صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

با نگاهی به محتوای اکثر این نقدها کانون  اصلی این انتقادات متوجه چند موضوع بود که شامل دارا بودن لهجه غلیظ در تکلم کلمات فارسی ، بند مربوط به بیماری‌های زنان و برخی نقایص مانند نابینایی و... بود/ این منتقدان مهم ترین دلیل برای مخالفت با این دستورالعمل را تضاد و نیز تعارض با حقوق شهروندی ذکر می کردند / نکته مهم و البته تاسف آور این بود که اکثر و یا همه این منتقدان نظری در مورد " کلیت " این دستورالعمل ارائه نکرده بودند و از آن همه شرایط و ضوابط فقط چند مورد کوتاه را برجسته کرده بودند/ به نظر می رسید که این نقدها بیش از آن جنبه اصلاح گری داشته باشد لغو کلیت این دستورالعمل را هدف گرفته بود/ پس از گزارش فارس بود/ پس از گذشت حدود 4 دهه هنوز واژه " معلم حرفه ای " و " آموزش ( و پرورش ) " تخصصی در ادبیات آموزشی ما تعریف نشده است/ معیارهای " گزینش " معلمان هنوز در ابهام قرار دارند و جالب آن که منتقدانی که این چنین این دستورالعمل را زیر یر تیغ " انتقاد " گرفته اند و دلواپس پایمال شدن " حقوق شهروندی " هستند ؛  یک بار صریح و به صورت تخصصی عملکرد " هسته های گزینش " را مورد نقد و نقادی قرار نداده اند/ برخی مانند " حاجی بابایی " دائما عنوان می کنند که تمام نیروهای مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش باید از طریق " دانشگاه فرهنگیان " جذب شوند و این در حالی است که دانشگاه فرهنگیان با خروجی حدود 5 هزار نیرو در سال بیش از 50 درصد به طور متوسط در سال " کسری بودجه " دارد/ هنوز معلمی که در این دانشگاه تربیت می شود فاقد معیارهایی مانند " تفکر انتقادی " که نخستین وزیربنایی ترین " مفهوم " در نظام های آموزشی مدرن هستند بوده و جرات نقد سیستم آموزشی به آن ها داده نمی شود/ درست کردن یک تشکیلات خاص با بودجه نسبتا بالا که به قول خود مسئولان آموزش و پرورش به تدریج در حال تبدیل شدن به پارکینگ وزارت آموزش و پرورش است در کنار حضور دانشکده های علوم تربیتی که سابقه ای طولانی تر ،قابل اتکاتر و تخصصی تر در زمینه های علمی و پژوهشی دارند نوعی موازی کاری و اتلاف بودجه عمومی است/به نظر می رسد سایه روزمرگی و نیز رسوب "  اندیشه های ایدئولوژیک " آن چنان فربه شده است که فرصت نوآوری ، خلاقیت و بهره وری از برنامه ریزان و تصمیم گیرندگان ستانده شده است/ بدون تردید سنگ بنای آموزش تخصصی و حرفه ای ، " معلم حرفه ای " است/ درون داد و یا ورودی به فرآیند تعلیم و تربیت باید از نوع " با کیفیت " و به اصطلاح " مرغوب " باشد/ فردی که جوهره معلمی نداشته باشد و یا فاقد استعداد ، علاقه و انگیزه کافی و وافی برای احراز این " حرفه " بوده و یا از سر " ناچاری " آن را برگزیده باشد ؛ اگر وزارت آموزش و پرورش هر نوع سرمایه گذاری و آموزش های جنبی را هم ارائه کند چیزی جز اتلاف منابع نخواهد بود /کار " احراز صلاحیت های حرفله معلمی و ارائه جواز معلمی و تدریس فقط یک ساز و کار دارد  : " سازمان نظام معلمی "

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار/

امروز آيين تكريم و معارفه وزراى پيشين و فعلى آموزش و پرورش با حضور دكتر جهانگيرى معاون اول رييس جمهورى در سالن حجاب تهران برگزار گردید .

متن کامل سخنان دانش آشتیانی در این مراسم به شرح زیر است

چند پیشنهاد به وزیر جدید آموزش و پرورش در مورد شاغلین و بازنشستگان  وزیر محترم آموزش و پرورش ؛

اگر به دنبال درمان چند صد درد معلمین هستید نیم نگاهی به موارد زیر داشته باشید ؛ شاید تمامی بندها قابلیت اجرایی نداشته باشند اما اگر می خواهید ما معلمین، آموزش و پرورش کشورمان را احیاء کنیم باید حق و حقوق مان را بی قید و شرط در اختیارمان بگذارید.

