گروه استان ها و شهرستان ها/
تاکنون فرهنگیان از گوشه و کنار کشور انتقاداتی را نسبت به عملکرد مدیران آموززش و پرورش ابراز داشته اند .
متاسفانه با وجود ابلاغ " منشور حقوق شهروندی " و نیز " ضمایم احکام رئیس جمهور به وزیر آموزش و پرورش " که ترجیع بند مهم آن « پاسخ گویی و مسئولیت پذیری » است بسیاری از مدیران وزارت آموزش و پرورش از این قواعد و ضوابط مستثنی بوده و خود را فارغ از پاسخ گویی به افکار عمومی و معلمان می دانند .
« صدای معلم » ضمن تاکید بر اصول قانونی و شهروندی انتظار دارد تا همه مدیران در همه سطوح به این اصل مهم توجه کافی نشان دهند .
" اداره کل آموزش و پرورش اصفهان " علی رغم انتقادات فراوان تاکنون در مورد عملکرد خویش پاسخ گو نبوده است .
آموزش و پرورش یکی از ارکان اصلی در هر جامعه است و چنانچه عملکردها در این سازمان دچار سیاسیکاری شود باید فاتحه این سیستم را خواند/بهکارگیری مدیران ضعیف ناکارآمد، بیسواد و یکجانبه نگر و بیکفایت این روزها آموزش و پرورش را بهشدت رنج میدهد که آن هم محصول سیاسیکاری و دوست و آشنابازی در عزل و نصبها است/ از عملکرد قانونمند شما همین بس که رئیس ادارهای را بعد از هشت ماه برکنار کردید بر اساس کدام قاعده و قانون بود؟ آیا بر اساس انصاف بود؟/ آیا میدانید در ارزیابی عملکرد برای عزل مدیر 5 دقیقه به او فرصت دفاع میدهند/ آیا میدانید برای اوقات فراغت تابستان فرهنگیان استان اصفهان با بیسلیقگی و بیتدبیری بدترین کلاسهای درس در محمودآباد در نظر گرفتهشده بود و مایه شرمندگی همکاران نزد خانوادههایشان شد
دروغ و سیاسی بازی در آموزش و پرورش جایی ندارد، این گفته زهرا سعیدی نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی است که درخواست عزل مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان را از وزیر داشتند.
این روزها حال آموزش و پرورش در استان اصفهان خوب نیست و بسیاری از آن رنج میبرند .
آموزش و پرورش یکی از ارکان اصلی در هر جامعه است و چنانچه عملکردها در این سازمان دچار سیاسیکاری شود باید فاتحه این سیستم را خواند عدالت آموزشی، برنامهریزی در پیشبرد اهداف آموزشی، داشتن طرح و برنامه برای برونرفت از مشکلات و معضلات آموزشی و پرورشی، بهکارگیری مدیران کارآمد، تغییر مدیران ناکارآمد قطعاً از وظایف مدیران ارشد در این سیستم است .
بهکارگیری مدیران ضعیف ناکارآمد، بیسواد و یکجانبه نگر و بیکفایت این روزها آموزش و پرورش را بهشدت رنج میدهد که آنهم محصول سیاسیکاری و دوست و آشنابازی در عزل و نصبها است که ضربات مهلک و کشندهای را به این سیستم وارد میکند.
با تغییر دولتها و روی کار آمدن مدیران ارشد شاهد تغییر در مدیران خرد و کلان میشویم که چنانچه بر اساس تصمیمات معقول و کارشناسی باشد کاری شایسته است اما چنانچه بر اساس حب و بغض و باندبازی و سیاسیکاری باشد کمرشکن و نابودگر میشود.
آنچه در این سنوات شاهدیم نشان از سیاسیکاری و باندبازی در تغییر و عزل و نصب بیحساب و کتاب روسای ادارات آموزش و پرورش در استان اصفهان بودیم و بعضی از این عزل و نصبها دل منصفان را بهشدت به درد میآورد که در پی سیل گسترده اعتراضات معلمان و افکار عمومی و فشار بر نمایندگان مجلس برخی از نمایندگان خواستار عزل فوری مدیرکل استان اصفهان شدند و در پی آن و با دستپاچگی کانال منتصب به اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان یادداشتی را در کانال تلگرامی خود گذاشت که عملکرد مدیرکل را قانونمند، دلسوزانه و منصفانه میداند و موارد بیانشده توسط نماینده مبارکه را اتکا به ذهنیات و تمرکز بر اختلاف دیدگاه و نقصانهای احتمالی میداند.
لذا در حاشیه این جمله مطالبی را خدمت مدیرکل استان اصفهان جناب قائدیها معروض میدارم.
جناب قائدیها!
آسیاب بهنوبت ...در واکنش به درخواست عزلتان آشفته و دستپاچه نشوید و واکنش نشان ندهید، از عملکرد قانونمند شما همین بس که رئیس ادارهای را بعد از هشت ماه برکنار کردید بر اساس کدام قاعده و قانون بود؟ آیا بر اساس انصاف بود؟ در طی یکساله گذشته قریب به ده نفر از روسای ادارات را برکنار کردید طبق کدام قاعده و قانون بود آیا این اتکا به ذهنیات است؟ یا اختلاف دیدگاهها و تحزبگرایی؟ آیا برابر باانصاف بود؟
آیا انتصاب مدیران حوزه تحت مدیریت شما بر اساس شایستهسالاری، لیاقت است یا همان سنت تحزب گرایی؟
آقای مدیرکل !
تا به حال با ارزیابی عملکرد حوزه تحت مدیریتتان تماس گرفتهاید؟ آیا جواب میدهند؟ آیا می دانید پاسخگویی ارزیابی عملکرد حوزه تحت مدیریت تان تهدید به حراستی کردن است ؟
آیا میدانید در ارزیابی عملکرد برای عزل مدیر 5 دقیقه به او فرصت دفاع میدهند؟
آیا میدانید برای شب عید غدیر چند ویلا برای شما در چادگان رزرو شده بود و رزرو معلمی لغو شده بود و با خانواده و مهمانان شرمنده به اصفهان برگشتند؟ و جواب ارزیابی عملکرد تهدید بود؟ بله آقای مدیرکل عملکرد شما و حوزه تحت امرتان قاعدهمند و قانونمند و باانصاف است.
آیا میدانید برای اوقات فراغت تابستان فرهنگیان استان اصفهان با بیسلیقگی و بیتدبیری بدترین کلاسهای درس در محمودآباد در نظر گرفتهشده بود و مایه شرمندگی همکاران نزد خانوادههایشان شد ؟
جناب مدیرکل تیتر برکناری یکی از مدیران آموزش و پرورش اصفهان به دلیل وظیفه شناسی را خواندید و پای درد دلش نشستید؟ مدیر مدارس استثنایی استان اصفهان را مثل آب خوردن برکنار کردید. بر اساس کدام قاعده و قانون بود؟ آیا بر اساس انصاف این عزلها انجام شد؟
لذا واکنش آموزش و پرورش اداره کل به درخواست عزل مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان تأمل برانگیز و عجیب است و آنچه در حق دیگران روا داشته شده بر خود روا نمیدانند که حقیقتا نتیجه ضعف عملکرد مدیر کل است !
در یایان حديث امام صادق علیهالسلام را یادآورتان میکنم:
" هر كس مؤمنى را به گناهى سرزنش كند، نميرد تا خودش آن گناه را مرتكب شود. "
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
آذربایجان شرقی
گروه گزارش/
اخیرا مدیر کل دفتر وزارتی آموزش و پرورش در بخشنامه ای سراسری حسب دستور وزیر خواسته است تا از به کار بردن واژه « دکتر » در نامه هایی که به ایشان ارسال می شود خودداری گردد .
این حرکت وزیر آموزش و پرورش هر چند دیرهنگام است اما از جهت ارتقای فرهنگ سازمانی و نیز اجرای قانون مجازات استفاده غیر مجاز از عناوین علمی مصوب سال 1388 ( 1 ) جای تقدیر و تشکر دارد .
پرسش هایی هستند که ذهن ما را به آن مشغول داشته و آن را با شما مطرح می کنیم :
پرسش نخست صدای معلم آن است که وزیر محترم آموزش و پرورش چگونه فرصت می کنند تا هم زمان با ایفای امور مربوط به خود به عنوان " بالاترین مقام اجرایی " که سکان بزرگ ترین و پرجمعیت ترین وزارتخانه دولت را بر عهده دارند ( دوسوم کارکنان دولت مربوط به دو وزارتخانه آموزش و پرورش و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند ) و یک کار تمام وقت بوده و نیاز به تمرکز زیاد و وقت گذاری لازم دارد به تحصیل در مقطع دکتری مشغول باشند ؟
مشاهده شده است که برخی مسئولان ستادی وزارت آموزش و پرورش هم زمان با پست اجرایی خویش عضو هیات علمی دانشگاه هستند .
آیا این گونه افراد نیز می توانند در کار خویش از کارایی و بهره وری لازم برخوردار باشند ؟
یکی از موضوعات مهم و چالش برانگیز در سال های اخیر وضعیت چگونگی ادامه تحصیل فرهنگیان بوده است که نارضایتی ها و انتقادات بسیاری را به همراه داشته است .
در حالی که وضعیت آموزش های ضمن خدمت معلمان از کیفیت و فرآیندهای قابل قبول و استاندارد برخوردار نیست وزارت آموزش و پرورش موضوع ادامه تحصیل معلمان را با موانعی رو به رو کرده است .
هنوز مسئولان سازمان برنامه و بودجه و نیز وزارت آموزش و پرورش و علی رغم انتقادات بسیار دلایل و یا براهین منطقی و قابل دفاعی برای این مصوبه خود ارائه نکرده اند ....
آیا معلمان نیز می توانند مانند وزیر آموزش و پرورش و برخی از مسئولان ستادی و اداری وزارت آموزش و پرورش از موقعیت هم زمان ادامه تحصیل و اشتغال و احتمالا برخورداری از مزایای آتی آن برخوردار باشند ؟
آیا قانون برای همه لازم الاجراست ؟
پایان گزارش/
( 1 )
در سال ۱۳۸۸ قانون مجازات « استفاده غیر مجاز از عناوین علمی» به مرحله اجراء درآمد.
مطابق ماده واحده مذکور:
" استفاده از عناوین علمی دکتر،مهندس و مانند اینها که شرایط اخذ آن مطابق قوانین و مقررات مربوط تعیین می گردد توسط هر فرد برای خود مستلزم داشتن مدرک معتبر از مراکز علمی و دانشگاهی داخلی و یا خارجی مورد تأئید رسمی وزارت خانه های علوم، تحقیقات و فناوری یا بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شورای عالی انقلاب فرهنگی می باشد. مرتکبین استفاده غیرمجاز از عناوین علمی مذکور به مجازات ماده ۵۵۶ فصل هشتم کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی محکوم خواهند شد .
در تبصره این ماده واحده نیز آمده است: استفاده غیرمجاز از عناوین فوق شامل استفاده در مکاتبات اداری یا در تبلیغ عمومی از طریق وسایل ارتباط جمعی مانند رادیو، تلویزیون، روزنامه، مجله، تارنما (سایت) یا نطق درمجامع و یا انتشار اوراق چاپی یا خطی خواهد بود . "
عادت ؛ رفتار یا کنشی است که ناخواسته برای افراد ایجاد می شود. تکرار یک رفتار به مرور در فرد روند عادت را بوجود می آورد. فرد برای عادت خود آگاهی ندارد و حتی اگر عادت او را به برخی از حرکات یا رفتارهایش ذکر کنید، انکار می نماید. بخش قابل توجهی از زندگی ما در سایه همین عادت ، عادی می گردد.
برخی از عادات اجباری است چون حضور سر موقع در مدرسه و کلاس درس یادر خانه. یا عادت به غذا خوردن.
برخی از عادات اختیاری است چون عادت به خوردن ناخن یا عادت به بر هم زدن هر نوع صفی.
برخی از عادات اکتسابی است چون عادت پرش به حرف دیگری ، یا عادت به دروغ گفتن. یا عادت به غیبت کردن.
برخی از عادات پیامد مثبت دارد چون برداشتن زباله از زمین و انداختنش به سطل زباله یا دادن آب و غذا به حیوانات یا مطالعه روزنامه و مجله و کتاب .
برخی از عادات منفی است چون ریختن زباله در هر جایی حتی منزل، یا با صدای بلند حرف زدن هنگام به صدا در آمدن تلفن همراهمان. یا سیگار کشیدن در جمع.
ترک کردن خیلی از عادات بد گاه دشوار یا غیر ممکن است ،چون سیگار کشیدن و ایجاد برخی از عادات خوب نیز به همان اندازه دشوار است، چون عادت به مطالعه.
تفکر و اندیشه در هر موضوعی مهمترین کاتالیزور حرکتی یک انسان عاقل و بالغ هست عادت ، روندی است که همیشه یک آغازی برای آن بوده است. و به دلیل اهمیت ندادن یا دوراندیش نبودن فرد ، عادت تبدیل به جریانی جداناپذیر از شخصیت فردی یا اجتماعی او گردیده است. عادات مثبت همان ، ارزش ها و هنجارها یا باید و نبایدهای زندگی اجتماعی هر جامعه ای است. اما عادات بد در سایه ی بی توجهی به حقوق شهروندی یا همنوع به وجود می آید. بشر موجودی است که همیشه قادر به کنترل رفتار خود نیست. جامعه از بیرون او را به هدایت و کنترل خود در می آورد. شاید خودآگاهی برای همین یکی از لازمه های مقابله با این رفتار ناخواسته است.
عادت به مزاحمت تلفنی، عادت به سر کوچه و مسیر مدرسه ایستادن پسران ، یا نگاه به نامحرم، عادت به جیب بری، عادت به دزدی ، عادت به بزهکاری، عادت به مزاحمت در شبکه های اجتماعی . عادت به حضور در حوزه تلگرام و اینستاگرام و.... این ها نیز عاداتی هستند که همیشه خوشایند نیستند یا همیشه ما را به جامعه ای سالم متصل نمی سازند.
ما عادات سیاسی یا اجتماعی نیز پیدا می کنیم و همیشه عادات ما در چارچوب گروه های کوچک اجتماعی باقی نمی ماند. همچون :
عادت به گل بردن آن چنانی فردی یا گروهی برای محافل افتتاح مکانی یا مراسم ختم.
یا عادت به پاره کردن پوسترهای افراد یا گروه هایی که با آنان مخالفیم.
یا عادت برای بریدن رُبان های مراکز و سازمانهایی که بارها افتتاح می شوند.
یا عادت به وعده دادن هایی که دهه ها قادر به عملی نمودن آن نیستیم.
یا عادت به ایجاد تغییراتی که هیچ گاه توانایی انجام آنرا نداریم.
یا عادت به مدیریت و نشستن پشت میزی که خیلی از اوقات خود نیز قبول داریم که من شایسته آن نیستم.
یا عادت به فریادهای شبانه که در ماه محرم خصوصا تاسوعا و عاشورا بر می آوریم و بجای تفکر و مطالعه در درس جوانمردی و آزادگی حسین "ع" در کربلا، بیماران و سالخوردگان نیازمند به سکوت و آرامش را فراموش می کنیم.
یا عادت به مصرف گرایی مرضی که خود نیز دلیل خرید بی حساب خود را نمی دانیم و رفتار اجتماعی گردیده است .
یا عادت به اسراف در سفره های ماه رمضان که گویی همه ما در یک مسابقه تسحیلاتی شرکت جسته ایم و یا عادت به این باور که یقین هر چه در سفره رمضان است باید توسط ما تناول گردد. نه حساب ظرفیت معده هست نه حساب کالری دریافتی است آن هم بعد 17 تا 22 ساعت خالی بودن شکم.
و....
لحظه ای ایستادن ، لحظه ای اندیشیدن ، لحظه ای دنبال مقصر گشتن ، لحظه ای خود کیفری ، لحظه ای باور ، لحظه ای قدرت تشخیص سره از ناسره ، لحظه ای خود آگاهی از مجموع رفتارها و کنش های فردی یا اجتماعی ، به ما کمک خواهد کرد تا حواسمان به انتخابها و عاداتمان باشد. تفکر و اندیشه در هر موضوعی مهمترین کاتالیزور حرکتی یک انسان عاقل و بالغ هست.
بیایید در مسیر عادی شدن عاداتمان در پی آن باشیم که مبادا از لحاظ روحی یا جسمی به خود و دیگر همنوعان آسیب جدی وارد نماییم.
بیایید اجازه ندهیم که دیگران با دیکته کردن نظر و خواست خودشان ما را به عاداتی دعوت نمایند که باعث آزار خود یا خانواده خود گردیم.
از امروز به فهرست عادات خودمان بپردازیم و دقت نماییم که اختیار و خواست خودمان و دیگران در بوجود آمدن عادات منفی و مثبت در ما به چه میزانی مؤثر بوده است؟
خودآگاهی از شرایط زندگی ، روند زندگی را آسان می سازد.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه استان و شهرستان ها/
اخیرا وزارت آموزش و پرورش در جوابیه ای به آقای " رحمت دمنده " به نامه ی ایشان که در صدای معلم منتشر شده است پاسخ داده است .
« دمنده » در نامه ی زیر از مسئولان وزارت آموزش و پرورش درخواست کرده است تا او را در این مهم راهنمایی کنند .