گروه اخبار/ جمعی از نیروهای قراردادی شاغل با ارسال نامه ای که خطاب به وزیر آموزش و پرورش نگارش گردیده است خواهان رسیدگی به حقوق و مطالبات قانونی خود شدند.
این نامه که در اختیار « صدای معلم » قرار گرفته است به شرح زیر است
این تغییر و تحول بر خلاف سازمان های دیگر نه تنها در ارتقای خدمات بیمه ای معلمان نبوده است بلکه سیر نزولی داشته و با گذشت زمان نام طلایی نامی بی مسمی شده است/ رفته رفته سرنوشت بیمه ی طلایی همچون دیگر طرح های اجرا شده در کشور مبتلا به بلای کمبود اعتبار و ضعف در پرداخت حق بیمه طرف قرارداد با آموزش و پرورش ازسوی وزارتخانه شد و خدمات بیمه طلایی رو به تحلیل گذاشت/ اینک بیمه طلایی فرهنگیان به طور کامل خدمات دندان پزشکی و عینک (که البته سال ها در سقف پنجاه هزارتومان متوقف مانده بود) را از بیمه طلایی حذف کرده ، کلیه ی پزشکان عمومی و متخصص و درمانگاه ها با آموزش و پرورش لغو قرارداد شده اند/ کلیه ی آزمایشگاه ها و بسیاری از داروخانه ها قرارداد خود با آموزش و پرورش را لغو کرده اند/ پرسش فرهنگیان این است که این همان کرامت و عزت و جایگاه و ارزش معلمان است که شبانه روز از بلندگوها و خطابه های انشاگونه در وصفشان بیان می شود/ آیا بهتر نیست به جای برگزاری چنین برنامه ها و بزرگداشت های فرمایشی و توهین آمیز ، برای یک بار هم شده یک تصمیم عملی و ماندگار (و نه موسمی و موقتی) در حمایت از بیمه ی فرهنگیان و سایر مطالبات آنها گرفته شود و این قصه ی پر غصه روزی به سر آید/ امیدواریم این بار بعضی از مسئولان نفرمایند که فرهنگیان با بیماری خود گروگان گیری می کنند/ دولت دوازدهم مرهون حمایت ملی فرهنگیان است....
گذوه اخبار/ جمعی از آموزگاران با ارسال نامه ای برای صدای معلم که خطاب به « رضوان حکیم زاده » معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش نگارش گردیده است خواهان توجه به مطالبات خود گردیدند .
گروه گزارش/ « رضوان حکیم زاده » زنی که اکثرا در آموزش عالی بوده است و البته نیم نگاهی هم به آموزش و پرورش ، معلمان و مشکلات آن داشته است .
« حکیم زاده » سه شنبه 13 دی ماه از سوی وزیر آموزش و پرورش به عنوان معاون آموزش ابتدایی منصوب گردید .
فرهنگیان و معلمان شناخت چندانی از وی ، سابقه و عملکرد ایشان ندارند .
« صدای معلم » بر اساس دکترین خود " تفکر انتقادی و تاسیس و تثبیت گفت و گو " گفت و گوی مفصلی را با ایشان انجام داده است .
این گفت و گو روز سه شنبه ساعت 16 در محل کار وی در ساختمان زنده یاد علاقه مندان برگزار گردید . ( این جا )
بخش سوم این گفت و گو تقدیم مخاطبان محترم صدای معلم می گردد.
بخش نخست را ( این جا ) و بخش دوم را ( این جا ) مطالعه فرمایید
کسی بابد وزیر شود که اعتقاد به کار کارشناسی داشته باشد/ مشکل کشور و تقریبا در تمام دنیا نبود آموزش است، تمامی جنگ ها و تنش ها از بی سوادی نشأت می گیرد/ کسی را برای وزارت باید پیشنهاد داد که اعتقاد قلبی به آموزش داشته باشد/ دوره ابتدایی که در بعضی از ادارات آموزش و پرورش به حال خود رها شده است و کسی به فکر این مقطع اساسی و مهم نیست/ دیگر هنگام آزمون و خطا نیست/ ما برای پیشرفت واقعی و پایدار نیازمند افرادی عمل گرا و با حاشیه کم هستیم/ چاره کار برای بریدن دخالت افراد دیگر در عزل و نصب مدیران آموزش و پرورش اعم از نمایندگان مجلس، استانداران، فرمانداران و ... انتخاباتی کردن روسای آموزش و پرورش است/ سیستم اداری وزارتخانه به گونه ای است که اغلب مدیران در بسیاری موارد گریزان از قانون، درگیر بوروکراسی شدید، تنبل، غیر پاسخ گو و اغلب بی احترام نسبت به مخاطبانشان می باشند ....
انتقاد و نظریه و چالش در مقوله تعلیم و تربیت و اساسا آموزش و پرورش یک امر ملی ، تخصصی ، چند لایه ، پیچیده ، مهم ، خانه آباد کن و خدا ی نکرده بی توجهی ویا کج فهمی خانه خراب کن می باشد که به سان مسائل حساس درشورای امنیت ملی باید تصمیم گیری و تصمیم سازی فقط در مراکز مهم و مربوطه و تخصصی و ملی انجام پذیرد/ نسلی تربیت می شود که در دریای متلاطم طلاق های سیاه و سفید ، دروغ و ریاکاری ، اعتیاد و تنبلی ، فارغ التحصیلان بی سواد و حتی فارغ التحصیلان دانای پخمه و شلخته ، وحشی نادان ، نمی توانند درست زندگی کردن و چگونه زیستن ، چگونه با هم زیستن و چگونه برای هم زیستن را تجربه کنند / لحظه غروب آفتاب در کویر ، خارجی ها بلااستثناء پابرهنه شده و در میان شن و تمرکز به صحنه با سکوت ، اما بچه ها ی ایرانی به همراه مربیان مشغول بازیگوشی ، شوخی ، خوردن و ریختن آشغال در دل طبیعت بودند/ گردشگران خارجی در طبیعت بکر هیچ آسیبی یا بار اضافی به طبیعت تحمیل نکرده اند اما بچه های ایرانی حتی مربیانش چایی ارگانیگ روی آتش را غیرقابل مصرف می دانستند و بدتر از آن اکثرا پلاستیک ، قوطی کنسرو وساندیس ، ظرف آب معدنی و... را همان جا رها کرده و رفتند/ نسلی تربیت می شود که یاد گرفته در رسانه ملی با اشک و زاری می تواند امتیازهای غیر قابل تصور بگیرد/ اکنون خرید سئوالات امتحانی و گروگان گیری حقوق معلمان توسط نوبخت گدای معتبر ، حفرصدها حلقه چاه غیرمجاز ، اختلاس رسمی از بانک و سپس اعلام بی دلیل ورشکستگی ، ناهنجاری های اجتماعی شهر و روستا و تخریب جنگل ، مصرف بی رویه آب و... به ما هشدار می دهد و ما را به توجه مسئولیت اجتماعی برتر فرا می خواند/ مطالعات نشان می دهد مباحث و روش های آموزشی کنونی با نیاز های کودکان تطابق ندارد و این آغاز ناهنجاری های سهمگین خانه از پای بست ... می باشد/ آیا مسائل معلم و آموزش و پرورش و تربیت نسل و پرتاب آن به آینده ، به اندازه پرتاب موشک نیاز به جلسه شورای راهبردی امنیت ملی ندارد/ در کلاس بیست و پنج نفره تیزهوشان ، هفده نفر به خاطر نیم نمره رقابتی از هم قهرند که عقده های کسب نمره قبولی پزشکی و دانشگاه های معتبر سرخوردگی را برایشان در زندگی ارمغان می آورد/ آنجا که باید نه بگوید آری یاد گرفته است و آنجا که باید آری بگوید فقط نه بلد است و این یکی از معضلات آینده زندگی بچه های امروزی ایران است/ آموزش و پرورشی که نه در صف و نه در ستاد ، جرات جراحی و در افتادن با چالش ها و گره های کور از سنت های نافرم گذشته و سونامی هزار پاره به هم تنیده دنیای مدرن و امروزی را ندارد اگر چه مهمترین و بزرگترین ماموریتش پالایش ، هم آیش ، بهسازی و بسترسازی برای بهره وری و بهره برداری در تربیت نسل نوخاسته و نونهال است اما اگر به تدبیر بازسازی و بازمهندسی ساختارهای ناهنجار و مهار و هدایت نه پوسته بلکه هسته آن به شکل بنیادین و عمیق جراحی و اقدام نشود چگونه سربلندی خود را حفظ خواهد کرد/ باید بپذیریم عدم توجه به اهمیت آموزش و پرورش و کارکرد آن سونامی بدتربیت ها و پخمه های دور از تربیت وشلخته های وحشی چند سال آینده کشوررا فرا خواهد گرفت ! مگر به این دو مهم توجه شود اول آموزش و پرورش به عنوان مسئله ملی و دوم وزیری با اندیشه های فرا ملی ...
ارزیابی عملکرد دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش از زبان عبدالرسول عمادی رییس مرکز سنجش و عضو شورای معاونان / اصل پذیرش مسئولیت وزارت توسط دانش یک عمل ایثارگرانه و فداکاری بود/ دانش آشتیانی دارای رزومه ای سرشار از کار و تلاش و خدمت و جهد علمی و اجتماعی است/ دانش آشتیانی فهمی مترقی از مساله تعلیم و تربیت دارد/ خصلت های دانش و ناکافی بودن ساز و کارهای ارتباطی وزارتخانه میان وزیر و جامعه فرهنگی حائل ایجاد کرده است/ ارتباط وزیر به حضور پر تکرار در مدارس شهر تهران فروکاسته شد / آقای دکتر فانی از جهت ارتباطی از آقای دکتر دانش فعال تر عمل می کرد/ دانش در ایجاد انسجام تیمی در وزارت خانه موفق نبوده/ حلقه ارتباطی وزیر با مدیران کل استان ها و مدیران کل ستادی نسبت به دوره فانی ضعیف تر شده است/ وزیر به دانش نظری همکارانش بیش از مهارت و تجربه آنها بها داده است/ دوران چند ماهه وزارت دانش دوران فترت و بلا تکلیفی بسیاری از مدیران ستادی و استانی بوده است/ در این دوره برای دلگرم شدن مدیران هم اقدامی صورت نگرفت و آنها در بی خبری خوف آلودی به کار خود ادامه دادند/ پرداخت برخی مطالبات " اقتضای فضای انتخاباتی" و نوعی بهره جویی از "فرصت" بود/ زمین ماندن حق الزحمه امتحانات ...هزینه های زیادی به دولت و وزارت خانه تحمیل کرد/ ارزیابی عمادی از دانش ذم سبیه به مدح "تأکید الذم بما یشبه المدح" است / تعریف های عمادی جنبه ذهنی دارد و قابل اثبات نیست و بیشتر نوعی تعارف است/ عبادی 30 درصد تخم مرغ هایش را در سبد دانش برای روز مبادا گذاشته است/ به نظر می رسد آقای عمادی در این یادداشت علیرضا جدایی وفادارترین مدیر دانش را هدف گرفته است/ آقای عمادی بر خلاف اصول علمی از ملاک های ذهنی و روان شناختی و دل بخواهی برای سنجش عملکرد دانش استفاده کرده است/ عملکرد دانش را باید براساس 12 بند "فرازهای مهم اقدامات و برنامه ها تا پایان دولت یازدهم" برنامه تقدیمی او مورد سنجش قرارداد/ از 12 بند برنامه کوتاه مدت دانش فقط بند چهارم یعنی تدوین و تصویب برنامه آموزش و پرورش 2030 به طور کامل انجام شده است/ دانش با معیار برنامه کوتاه مدت 12 بندی خودش نمره کمتر از 5 از 20 نمره می گیرد/ این حرف عمادی درست است که انسجام در مدیریت وزارتخانه وجود ندارد / هرج و مرج یعنی اینکه تقریبا نیمی از شورای معاونان 30 نفره دانش خود را بالقوه آلترناتیو دانش می پندارند/ آنچه در آموزش و پرورش از بین رفته اقتدار مدیریت است مثل کلاس درسی که از هرگوشه آن صدایی بلند است / اصلاح طلبان نه می توانند اقتدار مبتنی بر ترس ایجاد کنند و نه می توانند اقتدار قانونی برقرار کنند/ در معادلات قدرت و دسته بندی ها و انتصابات آموزش و پرورش مصلحت و منفعت دانش آموزان جایی ندارد
معمولا در خیابان های شهرهای اروپایی عابران به آرامی و با احتیاط راه می روند/ لحظه ای به ذهنم خطور کرد که یقه اش را بگیرم، به او فحش بدهم و مشتی بر صورتش بکوبم/ خودم را کنترل کردم. چون زود متوجه شدم که در ایران نیستم و آنجا حساب و کتاب دارد/ آن مرد آرام شد و دوباره عذرخواهی کرد/ باز توضیح داد، عذر خواهی کرد و رفت/ برای من که نسبت به مسائل اجتماعی کنجکاوم این اتفاق قابلتأمل بود/ در کشورهای توسعهیافته، به افراد آموختهاند که برای هر اتفاقی؛ راهحل مسالمتآمیزی وجود دارد و برای پرهیز از تنش و تضاد، بهتر است افراد آن راهحلها را به کار گیرند/ گویی آسانترین سازوکار حل تضاد، فحش و مشت است! تعارف نداریم؛ در این جامعه از سطوح پایین تا سطوح بالا، معمولاً از آسانترین سازوکار حل تضاد یعنی فحش و مشت، که البته تبعات ناگواری هم برای جامعه دارد، استفاده میشود
در مورد عملکرد دانش آشتیانی در این مدت و نیز انتخاب وزیر آموزش و پرورش در دولت دوازدهم نظرات و مطالب مختلفی توسط دوستان ارائه گردیده است .
با توجه به آن که مدت زمان زیادی به پایان دولت بازدهم باقی مانده است از همه همکاران محترم دعوت می گردد تا در این مباحث مشارکت کنند .
محتوای یادداشت زیر و نظرات ابراز شده الزاما دیدگاه صدای معلم نیست