اساس کشور بر پایه فعالیت فرهنگیان استوار است و این مقدور نیست مگر این که رضایت روحی و روانی ، اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی ما را تأمین بنمایید.

گفتیم و نوشتیم و شما سروران محترم نظرات خود را مرقوم فرمودید حال نوبت آن است که بگوییم چگونه دردها را درمان کنیم:

1- انتخاب مدیران ، تنها با نظر اداره آموزش و پرورش صورت نگیرد و معلمین نیز انتخابگر باشند.
2- انتخاب معاونین مدارس به صورت باند بازی و همراهان مدیر، نباشد و معلمین در انتخاب معاون مدرسه صاحب نظر باشند.
3- برنامه ی درسی نوشته شده بر معلم تحمیل نگردد و به صورت جمعی با هماهنگی معلمان تدوین گردد.
4- برنامه های فوق ، خارج از وقت کلاس های درسی باشد و بر فعالیت مستمر معلمان، خللی بوجود نیاورد.
5- زنگ سیاحت معلمان ، کمتر از 20 دقیقه نباشد. هم فرصت استراحت داشته باشند و هم فرصت کسب انرژی (که به نفع دانش آموزان نیز می باشد) .
6- معلمان را در پایان هر هفته به صورت گروهی با دریافت مبلغ بسیار کمی به مراکز تفریحی و رفاهی شهر خودشان برده و روحیه ی آنان را تقویت نمایید. (در زمان انقلاب صنعتی یکی از مواردی که در مدیریت صنعتی بدان رسیدند روحیه افرادی بود که در کار خانه ها مشغول به کار بودند و به این نتیجه رسیده بودند که هر قدر گروهی که کار می کنند با هم بیشتر وقت بگذارنند کارآیی افراد افزایش می یابد.از وزرای قبلی ، بودند کسانی که افطاری جمعی با خانواده معلم می دادند و برای معلمان دورهمی بد نبود).
7- حقوق دریافتی معلمان بر اساس هر 4 سال خدمت ، به طور یکسان و برابر برای همه در طول خدمتش، با افزایش خدمت اضافه شود (هر 4 سال یک گروه) نه بر اساس حب و بغض های ارزشیابی یا رتبه بندی.
8- حقوق هیچ فرهنگی کمتر از 3 میلیون تومان نباشد و این حداقل حقوق آنان باشد. قدر و منزلت واقعی را زمانی برای یک معلم تقدیم می دارید که او را زیر خط فقر قرار ندهید و انگاره های منفی نسبت به شغل معلمی را بوجود نیاورید و گر نه فردای جامعه ما از معلمی تهی و همه به سوی کسب سرمایه خواهند رفت.
9- به جای روز معلم و ذلت های پس آن که عزت نفس آنان را زیر سئوال بُردید، 12 اردیبهشت را روز " اندیشه " بگذارید و به خِرد افراد به طور سمبلیک فرصت تفکر بدهید. ما از روز معلم خاطرات زیاد خوشایندی نداریم.
10- آزادی معلم را برای اداره کلاسش ، به خود او برگردانید و سرگروههای محترم آموزشی، دفتر نمره معلم را بررسی کنند نه این که به داخل کلاس معلم بروند. دیدگاه دانش آموزان را نسبت به معلمانشان متزلزل نفرمایید.
11- اسکان تابستانی معلمان در مدارس سراسر کشور را قطع یقین از صفحه تاریخ حذف نمایید. عزت و منزلت از دست رفته را به آنان برگردانید.
12- باند بازی موجود در مدارس را که همانند مدیران سطوح بالا ، هر کجا می روند با اشخاص قابل اعتماد خود می روند را پایان ببخشید ؛ یعنی مدیران در انتخاب معاونان خود و دبیر پرورشی و مشاور مدرسه ی خود اختیاری نداشته باشند و گرنه اعتماد معلمان به آنها خدشه دار می شود.
13- کلاس های مدارس بیش از 30 نفر دانش آموز در دوره متوسطه و بیش از 25 نفر در دوره ابتدایی نباشد.
14- آزمایشگاه های مدارس محل آزمون و خطای دانش آموزان بوده و آنان را تهدید نکنیم که اگر لوله آزمایش یا .... شکست باید بخری و بیاری ، که ترس آنان مانع یادگیری و خلاقیت شان نشود و....
15- معلم در محیط مدرسه فقط پاسخگوی مدیر و در اداره فقط پاسخگوی معاونت آموزشی پایه مربوطه یا رئیس اداره باشد و به هر رهگذری توضیح ما وقع ندهد.
16- طرح خاتم یعنی سفر بازنشستگان به اقصی نقاط کشور در تمام طول عمر سه بار ، برای شاغلین نیز ارائه گردد.(به شرط حفظ سفر دوره بازنشستگی آنان).
17- علاوه بر بازنشستگان ، برای همه معلمین شاغل نیز، کارت منزلت چاپ گردد و برای هر دو گروه کاربردهایی برای این کارت ها قائل شویم ، چون استفاده رایگان یا با تخفیف برای اتوبوس ، مترو، موزه ها، هتل ها، مراکز تاریخی و تفریحی ، رستورانها ، باشگاههای ورزشی و تفریحی (جشن عروسی فرزندانشان).
18- مسکن فرهنگیان با لحاظ تمامی امکانات تسهیلی با کمترین بهره توسط بانک مرکزی برای همه ی آنانی که صاحب مسکن نیستند، تضمین شود.
19- فرزندان فرهنگیان از امکانات تحصیل در دانشگاهها و استخدام برخوردار باشند.
20- روز بازنشستگی همکاران را با عزت و احترام بیشتر برنامه ریزی کنیم. و بازنشستگی را پایان همه چیز برای او قلمداد نکنیم. خیلی از بازنشستگان محترم با بی مهری همکاران و پرسنل اداره خودشان ، خاطره خوشی از آن روز ندارند. همه روزی بازنشسته خواهند شد.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

