با نگاهی به محتوای اکثر این نقدها کانون اصلی این انتقادات متوجه چند موضوع بود که شامل دارا بودن لهجه غلیظ در تکلم کلمات فارسی ، بند مربوط به بیماریهای زنان و برخی نقایص مانند نابینایی و... بود/ این منتقدان مهم ترین دلیل برای مخالفت با این دستورالعمل را تضاد و نیز تعارض با حقوق شهروندی ذکر می کردند / نکته مهم و البته تاسف آور این بود که اکثر و یا همه این منتقدان نظری در مورد " کلیت " این دستورالعمل ارائه نکرده بودند و از آن همه شرایط و ضوابط فقط چند مورد کوتاه را برجسته کرده بودند/ به نظر می رسید که این نقدها بیش از آن جنبه اصلاح گری داشته باشد لغو کلیت این دستورالعمل را هدف گرفته بود/ پس از گزارش فارس بود/ پس از گذشت حدود 4 دهه هنوز واژه " معلم حرفه ای " و " آموزش ( و پرورش ) " تخصصی در ادبیات آموزشی ما تعریف نشده است/ معیارهای " گزینش " معلمان هنوز در ابهام قرار دارند و جالب آن که منتقدانی که این چنین این دستورالعمل را زیر یر تیغ " انتقاد " گرفته اند و دلواپس پایمال شدن " حقوق شهروندی " هستند ؛ یک بار صریح و به صورت تخصصی عملکرد " هسته های گزینش " را مورد نقد و نقادی قرار نداده اند/ برخی مانند " حاجی بابایی " دائما عنوان می کنند که تمام نیروهای مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش باید از طریق " دانشگاه فرهنگیان " جذب شوند و این در حالی است که دانشگاه فرهنگیان با خروجی حدود 5 هزار نیرو در سال بیش از 50 درصد به طور متوسط در سال " کسری بودجه " دارد/ هنوز معلمی که در این دانشگاه تربیت می شود فاقد معیارهایی مانند " تفکر انتقادی " که نخستین وزیربنایی ترین " مفهوم " در نظام های آموزشی مدرن هستند بوده و جرات نقد سیستم آموزشی به آن ها داده نمی شود/ درست کردن یک تشکیلات خاص با بودجه نسبتا بالا که به قول خود مسئولان آموزش و پرورش به تدریج در حال تبدیل شدن به پارکینگ وزارت آموزش و پرورش است در کنار حضور دانشکده های علوم تربیتی که سابقه ای طولانی تر ،قابل اتکاتر و تخصصی تر در زمینه های علمی و پژوهشی دارند نوعی موازی کاری و اتلاف بودجه عمومی است/به نظر می رسد سایه روزمرگی و نیز رسوب " اندیشه های ایدئولوژیک " آن چنان فربه شده است که فرصت نوآوری ، خلاقیت و بهره وری از برنامه ریزان و تصمیم گیرندگان ستانده شده است/ بدون تردید سنگ بنای آموزش تخصصی و حرفه ای ، " معلم حرفه ای " است/ درون داد و یا ورودی به فرآیند تعلیم و تربیت باید از نوع " با کیفیت " و به اصطلاح " مرغوب " باشد/ فردی که جوهره معلمی نداشته باشد و یا فاقد استعداد ، علاقه و انگیزه کافی و وافی برای احراز این " حرفه " بوده و یا از سر " ناچاری " آن را برگزیده باشد ؛ اگر وزارت آموزش و پرورش هر نوع سرمایه گذاری و آموزش های جنبی را هم ارائه کند چیزی جز اتلاف منابع نخواهد بود /کار " احراز صلاحیت های حرفله معلمی و ارائه جواز معلمی و تدریس فقط یک ساز و کار دارد : " سازمان نظام معلمی "
گروه اخبار/
امروز آيين تكريم و معارفه وزراى پيشين و فعلى آموزش و پرورش با حضور دكتر جهانگيرى معاون اول رييس جمهورى در سالن حجاب تهران برگزار گردید .
متن کامل سخنان دانش آشتیانی در این مراسم به شرح زیر است
وزیر محترم آموزش و پرورش ؛
اگر به دنبال درمان چند صد درد معلمین هستید نیم نگاهی به موارد زیر داشته باشید ؛ شاید تمامی بندها قابلیت اجرایی نداشته باشند اما اگر می خواهید ما معلمین، آموزش و پرورش کشورمان را احیاء کنیم باید حق و حقوق مان را بی قید و شرط در اختیارمان بگذارید.
اساس کشور بر پایه فعالیت فرهنگیان استوار است و این مقدور نیست مگر این که رضایت روحی و روانی ، اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی ما را تأمین بنمایید.
گفتیم و نوشتیم و شما سروران محترم نظرات خود را مرقوم فرمودید حال نوبت آن است که بگوییم چگونه دردها را درمان کنیم:
1- انتخاب مدیران ، تنها با نظر اداره آموزش و پرورش صورت نگیرد و معلمین نیز انتخابگر باشند.
2- انتخاب معاونین مدارس به صورت باند بازی و همراهان مدیر، نباشد و معلمین در انتخاب معاون مدرسه صاحب نظر باشند.
3- برنامه ی درسی نوشته شده بر معلم تحمیل نگردد و به صورت جمعی با هماهنگی معلمان تدوین گردد.
4- برنامه های فوق ، خارج از وقت کلاس های درسی باشد و بر فعالیت مستمر معلمان، خللی بوجود نیاورد.
5- زنگ سیاحت معلمان ، کمتر از 20 دقیقه نباشد. هم فرصت استراحت داشته باشند و هم فرصت کسب انرژی (که به نفع دانش آموزان نیز می باشد) .
6- معلمان را در پایان هر هفته به صورت گروهی با دریافت مبلغ بسیار کمی به مراکز تفریحی و رفاهی شهر خودشان برده و روحیه ی آنان را تقویت نمایید. (در زمان انقلاب صنعتی یکی از مواردی که در مدیریت صنعتی بدان رسیدند روحیه افرادی بود که در کار خانه ها مشغول به کار بودند و به این نتیجه رسیده بودند که هر قدر گروهی که کار می کنند با هم بیشتر وقت بگذارنند کارآیی افراد افزایش می یابد.از وزرای قبلی ، بودند کسانی که افطاری جمعی با خانواده معلم می دادند و برای معلمان دورهمی بد نبود).
7- حقوق دریافتی معلمان بر اساس هر 4 سال خدمت ، به طور یکسان و برابر برای همه در طول خدمتش، با افزایش خدمت اضافه شود (هر 4 سال یک گروه) نه بر اساس حب و بغض های ارزشیابی یا رتبه بندی.
8- حقوق هیچ فرهنگی کمتر از 3 میلیون تومان نباشد و این حداقل حقوق آنان باشد. قدر و منزلت واقعی را زمانی برای یک معلم تقدیم می دارید که او را زیر خط فقر قرار ندهید و انگاره های منفی نسبت به شغل معلمی را بوجود نیاورید و گر نه فردای جامعه ما از معلمی تهی و همه به سوی کسب سرمایه خواهند رفت.
9- به جای روز معلم و ذلت های پس آن که عزت نفس آنان را زیر سئوال بُردید، 12 اردیبهشت را روز " اندیشه " بگذارید و به خِرد افراد به طور سمبلیک فرصت تفکر بدهید. ما از روز معلم خاطرات زیاد خوشایندی نداریم.
10- آزادی معلم را برای اداره کلاسش ، به خود او برگردانید و سرگروههای محترم آموزشی، دفتر نمره معلم را بررسی کنند نه این که به داخل کلاس معلم بروند. دیدگاه دانش آموزان را نسبت به معلمانشان متزلزل نفرمایید.
11- اسکان تابستانی معلمان در مدارس سراسر کشور را قطع یقین از صفحه تاریخ حذف نمایید. عزت و منزلت از دست رفته را به آنان برگردانید.
12- باند بازی موجود در مدارس را که همانند مدیران سطوح بالا ، هر کجا می روند با اشخاص قابل اعتماد خود می روند را پایان ببخشید ؛ یعنی مدیران در انتخاب معاونان خود و دبیر پرورشی و مشاور مدرسه ی خود اختیاری نداشته باشند و گرنه اعتماد معلمان به آنها خدشه دار می شود.
13- کلاس های مدارس بیش از 30 نفر دانش آموز در دوره متوسطه و بیش از 25 نفر در دوره ابتدایی نباشد.
14- آزمایشگاه های مدارس محل آزمون و خطای دانش آموزان بوده و آنان را تهدید نکنیم که اگر لوله آزمایش یا .... شکست باید بخری و بیاری ، که ترس آنان مانع یادگیری و خلاقیت شان نشود و....
15- معلم در محیط مدرسه فقط پاسخگوی مدیر و در اداره فقط پاسخگوی معاونت آموزشی پایه مربوطه یا رئیس اداره باشد و به هر رهگذری توضیح ما وقع ندهد.
16- طرح خاتم یعنی سفر بازنشستگان به اقصی نقاط کشور در تمام طول عمر سه بار ، برای شاغلین نیز ارائه گردد.(به شرط حفظ سفر دوره بازنشستگی آنان).
17- علاوه بر بازنشستگان ، برای همه معلمین شاغل نیز، کارت منزلت چاپ گردد و برای هر دو گروه کاربردهایی برای این کارت ها قائل شویم ، چون استفاده رایگان یا با تخفیف برای اتوبوس ، مترو، موزه ها، هتل ها، مراکز تاریخی و تفریحی ، رستورانها ، باشگاههای ورزشی و تفریحی (جشن عروسی فرزندانشان).
18- مسکن فرهنگیان با لحاظ تمامی امکانات تسهیلی با کمترین بهره توسط بانک مرکزی برای همه ی آنانی که صاحب مسکن نیستند، تضمین شود.
19- فرزندان فرهنگیان از امکانات تحصیل در دانشگاهها و استخدام برخوردار باشند.
20- روز بازنشستگی همکاران را با عزت و احترام بیشتر برنامه ریزی کنیم. و بازنشستگی را پایان همه چیز برای او قلمداد نکنیم. خیلی از بازنشستگان محترم با بی مهری همکاران و پرسنل اداره خودشان ، خاطره خوشی از آن روز ندارند. همه روزی بازنشسته خواهند شد.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
وزارت آموزش و پرورش از زمانی که رده شغلی "دبیران پرورشی " را در مدارس ما به وجود آوردند، به چند چیز اعتراف کردند:
1) شمای معلم سواد مذهبی ندارید و پاسخگوی آن نمی توانید باشید.
2) ما نظام سیاسی به شما معلمین در آموزش مسایل مذهبی اعتماد نداریم.
3) تنها وظیفه معلم ، آموزش سواد و دانش است و حیطه پرورش برای خود مدعیانی دارد.
و از اینجا بود که معلمین گفتند: به ما چه مدرسه دبیر پرورشی دارد و حقوق می گیرد بروید از او بپرسید خدا کیست و کجاست و چرا و چرا ؟
پس معلم دیگر فقط به آموزش خشک و بی روح مفاهیم کتب پرداخت و معلمان از اینجا نفوذ معنوی و عاطفی خودشان را بر روی دانش آموزان از دست دادند.
در حالی که به وقت گفت و گوی صمیمانه معلم با دانش آموزانش بود که نگاه ها به هم گره می خورد و عواطف و احساسات معنوی دانش آموزان تحریک می شد و دانش آموز احساس آرامش می کرد و اعتمادش به معلم فزونی می گرفت و در نهایت مفاهیم درسی را به نیکویی یاد می گرفت.
شکاف به وجود آمده از تقسیم وظیفه "تعلیم" و " تربیت" یا "آموزش" و "پرورش " ، پل ارتباطی بین معلمان و دانش آموزان را از بین برده است.
اگر دبیران علوم زیاد فرصت بحث آزاد یا پاسخگویی به سئوالات دانش آموزان را نداشتند و ندارند، معلمان علوم اجتماعی ، ادبیات و علوم دینی، این فرصت را به خوبی داشتند.این تفکیک نه فقط دانش آموزان را بلکه معلمان را نیز به این باور رسانده است که معلم فقط سر و کارش با کتاب پیش رویش است.
بهتر است که نام دبیران پرورشی معلمین "فعالیت های جانبی تعلیم و تربیت" باشد(چون تهیه مقاله یا نوشتارهای روزهای خاص، برگزاری مسابقات هنری و مذهبی و ...) و اجازه بدهید ترکیب عنوان وزارتخانه "هویت اصلی و اساسی معلمان را تشکیل بدهد و آن را ناقص نکنید که شغل معلمی ناقص می شود و اثرگذاری معلم بر دانش آموز کاهش می یابد ؛ یعنی "آموزش و پرورش".
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید