبر "نماینده هیأت اجرایی جذب هیأت علمی دانشگاه تهران در کارگروه صلاحیت های علمی " بود / حکیم زاده از کسانی انتقاد می کند که عارضه ی مصلحت طلبی را با اصلاح طلبی یکی می دانند /حکیم زاده در یادداشت خود با عنوان "همکاری با دانش آشتیانی و دولت تدبیر و امید افتخار است" اصول شکلی (فرمت ) کار نوشتاری (علمی ) را رعایت نکرده است/ حکیم زاده عنوان یادداشت ، نام نویسنده و منبع را نمی نویسد و به جعل محتوا دست می زند/ حکیم زاده در تاریخ 30 فروردین 96 ، محمدرضا سیفی معاون اجرایی و سردبیر سابق خبرگزاری پانا وابسته سازمان دانش آموزی را به عنوان مشاور و دستیار اجرایی این معاونت منصوب کرد/ فعالیت های آقای سیفی متناسب با شرح وظایف او در حکم خانم حکیم زاده نیست/ آقای سیفی بعد از انتخابات ریاست جمهوری،نقش روابط عمومی و مسئول ستاد تبلیغاتی حکیم زاده برای احراز پست وزارت را ایفا می کند/ کار واقعی آقای سیفی ، ارتباط با رسانه ها و ترتیب دادن مصاحبه های مطبوعاتی پر شمار برای خانم حکیم زاده و گشت و گذار در فضای مجازی برای تبلیغ خانم حکیم زاده است/ خانم حکیم زاده اگر خارج از حوزه وزارت و با هزینه شخصی ، کمپین راه بیاندازد ایرادی ندارد/ حکیم زاده با اینکه از مزایای معاونت وزیر برخوردار است ، در بحث ها خود را به عنوان اپوزیسیون سیستم آموزشی مطرح می کند/ خانم حکیم زاده انتصاب مدیران بر اساس چک لیست را پیشنهاد می دهد اما خودش این اصل را رعایت نمی کند/ بر اساس شنیده ها خانم حکیم زاده می خواهد پست مدیر کلی به سردبیر سابق پانا اهدا کند/ خانم حکیم زاده مسایل بدیهی کارشناسی را باچنان آب و تابی بیان می کند که گویا موفق به کشف نظریه جدیدی شده اند/ مشکل آموزش و پرورش ما بی اطلاعی از تجربه های جهانی و نظرات مدرن تربیتی نیست/ مساله ما مناسبات ناسالم ، دروغگویی ، زد و بندهای اداری ، سوء استفاده از موقعیت اداری و اموال و افراد و بودجه دولتی برای مقاصد شخصی است
گروه اخبار/ جمعی از فرهنگیان با ارسال نامه ای خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواهان رسیدگی و پاسخ به مطالبات خود گردیدند .
متن این نامه که در اختیار صدای معلم قرار گرفته است به شرح زیر است