عوارض تفکیک آموزش از پرورش و وظیفه معلمان  وزارت آموزش و پرورش از زمانی که رده شغلی "دبیران پرورشی " را در مدارس ما به وجود آوردند، به چند چیز اعتراف کردند:


1) شمای معلم سواد مذهبی ندارید و پاسخگوی آن نمی توانید باشید.
2) ما نظام سیاسی به شما معلمین در آموزش مسایل مذهبی اعتماد نداریم.
3) تنها وظیفه معلم ، آموزش سواد و دانش است و حیطه پرورش برای خود مدعیانی دارد.

و از اینجا بود که معلمین گفتند: به ما چه مدرسه دبیر پرورشی دارد و حقوق می گیرد بروید از او بپرسید خدا کیست و کجاست و چرا و چرا ؟
پس معلم دیگر فقط به آموزش خشک و بی روح مفاهیم کتب پرداخت و معلمان از اینجا نفوذ معنوی و عاطفی خودشان را بر روی دانش آموزان از دست دادند.
در حالی که به وقت گفت و گوی صمیمانه معلم با دانش آموزانش بود که نگاه ها به هم گره می خورد و عواطف و احساسات معنوی دانش آموزان تحریک می شد و دانش آموز احساس آرامش می کرد و اعتمادش به معلم فزونی می گرفت و در نهایت مفاهیم درسی را به نیکویی یاد می گرفت.


شکاف به وجود آمده از تقسیم وظیفه "تعلیم" و " تربیت" یا "آموزش" و "پرورش " ، پل ارتباطی بین معلمان و دانش آموزان را از بین برده است.

اگر دبیران علوم زیاد فرصت بحث آزاد یا پاسخگویی به سئوالات دانش آموزان را نداشتند و ندارند، معلمان علوم اجتماعی ، ادبیات و علوم دینی، این فرصت را به خوبی داشتند.این تفکیک نه فقط دانش آموزان را بلکه معلمان را نیز به این باور رسانده است که معلم فقط سر و کارش با کتاب پیش رویش است.
بهتر است که نام دبیران پرورشی معلمین "فعالیت های جانبی تعلیم و تربیت" باشد(چون تهیه مقاله یا نوشتارهای روزهای خاص، برگزاری مسابقات هنری و مذهبی و ...) و اجازه بدهید ترکیب عنوان وزارتخانه "هویت اصلی و اساسی معلمان را تشکیل بدهد و آن را ناقص نکنید که شغل معلمی ناقص می شود و اثرگذاری معلم بر دانش آموز کاهش می یابد ؛ یعنی "آموزش و پرورش".


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

عالی - 6.3%
خوب - 6.5%
تاثیر چندانی نداشته است - 29%
رتبه بندی فقط به ایجاد نارضایتی بیشتر معلمان و تبعیض درون سازمانی انجامیده است - 58.2%

مجموع آرا: 414

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور