بیش از 15 سال است که ما مریم را از دست داده ایم و کک مان هم نگزید/ امروز که او به آن جهان رحلت کرده همه پیام تسلیت می نویسند به ويژه سیاسیون! ولی آن روز که وی به آن سوی جهان مهاجرت کرد کسی حتی نفهمید چه برسد به این که تسلیت بگوید/ به وضوح می دیدم که آنان علاوه بر نبوغ شان، منافع بسیاری برای جامعه دارند/ مهم تر از تولید، بازتولید و انتشار علمی که انجام می دهند، مایه دلگرمی و الهام دیگرانند/ روزی روزگاری می گفتیم موج مهاجرت نخبگان اکنون کار به «سونامی فرار نخبگان» رسیده است/ در گذشته تا مقطعِ كارشناسی براي جهان اول نيرو تربيت می کردیم و آن را دو دستی به همان غربی تحویل می دادیم که بر علیه شان شعار مرگ بر می دهیم یعنی سرمایه گذاری بی بازگشت. اکنون کار به جایی رسیده است که ارشد و دكترا صادر می کنیم و این یعنی تاراج/ رفتن نخبگان از یک طرف باعث ترقیق هوشی می شود یک تاثیر بد دیگر هم دارد: کاهش انباره ژنتیکی/ هر سیستم اقتصادی-اجتماعی که نتواند مسایل مهم اش را از مسایل فرعی تشخیص دهد، کامیاب نخواهد شد. اولین کار همه ما این است که مساله مهاجرت نخبگان را مانند ثروت ملی، برجسته و تبدیل به یک مساله ملی کنیم/ آیا نخبگانی که رفتند به اندازه یک دکل نفتی ارزش نداشتند/ می خواهم تاکید کنم آن چه مرا متاثر می کند مهاجرت نخبگان نیست، مهاجرت بی بازگشت و بی بازده نخبگان است/ آنچه ما با آن روبه رو هستیم فقط مساله مهاجرت نخبگان نیست. «فرسایش نخبگان» نیز مطرح است/ فرار مغزها در چند سال اخیر ۳۰۰ برابر جنگ ایران و عراق به اقتصاد ایران صدمه زده است/ خداوند فرمود اگر شکرگذار نعمت ها باشیم، افزون خواهد شد و اگر نه عذابش شدید خواهد بود/ اگر برای نخبگان این سرزمین بیش از دکل نفتی ارزش قائل شویم، آینده ای بهتر در انتظار ماست
باز وزارت آموزش و پرورش در قضیه هدایت تحصیلی دانش آموزان شکست خورد و عملاً نشان داد که کار هدایت تحصیلی بدون کار کارشناسی صورت پذیرفته است و همین نکته سبب گردیده است که با این کار هم به مشاورین مدارس و هم به اولیاء و هم به دانش آموزان توهین شود و از طرفی دیگر باعث شد که آینده این مملکت نیز با هرز رفتن استعدادها تباه شود.
لطفاً یک گزارشی با کارشناسان تهیه کنید تا به این نکته پی ببرید که هدایت تحصیلی در امسال آشفته تر از پارسال است ؛ مثلاً روز اول قرار بود بر اساس ظرفیت هر شهرستان و منطقه اولویت پذیرش ها مشخص گردد ؛ اگر در منطقه ای 70 نفر تجربی ظرفیت دارند بر اساس سوابق مشاوره ای و عملکرد تحصیلی برای این هفتاد نفر اولویت ثبت نامی الف ثبت گردد و بعد برای سایرین ب و به همین ترتیب...
اما نکته جالب این است که الان دانش آموز قبول شده همه اولویت هایش الف ثبت گردیده است و خارج از ظرفیت منطقه و شهرستان برای تعداد زیادی اولویت ثبت نامی قائل شده است و همین سبب گردیده است که بنا به وضعیت رشته تجربی در جامعه همه خواهان رشته تجربی گردند و این در حالی است که نه ظرفیت شهرستان و مناطق در نظر گرفته شد است و نه راهنمایی مشاوران ، و همین نکته باعث فشار بر مدیران مدارس دوم برای ثبت نام در رشته خاص گردیده است و باعث تنش بین اولیاء و مدیران مدارس گردیده است.
و اما سؤال بی جواب در وزارتخانه عریض و طویل آموزش و پرورش:
آیا برای هدایت تحصیلی هیچ برنامه کار و کارشناسی وجود نداشته است که باعث چنین دردسر عظیمی شده اید؟
لطفاً پاسخ مسؤلین آموزش و پرورش را برای ایجاد چنین بحرانی بخواهید .
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار/ جمعی از فرهنگیان و معلمان در نامه ای سرگشاده که مخاطب آن همه مسئولان می باشد خواهان توجه به مطالبات قانونی به ویژه توجه به مواد قانون مدیریت خدمات کشوری شده اند .
متن کامل این نامه که در اختیار صدای معلم قرار گرفته است به شرح زیر است
گروه اخبار/ جمعی از فرزندان جانباز شاغل در آموزش و پرورش با ارسال نامه ای برای صدای معلم خواهان توجه مسئولان به مطالبات قانونی خود گردیدند .
متن این نامه به شرح زیر است
دانشآشتياني چهره شناخته شدهاي در ميان جامعه فرهنگيان نبود اما به سبب حمايت محمدعلي نجفی و تشکلهاي صنفي- سياسي فرهنگيان توانست با راي اعتماد مجلس دهم به صندلي وزارت تکيه بزند/ متاسفانه خيلي زودتر از آنچه انتظار ميرفت مشخص شد که پروژه آوردن دانشآشتياني به جاي فاني، يک پروژه سياسي با هدف جلب حمايت معلمان در انتخابات 96 بوده است/ دانشآشتياني عليرغم تمام وعدههايي داده بود، عملاً در محقق کردن وعدههايش ناکام ماند/ در جريان انتخابات رياستجمهوري، عدهاي از فعالان صنفي- سياسي و مديران ارشد آموزش و پرورش «شوراي سياستگذاري فرهنگيان ستاد روحاني» را تشکيل دادند/ بعد از انتخابات، شوراي سياستگذاري فرهنگيان ستاد روحاني به رياست محمدعلي نجفي پشت درهاي بسته نشستهايي براي معرفي کانديدا يا کانديداهاي پست وزارت آموزش و پرورش به رئيسجمهور تشکيل داد/ متاسفانه نشستهاي شوراي سياستگذاري در سکوت خبري برگزار ميشود و تا اين لحظه درباره محتواي نشستهاي شوراي سياستگذاري اعلام نظري از طرف مسئولان و دست اندرکاران شوراي سياستگذاري صورت نگرفته است/ محمدعلي نجفي رئيس شوراي سياستگذاري فرهنگيان، هدف «کمپين» را مشخص کردن اصليترين خواستهها و انتظارات فرهنگيان کشور از دولت دوازدهم اعلام کرده است/ وقتي از خواستهها و انتظارات فرهنگيان گفته ميشود فقط مشکلات اقتصادي و رفاهي نيست، منظور تمام الزامات حرفهاي شغل معلمي است/ برنامهريزي و مديريت مناسب نيروي انساني دغدغهي بسياري از معلمان است/ مطمئناً انتصاب مديران بازنشسته و ناکارآمد در سطوح ستادي مشکلات متعددي را براي اين حوزه ايجاد کرده است/ خواستهي معلمان کشور فقط به معوقات محدود نميشود که آن را اعلام عمومي ميکنيد/ دولت يازدهم در اجراي برنامههاي تحول در آموزش و پرورش نمره خوبي نگرفت و با انتخابهاي نادرست، وزارتخانه آموزش و پرورش را از مسير استراتژي «کيفيت بخشياش» دور کرد/ بر کسي پوشيده نيست که فرافکني و شتابزدگي يکي از بزرگترين آسيبهاي مديريتي در هر سازمان است
تودیع و معارفه مدیریت آموزش و پرورش شهرستان پلدختر به رغم اعلام و هماهنگی قبلی به دلیل مخالفت فرماندار شهرستان لغو گردید/ نگارنده ضمن تشکر از حساسیت جنابعالی و فرمانداران محترم تان در شهرستان ها نسبت به مسائل آموزش و پرورش و نظارت موشکافانه بر مسائل و رویداهای این نهاد پر مخاطب و تاثیر گذار ، مایل است از زاویه ای دیگر و مطالبه گرانه و یاد آوری وظایفی قانونی و البته بر زمین مانده به قضیه نگاه کند/ در ادامه با هدف تنویر افکار عمومی به نقش شوراهای آموزش و پرورش استان و وظایف صریح قانونی اعضا و به خصوص روسای شوراهای آموزش و پرورش را یادآوری می نمایم/ آیا جلسات شورای آموزش و پرورش مصوباتی داشته است ،اگر پاسخ آری است آیا مصوبات اجرا می شوند/ آیا اساسا به این اندیشیده اید که مصوبات شورای آموزش و پرورش استان و شهرستان ها قابلیت اجرایی دارند یا خیر ؛ اگر آری ، نتایج ملموس آن کجاست؟ و اگر خیر ،چه تمهیداتی برای متناسب سازی مصوبات با شرایط و امکانات روز کشور و آموزش و پرورش اندیشیده شده است/ رئیس شورای آموزش وپرورش و پرورش شهرستان بر اساس تکالیف قانونی وظایف مهمی را برعهده دارند که یقینا مهمتر از از دخالت در عزل و نصب ها می باشد/ حال که مردم برای بار دوم به دکتر روحانی با شعار و وعده قانون گرائی و قانون مداری اعتماد نموده اند ،رسالت مسئولان دو چندان شده است/ سهم خواهی مسئولان از همدیگر موجب بی اعتمادی مردم نسبت به دولت برآمده از تبلور اراده عمومی مردم خواهد شد/ از استاندار محترم به عنوان ریاست شورای آموزش و پرورش استان انتظار می رود اجازه ندهند که از دایره خارج از مجموعه آموزش و پرورش برای آموزش و پرورش تصمیم گیری شود چرا که این وهن جایگاه آموزش و پرورش و بی احترامی و تحقیر معلمان است....